|
|
!مخاطب ميليون براي 20 نشريه ميليون 2
آموزشيايران نظام در رشد كمكآموزشي مجلات كاركرد به نگاهي ;اشاره دركنار پرورش و آموزش وزارت كمكآموزشي نشريات در را خاصي جايگاه است توانسته مدارس آموزشي فعاليتهاي .دهد اختصاص خود به معلمان و دانشآموزي مخاطبان ميان نوعي به ماه ، طول در خود ميليوني تيراژ 2 با نشريات اين نظام در را دانشافزايي مطبوعات و كتابها كمبود خلا .است كرده پر آموزشي سطح در آن گانه تنوع 19 و توزيع گستره به توجه با اما در نشريات گونه اين شايد و بايد كه آنچنان كشور ، مدارس دولتي.است نشده واقع توجه مورد رسانهها و مطبوعات سطح يارانهاي ، انتشار انگ خود خودي به نشرياتي چنين بودن مخاطبان بين در را آن كممحتوايي و توزيع بودن اجباري به نشريات اينگونه حال اين با.ميزند دامن غيرآموزشي را درسيدانشآموزان برنامههاي كمكآموزشي بار تنهايي .ميكشند دوش به معلم و كلاس كتاب ، چون عواملي كنار در از پس پرورشنيز و مسئولانآموزش از يكي كه است نقل اين بنابر و است شده نشرياتي چنين انتشار متوجه بازديدي اطلاع آموزشي ، نظام از خارج افراد كه نميرود انتظار در گزارشي.باشند داشته خواندني مطبوعات چنين از درستي تهيه آموزشي نظام در آن جايگاه و رشد نشريات تهيه زمينه .ميخوانيم را آن هم با كه شده تاريخ روايت به رشد نشريات دهه 40 اواسط در ايران در نوجوان و كودك دولتي مطبوعات جدي طور به معلمان ، و دانشآموزان به دانشافزايي هدف با به پا "پيك مجلات" قالب در پرورش و آموزش وزارت حمايت با .گذاشتند مطبوعاتي دنياي عرصه ادامه خود حيات به اسلامي انقلاب شكلگيري تا نشريات اين پيك نشريات دهه 50 پاياني سالهاي در اينكه تا ميدادند همچنان كيهانبچهها نشريهها ، اين كنار در شدند ، متوقف ادامه خود كار به نشريه دستاندركاران مواضع در تغيير با و كودكان پررنگ حضور و اسلامي انقلاب وقوع از پسميداد هدف با غيردولتي و دولتي سازمانهاي از يك هر نوجوانان ، انتشار به دست گسترده ، سني گروه اين بر تاثيرگذاري مسلمان ، كودك سوره ، جنگ نشرياتزدند مختلفي نشريات مسلمان كودك نوجوان ، و كودك شاهد جوانه ، مهتاب ، و آفتاب جاي كردند سعي نوعي به سازان آينده و عروالوثقي بلوچ ، با.كنند پر را نوجوان و كودك گروه نشريات خالي ديگر ، سويي از ضدانقلاب گروهكهاي نشريات راهاندازي انقلاب با همسو سياسي احزاب و گروهها دستاندركاران را جاپايي نوجوان و كودك مطبوعات عرصه در نيز اسلامي .كردند ايجاد و منظم انتشار مطالب ، كيفيت فاقد دوره اين نشريات اغلب مقطعي نشريات تمامي كنار در بودهاند ، توجه قابل تيراژ و منظم جدي ، نشريه تنها گفت ميتوان نوجوان و كودك و كودكان براي تخصصي و حرفهاي شكل به كه پرتيراژ ميشد ، منتشر اسلامي انقلاب آغازين سالهاي در نوجوانان .بود كيهانبچهها نشريه و كودك مطبوعات عرصه محققان از يكي گفته به سال 61 از پس نوجوان و كودك مطبوعات عطف نقاط از نوجوان ، اين پيك ، مجلات از برخي سال اين در است ، اسلامي انقلاب از يكي رحماندوست مصطفي.شدند متولد رشد نام با بار نوآموز ، رشد ترتيب بدين و بود كار اين اصلي بانيان دستاندركاران از برخي همت به نوجوان و دانشآموز وجود عرصه به پا پرورش و آموزش نوجوان و كودك مطبوعات .گذاشتند به سالها اين طول در ميگذرد ، سال حدود 19 سال آن از كه شدهاند افزوده نيز ديگري نشريات رشد ، مجلات خانواده سازمان 5/1 و دانشآموزي ميليوني جامعه 5/18 تنهايي به پوشش تحت را پرورش و آموزش وزارت آموزشي كاركنان ميليوني براي رشد عمومي نشريه نك 8_____هماي.ند____ميده قرار قالب در دورهاي طور به معلمان و دانشآموزي مخاطبان تخصصي نشريه حدود 11 آن بر علاوه ميشوند ، منتشر ماهنامه را معلمان تخصصي رشتههاي آموزش و اطلاعرساني وظيفه نيز .هستند عهدهدار دانشآموزان دانشافزايي و رشد مجلات حدود تيراژي با سالانه كه منظر اين از رشد مجلات خانواده آموزشي ، فرآيند كنار در كشور نقاط اقصي در ميليون 20 عنوان به ميكنند ، دنبال را مخاطبان دانشافزايي مسئوليت .است بررسي قابل آموزشي پديده يك كمكآموزشي انتشارات دفتر كل مدير "حاجيانزاده عليرضا" شهرهاي" همايش حاشيه در همشهري با گفتوگويي در :گفت رشد نشريات اهميت به اشاره با ، كيش "الكترونيكي توليد و تهيه مسئوليت عمدتا آموزشي كمك انتشارات دفتر" آموزشي فرايند در كه دارد عهده به را آموزشي خواندنيهاي براي جهت چند از ميتواند درسي كتابهاي كنار در :جمله از باشد موثر دانشآموزان و مطالب درسي كتابهاي در چون:آموزشي مطالب تسهيل * در لذا ميشود ، ارائه محدود صورت به آموزشي مفاهيم و اشكال به مفاهيم اين آموزشي ، خواندنيهاي و مجلات اين اغلب اين بنابر.ميشود مطرح مختلفي قالبهاي فهم و دانشآموزان مختلف ذائقههاي با متناسب خواندنيها اينگونه شايد كه بهگونهاي ميشود ، توليد و تهيه آنان به معلم و كلاس چارچوب در و درسي كتاب در آموزشي مفاهيم .نشود مطرح فعلي شكلي آموزشي ، خواندنيهاي طريق از:جديد آموزشي اطلاعات طرح * به ميتوان را بيشتري علمي آموزههاي و اطلاعات طريق از آنان اين بنابر كرد ، القا دانشآموزان از ميتوانند خود علمي درك ظرفيت و ذهني دريافتهاي .كنند استفاده آموزشي كمك مجلات آموزشي كمك انتشارات دفتر كلي ، وظايف اين اساس بر كمك كتابهاي و رشد مجلات قالب دو در را خود فعاليتهاي گروههاي براي مجلات قالب در لذا.ميدهد ارائه آموزشي عنوان تحت را نشرياتي معلمان و دانشآموزي سني مختلف .ميكنيم منتشر "رشد" مجله نوع سه ابتدايي ، دوره در":ميافزايد ادامه در وي دوره براي ميكنيم ، توليد را دانشآموز و كودك نوآموز ، را جوان رشد متوسطه دوره براي و نوجوان رشد راهنمايي معلم ، رشد مجلات معلمان سطوح در همچنينميكنيم منتشر .ميشود تهيه آموزشي تكنولوژي و ابتدايي آموزش علمي ، اطلاعات بردن بالا نظر از معلمان براي نشريات اين تدريس نوين شيوههاي بردن بالا و آموزشي فناوريهاي ".است بوده تاثيرگذار عرصه در فراگير نشريات از يكي عنوان به رشد نشريات بين در را محكمي جاي توانسته نوجوان و كودك مطبوعات حال اين با اما كند خودايجاد براي نوجوانان و كودكان وارد انتقاداتي آنها به نسبت ميتوان كارشناسي ، منظر از .كرد رشد نشريات و مخاطبان مشاركت عدم پرورش و آموزش مناطق از يكي آموزشي كارشناس"رضايي محمد" و آثار توليد در مخاطبان مشاركت عدم به اشاره با تهران وانفساي در اينكه با":ميگويد رشد نشريات در آن چاپ اين پرورش ، و آموزش در ملاحظه قابل آموزشي مجلات نبود پا و دست خود براي را مناسبي جايگاه توانستهاند مجلات و گذشته سالهاي مطالب ارزيابي متاسفانه اما كنند ، از رشد مجلات كه ميدهد نشان آن انگشتشمار نويسندگان .است نبوده برخوردار قلم عرصه در لازم پويايي يك ارائه و نشريات اين در محدود نويسندگان عناوين تكرار تورق آيد ، شمار به مجلات اين آفت ميتواند كليشهاي روند يك ظاهرا كه ميدهد نشان معلمان آموزشي مجلات از يكي بنابر ميپردازد ، مطلب ارائه به مجلات تمامي در گزارشگر او ديد زاويه بالاخره و مساله طرح شيوه نگارش ، نوع اين نشان را خود آن ، همرديف ديگر نشريات در كليشهاي شكل به نشريات ، اين كنار در ظاهرا":ميافزايد وي.ميدهد اما ميپردازد ، مخاطبان قلمي آثار بررسي به نيز مركزي منعكس مجلات در دير آنچنان مخاطبان بازخوردهاي متاسفانه براي خود آثار ارسال به تمايلي مخاطبان اغلب كه ميشود كه ندارد انتظار كسي.ندارند را رشد مجلات در چاپ منتشر منظم و ماهنامه طور به كه نشرياتي چنين مسئولان كند ، بسنده خود مخاطبان از رسيده آثار به تنها ميشوند ، نشريه توليدات از درصدي ميشود پيشنهاد حال اين با ولي .يابد اختصاص مخاطبان آثار از استفاده به در سال هر طول در بايد مجلات نوع اين آن ، بر علاوه مفاهيم ارائه و صفحهآرايي تصويرسازي ، گرافيكي ، شيوههاي روز نوشتاري رسانههاي مطلوب شرايط با خود محتوايي رويه يك ايجاد با اميدواريم.آورند بوجود را تغييراتي نشريات توليد فناوريهاي و مخاطبان نو نگاه افكارسنجي ، لحاظ رشد نشريات از دسته اين در مناسب گونهاي به آموزشي .شود چنين طرح شايد رشد ، نشريات منتقدان از دسته آن براي شود ، واقع موثر نشريه آتي رويكردهاي در بتواند مباحثي آن و شده فراموش بررسي و نقد اين در نكته يك اما شده انجام بررسيهاي.است نشريه آمادهسازي شيوههاي و چاپ محدوديتهاي خاطر به رشد مجلات كه ميدهد نشان افست چاپخانه فني خدمات به صرفا دولتي يارانههاي كمبود رشد ، نشريات منتقدان تصور برخلاف بنابراين.دوختهاند چشم و چاپ به دهه طول 4 در "پيك" اهدايي چاپ دستگاه يك تنها آن بر علاوه است ، يافته اختصاص رشد نشريه ميليونها نشر آن از مانع درسي كتابهاي تهيه و توليد دغدغه شدن افزوده آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان دستاندركاران كه شده نشريات اين كمي و كيفي ارتقاء در را خود هم تمام بتوانند شكلگيري با اميدوارند پرورش و آموزش مسئولان.كنند مصرف را شرايط بهگونهاي نيز مشكل اين رشد اينترنتي شبكه با تا كند فراهم رشد نشريات جديد سايتهاي ايجاد براي نشريات اين آمادهسازي الكترونيك ، نشر فناوري شدن فراهم .گيرد صورت اندك و كوتاه زماني در پرتيراژ رشد نشريات نظرسنجي فقدان بالاي تيراژ به اشاره با آموزشي كمك دفترانتشارات مديركل در مناسب افكارسنجي عدم و آموزشي جامعه در نشريهها اين درخصوص جامعي تحقيق البته":ميگويد آن مخاطبان بين صورت باشد ، استناد قابل كارشناسي منظر از كه رشد نشريات مشخصي برنامهريزي جاري تحصيلي سال در ولي.است نگرفته كه كردهايم طراحي رشد نشريات مخاطبان نظرسنجي براي را با اما.باشيم آن استخراجي نتايج شاهد زودي به اميدواريم را رشد نشريات ارزشيابي طبيعي ، شكل به كه آنچه حال اين از دسته اين مخاطبان درخواست ميكند ، روشن ما براي واقعي تيراژ داريد اطلاع كه همانطورياست آموزشي نشريات بنابراين.ميشود تنظيم مخاطبان واقعي درخواست براساس ما كنند مطرح تيراژي مجلات از برخي است ممكن مطبوعات عرف در ولي نكنند ارائه تيراژدرخواست اندازه آن به مخاطبان ولي خود تيراژ است ، دولتي نشريه يك كه آن عليرغم رشد مجلات كه چرا ميكند ، تعيين واقعي مخاطبان درخواست براساس را نشريات فروش طريق از را خود چاپ و آمادهسازي بودجه بايد رشد نشريه نسخه ميليون ماه 2 طول در معمولا.كند تامين البته.است مخاطبان واقعي درخواست همان كه ميكنيم منتشر خاطر به كه است تيراژ اين از بيش درخواستها نيز گاهي بالاتر تيراژ عرضه توان توليد ، در موجود ظرفيتهاي كمبود ".نداريم را درج براي لازم فني امكان ما":ميافزايد ادامه در وي اين با نداريم ، را رشد نشريات در روز اخبار و اطلاعات منتشر آموزشي رويكرد با مجلات اين چون سو يك از حال نيز خبري عرصههاي در كه نميرود انتظار ميشوند ، لذا .ميشود پرداخته حوزهها اين به كمتر بنابراين.شود وارد همچون وپرورش آموزش سطح در نشريات از برخي حال اين با -آموزشي رويدادهاي و اخبار به كه دارند وجود "نگاه" با نشريات گونه اين چون بههرحالميپردازند فرهنگي آمادهسازي روند بنابراين نميشوند ، منتشر خبري رويكرد نيز رويه اين و ميگيرد صورت موعود از زودتر ماه دو آن آموزشي رويدادهاي و برنامهها آخرين اطلاعرساني به ".نميكند وارد لطمهاي كه ميدهد نشان يافته توسعه كشورهاي در تطبيقي مطالعه كتابهاي محتواي قالب در آموزشي كمك كتابهاي و نشريات تا حجمي درسي كتاب يك است ممكن مثلا.ميشود ارائه درسي كارگزاران كه آنچه ولي باشد ، داشته را صفحه حدود 400 براي سال طول در دانشآموزان و معلمان براي آموزشي نظام را صفحه حدود 100 شايد ميكنند تجويز ارزشيابي و مطالعه معمولا جوامعي چنين دانشآموزان بنابراين.دربرگيرد نظام طريق از جا يك را آموزشي كمك مجلات و درسي كتابهاي تجربههايي چنين ارزيابيميكنند دريافت آموزشي .سازد فراهم آموزشي جامعه در را جديدي راهكارهاي ميتواند پژوهشي مسئولان چنان درسي كتابهاي توليد و تهيه امروزه و فكركردن كه ساخته مشغول خود به را آموزشي نظام رسانههاي و دانشافزايي نوين شيوههاي به پرداختن روند.كرده رنگ كم را آموزشي جامعه براي كمكآموزشي آمادهسازي درسي ، جديد كتابهاي برنامهريزي و طراحي خود به را زيادي زمان توزيع و چاپ بالاخره و آنها توليد درخصوص تفكر براي وقتي هيچ بنابراين.ميدهد اختصاص حال اين با.نميگذارد برنامهريزان براي جديد فناوريهاي درسي كتابهاي تغيير و اصلاح توقف جديد طرح به توجه با جديد راهكارهاي باب در انديشيدن براي را زمينه ميتواند ، .كند فراهم كارشناسان براي آموزشي كمك مجلات عرضه و توليد راهنمايي مقطع مدارس از يكي آموزشي معاون "عليزاده محمد" :ميگويد رشد مجلات نبودن روز به به اشاره با تهران شهر محتواي و شكل به توجه با مجلات اينگونه كه ميرود انتظار مطالبي مدارس ساليانه تقويم به توجه با حداقل آموزشي آموزشي مسائل يا و مذهبي -ملي مناسبتهاي درخصوص متنوع چند طول در رشد نشريات تورق متاسفانه ولي.دهند ارائه هم آن كه اندك تغيير چند جز به كه ميدهد نشان اخير ساله جديدي اتفاق هيچ ميگيرد ، نشات نشريات سردبيران ذهنيت از .است نگرفته صورت زمينه اين در سياستهاي زمينه در اطلاعرساني خبري ، رويدادهاي طرح جمله از آموزشي فعاليتهاي بررسي و نقد آموزشي ، است بديهي.ميآيد بهشمار نشريات اينگونه كاستيهاي نقادي به سازماني نگاههاي از فارغ نشريات گونه اين اگر نيز مخاطبان اغلب بپردازد ، آموزشي سياستهاي و برنامهها .ميكنند استقبال آن از :ميگويد نيز تهران مناطق از يكي مدير ميرزاپور ، حسن كتمان را نشريات اينگونه ميليوني تيراژ 2 كسي البته صرفا مدارس از برخي در كه دارم اطلاع بنده ولي نميكند ، رشد مجلات اينگونه آموزشي معاونان و مديران مثبت نظر با اين بايد كه حالي در.ميكنند پيدا راه مدرسه داخل به .شود دنبال جدي طور به معلمان و والدين طرف از مساله اين توزيع و توليد كاستيهاي و كم از اطلاعي هيچ بنده فني امكانات بكارگيري طريق از ميتوان ولي ندارم ، نشريات نشريات نوع اين تيراژ دولتي يارانههاي اختصاص و گسترده .داد افزايش را شهري مهدي |
|