دانشآموزان شده تلف اوقات
پژوهنده معلم طرح در نفر هزار 10
كردند نامنويسي
فرهنگي و علمي نشريات با آشنايي
نظرها و خبرها
در شيشهگر هنرمند از 30 اثر نمايش 600
فرهنگي ميراث سازمان
شد اعلام حج هفته برنامههاي
سيلاب طعمه شيراز در كتاب جلد ميليون نيم
شد
ميراث وزير با ملي كتابخانه رئيس ديدار
عمان فرهنگي روابط و ملي
الگوهاي جشنواره در خراساني معلم 110
گرفتند قرار تقدير مورد تدريس برتر
در دانشگاه فعالترين اصفهان دانشگاه
فرهنگي امور
دانشآموزان شده تلف اوقات
ايراني دانشآموزان فراغت اوقات گذران سياستهاي بر نقدي
يوناني ، مشهور رياضيدان و فيلسوف پيش ، قرنها ;اشاره
آموختن پرورش ، و آموزش نهايي هدف كه بود گفته ارسطو ،
.است فراغت اوقات از استفاده صحيح طريقه
، نگاهارسطو خلاف بر آموزشي ، نظام سياستگذاران البته
گوشه گاهي دانشآموزان ، به فنون و علوم آموزش كنار در
.داشتند فراغت اوقات به هم چشمي
تابستان ، فصل رسيدن فرا با آموزشي نظام مسئولان معمولا
سال به را فراغت اوقات غنيسازي بهينه و صحيح طراحي قول
دودهه گذشت از پس حال اين با ولي.ميدهند حواله آتي
براي مدوني برنامهريزي هنوز اسلامي ، انقلاب عمر از
شعار مرحله از ايراني ، دانشآموزان فراغت اوقات غنيسازي
.است نرسيده عمل مرحله به امر ، متوليان
ايراني ، دانشآموز ميليونها رهاسازي و تابستان تعطيلي تا
و آموزشي مسئولان اميدواريم است ، باقي ماه پنج قريب
فرزندان آينده به نسبت مسئوليتپذيري احساس با فرهنگي
شده تلف اوقات و آتي سال براي نو طرحي بوم ، و مرز اين
.زنند رقم آنان
.ميگيريم پي را آن هم با كه شده تهيه زمينه اين در مطلبي
واقعبين جامعهشناسي كه سعدي ، پيش سال هشتصد حدود در
به دادن ادامه براي را آرامش و آسايش و تفريح بود ،
:ميگفت و ميشمرد ضروري خستگيآور ، و جدي كارهاي
تنزيل و بحث و علم درس زماني
كمالي را انسان نفس باشد كه
حكايت و شطرنج و شعر زماني
ملالي دفع بود را خاطر كه
بيمثالش ذات آنكه است خداي
حالي به حالي از هرگز نگردد
طرحريزي از ميتوان زماني كمتر ما ، آموزشي نظام در
مدارس درسي سنگين برنامههايگرفت سراغ فراغت اوقات
فراغتي ، وقت ممكن حد تا كه است گونهاي به نيز كشور ،
ميتوان حق به كه صورتي در.نماند باقي دانشآموز براي
از استفاده چگونگي به مربوط مسائل و دشواريها كه گفت
ما ، آموزشي نظام.باشد شده حل مدرسه در بايد فراغت اوقات
كمكدرسي و درسي كتابهاي سرگرم پيوسته را دانشآموزان
.است ساخته
اوايل تا خرداد اوايل سال ، از خاصي زمانهاي در اغلب
پركردن از كليشهاي ، كاملا صورتي به مسئولان مرداد ،
از روز طول 90 درميگويند سخن تابستان در فراغت اوقات
ميتوانند ايراني دانشآموز ميليون تابستان ، 18 تعطيلات
به را خود فراغت اوقات از مفيد ساعت روزانه 5 يك ، هر
ماه سه احتساب با كه دهند اختصاص هنري -فرهنگي آموزشهاي
جز بهشد خواهد ساعت ميليارد بر 9 بالغ رقم اين تعطيلي
خانواده كمكخرج براي كه دانشآموزان از قليلي آنعده
آنان ، بيشتر براي ميشوند ، مشغول بهكار تابستان در
با بازي هم گاهي و خانه داخل فضاي همان فراغت اوقات
در فوتبال نهر ، يك در آبتني با شايد كه هممحلهايهاست
به و كمگذر خياباني يا بنبست كوچه يك وسعت به زميني
برنامههاي تماشاي نهايتا و بادبادك فرستادن هوا
در تنها امروز متاسفانه.باشد همراه خانه در تلويزيون
گوناگون امكانات ايران ، بزرگ شهرهاي و تهران مناطق برخي
قرار دانشآموزان اختيار در فراغت اوقات گذراندن براي
چنين داشتن از كشور سراسر دانشآموزان اغلب ولي دارد ،
.هستند محروم امكاناتي
شيوه در محسوسي تغيير هيچ هنوز گذشته ، سالهاي طول در
لذا و است نگرفته صورت دانشآموزان فراغت اوقات گذران
نظاير و "فراغت اوقات غنيسازي" به "كردن پر" نام كه اين
واقع در.نميدهد فرقي قضيه صورت در شود ، داده تغيير آن
فصلي مدرسه ، بچههاي براي تابستان كه است اين مساله
.است مفيد آموختنيهاي و سالم تفريحات شادي ، از سرشار
كه طوري به يافته ، تسري خانوادهها بيشتر به بينشي چنين
ميكوشند كشور برنامهريزان و مسئولين با همسو نيز آنان
به و بتراشند برنامه جوان نسل براي شده كه قيمت هر به
براي.كنند پر ممكن ترتيب هر به را وقت معروف ، اصطلاح
بيتوجه دارند ، خوبي مالي توان كه خانوادههايي در مثال
زبان آموزش كلاسهاي در را آنها فرزندانشان ، علايق به
.ميكنند ثبتنام...و قرآن نقاشي ، تقويتي ، انگليسي ،
دليل به معمولا كه والدين فراغت اوقات نداشتن
خانواده مالي تامين براي آنان حصر و بيحد گرفتاريهاي
تضعيف فرزندان با آنها عاطفي ارتباط كه ميشود باعث است ،
"فرزندان فراغت اوقات باروري" مساله خود ، به خود و شده
وضعي ، چنين در.دهد "فراغت اوقات كردن پر" به را خود جاي
هر به تا ميگيرند كار به را خود مساعي تمام مادر و پدر
پر مورد در آموزشي مسئولان پيشنهادهاي به شده كه ترتيبي
كه هستند باور اين بر آنان.نهند گردن فراغت ، اوقات كردن
نابهنجار امور سوي به رفتن و كردن فكر فرصت بدينترتيب
محافظت آنها از و كرده سلب خود جوان و نوجوان از را
.كردهاند
يافتهاند پرورش آموزشي ، نظام چنين در كه دانشآموزاني
به اما كنند ، پا و دست مناسب كاري كمابيش بتوانند شايد
اوقات از درستي به چگونه كه نشده آموخته نيز افراد همين
باره اين در شريعتي علي دكتر.كنند استفاده آزادشان
انسان كه است ظرفيتي فراغت ، اوقات":مينويسد چنين
.كند باور را خودش حقيقي ابعاد هنگام ، آن در ميتواند
كار اوقات در يعني نيست ، حقيقياش خود هيچكس كار هنگام
فراغت اوقات در تنها و هستند تصنعي انسانها همه كردن ،
".هستند خودشان و مينمايند هستند كه چنان آن كه است
افراد از بسياري -عالي آموزش در حتي -ما آموزشي نظام در
مطالعه و كار خودش حرفه زمينه در بايد شخص ميكنند تصور
از مردم ، بيشتر !باشد حيطه همان در بايد هم علايقش و كند
علاقه هم هنر به صنعتي ، و علمي امور فعال يك كه اين
كه عواملي از يكيميكنند شگفتي اظهار باشد ، داشته
همين ميسازد ، افسردگي دچار را ما بزرگسالان از بسياري
باريكي مسير شاهد مينگرند گذشتهشان به وقتي كه است امر
چه ميكنند احساس و پيمودهاند خويش عمر طول در كه هستند
و نكردهاند تجربه را آنها كه شگرفي و ناشناخته حيطههاي
.كارندارند اين براي عمري ديگر اينك
درباره موعظه و سخنراني با صرفا كه باشيم داشته ياد به
از سخن.نميرود پيش از كاري فراغت ، اوقات فعاليتهاي
به موجود سطح فراغت ساختن نزديك بلكه نيست ، آرماني فراغت
.است مطلوب سطح فراغت
جوانبخت مهرداد دكتر
پژوهنده معلم طرح در نفر هزار 10
كردند نامنويسي
وزارت وتربيت تعليم پژوهندهپژوهشكده معلم طرح مسئول
سراسر در نفر هزار تاكنون 10:كرد اعلام پرورش و آموزش
اقبال دكتر.كردهاند نامنويسي پژوهنده معلم طرح در كشور
در تحقيق هزار سه افراد اين:داشت اظهار پويا قاسمي
كودكان ، رفتار تغيير تدريس ، روشهاي نظير مختلف زمينههاي
پژوهشكده به را دانشآموزان مشاركت و موردپژوهي مديريت ،
.كردهاند ارائه وتربيت تعليم
فرهنگي و علمي نشريات با آشنايي
/(رساني اطلاع و هنري فرهنگي ، علمي ، هفتهنامه دو) عكس *
صاحب /تومان 300/شماره 177 -دي 1380 پانزدهم ، سال
تلفن /اميرلوئي مسعود:سردبير و مسئول مدير امتياز ،
.صندوقپستي 59514455 /8282251-8275744
در پژوهشي و تحليلي -خبري هفتهنامه) قرآن گلستان *
شماره چهارم ، سال /(قرآني مطالعات و فعاليتها زمينه
48/دي 1380 دوشنبه 17 شماره 103 ، -جديد دوره پياپي 147 ،
تلفن /جامعي مسجد احمد:نظر زير /تومان 300-صفحه
.www.gqweekly.com اينترنت نشاني /6701700
سوم ، سال /(فناوري و تحقيقات علوم ، فصلنامه) تحقيقات *
علمي تحقيقات مركز:امتياز صاحب /پاييز 1380 هفتم ، شماره
-پستي 554 صندوق /رسايي جواد محمد دكتر:مسئول مدير /كشور
.دورنگار 6499176 و تلفن /13145
شماره 16 ، جديد ، دوره /(خبري -آموزش) قدس مهاب فصلنامه *
/قدس مهاب مشاور مهندسي شركت:امتياز صاحب /پائيز 1380
صندوق /معلم محمد:سردبير /بابايي عزيزالله:مسئول مدير
.تلفن 2221945 /پستي 179115815
و نقد و اطلاعرساني تخصصي ماهنامه) دين ماه كتاب *
ويژهنامه مرداد 1380 و تير -و 46 شماره 45 /(كتاب بررسي
خانه:امتياز صاحب /قمي بابويه عليابن محمدبن ابوجعفر
:تحريريه دبير /(حسيني) ميري سيدمحسن:سردبير /ايران كتاب
.پستي 31313145 صندوق /تلفن 6415244 /امين مطيعي حسين
و نقد و اطلاعرساني تخصصي ماهنامه) كليات ماه كتاب *
-صفحه 64-مهر 1380 شماره 46 ، چهارم ، سال /(كتاب بررسي
-پستي 313 صندوق /خواجهنوري مينا:سردبير /تومان 300
.تلفن6415255 /13145
/دي 1380 -آذر تا 18 ، شماره 17 ششم ، سال /كتاب جهان *
مدير و امتياز صاحب /كتاب جهان هنري فرهنگي موسسه:ناشر
فرخ رهباني ، مجيد:نظر زير /خادميان طليعه:مسئول
-فاكس 18 و تلفن /پستي 776515875 صندوق /اميرفريار
8734517
و علم دانشگاه دانشآموختگان دفتر نشريه /ايامي ياد *
مسئول مدير /پائيز 80 شماره 7 ، دوم ، سال /ايران صنعت
/نمابر7491226 /تلفن749122673912369 /حاجيپور مهدي
yadius @ tuist.ac.ir الكترونيكي نشاني
و مهر شماره 21 ، چهارم ، سال /ارتباطات پيام ماهنامه *
تلگراف و پست وزارت:امتياز صاحب /تومان 400-آبان 1380
-پستي 581 صندوق /جهانگرد نصرالله:مسئول مدير /تلفن و
دورنما /تلفن 8113942 /16315
نظرها و خبرها
اخبار لاي لابه در آموزشي كوچك خبرهاي از خيلي ;اشاره
با داريم بنا ميشوند ، گم اقتصادي و سياسي درشت و ريز
به استناد با را خبرها فرهنگي ، -آموزشي اخبار در جستجو
.دهيم انعكاس -منفي و مثبت چه -افراد نظرگاههاي
آموزش وزارت ستادي كادرهاي دانشآموزان ، معلمان ، بيگمان
با ميتوانند مختلف ردههاي در مديران يا و پرورش و
.دهند ياري مهم امر اين در را ما خود ديدگاههاي ارائه
و آموزش ميليوني جامعه 20 در نظريات اين انعكاس بدون
رخ آموزشي عرصه در اصلاحاتي هيچ كه هستيم مطمئن پرورش
.داد نخواهد
را پرورش و آموزش رويدادهاي درباره نظر و نقد اول بخش
بخش اكنون.خوانديد صفحه همين در ديماه پنجشنبه 20 روز
.ميگيريم پي را آن دوم
!آموزشي فضاي كمبود كلاس ، هزار 250
نوسازي ، سازمان رييس و پرورش و آموزش وزير معاون گفته به
پيام داراي بايد مدارس فضاي كشور مدارس تجهيز و توسعه
فضاهاي معماري نوع در بازنگري لذا باشد ، مذهبي و فرهنگي
سازمان اين اجرايي وسياستهاي تدابير از يكي آموزشي
مدارس تجهيز و توسعه نوسازي ، سازمان رييس.بود خواهد
در:كه شد يادآور آموزشي فضاهاي مشكلات تشريح با كشور
و درس كلاس هزار به 154 مدارس شدن نوبته دو براي كشور
از 250 بيش به آن شدن نوبته يك زمينه كردن فراهم براي
جلب معضل اين راهحل تنها داريمو نياز درس كلاس هزار
.است مردمي مشاركتهاي
ميشوند فعال خبرنگار دانشآموزان
تربيت دانشآموزي سازمان در خبرنگار دانشآموز هزار 5
ايران ، اسلامي جمهوري دانشآموزي سازمان.ميشوند
راهاندازي شهرستانها و استانها در خبرنگاري واحدهاي
مسئولان ديدگاههاي انعكاس و جمعآوري با كه ميكند
ماموريتهاي و دانشآموزان فعاليتهاي درباره سازمان
خبري كنفرانس مصاحبه ، برگزاري زمينه در همچنين و سازمان
فعال دانشآموزي سازمان و پرورش و آموزش مسئولان با
.شد خواهند
!بسازند مدرسه خود كاركنان برايفرزندان شهرداران ،
كشور در درس كلاس هزار اسلامي 305 انقلاب پيروزي از پس
مدارس تجهيز و نوسازي سازمان رئيس افشاني.است شده ساخته
شهرستان اسلامي شوراهاي روساي و شهرداران جمع در كشور
مكانهاي از درصد حاضر 25 حال در:گفت خوزستان استان
كمبود درس كلاس هزار و 154 هستند دونوبته كشور آموزشي
.دارد وجود
هزار را 24 مشكل اين رفع نيازبراي مورد اعتبار افشاني
برابر اعتبار 12 اين:گفت و كرد عنوان ريال ميليارد و 40
و آموزش وزير معاون.است پرورش و آموزش كل سالانه اعتبار
كشور ، كلانشهرهاي شهرداران كرد پيشنهاد همچنين پرورش
خود و بسازند مدرسه خود دانشآموزكاركنان فرزندان براي
.باشند مدارس اين گرداننده نيز
رسيدند خود حق به تالش مركزي بخش معلمان
بخش محروم منطقه پرورش و آموزش اداري كادر و معلمان به
حقوق افزايش درصد پنج و بيست امسال تالش شهرستان مركزي
.ميشود پرداخت
:گفت تالش شهرستان پرورش و آموزش اداره سرپرست جويبارنيا
اول از تالش شهرستان مركزي بخش وزيران هيات تصويب با
و است شده شناخته محروم منطقه بهعنوان امسال فروردين
از ميتوانند بخش اين مدارس آموزشي و اداري كاركنان
افزايش درصد شامل 25 كه كشور محروم مناطق ويژه تسهيلات
استفاده است ، كاركنان مستمر ماليات كاهش درصد و 50 حقوق
اين كرگانرود و اسالم بخش دو محروميت:افزود وي.كنند
بخش دو اين در شاغل كاركنان و است باقي همچنان شهرستان
تسهيلات از درصد كسر 5 با گذشته سالهاي همانند ميتوانند
توسعه سوم برنامه پايان تا محروم مناطق پرداختي ويژه
.شوند بهرهمند آن از كشور اجتماعي و فرهنگي
است باقي همچنان تخريبي مدارس حكايت
تخريبي مدارس مساله مردم و مدرسهساز خيرين مساعدت بدون
.نميشود حل
در اشرفيه آستانه پرورش و آموزش اداره رييس گفته به
مدرسه سي اكنون شهرستان اين مدرسهساز خيرين انجمن
وضع آنها از بعضي كه دارد وجود اشرفيه درآستانه تخريبي
تحصيلي شديد افت موجب امر اين و دارند بحراني
.است شده دانشآموزان
مدرسه براي اعتباراتي اخير سالهاي در چه اگر:افزود وي
و كوتاه مدت در تخريبي مدارس ساخت اما است ، يافته اختصاص
.نيست امكانپذير مردمي كمكهاي بدون
در شيشهگر هنرمند از 30 اثر نمايش 600
ميراثفرهنگي سازمان
با 600 آبگينه تخصصي نمايشگاه سومين:فرهنگي علمي گروه
هنرمندان و استادان طراحان ، به ارجنهادن منظور به و اثر
كشور فرهنگي ميراث سازمان در ماه دي سهشنبه 25 روز
.ميشود افتتاح
در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
نقاشي سبكهاي به شيشهگر هنرمند آثار 30 نمايشگاه اين
در معاصر فلز و شيشه تلفيق ساخت ، شيشه ، تراش شيشه ، روي
.ميگيرد قرار عموم ديد معرض
در شيشهگري سابقه بر تاكيد نمايشگاه اين برگزاري از هدف
است هنري استعدادهاي معرفي و سنتي شيشهگري احياي ايران ،
.ميپردازند هنري خلاقيت به فرهنگي ميراث از الهام با كه
ولي نيست مشخص درستي به هنوز ايران در شيشه پيدايش مبدا
است عيلام تمدن به مربوط ايران در شيشهاي آثار نخستين
كيلومتري در 40 چغازنبيل باستانشناسي كاوشهاي از كه
آمده بهدست ميلاد از قبل قرن 13 به مربوط شوش شرقي جنوب
.است
به شيشه ظروف آن در كه است تمدنهايي از ديگر يكي مارليك
نقوش با هندسي طرح با و موزائيكي روش با كه آمده دست
ساخته زرد و قرمز سفيد ، آبي ، رنگ به و جناقي و لوزي
.شدهاند
روزه همه ماه بهمن تا 25 ميتوانند بازديد جهت علاقمندان
به تا 30/15 ساعت 30/8 از جمعه و پنجشنبه روزهاي جز به
جنوبي ، زنجان آزادي ، نبش خيابان در واقع سنتي هنرهاي موزه
.كنند مراجعه فرهنگي ميراث سازمان
شد اعلام حج هفته برنامههاي
مقام بعثه حج هفته ستاد مسئول:فرهنگي علمي گروه
را حج هفته برنامههاي دوشنبه روز رهبري معظم
.كرد اعلام
اين سهشنبه) ذيقعده اول از ساله همه حج هفته
آن طي كه ميشود برگزار هفته يك مدت به (هفته
آماده ملكوتي سفر اين براي را خود خدا خانه زائرين
.ميسازند
حج ، هفته با همزمان امسال كه كرد اعلام سليمي عباس
فرهنگي محصولات فرهنگي ، و توجيهي همايشهاي بر افزون
مورد كتابهاي و ارائه مناسب تخفيفهاي با نيز حج
رهبري معظم مقام بعثه همكف طبقه در زائران نياز
.ميشود گذاشته فروش معرض به
نفيس آثار آن در كه حج عظيم موزه":گفت وي
و آيات به منقش تابلوفرشهاي خطي ، قرآنهاي هنري ،
ديد معرض در شريفين حرمين تصاوير نيز و روايات
مراحل و شده ديده تدارك ميگيرد ، قرار علاقهمندان
".است اقدام دست در آن اجراي
سيلاب طعمه شيراز در كتاب جلد ميليون نيم
شد
و خشكشيراز رودخانه طغيان اثر بر:علميفرهنگي گروه
در كتاب جلد ميليون نيم شهر ، اين در اخير سيل وقوع
.شد سيلاب طعمه كشور جنوب نشريات بزرگترين انبار
شيراز در ايرنا خبرنگار به شيراز نويد انتشارات مدير
عنوان در 300 كتاب جلد هزار سيلاب 500 اين در:گفت
ارزش نويدگويي ، داريوش.است رفته بين از كلي به
و ذكركرد ريال ميليارد پنج بر افزون را كتابها ريالي
معنوي سرمايه كتابها اين ريالي ارزش از مهمتر:افزود
برخي از گلهمندي با وي.شد سيلاب طعمه كه است
اجرايي مسئولان متاسفانه:افزود فارس استان مسئولان
انتشارات كاركنان با همكاري هيچ فارس فرهنگي و
به و ندادند انجام سيلاب نفوذ از جلوگيري براي
.شد افزوده خسارتها حجم بر دليل همين
ميراث وزير با ملي كتابخانه رئيس ديدار
عمان فرهنگي
روابط و ملي
اسلامي جمهوري ملي كتابخانه رئيس:فرهنگي علمي گروه
روابط عمان فرهنگ و ملي ميراث وزير با ديدار در ايران
را فرهنگي ميراث زمينه در بويژه كشور دو ميان فرهنگي
ديدار در عمان ، خبرگزاري گزارش به.داد قرار بررسي مورد
زمينه در سعيد آل علي بن فيصل و بجنوردي موسوي كاظم سيد
در عمان و ايران روابط تاريخي اسناد نمايشگاه برپايي
.شد توافق مسقط
الگوهاي جشنواره در خراساني معلم 110
گرفتند قرار تقدير مورد
تدريس برتر
خراساني آموزگار ده و يكصد:فرهنگي علمي گروه
برتر تدريس جشنوارهالگوهاي هفتمين درآييناختتاميه
جايزه و تقدير لوح دريافت به مفتخر و معرفي استان
.شدند
مقطع آموزگار نفر تعداد80 ازاين ايرنا ، گزارش به
تحصيلي مقطعراهنمايي دبيران از نفر و30 ابتدايي
.ميباشند
در باوري خود تقويت جشنواره اين برگزاري از هدف
آنها ، بالقوه استعدادهاي شكوفايي به كمك و معلمان
پژوهشگرونيزاشاعه و نوآور معلمان شناخت
.شد اعلام كشور آموزشي نظام در تجربههايآنان
به بخشيدن نظم و بهينهسازي انگيزه ، ايجاد همچنين
به نهادن ارج و آموزشي مفيد تجارب تبادل الگوها ،
.شد اعلام جشنواره اين اهداف ديگر از آنها
دفتر سرپرست و مديركل بر علاوه جشنواره اين در
تن كشور ، 400 وراهنمايي ابتدايي پرورش و آموزش
كارشناسان و مسئولان عمومي ، آموزش ازمعاونان
.داشتند حضور نيز خراسان راهنمايي و آموزشابتدايي
در دانشگاه فعالترين اصفهان دانشگاه
فرهنگي امور
فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت:فرهنگي علمي گروه
بين 37 در فرهنگي فعاليت مورد با 446 را اصفهان دانشگاه
.كرد انتخاب دانشگاه فعالترين عنوان به كشور دانشگاه
:افزود نمابري در دوشنبه روز اصفهان دانشگاه عمومي روابط
مورد با 220 فردوسي دانشگاه و مورد با 377 تهران دانشگاه
طبق.كردند احراز را سوم و دوم رتبههاي فرهنگي فعاليت
اردوي برگزاري 50 دانشجويي ، نشريه انتشار 107 اعلام ، اين
فرهنگي فعاليتهاي اهم از دانشجويي تشكل تشكيل 47 و علمي
امور در دانشگاه اين هزينه.است بوده اصفهان دانشگاه
.است شده اعلام ريال ميليون فرهنگي 440
|