را چيز يك ملاعمر و هانتينگتون آيا
ميگويند؟
تروريسم با مبارزه مرز و حد
را چيز يك ملاعمر و هانتينگتون آيا
ميگويند؟
اسلامي گرايي بنياد و تمدنها برخورد پيرامون بحثي
"تمدنها برخورد" عنوان تحت هانتينگتون ساموئل كه پژوهشي
خاورميانه و غرب در تاكنون پيش سالها از كرد منتشر
روبه مقوله اين كه هنگامي اما.دارد قرار جدل و بحث مورد
احيا سپتامبر حملات 11 توسط ميرفت ، نابودي و تلاشي
هم و غرب در هم تمدنها برخورد طرفداران مسلما.گرديد
تصميم ميخواهيم بار ايندارند وجود اسلام جهان در
اين و -يا داريم باور مقوله اين به واقعا كه بگيريم
.نشويم يا بشويم معتقد بدان داريم قصد -دارد بيشتري اهميت
و بوده هانتينگتون نظريه خلاف بر همواره ، من ، موضع
-پيوسته - ها تمدن ميان آري ، :است بوده اين او به پاسخم
بلكه نيست تمدنها در مشكل اما است داشته وجود تنشهايي
-گروهها ميان تنشهاي و كشمكشها.است مختلف مصالح در
-تمدن يك درون در چه و ديگر تمدن و تمدن يك ميان چه
در را اروپاييان خود ميان جنگهاي.است داشته وجود هميشه
.انجاميد طول به قرن چندين كه بگيريد نظر
درون كه را جنگهايي نميتواند هانتينگتون مقوله نيز
كه چه آن نظير.كند تبيين شد شعلهور كنفوسيوسي تمدنهاي
و ويتنام يا كره و ژاپن ميان يا ويتنام و چين ميان
اين ميتوانيم ما آيا ;داد رخ چين و ژاپن يا كامبوج
اديان يا تمدنها ميان اختلافات از ناشي را كشمكشها
بدانيم؟
رخ مذهبي گوناگون گروههاي ميان اروپا جنگهاي از برخي
اما بودند ، كاتوليك ديگر برخي و پروتستان برخي كه داد
ميكنيم تحقيق كشمكشها اين ريشههاي درباره وقتي
وجود آنها وراي در ديگري اهميتتر پر دلايل ميبينيم
براي كشمكش يا اقتصادي كشمكشهاي استنظير داشته
و شخصي نزاعهاي يا حاكميت يا سرزمينها بر دستيابي
.ديگر مسائل
كشمكشهايشان ميكوشند ميجنگند يكديگر با انسانها وقتي
نميگوييم ما.دهند جلوه بزرگ مهم ، چيزهاي عنوان تحت را
سرزمينها به دستيابي يا اقتصادي مصالح خاطر به كه
نژاد عنوان زير را كار اين ميدهيم ترجيح بلكه ميجنگيم
طبقه و تاريخ نيروهاي نام به يا (نازيها همانند) برتر
مسيحي ارزشهاي خاطر به يا (كمونيستها) كارگر
ديدگاههاي.دهيم انجام (نوزدهم قرن در غرب امپرياليسم)
غربيها اكثريت سوي از سپتامبر روز 11 تا هانتينگتون
را موضوع اين بنلادن اسامه اكنون اما ميشد شمرده مردود
.است برانگيخته ديگر بار
را اسلام كه كساني بهويژه و -غربي نويسندگان از بسياري
اين و است غرب هميشگي دشمن اسلام ميگويند -نميشناسند
ميان نبرد واقعا آيا اماارزشهاست ميان نبرد
اغلب كه گفتهام كتابهايم از بسياري در من ارزشهاست؟
ارزشهاي دستكم ، يا ارزشها شيفته حقيقت در مسلمانان
.دارند قبول را -اجتماعي ارزشهاي نگوييم اگر -غربي سياسي
يك از زيرا خشمگيناند مسلمانان از بسياري من ، ادعاي به
و بشر وحقوق دموكراسي همانند غربي سياسي ارزشهاي سو
سوي از اما دارند دوست را جوامع در كثرتگرايي به احترام
اسلام جهان در دموكراسي گسترش از هميشه واشنگتن ، ديگر
به بنيادگرايان دستيابي از آمريكااست بوده نگران
از برخي همه ، اين با.ميهراسد انتخابات طريق از حاكميت
غربي ارزشهاي با قاطعانه اسلام كه مدعياند مسلمانان
خدا شريعت منكر و ملحدانه ،"مادي" آنهارا و است مخالف
.ميداند
افغانستان ، در جنگ كه است كرده تكرار بارها بوش پرزيدنت
اما.است "تروريسم برضد جنگ" بلكه نيست اسلام عليه جنگ
كه معتقدند و دارند شك ادعا اين در مسلمانان از پارهاي
كه باورند براين آنان.است اسلام عليه جنگ عملا جنگ اين
چيرگي و اسلام جهان تضعيف افغانستان ، جنگ هدفهاي از يكي
هواخواه و پيوسته هانتينگتون حزب به اينان.است برآن
ديدگاهها اين با طالبان گروه.شدهاند او ديدگاههاي
ميان جنگ افغانستان ، در جنگ كه گفته ملاعمر و است موافق
هواداران به بداند كه اين بدون اواست كفر و اسلام
نياز مرحله اين در اسلام ، جهاناست پيوسته هانتينگتون
آنهاواقعا آيا.دارد هانتينگتون مقوله جدي بررسي به
مساله ، اگر است؟ كفر و اسلام ميان جنگ اين دارند اعتقاد
بسيار غرب و شرق ميان روابط شمايل و شكل باشد ، چنين
تمدنها ميان واقعي كشمكش يك اگر زيرا.بود خواهد تاريك
متقابل تفاهم و مشكل اين براي حلي راه باشد اديان يا
سوي به صورت اين در ما ، .داشت نخواهد وجود آنها ميان
بهبرخورد معتقد آنها اگر نيزرفت خواهيم پيش برخورد
خواهد رخ واقع در برخورد ، اين باشند ، تمدنها ميان حتمي
.داد
اسلام جهان درون از ابتدا بايد ، گفتوگو و بحث حقيقت ، در
به معتقد آنان آيا.شود انجام مسلمانان خود ميان در و
غرب ، آيا ديگر عبارت به يا هستند؟ كفر با اسلام برخورد
پرسشهايي اينها چيست؟ اصولاكفر و است؟ كفر نشانگر
.شوند داده پاسخ بايد كه هستند
شمرده كافر نيز ديگر مذاهب حتي وهابيان ، از برخي نظر از
.ميكنند تكفير را بشريت اكثريت آنان كلي طور به.ميشوند
امروزه آيانميزند رارقم مناسبي آينده امر ، اين
قياس در- غربي جوامع و دولتها كه ميشود پنداشته چنين
چنين اگر هستند؟ خورده شكست -اسلامي ودولتهاي جوامع با
.داشت نخواهد وجود همكاري يا مصالحه براي اميدي شود ، تصور
ميشود؟ چه ميكنند زندگي درغرب كه مسلماناني وضع اما و
.برگزيدند داوطلبانه را غرب در زندگي كه است كساني منظورم
از پارهاي و غرب در مسلمان نويسندگان از برخي
يا انگلستان در مهاجر گروههاي به وابسته نويسندگان
مشكلاتي از جدي شكل به بريتانيا اسلامي پارلمان اعضاي
آنها با "دارالكفر" ساكن مسلمانان كه ميگويند سخن
كه اين بر مبني ميگيرد صورت بحثهايي.هستند روبهرو
و انگليس دولتي ادارات در دارند حق مسلمانان آيا
انتخابات در دادن راي به مجاز آيا و كنند آمريكاكار
نه؟ يا هستند
كه ميشوند مشروحيمنتشر تحليلهاي و مقالهها هنوز
.تاكيدميكنند اسلام و دموكراسي ميان ناهمخواني بر آشكارا
از) زيرا ميكنند مخالفت پارلماني دموكراسي با آنان
.الهي شريعت نه است وضعي قوانين بيانگر (آنان ديدگاه
همخواني اسلام با كه قوانيني حتي معتقدند آنان از برخي
كه كهنظامي ادعا اين با شوند ، تاييد نبايد نيز دارند
.است كافري نظام مينمايد ، تدوين را قوانين اين
موافق مواضع بااين مسلمانان از ميدانمبسياري من
مهاجرت غرب به كه مسلماناني اكثريت بيگمان.نيستند
.دارند اسلامي مسايل به نسبت متفاوتي ديدگاه كردهاند
با اخوانالمسلمين مثل مسلمانان اكثريت عمومي مشي خط نيز
چنين كه است آن آشكار واقعيت اما.نيست موافق تزها اين
در و مقالهها در گسترده شكلي به و دارند وجود تزهايي
دوست را كهاسلام غربيهايي.ميشوند منتشر اينترنت
اين سبب به كه كساني يا نميشناسند را اسلام يا ندارند
نوشتهها اين به ميترسند ، اغلب اسلام از انديشهها
.ميكنند استناد
و بياموزد را اسلام تا كند تلاش بيشتر بايد غرب آري ،
تاكنون كسي؟ چه اسلام و اسلام؟ كدام اما.بفهمد را آن
غرب توجه اسامهبنلادن ، عمليات و اسلامي راديكال ديدگاه
خود بحثهاي در مسلماناناست كرده جلب خود به را
ديدگاهها اين اما نيست اسلامواقعي اين ، كه ميگويند
از ديگر برخي توسط و ندارد بنلادن به اختصاص تنها
.ميشود ابراز مسلمانان
وجه ، هيچ به دارند ديدگاههايي چنين كه مسلماناني اكثريت
.دارند افراطي ديدگاههاي اما نيستند تندرو يا تروريست
از يا غرب از آنان سرخوردگي از ناشي شايد اين
به افراطي فزاينده تزهاي آيا اما.باشد دولتهايشان
شد؟ خواهد منجر اسلام امت و اسلام جهان بزرگتر موفقيت
سرنوشتساز و مهم مرحله اين در اسلام جهان اميدوارم
.كند بررسي عميق طور به را تزها اين غرب و شرق رابطه
هانتينگتون ساموئل نظريه پذيرش به رغبتي مسلمانان آيا
ميگويند؟ را چيز يك ملاعمر و هانتينگتون آيا دارند؟
بنيطرف عزيزي يوسف:ترجمه /فولر گراهام
تروريسم با مبارزه مرز و حد
در اخير بحران استراتژيك جنبههاي برخي به يادداشت اين
مطرح خصوص اين در را نكته و مسئله چند و ميپردازد منطقه
ايالات در سپتامبر 2001 يازدهم واقعه از بعد.ميسازد
اين مردم و مقامات سوي از كه واكنشهايي در آمريكا ، متحده
را مزبور تروريستي اقدام كه كشورهايي بيشتر نيز و كشور
با بايد كه داشت وجود نكته اين كرد ، بروز كردند تقبيح
اما.كرد جدي برخورد و مبارزه تروريسم غيرانساني عمل
مبارزه مرز و حد كه است اين ميان اين در مهم و اصلي سوال
ابتدا مشكلي هر حل براي كه آنجائي از چيست؟ تروريسم با
و كرد مشخص را آن ابعاد و مرز و حد منطقي ، طور به بايد
مسلم طور به نمود ، برخورد مشكل آن با تدبير با سپس
باشد مستثني نميتواند قاعده اين از تروريسم با مبارزه
.باشد متعارفي و متعادل حدود به محدود اقدام اين وبايد
سوال از كه ذيل فرعي سوالات به ميبايست منظور اين براي
از فرعي سوالاتگفت پاسخ ميشوند ، منشعب فوقالذكر اصلي
:قرارند اين
تروريسم آيا ديگر عبارت به كجاست؟ تروريسم جغرافياي -
دارد؟ معيني و مشخص جغرافياي
با مبارزه كنترل و نظارت براي لازم منابع ميزان -
چيست؟ تروريسم
از شوند مبارزه صحنه اين وارد بايد كه كشورهايي تعداد -
است؟ قرار چه
حد)باشد بايد اندازه چه تروريسم با برخورد جريان شدت -
؟(غيرمتعارف يا متعارف
خواهد طول به زماني چه تا تروريسم با جنگ و مبارزه -
انجاميد؟
كشورهاي و هدف مورد كشور (غيرنظاميان)مردم حريم -
اندازهمراعات چه تا و چگونه مبارزه اين در پيراموني
شد؟ خواهد
و)سياسي بهدلايل مايلند حد چه تا كشورها برخي -
اغراق تروريسم با مبارزه اهميت مورد در (ماكياوليستي
كنند؟
چه تا حقوقي استدلالات و مجادلات مبارزه ، اين جريان در -
خواهد قرار نظامي و سياسي منازعات تحتالشعاع اندازه
گرفت؟
با را واقعيتها و حقايق حد چه تا احتمالا مبارزه اين -
به و اختلال موجب و ساخت خواهد مواجه توهم و ابهام
شد؟ خواهد بينالمللي نظم در همريختگي
مبارزه با رابطه در كه هستند جدي مسائل مزبور ، سوالات
اين عملي پاسخ آمريكاو در اخير واقعه از پس تروريسم با
شامگاه از كه واقعه اين اصلي مظنونين به متحدانش و كشور
آغاز افغانستان به حمله با جاري مهرماه پانزدهم يكشنبه
است روشن ميان دراين كه آنچه.ميباشند مطرح است شده
مدت و تروريسم جغرافياي مورد در داوري و سنجش كه است اين
به توجه با ديگر عبارت به.نيست آساني كار آن ، با مبارزه
معلوم مكاني و زماني تروريسمازلحاظ بعاد ا گستردهبودن
و نه يا ميگيرد خود به جهاني ابعاد جنگ ، اين آيا نيست
كوتاه در بالعكس يا بود خواهد مدت طولاني مزبور جنگ آيا
!آورد خواهند هم را قضيه سروته اي بگونه مدت
به آن از ميتوان كه رابطه اين در تامل قابل نكته يك
تروريسم با چالش حدود تعيين براي اصلي فرضيه يك عنوان
تابع تروريسم با مبارزه مرز و حد كه است اين كرد استفاده
روابط در بيعدالتي و تبعيض فقرو با مبارزه مرز و حد
بر كنترل و نظارت كاهش ديگر عبارت بهاست بينالمللي
در اجتماعي و اقتصادي اطلاعاتي ، گستردهفرهنگي ، فقر
از تخلف و سياسي و مذهبي نژادي ، تبعيض همچنين و جهان
در ثروت و قدرت منصفانه و عادلانه توزيع)عدالت
مبهم را تروريسم با مبارزه سر بر پيمان (سطحبينالمللي
كند را اصل اين تحقق مسير در وحركت كرد خواهد سست و
گروههاي و مخرب تحركنيروهاي مقابل ، در و نمود خواهد
.كرد خواهد آسانتر را قانونشكن و خشونتطلب مافيايي
چنانچه كه است اين ميشود حاصل بحث اين از كه نتيجهاي
محاسبات درصد نباشد مشخص تروريسم با مبارزه ثغور و حدود
مرج و هرج و ناامني درنتيجه و اشتباهكاري و ترديد خطا ،
.مييابد افزايش دائما استفاده وسوء
از وصلح عدالت آزادي ، براي مبارزه تفكيك شرايطي چنين در
مانورهاي است وممكن ميشود دشوار بسيار ويرانگر جنگ
كه آنها مقابل طرفهاي و بزرگ قدرتهاي نامتعادل و نامحدود
مبارزه پوشش تحت و كمي روشهاي فرماليستي نتايج به متكي
امثال و طالبان فرقهافراطي مدعاي)استكبار يا تروريسم با
جامعه متوجه را سنگيني خسارتهاي ميپذيرد ، صورت (آن
مرزها ، و حد دقيق تعيين بنابراين.نمايد بينالمللي
و صحيح اجراي و منطق و عقل حدود در حركت براي است معياري
ناامني عوامل هرگونه تروريسمو با مبارزه طرح صادقانه
.بينالمللي روابط در ديگر
كرماني توكلي حميد
|