...ميميرد مولف كه آنجا
نوجوان و كودك مطبوعات جشنواره پنجمين
يافت گشايش
شد ملي اثر بهادر امير خانه
دانشآموز براي افتخار ديپلم و نقره مدال
ايراني خردسال
است نشده صادر معلمان تجمع براي مجوزي
...ميميرد مولف كه آنجا
در ايران در نشر صنعت معضلات به آسيبشناختي نگاهي
يثربي چيستا با گفتوگو
حمايت را جامعه نويسندگان تشكلي يا نهاد هيچ كه مادامي
كه زماني تا و نكند
جاي به "سالاري ناشر" سوي به همچنان ما "كشور در نشر"
و درمان هيچ رود ، پيش "سالاري فرهنگ" يا "سالاري مخاطب"
و ثابت تغيير جهت در نميتواند مسكنواري و موقتي تجويز
.موثرباشد كتابخواني و نشر معضل در ماندگار
مهمترين از يكي عنوان به مولف نقش و جايگاه:اشاره
شاخصهاي جمله از كشوري هر نشر صنعت فرهنگي شاخه اركان
آن فرهنگي بالندگي و رشد ميزان و صنعت اين توسط مهم
.ميآيد حساب به جامعه
بررسي و كشور نشر صنعت فرهنگي شاخه آسيبپذيري دلايل
اصلي موضوع قشر ، اين عمومي مشكلات و مولف فعلي جايگاه
و نويسنده يثربي چيستا با كه ميدهد تشكيل را گفتوگويي
.دادهايم انجام كشورمان خوب مترجم
عمومي مشكلات است ، ترجمه و تاليف اثر حدود 30 صاحب كه وي
:ميكند تقسيم دسته سه به نشر صنعت در را كشور مولفان
مشكلات و ارشاد وزارت -مولف مشكلات ناشر ، -مولف مشكلات
مخاطب -مولف
براي قانوني پشتوانههاي نبود نويسنده ، اين منظر از
رسميت عدم و صنفي تشكلات فقدان مولف ، حقوق اجراي ضمانت
ناشر" نام به معضلي نهايت در و نويسندگان كانون يافتن
شاخه آسيبپذيري عوامل مهمترين ما ، نشر صنعت در "سالاري
.ميروند شمار به كشور نشر صنعت فرهنگي
با ايران ، نشر صنعت معضلات به آسيبشناختي نگاه يك در *
فرهنگ توليد فرايند در نويسنده و مولف نقش بر تاكيد
ميكنيد؟ ارزيابي چطور را فعلي وضعيت جامعه ، مكتوب
با ايران نشر صنعت به ريختشناسانه و كلي نگاه يك در -
معضلي.ميشويم مواجه "او جايگاه و مولف" نام به معضلي
كرده آسيب دچار شدت به را ايران نشر صنعت ريختشناسي كه
ارتباط از بلكه مولف ، مقوله از نه اصولا آسيب اين.است
ناشي نشر صنعت شاخههاي ساير و مولف ميان بيمارگونه
سازماندهي جهان ، نشر سيستمهاي تمام در اصولا.ميشود
تشكل يك ارائه در اقتصادي سازماندهي موازات به فرهنگي
در كه است حدي به ارتباط اين.ميكند حركت خودكفا و پويا
با تنها نشر صنعت اساسي مولفههاي جوامع ، از بسياري
.است توضيح و درك قابل جامعه ، و ملت آن فرهنگ به مراجعه
مولفه" يعني نشر ، صنعت مولفه مهمترين ما ، كشور در اما
بهشمار صنعت اين بخشهاي آسيبپذيرترين از"فرهنگي
فرهنگي ، مولفه اصلي ركن عنوان به "مولف" حضور و ميرود
.است جدي حمايت و قانونگذاري تعريف ، نيازمند
از يكي عنوان به نويسنده و نشر صنعت فرهنگي مولفه گفتيد*
صنعت اين بخشهاي آسيبپذيرترين از مولفه اين اصلي اركان
چه در را وضع اين دلايل مهمترين شما ميروند ، شمار به
ميدانيد؟ چيز
را فرهنگي انتقال امكان نويسنده يا مولف نشر ، حوزه در -
و صنفي تشكلات وجود عدم ما ، دركشور اما ميسازد ، فراهم
وجود عدم و نويسندگان و مولفان كانونهاي رسميت عدم
در و مولف حقوق ضمانتاجراي براي قانوني پشتوانههاي
به جدي آسيب باعث "سالاري ناشر" نام به نهايت ، معضلي
.است شده نشر صنعت فرهنگي شاخه
كشور مولفان عمومي مشكلات بخواهيم اگر نگاه ، اين از لذا
ارتباط نوع سه به كنيم ، تقسيمبندي نشر صنعت در را
:مييابيم دست معضلگونه
ناشر -مولف مشكلات -1
ارشاد وزارت -مولف مشكلات -2
مخاطب -مولف مشكلات -3
صنعت مشكلات اساسيترين شايد ناشر ، و مولف ميان مشكلات
;است حائزبررسي جهت چند از مشكلات اين.باشد ما نشر
كارشناسانه ثابت ، قراردادهاي وجود عدم به مهمترينمشكل
معدود) ميگردد باز مولف و ناشر ميان حقوقي و
سليقه با عمدتا دارد ، وجود زمينه اين در كه قراردادهايي
بنابراين و شدهاند تنظيم ناشران شخصي نظر اعمال و
(دارند اساسي تفاوت ديگر ناشر تا ناشر يك از قراردادها
حائز قراردادها اين اتفاق به قريب اكثريت در كه نكتهاي
شفافيت عدم و ناشر منافع بر تمركز و تاكيد است ، اهميت
اين از بسياري كه گونهاي به.است مولف حقوق به نسبت
باز مولفان حقوق تضييع در را ناشران قراردادها ، دست
چاپ ، نوبت و تيراژ از مولف دقيق اطلاع عدم.ميگذارد
نشر بازوي دو اين ميان را تفاهماتي سوء ميتواند هميشه
قرارداد درصد براي قانوني تعرفه يك وجود عدم و آورد پديد
گرافيك پزشكي ، چون ديگر ازمشاغل دربسياري كه چه آن شبيه)
را عمومي اعتماد عدم نوع يك (دارد وجود چاپ خدمات حتي و
.ميزند دامن مولفان جمع در
كرديد ، اشاره كه ناشر -مولف مشكلات بحث همين در *
و ميكنيد ارزيابي چطور را ارشاد وزارت حمايتي سياستهاي
عواقب ميدانيد؟"سالار ناشر" را نشر صنعت چرا اساسا
ميبينيد؟ چگونه كشور فرهنگي بخش براي را وضع اين ادامه
دريافت كتاب چاپ براي ناشر كه يارانههايي به توجه با -
خريد و زينك فيلم ، كاغذ ، تا گرفته دولتي وام از) ميكند
نتيجه اين به ميتوان (ارشاد توسط كتابهايش از تعدادي
و ناشر تقويت جهت در ايران ، در نشر سيستم اصولا كه رسيد
اهل براي ارشاد حمايتي سياستهاي دستكم و اوست از حمايت
.است برنداشته كاربردي و جدي گامهاي هنوز مولفان ، و قلم
از هنوز ولي شدهاند ، مطرح پيشنهاد و نظريه درحد مواردي
هيچ نشر ، قوانين در.نيستند برخوردار كافي اجرايي ضمانت
و ندارد وجود مولفان مسائل پيگيري براي حقوقي ، جدي محمل
نويسنده از را كتابي قرارداد ، طبق ناشري اگر مثال براي
عمل در كتاب آن مولف نورزد ، مبادرت آن چاپ به ولي بگيرد ،
به و كند پيگيري ناشر راعليه خود شكايت نميتواند
به كه بودهاند ارزشمندي آثار بسيار چه.برسد اي نتيجه
از و خوردهاند خاك ناشران ميز كشوي در سالها دليل ، همين
از دليل ، هر به قرارداد ، عقد از پس وناشر رفتهاند ياد
.است ورزيده خودداري اثر آن چاپ
كه زماني.است حقالتاليف پرداخت به مربوط ديگر ، مشكل
طراحي ليتوگرافي ، كاغذ ، خريد)چاپ خدمات هزينههاي تمام
پرداخت نقدا (...و صحافي حروفچيني ، و صفحهبندي جلد ،
اثر چاپ از پس ماهها بايد كه است كسي تنها مولف ميشوند ،
اگر تازه و سرببرد به خود قسط اولين دريافت انتظار در
مادي وجه صورت به را خود حقالتاليف سهم باشد ، خوششانس
بسيار چهكند دريافت !خودش كتابهاي از تعدادي نه و
بازار وارد كتاب كه ماه چند از پس كه هستند ناشراني
از كتاب ، نرفتن فروش ويا سرمايه نداشتن دليل به ميشود ،
به و ميكنند اجتناب مترجم يا مولف به حقالتاليف پرداخت
او به را نويسنده خود كتابهاي از تعدادي حقالتاليف ، جاي
كرده حساب تسويه او با ترتيب اين به ميدهندتا ارجاع
يك كه دردناك واقعيت اين گرفتن نظر در بدون.باشند
اصولا و !كند؟ چه خودش كتابهاي از جلد با 300 نويسنده
پيدا تنزل فرهنگي اثر يك ارزش چگونه برخورد ، اين با
.ميكند
يا نويسنده كه ميكند پيدا بروز زماني ديگر ، اساسي مشكل
.برساند چاپ به شخصي سرمايه با را كتابش بخواهد مترجمي
خواهد چاپ هزينههاي همه متحمل مولف موارد گونه اين در
محاسبه او براي آزاد نرخ به را كاغذ نرخ معمولا وحتي شد
او كتابهاي پخش و توزيع از حتي نهايت در و ميكنند
.ميكنند اجتناب
ايران در نشر سيستم كه ميشويم متوجه ترتيب اين به
و نويسندگان تضعيف و ناشران توانمندكردن جهت در اصولا
به ناشران دليل همين به واست آثار اصلي پديدآورندگان
ميكنند تلقي نشر صنعت فرهنگي قطب را خود نويسندگان جاي
.است سفارشينويسي نام به معضلي پديدهاي ، چنين نتيجه و
ترجمه جهت را كتابي ناشر ، كه معناست اين به سفارشينويسي
را (داستان اصلي خط)سوژه يا و دهد قرار مترجم اختيار در
كتاب بازار اشباع پديده ، اين حاصل.دهد سفارش نويسنده به
سفارش از كه است عامهپسند و مشابه رمانهاي عظيم خيل از
تمايل و سليقه و گذاشتهاند ظهور عرصه پابه ناشران
سليقه كنترل كتابو بازار به الگودهي درجهت را ناشران
براي ميتوان چگونه راستي به.ميدهد نشان مخاطب وذائقه
نظام تنها كه جامعهاي در متعالي تفكر و خلاقيت بروز
است ، نويسندگان نوشتار نوع تعيينكننده نشر ، اقتصادي
چاپ ناشران ، كه بودهايم شاهد بارها شد؟ قائل ارزشي
در اقتصادي دلايل به را پرفروش اما ارزش فاقد كتابي
شيوه ، نويسندگان اين با و دادهاند قرار خود كار اولويت
و كردهاند تشويق دست ، آن از كتابهايي نوشتن به را جوان
شده منجر نشر صنعت در ناسالم الگودهي نوعي به عمل ، اين
به و ما كتابخوان جامعه دامنگير سالها آن ، عواقب كه است
.بود خواهد مطالعه به علاقهمند جوان نسل خصوص
خلاصه ارشاداسلامي وزارت و مولف ارتباط در بعدي مشكل
است ، استوار مميزي مولفه بر كه نظامي در.ميشود
و مولف قشر به مستقيما محدوديت ، فشارو بيشترين
چاپ دغدغه تنها ناشران كه چرا.ميشود تحميل نويسنده
منظور ، اين به رسيدن براي و دارند نظر رادر خود كتاب سريع
و روح با كه امامولف.ميدهند در تن مميزي مقررات به
واقف كلماتش حرمت به است ، بخشيده جان كلمات خودبه جان
.ميشود او قلم كنترل و هدايت نوعي تنهاباعث مميزي و است
ارائه در نويسنده خلاقيت و تفكر آزادي به مخاطب كه وقتي
نوعي با هميشه قطعا باشد ، مطمئن (كتاب)نهايي اثر
دليل همين به و ميكند برخورد كتاب مقوله با بدگماني
رمانهاي زبان انگليسي نسخه سالها گذشت از پس هم هنوز
در آنها فارسي برگردان از بيشتر بسيار دنيا مطرح
.دارد طرفدار بينالمللي نمايشگاههاي
نيست آشنا ارشاد وزارت آئيننامههاي با كه نويسندهاي
قطعا ميكند ، درك را "مميزي" نام به مقولهاي تنها و
اين به توجه.بگيرد نظر در آثارش در را بايدملاحظاتي
سيال قابليت و خودجوشي مانع روانشناختي ، لحاظ از ملاحظات
مخاطب و نويسنده برناخودآگاه مكتوب اثر كيمياگري و
كنترل ، مانع و قانونمندي هرگونه اصولا كه چرا.ميشود
از.است نويسنده ناخودآگاه خودجوش تجليات و خلاقيت رشد
به مجبور تنهايي به وقتي نويسندگان ، از بسياري ديگر سوي
دريافت ارشاد سوي از حمايتي هيچگونه ميشوند ، اثرشان چاپ
ناشر يك عموما و) ناشر يك نام داشتن همراهنميكنند
توزيع حتي و چاپ امر در فراواني تسهيلات باعث (معتبر
وام دريافت در حتي تنهايي به نويسندگان و ميشود كتاب
بار.ببرند سر به انتظار طولاني صف در بايد نيز قلم اهل
در حقوقي و صنفي تشكلهاي فعالانه و پررنگ حضور عدم ديگر
در نويسندگان جمع پراكندگي و اتفاق عدم باعث زمينه ، اين
.ميشود خواستههايشان تحقق
مشكلاتي وجود بهدليل كه كرد استنتاج چنين ميتوان آيا *
مخدوش مخاطب و مولف ميان رابطه نهايت در برشمرديد كه
جامعه بر اثرش تاثيرگذاري مورد در را مولف و ميشود
ميكند؟ ترديد دچار
دوم و اول مشكل دو كه وقتي است سوم مشكل همان اين بله ، -
مشكل با مواجهه براي بايد خود به خود باشد ، داشته وجود
وقتي.شويم آماده خود مخاطبان با مولف مشكلات يعني سوم ،
آنها كار نهايي ثمره كه نباشند مطمئن هرگز مولفان كه
هميشه خير ، يا ميرسد خود مخاطبان دست به كتابشان ، يعني
.ميشود احساس كتاب توليد فرآيند در خلايي
صدماتي ناشر به مالي لحاظ از اگر كتاب توزيع و پخش مشكل
بزرگترين فكري ، خورد باز و عاطفي لحاظ از اما ميزند ،
كه چراميكند وارد اثر اصل خالق يا نويسنده به را ضربه
او كه ميشود رفع نويسنده دوش از زماني نوشتن بار خستگي
مخاطب اثرش ، كه بداند و شود مطمئن مخاطبش با ارتباط از
مشكلات و جلد پشت گران بهاي اما.است يافته را خود خاص
اثر رسيدن مانع نهايت در كتاب ، توزيع و پخش سنتي سيستم
امكان نيز نشر هزينه و شد خواهد مخاطبش دست به او
هرگز نويسنده دليل ، همين بهميكند منتفي را تبليغات
و نميبيند ويترينها پشت يا و كتابفروشي در را اثرش
و اطلاع مخاطب ، برجامعه تاثيرش از نميتواند هرگز
دلسردي و سرخوردگي جز حاصلي امر اين و كند حاصل اطمينان
مقوله هر اصولا كه چرا.داشت نخواهد نويسنده براي
پديد تاثيرگذاري و ارتباط يعني كاربردي دلايل به فرهنگي
خود ، روحي پاداش مهمترين از نويسنده كه زماني و ميآيد
بازخورد از عملا شود ، محروم مخاطب ، با ارتباط يعني
بر اثرش جايگاه تبيين و نقد براي لازم شناختي و عاطفي
.ميكند عقيم را نوشتن فرآيند امر اين و بازميماند جامعه
مخاطب دريافت با مكتوب متن روانشناسي اصولا كه چرا
از بسياري ظهور شاهد اخير سالهاي در.ميشود تبيين
قصهنويسي و نمايشنامه شعر ، زمينه در درخشان استعدادهاي
در سپس و است شده منتشر آنها از اثر يك فقط كه بودهايم
به كتاب ، بازار و پخش بيرحم سيستم بيتوجهي و سكوت
شدهاند دلسردي چنان دچار برخي و شدهاند سپرده فراموشي
چون نيز برخي و كردهاند رها هميشه براي را نوشتن كار كه
در آثارشان يعني خود ، فرهنگي كالاي فروش به دستفروشان ،
و تحقيرها انواع و ورزيدهاند مبادرت خيابانها كنار
با مستقيم ارتباط از تا خريدهاند جان به را طعنهها
.نباشند بيبهره خود مخاطب
چه شما ميشود؟ حل شيوهها اين با مشكل آيا شما نظر به *
ميكنيد؟ پيشنهاد وضعيت اين از خروج براي را الگويي
نهايي و مناسب راهحل روشها ، اين از يك هيچ واقع در -
را جامعه نويسندگان تشكلي يا و نهاد هيچ كه مادامي.نيست
سوي به همچنان ما كشور در نشر كه تازماني و نكند حمايت
"سالاري فرهنگ" يا "سالاري مخاطب" جاي به "سالاري ناشر"
نميتواند مسكنواري و موقتي تجويز و درمان هيچ رود پيش
كتابخواني و نشر معضل در ماندگاري و ثابت تغيير جهت در
صنعت ثقل مركز به توجه ما ، پيشنهادي الگوي.باشد موثر
و آثار اصلي پديدآورندگان و نويسندگان جايگاه يعني نشر
كه آنهاست ، حقوق از حمايت جهت در تشكلهايي سازماندهي
و اعتماد دليل به صرفا ميخوانند ، كتاب هنوز مردم اگر
مناسبات در تغيير تنها و است كتاب نويسنده به علاقه
پويا ، نظام يك به را ما نشر نظام ميتواند كه است مولفان
.كند بدل خلاقانه و متحول
نوجوان و كودك مطبوعات جشنواره پنجمين
يافت گشايش
و كودك مطبوعات جشنواره پنجمين:فرهنگي علمي گروه
وهنري فرهنگي هاي آفرينش مركز در دوشنبه روز نوجوان
.يافت گشايش نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون
دست تشويق و آثار پديدآورندگان برترين معرفي
اهداف جمله نوجوان ، از و كودك مطبوعات اندركاران
.است جشنواره اين برپايي
در نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون عامل مدير
ويژه آثار بررسي و نقد:گفت جشنواره گشايش مراسم
برنامهريزي درجهت گام مهمترين نوجوانان و كودكان
.است آثار كيفي سطح بهبود و مناسب
گذشته به نگاهي با كرد خاطرنشان فروشان چيني محسن
رفع جهت در ميتوان آينده ، براي برنامهريزي و
.كرد حركت مثبت ويژگيهاي تقويت و مشكلات
منتشر اثر هزار شش از بيش جشنواره از دوره اين در
و 79 سالهاي 78 در نوجوان و كودك مطبوعات در شده
شركت است ، گرفته قرار داوران هيات بررسي مورد كه
.ميكنند
رشته در 12 شركتكننده آثار تعداد اين برگزيدگان
و ادبي نقد" ،"هنري و ادبي مقاله" ،"داستان" ،"شعر"
و سرمقاله" ،"مطبوعاتي گرافيك" ،"علمي مقاله" ،"هنري
،"گفتگو و مصاحبه" ،"طنز" ،"خبر و تيتر" ،"يادداشت
و معرفي بهمن چهارم روز ،"مخاطبان آثار" و "ترجمه"
جشنواره پنجمين.كنند مي دريافت را خود جوايز
پذيراي ماه بهمن هشتم تا نوجوان و كودك مطبوعات
.است كودكان ويژه مطبوعات به علاقمندان
شد ملي اثر بهادر امير خانه
مفاخر و آثار انجمن) اميربهادر خانه:فرهنگي علمي گروه
وليعصر ، خيابان در واقع قاجار دوره به مربوط (فرهنگي
با تهران شبيري علياكبر شهيد خيابان منيريه ، ميدان جنوب
.گرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در شماره 4411
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
حسين است معروف اميربهادر به كه خانه اين باني و صاحب
.بود شاه مظفرالدين وزير و جنگ سردار اميربهادر ، پاشاخان
تبريز در وليعهد ميرزاي مظفرالدين دستگاه در ابتدا وي
پسر بختياري محمدحسينخان هنگاميكه.شد خدمت وارد
(غلامان رئيس) باشي آقاسي قوللر ايلخاني امامقليخان
دسته در وي بود ، تبريز در وليعهد ميرزاي مظفرالدين
و ترقي وليعهد دستگاه در تدريج به و بود يوزباشي غلامان
اميربهادر به ملقب مراحل طي از پس ق._ه سال 1310 در
.شد جنگ
خريداري ملي آثار انجمن بوسيله سال 1346 در كه خانه اين
محل به خور در اصلاحات و بازپيرايي و تغييرات از پس و
مجموعه از باقيمانده بناي تنها شد تبديل انجمن اين كار
.است پاشا حسين به متعلق ساختمانهاي
و بزرگ خانه دستگاه چند شامل يادشده ساختمانهاي مجموعه
خلوت ، حياط حسينيه ، ديوانخانه ، بيروني ، اندروني ، با فصل
اينگونه زندگاني به مربوط نيازمنديهاي ساير و گرمابه
.بود مشخص افراد
دانشآموز براي افتخار ديپلم و نقره مدال
ايراني خردسال
اول كلاس دانشآموز قزلباش صديف:علميفرهنگي گروه
نقاشي مسابقه در منطقه 7 در واقع فارسي سلمان دبستان
را دوم رتبه نقاشي طريق از گفتوگو موضوع با بينالمللي
.كرد كسب
و كودكان فكري پرورش كانون عمومي روابط گزارش به
آراي براساس مسابقه اين برگزيده ميان 350 در نوجوانان ،
طلا ، 13 نشان هشت دريافت با ايراني كودكان داوران ، هيات
.كردند كسب را اول مقام برنز و 32 نقره
و 42 نقره طلا ، 22 نشان دريافت 6 با سريلانكا كودكان
جدول انتهاي در و گرفتند قرار جدول صدر در برنز
نوجوانان و كودكان نقاشي بينالمللي مسابقه برگزيدگان
نشان يك دريافت با هريك گرجستان و سوئد كشورهاي نام نيز
.ميخورد چشم به برنز
است نشده صادر معلمان تجمع براي مجوزي
تهران شهر پرورش و آموزش سازمان:فرهنگي علمي گروه
تهران ، فرمانداري اطلاعيه اساس بر:كرد اعلام
معلمان اجتماع براي مراجعقانوني سوي از مجوزي
.است نشده صادر تهران شهر پرورش و آموزش سازمان
از قدرداني با خود دوشنبه روز اطلاعيه در سازمان اين
نشدن برگزار بر معلمان اعتدال و قانونگرايي روحيه
اطلاعيه اين.كرد تاكيد غيرقانوني اجتماع هرگونه
و قانونگرايي درس هميشه كه فرهنگيان:ميافزايد
دادهاند ، آموزش خود متعلمان به را قانون به توجه
سياسي اغراض با طلب فرصت عدهاي داد نخواهند اجازه
.كنند سوءاستفاده آنان صنفي حركتهاي از خاص
|