ترس و واهمه وسواس ،
كودكان استرس و شب مشق
چيست؟ كودكان در ترس ماهيت
استثنايي كودكان حقوق همايش فراخوان
صنفي انجمن علمي سخنرانيهاي برنامه
زمستان فصل در ايران روزنامهنگاران
رد به مردم نمايندگان و حقوقدانان واكنش
مجلس مصوبه
گنجي اكبر وكيل اظهارات
و كميسيون دو:مجلس فرهنگي كميسيون رئيس
عدم خواستار رئيسجمهور از مجلس كميته دو
در فرهنگي انقلاب عالي شوراي مصوبه اجراي
شدند هاISP زمينه
با انتشار استمرار حق و مطبوعات امنيت
است شده سلب غيرقانوني ارادههاي
ترس و واهمه وسواس ،
اضطراب اختلالات زمينههاي بر مقدمهاي
تقريبا كه هستند جدي بيماريهايي اضطراب اختلالات:اشاره
اين.ساختهاند مبتلا آمريكا در را بزرگسال ميليون 19
.نمودهاند ترس و اضطراب از پر را افراد زندگي اختلالات
استرس از ناشي كه مختصري نسبتا و ملايم اضطراب رغم به
به مربوط اختلالات است ، مخالف جنس با برخورد يا كاري
مرتب طور به نشوند درمان اگر و بوده سخت و مزمن اضطراب ،
زمينه اين در آمريكا فكر سلامت ملي موسسه.ميشوند بدتر
موسسه اين ماموريت.است آورده عمل به را اي تازه بررسي
در پژوهش و تحقيق راه از روحي بيماريهاي بار ساختن سبك
موسسه ايناست انسان مغز و ذهن سلامت مردم ، رفتار
.ميشود اداره آمريكا انساني خدمات و بهداشت وزارت زيرنظر
وسواس اختلال
مقدمهچيني و ويژه مراسم بدون را كاري هيچ من" -1
بهتمام ويژه مراسم اين.دهم انجام نميتوانستم
كاري كه دفعاتي شمردن.بود آورده هجوم من زندگي جنبههاي
موهايم مثال ، براي.بود كرده فلج مرا ميدادم انجام را
!نشه بازي نشه تا3" ميكردم فكر زيرا ميشستم بار را3
.نيست چنين يك عدد كه درصورتي است خوشاقبالي عدد و3 "
يك خطوط چون ميكشيد طول خيلي من براي متن يك خواندن
براي را شماطهدار ساعت كه هنگامي.ميشمردم را پاراگراف
كه ميگذاشتم شمارهاي روي هميشه ميكردم تنظيم صبح
".نباشد بداقبال
يك بايد چون بود مشكل برايم هميشه صبح پوشيدن لباس" -2
دنبال را آنها اگر و ميدادم انجام را كارهايي رشته
.ميپوشيدم لباس بايد دوباره و ميشدم مضطرب نميكردم ،
با والدينم ندهم انجام را كاري اگر ميكردم فكر هميشه
مورد در وحشتناكي افكار من.ميشوند روبهرو مرگ
كاملا افكار آن.داشتم مادرم و پدر به آسيبرساندن
و بيشتر اضطراب ظهور و بروز سبب اما بودند ، غيرمنطقي
به.ميشدند من در بيمعني و غيرمنطقي رفتارهاي به منجر
درنظر كاري هر از پيش ويژهاي مراسم خود براي اينكه خاطر
".نميرسيدم مهمتر كارهاي خيلي به ميگرفتم ،
بيمعني مقدمهچيني و ويژه مراسم كه ميدانستم من" -3
بر نميتوانستم اما بودم ، شرمسار آنها از عميقا و است
".گرفتم قرار درمان تحت اينكه تا شوم چيره آنها
يا تشويشآميز افكار از است عبارت وسواس اختلال
.است خارج شما كنترل از ميكنيد احساس كه مقدمهچينيهايي
تصاوير يا افكار باشيد داشته وسواس اختلال شما اگر
ماندگار ميخواهند و ميآورند هجوم شما به ناخوشآيند
باشيد ، داشته كثافت يا ميكروب وسواس است ممكن شما.باشند
است ممكن.ميشوييد بار چندين را دستهايتان صورت ، اين در
را چيزها باشيد داشته نياز و باشيد ترديد و شك از پر
خشونتبار افكار است ممكن.كنيد "چك" اصطلاح به بار چندين
شما.برسانيد آسيب خود نزديكان به بترسيد و باشيد داشته
دست چيزهايي به ميكنيد صرف را زيادي زمانهاي احتمالا
يا ترتيب و نظم وسواس است ممكن ;كنيد شمارش يا بزنيد
ضد كه بدهد آزارتان افكاري است ممكن.باشيد داشته تقارن
.باشد شما مذهبي باورهاي
اول نوع وسواس را آزاردهنده ذهني تصاوير يا افكار
انجام نفر يك كه را مقدمهچينيهايي و(Obsession)
كند جلوگيري يا شود آزاد اول نوع وسواس از تا ميدهد
در لذتي هيچ.مينامند(Compulsion)دوم نوع وسواس
آرامشي تنها نيست ، دوم نوع وسواس يا مقدمهچينيها انجام
را آنها اگر كه ميآيد بهوجود اضطرابي و تشويش از موقتي
.ميشود مستولي شما بر ندهيد انجام
مانند وسواس عوارض برخي از هم سالم افراد از بسياري
رنج منزل ، از خروج از پيش اجاقگاز كردن "چك" بار چندين
كار اين دارند ، وسواس اختلال كه كساني براي اما.ميبرند
نحوي به است غمانگيز بسيار و ميكشد طول ساعت يك روزي
.ميكند مختل بهشدت را آنها روزمره زندگي كه
ميدانند ميبرند ، رنج حالت اين از كه بزرگسالاني بيشتر
.سازند متوقف را آن نميتوانند است ، اما بيمعني كه
ساخته دچار را بزرگسال آمريكايي ميليون وسواس 3/3 اختلال
;ميشوند مبتلا آن به مساوي طور به هم مردان و زنان.است
را اختلال اين گفتهاند وسواس به مبتلا بزرگسالان سوم يك
.است متغير بيماري اين مسيرداشتهاند كودكي زمان از
و برود بين از گاهي و شود ظاهر گاهي است ممكن آن عوارض
.شود بدتر مرتب بهطور ميتواند
.است ارثي اغلب وسواس اختلال ;است داده نشان پژوهشها
وسواس همراه اضطراب اختلالات ساير يا افسردگي است ممكن
.دارند هم غذاخوردن اختلالات وسواسي افراد برخي.باشند
با كه موقعيتهايي از است ممكن وسواسي افراد بهعلاوه
است ممكن يا جويند ، دوري ميكند برخورد اول نوع وسواس
را خود تا آورند روي مخدر مواد يا الكل به موفقيت بدون
.دهند تسكين
خود شغل فرد نگذارد است ممكن شود ، شديد وسواس اختلال اگر
.دهد انجام خانه در را خود وظايف يا نگهدارد را
آنها همه اما دارد ، را خودش ويژگيهاي اضطراب اختلال هر
.است غيرمنطقي واهمه و ترس همان كه دارند مشتركي فصل
واهمه و ترس اختلال
فارغالتحصيل دانشگاه از تازه وقتيكه پيش سال ده":الف
در من زمان ، آن درشد آغاز بودم گرفته جديدي كار و شده
من بر غريبي احساس و بودم نشسته هتلي در اجلاسكاري يك
".ميميرم دارم كردم ، احساس.شد مستولي
تجربه يك تقريبا ترس از ناشي حمله يك من براي":ب
شده قطع واقعيت با رابطهام ميكنم حس من.است خشونتبار
از شديد و افراطي بهطور را خود كنترل ميكنم حس.است
نميتوانم ميكنم حس ميزند ، بهشدت قلبم.دادهام دست
من سر روي دنيا همه ميكنم احساس بهگونهاي بكشم ، نفس
".ميشود خراب
و بيم احساس اين واهمه ، و ترس حملههاي ميان در":پ
من.افتاد خواهند اتفاق دوباره آنها كه هست اضطراب
اين آنها در كه برگردم مكانهايي و بهجاها ميترسم
جايي هيچ زودي به نگيرم ، كمك اگر.است داده رخ حملهها
".كنم حس وحشت و ترس از ايمن را خود آن در كه بود نخواهد
كه ميكنند احساس دارند ، واهمه و ترس اختلال كه افرادي
به دست ترس و وحشت حس با تكرر ، با و هشدار بدون و ناگهان
اين كنند پيشبيني نميتوانند آنها.ميشوند گريبان
"اپيزود" بين افراد اين از بسياري و ميدهد رخ كي حملهها
هستند نگران و ميشوند شديد اضطراب دچار (رخدادها)ها
.افتاد خواهد اتفاق كي بعدي حمله كه
شما قلب احتمالا شويد ، دچار واهمه و ترس حمله يك به اگر
حالت در و ضعيف كرده ، عرق ميكنيد احساس و ميزند شدت به
و بشود قلقلك است ممكن شما دستهاي.هستيد سرگيجه يا غش
شما صورت به خون كنيد احساس دارد امكان و گردد بيحس يا
.كنيد سرما احساس يا كرده هجوم
بودن غيرواقعي احساس و سينه وسط درد سرگيجه ، است ممكن
يا برسد آخر به دنيا كه ميترسيد احتمالا باشيد ، داشته
احساس است ممكن واقعا شماميدهيد دست از را خود كنترل
در يا شده خالي شما ذهن يا كردهايد قلبي سكته كنيد
زماني هر در واهمه و ترس حملههاي.هستيد مرگ آستانه
از حمله يك معمولا.خواب در حتي دهد ، رخ است ممكن
برخي اما ميرسد ، خود اوج به دقيقه در10 اينگونه
طولانيتر بسيار احتمالا آن ديگر نشانگانهاي و عوارض
.ميشوند
دچار را آمريكايي ميليون حدود4/2 واهمه و ترس اختلال
معمولا.ميدهد رخ مردان برابر دو زنان در.است ساخته
.ميدهد روي بزرگسالي آغاز و نوجواني دوره پايان در بيشتر
ارثي واهمه و ترس اختلال پيدايش خطر ميرسد ، نظر به
.باشد
در كه است مهم دارند ، واهمه و ترس اختلال كه آنان براي
اختلال اين نشوند ، درمان اگر.باشند خود درمان پي
.باشد كننده فلج بسيار ميتواند
ميدهد رخ برايشان واهمه و ترس حمله كه افرادي از بسياري
ممكن عمل اين و ميرسانند بيمارستانها اورژانس به را خود
مختلفي پزشكان به اينكه يا ;شود تكرار بار چندين است
.شود داده تشخيص بيماريشان سرانجام تا ميكنند مراجعه
سر سالها ناراحتي اين با كه هستند هم افراد از بسياري
قابل كه دارند بيمارياي بدانند اينكه بدون ميكنند
جديديگر اختلالات همراه اغلب واهمه و ترس.است درمان
سبب است ممكن ;است الكل و مخدر مواد مصرف افسردگي ، مانند
است داده رخ حملهها اين كه مكانهايي از افراد اين شود
كه دهد رخ زماني حمله نوع اين اگر مثال برايكنند دوري
پيدا آسانسور از ترس است ممكن هستيد آسانسور سوار شما
انتخاب وقت آن كنيد ، دوري مكانها آن از شما اگر.كنيد
بخشي درنتيجه و ميشود محدود بسيار شما براي شغل و مسكن
.برد خواهد رنج شديد محدوديت از شما زندگي از
خريد است ممكن كه ميشود محدود بهقدري افراد برخي زندگي
در آنان.كنند حذف برنامهشان از را رانندگي يا روزانه
.ميشوند خانهنشين موارد برخي
اختلالات درمانترين قابل از يكي واهمه و ترس اختلال
دارو به موارد بيشتر در اختلال اين معمولا.است اضطراب
ميدهد جواب خوب دقيق ، رواندرماني و درماني
اينترنت:منبع
نائيني علوي سعيد سيد دكتر:ترجمه
كودكان استرس و شب مشق
و عادات شكلگيري در تحصيل ابتداييترينسالهاي
مورد درخطيرميباشند و مهم كودكان در مثبت نگرشهاي
كه زماني و ابتدايي دردوره دانشآموزان تكاليف ميزان
انجام گستردهاي مينمايندتحقيقات كار اين صرف آنان
هدايت و كمك جهت در ميتوان آنان نتايج از كه است يافته
بهره آنان بر مدرسه امور تاثيرات از آگاهي و دانشآموزان
.جست
***
زبان از بارها كه است عبارتي اين !شب مشق هم باز...واي
از يكي دانشآموزان براي تكاليف انجامشنيدهايم كودكان
و ياس استرس ، موجب اغلب كه است تربيت و تعليم مهم جوانب
.شود مي معلمان و دانشآموزان والدين ، بين نظر اختلاف
ميشود يادگيري تقويت موجب صحيح شيوه به تكاليف انجام
خود مفهوم و معنا نگردند ، اجرا درستي به تكاليف اگر اما
.ميرسند نظر به عبث و بيهوده كاري و ميدهند دست از را
وجود دانشآموزان به تكاليف واگذاري براي كه موجهي دليل
آنان به مطلوب طور به تكاليف اجراي كه است اين دارد
تمرين را كلاس در شده آموخته مهارتهاي تا ميبخشد فرصتي
درس رياضيات ، كلاس در دانشآموزان اگر مثال براي.كنند
خود روزانه تكاليف كلاس ، در باشند ، آموخته را كسر
ميكنند اجرا خود معلم نظر زير كسري رامانندعبارات
.ميكنند تمرين و حل زمينه اين در را مسايلي وهمچنين
دانشآموزان از معلم يافت ، پايان كلاس كه هنگامي
تجربه و آموختهاند روز طول در راكه آنچه ميخواهد
را تمرينهايي بنابراين.باشند داشته خاطر به كردهاند ،
در را تكاليف اين هستند ملزم آنان و ميكند محول آنان به
.نمايند اجرا را مربوطه تمرينهاي و دهند انجام منزل
است ، كارگرفته به و آموخته كلاس در كه را علومي دانشآموز
و تمرين منزل در مطلوبتر و بهتر يادگيري منظور به
قدر هر كه است امر اين است مشهود آنچه.مينمايد تكرار
گردند ، وتكرار تمرين بيشتر شده ، آموخته مطالب و مهارتها
و ماهرتر آنها كارگيري به و استفاده در دانشآموز قطعا
از كردن نيكو كار" قديمي ضربالمثل.شد خواهد تجربهتر با
و ميكند صدق تربيت و تعليم مورد در حقيقتا "است پركردن
تا دارند نياز فرصتهايي به كودكان واقع در.است مشهود
طوري به نمايند تمرين را كلاس در شده آموخته مهارتهاي
.گيرد جاي ذهنآنان در كاملا موارد اين كه
تكاليف واگذاري مورد در آموزشي كارشناسان ميرسد نظر به
مورد در هميشه اما باشند داشته نظر اتفاق دانشآموزان به
عقيده هم شود ، تكاليف اين انجام صرف بايد كه زماني مدت
سرعت با دانشآموزان كه نمود توجه بايد همچنين.نيستند
كه طوري به نميرسانند اتمام به را خود تكاليف يكساني
حالي در دهد انجام دقيقه رادر 20 تكاليفش كودكي است ممكن
را امور همان بيشتر يا دقيقه مدت 30 در ديگري كودك كه
ميزان و مقدار كه است اين من شخصي نظر.نمايد اجرا
.باشد متناسب او سن با بايد دانشآموز به شده محول تكاليف
هر است بهتر دبستان اول و آمادگي كلاسهاي دانشآموزان
وسوم دوم كلاس دانشآموزان دقيقه ، مدت 105 به شب
دقيقه چهارميها 3525 كلاس دقيقه ، ابتدايي 2015
.دهند انجام شب تكليف دقيقه پنجم 5040 كلاس ودانشآموزان
-شب 30 هر خواندن مهارت تقويت منظور به كودكان است بهتر
اگر.دهند اختصاص متون ، خواندن تمرين به نيز دقيقه 15
به است ، تحصيل به مشغول ابتدايي پنجم كلاس در شما فرزند
براي زماني علاوه به شب تكليف دقيقه كه 5040 ميرسد نظر
.ميباشد منطقي داستان نظير متفرقه متون خواندن
معناي و اثربخشي شب تكليف است ممكن موارد از بعضي در
غيرمعقولي ميزان به معلم اگر.بدهد دست از را خود حقيقي
امر اين است ممكن كند ، واگذار را وظايفي دانشآموزان به
دادن چنين هم.شود عذابآور والدينشان و آنان براي
بينتيجه و بيهوده كاري نيستند ، مرتبط درس به كه تكاليفي
مدت دانشآموزان به شده محول تكاليف كه هنگاميميباشد
خوداختصاص به را نظر مورد زمان برابر دو تقريبا زماني
نشانگر است ممكن امر اين.نمود صحبت معلم با بايد دهد ،
علاوه دروس در موفقيت كسب براي شما فرزند كه باشد آن
همچنين ، .دارد نياز نيز اضافي تعليمات به كلاسي برآموزش
تكاليفش انجام براي را كوتاهي بسيار زمان فرزندتان اگر
تكاليف بخواهيد او معلم از است بهتر است ، نيازمند
در كه باشيد داشته ياد به.نمايد محول او به را مشكلتري
مشكلات و آنها اجراي زمان مدت تكاليف ، واگذاري روش مورد
مشورت و صحبت مربوطه بامعلم حتما خود فرزند به مربوط
.كنيد
اينترنت:منبع
آسبورن اريل:نويسنده
روشنپور الهام:ترجمه
چيست؟ كودكان در ترس ماهيت
موجودات از آنان تصورات از ناشي بيشتر كودكان ترس
و كابوس رويا ، دزد ، بيپناهي ، و تنهايي تاريكي ، خيالي ،
را او امنيت كه چيزي هر از كودك اصولا.است مرگ
است ، جاهل بدان كه چه ازهر و ميترسد كند ، تهديد
.دارد وحشت
مطلبتاكيد اين اعلام ضمن روانشناس قاسمزاده سيمين
تولد نخست همانماههاي از كودكان در ترسها برخي:كرد
ترسو فرزندانشان ميخواهند والدين اگر.هستند اكتسابي
.باشند شجاعت الگوي بايد خود نيايند ، بار
كس هر و هستند قابلپيشبيني كودكان در ترسها
ترسهايي نوع چه مقطعسني هر در كه كند درك ميتواند
.ميآيد پديد كودكان براي
قابل اما ندارد ثبات و دوام كودكان در ترس گرچه
ديگر كودك به كودك يك از زود خيلي و است سرايت
.ميشود منتقل
و ندارند ريسك قدرت خود ترسهاي در كودكان
بيندازند آن دام در و خطر معرض در را خود نميتوانند
خودخواهي دليل به كودكان ترسهاي.شد خواهد چه ببينند تا
دوست بسيار را خود اينكه دليل به و است تخيل روي از و
و كند تهديد آنهارا عاملي هيچگونه نميخواهند دارند
.اندازد مخاطره به را آنها موجوديت
ترسي هيچ فطري ترسهاي جز روانشناس ، اين گفته به
اين پديدآمدن ريشههاي و علل شناخت.نيست علت بدون
بتوانند لزوم مواقع در تا ميكند كمك والدين به حالت
.باشند داشته درستي موضعگيريهاي
عادت ، خوردن هم به شخصي ، تجارب اكتساب وي ،
و شدن شرطي عاطفي ، رواني ، بيماري عوامل غلط ، تربيت
علل جمله از را ناداني و جهل و آگاهي و درك نيز
كودك از شديد ومواظبت برشمرد كودكان در ترس ايجاد
.كرد ذكر كودكان ترسدر تشديدكننده عوامل از را
ناشيانه رفتارهاي از والدين داشتن برحذر ضمن وي
چيزي از كودكي گاه:گفت كودكان ، ترس قبال در
او ترس اصطلاح به اينكه براي مادر و پدر و ميترسد
ترسناك شيء يك برابر در ناگهان را كودك بريزند ، را
دارد ، هراس آن از كودك كه ترسآور موقعيت يك يا
به منجر است ممكن روشها اينگونه اعمالميدهند قرار
در ترس از ناشي سكته همچون جبرانناپذيري آسيبهاي
.شود كودكان
با سنجيده برخورد لزوم بر تاكيد با روانشناس اين
كودك كه هنگامي:ميدهد كودكانهشدار در ترس پديده
تخفيف نهتنها او ترس شود مواجه ترسآوري صحنه با
موارد يا و داستانها ذكر.ميشود تشديد بلكه نمييابد
افزايش عامل ميترسد ، خود كه كودكي براي ترسآور
.است وحشت
آن ، بردن ميان از و ترس ريشه شناختن جاي به اگر
نهتنها نماييد ، كودك تحقير و كردن مسخره به شروع
احساس سبب بلكه نميكنيد اصلاح را او حالتترس
.ميشويد كودك حقارت
.است كودك در ديگر ترسهاي تشديد عامل خود امر اين
بين از را او ترس كودك ، تمسخر و تحقير اينكه ضمن
باعث و ميسازد مخفي و تر دروني را آن بلكه نميبرد
.گردد ريشهدارتر كودك روان در ترس ميشود
كودكان ترس ايجاد در والدين غلط الگوي
از ديگر يكي عنوان به غلط الگوي از روانشناس ، اين
در كودك اگر:گفت و برد نام ترس تشديدكننده عوامل
الگوي مادر يا پدر آن در كه كند زندگي خانوادهاي
را الگو همان كودك باشند ، جرات يا ترس از نامناسبي
.برميگزيند
و كنند جلوگيري كودك ترس از نميتوانند ترسو مادر يا پدر
ميترسد ، سوسك از كه مادري.ميشوند آن تشديد باعث برعكس
و جرات الگوي نميتوانند ميكند فرار موش از كه پدري
.باشند فرزندان براي شجاعت
ديدن با باشد داشته ترسي مختصر اگر فرزندي چنين
خود نظر از حتي و سختتر موضعي اوضاعي چنين
شد خواهد اين گمانش.گرفت خواهد ترس براي انديشيدهتر
و سن چنان در مادرش و پدر زيرا بترسد دارد حق كه
زماني را كودك در ترس آغاز قاسمزاده ، .ميترسند سالي
و كند ترس به وادار را طفل شديد محركي كه دانست
پاسخهاي صورت به سهماهگي حدود از امر اين
.است مشهود كودك در ناخوشايند
بيگانه اشخاص از كودكان در ترس ماهگي شش حدود از
بهچشم حيوانات از ترس يكساله ، كودكان در.ميشود ايجاد
ندارد ، غريزي صورت ترس اين چون البتهميخورد
بين از برخوردها و لمسها و تجربهها سايه در بهتدريج
.ميرود
ميترسد حيواني هر از و چيزي هر از كودك سالگي دو در
از ترس سن ، اين در.تاريكي و دستشويي ماشين ، سگ ، مثل
ناگهاني ، جدايي و تنهايي ناگهاني ، حركات صدا ، و سر سقوط ،
وجود كودك در عاجز و شل افراد حيوانات ، آسيب و درد
.دارد
و عجيب ترسهاي سالگي ، سه در قاسمزاده ، گفته به
دورهاي البته و ميآيند پديد شديدي اشكال به غريب
ميكند نما و نشو كودكان در ترسها ايندارد سريع و گذرا
ميزان چه به و تلقيني ميزان چه به نيست معلوم و
.است غريزي
ميتوان كودكان در را عمدهاي ترسهاي سنين اين در
تاريكي ، از ترس:از عبارتند آن مهمترين كه يافت
بشدت را كودك كه مادر از بهخصوص جدايي از ترس
به مادر رسيدن دير از ترس ميسازد ، مضطرب و ناراحت
.دعوا و جنگ از ترس و درد از ترس خانه ،
سنين در كودكان گريبانگير كه ترسهايي درباره وي ،
سنين اين در ترس:گفت ميشود ، ساله هفت تا چهار
.است بعديمتفاوت سنين نيز و گذشته ترسهاي با اندكي
ولي دارد ، وجود همچنان آب از ترس و حيوانات از ترس
خود در كه قدرتي سايه در طفل.است كرده فروكش اندكي
با يا و شود فايق ترسها اين بر دارد سعي كرده ، احساس
آنها كرده حمله حيوانات به ديگر وسيلهاي و چوبدستي
ميترسد همچنان حيوانات برخي از ولي براند ، خود از را
.مار از ترس مثلا شود بيشتر ترسش هم شايد و
ميتوان كه حدي تا ترسوست بسيار ساله پنج كودك
جرات عين در سالگي شش در.دارد غلبه او بر ترس گفت
.ميترسد بريدگي و خون شكستگي ، از بيباكي و
اينكه از ترس.خرافات و موهومات از ترس چنين هم
خود اين كه...و باشد شده پنهان او تختخواب زير كسي نكند
خردسالي سنين در.اضطرابهاست از بسياري ظهور و بروز منشا
لذا است ، قوي كودك در خيالبافي سالگي پنج تا سه بهويژه
.ميترسد هست ، خودش ذهن مخلوق كه خيالي موجودات از
افراد از ماسكزده ، چهره از او سالگي سن 7 تا همچنين
از لنگ ، و كور افراد از لولو ، از تاريكي ، از بدقيافه ،
موج حمله حين در بهويژه دريا ، آب از و پليس
.ميترسد
كودكان 56 درصد حدود 70 داد ، نشان علمي پژوهش يك
ببر و خرس شير ، مار ، چون جانور چند يا يك از ساله
آنها قفس كنار به نبودند حاضر حتي و داشتند شديد وحشت
.بروند
عامل اوهام ، و تخيل به سالگي ، تا 12 هفت سنين در
از ترس روانشناس ، اين گفته به.ميشود اضافه هم مدرسه
در بهخصوص حساس كودكان در را آن جلوه كه رفتن مدرسه
و دلدرد صورت به گاه كه ميبينيم هفته اول روزهاي
.ميدهد نشان را خود استفراغ
والدين دخالت از ترس تحصيل ، در موفقيت عدم از ترس
و درد از ناشي رسوايي از ترس كودك ، كار در مربيان و
سالگي ، هشت در بهويژه مرگ ، و بيماري از ترس رنج ،
پاسخگويي از ترس سالگي ، ده در مخصوصا آب و آتش از ترس
...جمعو حضور در خوردن كتك از ترس درسي ، سوالات به
كودكان در ترسها اينگونه روانشناس ، اين گفته به
وضع كه كودكاني ميان در و اندام لاغر ضعيف ،
دچار كه كودكاني.است بيشتر دارند ، نابساماني خانوادگي
و مرضي موهوم ، ترسهاي دچار هستند رواني اختلالات
.ميشوند نيز عصبي
اجتماعي ، روابط طبيعت ، اشياء ، از ترس قاسمزاده ،
از را شدن طرد و خوردن كتك مرگ ، موجود ، شرايط
ذكر شده ، ياد سني طيف كودكان ميان شايعدر ترسهاي
.كرد
تمسخر ، و تحقير ترسآور ، موقعيت و صحنه ديدن و شنيدن
عوامل جمله از ناباب معاشرتهاي و تهديد و فشار
مواظبتها همچنين.است كودكان اين در ترس تشديدكننده
باعث كودكان از والدين افراطي و بيمورد مراقبتهاي و
از گريزان و ترسو افرادي را آنان و شده ترس تشديد
.آورد خواهد بار اجتماع
ترس ماهيت
حفظ و خطر برابر در ذات صيانت به ميل ترس ماهيت
احساس اين كه مقدار هر به است طبيعي.است آن از خويش
به خطر احساس كه موقعي تا است بيشتر ترس باشد قويتر
خطرناكترين وحشت ، و ترس صورت آن در كه باشد مرگ ميزان
اندازه و حد بيشترين در آن از ناشي عارضه و زيان و
سرخشدن يا چهره رنگ پريدگي بدن ، وي ، لرزش گفته بهاست
در اختلال بدن ، موي شدن سيخ چهره ، بر عرق آن ، سريع
بهصورت فرياد و داد دهان ، شدن خشك مثانه ، كنترل
تشديد سردادن ، بياختيار داد جيغو يا خواستن كمك
كودك كه مواردي در گريه زبان ، لكنت قلب ، ضربان
دامان در خود كردن مخفي كند ، احساس بيپناه را خود
و است برخوردار محبوبيت از او نزد كه فردي يا مادر
در ترس بيروني جلوههاي از دست با صورت پوشاندن
.است كودكان
و درماندگي احساس مزاج ، در آشفتگي همچنين وي ،
انقباض -است ناامني احساس از ناشي خود كه -بيپناهي
احساس سينه ، در فشار احساس نامشهود ، صورت به عضلات
ضربان شدت از ناشي سينه قفسه چپ سمت و دل در درد
توان ضعف -ميشود منجر سكته به گاهي كه - قلب
بدني حركات و كلام فهم ، و درك در اختلال يادگيري ،
.برشمرد كودكان در ترس دروني جلوههاي از را
اسلامي جمهوري خبرگزاري
استثنايي كودكان حقوق همايش فراخوان
استثنايي دانشآموزان و كودكان حقوق همايش:اجتماعي گروه
(واقتصادي اجتماعي فرهنگي ، ابعاد در فرصتها برابرسازي)
.ميشود برگزار
استثنايي ، پرورش و آموزش سازمان همكاري با همايش اين
جوانان و نوجوانان كودكان ، مربيان و اوليا انجمن
.ميشود برگزار غيردولتي ونهادهاي استثنايي
:از است عبارت استثنايي كودكان حقوق همايش اصلي محور دو
با فرصتها برابرسازي شامل استثنايي كودكان عام حقوق (الف
قوانين پيشنهاد بينالمللي ، سازمانهاي مصوبات به توجه
جهت در موجود قوانين اصلاح معلولان ، حقوق زمينه در لازم
حقوق از حمايت سازمانهاي ساختار حقوقي اصلاح مناسبسازي ،
چگونگي:شامل اجتماعي و فرهنگي زمينههاي (ب.معلولان
استثنايي ، كودكان خانوادههاي براي حمايتي چتر ايجاد
در مطلوب تغييرات ساختاريتوانبخشي ، و عيني زمينههاي
مناسبسازي استثنايي ، وپرورش آموزش ساختار و مباني
استثنايي ، كودكان مطلوب حضور جهت زندگي محيط فيزيكي
استثنايي ، كودكان فراغت اوقات فراگير و جامع برنامهريزي
جهت معلولان وآمادهسازي اشتغالزايي شرايط سازي فراهم
و مردم جامعه ، نگرش تحول ضرورت رشد ، سن از پس اشتغال
استثنايي ، اهميت دانشآموزان و كودكان به نسبت مسئولين
.شود مي انجام استثنايي كودكان براي وادبيات هنردرماني
كارشناسان و پژوهشگران استادان ، از همايش اين دبيرخانه
آذرماه پايان تا حداكثر را خود مقالات است كرده درخواست
.كنند استثنايي ، ارسال پرورش و آموزش سازمان نشاني به
رد به مردم نمايندگان و حقوقدانان واكنش
مجلس مصوبه
حذف بودجه قانون از ماده 187 اجراي بودجه:اجتماعي گروه
هزينه صرف با قطعا كه آن اجراي ترتيب اين به و است شده
.دارد تعارض اساسي قانون و 56 اصول 54 ، 55 با است ، همراه
.كرد هزينه اعتبار وجود بدون دولتي امور در نميتوان زيرا
با گفتگو در دادگستري وكيل و حقوقدان كشاورز بهمن
استدلال:گفت ايران دانشجويان خبرگزاري حقوقي خبرنگار
پنجساله برنامه ماده 187 حذف رد درباره نگهبان شوراي
مذكور ماده چون كه است فرض پيش اين بر مبتني توسعه ، سوم
درباره رهبري معظم مقام دستورالعملهاي شش بند به
انگيزههاي ايجاد با بيشتر اشتغال زمينههاي فراهمآوردن
توسعه و كارآفريني و سرمايهگذاري تشويق و حمايت و مناسب
بخشهاي در بخصوص بيكاري كاهش جهت در اشتغالزا فعاليتهاي
ناظر كوچك و متوسط كارگاههاي و تبديلي صنايع و كشاورزي
محسوب آن اصل 110 و اساسي قانون با مغاير آن حذف پس است
در آنچه كل تعبير اين با:كرد اضافه وي.ميشود
وصف نوعي به است ، آمده بحث مورد كلي سياستهاي دستورالعمل
با نوعي به كه قانوني هر ناچار و داشت خواهد اساسي قانون
اساسي قانون مغاير باشد ، داشته اصطكاك دستورالعملي مفاد
.شد خواهد محسوب
بحث ، چنانكه مورد دستورالعمل آنكه حال:كرد خاطرنشان وي
كه زماني و است كلان سياستهاي بيانگر پيداست ، نامش از
اين ميكند ، بيان را خرد سياستهاي و شود مي تصويب قانوني
و نسخ قابل و بود خواهد عادي قوانين اوصاف واجد قانون
.است حذف و اصلاح
كنيم ، نگاه قضيه به ديد اين با اگر:كرد اشاره همچنين وي
بردارنده در كلي سياستهاي دستورالعمل بگوييم ميتوانيم
معارضه در اصلي ماده 187 با كه بوده هم ديگر مطالب برخي
را ماده 187 اصل بايد نگهبان شوراي ترتيب اين به و است
.ميكرد حذف سوم برنامه متن از اعتبار اين به
ترجيح عدم دستورالعمل هشت بند در مثلا:داد توضيح وي
نسبت دارند اقتصادي فعاليتهاي كه عمومي و دولتي بخشهاي
به دسترسي و امتيازات از برخورداري در خصوصي بخشهاي به
بخش ايجاد صرفا ماده 187 محتواي و است شده توصيه اطلاعات
حاضر آن در خصوصي بخش كه است رشتهاي در حكومتي و دولتي
.دارد نظارت آن بر قضائيه قوه حال عين در و است فعال و
بر عمومي و دولتي بخش ترجيح وقتي:شد متذكر كشاورز
سازمان ايجاد اولي طريق باشد ، به ممنوع خصوصي بخشهاي
.بود خواهد قبول غيرقابل حكومتي و دولتي مشابه
كه توصيهشده دستورالعمل نه بند در اينكه به اشاره با وي
به دولت اقتصاد امرواگذاري در ترجيح عدم هشت بند مفاد
ترتيب اين به:گفت شود ، رعايت خصوصي و تعاوني بخشهاي
سازمان با موازي سازماني تاسيس هرگز گرفت نتيجه ميتوان
را معنا اين و است نبوده قبول مورد خصوصي بخش در موجود
مديريتهاي ادغام يا حذف كه نيز دستورالعمل بند 28 از
استنباط ميتوان ميكند ، توصيه اداري نظام در را موازي
مديريتي بيتالمال ، از هزينه صرف با ماده 187 زيرا كرد
بخش در موجود سازمان و مديريت موازات به كه ميكند ايجاد
انجام مجاني و تبرعا را خود كار اخير مديريت كه خصوصي
.ميدهد
مجلس از قانونگذاري حق سلب
:گفت رابطه اين در نيز مجلس در اصفهان مردم نماينده
ماده حذف) مجلس مصوبه اين رد در نگهبان شوراي كه دلايلي
.ندارد حقوقي وجاهت هيچ آورده (توسعه سوم قانون 187
با ايسنا پارلماني خبرنگار با گفتگو در مزروعي رجبعلي
نگهبان شوراي استدلال و نظر مورد در مطلب اين بيان
:گفت توسعه سوم برنامه قانون ماده 187 حذف طرح رد درباره
كلي سياستهاي ذيل ماده 187 كه اين به نگهبان شوراي تمسك
.باشد مصوبه اين رد براي مجوزي نميتواند دارد ، قرار نظام
ذيل ماده اين كه بپذيريم را اين اگر حتي:افزود وي
قانون اصل 110 دوم بند طبق دارد ، قرار نظام كلي سياستهاي
وظايف جزو نظام كلي سياستهاي اجراي حسن بر نظارت اساسي ،
مسئله ماده اين لغو اگر درواقع و است رهبري اختيارات و
جزء اين.ميشد متذكر مجلس به را آن بايد رهبري داشت ، اي
مقوله اين وارد كه نيست نگهبان شوراي اختيارات و وظايف
.شود
مغايرت عدم تشخيص نگهبان شوراي وظيفه اساسي قانون طبق
ما اين حذف و است شرع با و اساسي قانون با مجلس مصوبات
.دارد شرع با مغايرتي نه اساسيو قانون با مغايرتي نه ده
يك با نگهبان شوراي كه است بدعتي نوع يك اين من نظر به
ميتواند طبعا و است گذاشته مصوبه اين رد در تفسيري چنين
عرصه در و كشور حقوقي نظام در را منفي پيامدهاي و آثار
.باشد داشته دنبال به قانونگذاري
ادامه در اسلامي شوراي مجلس در اصفهان مردم نماينده
را مصوبهاي نگهبان شوراي اگر صورت اين در:داشت اظهار
آنها رد به نادر بسيار تفسيرهاي با نداند خودش مطلوب
واقعا نگهبان شوراي نظر اعلام گونه اين و پرداخت خواهد
حق تضعيف باعث ميتواند و است غريبي و عجيب كار
بين ارتباط عملا و شود اسلامي شوراي مجلس قانونگذاري
نتواند مجلس كه برسانند بهجايي را نگهبان شوراي و مجلس
قانوناساسي طبق كه صورتي در.كند تصويب را قانوني هيچ
اسلامي شوراي مجلس اختيار در تنها كشور در قانونگذاري حق
.پذيرد انجام طريق اين از ميتواند تنها و بوده
نظرياتي تمام تقريبا اخير ماهه دو يكي در:افزود مزروعي
است داده مجلس مصوبات مورد در نگهبان شوراي كه
اساسي قانون با انطباق و برداشت فهم ، غيرقابل بهگونهاي
.است شرع و
كلي سياست عادي قانون
نيست نظام
حذف طرح:گفت رابطه همين در مجلس قضايي كميسيون رئيس
ردشده ، نگهبان شوراي توسط كه توسعه سوم قانون ماده 187
.گرفت خواهد قرار كميسيون كار دستور در آينده هفته
با گفتگو در قوامي ناصر سيد والمسلمين حجتالاسلام
ماده 187 گفت مطلب اين بيان با ايسنا پارلماني خبرنگار
ميشودو محسوب عادي قانون يك توسعه سوم برنامه قانون
.باشد نظام كلي سياست نميتواند قانوني ماده يك بنابراين
اسلامي شوراي مجلس كه قانوني همان باشد ، طور اين اگر
.ميشود تلقي نظام كلي سياست ميكند ، تصويب
:افزود اسلامي شوراي مجلس حقوقي و قضايي كميسيون رئيس
از تعدادي اشتغال و وكالت پروانه صدور براي ماده اين
صدور وقت هيچ و است بوده حقوق رشته فارغالتحصيلان
فارغالتحصيلان از محدودي تعداد براي وكالت پروانه
كه دوم نكته.نميشود محسوب نظام كلي سياست دانشگاهي ،
نظام كلي سياست كه است اين گيرد قرار توجه مورد ميشود
و تعيين نظام كلي سياست ميگيرد ، قرار استناد مورد وقتي
بر نگهبان شوراي استدلال بنابراين.شود ابلاغ و اعلام
برنامه قانون ماده 187 حذف رد براي نظام كلي سياستهاي
.نيست منطبق حقوقي كلي اصول با توسعه سوم
اساسي ، قانون اصل 94 طبق نگهبان شوراي:داشت اظهار قوامي
اسلام مقدس شرع و اساسي قانون با را عادي قوانين بايد
اساسي قانون با يا باشد عادي قانون اگر كه نمايد منطبق
اساسي قانون كجاي در اما نمايد ، رد را آنها داشت ، مغايرت
بود ، نظام كلي سياستهاي مخالف مجلس مصوبه اگر كه داريم
.نيست نگهبان شوراي وظايف از اين.كند رد هم را آن بتواند
و خواهدشد داده برگشت كميسيون به قانون اين طبعا:گفت وي
از گرفت ، خواهد قرار كميسيون كار دستور در آينده هفته در
كميسيونشركت جلسه در تا شد خواهد دعوت هم نگهبان شوراي
.شنيد خواهيم باره اين در را نظراتشان و كند
گنجي اكبر وكيل اظهارات
عمادالدين و گنجي اكبر:گفت گنجي وكيل:اجتماعي گروه
مسئولان با اسلامي شوراي مجلس رياست مذاكره از پس باقي
مدت 5 به لياليقدر ، با شدن مصادف دليل به قضائيه ، قوه
.آمدند مرخصي به و شدند خارج زندان از روز
نويسنده ، و روزنامهنگار گنجي اكبر وكيل رياحي ، غلامعلي
ايران دانشجويان خبرگزاري حقوقي خبرنگار با گفتوگو در
;دارد پرونده دو اكنون گنجي:كرد تصريح مطلب اين بيان ضمن
در فعلا كه تهران عمومي دادگاه شعبه 1410 در يكي
مربوط مطبوعاتي اتهامات به و است قضات انتظامي دادسراي
كه ميشود برلين كنفرانس ماجراي به مربوط هم ديگري و است
.شد منعكس پيش چندي هم رسانهها در و شده صادر آن حكم
آنكه دليل به:گفت گنجي مطبوعات دادگاه پرونده درباره وي
بر بنا قضات انتظامي دادسراي سوي از بخش اين پرونده
شده ، مطالبه شعبه 1410 ، رئيس مرتضوي ، قاضي از گنجي شكايت
مربوط پرونده بنابراين است ، نشده انجام هنوز محاكمه اين
وزارت:كرد خاطرنشان رياحي.است مفتوح هنوز جرايم ، اين به
جمله از ديگر شاكي چند و پاسداران سپاه اطلاعات ،
تهران ، عمومي دادگاه شعبه 1410 پرونده در مدعيالعموم ،
.هستند گنجي شاكيان
:داشت اظهار گنجي برلين كنفرانس پرونده درباره همچنين وي
و است شده تبرئه وارده اتهامات از گنجي پرونده ، اين در
نظام مسئولان به توهين مورد يك و ارشاد وزارت بولتن بابت
خود محكوميت دوران اكنون هم كه شده محكوم حبس سال شش به
.ميگذراند را
و كميسيون دو:مجلس فرهنگي كميسيون رئيس
عدم خواستار رئيسجمهور از
مجلس كميته دو
در فرهنگي عاليانقلاب شوراي مصوبه اجراي
شدند هاISP زمينه
و صنايع و فرهنگي كميسيونهاي روساي:اجتماعي گروه
به نامهاي ارسال با هنر و فرهنگ و ارتباطات كميتههاي
انقلاب عالي شوراي مصوبه اجراي عدم خواستار رئيسجمهوري
.شدند هاISP درخصوص فرهنگي
كميسيون رئيس پورنجاتي ، احمد دكتر ايسنا ، گزارش به
جوانان غيردولتي تشكلهاي گردهمايي در كه مجلس در فرهنگي
نامه اين در:افزود فوق مطلب بيان ضمن ميگفت ، سخن
و پژوهشها مركز در قبل مدتها از مجلس اينكه به باتوجه
شبكههاي موضوع مورد در مجلس صنايع و فرهنگي كميسيون در
مطالعات و است كارشناسي كار حال در جهاني اطلاعرساني
ارائه آنرا قانوني طرح بهزودي و شده تمام آن اوليه
اجراي از شده خواسته محترم رئيسجمهور از لذا داد ، خواهد
.كند خودداري فرهنگي انقلاب عالي شوراي مصوبه
ابلاغ هنوز امر اين:كرد تصريح پايان در پورنجاتي دكتر
رئيسجمهور با تصميم بعد به اين از و شود اجرايي تا نشده
.است
كنفرانس با مقارن و پيش ماه يك حدود است ذكر به لازم
عالي شوراي ايران ، در اسلامي كشورهاي اطلاعرساني وزراي
هاISP از آن در كه كرد تصويب را مصوبهاي فرهنگي انقلاب
يا سال 81 ، ماه ارديبهشت يعني بعد ، ماه تا 6 شده خواسته
(server) سرور از 9 يكي به يا و بفروشند را خود تجهيزات
.كنند واگذار - سيماست و صدا آنها از يكي كه - دولتي
با انتشار استمرار حق و مطبوعات امنيت
است شده سلب غيرقانوني
ارادههاي
يا فرد هيچ يعني ;است انسان ذاتي بشر حقوق:اجتماعي گروه
هم قدرتي يا فرد هيچ نكرده اعطا را حقوق اين قدرتي
.كند سلب بشر از را ذاتي اساسي حقوق قبيل اين نميتواند
.دولتهاست قدرت مافوق بشر حقوق اين بر بنا
با گو و گفت در مطلب اين بيان ضمن حقوقدان نوروزي كامبيز
مبحث بشر حقوق بخشهاي مهمترين از يكي:كرد تصريح ايسنا
كه گفت بتوان شايد و است بيان آزادي و عقيده آزادي
تحقق كه است بيان و عقيده آزادي بشر ، حقوق اساسيترين
.است دو اين وجود به منوط انسانها ، اساسي حقوق ساير
آزادي تحقق وسايل از يكي مطبوعات كه اين بيان با وي
ميان از ايران ، در امروز:كرد خاطرنشان هستند ، بيان
ميتوانند آنها طريق از ملت كه مختلفي گروهي رسانههاي
و هستند مطبوعات عمدتا بخشند ، تحقق را خود بيان آزادي
.ندارند تلويزيون و راديو ايجاد براي امكاني مردم
بيان آزادي برجسته مصاديق از يكي را مطبوعات آزادي وي
مناسب چندان ايران در مطبوعات وضعيت:كرد تاكيد و دانست
نسبتا روند گذشته سال پنج طي كه حالي درنيست
كشور در مطبوعات اساسي حقوق اجراي خصوص در قابلقبولي
مختلف ، جهات از كه است سال دو به نزديك ولي بود ، شده آغاز
موانع مطبوعاتي ، آزاديهاي و حقوق اجراي برابر در
.ميكنند ايجاد متعددي
توضيح در روزنامهنگاران صنفي انجمن حقوقي كميته دبير
از بيش تعطيلي:گفت كشور ، مطبوعات حقوق عليه مذكور موانع
اصل 156 پنج بند استناد به قضائيه قوه توسط نشريه 50
.است بوده غيرقانوني تاميني ، اقدامات قانون و اساسي قانون
روزنامهنگاران ، از بسياري تعداد همچنين:افزود وي
قانون مطابق كه حالي در گرفتهاند ، قرار تعقيب مورد
;بود مجرا همچنان سال 79 ، پايان تا كه سال 1364 مطبوعات
از برخي اما.نبودند كيفري تعقيب قابل روزنامهنگاران
.ميورزند اصرار اقدام ، اين بر همچنان قضائيه قوه مسئولان
|