اكران طلايي فصل حسرت در
بهمن آثار بر مروري ياس عطر كافور ، بوي
فرمانآرا
زيرپوست فيلم بررسي و نقد جلسه گزارش
عامل تنها فردي خلاقيت
هنري حوزه در شهر
نيست موفقيت
نواحي موسيقي جشنواره سومين برگزيدگان
شدند معرفي ايران
اكران طلايي فصل حسرت در
پاييز 80 در ايران سينماي ماهه سه اكران به نگاهي
فيلمهاي همزمان اكران با را پاييز 80 ايران سينماي
اين با "مرده موج" و "ماه نور زير" ،"باران" چون مطرحي
رقم را تازهاي فصل مخاطب با ارتباط در كه كرد آغاز اميد
سينماها خالي سالنهاي به را رفته دست از رونق و زند
پيشبيني برخلاف و تمهيد اين عليرغم اما بازگرداند ،
و فصل تغيير جديد ، تدبير سينما ، دستاندركاران از بسياري
كارساز چندان هم پرمخاطب يا مطرح فيلمهاي همزمان نمايش
هم پاييز و بهار از -استثنا يك جز -فيلمها فروش و نبود
طلايي فصل به دستيابي براي همچنان اكران و رفت پايينتر
.ماند باقي انتظار در
،"مجيدي مجيد" ساخته "باران" فصل ماه اولين نيمههاي در
به دختري" و "ميركريمي رضا" كارگرداني به "ماه نور زير"
راهي همزمان آشتيانيپور ، حميدرضا ساخته "تندر نام
"تو آن از بهشت" ،"پرپرواز" جاي به و شدند تهران سينماهاي
مي رانمايش"مقدس مريم" كه سينماهايي از تعدادي و
پرده بر بودند ، تابستاني اكران بازماندگان از كه دادند
.نشستند سينماها
فصل فيلم ترين فروش پر"تندر نام به دختري"
فيلم بهترين "ماه نور زير" و انگيزترين بحث"مرده موج"
فصل
كه "مجيدي مجيد" سينمايي بلند فيلم چهارمين "باران" فيلم
و داوران توجه مورد فجر فيلم جشنواره نوزدهمين در
عمومي نمايش در گرفت قرار منتقدان و تماشاگران استقبال
به منتهي كه نمايش نخست روز سه در و نبود موفق چندان
-جمعه و پنجشنبه چهارشنبه ، -بود هفته پايان تعطيلي روزهاي
اين.فروخت تومان ميليون تنها 5/6 تهران سينماي در 12
به مجيدي مجيد فيلم بهترين ساختار لحاظ از چه اگر فيلم
آن نزديكي بهخصوص و مضمون بودن تكراري اما ميآيد شمار
مساله به كه "قندهار سفر" و "دلبران" ،"جمعه" فيلم به 3
بودن نامناسب و سو يك از ميپردازند افغاني مهاجران
بيتاثير آن پايين فروش ديگر ، در سوي از فيلم تبليغات
.نبود
راهي ايران سينماي نماينده عنوان به كه حالي در باران
اكران از فروش تومان ميليون با 92 بود اسكار 2001
.آمد پايين تهران سينماهاي
از كه هم "ميركريمي رضا" ساخت خوش اثر "ماه نور زير"
"باران" به نسبت چند هر بود ، برخوردار تازهاي مضمون
مرز 11 به سينما در 11 نخست روز سه در و داشت بهتري فروش
براي خوبي شروع ارقام اين اما شد نزديك تومان ميليون
.نبود فيلمي چنين
فيلم جشنواره در نمايش روز نخستين از كه "ماه نور زير"
داشت همراه به بسياري سخنهاي و بحث عمومي اكران تا فجر
خود به را منتقدان ويژه جايزه نيز كن 2001 جشنواره در و
حساس حريم به بار نخستين براي كه است فيلمي داد ، اختصاص
با را علميه حوزههاي در زندگي و ميشود وارد روحانيت
.ميكشد تصوير به خاص جسارتي
مراسم آستانه در كه است جواني طلبه زندگي ماجراي فيلم
دو سر بر و ميشود روبهرو دروني وسواس نوعي با شدن معمم
.ميماند مردد آن ترك يا و روحانيت لباس پوشيدن راهي
حاصل را "ماه نور زير" گفتوگويي در "ميركريمي رضا"
از پس سالهاي در كه ميداند خود پنهاني بغض تركيدن
به پرداختن دليل درباره اوشده انباشته درونش در انقلاب
دايرهاي ميكنم فكر":ميگويد فيلماش در روحاني قشر
به آن براي كاذب تقدس نوعي حتي و شده كشيده قشر اين دور
قصد من و شود ديده آفتها نميدهد اجازه كه آورده وجود
".بشكنم را فضا اين داشتم
فيلم جسورانهترين عنوان به كه ماه نور زير حال هر به
و بود شده روبهرو تماشاگران استقبال با تدريج به سال
"تندر نام به دختري" فيلم به سينما در 9 آن روزانه فروش
پس ناگهان ، ميشد ، نزديك داشت اختيار در را كه 21سينما
اكران از غيرمنتظره اقدام يك در نمايش هفته از 5
"دلباخته" فيلم به را جايش و شد خارج تهران سينماهاي
دليل نمايش صنفي شوراي چه اگر.داد معصومي خسرو ساخته
اعلام فيلم فروش كف بودن پايين را جنجالي جابهجايي اين
به واكنش در فيلم تهيهكننده محمدي منوچهر اما كرد
.كند سكوت زمينه اين در ميدهد ترجيح گفت اقدامات
نامناسب ، اكران عليرغم "ماه نور زير "فيلم همه اين با
در سينمايي گروه از ناگهانياش حذف يا خروج و اندك تبليغ
نام به دختري" از پس و داشت فروش تومان ميليون مجموع 117
.نشست جدول دوم رديف در "تندر
زير با همزمان سينما در 21 كه "تندر نام به دختري" اما
غافلگيركننده فروشي با درآمد نمايش به باران و ماه نور
حميدرضا" سينمايي كار چهارمين كه فيلم اين.شد همراه
به مضمون ، و ساختار در آشفتگي عليرغم بود "آشتيانيپور
،"شكيبايي خسرو" چون سرشناسي بازيگران از بهرهگيري خاطر
و "طباطبايي لادن" ،"پطروسيان ماهايا" ،"پيروزفر پارسا"
بهخصوص و جذاب تبليغات از استفاده ،"مستوفي لادن"
خواننده "فروغي فريدون" گذشت در با آن نمايش همزماني
او صداي انقلاب آغاز از بار نخستين براي كه پاپ ، محبوب
گرفت قرار استقبال مورد چنان بود ، آمده كار به فيلمي در
ترتيب ويژه سانسهاي آن نمايش براي سينماها بعضي كه
كه بود قدري به ازدحام سينماها ، از يكي در حتي و دادند
بازيگران عكسهاي رفتن يغما به و ويترين شدن شكسته باعث
.شد
روز 27 در را فيلم روزانه فروش استقبال ، اين حال هر به
گذشته سال چند طي كه رساند تومان ميليون به 17 مهرماه
در تازهاي ركورد فيلمها روزانه فروش در و بود بيسابقه
و غيرمنتظره فروش درباره.گذاشت جاي بر ايران سينماي
كارگردان كه بود چنان سخنها و حرف فيلم بيارزش محتواي
در و شد خود اعدام خواستار اعتراضآميز واكنشي در فيلم
فروش كه فيلمي بايد چرا گفت منتقدان به پاسخ
كه فيلمي آيا.كند نگران را كسي دارد فوقالعادهاي
فيلم اگر ميبرد؟ بين از را چيزي بنيان دارد زيادي مخاطب
آن با مجازات اشد با بايد است غيرفرهنگي و ضدارزش من
تا كنند اعدام هم را من و توقيف را فيلم و شود برخورد
.نسازم فيلمها اين از ديگر
دو بود ، پيشتاز گيشه در "تندر نام به دختري" كه حالي در
راهي آبان نهم از "فوتباليستها" و "مرده موج" فيلم
.بپردازند رقابت به فيلم اين با تا شدند اكران
و "پروين علي" چون سرشناسي چهرههاي كه "فوتباليستها"
در داشت ، همراه به بازيگر عنوان به را "استيلي حميد"
برگزاري آستانه در و فوتبال بازيهاي هيجان گرماگرم
در همه اين با آمد ، بازار به امارات و ايران مسابقه
تومان هزار سينما 700 در 11 آن فروش مجموع روز ، نخستين
به آن فروش مجموع اكران روز آخرين در و نهايت در كه بود
ناچيز فروش اين.رسيد تومان ميليون مرز 25 به دشواري
بود آمده ميدان به ركوردشكني اميد به كه فيلمي براي
تهيهكننده و كارگردان ثقفي اكبر علي.بود ناباورانه
اول روز از فيلم اين":ميگويد باره اين در فوتباليستها
فوتباليست يك چگونه كه شد بايكوت بعضيها ذهني داوري با
چگونه كه اين البته.است كرده بازي فيلم "پروين" مثلا
بازيگر "پيرواني افشين" و "استيلي حميد" ،"پروين علي"
من اما دارد ، بحث جاي كه است چيزي شدهاند سينما
نقش فقط نشدند ، سينما بازيگر اينها كه بگويم ميخواهم
و زمزمهها حال هر به.كردند بازي را خودشان طبيعي
سينمايي نشريه يك و خاص ورزشي نشريه يك موضعگيريهاي
فيلم در بازيشان به نسبت جاهايي در دوستان كه شد باعث
طبيعي جوسازيها اين از پس موضعگيري اين كه بگيرند موضع
".بود
قرار را فوتباليستها از استقبال عدم ديگر دليل ثقفي
:ميگويد و ميداند منطقه يك در آن سينماهاي گرفتن
وجود كند اكران را فيلم اين شهر بالاي در كه سينمايي"
گروه خوب سينماي كه 2 فرهنگ و جديد عصر سينماي.ندارد
قرار فيلم اين اختيار در هستند فوتباليستها سينمايي
.است گرفته صورت ما فيلم حق در كه است ظلمي اين و نگرفتند
مسلما نميداديم اكران به تن وضعيت اين با اگر ما
وضعي ميشد اكران هم اگر يا نميشد اكران ما فيلم امسال
اكران صنفي شوراي در كه چرا ميكرد ، پيدا اين از بدتر
كالايي تهيهكننده.ميزنند سينمادارها را اصلي حرف
اگر حالت اين در.نيست برابر آن تقاضاي و عرضه كه دارد
يا.ميرود ساطور زير دستش كند كاري بخواهد تهيهكننده
.ميشود قرباني فيلمش حال هر به يا كند مقابله آن با بايد
براي خود و داشت نظارت سينماها اكران بر دولت كه قبلا
دموكراتيك سياست اين چه اگر ميكرد ، تكليف تعيين سينماها
".بود يكسان فيلمها تمام براي حداقل اما نبود ،
بود قرار كه "حاتميكيا ابراهيم" ساخته آخرين "مرده موج"
سرانجام 9 تاخير هفته از 3 پس درآيد نمايش به مهرماه 18
كه فيلم اين.شد تهران سينماي پرده 13 راهي ماه آبان
از و فجر فيلم جشنواره نوزدهمين فيلم جنجاليترين
ابراهيم اختلاف دليل به بود سال فيلمهاي بحثانگيزترين
كه فتح روايت فرهنگي موسسه دستاندركاران با حاتميكيا
و بازماند جشنواره در نمايش از بود فيلم تهيهكننده
توافق مورد ظاهرا كه فيلم از حذف 15دقيقه از پس سرانجام
.شد آماده عمومي نمايش براي بود هم كارگردان
مرتضي نام به سرداري خورده فرو كينه حكايت "مرده موج"
قبل سال كه 10 است امريكايي "وينسنس" ناو به راشد
.است كرده منهدم را ايران "ارباس" مسافربري هواپيماي
او و نميكند رها را راشد سردار حادثه ، اين دردناك خاطره
و خانواده كه حالي در است انتقام فكر به همواره
و كرده رد را او تصميم و اعتقاد راشد سردار همقطاران
ماجراي.است گذشته واكنشها گونه اين دوره معتقدند
سبب نيز اصلي داستان موازات به راشد سردار پسر عاشقانه
كه فيلم.است فيلم دراماتيك مسير در فرودهايي و اوج بروز
نقش در پرستويي پرويز تاثيرگذار و درخشان بازي از گذشته
و جامعه ارزشهاي استحاله تعمق قابل مضمون "راشد مرتضي"
همه برخلاف ميكشد ، تصوير به را نسلها گسست مساله
جدي توجه مورد تماشاگران سوي از امتيازات يا جنجالها
ميانگين فروش با نخست هفته در چه اگر و نگرفت قرار
روز فيلم پرفروشترين عنوان به تومان ميليون روزانه 5/3
رديف در فروش تومان ميليون با 88 سرانجام اما شد مطرح
فيلمي دو "آوازخوان" و "دلباخته".گرفت جاي جدول چهارم
آبان از 23 "دلباخته".شدند اكران رمضان ماه در كه بودند
/به 5 نزديك روز نخستين در و درآمد نمايش به سينما در 12
كارگردانش گفته به كه فيلم اين.فروخت تومان ميليون 1
افسانه يك چه اگر بود اكران منتظر سال دو "معصومي خسرو"
هم در را عشقي مثلث يك و اجتماعي هواي و حال با بومي ،
ادعاي عليرغم و نهايت در كه است فيلمي اما آميخته
ساختار در دارد هم اگر و ندارد گفتن براي حرفي كارگردانش
.است شده گم فيلم تشتت از پر و آشفته
فروش با را "پرواز پر" فيلم اين از پيش كه "معصومي خسرو"
دلباخته نمايش از قبل ماه يك داشت ، اكران قبولي قابل
از سال كه 3 اين با دلباخته فيلم ":ميگويد آن درباره
هنوز پخش ، در وجودمافيايي علت به ميگذرد آن ساخت
گفتن براي حرفي كه فيلمها اينگونه چون نشده ، اكران
پخش دفاتر توسط نباشند موفق گيشه در است ممكن و دارند
به علاقهاي مردم كه فصلي در فيلمها اين.نميگردد
اين.ميخورند شكست و ميشوند پخش ندارند رفتن سينما
سمت به تهيهكننده كه ميشود باعث و است بيعدالتي
جبران براي تا شد باعث شرايط اين.نرود جدي موضوعات
را پرواز پر من.شوم كشيده" پرواز پر "ساخت سمت به مافات
دلباخته ولي شد ، تمام آن اكران امسال و ساختم پيش سال سه
دلباخته نمايش ".است نشده داده نمايش سال از 3 پس هنوز
تومان ميليون از 26 پس بود شده اكران رمضان ماه در كه
.شد متوقف فروش
هفته يك و رمضان ماه در كه بود ديگري فيلم "خوان آواز"
در 14 نمايش نخست روز در و شد اكران راهي دلباخته از پس
ضعيف اثري كه فيلم اين.فروخت تومان هزار فقط 700 سينما
موسيقي كنسرت چند اجراي وجود با است "معصومي كاظم" از
كمفروشترين عنوان به كه بود ناموفق مخاطب جذب در چنان
آوازخوان.گرفت قرار جدول رديف پايينترين در فصل فيلم
يك اندازه به حتي كه داشت فروش تومان ميليون مجموع 16 در
.نرسيد هم "تندر نام به دختري" فروش روز
آن ، فيلمهاي آغازين روزهاي همچون فصل ، روزهاي آخرين در
و "يلدا شب" ،"رخساره" ،"مسافرري" پرمخاطب و مطرح
در شايد تا شدند اكران راهي متنوع مضامين با "سگكشي"
در را فصل اين فيلمهاي شكست و پاييز اكران سردي زمستان ،
اكران مرده فصل هميشه زمستان چه اگر.كنند جبران گيشه ،
يك از همواره سينمايي رويدادهاي كه آنجا از اما است بوده
كه كرد بيني پيش نميتوان كند ، نمي پيروي قاعده و روال
بسته دور تكرار به حسرت با ايران سينماي امسال زمستان
خواهد دست طلايي بهاكران سرانجام يا نشست خواهد خود
.يافت
شيدفر علي
بهمن آثار بر مروري ياس عطر كافور ، بوي
فرمانآرا
آثار بر مروري همراه به ياس ، عطر كافور ، بوي فيلمنامه
كوشش به كه است مجموعهاي گفتوگو چند و فرمانآرا بهمن
و فيلمنامه به كتاب اول بخش.است شده منتشر قوكاسيان زاون
يافته اختصاص فرمانآرا بهمن آثار مرور به آن دوم بخش
مجابي ، جواد نوشته كشت را احتجاب شازده كسي چه است ،
نوشته پايداري و زوال اكرمي ، جمشيد نوشته شده تباه ميراث
از احتجاب شازده و نيست سينما احتجاب شازده كاوه ، عليرضا
و بلندباد سايههاي درباره نيز مطلب مطبوعات ، چند نگاه
كه است مطالبي جمله از عطرياس كافور ، بوي درباره نقدهايي
كتاب سوم بخش.است رسيده چاپ به مجموعه اين دوم بخش در
به ساعت كه 14 فرمانآرا بهمن با است گفتوگويي شامل نيز
و زندگي سينما ، درباره نشست چند در و است انجاميده طول
از صفحه در 324 كتاب اين.است گفته سخن تفصيل به آثارش
.است شده منتشر آگاه انتشارات موسسه سوي
زيرپوست فيلم بررسي و نقد جلسه گزارش
عامل تنها فردي خلاقيت
هنري حوزه در شهر
نيست موفقيت
با آبكي عشقهاي از افتاده پا پيش و انگارانه ساده روايت
يكي اجتماعي معضلات بيان بهانه به ممنوعه مناطق به ورود
.است كشورمان سينماي بزرگ آفتهاي از
و نقد جلسه در "شهر پوست زير" كارگردان بنياعتماد رخشان
فريد و (منتقد) ثميني نغمه حضور با كه فيلم اين بررسي
بيان با شد ، برگزار هنري حوزه در (فيلمنامهنويس) مصطفوي
به كه كساني و فيلمساز شده سانسور تربيت:گفت مطلب اين
موجب دوختهاند بزرگي كيسه اجتماعي معضلات بيان بهانه
.دهد نشان را معضلات اين واقعيت نتواند دوربين تا ميشود
خلاقيت ايران مثل سومي جهان كشورهاي در افزود اعتماد بني
عدم خاطر به بلكه نيست موفقيت عامل تنها فردي توانمندي و
، كشورها اين در آن براساس امكانات تقسيم و اجتماعي عدالت
بر زنان رهبري ما جامعه در.ميكنند پيدا اهميت شرايط
را اقتدار اين اما است نيافته را خود جايگاه گروهها ،
.آورد دست به پشتكار و تجربه با ميتوان
نسخه اولين:گفت "شهر پوست زير" فيلم درباره بنياعتماد
زنان درباره تحقيقي روي از سال 64 در "طوبي" فيلمنامه
بدون مختلف موقعيتهاي بيان با فيلم اين.شد نوشته شاغل
ميدهد ارايه جامعه از كلي تصويري موقعيت ، يك روي تاكيد
اجتماعي ، مختلف شرايط در ساخت زمان تا آغاز از فيلمنامه و
عشقي و طوبي شخصيت اصالت به چون اما كرد تغيير اقتصادي
نكردم فراموش را فيلمنامه داشتم باور او رگهاي در جاري
اين.بود همسايه خانه به كشيدن سرك مثل من براي طوبي و
اصول رعايت براي كه استدلالهايي تمام از جدا فيلم
.ميدهد انتقال را نظر مورد فضاي و احساس دارد سينمايي
يك:گفت ادامه در (سينما مدرس و منتقد) ثميني نغمه
نميگنجد محدود ظرف و فرم يك در انساني و اخلاقي محتواي
فيلم كه نميشود منتقل قوي محتواي يك بديع فرم بدون و
و است اوج در فرم و سينمايي ساخت لحاظ به "شهر پوست زير"
نيست ، دسترس در كه هم كادر از خارج فضاي فيلم اين در
.است زنده
اجتماعي رئاليسم انتظار فيلم از وقتي:داد ادامه ثميني
كه شود داده نشان اجتماعي شرايط آن عناصر تمام بايد است
فضاسازي انتخابات صحنه مثل فيلم اين در مختلف عناصر
دهه 70 تا:افزود وي.شود مشخص جامعه شرايط تا كردهاند
آن از اما ;ميكردند نگاه اجتماعي روساختهاي به فيلمها
پرداختند اجتماعي ساختهاي زير به فيلمسازان كه زمان
در ايراني زنان چون ميشوند ظاهر شخصيتها عنوان به زنان
زن فيلمسازان از نبايد و ميكنند تلاش ساختها زير
.بسازند فيلم زنان براي كه داشت انتظار
هر:گفت جلسه اين در (فيلمنامهنويس) مصطفوي فريد
فرد ذهن ديگر ميرسد ساخت مرحله به وقتي فيلمنامه
كار بهبود براي گروه يك بلكه نميكند عمل نويسنده
كاغذ روي از عينا فيلمنامه يك اينكه تصور و ميانديشند
.است غيرممكن بيايد پرده روي به
پشت كه اجتماعي فيلم:گفت "شهر زيرپوست" درباره مصطفوي
باشد ، شده گرفته روزنامهها تيتر از فقط و نباشد تحليل آن
مختلف ، موقعيتهاي بيان با فيلم اين اما دارد مصرف تاريخ
تماشاي با آينده انسانهاي كه است معيني مقطع از سندي
تجسم را جامعه امروز اقتصادي سياسي ، اجتماعي ، فضاي آن
.ميكنند
نواحي موسيقي جشنواره سومين برگزيدگان
شدند معرفي ايران
كرمان ، عماد سالن در فشرده رقابت روز سه از پس: هنري گروه
ايران نواحي موسيقي جشنواره سومين مسابقه بخش برگزيدگان
.شدند معرفي
از متشكل داوران هيات جشنواره خبري ستاد گزارش به
اردلان ، حميدرضا پيرنياكان ، داريوش درويشي ، محمدرضا
برگزيده نوازندگان و هنرمندان حميدي حسين و فاطمي ساسان
.كردند معرفي ترتيب اين به را جشنواره مختلف بخشهاي در
و حسرتي حسين سلمآبادي ، يوسفخاني ، عليرضا اكبر علي
.خراسان سرناي بخش در حسرتي هاشم
كامبيز نيز خراسان شرق و جنوب شمال ، دهل بخش در داوران
اصلاحي ، هادي سلمآبادي ، مهدي بهاري ، محسن خوشنواز ،
برتر هنرمندان عنوان به را نينواز حميد دلپذيرو محسن
.كردند معرفي
|