سواد توانش استانداردهاي و عالي آموزش
اطلاعات
اول خشت
دانشآموزي علمي برگزاريالمپياد
ناسازگاري پرورشعامل و آموزش كاستيهاي
است
ملي سطوح در
مقام (س)الزهرا دانشگاه نشريه
كرد كسب را تهران دانشجويي نخستنشريات
سواد توانش استانداردهاي و عالي آموزش
اطلاعات
كه ميشود اطلاق تواناييها از دستهاي به اطلاعات سواد
تشخيص را اطلاعات به نياز زمان ميكند قادر را اشخاص
نياز مورد اطلاعات كه باشند داشته را آن توانايي و دهند
استفاده موثر بهطور آن از و كنند ارزيابي بيابند ، را
كه معاصر محيط در فزايندهاي اهميت اطلاعات سواد.كنند
است ، اطلاعات منابع افزايش و سريع فناوري تحولات آن شاخصه
با افراد محيط ، اين فزوني به رو پيچيدگي علت بهدارد
در دارند ، سروكار فراواني و متنوع اطلاعاتي گزينههاي
اطلاعات.خود شخصي زندگي در و كار محل در علمي ، مطالعات
سازمانهاي كوچك ، جوامع منابع كتابخانهها ، طريق از
اطلاعات.است همگان اختيار در اينترنت و رسانهها تخصصي ،
افراد اختيار در ناپالوده اشكال به روزافزوني بهطور
اصالت ، مورد در پرسشهايي طرح باعث كه ميگيرد قرار
اطلاعات براين ، افزون.ميشود آن اعتماد قابليت و اعتبار
متني و شنيداري گرافيك ، جمله از چندگانه رسانههاي در
و ارزيابي در را جديدي چالشهاي همه اينها و است موجود
كميت و مبهم كيفيت.ميكند افراد متوجه اطلاعات فهم
عرضه جامعه برابر در را بزرگتري چالشهاي اطلاعات گسترنده
خوشه بدون و خود خودي به اطلاعات مطلق وفورميكند
از موثر استفاده براي نياز مورد تواناييهاي تكميلي
.شد نخواهد آگاهتر شهروندي جامعه ايجاد باعث اطلاعات
ميدهد تشكيل را عمر تمام در يادگيري مبناي اطلاعات سواد
سطوح همه و يادگيري محيطهاي همه رشتهها ، همه در كه
به را توانايي اين اطلاعات سواداست مشترك آموزش
را خود تحقيقات و شوند مسلط محتوا بر كه ميدهد يادگيران
كنترل و كنند پيدا بيشتري خودانگيختگي دهند ، گسترش
اطلاعات سواد داراي شخص.كنند كسب بريادگيري بيشتري
:ميتواند
كند مشخص را نياز مورد اطلاعات ميزان *
يابد دست نياز مورد اطلاعات به كارآمد و موثر بهطور *
كند ارزيابي نقادانه را آن منابع و اطلاعات *
كند تركيب خود دانش پايگاه با را برگزيده اطلاعات *
معين هدف به دستيابي جهت اطلاعات از موثر بهطور *
كند استفاده
كاربرد پيرامون اجتماعي و حقوقي اقتصادي ، مسائل *
اطلاعات به اخلاقي و قانوني شكلي به و بداند را اطلاعات
.كند استفاده آن از و يابد دست
رضانعيمي وحيد:مترجم
اطلاعرساني فناوري و اطلاعات سواد
است ، مرتبط اطلاعرساني فناوري مهارتهاي با اطلاعات سواد
جامعه و آموزشي نظام شخص ، براي گستردهتري پيامدهاي اما
از ميكند قادر را شخص اطلاعات فناوري مهارتهاي.دارد
پايگاههاي نرمافزاري ، كاربردي برنامههاي كامپيوتر ،
از گسترده انواع به حصول منظور به فناوريها ساير و داده
سواد داراي اشخاصكند استفاده شخصي و كاري علمي ، اهداف
.ميآموزند را فناوري مهارتهاي از برخي ضرورتا اطلاعات
فناوري مهارتهاي با توجه قابل همپوشاني باوجود
از گستردهتري و متمايز حيطه اطلاعات سواد اطلاعرساني ،
بهطور اطلاعرساني فناوري مهارتهاي.است توانش
را آن و ميشود آميخته هم در اطلاعات سواد با روزافزوني
از آمريكا پژوهش ملي شوراي سال 1999 گزارش.ميكند تقويت
پشتيباني اطلاعرساني فناوري با كار در "رواني" مفهوم
سواد بين ارتباط فهم در سودمند تمايز چندين و ميكند
عمل به فناوري وسيعتر توانش و كامپيوتر سواد اطلاعات ،
به "كامپيوتر سواد" كه ميدارد اظهار گزارش اين.ميآورد
نرمافزار و سختافزار مشخص كاربردهاي حفظي يادگيري
فهم بر "فناوري با كار رواني" كه حالي در ميشود ، مربوط
نقادانه تفكر و مشكلگشايي كاربرد و فناوري اساسي مفاهيم
به همچنين يادشده گزارش.دارد تكيه فناوري از استفاده در
فناوري با كار در رواني بين تفاوتهاي مورد در بحث
و متوسطه نظام در كه آنگونه اطلاعات سواد و اطلاعرساني
تفاوتها اين جمله از.ميپردازد است ، مدنظر عالي آموزش
تحليل ، و تجزيه ارتباط ، محتوا ، بر اطلاعات سواد تكيه
فناوري با كار رواني اما.است ارزيابي و كاوشاطلاعات
كه آن از استفاده و فناوري عميق فهم بر اطلاعرساني
با كار "رواني".دارد تكيه ميشود ، ماهرانهتر تدريجا
ذهني تواناييهاي نيازمند بسا چه اطلاعرساني فناوري
با مرتبط نرمافزار و سختافزار حفظي يادگيري از بيشتر
فناوري خود بر همچنان تكيه اما باشد ، "كامپيوتر سواد"
فهم ، براي ذهني چارچوب اطلاعات سواد ديگر ، سوي ازاست
يعني باشد ، اطلاعات از استفاده و ارزيابي يافتن ،
فنآوري با كار در رواني طريق از حدي تا كه فعاليتهايي
قابل درست تحقيقي روشهاي طريق از حدي تا و اطلاعرساني
تعقل و بصيرت امر اين تحقق روش مهمترين اما است ، تحقق
شايد كه تواناييهايي ايجاد با اطلاعات سواد.است نقادانه
آنهاست ، از مستقل نهايتا اما بگيرد بهره فناوريها از
را آن ميزند ، را عمر طول تمام در يادگيري اوليه جرقه
.ميگرداند پايدار و ميكند حفظ
عالي آموزش و اطلاعات سواد
نهادهاي رسالت بطن در مادامالعمر يادگيرندگان تربيت
و تعقل ذهني تواناييهاي انتقال با.قراردارد عالي آموزش
ساخت براي آنان به كمك با و افراد به نقادانه تفكر
بنيان دانشگاهها يادگرفتن ، چگونه يادگيري براي چارچوبي
نقشآنان در نيز و كاري دورههاي در را افراد مستمر رشد
ايجاد كوچكتر جوامع اعضاي و آگاه شهروندان عنوان به
به كننده كمك و اصلي مولفه يك اطلاعات سواد.ميكنند
اطلاعات سواد توانش.است عمر طول تمام در يادگيري
و ميدهد گسترش رسمي كلاسي محيطهاي فراي به را يادگيري
نخستين در ميكنند ، كارآموزي افراد آنكه با همزمان
را بيشتري مسئوليتهاي و ميگيرند قرار حرفهاي موقعيتهاي
تمرين ، ميگيرند ، دوش بر زندگي عرصههاي تمام در
سواد كه آنجايي از.ميدهد شخص به انگيخته خود تحقيقهاي
كاربرد و مديريت ارزيابي ، در را دانشجويان توانش اطلاعات
اعتبارگذاري نهاد چندين اكنون ميكند ، فراختر اطلاعات
براي اصلي نتايج جمله از را آن رشتهاي و منطقهاي
.ميدانند دانشجويان
طريق از اغلب نيستند ، سنتي دانشگاههاي در كه دانشجوياني
دارند دسترسي اطلاعات منابع به ديگر كانالهاي و شبكهها
ميكند فراهم را امكان اين توزيعي يادگيري فناوريهاي و
همزمان دانشجو و آموزگار كه زماني در يادگيري و آموزش كه
سواد كه كساني دشوار وظيفه.باشد ميسر نيستند ، محل يك در
اشاعه دور راه از آموزش درسي دورههاي در را اطلاعات
مورد در يادگيري تجارب از مناسبي طيف ايجاد ميدهند ،
.ميشود عرضه سنتي دانشگاههاي در كه است اطلاعات منابع
دور راه از آموزش دانشجويان براي اطلاعات سواد توانش
دانشگاههاي دانشجويان براي توانش با مقايسه قابل بايد
.باشد متعارف
تمام در درسي برنامههاي تمام در اطلاعات سواد آميختن
نيازمند دانشگاه اداري حيات تمام در و خدمات و برنامهها
.است مديران و كتابداران علمي ، هيات اعضاي مشترك كوشش
مطرح كه مباحثي و ميدهند كه درسهايي با علمي هيات اعضاي
به علمي هيات.ميكنند فراهم را يادگيري زمينه ميكنند ،
ناشناختهها كاوش به چگونه كه ميكنند الهام دانشجويان
نيازهاي برآوردن راههاي بهترين مورد در بپردازند ،
نظارت دانشجويان پيشرفت بر و ميكنند راهنمايي اطلاعاتي ،
فكري منابع انتخاب و ارزيابي دانشگاه كتابداران.ميكنند
ميكنند ، هماهنگ را خدمات و برنامهها در نياز مورد
را اطلاعات به دسترسي منابع از بسياري و مجموعهها
كه را علمي هيات اعضاي و دانشجويان و ميكنند سازماندهي
را فرصتهايي مديران.ميدهند آموزش هستند ، اطلاعات پي در
علمي ، هيات اعضاي بين همكاري روحيه ايجاد و همكاري براي
پي كهدر ميآورند پديد متخصصان ساير و كتابداران
و برنامهريزي و ميكنند اجرا اطلاعات سواد برنامههاي
لازم منابع و دارند برعهده را برنامهها اين هزينه تاسيس
.ميآورند فراهم آنها ادامه براي را
آموزشي اصول و اطلاعات سواد
دوره آموزش بازسازي" عنوان زير بوير كميسيون گزارش
است آن مستلزم كه ميكند توصيه را راهبردهايي "كارشناسي
يا مهم سوال يك صورتبندي" در فعال طور به دانشجو كه
يافتن جهت خلاقانه كاوش يا پژوهش مهم ، سوالات از دستهاي
.كند شركت "نتايج انتقال براي ارتباطي مهارتهاي و پاسخها
آموزشي محيطهاي شوند ، طراحي شكل اين به كه درسي دورههاي
است ، هنجار درآن پرسش كه ميكنند ايجاد دانشجومداري
فرايند از بخشي نقادانه تفكر و است درس محور مشكلگشايي
سواد توانش نيازمند يادگيري محيطهاي قبيل اين.است
.است اطلاعات
براي را دانشجويان فرصتهاي اطلاعات سواد در مهارت كسب
فرايند اين در.ميكند برابر چند خودانگيخته ، يادگيري
منظور به اطلاعاتي منابع انواع از استفاده درگير آنان
تفكر تقويت و آگاهانه سوالهاي پرسيدن دانشخود ، بسط
انگيخته خود يادگيري ، بيشتر چه هر گسترش براي نقادانه
درك اين نيازمند اطلاعات سواد توانش به دستيابي.ميشوند
ندارد ، دروس با خارجي رابطه تواناييها خوشه اين كه است
اين.است آميخته درهم آن توالي و ساختار محتوا ، با بلكه
روشهاي پيامد و اثر افزايش جهت را بسياري امكان يكپارچگي
يادگيري مدار ، مشكل يادگيري مانند مدار دانشآموز تدريس
دانشجويان.ميآورد پديد استفهامي يادگيري و مدار شاهد
مدار ، مشكل رويكردهاي در سايرين و علمي هيات راهنمايي با
از كه ميانديشند رشته محتواي مورد در عميقتري سطح در
درسي سخنرانيهاي و درسي كتب از انحصاري استفاده رهگذر
مشكلمدار ، يادگيري از بهره بيشترين كسب براي.است ممكن
آن مستلزم كه آورند روي تفكر مهارتهاي به بايد دانشجويان
و محلها در اطلاعات منابع از استفاده در آنان كه است
خود مسئوليت شكل اين به و كنند پيدا مهارت مختلف ، اشكال
.دهند افزايش يادگيري قبال در را
منابع تحقيقات ، جهت لازم اطلاعات به دستيابي براي افراد
شبكه ، يك از استفاده راه يك.دارند دسترس در مختلفي
كتابخانهها در كه آنهايي همچون است ، اطلاعاتي بازيابي
هر از ميتوان كه دارد وجود اطلاعاتي پايگاههاي در يا
تحقيقاتي روش انتخاب ديگر راهيافت دست آن به نقطه
پزشكان ، مثلا.پديدههاست مستقيم مشاهده جهت مناسب
وجود شناسايي براي ستارهشناسان و باستانشناسان
.هستند متكي فيزيكي تحقيق به اوقات بيشتر خاص پديدههاي
اغلب فيزيكدانان و شيميدانان رياضيدانان ، براين ، افزون
تحليل و تجزيه و مشاهده جهت مصنوعي شرايط ايجاد براي
يا آماري نرمافزار همچون فناوريهايي از پديدهها تعامل
دانشجويان آنكه درخلال.ميكنند استفاده شبيهسازها
ميگذارند ، سر پشت را ليسانس فوق و ليسانس دوره سالهاي
مديريت و ارزيابي جستوجو ، جهت مكرري فرصتهاي بايد
مختص پژوهشي روشهاي و منبع چند از شده جمعآوري اطلاعات
.باشد داشته رشتهها
سواد استانداردهاي از آگاهي براي ميتوانند علاقهمندان
آمريكا كتابداران انجمن نشاني به عالي آموزش در اطلاعات
:كنند مراجعه زير شرح به اينترنت در
http://WWW.ala.org/ acrl/ilintro.html
اول خشت
كيست؟ مقصر
جمله از آموزشي نگاههاي مجموعه در بازنگري:اشاره
پرورش و آموزش وزارت جديد فضاي در اصلاحطلبانه شعارهاي
گامهاي پرورش و آموزش امر متوليان راستا ، اين در.است
اين با اما برداشتهاند نظامآموزشي اصلاح براي را بلندي
مدت اين طول در آنان آموزشي رفتارهاي و گفتار نقد حال ،
نقد ايجادفضاي براي را مناسبي زمينه ميتواند كوتاه ،
"انساني نيروي تربيت نهاد" بزرگترين حوزه در وبررسي
طرح با هستيم درصدد "اول خشت"ستون در لذا.سازد فراهم
به فرهنگي و آموزشي وكارشناسان مسئولان نظريات و نگاهها
بپردازيم ، آموزشي فعاليتهاي و سياستها برنامهها ، تحليل
و معلمان مديران ، كارشناسان ، همياري و همفكري لذا
.رساند ياري مهم امر اين در را ما ميتواند دانشآموزان
* * *
آسيبشناسي" همايش در پرورش و آموزش وزير حاجي ، مرتضي
دينداري كه نيست اين آسيب يك آيا:است گفته "ديني تربيت
رابا دانشآموزان يا و كنيم ديكته دانشآموزان به را
اين منكر كسي البته !شوند؟ ديندار كه كنيم تهديد نمره
خاطر به سالها اين طول در دانشآموزان كه نيست نكته
تربيت حوزه كارشناسان باور به غلط ، سياستهاي برخي اجراي
نوعي به كمكم بلكه نشدهاند ، "دينباور"تنها نه ديني
.شدهاند هم دين از گسستگي دچار
حس پيش از بيش همايشهايي چنين راهاندازي ضرورت شايد
باور هنوز پرورش و آموزش مسئولان از برخي ولي ميشد ،
چه است ، بيهويتي نوعي دچار فعلي جوان نسل كه ندارند
و مدرسه اولياي مادر ، يا پدر !مقصرند؟ حوزه اين در كساني
گروههاي اين از يك هر شايد آموزشي؟ برنامهريزان يا
در محسوس شكلي به كه كنند مطرح را دلايلي خود براي مرجع ،
به است ، شده مطرح مخاطبان براي نيز "مرده موج" فيلم پيام
.مقصرند ما فرزندان به"كمفروشي" اين در كساني چه راستي
به صرفا سالها اين در ما كه بپذيريم اگر
كردهايم ، بسنده مدارس در "ظاهري دينمداري"مقوله
.نرفتهايم بيراهه
اولياي توسط واجبات انجام در هنوز كه دانشآموزي براي
فرايند يك "دينباوري" تزريق است ، هويتي دشواري يك خود
مدرسه در كه نوجواناني راستي به.بود خواهد غامض
رفتارهاي قبال آيادر "خداست دشمن دروغگو ، " ميآموزند
ديني مفاهيم اين ميتوانند خود مدرسه و خانه اولياي غلط
و خانه مسايل با مواجهه در مادر و پدر اگر بپذيرند؟ را
متوسل"دروغ"غيراخلاقي ترفند به فرزندان مقابل در جامعه
به خود منفي عملكرد توجيه براي يامعلمي مدير يا و شوند
مفاهيم به را دانشآموز ميتوان جويد ، دروغتوسل
دانشآموزان صورت ، اين درساخت رهنمون (ديني يا)اخلاقي
و ديني معلمان از برخي را آموزشي حوزه "دينباوران"تنها
كادرهاي" ساير ناخواسته و ميدانند پرورشي معاونان
اگر البته.نميپندارند آنان رديف در افرادي را "آموزشي
آسيب دهيم ، تعميم جامعه گسترده حوزه در را مسئله اين
ميگنجد ، ما ذهن در كه است چيزي آن از بيش گسترهاش ديني
پايبند":ميگويد همايش همين در حاجي مرتضي خاطر همين به
از ديگر يكي "ميدهند شعار كه آنچه به مسئولان نبودن
.است دانشآموزان ديني تربيت در رسان آسيب عوامل
جامعه اندك كارآمدي نشانگر گفتار اين كه است درست البته
و پدر:گفت بايد ولي است ، ديني تربيت زمينه در آموزشي
!مقصريم نيز ما مادر ،
شهري مهدي
دانشآموزي علمي برگزاريالمپياد
دانشآموزان ميان رقابت افزايش براي علمي المپياد نخستين
و علوم رياضي ، رشتههاي ، رازيدر مدرسه در راهنمايي
راهنمايي سوم و اول ، دوم پايه دانشآموزان ميان در عربي
.ميشود برگزار سه منطقه
رشتههاي در و منظم دوره يك در است قرار آزمون اين
اهدا جوايزي برگزيده نفرات به و شود برگزار گوناگون
.شد خواهد
ناسازگاري پرورشعامل و آموزش كاستيهاي
است
ملي سطوح در
مانند كشور در موجود مشكلات از بسياري:علميفرهنگي گروه
و تمرين فقر محصول جامعه ، سياسي نزاعهاي و پرخاشگري
و مسالمتآميز همزيستي مردمسالاري ، شهروندي ، تجربه
.است پرورش و آموزش نظام در شنود و گفت و سازنده انتقاد
كميته" در پرورش و آموزش وزير نماينده زرهاني سيداحمد
گفت ، ايسنا به مطلب اين اعلام با "پرورش و آموزش اصلاحات
اجتماعي و سياسي عاطفي ، عقلي ، رشد ما مدارس در
.است شده كمرنگ و فراموش حدي تا دانشآموزان
و طرحها كمك با مدرسه در دانشآموزان اگر:كرد تصريح وي
كاوشگر دهند ، تشخيص ناسره از را سره بتوانند برنامههايي
وارد ديگر صورت اين در كنند ، تحليل و تجزيه و باشند
.نميافتند دام به و نميشوند خطرناك عرصههاي
بايد مدارس اينكه به اشاره با سخنانش ادامه در زرهاني
نوعدوست و مشاركتپذير شهروند كه كنند تعقيب را فرايندي
مشكل زمينه اين در حاضر حال در:داشت اظهار پرورشدهند ،
سطوح در هماكنون كه ناسازگاريهايي از بسياري و داريم
تربيت در پرورش و آموزش كاستيهاي سبب به دارد وجود ملي
.است شهروند
نهادهاي نطفه:كرد پرورشتصريح و آموزش وزير نماينده
رشد با دانشآموزان و شده منعقد مدرسه در بايد مدني
دمكراسي جمعي ، و گروهي فعاليتهاي در مشاركت و اجتماعي
و بگيرند ياد را تعاون تمرينكنند ، مدرسه محيط در را
و شوراها انجمنها ، قبيل از كارآمد نهادهايي از برخوردار
.باشند مجامع
مقام (س)الزهرا دانشگاه نشريه
كرد كسب را تهران
دانشجويي نخستنشريات
دانشگاه زمين ايران دختران نشريه: فرهنگي علمي گروه
دانشجويي نشريات منطقهاي جشنواره چهارمين در ،(س)الزهرا
.كرد كسب را اول مقام تهران استان
ايران دختران" نشريه ايران ، دانشجويان خبرگزاري گزارش به
با (س) الزهرا دانشگاه دانشجويان از گروهي توسط "زمين
دانشگاهها در رهبري معظم مقام نمايندگي نهاد دفتر حمايت
.ميشود منتشر
|