شاداب روح سيرابكننده فرهنگ خانههاي
جوان
ومذهبي ملي ارزشهاي پاسدار بتوانند بايد فرهنگ خانههاي
در را شهروندان ، نموده كمك گسترشآن و اشاعه به باشند ،
شهروندان روز نيازهاي و بخشند مصونيت فرهنگي تهاجم مقابل
باشند پاسخگو را جوانان ويژه به
منطبق را خود برنامههاي بتوانند فرهنگ خانههاي چنانچه
حال در توجهي قابل سهم كنند ، تنظيم جوانان نيازهاي با
داشت خواهند جامعه مشكلات
طرفي واز است هيجانات از مملو و شاداب روح جوان ، روح
كارهاي مجموعه متنوعاز مجموعه يك فرهنگ خانههاي
جوان ، قشر جهت بدين هست نيز فني حتي و علمي هنري ، فرهنگي ،
ندارد مراكز گونه اين از گريزي
فرهنگ خانههاي
محدوديت يا مصونيت
اين بر فرهنگ خانههاي مسئولان و كارشناسان اغلب
غيرمستقيمي و مستقيم آموزشهاي به توجه با كه عقيدهاند
در افراد سو يك از ميگيرد انجام فرهنگ خانههاي در كه
از و ميمانند مصون خودبيگانگي واز فرهنگي تهاجم مقابل
آموزشهاي از متنوعي مجموعه اينكه به توجه با ديگر سوي
ميشود عرضه خانهها اين در غيره و واجتماعي فرهنگي
.ندارند مراكز اين از گريزي افراد
منطقه 12 ، دردار فرهنگ خانه اجرايي مسئول اخروي ، محمدرضا
افراد ، رشد فرهنگبر خانههاي تاثير با ارتباط در
را كشكول يك حالت فرهنگ خانههاي من ، عقيده به":ميگويد
نوعي به هستند خشك مذهبي لحاظ از نه كه اينرو از دارند
نه و باشند داشته را مراكز اين به ورود در ترس افراد كه
مكاني بخواهد احيانا كه گسيخته قدري به فرهنگي لحاظ از
از نوعي به يا اخلاقياند ضعف دچار كه كساني براي باشد
".افتادهاند بام پشت طرف آن
خانههاي در فرهنگي كارهاي تنوع":ميدهد ادامه وي
منطقه منطقه ، اين اينكه به توجه با.است بيشمار فرهنگ
منطقه اين در فرهنگ خانههاي قدري به ولي است متديننشين
نسبت فوقالعاده كه خانوادههايي حتي كه است كرده باز جا
اينگونه به را آنها نيز ميباشند حساس فرزندانشان به
ميشنوند آنها از كه مادامي رو اين از. ميفرستند مراكز
و سوال آنها از است مطمئن دوست يك مثل فرهنگ خانههاي
بچهها عمر ميدانندكه نوعي به چون نميكنند اضافي جواب
اطمينان با را فرزندانشان دليل همين به.نميشود تلف
".ميفرستند كلاسها اينگونه به خاطر
روح جوان ، روح اينكه ، به توجه با":ميافزايد اخروي
يك فرهنگ خانههاي طرفي واز است هيجانات از مملو و شاداب
و علمي هنري ، كارهايفرهنگي ، مجموعه متنوعاز مجموعه
گونه اين از گريزي جوان ، قشر جهت بدين هست نيز فني حتي
".ندارد مراكز
معتقد منطقه 6 جهانآرا فرهنگ خانه مسئول اجلي ، ناهيد
به شهروندان اجتماعي -فرهنگي رشد بر تاثيرگذاري كه است
به رشد از كه تعريفي به توجه با نوجوانان و جوانان ويژه
اصولادو":ميگويد رابطه اين در و است متفاوت ميآيد عمل
گروهي دارد وجود فرهنگ خانههاي رسالت درباره ديدگاه
واسطه به ايران جمله از سوم جهان كشورهاي كه معتقدند
در شهرنشيني به گرايش آن تبع به و فنون و علوم توسعه
لذا.گرديدهاند فرهنگي تاخر دچار خود تاريخ از خاص دوره
ساختمانها و ابزارآلات شامل كه مادي فرهنگ كشورها اين در
براي.ندارد همخواني معنوي فرهنگ با ميگردد غيره و
آن تبع به و شهرنشيني ارتقاءفرهنگ و نقيصه اين جبران
تاخير اين واسطه به كه معضلاتي از شهر مديريت رهانيدن
اجمالا و فرهنگ خانههاي وجود است شده شهر گريبانگير
مشكل حل به بتواند خود آموزشي برنامههاي با كه اماكني
جهتگيريهاي كه معتقدند و نموده تجويز كندرا كمك
".باشد مشكل اين حل به معطوف بايد اماكن اين آموزشي
واسطه به است معتقد ديگر ديدگاه":ميدهد ادامه وي
از بسياري تهران نظير شهري كلان در هم آن شهرنشيني
داشته وجود سنتي جامعه در كه اجتماعي و فرهنگي ارزشهاي
تضعيف شدت به اجتماعي همبستگي و تجانس و است رفته بين از
ديگران سرنوشت و وضعيت به نسبت افراد و است گرديده
فرهنگاحياي خانههاي رسالت لذا گرديدهاند بيتفاوت
".است اجتماعي هيئت تقويت و تجانس اين
اجرايي برنامههاي ديدگاهها دواين هر":ميافزايد اجلي
تجويز و ارائه را شده تعريف رسالتهاي با منطبق
غيرمستقيمبه و مستقيم آموزشهاي حاوي مينمايندكه
منطقي كه آنچه ميباشد وجوانان نوجوانان منجمله شهروندان
بتوانند بايد فرهنگ خانههاي كه است اين ميرسد نظر به
.برسند فوقالذكر ديدگاه دو از معقول و منطقي تلفيقي به
به باشند ، مذهبي و ملي ارزشهاي پاسدار اينكه بر علاوه
مقابل در را شهروندان و نموده كمك آن گسترش و اشاعه
به و بخشند مصونيت غيره و وازخودبيگانگي فرهنگي تهاجم
و بوده پاسخگو جوانان ويژه به شهروندان روز نيازهاي
را هممحليها نيازهاي شهر در خود جغرافياي موقعيت باحذف
".باشند پاسخگو نيز
خانه آموزشي دوره در كننده شركت ساله سعيدي ، 22 محبوبه
اين امكانات از است ماه حدود 4 كه منطقه 12 دردار فرهنگ
به":ميگويد مورد اين در ميكند استفاده فرهنگ خانه
جهت بدين است افراد دوم خانه فرهنگ خانههاي من ، عقيده
. است دوستانه كاملا محيطي مراكز اينگونه بر حاكم محيط كه
رابطه مثل يكديگر با كارآموزان روابط كلاسها اينگونه در
خواهر دو رابطه مثل معلمها با كارآموز رابطه و دوست دو
بين سطوح تمامي در متقابل احترام نوع يك حقيقت در.است
".است حاكم افراد
يادگيري بر علاوه افراد عبارتي به":ميدهد ادامه وي
به ميباشد مراكز اينگونه اصلي هدف كه لازم آموزشهاي
خويش همنوعان با اجتماعي عملكردهاي و رفتار تقويت
".ميپردازند
:ميگويد اماكن اينگونه ديگر مزاياي با ارتباط در سعيدي
كلاسهاي به نسبت كلاسها اينگونه كه مزيتي مهمترين"
به نسبت شهريهها:اولا كه ايناست دارند بيرون
امكانات از ميتوان:ثانيا است ، كمتر بيرون كلاسهاي
نيز كلاس اتمام از بعد حتي اماكن اين كلاسهاي از برخي
تعداد:دوما كامپيوتر ، كلاس جمله از نمود استفاده
بيرون كلاسهاي عكس بر مراكز اين كلاسهاي در شركتكنندگان
زمان معلم دليل همين به است كمتر كلاس ظرفيت به توجه با
".ميدهد اختصاص افراد به را بيشتري
منطقه 12 دردار فرهنگ خانه آموزش مسئول مهرباني ، سحر
از نظر صرف فرهنگ خانههاي":ميگويد مورد اين در نيز
تشكيل را مراكز اين اصلي هدف و اساس كه فرهنگي تاثيرات
با كه جهت بدين دارند نيز بسزايي اجتماعي تاثيرات ميدهد
كارآموزان يا و شاگرد و مربي بين دوسويهايكه ارتباط
فرهنگي تبادل نوعي به ميآيد بوجود خود سالان و همسن با
در را آن اثرات ميتوان درازمدت در كه ميگيرد صورت
".نمود مشاهده جامعه
!گوياست آمارها
خانههاي تعداد معتقدندكه فرهنگ خانههاي مسئولين اغلب
كلاسها اين حد چه تا اينكه بر است دليلي خود فرهنگ
ضمن پركنند را جوانان و نوجوانان فراغت اوقات ميتوانند
دليلي خود ميشود تشكيل مراكز اين در كه كلاسهايي كه اين
نيست وقتگذراني تنها فراغت اوقات كه است مطلب اين بر
نگريسته فراغت غير اوقات همانند نيز فراغت اوقات به بلكه
.ميشود
من عقيده به":ميگويد زمينه اين در اخروي ، محمدرضا
فراغت اوقات كردن پر در مراكز 100درصد اينگونه كلاسهاي
بيجواب سوالهاي پاسخگوي كه ترتيب اين به ميباشد موثر
".هستند جوانان
اشاره فرهنگ خانههاي از مزيت دو به ارتباط اين در وي
در مراكز اين كه است اين مزيت اولين":ميگويد و ميكند
حرفي هستند علاقهمند آن به نسبت جوانها كه رشتهاي هر
تنوع به توجه با است اين دوم مزيت دارند گفتن براي
در جوانان مراكز اين در غيره و هنري فرهنگي ، كارهاي
مشاهده و دارند علاقه آن به خود كه آنچه راستاي
خاطر به گذشته در بسا چه و ميگيرند قرار نمودهاند
كه نباشد چيزي همان بوده او دنبال كه آنچه كم تجربه
فرهنگي مجموعه در گرفتن قرار با كند اشباع را او هيجانات
پيدا را دهند تشخيص نتوانسته كه گسترهاي آن فرهنگ خانه
".ميكنند
خانه از 50 بيش":ميگويد مورد اين در نيز اجلي ، ناهيد
و اعضا آمار به توجه با دارندكه فعاليت تهران در فرهنگ
فراغتي اوقات حجم به ميتوان شده ياد امكانات از مراجعين
".برد پي گرديده ، مهيا آن سالم گذران كه
خدمات ارائه با جهانآرا فرهنگ خانه":ميدهد ادامه وي
زمينههاي در جوانان و نوجوانان و كودكان نياز مورد
حداقل به قريب ترم هر در است توانسته آموزشي و تربيتي
نياز مورد فرهنگي خدمات آنها به و نموده جذب را نفر 200
و نوجوانان كه تابستان ترم در آمار اين كه دهد ارائه را
افزايش برابر سه به دارند بيشتري فراغت اوقات جوانان
".مييابد
نيازسنجي و برنامهريزي
هدف دهنده تشكيل
كه عقيدهاند اين بر فرهنگ خانههاي مسئولين اغلب
بدينجهت يكديگرند ملزوم و لازم نيازسنجي و برنامهريزي
، اجتماعي فرهنگي ، نيازهاي به توجه با بتوانيم اگر كه
و جوانان براي برنامهريزي محله هر اقتصادي و سياسي
را كشور آينده نسل ميتوانيم كنيم ايجاد محل آن نوجوانان
.كنيم نزديك هدفشان به
عقيده به":ميگويد مطلب اين تاييد ضمن اخروي ، محمدرضا
خود آينده و حال براي بتوانند جوانان كه اين لازمه من ،
برنامهريزي با فرهنگ خانههاي اينكه اول بگيرند تصميم
هم وسيعي امكانات اينكه دومدهند ادامه را فعاليتهايشان
قرار آنها اختيار در معنوي لحاظ به هم و مادي لحاظ به
ميكنند فكر كه مسئولين از برخي تصور خلاف بر شود داده
اين كه است اين است ، حقيقت پولساز فرهنگي كارهاي
دست به درازمدت در آن نتايج و هستند پولسوز فعاليتها
قرار كارها اين راس در بايد افرادي جهت بدين ميآيد
درد و باشند داده انجام فرهنگي كارهاي خودشان كه گيرند
اينكه ضمنهستند تاجرانه طبع داراي كه افرادي نه كشيده
.باشد مشخص كاملا محله هر در بايد مراكز اينگونه مكانهاي
عنوان به بودن هدفدار و مجرب اساتيد كارگيري به از وي
اين در كه را افرادي ميتواند كه ميبرد نام ديگري عوامل
در و برساند نهاييشان هدف به را ميبينند آموزش مراكز
ميشود باعث عوامل اين تمام مجموعه":ميگويد مورد اين
علاوه فرهنگ خانههاي كه كنيم ادعا اغراق هيچ بدون كه
با جوانان تا ميشوند باعث فراغت اوقات بهينه كردن برپر
سپري مراكز اين در خودرا عمر باقيمانده جواني نشاط
جامعهشان براي مناسب ثمردهي و بازدهي آينده در و كرده
".باشند داشته
خانههاي چنانچه":بارهميگويد اين در اجلي ، ناهيد
با منطبق را خود آموزشي برنامههاي شوند موفق فرهنگ
مشكلات حل در ميتوانند نمايند تنظيم جوان نسل نيازهاي
".باشند موثر بهتر آينده براي برنامهريزي و آنها كنوني
هنري -فرهنگي سازمان كه آنچه حال هر به":ميافزايد اجلي
كه است اين قراردهد اولويت در بايد تهران شهرداري
علمي نيازسنجيهاي بر مبتني محله هر در را خود فعاليتهاي
و فرهنگي نيازهاي پاسخگوي و نهاده بنيان محل آن در
".باشد شهروندان اجتماعي
دباغزاده مرجان
|