جامعه در تلويزيون فرهنگي كاركردهاي
كودكان هوش رفتن بالا و تلويزيون تماشاي
بازاري و كوچه واژگان رواج و تلويزيون
فيلمهاي بينالمللي جشنواره برگزيدگان
شدند معرفي دريايي
شد معرفي سيما جشنواره برتر آثار
جامعه در تلويزيون فرهنگي كاركردهاي
علوم پژوهشگري ارشد كارشناسي ازدانشجويان يكي:اشاره
خارجي و داخلي كارشناسان نظرات و آرا گردآوري با اجتماعي
مطالبي جوامع ، فرهنگ در تلويزيون تاثيرگذاري زمينه در
.است آورده فراهم را خواندني
نگرههاي اين گردآورنده آشتياني ، ميري الهامالسادات
كردن برجسته با دارد سعي ارتباطات ، عرصه در جامعهشناختي
جديد دنياي در رسانه اين اهميت تلويزيون ، فرهنگسازي نقش
:ميگيريم پي را مطلب اين هم با.شود يادآور
جاي بر شگرف تاثيري ارتباطي گردونه بر خود ارتباطي وسايل
خنثي پديدههايي انتظار ، برخلاف وسايل اين.ميگذارند
تمامي بر و ميآورند پديد نو عصري خود بلكه نيستند ،
امروزه ارتباطي ، وسايل ديگر بين ازموثرند جامعه اركان
.ميشود آورده ميان به جمعي ارتباط وسايل از سخن بيشتر
.هستند انسان فنآورانه ارتقاي مظهر كه شگرف وسايلي
وسايل ميلادي سوم هزاره درآغاز گفت ميتوان درواقع
موجب آينده سوي به را جوامع پرتاب جمعي ارتباط
فرهنگ تكوين تازه عادات پيدايي در وسايل اين.گرديدهاند
شدن كوچك بالاخره و انسانها خوي و خلق در تغيير جهاني ،
.دارند برعهده شگرف سهمي دوردست ملل همسايگي و زمين كره
در خبري و اطلاعاتي وسيله بهعنوان تلويزيون و راديو
امتياز خبري و مستند وفيلمهاي روزنامهها با قياس
و كردهاند تسخير را فضا و زمان زيرا ;دارند بزرگتري
پخش به بهسرعت وسيع بسيار عملي شعاع با ميتوانند
.بپردازند واقعيات
خود بينندگان رفتار و باورها ، ارزشها تلويزيونروي
.نيست يكسان همه براي تاثير اين ليكن.ميگذارد تاثير
نخست ;است جنبه دو داراي ميگذارد تلويزيون كه تاثيري
نشان آنچه محتواي دوم ;ميشود تلويزيون ديدن صرف كه وقتي
در را بيشتري زمان بيننده هرچه درواقع.ميشود داده
گذاشته او روي بيشتري تاثير كند ، صرف تلويزيون مقابل
او اجتماعي محيط و بيننده آموزش سطح ديگر سوي ازميشود
تعيين را بيننده بر تاثير ميزان عميقا كه هستند عواملي
.ميكنند
در بهويژه و دنيا در انكاري غيرقابل سرعت با تلويزيون
يافته گسترش يافتهاند ، توسعه فني نظر از كه كشورهايي
ميان در يافته ، راه تلويزيون نقاطيكه همه در و است
.است كرده نفوذ جامعه قشرهاي تمام
و پايين سطوح در محسوسي نحو به آن نفوذ و تحرك معذالك
بالاتر اجتماعي قشرهاي براي.است بوده كندتر جامعه بالاي
ميدهد امكان تلويزيون.باشد محرك يك ميتواند تلويزيون
به و دهيم آشتي و داده ربط هم با را چيزها از برخي تا
بيرون خود محدود تخصص چارچوب از تا ميكند كمك روشنفكر
ميدارد عرضه را دانستنيهايي مردم همه به همچنين ، .آيد
توجه بايد درضمنباشند داشته نميتوانستند آن ، بدون كه
و درخشنده تابلويي جز تلويزيون بيترديد كه داشت
ارائه را كاملي فرهنگ نميتواند و نيست منعكسكنندهاي
.است مثبت آن كار نتيجه ليكن كند ،
براساس.بياموزاند بسيار چيزهاي ميتواند تلويزيون
درصد تلويزيون ، 60 بينتماشاگران شده انجام تحقيقات
تغيير كاملا را زندگيآنها تلويزيون كه ميكنند تصديق
تنها9 تغييردادهو اندكي ميگويند درصد داده31
حاصل تغييري هيچ آنها زندگي در كه ميدارند اظهار درصد
فعال نقشي تماشاگران درصد براي 91 تلويزيون پس.است نشده
.است داشته
بسياري مطالب تلويزيون بهوسيله ميكنند تصديق درصد 78
به91 نسبت اين روستاييان و كارگران بين و آموختهاند
به را او و ميدهد تغيير را انسان تلويزيون.ميرسد درصد
.ميآموزد عميقا را زندگي آن در كه بازميگرداند حالتي
بهوجود وقايع با را مستقيم برخورد امكان تلويزيون
.ميدهد توسعه را دهقان و كارگر فكري افق و ميآورد
البته.است مفيدتر كمسوادتر تودههاي براي آنكه خلاصه
.دهد جهت تغيير تحصيلكرده افراد نظر براساس آنكه شرط به
دنيا گوشه چهار كه الكترونيكي تصوير و تلويزيون كمك به
و ميشود جوان باز انسان رسيدهترين ميدهد ، نشان را
بپذيرد خود ناآگاه ضمير در حتي را چيزها بسياري ميتواند
تمام بلوغ سن رسيدن فرا با معمولا كه را آموزش روند و
ارتباط وسايل و قدرت كازنودرباره ژان.كند تمديد ميشود ،
تحصيلكرده و عادي مردم نظر در انديشه اين:ميگويد جمعي
تصور فوق قدرتي جمعي ارتباط وسايل كه است يافته رواج
و كنند منقلب را وسايلي فلسفي افكار ميتوانند و دارند
را رفتارها تمامي اختيار ، به و ببخشند بدان تازهاي شكل
.نمايند هدايت
باورهاي متقابل تاثير از "تلويزيون قدرت" كتاب در او
عقايد و افكار":ميكند صحبت همگاني رسانههاي در قالبي
كمتري عمق با ميگيرد شكل اجتماعي گروههاي در كه قالبي
افكار بر آنها اثر ولي.ميكند نفوذ ناخودآگاه ضمير در
مضامين در همگاني رسانههاياست ناشناخته هنوز عمومي
مقدار به ملي و خانوادگي مردمي ، قالبي ، افكار از خود
گرايش تا شود مي باعث مضامين اين و ميكنند استفاده زياد
و حفظ افراد بين در جماعت با همرنگي و دنبالهروي به
توافق و همساني گوناگون عقيده و نظريات بين و شود تقويت
نظرياتي همگرايي چنين حاصل كه را عمومي افكار و شود حاصل
".دهد سوق موجود وضع حفظ جهت در است
مسائل زمينه در تحقيق و كار وسيله ميتواند تلويزيون
يا گردد جديدي سبك و هنر موجد يا باشدو انساني و اجتماعي
جامعطه توسعهاي و ملي منافع جهت در نو فكر يك القاي در
وسائل كه عقيدهاند اين بر ديگر برخيكند ايفا نقش
نسلي ميتوانند كه هستند قدرتي چنان داراي جمعي ارتباط
كه نسلي.آورند پديد انسان تاريخ در بار اولين براي تازه
فضاي در غرق نسلي.است متفاوت بسيار پيشين نسلهاي با
به حتي كه پيچيده دانستنيهاي از آكنده و جديد ارتباطي
در مرتن و لازارسفلد.ميشود متمتع آن از فراغت هنگام
بسياري":مينويسند متفكران از عده اين عقايد تشريح
بالقوه قدرت و جمعي ارتباطات بودن همهجايي تحتتاثير
زمينه ، اين در همايشي در.شدهاند هراسان بهسختي آنان
را تلويزيون و راديو قدرت:نوشت شركتكنندگان از يكي
بر عقيده را اينان.كرد مقايسه اتم بمب قدرت با ميتوان
نيرومندند بس ابزاري جديد ، جمعي ارتباط وسايل كه است اين
و برد سود شگرف تاثيري با خير راه در آنان از ميتوان كه
از استفاده امكان باشد ، نداشته وجود مطلوب كنترل چنانچه
".است بيشتر دوم راه در وسايل اين
بيشتري جاذبه راديو از تصوير ، ارائه دليل به تلويزيون
خود به را چشمها كه ميبخشد بدان تازهاي بعد و دارد
ميسازد ، آسانتر را پيام فهم بهعلاوه و ميكند خيره
.ميبخشد تماشاگر به كاملتري اطلاعات صدا و تصوير چون
ميتواند ميگويد راديو كه آنچهرا تلويزيون در تماشاگر
بهدليل تلويزيون.كند پيدا آن از عميقتري ودرك ببيند
جهت از تلويزيون.دارد نياز كمتري تخيل به تصوير داشتن
موثري و قوي بسيار رسانه عمومي افكار بر تسلط و كنترل
نفوذ افراد زندگي خصوصي بهحوزه راديو مانند زيرا است ،
تماشاگر موسيقي و كلام و رنگ و تصوير ارائه با و ميكند
افكار و زندگي بر تلويزيون تاثير هرچند.ميكند افسون را
بايد احتياط قيد با ولي است ، انكار غيرقابل ما مغزهاي و
كه دارد قوي تاثير زماني تلويزيون زيرا نگريست ، آن به
.باشد وجودداشته آن پيامهاي پذيرش براي لازم زمينههاي
عواطف و احساسات تلويزيون گفت ميتوان خلاصه طور به
كامل بهطور وقايع كه چرا ;بينندگانرابرميانگيزاند
.مييابند حضور صحنه آن بينندگاندر و ميدهد نمايش
نوعي ايجاد سبب احساسات و عواطف با همراه حضوري همچنين
.ميشود اجتماعي وفاق يا همدردي و همفكري
در آن نقش و بيننده بر تلويزيون اثر ترتيب بدين
پايدار توسعه بر منطبق الگوهاي ايجاد و فرهنگسازي
اين در شده مشخص اهداف و رفاه سوي به را جامعه ميتواند
.دهد سوق راستا
كودكان هوش رفتن بالا و تلويزيون تماشاي
برخي تماشاي كه آنست از حاكي تحقيقي مطالعات برخي
هوش بالارفتن فرآيند به تلويزيوني ، برنامههاي
.ميكند كمك كودكان
عمل يك عنوان به بهقدري تلويزيون تماشاي
كه گرفته قرار انتقاد مورد كودكان براي زيانبار
.بماند دور نظر از مهم واقعيت يك است شده باعث
دانشگاه در انساني زيستشناسي متخصص هاستون ، آلثا
نشان آنان تحقيقات شدهاند ، متذكر همكارانش و تگزاس
نوع و محتوا به بسته تلويزيون تاثير كه ميدهد
.است متفاوت برنامه
دو سنين بين كودك حدود 200 علمي ، يافتههاي اساس بر
بررسي مورد ساله سه زماني دوره يك در ساله هفت تا
به متعلق همگي كه كودكان اين از.گرفتند قرار
معين فواصل در بودند ، متوسط تا درآمد كم خانوادههاي
مهارتهاي و كلمات دانش رياضيات ، خواندن ، آزمون
.آمد عمل به مدرسه در حضور براي آمادگي
دادند قرار بررسي مورد را گروه اين رو اين از محققان
حدودي تا قبلي تحقيقات در خانوادهها اين اولا كه
گروه اين كودكان ثانيا بودند ، شده گرفته ناديده
برنامههاي و ميكنند تماشا تلويزيون فراواني ساعات
.ميدهد قرار مخاطب را آنان زيادي تلويزيوني
ساعت چند هفته در كه كوچكي بسيار كودكان
مقايسه در ميكردند ، تماشا مختلف آموزشي برنامههاي
پس نميكردند ، تماشا را برنامهها اين كه كودكاني با
حالي در گرفتند ، بهتري نمرات مدرسه در سال ، سه از
و تفريحي برنامههاي زيادي ساعات كه كودكاني كه
ساعات كه كودكاني به نسبت ميكردند ، تماشا كارتون
نمرات ميدادند ، اختصاص كار اين به را كوتاهتري
.گرفتند كمتري
بازاري و كوچه واژگان رواج و تلويزيون
به نسبت تلويزيوني ، مجموعههاي مخاطبان از يكي:اشاره
تلويزيوني بازيگران توسط بازاري و كوچه غلط فرهنگ رواج
:ميخوانيم را آن هم با كه است كرده ارائه را انتقادهايي
ميگيرما حالتو *
گيرنده اينقدر *
....ميكني ، ترش چرا جون اسي ا ، *
دچار را شنونده نوجوانان زبان از واژهها گونه اين شنيدن
.مينمايد هراس
بيشك ميكند ، مطالعه را حاضر سطور كه نكتهسنجي خواننده
در تلويزيون كه است ، عقيده هم نويسنده با
و كودكان براي قبول ، قابل الگوهاي دادن و فرهنگسازي
.دارد انكاري غيرقابل نقش نوجوانان ،
بينندگان تعداد بيشترين ما كشور در كه ميدانيم همه
و ميدهند تشكيل جوان ، و نوجوان و كودك قشر را تلويزيون
چنداني بهره زبانفارسي غني فرهنگي پيشينه از نيز آنان
جذاب مضامين با برنامههايي چنين با وقتي لذا ندارند ،
در اينكه به توجه با بيننده ميشوند ، مواجه كمدي و عاطفي
ديده برنامه از كه را چه هر است ، متفاوت هيجانات سنين
.ميپذيرد است ،
گفتاري فرهنگ جداسازي شاهد ما متمادي ساليان
و بوده بازار و كوچه متين مردم با سرگذر داشمشتيهاي
شاهد آرام آرام كه است طولاني چندان نه مدتي اما هستيم ،
نفوذ اين.هستيم جامعه سطوح تمامي در گويش نوع اين رخنه
و ميگيرد انجام تلويزيوني مجموعههاي وسيله به بار اين
.ميكند بغرنجتر را مسئله موضوع ، همين
دوست جمع در جواني زبان از اگر دور ، چندان نه گذشته در
"عشقه جمالتو يا جمالت ، به گلي زكيبابا ، " كلمه آشنا و
.ميكردند نگاه او به تقبيح و تعجب با حضار ميشد ، مطرح
در كه تلويزيوني مجموعههاي از برخي يمن به امروز اما
شده ، پيچيده چندانصحيح نه محتوايي و نو و جذاب كلامي
جوان نسل بين آرامآرامدر گفتاري ، فرهنگ گونه اين
.ميشود كاسته نيز آن قباحت از و ميشود متداول
حال در اينك هم كه تلويزيوني برنامه دو به نمونه براي
برنامه:ميكنم اشاره است ، سيما سوم شبكه از پخش
خاص حالتهاي از بهرهگيري با "شهر آسمان زير" پربيننده
و لولايي حميد هنرمندانه وبازي اندام و چهره ريتميك
و شيرين گونهاي به را گفتاري غلط فرهنگ سايرين ،
.ميدهد ارائه خندهدار ،
بر را فولاد بوسه وقتي نوجوان و كودك مخاطب بنابراين
ميگيرما ، حالتو" جملههاي راحتي به ميبيند ، خشايار گونه
صورتتكيه به را "پايينا مييارم چونتو و چك ميزنم
اين در واژهها و حركات اين كه مخصوصا ميپذيرد ، كلام
چنين كه ديگري نمونه.ميشود تكرار مرتب طور به مجموعه
ميدهد ، جلوه مقبول نوجوانان در گفتاريرا فرهنگ
.است همسايهها تلويزيوني مجموعه
زيباي فوقالعاده نقش به توجه با كه بازيگري ملكي كيهان
ما جامعه جوان درقشر توانسته جواني ، روزگار سريال در خود
نوجوانان محبوب بازيگر همين وحالا كند پيدا خوبي جايگاه
با چنان آن"همسايهها"تلويزيوني درمجموعه جوانان ، و
حركات راحتي به كه شده همانند كهن روزگاران داشمشتيهاي
.ميبينيم جوانان و نوجوانان جمع در را او گفتار و
شخصيتهاي مرز مانندگذشته ، ديگر كه جاست همين نكته و
.نيست جدا خانوادگي و جاهلي فيلم ،
باشند داشته نظر در بايد سيما فرهنگي امور محترم متوليان
برنامهاي توليد در را سازندهاي و مفيد جنبههاي وقتي
نحوه مانند عاملي كردن اضافه با نبايد دارند ، نظر مد
سوال زير را ارزنده و مفيد اثر آن كل كردار گفتارو
.ببرند
نقش بايد تلويزيون ما ، كشور در كه هستيم باور اين بر ما
طوري نبايد پس.كند بازي توامان را سرگرمكننده و آموزشي
و شود پخش تلويزيون از شده ساخته برنامه هر كه كنيم عمل
موضوع اين به بايد.باشد تماشاچي عهده به تنها انتخاب
را درست انتخاب ذهني توان جامعه نوپاي نسل كه كنيم توجه
ميانسال قشر براي كه را نامناسبي برنامه بسا چه و ندارند
بايد پس ;ببيند نيز ساله ده كودك است ، شده ساخته جامعه
.كرد دقت بيشتر
منتظري مهين
فيلمهاي بينالمللي جشنواره برگزيدگان
شدند
معرفي دريايي
كه دريايي فيلمهاي بينالمللي جشنواره نخستين:هنري گروه
.داد پايان خود كار به بود شده آغاز كيش دانشگاه در
طاووس مسافربري كشتي داخل در جشنواره اين پاياني مراسم
و سينما بازيگران و كارگردانان فيلمسازان ، حضور با و كيش
.شد انجام كيش محلي مسئولان از جمعي
جهان كشور از 15 دريايي فيلم جشنواره 45 برگزاري مدت در
به حرا پير فيلم پايان در كه شد گذاشته نمايش به
شناخته برتر فيلم بهعنوان شيخالاسلامي مهوش كارگرداني
جايزه ريال ميليون شانزده همراه به را طلا تنديس و شد
تاريخچه سبز درياي فيلم داوران هياتكرد دريافت نقدي
به نايبند فيلم و كويولت فيليپ كارگرداني به پلانكتونها
سوم و دوم فيلمهاي بهعنوان را صافي سيدحسين كارگرداني
.كردند انتخاب
درياچه بايكال آرال ، درياي فيلمهاي كارگردانان به همچنين
و آب زير عكاسي پيشگامان درياها ، آب بالاآمدن جاودان ،
تقدير لوح يادبود رسم به يغمائيان بهروز آثار مجموعه
.شد اهدا
كرمان ، استانهاي كويرنشين كودكان از برخي به مراسم اين در
روياي نمايشگاه در را خود نقاشي آثار كه يزد و سمنان
نمايش به جشنواره جنبي بخش در دريا از كوير كودكان
.شد اهدا جوايزي بودند گذاشته
شد معرفي سيما جشنواره برتر آثار
معرفي با شب پنجشنبه سيما جشنواره سومين:هنري گروه
محل در تلويزيون ، گذشته سال چهار برگزيده برنامهسازان
اين در.يافت پايان تهران بينالمللي نمايشگاههاي دائمي
مهدي و سريال بهترين عنوان به "عشق ولايت" سريال مراسم
معرفي كارگردان بهترين عنوان به آن كارگردان فخيمزاده
عنوان به را "شهر يك داستان" سريال داوران هيات.شد
سريال كارگرداني خاطر به را برومند مرضيه و سريال بهترين
هيات.برگزيد كارگردان بهترين بهعنوان "تهران 11 خودرو"
فيلم بخاطر داد سيفالله به را فيلم بهترين جايزه داوران
به معتمدي احمدرضا به را فيلمنامه بهترين و "بازمانده"
"من پسران همه".كرد اهدا "زيبا و زشت" فيلم خاطر
به رحمانيان محمد و تلويزيوني تئاتر بهترين بهعنوان
ساسان.شدند معرفي تلويزيوني هنري كارگردان بهترين عنوان
بهعنوان "من پسران همه و موش تله" فيلم خاطر به اميرپور
هيات.شد برگزيده تلويزيوني كارگردانتئاتر بهترين
تا بيشاپور از" فيلم خاطر به را حكمت فرشته فرشاد داوران
عنوان.برگزيد مستند كارگرداني بهترين بهعنوان "پريشان
موشك" فيلم بخاطر پورصمدي مرتضي به فيلمبرداري بهترين
فيلم خاطر به حسندوست حسن به نيز تدوين بهترين و "كاغذي
.گرفت تعلق "پروانه يك تولد"
جايزه و فخرايي مير مجيد به صحنه طراحي بهترين جايزه
.گرفت تعلق ابراهيمي شاه محسن به لباس طراحي بهترين
|