باغداران به كشاورزي جهاد وزارت هشدار
خودداري غيراستاندارد نهالهاي خريد از
كنيد
گذشته عملكرد مبنا اگر عارف دكتر توضيح
است نيافتني دست سوم اهدافبرنامه باشد
ناپايداري قانونمنديهاي
نكته
به خزر درياي حاشيه كشورهاي سران نشست
شد موكول آينده
تايوان در را كارخانه اقتصادي 4200 ركود
كشاند تعطيلي به
هواپيمايي شركت دلاري ميليون خسارت 6
سوريه
نگاه
باغداران به كشاورزي جهاد وزارت هشدار
خودداري نهالهايغيراستاندارد خريد از
كنيد
اعلام جهادكشاورزي وزارت خشك و سردسيري ميوههاي كل مدير
وجود با سال 1380 در سردسيري ميوههاي توليد ميزان:كرد
خسارت استانها از بسياري در ميوه باغهاي به كه خشكسالي
توليد عرصه به جوان باغهاي ورود علت به است كرده وارد
.ميشود بيشتر
خشك و سردسيري باغهاي توسعه سطح:افزود مولوي نورالدين
باغهاي سطح كه بوده هكتار هزار حدود 40 سال 1379 در
و داشته را توسعه بيشترين هكتار هزار با 13 بادام جديد
ردههاي در انگور و فندق سيب ، زردآلو ، گردو ، باغهاي
.داشتهاند قرار بعدي
سال 1380 در كرد پيشبيني مولوي خبر مركزي واحد گزارش به
خشك و سردسيري باغهاي سطح به هكتار هزار حداقل 35 نيز
.شود اضافه طوبي طرح درقالب كشور
نسبي مزيت جهادكشاورزي وزير دستور و تاييد با:گفت وي
براي هرگونه انتخاب ملاك منطقه ، هر در محصول هر توليد
جهاد سازمانهاي ترتيب بدين و است جديد باغهاي احداث
سيب باغهاي احداث و بوده آزاد گونه انتخاب در كشاورزي
.بود خواهند توسعه مشمول نيز مالينگ پايههاي روي
معاونت كشور ، صادرات در سيب اهميت به توجه با:گفت مولوي
رقم از 23 اصله هزار كشاورزي 52 جهاد وزارت باغباني امور
براي مستعد منطقه در 30 را بازارپسند و تجاري سيب جديد
رقم واردات 18 و كرد خواهد توزيع سازگار باغهاي احداث
.است كرده برنامهريزي سال 1381 براي را سيب جديد
با كشاورزي جهاد وزارت خشك و سردسيري ميوههاي كل مدير
مهم نهاده يك نهال:گفت كشور در نهال توزيع فصل به اشاره
به مربوط باغها احداث در سرمايهگذاري بيشترين و است
تا 35 شده 30 احداث باغهاي كه اين علت به و است نهال
توليد در مهمي بسيار نقش نهال است ، استفاده مورد سال
از را نهالها بايد بهرهبرداران:گفت وي.دارد ميوه
تهيه بهداشتي و فني تاييد با و استاندارد نهالستانهاي
تهيه با است كرده سعي كشاورزي جهاد وزارت و كنند
نهالستانهاي از نهال فروش و ازخريد دستورالعملي
.كند جلوگيري بهداشتي ، گواهي فاقد و غيراستاندارد
نهال اصالت و سلامت از نهال تهيه در بايد بهرهبرداران
.كنند خريداري نهال كارشناسان مشورت با و شوند مطمئن
توليد واستاندارد بهداشتي مراكز امسال:كرد اضافه وي
به كشاورزي جهاد خدمات مراكز طريق از كشور سطح در نهال
.شد خواهند معرفي كشاورزان
گذشته عملكرد مبنا اگر عارف دكتر توضيح
است نيافتني دست سوم اهدافبرنامه باشد
اقتصاد> ستون در مورخ 26/8/80 همشهري روزنامه صفحه 10 در
نيافتني دست اهداف> عنوان تحت مطلبي <گذشت كه هفتهاي در
عارف دكتر آقاي سخنان آن در كه رسيد چاپ به <سوم برنامه
پاسخ در.بود شده كشيده نقد به سوم برنامه اهداف مورد در
ارسال توضيحي جمهوري رياست اول معاون دفتر نقد ، آن به
نكته اين ذكر آن ، از قبل اما ميآيد پي در كه است كرده
هدف با <گذشت كه هفتهاي در اقتصاد ستون> كه است ضروري
نسبت روشني تصوير كه طوري به هفته اخبار مهمترين تحليل
كند ، ترسيم خواننده براي كشور به مبتلا اقتصادي مسائل به
اخباري از آن در كه شده سعي همچنين.است شده ايجاد
تا است نشده درج همشهري روزنامه خود در كه شود استفاده
بنابراين ، .يابند آگاهي نيز اخبار ساير از خوانندگان
روزنامههاي برخي در شكل همان به عارف دكتر گفتههاي
تحليل خبر ، اصل صحت فرض با و بود شده آورده مورخ 22/8/80
در همشهري بنابراين ، .بود گرفته انجام اقتصادي همشهري
سخنان صحيح متن اما و ندارد مسووليتي خبر ، اصل بودن ناقص
:است زير قرار به ايشان دفتر توضيح طبق عارف ، دكتر
و ديديم را درصدي اقتصادي6 رشد سوم برنامه در>
فرصت هزار متوسط 765 كف كشور در اشتغال وضعيت به توجه با
بخش در و تورم كاهش.كرديم مطرح برنامه طول در را شغلي
سياستهاي از يكي عنوان به صادرات ، جهش سياست صادرات
براساس كه بود براين بنا چنانچه قطعا.شد مطرح برنامه
خيلي كنيم ، هدفگذاري قبل برنامههاي و قبل سنوات عملكرد
در مااست نيافتني دست اهداف اين كه بود روشن و بديهي
فرصت هزار از 400 بيش بوديم نتوانسته كاري شرايط بهترين
هزار كه 765 صورتي در.كنيم ايجاد سال يك طول در را شغلي
كرديم هدفگذاري سال يك براي متوسط طور به را شغلي فرصت
روبهرو جامعه در كه ضرورتها به توجه با هم بعدا و
.ميكنيم مطرح هدف كف عنوان به را اين شديم
كه اين براي كه رسيديم نتيجه اين به طبيعي خيلي طور به
كنيم دنبال را ساختار اصلاح بايد برسيم اهداف اين به
اصلي جهتگيريهاي دليل همين به و
بخش در كه است ساختار اصلاح مختلف ، زمينههاي در برنامه
به ناگزير ما.ميبينيد را روشني و صريح احكام اقتصادي ،
زمينههاي در كه هستيم ناگزير.هستيم ساختار اصلاحات
خصوصي ، بخش جدي مشاركت جمله از مختلف
رانتها حذف و بروكراسي كاهش اقتصاد ، به بيشتر نقش دادن
<.كنيم دنبال را
ناپايداري قانونمنديهاي
3 دارد؟ وجود ناپيمودهاي راه چه
ساسان عبدالحسين دكتر
دهه اول نيمه نرخ به كشور سرمايهگذاري روند اگر شد گفته
مييافت ادامه داخلي ناخالص توليد درصد يعني 4/34 50
دلار هزار مرز 20 از سال 79 در ايران سرانه درآمد
حد در ارز بازار رايج نرخ احتساب با كه حالي در ميگذشت ،
.است مانده باقي دلار 890
را خويش عقيده ميتواند كس هر امر اين چرايي به پاسخ در
رشد روند در گسستگي و انقطاع كساني است ممكن كند ، بيان
جنگ يا كنند توجيه سياسي دلايل با را كشور اقتصادي
به است ممكن يا و بشمارند امر اين مسبب را تحميلي
و 70 دهههاي 60 در دولت اجتماعي و اقتصادي سياستهاي
را ايران اقتصادي رشد نرخ در گسست علت و باشند بدگمان
است محترم عقايد اين تمام البته.بدانند مزبور سياستهاي
اين در خود عقيده بيان براي و نيستم آن نفي درصدد و
در آموزگاري ميگويند.ميكنم استفاده تمثيل يك از زمينه
با كوهستاني باريك جاده يك در اتومبيلي گفت رياضي كلاس
وفاصله ميكند حركت B شهر بهA شهر از كيلومتر سرعت 120
از پس ساعت چند كنيد معلوم است كيلومتر شهر 300 دو اين
كه دانشآموز يك پرسش اين پاسخ در.ميرسد مقصد به حركت
پس ساعت گفت 5/2 فورا بود مكانيكي و رياضي ذهنيت داراي
داراي كه ديگري دانشآموز ولي ميرسد مقصد به حركت از
به هرگز اتومبيل اين گفت بود ارگانيك و اجتماعي ذهنيت
واژگون جاده خطرناك پيچ نخستين در چون رسيد نخواهد مقصد
پاسخ كه پنداشت نبايد.ميكند سقوط دره به يا و ميشود
گمان و حدس براساس و ندارد رياضي مستند دوم دانشآموز
يك در ساعت در كيلومتر سرعت 120 زيرا.است شده مطرح
رانندگي و راهنمايي علائم و خطكشي به مجهز فراخ ، اتوبان
است امني سرعت استاندارد و شده محاسبه قوسهاي داراي و
و امن سرعت مطلقا كوهستاني باريك جاده يك براي اما
سرعت بايد همواره ديگر عبارت به.نميرود شمار به مناسبي
و باشد متناسب فرهنگي و اجتماعي بستر با اقتصادي رشد
و رياضي ذهنيت با اقتصادي رشد استراتژيهاي يا راهبردها
يك با بايد استراتژيها اين بلكه.نشود طراحي مكانيكي
و سنجيده جامعالاطراف و اجتماعي فلسفي ، ارگانيك ، ذهنيت
رشد روند در گسستگي و انقطاع ديگر بيان به.شود طراحي
فاقد و پيشبيني غيرقابل تصادفي ، امر يك اقتصادي
.است پيشبيني قابل و قانونمند قويا بلكه نيست قانونمندي
كه كشور برنامهريزي ماشين از تجليل ضمن دليل همين به
نرخ و درصد رشد 4/7 نرخ دهه 50 اول نيمه در توانست
گذارد ، اجرا به و كند طراحي را درصد سرمايهگذاري 4/34
نهادهاي با را اقتصادي رشد نتوانسته كه اين از بايد
يابد دست اقتصادي پايدار توسعه به و كند سازگار اجتماعي
نوشتار در را توسعه استراتژي اين اشكالات.داشت گلايه
.ديد خواهيد آينده
نكته
تشكلهايمصرفكنندگان ايجاد ضرورت
گروه دو شامل ميتوان را اقتصاد كلي ، تقسيمبندي يك در
و دادوستد كه گرفت نظر در مصرفكنندگان و توليدكنندگان
.درميآورد گردش به را اقتصاد چرخهاي ايندو تعامل
اقدام خود گروهي منافع پيگيري براي توليدكنندگان تاكنون
مختلف اتحاديههاي جمله از مستقل مدني نهادهاي تشكيل به
و خدماتي و توليدي صنوف انواع معدن ، و صنعت خانه توليدي ،
اين نكته اما.است منطقي و جا به كاملا كه كردهاند..
تشكلهاي و سازمانها چنين داشتن از مصرفكنندگان كه است
همچون نهادهايي گرچه.بودهاند بيبهره مستقل مدني
و استاندارد اداره قيمتها ، بر نظارت و بازرسي سازمان
علومپزشكي دانشگاههاي و بهداشت وزارت مختلف سازمانهاي
مصرفكنندگان منافع پيگير خود مسووليتهاي فراخور به
ثانيا و است نبوده كافي اقدامات اين اولا اما بودهاند
خاص محدوديتهاي دچار و بودهاند دولتي سازمانها اين
حامي و مستقل مدني تشكلهاي ايجاد ضرورت.هستند خود
حقوق آنكه اول.است توجيه قابل دوجهت از مصرفكنندگان
ميتواند شهروندان و بشر حقوق چارچوب در مصرفكنندگان
در مصرفكنندگان حقوق از دفاع دومآنكه و شود پيگيري
اين از و ميانجامد كالاها توليد كيفيت افزايش به نهايت
تشكلهاي.هست نيز توليدكنندگان نفع به ديدگاه ،
پس خدمات كالاها ، كيفيت زمينه در ميتوانند مصرفكنندگان
و لوازم تعمير درماني ، و بيمارستاني خدمات فروش ، از
دفاع شهروندان حقوق از نوع ، اين از وسيعي بسيار گستره
مصرفكننده واقع در توليدكنندهاي هر كه آنجايي از.كنند
مدني نهادهاي ايجاد هست ، هم ديگران و خود توليدي كالاي
موجب نهايت ، در و است مردم همه نفع به مصرفكنندگان حامي
.ميشود اقتصادي كارآيي رفتن بالا
به خزر درياي حاشيه كشورهاي سران نشست
شد موكول آينده
جديدترين در لندن چاپ آرگوس پتروليوم اقتصادي هفتهنامه
شده برنامهريزي نشست:نوشت (دوشنبه روز)خود شماره
نامعلومي زمان به خزر درياي ساحلي كشور پنج جمهور رئيسان
.شد موكول آينده در
گذشته نوامبر روز 19 مذاكرات از نقل به هفتهنامه اين
تاخير زمينه است ، افزوده روسيه دوماي مجلس در (آبان 28)
تركمنستان سوي از كشور پنج اين سران نشست برگزاري براي
.است شده ايجاد
ايران همانند تركمنستان:افزود ادامه در آرگوس پتروليوم
بين (درصد 20)مساوي صورت به خزر درياي تقسيم به معتقد
جمهوري و قزاقستان روسيه ، كه حالي در است ساحلي كشورهاي
هر ساحل طول نسبت به دريا اين منابع تقسيم به آذربايجان
.هستند معتقد كشور
گروه يك است قرار حال اين با كرده ، اضافه هفتهنامه اين
ساحلي كشور پنج خارجه وزيران معاونان از متشكل كاري
گفتوگو ادامه براي (دسامبر)ميلادي آينده ماه خزر درياي
.كنند اجتماع دريا اين منابع تقسيم نحوه خصوص در
تايوان در را كارخانه اقتصادي 4200 ركود
كشاند تعطيلي به
به 4200 نزديك تعطيلي موجب تايوان در اقتصادي ركود
خبرگزاري گزارش به.است شده گذشته ماه ده در كارخانه
خبر اين اعلام با تايوان اقتصاد وزارت مقام يك فرانسه ،
، تايوان و جهان اقتصاد وضعيت شدن بدتر صورت در:گفت
تعطيل به مجبور كه تجاري شركتهاي و كارخانهها شمار
خواهد هزار شش از بيش به شد خواهند خود فعاليتهاي كردن
.رسيد
شروع براي كه شركتهايي تعداد همچنين گذشته ماههاي در
كردهاند مراجعه تايوان اقتصاد وزارت به تجاري ، كار به
.است يافته كاهش درصد 34
كه است يافته كاهش درصد تايوان 21/4 داخلي ناخالص توليد
.است بيسابقه گذشته سالهاي در رقم اين
هواپيمايي شركت دلاري ميليون خسارت 6
سوريه
تاكنون آمريكا ، سپتامبر يازدهم حوادث وقوع اثر بر
شده وارد سوريه هواپيمايي شركت به خسارت دلار ميليونها
.است
حمل وزير عبيد ، مكرم گفته به خبر مركزي واحد گزارش به
نرخ افزايش علت به كشور اين هواپيمايي شركت سوريه ، ونقل
دلار ميليون تاكنون 6 سپتامبر يازدهم از هواپيماها ، بيمه
.است شده متحمل خسارت
چشمگير كاهش از سوري مقام اين سوريه مطبوعات نوشته به
از تعدادي لغو و هواپيمايي شركت اين مسافران تعداد
واردات و صادرات گفت و داد خبر اروپا به آن پروازهاي
ترتيب به نيز شركت اين وسيله به كالا
است يافته كاهش درصد و 22 32
نگاه
توسعهيافتگي موانع و محدوديتها ريلي حملونقل صنعت
مطلوب وضعيت كشور هر در توسعهيافتگي مولفههاي از يكي
و رشد به دستيابي براي.است حملونقل و ارتباطي شبكههاي
در سرمايهگذاري و ارتباطي شبكههاي ايجاد پايدار ، توسعه
توجه آن به بايد كه است اساسي و مهم اصل يك حملونقل بخش
.كرد
حملونقل صنعت فعاليت از دهه شش از بيش گذشت وجود با
خود كمال و رشد مرحله به هنوز صنعت اين كشور ، در ريلي
و موانع با توسعهيافتگي براي خود مسير ودر نرسيده
راهآهن سهم كه طوري به.روبروست بيشماري محدوديتهاي
به درصد حدود 20 از كشور حملونقل كل از سالها اين در
كمتر آن اهميت وجود با و است يافته كاهش درصد حدود 15
پرداختن با تا برآنيم نوشتار اين در.ميشود توجه بدان
را توسعهيافتگي موانع ريلي حملونقل وضعيت به مختصر
.دهيم قرار بررسي و بحث مورد
:خطوط وضعيت
با و كشور در راهآهن فعاليت سال از 60 بيش گذشت وجود با
و پيشرفت موثر بسيار و عمده عوامل از راهآهن اينكه
به مطلوب چندان كشور در ريلي خطوط وضعيت است كشور توسعه
.نميرسد نظر
معتقدند ريلي حملونقل صنعت دستاندركاران و صاحبنظران
راهآهن اصلي خطوط كيلومتر و 697 هزار حاضر 6 حال در كه
ريلي شبكه توسعه براي كه حالي در.است موجود كشور در
.نيازمنديم اصلي محور فعلي ميزان برابر حداقل 2 به كشور
شبكه ، كيلومتر سالانه 300 احداث صورت در:ميگويند آنها
خواهد طور به سال كشور 20 ريلي نيازهاي حداقل تامين
.انجاميد
چندان نيز انقلاب از پس سالهاي در راهآهن احداث وضعيت
پس سالهاي طي راهآهن احداث ميانگين.است نبوده مطلوب
حال در كه بوده كيلومتر از 100 كمتر سالانه انقلاب از
در رسيده كيلومتر از 300 بيش سالانه به ميزان اين حاضر
.يابد افزايش سال در كيلومتر حداقل 500 به بايد كه حالي
خطوط نگهداري حاضر حال در معتقدند كارشناسان آن بر علاوه
با مقايسه در كه ميشود تامين راهآهن درآمدهاي محل از
برعهده شبكه توسعه و نگهداري اعتبار كه جادهاي بخش
.ميكند مواجه مشكل با را رقابت است ، دولت
:مسافري بخش وضعيت
جادهاي حملونقل با مقايسه در راهآهن مسافري بخش اهميت
است تعجب جاي حال اين با ميكند پيدا بيشتري نمود كه است
داراي جاده با مقايسه در ريلي مسافري حملونقل اينكه با
عنوان به.ميشود توجه بدان كمتر اما است ، متعددي مزاياي
:نمونه
ايجاد آلودگي ريلي حملونقل برابر جادهاي 10 حملونقل -
.ميكند
حملونقل در كشتهها تعداد سوانح و تصادفات نظر از -
در حاليكه در است سال در نفر هزار بر 17 بالغ جادهاي
هزينه اگراست صفر حد در ميزان اين ريلي مسافري بخش
اين بگيريم نظر در تومان ميليون را 50 نفر هر اقتصادي
بار به خسارت تومان ميليارد بر 800 بالغ كشتهها تعداد
در تصادفات از ناشي خسارت كه طوري به.آوردهاند
اعتبارات ميزان برابر دو گذشته سال در كشور جادههاي
در شده اخذ خونبهاي ميزان زيرا بوده ، راهداري و راهسازي
.است بوده تومان ميليارد گذشته 170 سال طي زمينه اين
ارزانتر ريلي ناوگان نيز ناوگان توليد و تجهيز نظر از -
به ايران در سواري و اتوبوس توليد چون.ميشود ساخته
گرانتر اروپايي كشورهاي به نسبت انبوه توليد عدم دليل
.است
وجود دليل به ايران در ريلي ناوگان ساخت هزينه ضمنا
ارزانتر مراتب به ساخت و طرح توانايي و ارزان كار نيروي
.است
درصد حدود 40 مسافري بخش در كه است تاسف جاي حال اين با
كسب درآمد درصد فقط 10 ولي ميشود ، هزينه انرژي و سرمايه
وسايل بليت قيمت متوسط اينكه وجود با زيرا.ميشود
قيمت و بالاتر ريلي حملونقل به نسبت جادهاي حملونقل
به يافته اختصاص يارانه است ، قطار برابر هواپيما 7 بليت
اين در و است راهآهن از بيشتر جادهاي و هوايي حملونقل
لازم.ميگيرد قرار كمتري عنايت مورد ريلي شبكه زمينه
از پس شده خريداري مسافري واگنهاي تعداد كه است ذكر به
به حاليكه در است واگن دستگاه اسلامي 149 انقلاب پيروزي
با سفر هزينه بودن پايين و ريلي نقل و حمل ايمني دليل
از بيش قطار از مردم استقبال هواپيما با مقايسه در قطار
.تقاضاست از كمتر عرضه زمينه اين در و بوده ظرفيت
شركت كشور بودجه نظام در حاضر حال در كه است اين عجيب
ميكند دريافت دولت از را خوبي بسيار ارقام تهران متروي
شده تامين بانكها از نيز آن ساخت مبلغ تمام كه حالي در
بسيار كمكهاي نيز شهري درون اتوبوسراني همچنين.است
دريافت مجلس و دولت از زيان كمك عنوان به را قابلتوجهي
رقم نتوانسته هنوز راهآهن مسافري بخش اما ميكند
.كند دريافت كمك عنوان به دولت از را قابلتوجهي
:حملبار بخش وضعيت
اميدواركننده چندان راهآهن وضعيت نيز بار حمل زمينه در
به نسبت بار حمل خصوص در راهآهن شركت عملكرد.نيست
.دارد عقبماندگي درصد سوم 16 برنامه
خطوط توسعه وجود با زمينه اين در مشكل مهمترين ضمنا
ريلي حملونقل ناوگان نسبت زيرا است ، ناوگان كمبود مساله
خط كيلومتر هر ازاي به و است اندك بسيار فعلي خطوط به
.است كمي عدد اين و داريم و لوكوموتيو صدم تنها 3
عدم كه دخيلاند نيافتگي توسعه اين در متعددي عوامل
كمبود ريل ، به بندرعباس و امام بنادر اسكلههاي تجهيز
خليجفارس ، در ناآراميهايي بروز سرويس ، در لوكوموتيو
نفتي ، مواد واردات بر تركيه كشور طرف از محدوديت ايجاد
از ميتوان را... و تركمنستان در سيري پالايشگاه تعطيلي
.برشمرد جمله آن
:توسعهنيافتگي دلايل
را متعددي دلايل راهآهن نيافتگي توسعه عوامل مورد در
ريلي نقل و حمل صنعت كه معتقدند برخي برشمرد ، ميتوان
اين به سال 1825 از دنيا زيرا شده وارد ايران به دير
در صنعت ين ا ورود ما كشور در حاليكه در يافت دست صنعت
.است بوده سال1928
از بعد و شده كشور وارد اتومبيل تاريخ اين از قبل چون
مجال بنابراين شده فعال كشور هواپيمايي صنعت نيز چندي
پديد كشور راهآهن توسعهيافتگي به توجه براي چنداني
.است نيامده
پيشرفت مظاهر از بسياري از ايران كه آنجا از ديگر سوي از
چندان كشور معادن و صنايع و بود مانده دور روز توسعه و
به كمتر توجه و استفاده ميزان بر امر همين نداشته ، رونق
.است گذاشته تاثير مسافر و بار زمينه در ريلي حملونقل
خصوصيو بخش فعاليت عدم و راهآهن شبكه بودن انحصاري
نيز صنعت اين در جدي سرمايهگذاريهاي فقدان و غيردولتي
.است كشانده ركود و توقف به را آن كه است ديگري عوامل از
:توسعهيافتگي راهكارهاي و عوامل
ريلي نقل و حمل صنعت توسعهيافتگي موانع به كه اكنون
در ميتوانند كه عواملي و راهكارها به بايد شديم واقف
.كنيم توجه كنند ايجاد تحول صنعت اين
آن اهم كه برشمرد ميتوان زمينه اين در متعددي راهكارهاي
:از عبارتند
دولت سوي از ريلي حملونقل صنعت گرفتن قرار اولويت در -
در.صنعت اين توسعه جهت لازم اعتبارات و بودجه تخصيص و
از ناشي صرفهجوييهاي دولت است شايسته زمينه اين
رقم اين زيرا.برگرداند بخش اين خود به را ريلي حملونقل
به موثري بسيار كمك و است دلار ميليون معادل 180 سالانه
.كرد خواهد صنعت اين توسعه
خطوط توسعه كنار در باري و مسافري ناوگان توسعه به توجه-
توسعه با همزمان زيرا.كشور كلان برنامهريزيهاي در
نيز ناوگان افزايش و توسعه زيربنايي ، تاسيسات و خطوط
.است ضروري
زيرا باري ، ناوگان كنار در مسافري ناوگان توسعه به توجه-
بيشتر بار حمل ميزان جديد خطوط احداث اقتصادي توجيه در
حاليكه در مسافر جابهجايي تا ميگيرد قرار توجه مورد
نيست بار حمل از كمتر مسافران جان و آسايش ارزشايمني ،
.شود اصلاح بايد ديدگاه اين و
سطح در ترانزيت بار ميزان افزايش براي برنامهريزي -
شبكه به كشور مهم استانهاي و شهرها اتصال و كشور
.راهآهن
و همسايه كشورهاي راهآهنهاي با توافقنامه انعقاد -
.متعدد و برنامهاي قطارهاي راهاندازي
راهآهن درآوردن و خصوصي بخش بيشتر هرچه ترغيب و تشويق -
.دولت انحصار از
صمديراد براتالله
اجتماعي ارتباطات ارشد كارشناس
|