محور فرآيند دانشآموزان جديد ارزشيابي
است
;ايراني پژوهشگر يك توسط نخستينبار براي
شد فرمولبندي قلب نوار
ژنمسئولعدمرشددندانهايدايميكشفشد
آنفلوآنزا واكسن ساخت تا گام يك
ايدهآل كفش پاشنه يك
واگذار فرهنگيان به وام ريال ميليارد 60
ميشود
پرداخت هتلداران به وام ريال ميليارد 10
شد
و علوم وزارت پژوهشي مسئولان توسط
در پژوهش هفته برنامههاي رئوس:ارشاد
شد اعلام كشور سراسر
محور فرآيند دانشآموزان جديد ارزشيابي
است
بخش -ارزشيابي نظام در تحول سرآغاز دونوبته ، امتحانات
پاياني
در دونوبته امتحانات اجراي جاري ، تحصيلي سال از;اشاره
مدنظر كشور سراسر تحصيلي راهنمايي و ابتدايي دورههاي
آن در كه امتحانات برگزاري از شيوه اين.است گرفته قرار
تحقيقي فعاليتهاي دانشآموزان ، از مستمر ارزشيابيهاي بر
طي در كه تكاليفي نيز و فراگيران كلاس از خارج تلاشهاي و
عالي شوراي توسط ميشود ، تاكيد ميدهند ، انجام دوره
.است شده ابلاغ كشور مدارس به و مصوب پرورش و آموزش
تصويب و تدوين طراحي ، روند مقاله نخست بخش در ديروز
در آموزشي تحقيقات نتايج دونوبته ، امتحانات آييننامه
بررسي مورد جديد ارزشيابي نظام مولفههاي و زمينه اين
مقاله ، اين پاياني بخش در امروز.بود گرفته قرار
مورد امتحاناتدونوبته آئيننامه ايرادهاي مهمترين
.است گرفته قرار بررسي
امتحانات ديگر ويژگي سه
دونوبته
به خانوادهها در نمرهگرايي و محوري بيست فرهنگ -1
.ميشود مبدل محتوانگري و فرآيندگرايي فرهنگ
ارتقاي و مزايا و وحقوق پاداش نظام در بازنگري -2
اجتناب آموزشي نظام دركل چه و مدارس درون در چه كاركنان
توسعه دليل به مدارس كاركنان و معلمان.ميگردد ناپذير
فعاليت كه ميكوشند پاسخگوييها و واختيارات مسئوليتها
دانشآموزان تربيتي و بهبودكيفيتتحصيلي به منجر آنها
لذت از حاصل دروني پاداشهاي كنار در ميان اين در.شود
ساعي معلمان كه آن براي آن ، برنامههاي و مدرسه به تعلق
توفيق براي بيشتر ودانش زمان و حوصله صرف با كه كوشا و
رفتارهاي به سايرين و شده تقويت ميكنند ايثار مدرسه
مادي ابزارهاي بكارگيري شوند ، تشويق موثر و سازنده
.شد خواهد عملي معنوي و مادي پاداشهاي از اعم انگيزشي
و آموزش ادارات و مناطق وعملكرد ساختار نقش ، در -3
واگذاري.آمد خواهد بوجود توجهي قابل تغييرات پرورش ،
درسي ، برنامه بودجهبندي خصوص در تصميمگيري اختيار
به ارزشيابي روشهاي يادگيري ، و تدريس شيوههاي انتخاب
دواير از برخي وجودي ضرورت طرف ، يك از ومعلمان مدارس
از و مينمايد برطرف را آموزشي گروههاي جمله از اداري
دواير مانند ديگر كردندوايري كوچك ضمن سو ، ديگر
و رهنمود ابلاغ از را آنها وظايف بازرسي ، و امتحانات
ارائه به روشها و شيوهها وهمانندسازي دستورالعمل
.ميدهد ارتقاء مربوطه حوزههاي در مشاورهاي خدمات
دونوبته امتحانات نامه آيين ايرادهاي مهمترين
وسنتگرا ، كار كم معلمان با دونوبته امتحانات طرح در -1
و ميشود فراهم كمي فقط و ناحق قبولي براي مناسب بستري
.ميگردد دانشآموزان آمادگي عدم موجب طرح اين
در سنتگرا و كمكار معلمان از اندكي تعداد وجود چه اگر
پرورش و آموزش تواناي و انگيزه با مجموعهكاركنان
با احتمالا ايراد اين طراحان ولي كتمانناپذيراست ،
جامعه به گريگور مك انگيزشي نظريه در X تئوري مفروضات
و محوري مدرسه روح كه حالي مينگرند ، در فرهنگيان
Y تئوري مفروضات با دونوبته امتحانات طرح در مهم انگيزه
چه.دارد مناسبت كار محيط انگيزشدر و انسان مورد در
جايگاه احياي كه شد آشكار قبلي توضيحات با كه اين
تشويق آموزشي ، شيوههاي و محتوا غنيسازي معلم ، حرفهاي
اجراي پيامد كه دست اين از واموري معلمان گروهي جلسات
دانشافزايي بهبود موجب است ، محور فرآيند ارزشيابي
كاركنان معدود زمان طول ودر شده معلمان آموزشي ومهارت
انصراف يا تحول و پويايي به ناگزير را سنتگرا و كمكار
آموزش ، ديگر طرف از.شد خواهد رهنمون كار ادامه از
هر در سنتگرا و حذفمعلمانكمكار يا اصلاح بازآموزي ،
از بايد نوبته سه يا نوبته دو از اعم ارزشيابي ، نظام نوع
آموزش و مزايا و ارتقاء پاداش ، استخدام ، نظامهاي طريق
.گيرند قرار توجه مورد خدمت ضمن
و آموزشي افت موجب نوبته دو امتحانات آئيننامه -2
:ميشود آموزشي كيفيت تنزل
و دونوبته امتحانات آئيننامه پيرامون اوليه تحقيقات
تامين و برنامهريزي معاونت آماري سالنامههاي همچنين
و كمي بهبود بيانگر پرورش و آموزش وزارت انساني نيروي
آموختهها پايداري و دانشآموزان تحصيل در كيفي
دانشآموزان توسط ها آموخته كاربست و استفاده ومهارتهاي
طرح مجري معلمان و مديران نگرش آن بر علاوه.است
اگر.است تضاد در شده مطرح ايراد با دونوبته ، امتحانات
امتحانات آئيننامه اجراي خصوص در قويتر داوري چه
آنچه معهذا است فراگير و تحقيقاتمستمر نيازمند دونوبته
را نظر مورد ايراد معتبري پژوهش هيچ تاكنون است ، مسلم
.است نكرده حمايت
:است اقتصادي صرفا امتحانات نوبتهكردن دو از هدف -3
امتحان آئيننامه پيوستهاي و مواد اهداف ، مطالعه
كاهشهزينههاي) اقتصادي هدف و انگيزه هيچ دونوبته ،
به عميقي نگاه.نميدهد نشان را (آموزشي نظام در جاري
براي كه است آن بيانگر حتي آن اهداف و آئيننامه اين
معلمان مداوم ضرورتبازآموزي كه ارزشيابيجديد تحقق
آموزشي كمك و آموزشي امكانات تجهيز مدارس ، وكاركنان
بهتر يادگيري براي وحمايتي جانبي خدمات وارائه مدارس
صرف به ناگزير پرورش و آموزش دارد ، پي در را دانشآموز
.بود خواهد امورفوق در بيشتري و بيشتر هزينههاي
بيشتر آشفتگي موجب و بوده گسترده بسيار تغيير اين -4
:ميگردد آموزشي نظام
و مديريت نظريات با آن مقابله و ايراد اين تحليل در
ميتوان تغيير برابر در ومقاومت تغيير والگوهاي رهبري
:گفت
-از1 عبارتند تغيير يا شيوه دستور ، يك قبول شرايط -الف
فهم و درك خور در -سازمان ، 2 اهداف با مغايرتآن عدم
ذيربط افراد ومنافع اهداف با آن مغايرت عدم -آن ، 3 بودن
.ذيربط افراد در آن اجراي توانايي وجود -و 4
امتحانات آئيننامه در شده ايجاد تغييرات اساس براين
گرفتن نظر در ضمن و بوده فوق شرايط و ويژگيها واجد
عموم براي اجتماعي نظام كلي اهداف و پرورش و آموزش اهداف
وكاركنان ، معلمان دانشآموزان ، از اعم ذيربط عوامل
و مينمايد تامين را آنها واهداف بوده فهم قابل والدين
.دارد وجود آنها در آن اجراي قابليت
در بنيادين تغييري محور فرآيند ارزشيابي آئيننامه -ب
واجزاي مولفهها ساير كه ميرود بهشمار آموزشي نظام
به باتوجه حال عين ودر ميسازد دگرگون بهتدريج را نظام
تحقق براي ملايم شيب محاسبه و تغيير موانع و عوامل
.نميشود آموزشي نظام بيشتر آشفتگي موجب تغييرات
جلب را ذيربط عوامل همه فعال مشاركت آئيننامه اين -ج
اصلي عوامل كه تحقيقاتي يافتههاي براساس و است نموده
گذاشته اجرا به ملي سطح در دادهاند ، دست به ذينفع
.ميشود
نتيجهگيري و بحث
گرفتن نظر در با ايران ، آموزشي نظام در تحول و بازنگري
تامل و جامعه جمعيتي بافت و اجتماعي عميق تحولات
پيشرفته دنياي فزاينده و چشمگير پيشرفتهاي بر هوشمندانه
شاخصهاي بررسي و آموزشي نظام كاستيهاي بنيادي تحليل و
و است مداوم و اجتنابناپذير ضرورتي آن ، دروني كارايي
و نيازها با مذكور بررسيهاي و تحليلها نتايج مقايسه
به حركت نوين ، جهان در حيات ادامه براي لازم ويژگيهاي
اصلي عوامل به اختيارات واگذاري و تمركززدايي سمت
مدارس مديران و كاركنان و معلمان يعني آموزشي ، سيستمهاي
مشاركت جلب و دانشآموزان يادگيري بهبود بر تمركز و
محوري مدرسه رويكرداست ساخته بديهي امري را خانوادهها
متمركز شدت به نظام به توجه با فوق اهداف تحقق براي
از.است مناسب بسترسازي نيازمند ما ، سازماني و فرهنگي
خاطرات گذشته در جانبه همه و گسترده تغييرات كه آنجا
طراحي است ، نگذاشته جا به جامعه عمومي اذهان در را خوبي
(نوبته دو امتحانات) محور فرآيند ارزشيابي آئيننامه
كنار دراست آورده فراهم را محوري مدرسه استقرار مقدمات
توسط مذكور آئيننامه در متناقض موارد از بعضي اصلاح
اجرايي مسئول مقامات مسئولانه و جدي اهتمام عالي ، شوراي
و انساني نيروي و برنامهريزي اداري ، مالي حوزههاي در
عوامل مداوم بازآموزي و آموزش براي پرورشي و آموزشي
نياز ، مورد خدمات و امكانات تامين سطوح ، همه در ذيربط
و مزايا و پاداش و ارتقاء استخدام ، نظامهاي اصلاح
از حركت ميتواند آموزشي و درسي برنامهريزي سيستمهاي
مشاركتجويانه و خلاق و پويا تربيت به تلقيني تربيت نظام
و متمركز نيمه ساختاري به اداري متمركز نظام از و
جامعه آحاد توان و انديشه فعالسازي موجبات كه غيرمتمركز
.بخشد تسريع آورد ، فراهم را
امتحانات آئيننامه اثراتاجراي از كارآمد و جامع تحقيق
را بزرگي آماري جامعه كه تحصيلي 8079 سال در نوبته دو
و قوت نقاط و ساخته آشكار را ابهامات است ، برگرفته در
براي را برنامهريزان و ميكشاند تصوير به را طرح ضعف
مديريت براي را رهبرانآموزشي و طرح بر فرآيندي بازنگري
.ميسازد مجهز آن مطلوب
مكتبي حبيب سيد
;ايراني پژوهشگر يك توسط نخستينبار براي
شد فرمولبندي
قلب نوار
پزشكي علوم دانشگاه محقق دانشجوي يك نخستينبار براي
.كرد رياضي فرمولبندي را قلب نوار شيراز ،
ناميده "تهران فرمول" كه را فرمول اين "عباسي وحيدرضا"
در جغرافيايي پزشكي المللي بين كنگره چهاردهمين در است ،
در رايانه بينالمللي كنگره بيستوهشتمين و شيراز
.است كرده ارائه هلند در كارديولوژي
معادله يك تهران فرمول:گفت ايرنا با گفتوگويي در عباسي
ضريب ، جمله ، 32 شامل8 كه است پيچيده مثلثاتي جبري
مورد در اضافي پارامترهاي نيز و اصلي پارامتر 33
استفاده با وي ، گفته بهاست قلبي ريتم پيچيده اختلالات
لحظه هر براي را قلب ولتاژ تغييرات ميتوان فرمول اين از
.كرد شبيهسازي و محاسبه دقت به زمان از
اظهار است ، دانشآموختگي آستانه در كه جوان محقق اين
پيشبيني براي را زمينه "تهران فرمول" كلي شكل:داشت
فراهم كرونر عروق بيماريهاي در قلب نوار تغييرات چگونگي
:گفت وي.ميدهد ارائه مورد اين در را جديدي نظريه و كرده
آموزشي نرمافزارهاي تهيه در ميتوان رياضي مدل اين از
با ميتواند دانشجو بهطوريكه كرد ، استفاده قلب نوار
وقايع و مختلف نوارهاي دقيق خودتوليد آن از استفاده
از استفاده با را قلب الكتريكي پاتولوژيك و فيزيولوژيك
.كند تجربه رايانه
اين نامگذاري با كه كرد اميدواري ابراز عباسي وحيدرضا
در را ايران پايتخت نام بتواند ،"تهران" نام به فرمول
.كند مطرح علمي محافل
ژنمسئولعدمرشددندانهايدايميكشفشد
ژنتيكي بيماري يك به مربوط ژن شدند موفق چيني دانشمندان
دايمي دندانهاي رشد عدم باعث كه كنند ، شناسايي را دندان
به.ميشود وي شيري دندانهاي دادن دست از از ، پس شخص
است بار اولين اين شانگهاي ، از شينهوا خبرگزاري گزارش
"هيلين".شدهاند ژن اين كشف به موفق چيني دانشمندان كه
:گفت شانگهاي "جياتونگ" دانشگاه علمي تحقيقات مركز مدير
.دارد قرار انسان كروموزوم دهمين روي بر بيماريزا ژن اين
به (چين غرب شمال) شانسي استان اهل پزشك "جائووانلي"
كشف به موفق سال1990 اواخر در خويش اقوام از يكي همراه
.بودند بيدندان همگي كه شد خانواده يك از نسل شش
آنفلوآنزا واكسن ساخت تا گام يك
كه هستند واكسني تهيه مشغول هماكنون آمريكايي پژوهشگران
.سازد مقاوم آنفلوآنزا ويروس مقابل در را انسانها بدن
شده سرگذاشته پشت موفقيت با واكسن ، اين ساخت اوليه مراحل
خود واكسن ديگر ، ماه دو يا يك تا اميدوارند محققان و است
قادر مردم همه ترتيب بدين نمايند ، عرضه بازار به را
بيماري مقابل در را خود سال 2001 ، پايان تا بود خواهند
براي خصوصا آنفلوآنزا واكسن.كنند واكسينه آنفلوآنزا
زنان آسم ، به مبتلا بيماران سال ، از 65 مسنتر افراد
اين كه چرا بود ، خواهد سودمند ديابتي افراد و باردار
اين به ابتلا معرض در سايرين ، از بيشتر بسيار افراد
. دارند قرار بيماري
صالحي مينو:ترجمه/ ريدرزدايجست:منبع
ايدهآل كفش پاشنه يك
كه ميكنند پيشنهاد خانمها به هاروارد دانشگاه محققان
كفشهاي پوشيدن از هستيد خود پاهاي سلامت فكر به اگر
.كنيد خودداري بلند پاشنه
محققان خانمها ، از نفر پاهاي 20 وضعيت بررسي در
ناراحتيهاي پاشنهبلند ، كفشهاي پوشيدن با كه دريافتند
.است شده مشاهده افراد اين زانوي قسمت در زيادي
زانو بر فشار سانتيمتر ، حداقل 5 ارتفاع به پاشنههايي
به پزشكان رو اين از ميدهند ، افزايش درصد حدود 24 در را
پوشيدن به را خود است بهتر كه ميكنند پيشنهاد خانمها
.دهند عادت تخت پاشنه كفشهاي
صادقي آزاده:ترجمه /دايجست ريدرز:منبع
واگذار فرهنگيان به وام ريال ميليارد 60
ميشود
مبلغ 60 جاري تحصيلي سال پايان تا:فرهنگي علمي گروه
به جعاله و قرضالحسنه وام قالب در ريال ميليارد
اعضاي تعداد براساس ميزان اين.ميشود پرداخت فرهنگيان
ريال ميليارد گرفت380 خواهد تعلق استان هر در صندوق اين
ذخيره صندوق پسانداز وجوه به مربوط مبلغ اين از
پرداخت اعضا به قرضالحسنه وام قالب در كه است فرهنگيان
اعطايي تسهيلات به مربوط نيز ديگر ريال ميليارد و 22 شده
.مييابد تخصيص جعاله صورت به كه است ملت بانك
پرداخت هتلداران به وام ريال ميليارد 10
شد
تسهيلات ريال ميليارد جاري 10 سال در:فرهنگي علمي گروه
معزالدين محمد.است شده اعطاء كشور هتلداران به بانكي
گروه جمع در سخناني طي جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس
ميزان اين:گفت مطلب اين بيان با همدان استان در گردشگري
از درصد كه 60 يافته اختصاص هتلهايي تجهيز براي اعتبار
.است رسيده اتمام به آنها ساخت عمليات
اجراي براي تلاش وي همدان در همشهري خبرنگار گزارش به
صورت به هواپيما بليت و الكترونيكي ويزاي صدور
و ايرانگردي سازمان اخير اقدامات از را الكترونيكي
.كرد عنوان جهانگردي
و علوم وزارت پژوهشي مسئولان توسط
در پژوهش برنامههايهفته رئوس:ارشاد
شد اعلام كشور سراسر
تاريخ 24 از كشور ، پژوهش هفته دومين:فرهنگي علمي گروه
از تجليل چون برنامههايي اجراي با جاري آذرماه تا 30
جوان جشنواره برگزيدگان از تجليل كشور ، نمونه پژوهشگران
فناوري و پژوهش دستاوردهاي نمايشگاه برپايي خوارزمي ،
و مسائل بررسي نشست خارجي ، تخصصي كتب نمايشگاه كشور ،
در باز درهاي هفته طرح اجراي و فرهنگي توسعه موانع
.ميشود برگزار دانشگاهها
وزارت پژوهش معاون منصوري رضا دكتر ما ، خبرنگار گزارش به
با خبرنگاران جمع در ديروز صبح فناوري و تحقيقات علوم ،
سطح در پژوهش مورد در حساسيت ايجاد مطلب ، اين اعلام
اظهار و كرد ذكر هفته اين برگزاري هدف مهمترين را جامعه
كه است آن بيانگر و نشاندهنده موجود واقعيتهاي:داشت
و برنامهريزان سوي از حساسيتي هيچ تاكنون متاسفانه
كشور توسعه در پژوهش زيربنايي نقش به نسبت كشور مسئولان
.ندارد و نداشته وجود مملكت آينده تضمين و
يادآور كشور پژوهش بخش در موجود گرههاي به اشاره با وي
توسعه شاخصهاي از يكي عنوان به پژوهش اعتبارات بحث:شد
.است ما كشور در بخش اين معضلات جمله از اكنون تحقيقاتي ،
توليد درصد ميبايست 63/0 مصوب برنامه طبق كه حالي در
اختصاص كشور سطح در پژوهش امر به سال 1380 در ملي ناخالص
از ما و است شده محقق عمل در درصد حدود 35/0 تنها يابد ،
ارقام از توسعه سوم و دوم اول ، برنامه سه هر در نظر اين
.بودهايم عقب مصوب
سال براي ملي ناخالص توليد از پژوهش بودجه سهم:افزود وي
كه بود شده مصوب درصد نيز75/0 81
شد خواهد عملي مصوب برنامه نصف يعني درصد حدود 4/0 عملا
حساسيتي تحقيقات به نسبت ما كشور كه ميدهد نشان اين و
.ندارد
پژوهش هفته دوره ششمين
نيز ارتباطات و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه رئيس كوثري مسعود
و پژوهش روز بنام كه پژوهش هفته روز نخستين در:گفت ديروز
دوره ششمين برگزيدگان از است شده نامگذاري پژوهشگران
فرهنگي پژوهشهاي دوره چهارمين و كشوري فرهنگي پژوهشهاي
.ميآيد عمل به تجليل بينالمللي
جوايز پژوهش هفته از روز دومين در:داشت اظهار كوثري
بزرگداشت و اهدا مراسمي طي دانشآموزي حوزه پژوهشگران
دانشآموزي حوزه پژوهشگر صدفيان سيميندخت دكتر خانم
.شد خواهد برگزار
برگزاري ارتباطات و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه رئيس گفته به
به جوايز اهداي و ديني برگزيده پژوهشهاي معرفي مراسم
غيردولتي پژوهشي سازمانهاي از تجليل قم ، شهر در آنها
سراسري مسابقه برپايي هنر ، و پژوهش همايش برگزاري فعال ،
پژوهش هفته برنامههاي ديگر از دانشجويي پاياننامههاي
.بود خواهد
خوارزمي جوان جشنواره سومين
طرح هزار حدود 13 شركت با خوارزمي جوان جشنواره سومين
محل در جاري آذرماه دانشآموزي 28 و دانشجويي پژوهشي
.ميشود برگزار سران اجلاس سالن
اين دبير قانعيراد امين محمد ما ، خبرنگار گزارش به
خبر ، اين اعلام ضمن خبرنگاران با گو و گفت در جشنواره
تحسينشده طرحهاي انتخاب را امسال جشنواره ويژگي
تعداد:گفت و كرد ذكر داوران هيات توسط آزاد و دانشجويي
بخشهاي در سوم ، جشنواره در شده شركتداده طرحهاي
درصد و 110 حدود 70 ترتيب به آزاد دانشجويي و دانشآموزي
.است داشته افزايش
را 41 خوارزمي جوان سوم جشنواره برگزيدگان كل تعداد وي
طرح شامل 15 امسال برگزيده طرحهاي:گفت و كرد اعلام نفر
كه ميباشند دانشجويي طرح و 20 آزاد طرح دانشآموزي ، 6
.ميگيرند قرار تشويق مورد آذر روز 28 در مراسمي طي
|