زمان محدوديت و همدلي
ها نگارخانه ديوار بر
چهرهدرخشانهنر;سوريوگين
مينياتوركهدرايرانناشناسماند
پيرامون و خود به نگرشي
هنر فصلنامه انتشار سال بيستمين
زمان محدوديت و همدلي
در نقاشان از گروهي آثار نمايشگاه برپايي مناسبت به
آتشزاد نگارخانه
توسط و ميلادي نوزدهم قرن اواخر از گروهي نمايشگاه سنت *
نمايش قصد آنكه از بيش كه آمد بهوجود هنرمنداني
ديدگاه و سبك اعلام درصدد باشند ، داشته را خود تابلوهاي
بودند خود
تا از 12 معاصر هنرمندان گروهي نقاشي آثار از نمايشگاهي
.است شده برگزار آتشزاد نگارخانه در بهمن 18
روناك قريشي ، فرزانه ميرزا ، ليلي نمايشگاه اين در
آثار قاسمخاني مهراب و نظمي مهناز فلاح ، شكوفه كردستاني ،
نمايشگاه يك در اصلي ويژگي.گذاشتهاند نمايش به را خود
گذاشته بهنمايش نقاشيهاي ارائه و سبك در تنوع گروهي ،
با هنري گروه يك نقاشان با آشنايي امكان همچنين.است شده
امكانپذير گروهي نمايشگاه برپايي در نيز مشخص ديدگاه يك
.است
توسط و ميلادي نوزدهم قرن اواخر از گروهي نمايشگاه سنت
نمايش قصد آنكه از بيش كه آمد بهوجود هنرمنداني
ديدگاه و سبك اعلام درصدد باشند ، داشته را خود تابلوهاي
سوررئاليستها ، امپرسيونيستها ، نمايشگاههاي.بودند خود
و بود خودش زمان در هنري تحول گويا غيره و دادائيستها
.داشت همراه به را نقاشي در هنري جريان يك
ناشي كه شده رايج گروهي نمايشگاه از ديگري نوع ايران ، در
گروه دوستي و همدلي;اول:است ديگر عامل دو بروز از
ارائه در زمان محدوديت و گالري كمبود مسئله ;دوم نقاشان ،
.آثار
معايبي ميتواند كه همانطور ايراني -بومي ويژگي اين
آن و دارد همراه به نيز را بخصوصي مزاياي باشد ، داشته
هنري محفل يك در هنردوستان و هنرمندان نقاشان ، آشنايي
برهه اين در ايران ، در موجود گالريهاي كاركرد اين و است
نقاشي هنر ويژگيهاي گوياي آنكه از بيش كه است زماني خاص
رواني ، اجتماعي ، خصوصيات بازگوكننده باشد ، هشتاد دهه در
.سالهاست اين در هنرمندان و هنر اقتصادي
فرزانه شد ، برده نام آن از بالا در كه گروهي نمايشگاه در
رشته فارغالتحصيل وي.است شركتكنندگان از يكي قريشي
دو در كننده شركت اسلامي ، آزاد دانشگاه از نقاشي
.است گروهي نمايشگاه شش و انفرادي نمايشگاه
زماني چه از بگويم نميتوانم دقيقا:ميگويد نقاش اين
نيز و طبيعت ريز اجزاء كودكي از.كردهام نقاشي به شروع
حاوي تصاويري برايم غيره و سنگ و چوب چون طبيعي اشياء
و است ديدن نقاش ، كار مهمترين من نظر به و بود پيام
.مردم عموم به ديدنش نوع تحميل و ديدن چگونه البته
آوردن بهوجود اول.ميكنم كار معمولا مرحله دو در من
كه بود خواهد برايم پيام حاوي كه غريبي فضاهاي بافتهاو
كمك با دوم بخش در و ميآورم بهوجود كار روي انرژي با
چهرهها (شخصي نگاه همانگونه يعني) خود ناخودآگاه
من نقاشي مواد تكنيك.ميكنم مرئي را نامرئي وفضاهاي
بوم روي اكروليك نيز و روغن و رنگ از شده برگرفته
.ميباشد
از ارشد كارشناسي رشته فارغالتحصيل نيز فلاح شكوفه
نمايشگاه سه در را آثارش كه است اسلامي آزاد دانشگاه
از برگرفته كارهايم:ميگويد او است ، داده شركت گروهي
براساس من نظر از زندگي زيرا است من دروني و ذهني فضاهاي
اين در كه چيزي تنها من نظر از.ميگيرد شكل جبر يك
زماني است ، نقاشي است ، لذتبخش برايم خيالي زندگي
سراغت به مرگ زماني و ميآيي دنيا به زماني ميانديشي ،
تنهاييام لحظه عميقترين به من اينها فاصله در و ميآيد
نياز پاسخگوي چيز هيچ ديگر كه لحظهاي.ميشوم نزديك
تكنيك.ميبرم پناه رنگ و بوم به پس نيست ، من دروني
.است بوم روي اكروليك من نقاشي
نقاشي كه است سال هشت مجموع در نيز كردستاني روناك
و 5 انفرادي نمايشگاه يك نيز سالها اين حاصل و ميكند
را كارهايم تكنيك:ميگويد وي.است بوده گروهي نمايشگاه
نيز اكروليك و پاستل چون موادي تركيب و روغن و رنگ بيشتر
بگويم نميتوانم نيز كار سبك مورد درميدهد تشكيل
هر روزها اين ميكنم فكر و هستم خاصي دنبالروسبك
است او شخصي روحيات و او خاص كه دارد را خودش سبك نقاشي
موضوع.ميكند صدق من مورد در نيز همين ميكنم تصور كه
فضاي و طبيعت و انسان فيگور از تلفيقي بيشتر نيز كارهايم
.است طبيعت و انسان دائمي جدال و آنها بين موجود
مذكور ، نمايشگاه شركتكنندگان از ديگر يكي ميرزا ليلي
نقاشي هنر عرصه در فعاليت به كه است سال سيزده مدت
از:ميگويد چنين كارهايش توضيح در نيز او.ميپردازد
در.كردم آغاز حرفهاي صورت به خودرا فعاليت سال1377
.ميشوم محسوب ايران متني مابين نقاشان گروه جزء حاضر حال
و جستهام شركت طراحي گروهي نمايشگاه چهار در حال تابه
با كارهايم تكنيكام داده ارائه اثر به 22 نزديك
فضاهاي.است وماژيك پاستل و ذغال و اكروليك از استفاده
متني بيان و دارد سوررئال و اكسپرسيو مابين حالتي كاري
كارها كل در البته.است استوار درونگرايي بر آن
.هستند فيگوراتيو
استفاده قاسمخاني ، مهراب نقاشي آثار در توجه قابل نكته
و خشن تركيببنديهاي كنار در سبز رنگهاي سطوح از او
احساس نوعي نقاش تكنيكي ، چنين از استفاده با كه ايستاست
تخريب اين.ميكند متبادر بيننده رادر ذهني تخريب
را تابلوهايش بيننده متعارف بصري ساختارهاي كه همانطور
برابر در بيخودي خود از احساس نوعي باعث ميريزد ، درهم
.ميشود نيز جامعه در رايج قواعد
ها نگارخانه ديوار بر
خاوران نگارخانه
/ هنرمندان از جمعي و مصلحي حسين خوشنويسي آثار نمايشگاه
.خاوران فرهنگسراي / بهمن تا 29 از 20
جهان نقش گالري
گروهي نقاشي نمايشگاه /بهمن تا 17 گروهي نقاشي نمايشگاه
زعفرانيه ، /تا 19 و 16 تا 12 ساعت 10 /بهمن تا 24 از 18
.تلفن2418490 /زمان تماشاگه پرزين ، نبش
ثمر هفت گالري
تا 17 پزشكي فرشته و خزانهداري شيلا تصويرسازي نمايشگاه
ساعت 16 /بهمن تا 24 درزي 19 ندا نقاشي نمايشگاه /بهمن
:تلفن /پلاك 25 پنجم ، كوي نور ، كوه مطهري ، خيابان /تا 20
.8731403
آريا نگارخانه
ساعت 15 /بهمن تا 20 /بانگيز رضا حكاكي نمايشگاهآثار
بهشتي ، ازسهراه بالاتر وليعصر ، خيابان /تا 19
.تلفن8716401 /پلاك 17 زرين ، كوي
سيحون گالري
نمايشگاه /بهمن تا 18 گروهي نقاشي و طراحي نمايشگاه
و 15 تا 13 ساعت 10 /بهمن تا 29 نصراللهي 23 احمد نقاشي
/چهارم ، شماره 30 كوچه خالداسلامبولي ، خيابان /تا 19
.تلفن8711305
افرند نگارخانه
تا ساعت 15 /بهمن تا 24 18/محمدي بنفشه نقاشي نمايشگاه
.تلفن8304944 /پلاك 10 اورامان ، مطهري ، خيابان /19
والي نگارخانه
ساعت /بهمن تا 23 18/قائممقامي ياسمن نقاشي نمايشگاه
:تلفن /خدامي ، پلاك 86 خيابان ميدانونك ، /تا 19 15
.8047698
ميزنم ، ورق كه را هدايت صادق خيام هاي ترانه كتاب
تصوير به را خيام جاوداني رباعيات كه زيبايي مينياتورهاي
ظرافتهاي مناسب و پويا رنگهاي.ميشود ديده است ، كشيده
هنرمند نام سوي به را آدمي توجه ناخودآگاه تحسين درخور
"ايران پرورده درويش" -"سوريوگين آندره":ميكند جلب آثار
هنر نادر و درخشان چهرههاي از يكي بحق بايد را -
و خاموشي و بردباري در كه هنرمندي.دانست مينياتور
با و پديدآورد جديدي سبك زندگي و معيشت تنگناي درنهايت
ناشناخته ايران در متاسفانه هنرش توانايي و چيرگي تمام
.نكرد حمايت او از كسي و ماند
و ايران به خود ارادت دليل به كه سوريوگين آندره
درسال ميناميد ايران پرورده درويش را خويشتن ايرانيان
پدرش.داشت نقاشي شوق كودكي از و شد متولد تهران در 1275
بود روس مهاجرين از و داشت عكاسي شغل كه سوريوگين آنتوان
پايان به از پس وي.شد پسر ذوق درادامه مديري و راهنما
روي نقاشي حرفه به تهران سنلويي مدرسه در تحصيلات رسيدن
داستانهاي از تابلو مداوم200 تلاش سال طي20 و آورد
تصوير به را خيام جاوداني رباعيات و فردوسي شاهنامه
در تابلوها از استقبال عدم دليل به ولي بود درآورده
هند به تابلوها فروش براي نزديك دوستان از قرض با ايران
تابلوها از يك هيچ فروش به موفق كلكته در تنها نه و رفت
كه ارمني مشهور روزنامهنويس "كاراكاش هايگ" نشد ، بلكه
شش حدود ميساخت منتشر را (حقيقتها) وراستون روزنامه
صادقهدايت سوي از نامهاي با وي.كرد سرقت را او تابلو
او از و رفت "پرتو.ش" هند وقت كنسول نزد فرزاد ومسعود
كمك با هند كنسول.طلبيد ياري تابلوهايش فروش براي
"ليگ ايران" انجمن دبير فيتر آقاي بهويژه هندو پارسيان
نمايشگاههاي در.داد ترتيب سوريوگين آثار از نمايشگاهي
حدود4 "بمبئي شهر زيباي هنرهاي موزه" در سوريوگين آثار
حدود100 "دكن حيدرآباد نظام" هنرهاي درموزه و تابلو
دوم جهاني جنگ طيشد خريداري او تابلوهاي از تابلو
توسط و درآمد فرانسه ارتش خدمت به داوطلبانه سوريوگين
و رفت فرانسه به دوم جهاني جنگ بعداز.شد دستگير آلمانها
دوم ، جهاني جنگ از پس چندي.درگذشت همانجا در
.رسيد چاپ به پاريس در او نقاشيهاي از مجموعهاي
در ايران پرورده درويش آثار از نمايشگاهي مهرماه 1356 در
برپا فردوسي هزاره جشن بهمناسبت تهران دانشسراي تالار
تصوير نمايشگاهي 16 هنر دوستداران و وصاحبنظران شد
.ديدند خود چشم به را درويش امضاي با شاهنامه مجالس
از تعدادي خريداري براي اقدامي اگر بود خواهد بجا بسيار
در حتي و هند و پاريس در ميتوان كه بشود او تابلوهاي
موزه در او آثار از كه است حيف و آورد بهدست تهران
.نباشد چيزي معاصر هنرهاي
اسلامي سپيده
پيرامون و خود به نگرشي
واهراميان وارطان سوررئال نقاشيهاي آثار از نمايشگاهي
نگارخانه در بهمن تا 14 آن از پس و والي نگارخانه در
.شد برپا تبريز فرهنگ خانه "ياسمي"
نقاش ، كه ميرسد نظر به اينگونه درآمده نمايش به آثار از
خود از بسياري شيفتگي و شوق روياها ، كشيدن تصوير به در
نمايان وضوح به آثارش تكتك در گرايش اين و داده نشان
.است
و رنگ با و آمده دنيا به هنرمند خانوادهاي در واهراميان
ديگران پيرو نخواسته هيچگاه ولي شده ، بزرگ بوم و قلم
هر در جزئيات به پرداختن او آثار ويژگيهاي از يكي.باشد
است ، شده تشكيل قسمت چندين از تابلو هر گويي ;است اثري
نقاش ، اثر هر.است مختلف فصلهاي شامل كه كتابي مثل درست
.نقش هر در نهفته راز و رمز و شناخت براي ذهني است سفري
سفري او نقاشيهاي.دارد حضور آثارش در نيز او خود اغلب
بر او چيرگي و تسلط با همراه خود ، ذهنيت درون به است
به وقتي.قهوهاي و زرد رنگ لاجوردي ، آبي رنگهاي و تكنيك
ميتوانيم راحتي به ميگذاريم ، قدم واهراميان آثار دنياي
و آشناست موسيقي دنياي با آثار اين خالق كه پيببريم
دوستي ، مهرورزي ، ابديت ، عشق ، .رنگهاست سمفوني آثارش ، برخي
خونريزي ، و جنگ باورها ، ترديد ، تنهايي ، خيانت ، عدالت ،
تشكيل را او آثار موضوع آرامش ، و رفته دست از زمان مرگ ،
.ميدهند
رنگ ، و نقش و ازطرح استفاده با كه است نقاشي واهراميان ،
و ماشيني دنياي اين در و را زمانه شعر ;ميسرايد شعر
نگرشي.ميكند دعوت تفكر و درنگ لحظهاي به را ما پرشتاب
امناي هيئت عضو اكنون هنرمند اين.پيرامون و خود به
كليساي كر گروه رهبر و شرقي آذربايجان موسيقي انجمن
.است تبريز در ارامنه
هنر فصلنامه انتشار سال بيستمين
نهمين و چهل خود ، انتشار سال بيستمين در هنر فصلنامه
.است كرده منتشر "گفتوگو و هنر" ويژه را خود شماره
شمس غزليات مل شا ادبيات بخشهاي در مطالبي شماره اين در
;معنا انتقال هنرو مولانا ، آثار ميان در آن جايگاه و
در وگو گفت زمينههاي ملي ، تئاتر ويژگيهاي شامل تئاتر
نقاشي ، در گروتسك شامل تجسمي الهي ، ناب نمايش حج ادبيات ،
موسيقي در عبارتپردازي شامل موسيقي ;هنري پلوراليسم
سينما ، شامل سينما موسيقي ، بوطيقاي پيام ، و موسيقي تنال ،
رازهاي:فيلم موسيقي فرهنگها ، و تاريخ با گفتوگو و هنر
هنر جهان رويدادهاي شامل هنر بردي كار مطالعات ;گفتوگو
.رسيدهاند چاپ به
وزارت هنري تحقيقات و مطالعات مركز توسط هنر فصلنامه
.ميشود منتشر اسلامي ارشاد و فرهنگ
|