موسيقي يكنواخت فضاي تغيير و تلطيف
معنوي و مادي حيات:درويشي محمدرضا
است موسيقي
با همراه انسانها
موسيقي يكنواخت فضاي تغيير و تلطيف
جاهديان امجدالملوك با وگو گفت
ونيز بانوان ويژه اجراهاي گذشته سال چند در;اشاره
يافته مناسبي رشد همراه ، خواننده بهصورت آنها خواندن
كوچههاي" كاست تازگي به كه امجدالملوكجاهديان با.است
با را(قديمي تصانيف مجموعهاياز بازخواني)"بينشان
است ، عرضهكرده بازار جاهدبه تنظيممسعود آهنگسازيو
:ميخوانيد كه دادهايم انجام گفتوگويي
ارائه همخواني صورت به را "شيدا" آلبوم اين از پيش شما *
جديدتان اثر بين تفاوتي چه شما نظر به بوديد ، داده
دارد؟ وجود قبلي وكار"بينشان كوچههاي"
داشت وجود كه محدوديتهايي وجود با "شيدا" كارم اولين -
براي اين شايد و شد عرضه بازار به همخواني صورت به
.انجامميشد كاري چنين كه بود دهه دو اين در بار نخستين
تلاش و كردم كار را "بينشان كوچههاي" كاست هم امسال
بردارمو جلو به محتوا ، گامهايي و فرم لحاظ به تا كردم
دارد ، اثرقبليام با نسبي تفاوتهاي كه ميكنم احساس
اين بودهام ، موفق كارم در اندازه چه تا كه اين اما
عدم واستقباليا بدهند نظر بايد مردم كه است موضوعي
خواهد نظر اين مويد ميگيرد صورت كاست از استقباليكه
كار بودكه دلگرميخواهد و اميدواري مايه والبته بود
آن در چون گيرد ، قرار مردمي وحمايت توجه جديدممورد
عرصه در زن يك عنوان منبه انگيزه صورتطبيعتا
.شد خواهد چندان موسيقيدو
چگونه شكلگيريملوديها و شعرها نحوهانتخاب مورد در*
ميكنيد؟ عمل
ملوديهاي از تا ميكنيم آهنگسازمسعي هم و خودم هم -
آثارمان در تاثيرگذار حال عين در و ساده شعرهاي و روان
ارتباط برقراري موجب امر اين زيرا ;كنيم استفاده
براي ما اصولاالهام.ميشود مخاطبان با صميمانهاي
روحي نيازهاي و پيراموني محيط از برگرفته آهنگ يك ساخت
بازسازي و گذشته به نگاهي كهنيم اين ضمن و است جامعه
مفهوم آن به اين اما داريم ، شده فراموش خلاقانهآثار
يك به ما نباشد ، مهم ما براي جامعه آينده و حال كه نيست
تعهد و صداقت رعايت هم آن معتقديمو هنر در مهم اصل
در هنرمنديرا هر اصل اين رعايت استو وانساني اخلاقي
.ميدهد جاي دلها
اعمال هنرها اكثر بر را خود تاثير مدرنيسمامروزه پست *
مقولهجدا اين از طبيعتا موسيقيهم هنر و است كرده
و گذشته به هنري جامعه گرايش علل شما نظر به نيست ،
اينكه مهمتر ونكته نشاتميگيرد كجا از بازسازيآن
واجد بايد كلاسيك هنري آثار مجدد اجراي سازيو دوباره
هنري ميراث يك ارزش و اعتبار به تا باشد خصوصياتي چه
نسازد؟ وارد خدشه
واساس پايه كه ايراني موسيقي مهم ويژگيهاي از يكي -
دستگاه هفت رديف ميدهد ، تشكيل را ايراني موسيقي ساختمان
استادان آثارقديمي مجدد واجراي تنظيم گرايشبه و است
و قالب با جديد اركستراسيونهاي و رنگآميزي با موسيقي
نميتوان باشدرا معاصر نسل سليقه مطابق كه امروزي فرم
نوع اين و كرد تلقي موسيقي عرصه در بنيادي تحول بهعنوان
آشنا و گذشته موسيقي اشاعه و حدمعرفي در بازسازيتنها
به اگر اما.باشد موثر ميتواند آن با نسلجوان ساختن
آثار خلاقانه بازسازي و نوآوري نوعي صورت به مدرن پست
رفتن كه كنم اذعان بايد بنگريم ، امروزي نگاهي با قديمي
و دانش به نياز موسيقي ارزشمندقديمي آثار سراغ به
اجتناباز براي بايد موسيقيدانان و دارد زياد آگاهي
موسيقي بنيان و قواعد حفظ و نظركامل دقت سطحينگريبا
از استفاده با است ، دستگاه هفت رديف همان كه ايراني ،
خلقو به ملوديهايتازه و موسيقي و شعر تلفيقمناسب
آهنگسازها از برخي متاسفانه كه بپردازند ارائهآثار
موسيقي من عقيده به.هستند بيتوجه مهم اين به نسبت
آفت از كه شود متحول ميتواند صورتي در ايراني
مطالعه تفكر ، به نياز امر اين و يابد رهايي مشابهسازي
.دارد زمانه روح از صحيح شناخت و مستمر
و ميدانيد چه را پاپ موسيقي از جوانان استقبال علت *
است؟ برخوردار پاييني فروش از ايراني موسيقي آلبومهاي چرا
بودن پربار بر دليل كاستها ، از بعضي فروش بالاي تيراژ -
با وطني خوانندگان از بعضي صداي مشابهت شايد و نيست آنها
است شده باعث را استقبال اين آبها سوي آن خوانندگان صداي
بزرگتر موجي به را جايش زودي به كه گذرا است موجي اين و
تاريخ زيرا.داد خواهد است ، ايراني فاخر موسيقي همانا كه
از كه ميمانند جاودانه آثاري تنها كه است كرده ثابت هنر
.باشند گرفته نشات هنري والاي ارزشهاي و معنوي روح
.است آمده وجود به هنري كار براي مناسبي فضاي هماكنون *
در كه زناني بويژه و هنرمند بانوان كه بگوييد ما براي
فضاي در جايگاهشان و نقش دارند ، فعاليت موسيقي حيطه
است؟ چگونه كنوني
جايگاه اسلامي انقلاب از پس مدتها هنرمند بانوان -
شصت دهه اواخر در.نداشتند موسيقي هنر عرصه در چنداني
هنرستان هنرجويان بعد سال چند و شد ايجاد موسيقي هنرستان
در بانوان دوران همان در شدند ، هنر دانشگاه وارد دختران
آواز هنر تعليم به آواز استادان خصوصي كلاسهاي
از ملهم فرهنگي باز فضاي پي در سال 1376 در.ميپرداختند
وارد نوعي به تا كردند زيادي تلاش نيز زنان اصلاحات ،
:همچون متعددي جشنوارههاي آن از پس.شوند هنري جريان
كار به آغاز بانوان جدي حضور راستاي در ياس گل و فجر
شده برطرف موانع از بسياري كه گفت بايد هماكنون و كردند
.است
به همچنين داشتهايد؟ صحنهاي اجراي تعداد چه تاكنون *
مشكلاتي چه با حاضر شرايط در كنسرت اجراي بگوييد ما
است؟ همراه
اسكان سالن در و پاييز 1376 در كنسرتم اجراي اولين -
گل فجر ، جشنواره مختلف دورههاي در آن از پس.بود تهران
در نيز كنسرتهايي حال عين در و كردم شركت...و ياس
با نمودم تلاش و كردم برگزار اروپايي مختلف كشورهاي
مهاجر ايرانيان روحيه بر بهگونهاي فرهنگي آثار اجراي
امسال تيرماه ما كنسرت اجراي آخرينباشم تاثيرگذار
همخواني صورت به كه گرديد برگزار وحدت تالار در كه بود
روبهرو هم خوبي استقبال با كه بود آقايان و بانوان براي
.شد
قمرالملوك استاد ياد به كردهايد تلاش هيچوقت آيا *
نماييد؟ برگزار كنسرتي وزيري
اين علاقهمندان و مريدان از من البته.خير متاسفانه -
را ايشان تصانيف كنسرتهايم اغلب در و هستم گرانقدر بانوي
آهنگ دو "بينشان كوچههاي" جديدم كاست دركردهام اجرا
اميدوارم كه كردهام اجرا را ارزنده هنرمند اين مشهور
.باشد شده كوچكي دين اداي
متفاوتي درك و احساسات كه هنرمند بانوي يك عنوان به *
بانوان موسيقي بويژه و موسيقي از تعريفي چه دارد ، هنر از
داريد؟
فضاي تغيير و تلطيف در خواننده بانوان حضور طبيعتا -
.گذارد خواهد بسزايي تاثير ايران موسيقي تكراري و يكنواخت
نيز را خاصي آهنگهاي و ترانهها زن ، صداي خاص توناليته
در بانوان لطيف عواطف و احساسات علت به و ميكند طلب
ايراني موسيقي در ترانهسرايي و تصنيفسازي نوع آينده
و ميشود ايجاد جديدي فضاي و شد خواهد تحول دچار
امتحان اين از بانوان معنوي و سالم فضاي در كه اميدوارم
.آيند بيرون سربلند تاريخي
امتيازي چه كار اين دادهايد تشكيل را هنري زوج يك شما *
دارد؟
با ما و است همسرم من آثار آهنگساز.كرديد اشاره درست -
پيشبرد براي همديگر افكار از مساعي اشتراك و تبادلنظر
با تا ميكنيم سعي هميشه ما.ميكنيم تلاش هنري كار
و كنيم برخورد هنر به نسبت تعهد احساس و بيشتر مسئوليت
.بپرهيزيم سطحينگري از
داريد؟ رو پيش كه كارهايي و *
تنظيم با ايران موسيقي استادان آثار از جديدي آلبوم -
و است برخوردار متفاوتي فضاي از كه كردهام آماده همسرم
.شد خواهد منتشر زودي به و است پاياني مراحل در آن ضبط
معنوي و مادي حيات:درويشي محمدرضا
است موسيقي
با همراه انسانها
در موسيقي":كرد تصريح دانشگاه استاد و موسيقيدان يك
به كه سيلي هر و دارد اساسي نقش ما فرهنگي حيات
ما فرهنگ به كه است سيلياي بخورد ، ما موسيقي
".است خورده
هنري حوزه در شب سهشنبه كه "درويشي محمدرضا"
از جلسه يكمين و شصت در و اسلامي تبليغات سازمان
فرهنگ گستره در ادب و انديشه هنر ، مباحث سلسله"
نواحي موسيقي وضعيت" موضوع با و "اسلامي -ايراني
:افزود ميگفت ، سخن "(آينده و ارزشها اهميت ، ) ايران
اما باشد ايران جامعه در كه دارد اهميت پاپ موسيقي
.نيست فرهنگي غني ارزشهاي حاوي موسيقي اين" الزاما
:گفت و كرد تقسيم نوع دو به را ايران موسيقي وي
مقامي يا سنتي اصيل ، موسيقي ايران ، موسيقي از نوع يك
غربيها اعتبار به يا موسيقي شهري رسمي نوع كه است
موسيقي نوع اين كه است ايران كلاسيك موسيقي
.دارد را خود خاص شناسي زيبايي ارزشهاي و ويژه محتواي
به مربوط ايراني موسيقي دوم نوع:افزود درويشي
محلي موسيقي آن به برخي كه است ايران مختلف مناطق
موسيقي عنوان به آن از گذشته دهه ظرف و ميگويند
.كردهاند ياد نيز ايران فولكلوريك موسيقي و مقامي
ويژگيهاي بهخاطر موسيقي اين كه اين بيان با درويشي
گرفته ، قرار خاص توجه مورد گذشته دهه دو در خود
انجام پژوهشهاي از سال از 20 بيش گذشت از بعد:گفت
يا مناطق موسيقي درباره ميتوان آسانتر امروز شده
.سخنگفت ايران نواحي
هنوز تاريخ اين از قبل اينكه به اشاره با وي
پژوهشگران و نداشت وجود موسيقي اين از دقيقي شناخت
وسايل:، افزود بودند نشده متمركز موسيقي اين روي
دو در كه جشنوارههايي ويژه به و رسانهها و ارتباطي
موسيقي اين معرفي در مهمي نقش شده برگزار گذشته دهه
حجم يك با امروز شنوندگان:اظهارداشت وي.داشتهاند
شدهاند مواجه شنودشان و ديد در موسيقي اين از عظيمي
نوع اين بيشتر هرچه شدن شناخته باعث مساله اين و
.است شده موسيقي
موسيقي نوع اين اهميت درباره دانشگاه استاد اين
(جغرافيايي شرق نه و تاريخي شرق) شرق در موسيقي:گفت
گذشته در و بوده زندگي و فرهنگ جداييناپذير ، بخش
انجام جوامعشرقي زندگي در انفعالي و فعل و كار هيچ
.است بوده موسيقي با همراه كه اين مگر نميشده
انسانها معنوي و مادي حيات از بخش هر:افزود درويشي
و بوده موسيقي با همراه كهن تمدنهاي و فرهنگها در
.است نميشده انجام موسيقي حضور بدون
ادبيات ، با ايران نواحي موسيقي پيوند موسيقيدان اين
در كه آيينهايي ويژه به آيينها ، و نمايشها اسطورهها ،
سازهاي وسيله به اجرا ميشوند ، برگزار ايران جنوبي مناطق
از را كشور مختلف مناطق در سبكها تنوع و مختلف
.كرد عنوان موسيقي نوع اين ويژگيهاي
مختلف مناطق موسيقي با مواجهه در:كرد خاطرنشان وي
مورد را جامعه فرهنگي ابعاد كليه ميتوان ايران
.داد قرار بررسي
و قومي ملي ، هويت از تدريجي شدن دور:گفت درويشي
بيستم قرن آغاز با كه است بيماري واقعيك در ديني
جمله از سوم جهان و آسيايي كشورهاي همه گريبان
.است گرفته را ايران
مورد در كه غفلتهايي و بيتوجهيها به اشاره با وي
بخش:گفت گرفته ، صورت ايران نواحي هنر و فرهنگ
با اجراكنندگان دل در هنوز هنر و فرهنگ اين از مهمي
و 15 تا10 فقط كه مانده باقي سال تا 65 سني 60 معدل
استفاده آنها از ميتوان هستند زنده كه آينده سال
.كرد
تعداد جام تربت منطقه در امروز:افزود وي
اما است گذشته سالهاي برابر تنبور 300 نوازندگان
يك انگشتان تعداد از فن اين اساتيد و سبك صاحبان
.است كمتر دست
و كرد ضبط ميشود را مقامها:گفت موسيقيدان اين
قابل هم استاد يك معرفت و نگاه آيا ولي كرد آرشيو
است؟ كردن ضبط
زماني تا فقط كه است چيزي استاد معرفت:افزود وي
:كرد خاطرنشان وي.اوست همراه به است زنده كه
فرهنگي آينده و فرهنگي گذشته به نگاهمان ما مشكل
خود فرهنگي آينده براي بايد ما كه را نگاهي آن است ،
نسبت معرفت ، به خوردن صدمه علت به باشيم داشته
.نداريم گذشته به
به معرفتشناسي نگاه از ما:كرد اضافه درويشي
اينكه بيان با وي.ايم ديده آسيب فرهنگمان ،
هزار چند فرهنگهاي ايران نواحي در موجود فرهنگهاي
ما به نسل به نسل و سينه به سينه كه هستند ساله
هرچه استفاده ضرورت و اهميت درباره رسيدهاند ،
:گفت كشور مختلف نواحي موسيقي استادان از بيشتر
ميكنند ، زندگي مختلف مناطق در امروز كه استاداني
در اگرچه است ، گذشته به مربوط فكريشان جغرافياي
.ميكنند زندگي امروزي شرايط
همانند سازها از بسياري اينكه به اشاره با وي
ناهنجار و شده تحريف شكل به اما دارند وجود گذشته
موسيقي ايران ، امروز موسيقي:كرد تصريح ميشوند ، اجرا
قاجار ، دوره موسيقي همچنانكه نيست ، قاجار دوره
هم صفويه دوره موسيقي و نبوده صفويه دوره موسيقي
.است نبوده سلجوقيان دوره موسيقي
با گذشته سال از 100:كرد تصريح دانشگاه استاد اين
از گام به گام ما اجتماعي ، زندگي شيوههاي تغيير
.شدهايم دور خودمان فرهنگي و اجتماعي موضوعات
هرچه دورشدن از جلوگيري براي اينكه درباره درويشي
بخشي هم نواحي موسيقي كه خودي فرهنگ ابعاد از بيشتر
اول درجه در اين:گفت كرد؟ بايد چه است ، آن از
ديگر بخش و برميگردد جامعه فرهنگي و علمي نخبگان به
صرف با بايد كه ميشود مربوط دولتي دستگاههاي به هم
متوقف و كند را روند اين مناسبتر امكانات و بودجهها
.سازند
ثبت را نواحي موسيقي اصلي نمونههاي ما اگر:گفت وي
اميدوارم و داريم آينده در مقايسه براي فرصتي كنيم
ثبت ، آيندگان براي "نواحي موسيقي" مهم بخشهاي كه
.شود نگهداري و ضبط
فرهنگي واقعيتهاي به اگر:داد هشدار پايان در درويشي
مشكل با نشود ، توجه نواحي موسيقي ويژه به جامعه
اين كه شد خواهيم مواجه فرهنگي چندگانگي و بيهويتي
تمام بلكه نميگيرد بر در را موسيقي تنها بيهويتي
اين در و گرفت خواهد بر در هم را ما فرهنگي ابعاد
.بود خواهد تار و تيره هم ما موسيقي آينده صورت
"پورعطائي غلامعلي" درويشي ، محمدرضا سخنان از بعد
از خراسان شرق منطقه (دوتار) تنبور ممتاز نوازنده
جوانكرمانشاهي نوازنده "شهرياري آرش" و تايباد
نمايش به خود مناطق دور گذشتههاي سبك به اجراهايي
.گذاشتند
|