كريم قرآن مبارك ساحت به ماندگار خدمتي
نگهداري و حفظ راستاي در قرآن ، نزول ماه حلول ميمنت به
منظور به همچنين و اسلامي ايران والاي گنجينههاي از
صاحبان نزد در وحي كلام اشاعه و قرآني معارف نشر و گسترش
همت به قرآن آسماني كتاب از نفيسي نسخه معرفت ، اهل و خرد
شدهكه چاپ آلمان كشور در خرازي صادق سيد كوشش و
.است نيريزي احمد خوشنويسي نابغه استاد كتابت بازسازي
دكتر نصر ، سيدحسين دكتر فرشچيان ، محمود استادان
آيت و آغداشلو آيدين احصائي ، محمد خرمشاهي ، بهاءالدين
جليلالقدر نسخه اين درباره معرفت هادي محمد الله
در انشاءالله و ميآيد پي در كه داشتهاند تقريظهايي
نسخه اين درباره جامعتري اطلاعات ديگر فرصتي
.كرد خواهيم منتشر وحي كلام منحصربهفرد
:فرشچيان محمود
سليقه و سرشار ذوق بر علاوه هنري آثار بازسازي و چاپ
بردباري لزوم چاپ ، كار مصالح و مسائل رموز شناخت و ظريف
مداوم كوشش و سختگيرانه تيزبيني و وقت صرف و شكيبايي و
كمال به رسيدن تا است لازم روي اين از و ميطلبد نيز را
لازم فني نكات همه مرحله به مرحله كار ، سرانجام و مطلوب
شود اجرا و رعايت مو به مو و گيرد قرار نظر زير دقيقا
مقام در اخلاص كمال با بازسازي كار كه هنگامي بهويژه
انجام مجيد قرآن مقدس ساحت و والا آستان به خدمتگزاري
كه دستاندركاران است شايسته صورت اين در كه ميگردد
آنان الهي عنايت و است گرديده نصيبشان عظيمي توفيق چنان
بر همت كمر است ، ساخته مفتخر خدمتي چنين انجام به را
آسماني كتاب محترمترين و گراميترين اين فخامت و اعتلا
را نكتهاي هيچ آرمانطلبي و كمالخواهي درنهايت و بندند
نوراني پيام آن محتواي كه مجلدي قداست و نفاست تكميل در
جلالت و كار عظمت موقعي زيرا ننمايند فروگذار است آسماني
و دقت اعلاي حد كه ميگردد متجلي بهخوبي خدمت اين قدر
تا شود بسته كار به "شبيهسازي" و "بازسازي" براي مجاهدت
رحمتالله گذشته بزرگوار بزرگ هنرمند اساتيد كه اثري
خود لطيف ذوق و شريف فكر مدد به رباني الهامات با عليهم
اخلاص و عشق با و گذارده مايه آن ايجاد براي جان و دل از
اختيار در جاودانه اثري تا نمودهاند بليغ سعي ايمان و
با حالت بهترين به گيرد قرار ديندار علاقمندان و مشتاقان
.باشد منطبق اصل
باني حال شامل الهي توفيق كه جليلالقدر نسخه اين چاپ در
بيحدي كوشش و فراوان سعي است ، شده آن شريف و محترم
اصالت رعايت و امانت حفظ با چاپي نسخه اين كه گشته مبذول
به صفحه و جزء به جزء انطباق جهت در اصلي نسخه با آن
رنگبندي و تذهيب و جدولكشي و چاپ از موارد همه در صفحه
و قدمت حالت و كيفيت جزء و كل در و كاغذ زمينه سادگي و
.گردد حفظ بهخوبي لحاظ هر از زماني فاصله
سبب به كه است آن يكي يادآوري به لازم و مهم نكته دو از
برخي آسيبديدگي گاه و گرديدن دست به دست و تلاوت كثرت
بدين و يافته جداگانه حالت و كيفيت اصلي نسخه صفحات از
اين به توجه و نيستند همگون هم با صفحات همه مناسبت
دقت و وقت صرف ضرورت كه است بوده مطلبي آن رعايت و موضوع
كه حالتي همان ارائه و اصالت حفظ براي را بسياري هزينه و
اثر آنكه تا ميكرده ايجاب داراست اصلي نسخه در صفحه هر
داشته مطابقت اصلي نسخه با كل و جزء در عينا شده چاپ
و بيست طلاي با چاپ طلايي رنگ معمولا آنكه ديگر و باشد ،
دقتنظر ولي دارد جداگانه كيفيت دو اصلي نسخه عيار چهار
و نيكانديش خيرخواه باني هوشيارانه تيزبيني و
بزرگ اثر اين در چاپ ناظران و متصديان كارآزمودگي
"بازسازي" و "شبيهسازي" در الحق و بوده كارساز بهخوبي
مستفيض باريتعالي توفيق و هدايت از اصلي نسخه با
به شايسته خدمتي انجام بر علاوه توانستهاند كه بودهاند
را تمجيد و تحسين سزاوار اثر چنين مجيد قرآن مبارك ساحت
.دهند ارائه
:نصر سيدحسين
اكرم پيامبر پاك روح و قلب بر اعلي ملاء از كريم قرآن
انبياء خاتم به را الهي كلام جبرئيل وحي فرشته و شد نازل
زبده آن مبارك لبان از اول آسماني كلام اين و كرد القاء
آنان حافظه و قلب در و رسيد اطرافيانش گوش به خلقت جهان
و شتر استخوان و آهو پوست روي بر بهتدريج سپس و يافت جا
و شد كتابت بود دسترس در زمان آن در كه پاپيروس قطعات
امروز به تا مسلمانان بين كه ترتيبي به حق اوامر طبق
سال سه و بيست از پس.شد مترتب سوره در 114 است رايج
و كريم قرآن كامل متن انبياء خاتم اكرم رسول نبوت دوران
بهجا مسلمانان براي از ثقلين بهعنوان را خود عترت
.شتافت وحدت دايره مركز به خود و گذاشت
فرقان هم و است قرآن هم بود آن نزول وسيله او كه كتابي
هم امالكتاب يا و دانشها همه جمع هم و است هدايت هم
يافت آن در شرع احكام تمام ريشه.الله ذكر هم و است نور
باطنش.دارد دربر را راستين دانشهاي همه اصل و ميشود
عالم اين در سعادت ضامن ظاهرش و قدس عالم به رهنمون
ميتواند مسلمان كه است كريم قرآن سايه در فقط و گذراست
نايل ابدي خير به عقبي در و زيسته رستگار عالم اين در
.آيد
كتاب ظاهر از.است مقدس است مجيد كلام به مربوط آنچه
انسان كه آن بيكران معاني تا و آن آيات تلاوت تا گرفته
.است رهنمون معني بيپايان جهان به صورت محدود عالم از را
واجب كه ظاهري طهارت داشتن با و تواضع و خشوع با آن حمل
دروني معناي درك و عبادت آن قرائت و است ثواب امري و است
مرتبه اعلي به نيل است باطني طهارت مستلزم نيز آن كه آن
قرآن آسماني كتاب اسلام تاريخ طي در جهت اين به.معرفت
براي الهي وديعه عزيزترين و اسلام دين قلب همواره
به تا كوشيدهاند نسل از بعد نسل و است جهان مسلمانان
و ماند مصون زميني گزند نوع هر از آسماني كتاب متن دقت
نبوي سنت طبق آن تاويل و تفسير و تلاوت و قرائت نحوههاي
.ماند محفوظ ولوي ماثورات همچنين تشيع مورد در و
بين و عربي لسان به كريم قرآن الهي مشيت طبق كه آنجا از
بودند زبان بلاغت براي قوي حسي داراي كه شد نازل مردماني
لباس به حق كلام داشتند ، استثنايي توانايي شعر فن در و
بلاغت همان قرآن اعجاز بزرگترين و شد آراسته تام بلاغت
شاعري و هنري طبع و فكر و روح كه بود آن بشري مافوق
معناي بهسوي را آنان و داد قرار تاثير تحت سخت را اعراب
براي راهي را بلاغت خداوند و كشانيد آسماني اسلام دروني
اسلوب قرآن نزول از پس.داد قرار محمدي وحي به ايمان
قرار عرب زبان براي از اعلي نمونه آسماني كتاب آن عربي
.شد زبان عرب فصحاي و شعرا هادي پرنور چراغي مانند و گرفت
هنوز عربي كتابت فن متعال خداوند كتاب نزول هنگام به ولي
.بود نرسيده هنري و صوري كمال مرحله به بههيچوجه
نازل آسمان سوي از قرآن صوتي زيبايي اگر كه گفت ميتوان
.بود قرآني وحي به مسلمان روح پاسخ قرآن كتابت زيبايي شد ،
ظهور زيبايي نهايت با كوفي سبك بهزودي قرآن بركت از
و مغربي و ثلث و نسخ مانند ديگر سبكهاي آن از پس و كرد
در غيب عالم از شهودي تبلور مانند هركدام كه غيره و محقق
آن تلاوت فن با قرآن كتابت هنر و شد عيان است صور عالم
تمام در درواقع و گرفت قرار اسلامي مقدس هنرهاي قلب در
.گذاشت بهجا خود از عميق اثري معماري حتي ديگر هنرهاي
شاهكارهاي بزرگترين زمره در اسلامي تمدن در خطي قرآنهاي
.ميآيد بهشمار جهان تمام بلكه اسلامي تمدن نهتنها هنري
خط هنر بر تذهيب هنر بهتدريج پنجم و چهارم قرن از
مصر و تيموري و ايلخاني ايران در هنر اين و شد افزوده
از نيز صفويه دوران تا و رسيد خود كمال اوج به مماليك
تذهيب فن كه گفت ميتوان.بود برخوردار فراوان كمال
ساطع قرآن متن از كه است الهي فيض و بركت تجسم درواقع
حق كلام از فيضي آسماني كتاب قرائت بههنگام.ميشود
و دربرميگيرد را مستمع و قاري روح كه مييابد صدور
را او روح هواي ميبارد صحرا بر كه باراني مانند
خاك در معرفت گلهاي روييدن باعث و ميسازد فرحانگيز
را بركت و فيض اين اسلامي بزرگ هنرمندان.ميشود او وجود
اسليمي و هندسي طرحهاي از استفاده با استادانه بهنحوي
در وحدت جلوهگر و محسوس عالم در منقول عالم سايه كه
زيبايي به خود تذهيبي طرحهاي با و كردند متجسم است كثرت
مانند رنگهايي از حتي و افزودند خويش عصر قرآنهاي صوري
به را بيننده روح كه كردند استفاده بهنحوي آبي و طلايي
.مياندازد الست روز و برين بهشت ياد
دسترس در و شده چاپ زيبا صورت اين به اكنون كه قرآني
در تذهيب و خط هنر ، دو هر از ميگيرد قرار همگان
از يكي نيريزي يادگار و است برخوردار مرتبه بالاترين
چنين ديدن نفس.است اسلام تاريخ تمام خطاطان بزرگترين
و زيباست خداوند" كه ميسازد يادآور را انسان اثري
زيرا.زيباست اوست به مربوط هرچه و "دارد دوست را زيبايي
را حقيقت خورشيد كه است نوري هاله زيبايي و است حقيقت او
.است كرده احاطه همواره
طبع كه را آنان زحمت اجر كه دارد مسالت احديت درگاه از
سيدصادق مخصوصا ساختهاند ، امكانپذير را نفيس قرآن اين
سعادت كه آنان و فرمايد عطا داند خود كه بهنحوي خرازي
زيبا آنچنان سكوتي در را حق كلام چاپ اين مطالعه و ديدار
آن معني زيبايي هم و صوري زيبايي هم از را بهره دارند
سعادت ضامن آن از پيروي كه كتابي سوي به بيشتر و ببرند
آن معاني بيكران درياي در و شده كشيده است عقبي و دنيا
.شوند مستغرق
:احصائي محمد
به يكدله كه ميوزد "صفا" نسيم هنگامي خوشنويسان قلم به
و فروگذارند جانب هر از حواس و پرداخته خوشنويسي كار
كه نيست بيدليلبزدايند خاطر از يكسره را دنيوي نياز
و دل صفاي و ديده روشني موجب نيريزي احمد جاويدان آثار
.بود خود روزگار خوشنويسي بزرگان از وي.است جان
رحلت و قمي محمدابراهيم آقا خدمت در سالكانه تلمذي از پس
مقيم اصفهان در سال 1100 در سپس و نيريز به قم از استاد
.شد
و ادعيه و قرآن تحرير به را خود پربركت عمر نيريزي احمد
و بوده پسنديدهخصال بسيار گفتهاند.است گذارنده صحايف
به ميشد حاصل كتابت درآمد از هرچه پرهيزگار ، و پارسا
كلامالله تحريرميكرد انفاق را بقيه و قناعت اندكي
به بزرگي خوشنويسان و است بزرگي افتخار خوشنويسي هر براي
.آمدهاند نايل افتخار اين
توفيق اين در مستعصمي ياقوت از پس نيريزي احمد ليكن
چاپي نسخههاي نشر به آنكه نيز.است خوشنويسان سرآمد
جامعه به در را خويش همت و ميبندد خدمت كمر آثار اين
و اخروي ثوابي درخور سهم از ميگمارد ، خطاط يگانه سپردن
.است برخوردار دنيوي احترامي
نسخه اين موجب و باني خرازي سيدصادق آقاي عزيزم دوست
قرآن نسخ بهگردآوردن فعاليتشان از بخشي كه است نفيس
.ميگذرد نگهداريشان و مرمت به اهتمام و مجيد
.باد مستدام توفيقشان و مدام همتشان
دارد ادامه
|