دهه در مصرف و توليد فعلي روند ادامه با
شد خواهد برابر دو شكر واردات آينده
يادداشت
با بازار ساختار: تهران بورس كل دبير
ميشود اصلاح كالا بورس راهاندازي
: آمريكايي نفتي شركت يك مديرعامل
بينالملليبرايتامين توجه كانون ميتواندايران
باشد گاز
بودجه موافقان و مخالفان استدلالهاي
دهه در مصرف و توليد فعلي روند ادامه با
شد خواهد برابر دو شكر واردات آينده
شكر واردات كشاورزي و صنعت بخش در موجود ناكارآمديهاي
برنامه به نسبت توسعه دوم برنامه اجراي سالهاي در را
. است داده افزايش برابر دو از بيش اول ،
دو از ولي هستند صنعتي فرآوردههايي اگرچه شكر و قند
و ميشوند تهيه نيشكر و چغندرقند يعني كشاورزي مهم محصول
بخش دو بين اتصال حلقههاي نيشكر و چغندرقند راستي به
ناكارآمديهاي. ميدهند نشان خوبي به را صنعت و كشاورزي
سبب محصولات ، اين كشاورزي و صنعت بخش دو هر در موجود
. است شده گذشته سالهاي در شكر واردات افزايش
خبرنگار با گفتوگو در اقتصاد ارشد كارشناس عطوان ، مهدي
توسعه دوم برنامه سالهاي در شكر واردات مجموع: افزود ما
سالهاي به نسبت) 781374(فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ،
/به 1 تن ميليون از 2/2 و شده برابر حدود 3/2 اول برنامه
. است رسيده تن ميليون 5
مجموع ،)881379(آينده دهه در ميدهد نشان پيشبينيها
781369(قبل دهه به نسبت شكر واردات
به و شده برابر دو حدود)
. يافت خواهد افزايش تن ميليون 5/14
مصرفي و اساسي كالاهاي ازجمله شكر و قند:گفت وي
و دارد بسزايي نقش آنها مصرفي سبد در كه است خانوار
شكر و قند خانوارها. ندارد نيز مناسبي و نزديك جايگزين
و خوراكيها ساير در هم و نهايي كالاهاي بهصورت هم را
مصرف... و دارو نوشابهها ، شيرينيها ، نظير آشاميدنيها
بيانگر ايران اسلامي جمهوري مركزي بانك آمارهاي. ميكنند
سال 1378 در شهري خانوار هر متوسط بهطور كه است آن
. است كرده مصرف شكر و قند كيلوگرم معادل 60
چغندرقند كشت در ناكارآمدي عمدهترين است معتقد عطوان
نسبت ايران در محصول اين هكتار در عملكرد به ميتوان را
از ايران در چغندرقند هكتار در عملكرد كه طوري به. داد
چشمگيري ميزان به آمريكايي و اروپايي كشورهاي از بسياري
عملكرد سال 1998 در: داشت اظهار مورد دراين وي. است كمتر
كه است بوده هكتار در تن حدود 76 فرانسه در چغندرقند
.است ايران در محصول اين هكتار در عملكرد برابر حدود 3
عملكرد به تن دهه 11 يك طول در كشور اين در همچنين
ايران در كه درحالي. است شده افزوده هكتار در چغندرقند
افزوده چغندرقند عملكرد به تن فقط 3/3 مذكور دهه طول در
. است شده
در ايران در نيشكر هكتار در عملكرد اگرچه: كرد تصريح وي
دارد قرار توليدكننده كشورهاي ساير به نسبت مناسبي وضعيت
با درمقايسه محصول اين كشت زير سطح بودن كم علت به اما
محصول اين هكتار در عملكرد مناسب وضعيت چغندرقند ،
در شكر و قند توليد وضعيت بر زيادي تاثيرات است نتوانسته
كشت زير مساحت هكتار هزار كل 212 از. باشد داشته ايران
هزار فقط 26 سال 1378 در ايران در نيشكر و چغندرقند
.است داشته اختصاص نيشكر كشت به درصد يا 12 هكتار
برابر از 7 بيش چغندرقند كشت زير مساحت ديگر بهعبارت
تصفيه كارخانه از 37 و است ايران در نيشكر كشت زير مساحت
و دارد اختصاص نيشكر تصفيه به كارخانه فقط 2 موجود شكر
. است چغندرقند از قند استخراج مخصوص كارخانه 35
شكر و قند به مربوط صنايع حوزه در كه كرد اشاره عطوان
آب كه طوري به. دارد وجود بسياري ناكارآمديهاي نيز
حدود و مترمكعب ايران 20 در چغندرقند تن هر براي مصرفي
.كشورهاست ساير در چغندرقند تن هر براي مصرفي آب برابر 20
شكر تن هر توليد براي مصرفي انرژي: گفت زمينه دراين او
چغندرقند تن هر مصرف براي لازم زمان و ايران در سفيد
برابر و 6 برابر ترتيب 7 به ايران در ماشينآلات توسط
.است كشورها ساير در مشابه موارد
و قند هكتارچغندر هر از شكر توليد <شاخص: افزود وي
چغندر كشاورزي و صنعت بخش دو هر در ناكارآمدي نيز> نيشكر
)20001992(سالهاي در. ميدهد نشان يكجا را نيشكر و قند
كل در نيشكر و چغندرقند هكتار ازهر شكر توليد ميانگين ،
آمريكا اروپا 6/9 ، اتحاديه جهان 5 ،
درحالي است بوده تن مصر 4/7 و چين 7/6 ژاپن 2/9 ، 4/7 ،
اين در نيشكر و چغندر هكتار هر از شكر توليد ميزان كه
نيز پيشبينيها. است بوده تن حدود 2/4 ايران در سالها
در شاخص اين ميزان آينده سال ده در كه ميدهد نشان
ميانگين از هم باز كه رسيد خواهد تن به 8/4 حداكثر ايران
و قند چغندر توليدكننده كشورهاي ساير عملكرد نيز و جهاني
. دارد بسياري فاصله نيشكر
وضعيت كه نكته اين به اشاره با اقتصاد ارشد كارشناس اين
آن از حاكي شكر و قند واردات و توليد آينده و حال گذشته
هكتار هزار مجموعا 1825) 781369(گذشته دهه در كه است
دهه در و است شده كاشته نيشكر هكتار هزار و 259 چغندرقند
به 1835 چغندرقند كشت زير سطح مجموع) 881379(آينده
زيركشت سطح مجموع و) افزايش هكتار هزار 10(هكتار هزار
خواهد) افزايش هكتار هزار هكتار36 هزار به 295 نيشكر
ميليون مجموعا 8/49) گذشته781369 دهه در: گفت رسيد ،
دهه در و شده توليد نيشكر تن ميليون و 57/18 چغندرقند تن
2(چغندرقند تن ميليون مجموع 7/51 در) 881379(آينده
تن ميليون 4(نيشكر تن ميليون و 5/22) افزايش تن ميليون
. شد خواهد توليد) افزايش
تحتتاثير عموما چغندرقند توليد افزايش: تاكيدكرد وي
به هم نيشكر افزايش ولي بود خواهد كشت زير سطوح افزايش
زير سطح افزايش بهدليل هم و هكتار در عملكرد افزايش علت
هكتار در عملكرد گذشته دهه طول در. بود خواهد كشت
دهه طول در و است بوده نيشكر7/71تن و چغندرقند 3/27
حدود در و نيافته چنداني افزايش چغندرقند عملكرد آينده
حدود 5 نيشكر عملكرد ولي بود خواهد هكتار در تن 2/28
خواهد هكتار در تن به 5/76 و يافته افزايش هكتار در تن
. رسيد
و قند توليد افزايش عليرغم: گفت سخنانش پايان در وي
حدود 5/14 به مذكور دهه در شكر واردات آينده دردهه شكر
)توسعه731369 اول برنامه در. رسيد خواهد تن ميليون
سالهاي طول در. است شده وارد شكر تن ميليون حدود 2/2
قبل مشابه دوره به نسبت شكر واردات ،)دوم781374 برنامه
تن ميليون حدود 1/5 به و يافت افزايش برابر دو از بيش به
ميليون حدود 3/7) 781369(دهه در ايران مجموع در. رسيد
بيش محصول اين واردات آينده دهه در كه نموده وارد شكر تن
.بود خواهد قبل دهه واردات برابر دو از
ساير و ايران در قند صنايع شاخصهاي برخي مقايسه
جهان كشورهاي
كشورها ساير |
ايران |
شاخص |
1مترمكعب |
مترمكعب 20 |
چغندرقند تن هر براي مصرفي آب |
كيلووات 29 |
كيلووات 200 |
سفيد شكر تن هر توليد براي مصرفي انرژي |
دقيقه 5 |
دقيقه 30 |
زمانلازمبرايمصرفهرتنچغندرقندتوسطماشينآلات |
تن هزار الي 15 5 |
تن هزار حداكثر 5 |
ظرفيتواحدهايتوليديدرهرشبانهروز |
غربي اروپاي در روز 70 |
روز 100 |
بهرهبرداري دوره |
و چغندرقند هكتار در عملكرد توليد ، كشت ، زير سطح مجموع
آينده و گذشته در شكر واردات توليد و نيشكر
881379 |
781374 |
731369 |
شاخص |
- |
- |
- |
كشت زير سطح مجموع |
1835 |
914 |
911 |
چغندرقند |
295 |
130 |
129 |
نيشكر |
- |
- |
- |
(ميليونتن)مجموعتوليد |
7/51 |
5/24 |
3/25 |
چغندرقند |
/22 |
/9 |
/8 |
نيشكر |
- |
- |
- |
(تندرهكتار)عملكردتوليد |
2/28 |
8/26 |
8/27 |
چغندرقند |
5/76 |
6/76 |
/66 |
نيشكر |
65/9 |
68/3 |
96/3 |
(تن ميليون)شكر و قند توليد |
5/14 |
/5 |
/2 |
(تن ميليون)شكر واردات |
يادداشت
خارجي دولتي شركتهاي سرمايهگذاري
هفته خارجي ازسرمايهگذاري حمايت و جلب طرح
شوراي. شد رد نگهبان شوراي در بار دومين براي گذشته
كرد طرحوارد اين به ايراد سه خود اول بررسي در نگهبان
طرح در را اصلاحاتي مجلس. برگرداند مجلس به را آن و
فرستاد نگهبان شوراي به را شده اصلاح متن و داد انجام
ايراد سه كه نپذيرفت تنها نه نگهبان شوراي بار اين ولي
.كرد اضافه نيز ديگر ايراد يك بلكه است نشده رفع اول
طرح در كه است اين نگهبان شوراي ايراد مهمترين ظاهرا
دولتي شركتهاي به خارجي سرمايهگذاري از حمايت و جلب
. است شده داده ايران در سرمايهگذاري اجازه خارجي
ازجمله كشورها از برخي در كه است اين نيز مجلس توضيح
شركت يا است ، ايران تجاري شركاي مهمترين از يكي كه چين
و است محدود باشد داشته وجود هم اگر يا ندارد وجود خصوصي
ايران در را توجه قابل و عظيم سرمايهگذاري توانايي
و جلب طرح شود ، پذيرفته نگهبان شوراي نظر اگر. ندارد
سرمايهگذاري اساسا خارجي سرمايهگذاري از حمايت
كشور همچنين و ميانه آسياي كشورهاي بعضا و چينيها
شوراي برداشت. داد نخواهد پوشش كامل بهطور را روسيه
در دولتي شركتهاي سرمايهگذاري با كه كساني و نگهبان
و نفوذ موجب مجوزي چنين كه است اين ميكنند مخالفت ايران
سلطه و نفوذ است طبيعي. ميشود كشور بر بيگانگان سلطه
و مذموم قانوني و شرعي و عقلي دلايل به كشور بر بيگانگان
عاقلي و وطندوست و مسلمان فرد هيچ و است مردود
كه است اين مهم نكته اما كند مخالفت آن با نميتواند
با كه است اين به منوط بيگانگان سلطه و نفوذ با مخالفت
دنيا سياسي و تجاري اقتصادي ، مناسبات از اطلاع و علم
و بحث مورد كشور بر بيگانگان سلطه راههاي و شيوهها
كارشناسي وظيفه يك بررسي اين قرارگيرد كارشناسان بررسي
شرعي و فقهي حكم هيچ قبول يا صدور متضمن و است تخصصي و
حكم صدور و موضوع شناسايي مرحله دو بين بايد يعني نيست
نياز موضوع شناخت مرحله در شويم قائل تفكيك آن مبناي بر
صدور مرحله در و داريم تخصصي و كارشناسي بررسي و بهكار
و اظهارنظر به نياز ميشود انجام آن از پس كه حكم
قانون اصل 81 مثال بهعنوان. است قانوني و شرعي استنباط
و شركتها تشكيل امتياز دادن: <ميدارد مقرر اساسي
خدمات و معادن و كشاورزي و صنعتي و تجاري امور در موسسات
تا انقلاب اوايل در>. است ممنوع مطلقا خارجيان به
استنباط چنين خارجيان به امتياز اعطاي ممنوعيت از مدتها
در را خود شعبه يا مستقل شركت ثبت حق خارجيان كه ميشد
كرده ابراز نظريهاي نگهبان شوراي حتي و ندارند ايران
شعبه ثبت براي خارجي شركتهاي كه مضمون اين به بود
يا و شوند شريك ايراني شركت يك با بايد ايران در خودشان
در كه كنند اخذ گواهي اداري دستگاه و وزارتخانه يك از
از استنباط بعد اما دارند اجرا دست در را پروژهاي ايران
خارجي شركتهاي كه شد پذيرفته و كرد تغيير> امتياز <واژه
شعبه ايران در نيز گواهي ارائه بدون و مستقلا ميتوانند
نمايندگي و شعب ثبت اجازه تاسيس قانون حتي كنند تاسيس
شوراي تاييد به و شد تصويب ايران در خارجي شركتهاي
و قانوني حكم ميشود ملاحظه كه طور همان. رسيد نگهبان
حتي و موضوعات از ما تشخيص اما است ثابت موضوعات فقهي
شعبه تاسيس شرايطي در و كنند تغيير است ممكن موضوعات خود
تلقي است ممنوع كه خارجيان به امتياز مصداق خارجي شركت
ميشود پيشنهاد دليل همين به. نباشد چنين زماني در و شود
كارشناسان و مسوولان همه گواهي به كه حساس شرايط اين در
ايجاد و سرمايهگذاري به ديگري زمان هر از بيش دلسوز
داريم نياز خارجي سرمايههاي جذب و جلب براي مناسب فضاي
اقتصادي مبادلات شيوه و مناسبات به باتوجه كه موضوع اين
آيا ايران داخلي شرايط و دنيا در بازرگاني و
فينفسه ايران در خارجي دولتي شركتهاي سرمايهگذاري
نه يا ميشود آنها توسط امتياز كسب و بيگانگان نفوذ موجب
اقتصادي ، كارشناسان بررسي و بحث مورد جدي بهطور
.گيرد قرار حقوقي و فقهي و بازرگاني
با بازار ساختار :تهران بورس كل دبير
ميشود اصلاح كالا بورس راهاندازي
گسترش اخير ، سالهاي در سرمايه بازار برنامههاي از يكي
بازار اين فعاليتهاي موضوعي
مشخص بهطور زمينه ، دراين. است بوده
. است گرفته قرار نظر مورد كالا بورس توسعه و راهاندازي
بهادار اوراق بورس سازمان كل دبير ميرمطهري سيداحمد
كاركرد دو: گفت ما خبرنگار به مطلب اين اعلام با تهران
آتي نوسانات برابر در مصونيت ايجاد يكي كالا ، بورس اصلي
اين. است كشاورزان براي مالي منابع ايجاد ديگري و قيمت
بهعنوان جهان در كشورها متنوع گستره در كاركرد دو
. ميگيرد قرار توجه مورد كالا بورس راهاندازي مزاياي
در و كنوني مقطع در چرا كه پرسش اين به پاسخ در وي
اين و است ضروري كالا بورس راهاندازي ايران اقتصاد
دارد ، دربر كشور اقتصاد كل براي پيامدهايي چه اقدام
بورس از بيش قدمتي كالا بورس جهان در كه اين با: افزود
اخير ، سالهاي در بهجز ايران در اما دارد بهادار اوراق
هيچگاه كشور در كالا بورس راهاندازي طرح
هستيم شاهد توليد درزمينه ديگر ، بهعبارت. بود نشده مطرح
و فنون و سازوكارها از استفاده انديشه حال هر به كه
درزمينه ولي پذيرفتهايم همه را توليد جديد فنآوري
به كمتر و كردهايم دلخوش كهنه مناسبات به هنوز توزيع
از استفاده و توزيع جديد شيوههاي از استفاده ضرورت
. بردهايم پي بازار بر مبتني جديد مناسبات
بايد جهاني بازار در قدرتمند حضور براي: گفت ميرمطهري
سازوكارها اين از يكي. پذيرفت را جديد اقتصاد سازوكارهاي
بازارهاي در شده پذيرفته كالايي استانداردهاي پذيرش
عرضهكنندگان آن در كه است جايگاهي كالا بورس. است جهاني
رو ، اين از. هستند استانداردها اين پذيرش از ناگزير
در توليدكنندگان ناگزيرشدن و كالا بورس راهاندازي
بيشتر توليدات كه ميشود باعث آن سازوكارهاي از استفاده
. كند حركت استانداردشدن سمت به
مستلزم جهاني بازار در حضور ديگر ، طرف از: داد ادامه وي
در اكنون. ميشود نيز مالي جديد ابزارهاي با آشنايي
آتي ، قرارداد مانند ابزارهايي از استفاده جهان بازارهاي
.دارد رواج گستردهاي مقياس در اختيارمعامله يا
فعالان كه ميشود باعث ايران در كالا بورس راهاندازي
و كنند پيدا ابزارها اين با دقيقتر آشنايي ما بازار
و شوند آشنا جهاني جديد اقتصادي سازوكارهاي با بنابراين
. كنند پيدا را جهاني بازار در حضور توان
و زيرزميني بخشهاي با مقابله: گفت بورس كل دبير
از. است كالا بورس تاسيس تاثيرات ديگر از اقتصاد سايهاي
در متعددي نابههنجاريهاي كه ايران اقتصاد امروز مسائل
گسترده بسيار سايهاي بخش وجود است ، آورده پديد اقتصاد
دامنه و محاسبات شمول از بخش اين. است اقتصاد عرصه در
و برنامهريزيها كليه و است خارج رسمي اقتصاد
و داده قرار تحتالشعاع را اقتصادي پيشبينيهاي
بخش عمدتا بخش اين استقرار حوزه. ميسازد ناكارآمد
باعث كالا بورسهاي موفق عملكرد و راهاندازي. است توزيع
و شود كاسته شدت به بخش اين عمل دامنه از كه ميشود
بازي قواعد كه ميشوند ناگزير غيررسمي اقتصاد فعالان
اساس ، اين بر. كنند عمل شفاف و بپذيرند را بورس در حضور
محسوب بازار ساختار اصلاح راستاي در اقدامي كالا بورس
كنوني شرايط در انحصارها برخي وجود اينكه ضمن ميشود ،
بورس تشكيل صورت در كه است شده منجر رفتارهايي مجموعه به
كالا ، بورس راهاندازي. بود نخواهد توجيه قابل كالا
حذف باعث و است مغاير بازار در انحصار وجود با فينفسه
رقابتي و انحصار حذف. ميشود اقتصاد عرصه از انحصارها
دارند ، اذعان همه كه چنان خود نوبه به نيز بازارها كردن
. بود خواهد بهرهوري بهبود و كارآيي افزايش زمينهساز
درحال و توسعه حال در اقتصادي ايران اقتصاد: افزود وي
جايگزين بازار مناسبات تدريج به اقتصاد اين در. است گذار
وضعيت در و حالتي چنين در. ميشود توليد سنتي مناسبات
راهاندازي دارد قرار آن در اكنون ايران اقتصاد كه گذار
را اقتصادي تحول اين كه است ابزارهايي از كالا بورسهاي
شتاب اقتصاد در بازار مناسبات گسترش به و ميكند تسريع
. ميدهد
عدم صورت در كه دارد ظرايفي كالا بورس راهاندازي اما
يكي. باشد موفق بتواند كه ميرسد نظر به بعيد آن به توجه
براي مناسب قانوني بستر ايجاد ظرايف اين مهمترين از
. نوپاست بازار اين فعاليت
نهاد يك ديگر كالايي بورس هر مانند كشاورزي كالاي بورس
نيز آن تنظيمكننده و ناظر مقام بنابراين و است مالي
از كه پيشنهادهايي بنابراين ، . باشد مالي نهاد يك بايد
بورسهاي كه زمينه اين در شده ، ارائه گروهها برخي سوي
نهادهاي سوي از بايد كشاورزي يا فلزات از اعم كالايي
.نميرسد نظر به صحيح شود ، اداره غيرمالي
: آمريكايي نفتي شركت يك مديرعامل
بينالملليبرايتامين كانونتوجه ميتواندايران
باشد گاز
منطقه در ران--اي استراتژيك موقعيت
به دستيابي امكان گازطبيعي ، غني ذخاير از برخورداري و
.است آورده فراهم كشور براي را مصرف وسيع بازارهاي
بايد موضوع اين ميرسد نظر به
توسعه براي كشور سياستهاي جهتگيري در
.شود واقع توجه مورد بيشتر گاز انتقال و توليد ظرفيتهاي
مديرعامل و انرژي مسائل كارشناس يوسف ، ابن محمدحسين
در> اينترپرايس پتروليوم ، اينترناشنال ، <آمريكايي شركت
تا خاورميانه انرژي استراتژي بينالمللي كنفرانس حاشيه
با گفتوگويي طي شد ، برگزار تهران در كه سال 2014
است عظيمي گاز و نفت منابع داراي ايران: گفت ما خبرنگار
در كشور اين استراتژيك موقعيت با همراه امتياز اين كه
بنابراين است داده كشور اين به تعيينكنندهاي نقش منطقه
موقعيت اين از استفاده چگونگي در جوانب تمامي است لازم
. شود واقع مدنظر
فرآوردههاي بالاي مصرف درزمينه ايران مشكل: افزود وي
افزايش درزمينه تحولي كه ميكند ايجاب كشور داخل در نفتي
گاز جايگزيني و توليد
صورت داخلي مصارف در نفت جاي به
رشد كندي و مصرف رشد سريع روند اين با چراكه پذيرد ،
صادرات تنها نه ايران دور نهچندان آيندهاي در توليد ،
فرآوردههاي واردكننده يك به تبديل بلكه داشت نخواهد نفت
ايران اقتصاد وابستگي به باتوجه امر ، اين. شد خواهد نفتي
براي را عديدهاي مشكلات نفت ، فروش از حاصل درآمدهاي به
. داشت خواهد دنبال به كشور اين
نتيجه اين به دنيا حاضر حال در: داد ادامه يوسف ابن
ساير به نسبت مناسبتري سوخت طبيعي گاز كه رسيده
در طبيعي گاز براي تقاضا رشد روند و است فرآوردهها
با ايران طرفي از. دارد ادامه دنيا مناطق از بسياري
.است گرفته قرار دنيا دوم رتبه در گاز عظيم منابع داشتن
سرمايهگذاري سمت به برنامهها جهتگيري اگر بنابراين
توانمندي به باتوجه- باشد گازي منابع توسعه درزمينه
مورد تجهيزات ساخت درزمينه كشور صنعتگران و كارشناسان
و هند پاكستان ، فارس ، خليج منطقه عربي كشورهاي- نياز
ايران گاز صادرات براي خوبي بازار اروپايي كشورهاي
. بود خواهند
در نفت جاي به گاز جايگزيني لزوم درزمينه يوسف ابن
نفت ، جاي به گاز از استفاده: تاكيدكرد كشور داخلي مصارف
جايگزين گاز كه صورتي در دارد ايران براي زيادي منافع
آزاد صادرات براي زيادي نفت شود ، داخلي مصارف در نفت
فرآورده ، اين كمهزينه و آسان حمل به باتوجه كه ميشود
.داشت خواهد دربر كشور براي را منافعي
شهرهاي حاضر درحال رفي------ط از
عديده مشكلات با كشور بزرگ
استفاده مشكلات اين اصلي عامل كه هستند مواجه زيستمحيطي
صورت در بنابراين. است نامرغوب نفتي فرآوردههاي از
مشكلات رفع براي بزرگي كمك نفت ، جاي به گاز از استفاده
از بهينه استفاده براي البته. ميپذيرد صورت محيطزيست
.كرد استفاده گاز تزريق از ميتوان نيز كشور نفت منابع
و است گاز براي بزرگي داخلي بازار داراي ايران مجموع در
خارجي ، بازارهاي تامين در مشكلي هيچ بدون ميتواند
.كند تامين نيز را داخلي تقاضاي
گاز بازارهاي اشباع بر مبني ما خبرنگار سوال درمورد وي
:كرد تصريح رابطه ، اين در جديد تقاضاي نبود و سال 2010 تا
درحال گاز بازارهاي دنيا مناطق از برخي در كه است درست
كه دارد وجود ديگري بزرگ بازارهاي ولي است شدن اشباع
. گيرد قرار ايران مدنظر ميتواند
.بگيرد نظر در را چين و هند عظيم بازارهاي بايد ايران
و بالاست بسيار مناطق اين در گاز براي تقاضا رشد روند
كانون بهعنوان كه ميدهد را اجازه اين ايران موقعيت
. قرارگيرد نظر مورد كشورها اين گاز تامين درزمينه توجه
افزايش را تركيه به گاز صادرات ميتواند ايران طرفي از
از بالاتر بسيار گازطبيعي به تركيه نياز كه چرا دهد
اين در و كند وارد ايران از است قرار كه است مقاديري
روسيه از گاز واردات براي قرارداد عقد درحال تركيه رابطه
الجزاير و عراق از گاز واردات براي كشور اين تمايل. است
. است شده قطعي نيز
نيز خليجفارس حوزه عربي كشورهاي: داد ادامه وي
رابطه دراين. باشند ايران گاز براي خوبي بازار ميتوانند
بهدليل و است گاز واردات نيازمند كه است كشوري كويت ،
قطع را كشور اين از گاز واردات عراق با خود اختلافات
گاز صادرات توسعه براي خوبي ظرفيت ميتواند و است كرده
خود نفتي ميادين به تزريق براي نيز دبي كشور. باشد ايران
در بنابراين. است گاز واردات نيازمند
مناسبي موقعيتهاي منطقه خود
ميتواند اينها از كدام هر كه دارد وجود ايران براي
. باشد ايران گاز براي خوبي بازار
موقعيت تحليل به ادامه در انرژي مسائل كارشناس اين
و افغانستان در امنيت برقراري وجود با منطقه در ايران
درياي انرژي منابع انتقال براي افغانستان مسير جايگزيني
باتوجه كه ميدهد نشان پيشبينيها: گفت و پرداخت خزر
كشور اين در امنيت برقراري افغانستان در چندساله جنگ به
بانكها تا است لازم زمان خيلي. ميانجامد طول به سالها
فعال راحتي به منطقه دراين بتوانند نفتي بزرگ شركتهاي و
در امنيت برقراري بر را بنا اگر طرفي از. باشند
نيز پاكستان كشور از بخشهايي در بگذاريم ، افغانستان
را افغانستان مسير انتخاب ريسك كه دارد وجود مشكلاتي
منابع انتقال براي من اعتقاد به. ميبرد بالا بسيار
مناسبتر ايران مسير آن ، ريسك گرفتن نظر در با خزر درياي
.است افغانستان مسير از
قراردادها بحث به درادامه يوسف ابن
منافع تامين براي قراردادها از بهينه استفاده چگونگي و
قراردادي هيچ: گفت و كرد اشاره كشور داخلي
طرف شركتهاي و ميزبان كشور نيازهاي تمامي كننده تامين
قرارداد عقد درزمينه كه است كشوري ايران. نيست قرارداد
دنيا در نفت منابع درزمينه كليدي كشورهاي ساير به نسبت
بحث. است ستايش قابل شجاعت اين من نظر به و بوده پيشقدم
داراي و نيست مناسب بيعمتقابل قراردادهاي كه اين
و آزمون و قرارداد نوع اين كردن رها و است زيادي اشكالات
من نظر به نميرسد ، جايي به قراردادها ساير كردن خطا
ايجاب بيعمتقابل قراردادهاي درعقد ايران ساله سابقه 6
قراردادها اين مشكلات رفع درزمينه كشور اين كه ميكند
كه صورتي در. دهد انجام مقتضي اقدامهاي آينده براي
خطا و آزمون باشد ديگر قرارداد نوع هر عقد خواهان ايران
ساير تجربه از ميتواند ايران و نيست مناسبي روش كردن ،
.كند استفاده قراردادها اين در كشورها
بودجه موافقان و مخالفان استدلالهاي
لايحه درباره اسلامي شوراي مجلس نمايندگان مذاكرات
دوم قسمت - سال 81 بودجه
(موافق)قنبري علي
كار مطلق بهصورت بودجه با مخالفت و موافقت موضوع
صحبت بودجه موافق بهعنوان اينجا ما اگر لذا. است مشكلي
بودجه در ه-----منفيك نكات از نبايد ميكنيم
مرور به منفي نكات اين كه ميشود تلاش و دارد وجود
به وابستگي مثل مواردي ماند ، غافل شود برطرف انشاءالله
كميسيون هم و است دولت هم جدي تلاشهاي از يكي كه نفت
به عمراني بودجههاي نسبت افزايش بحث يا بودجه و برنامه
نسبت اين كه است تلاش و شده ديده سوم برنامه در كه جاري
نيامده دست به توفيقي آنچنان هنوز ولي كند پيدا افزايش
از كه خصوصي بخش تقويت و دولت حجم كاهش همچنين يا
كه است مواردي اينها است ، كشور بودجه ساختاري اشكالات
يا. ميكند پيدا بهتري وضعيت سال به سال و ميشود تلاش
امكان وقت ضيق بهدليل كه دولتي شركتهاي بودجههاي بحث
ندارد وجود شفاف و ريز خيلي بهصورت بودجهها اين بررسي
خودش به را كشور بودجه از هم توجهي قابل رقم متاسفانه و
دو به نزديك ميدهد ، اختصاص
وجود اين امكان خيلي و شركتهاست به مربوط بودجه سوم
.كنيم رسيدگي شفاف و دقيق بهصورت بتوانيم ما كه ندارد
هست هم خودش خاص مشكلات و مسائل داراي بودجه بنابراين
كميسيون داده ، انجام دولت كه كارهايي به توجه سرجمع ولي
مثبت نكات براساس كه كرده وادار را ما داده ، انجام تلفيق
. كنيم دفاع بودجه كليت از بودجه قوت و
آن عليرغم سال 81 بودجه در هم قوي كارهاي انصافا
اصلاح بحث همان. شده انجام كردم اشاره كه اشكالاتي
بودجه 81 شد مكلف دولت سال 80 بودجه در و شد كه ساختاري
برنامهريزي و مديريت سازمان و كند ارائه نوين شكل به را
جديد شكل به را بودجه و كشيدند زحمت انصافا هم دولت و
را جهاني استانداردهاي و بينالمللي تعابير كردند ، مطرح
هزينههاي از دقيقا را جاري هزينههاي كردند ، رعايت
بودجههاي از جديدي تعريف و بحث كردند ، جدا عمراني
را نفتي درآمدهاي دادند ، انجام داراييها تملك و عمراني
سرمايه بهعنوان بلكه نكردند ، ملحوظ درآمد بهعنوان ديگر
بين ميكنيم نگاه ما كه وقتي دليل همين به و شد مشخص
بهصورت را توجهي قابل رقم يك درآمدها ، و جاري هزينههاي
اين گذشته در. ميكنيم ملاحظه بودجه كسري عنوان تحت شفاف
اين براساس را بودجه كسري اين الان ولي نبود مشخص خيلي
نقطه يك بودجه كسري است درست كه كردند روشن شفاف ، عملكرد
كنيم برطرف را آن كه كنيم تلاش بايد هم ما و است منفي
تحسين قابل دولت و برنامهريزي و مديريت سازمان كار ولي
هزينه و ماليات اگر ما كه كردند روشن كه است تقدير و
طريق از هزينههايمان عمده كه كنيم دقت بايستي داريم
يا نفتي درآمدهاي از ما هرچه ولي شود پرداخت مالياتها
پسنديدهاي كار اين ميكنيم خرج نفتيمان داراييهاي
. ميدهد نشان را خودش بودجه كسري قسمت در و نيست
اين بايستي البته داده انجام دولت باز كه خوبي كار يك
كه شود انجام قوي علمي كار يك دقيق ، بهصورت را كار
كه افرادي و برسد مستحقش دست به و شود هدفمند يارانهها
عين در ولي كنند استفاده يارانهها اين از هستند ناتوان
و دهد انجام نتوانسته را كار آن كه اين خاطر به دولت حال
هم برنامهريزي و مديريت سازمان مديريت و نبود وقت
را يارانهها اين كه گرفتند تصميم بود ، شده منصوب اخيرا
اين نزديك آينده در كه اميدوارهستيم ولي دهند ادامه
و شود بررسي حسابي و درست كارشناسي كار يك با يارانهها
جمهوري نعمات از آنها بتوانند و برسد ذيحقش افراد به
بين از را منابع اينچنين و كنند استفاده بيشتر اسلامي
نياز كه كسي هر به كه باشيم نداشته منابع پرت و نبريم
درجهت. بدهيم يارانه باشد نداشته نياز و باشد داشته
اين عليرغم متاسفانه ما. طور همين هم خصوصي بخش فعاليت
يك و 81 بودجه 80 در هم سوم ، برنامه در هم كرديم تلاش كه
كارآ و تقويت دولت ، كردن كوچك درجهت دقيقي سازوكارهاي
و خصوصي بخش براي سالم رقابت خصوصي ، بخش گسترش و كردن
شايد و بايد كه گونه آن هنوز بدهيم ، انجام انحصارات حذف
كه بودجه 81 در گرفته انجام خوبي جهتيابي نشده ، انجام
را انتظار و توقع اين بايد دولت از منتها است تحسين قابل
. باشد داشته جهت اين در را روشني و شفاف عملكرد كه داشت
بحث هست اطمينانبخش و شده انجام باز كه خوبي كار يك
درآمدهاي آينده سال در كه مالياتهاست قانون اصلاح
كه ميشود احساس ميكند ، مطمئن كه اين ضمن را مالياتي
و داد خواهد كشور اقتصاد به هم تحولي و تحرك و رونق يك
را شركتها و داد خواهد بيشتري اطمينان خصوصي بخش به
كه دولت حقوقبگير كارمندان از بخشي. كرد خواهد فعالتر
را توجهي قابل رقمهاي گذشته در و ميگيرند ثابت حقوق
معافيت رقم آن الان خوب ميدادند ، ماليات بهعنوان
اميدوار كه است مثبتي نكته و شده بيشتر ثابت حقوقبگيران
دقيقتر بتوانيم ما آينده سالهاي باز جهت اين در هستم
كشور ، بودجه ساختاري اصلاح راستاي همين در باز و كنيم عمل
كه شده تلاش. برداريم زمينه اين نيزدر مفيدي گامهاي
سال بودجه در است محوريت كه اشتغال درجهت خوبي سياستهاي
كاري گروه يك شد انجام خوبي كارهاي ;شود اتخاذ 1381
اشتغال براي كمي پيشنهادهاي و اشتغال سياستهاي مخصوص
از كه جمعيت رشد نرخ بهدليل متاسفانه البته شد ، انجام
نمود كار بازار در آن سرريز الان و شد حاصل انقلاب اوايل
درجهت دولت تلاش. بالاست جامعه بيكاران ميزان كرده ، پيدا
اين امر واقعيت ولي است تحسين و تقدير قابل بيكاري كنترل
جديد شغلي فرصتهاي ايجاد جوابگوي دولتي امكانات كه است
سال در مقداري يك دليل همين به نيست بيكاري كنترل و
درصدي رقم 15/4 داشت خواهيم نيز را بيكاري اين ما آينده
براي زيادي تلاش داشت ، خواهد وجود شده پيشبيني كه
نقدينگي جمعآوري درجهت خوبي حركتهاي شده ، تورم كنترل
مثبتي بسيار كار خصوصي بخش به مشاركت اوراق فروش شده ،
را ما مركزي بانك از دولت استقراض لحاظ از هم كه است
حجم ميشود ، پولي پايه گسترش موجب كه ميدارد نگه مصون
از يعني ميشود ، ايجاد تورم و ميبرد بالا را نقدينگي
از را ما كه اين هم و ميدهد نجات را ما معضل اين
سال بودجه لايحه در البته ميكند محفوظ خارج به وابستگي
مختلف ، عقود اشكال در شده استفاده خارجي تسهيلات از 1381
هم
آن از است تسهيلات از استفاده شكل در هم و متقابل بيع
است توليدي و زيربنايي و اساسي و مهم پروژههاي براي هم
از اين كه شده داده زيربنايي كارهاي و آب به اولويت كه
.است سال 1381 بودجه برجسته نكات
(موافق)عباسي عليحسيني محمدرضا
بودجه به محترم مخالفين ايرادات از تعدادي قطعا چه اگر
اين كه نيست ادعا اين بر هيچكس و بود خواهد وارد سال 81
دقيقترين و بهترين آن جزئيات و بودجهنويسي سياق
است ، انتقادي و ايراد هر از عاري و بردارد در را محاسبات
فعلي اجتماعي- سياسي اوضاع ملاحظه با ميرسد نظر به ليكن
مملكت ، برونمرزي شرايط و دولت مانور قدرت ميزان و كشور
دولت تقديمي بودجه با موافق را7ي اعطاي راه ، تنها شايد
او اجتماعي- سياسي پارامترهاي از بسياري كه دولتي. باشد
جامعه در اقتصاد موجزاي بزرگ مانورهاي انجام در را
احتمالا و حقير اظهارات كه است عرض قابل. ميكند محدود
و است دولت تقديمي لايحه در مخالفت و موافقت در مخالفان
اظهار محترم مخالفان كه ايراداتي از بسياري ايبسا
.باشد شده رفع تلفيق كميته در ميدارند
تغييري هر تا است آزاد كاملا مجلس كه اين به عنايت با
و مقدس شرع اساسي ، قانون چارچوب در و دولت لايحه در را
پيشنهاد ميرسد نظر به لذا آورد عمل به ساله پنج برنامه
عزيزان و است منطقي پيشنهادي ، لايحه به مثبت را7ي
عمل به تلفيق كميسيون در كه اصلاحاتي بر علاوه ميتوانند
شد خواهد مطرح امروز از كه تبصرههايي بررسي در است آمده
براي كه را آنچه و نمايند اعمال را خويش اصلاحي نظرات
.برسانند نهايي تصويب به است مفيدتر كشور
شفافسازي ، اساسي هدف سه سال 1381 در دولت عمراني بودجه
و درآمدها برآورد روش بهبود و طبقهبندي نظام اصلاح
بودجه اصلي ويژگيهاي از. دارد نظر در را دولت هزينههاي
حاصل منابع در نفت صادرات از حاصل درآمد احتساب سال 81
بودجه لايحه در. است سرمايهاي داراييهاي واگذاري از
به داشتهاند غيردرآمدي ماهيت كه منابعي تمامي سال 81
.شدهاند منتقل مالي داراييهاي واگذاري از حاصل منابع
مشاركت ، اوراق فروش چون مواردي شامل كه داراييها اين
حدود 37 مجموعا است ، استقراض و دولتي شركتهاي واگذاري
بودجهريزي جديد نظام در. شده برآورد ريال ميليارد هزار
تملك اعتبارات و هزينهها بخش دو به دولت عمومي مصارف
شكل حقيقت در كه است شده تقسيم سرمايهاي داراييهاي
.است عمراني و جاري هزينههاي شفافشده
تملك اعتبارات اولويت بر سوم برنامه تاكيد به توجه با
سال مشابه رقم به نسبت اعتبارات اين استاني ، داراييهاي
بيانگر كه دارد سال 81 بودجه در درصد معادل 32 رشدي 80
توسعه بر تاكيد و برنامه با زمينه اين در بودجه همسويي
دو در را مالي جريانات كه سنتي بودجه برخلاف. استانهاست
ميكرد ارزيابي متفاوتي ساختهاي با هزينه و درآمد سوي
مشابه ساخت هزينه و درآمد طرف دو پيشنهادي ، بودجه در
و ميگردد دولت عملكردهاي ارزيابي سهولت سبب اين و دارند
منابع دريافتكننده خالص طور به دولت كه ميكند معلوم
مختلف بهصورتهاي را مالي منابع يا است جامعه از مالي
بين رابطه سياق اين در. است كرده پرداخت ملي اقتصاد به
.است تشخيص قابل روشني به ملي اقتصاد و دولت
است ، اصلي معضل نفتخيز كشورهاي براي هميشه آنچه اما
داشته درآمدها تامين در را سهم بيشترين كه است نفت همان
جايگزين خودبهخود بيثبات ، بادآورده درآمد اين و
تحقق سهم دههگذشته در. است باثبات لكن سخت درآمدهاي
معادل 3/73 رقمي از كشور درآمدهاي تامين در نفت يافته
آن بودجه در آن درصدي سهم 59 عليرغم كه سال 73 در درصد
است يافته تحقق درصد از 125 بيش يعني ميزان اين به سال
و دهه 70 بودجههاي در نفت سهم بيشترين عنوان به
درصد ، درصد ، 66 مانند 50 ارقامي ديگر سالهاي
ظاهر به كه سال 80 در و است شده تشكيل مشابه و درصد 70
ارز 175 مصنوعي قيمت با بود شده برآورد درصد زير 50
دلار ميليارد از 8 /12 دلار ميليارد براي 5 /5 تومان
كه واقعي قيمت صورتيكه در بود ، شده محاسبه نفت درآمد
تمام 8/12 براي تومان يعني 790 ميكرد پرداخت دولت
يعني 8/12. ميگرديد محاسبه نفتي درآمد دلار ميليارد
هزار معادل 100 رقمي ضربدر 790تومان دلار ميليارد
ريالي ميليارد هزار بودجه 164 از كه شد ريال ميليارد
بود ، داده اختصاص خود به را درصد معادل 60 سال 80 عمومي
ريال ميليارد هزار حدودا 100 كه سالجاري بودجه در اما
هزار بودجه 243 از است گرديده منظور نفت ريالي درآمد
در كه ميگيرد را درصد معادل 41 درصدي ريالي ، ميليارد
چه اگر است استثنايي رقمي گذشته دهه بودجه با مقايسه
سال 81 بودجه منفي نكات از ارزي ذخيره حساب از استفاده
ليكن ميدهد افزايش را بالا درصد حدودي تا و است
به نيازي كه پيشرود طريقي به جهاني شرايط اميدواريم
.نباشد مذكور صندوق از استفاده
محل از ريال ميليارد هزار مبلغ 11 به دولتي وصول رقم
و دولت جدي عزم نشاندهنده دولتي شركتهاي واگذاري
اين اميدواريم كه است امر اين تحقق در بودجهنويسان
شركتهاي نه و واقعي خصوصي بخش به واقع به واگذاريها
بر آنها بار و دارند دولتي واقعي ماهيت كه خصوصي ظاهر به
و دولتي رانتهاي از استفاده آنها هنر و ملت عموم دوش
.گيرد تعلق است ، واقعي خصوصي بخش تخريب
دنياي و نميباشد ايران به منحصر كه معضلي اشتغال ، اما
اجتماعي مفسدههاي عظيم عامل اين با گريبان به دست امروز
مرز به را آن تدبير سرانگشت به كشورها از پارهاي است
دستوپا آن تلاطمهاي در نيز پارهاي و رسانيده كمترين
بودجه گفت نميتوان چه اگر. ميزنند
اقتصادي گردش در را راهكارها و روشها بهترين سال 81
ميتوان ليكن گرفته ، بهكار بيكاري كمكردن براي سال 81
اقتصادي ساختار كلان با متناسب قبولي قابل حد در گفت
بحث به است سالانه بودجه از فراتر كه پارامترهايي و كشور
تسهيلاتي و اعتبارات ميان اين در. است شده توجه اشتغال
عبارتي به گرديده پيشبيني بودجه فرازهاي اكثر در كه
توجه. هستند اشتغالزايي و شغلي فرصتهاي ايجاد زمينهساز
ديگر بسياري و مالياتها كشاورزي ، تعاون ، صنعت ، بخش به
سهم افزايش. مينمايد ارزيابي اشتغال ايجاد راستاي در را
اهداف با تسهيلات اعطاي براي خصوصي و تعاوني بخشهاي
سقف ارتقاي و محرومتر مناطق در خصوصا اشتغالزايي
اين در مثبت نكات از نيز خوداشتغالي طرحهاي به پرداختي
اين كه داشت دور نظر از نبايد اگرچه ميباشد ، بخش
نسبت اعتبارات اين توزيع شاخصهاي در بودجه 81 در افزايش
شفافيت. است برخوردار كمتري قانونمندي از بودجه 80 به
در ذيربط دستگاههاي حمايت چگونگي و ميزان محدوده
از استفادهكنندگان به كارمزد و سود يارانه اعطاي زمينه
در اطلاعرساني به دستگاهها الزام و تسهيلات
تشويق موجب مورد ، اين
و نمودهاند تعيين سياستگذاران كه سويي به سرمايهگذاران
تاكيد. آنهاست بعدي واپسزدگيهاي و ورشكستگي از جلوگيري
سرمايهگذاري طرحهاي به بانكي تسهيلات اعطاي در
بخش آموزشي و هنري فرهنگي ، خدماتي ، توليدي ، اشتغالزاي
نكات از نيز تبصره 3> ل <بند در تعاونيها و خصوصي
امور سمت به آن از بخشي دادن سوق و تبصره اين برجسته
.ميباشد زيربنايي و تحقيقاتي
با و كوتاه سدهاي طرحهاي اجراي براي اعتباري اختصاص
ميرسند بهرهبرداري به سال دو طي حداكثر كه سريع بازدهي
از يكي كه قنوات لايروبي و مرمت براي ريال ميليارد و 100
و است كشاورزي آب تامين روش كمهزينهترين و قديميترين
براي شخصي آورده اوليه سهميه از كشاورزان معافيت نيز
بخش در ساماندهي به كمك بر علاوه خود چاهها ، برقيكردن
و جوانان اساسي معضل همان به توجه پيامدار كشاورزي ،
.است اشتغال يعني جامعه
صنعت ، بخشهاي اعتبارات به بودجه توجهات به عنايت با
خواهند تصديق اشتغالزا ، بخشهاي ساير و كشاورزي تعاون ،
به دست آن با جهان كه بيكاري مشكل عظمت عليرغم كه فرمود
.است شده توجه آن به كشور حدظرفيت در است گريبان
آب انشعاب حق و مصرفي بهداشتي و آشاميدني آب نرخ تقليل
از ميتوان نيز را شهرها به نسبت روستايي مصرفي
در ماندن براي مردم تشويق جهت در و مثبت پارامترهاي
.كرد ارزيابي روستاها
و فني كمكهاي براي اعتباري سال 81 در صنعت بخش در
صنايع و كوچك صنايع غيردولتي ، صنعتي طرحهاي به اعتباري
اعتبار درصد معادل 36 رقمي كه است شده داده تخصيص نوين
است قابلتوجه نكات از بخش آن سرمايهاي داراييهاي تملك
و آزمايش مراكز تجهيز به صنعت فصل اعتبارات درصد و 6/8
چه اگر و يافته اختصاص خودرو قطعات كردن استاندارد تحقيق
نبوده خوب گذشته سالهاي در اعتبار اين مشابه در عملكرد
اصلي موضوع به توجه عدم باعث مناسب عملكرد عدم ليكن است
توليدات وضعيت اصلاح به توجه و تاكيد نشاندهنده و نشده
ريال ميليارد حدودا 357 بودجه 80 لايحه در. است داخلي
مقايسه در كه يافته اختصاص معدني و صنعتي تحقيقات براي
.ميدهد نشان را افزايش درصد حدود 8/35 سال 80 بودجه با
براي سال 81 بودجه در شده پيشبيني عمراني اعتبارات
با مقايسه در مبلغ اين. است ريال ميليارد كشور 845 صنعت
تنها مبلغ اين از. است آن برابر دو حدود مصوب 80 اعتبار
طرحهاي به درصد از 11 كمتر يعني ريال ميليون هزار 93
طرحهاي اتمام در تسريع باعث كه است يافته اختصاص جديد
.آنهاست از بهرهبرداري شروع و نيمهتمام
طرحهاي تكميل به اولويتدادن زمينه در دولت سياست
ظرفيتهاي سريع افزايش در نيز بودجه 81 در نيمهتمام
آينده سال در و داشت خواهد مثبت تاثير كشور توليدي
طرحهاي از تعدادي تكميل با كه داشت انتظار ميتوان
بهوجود بيشتري توليدي اشتغال فرصتهاي كشور نيمهتمام
.آيد
معادل 687 معدن بخش عمراني اعتبارات بودجه 80 لايحه در
امسال بودجه با مقايسه در كه شده ريالپيشبيني ميليارد
لازم تناسب مجموع در كه ميدهد نشان را افزايش درصد 9/84
توجه ليكن شده رعايت بخش اين اعتبارات تقسيم و ميزان در
راهاندازي و تجهيز طرحهاي در بخش اين عملكرد به لازم
نيامده عمل به بودكه ضروري و لازم اندازه همان به معادن
ساختار اصلاح به برنامه قانون اول فصل كه همانگونه. است
همين تحت نيز بودجه تبصره 4 است يافته اختصاص اداري
تدريجي كاهش براي تبصره اين در. شده تنظيم عنوان
دولت اندازه و حجم منطقيكردن و كشور هزينهاي اعتبارات
غيردولتي بخش مشاركت جلب و مردم به خدمات ارائه بهبود و
چند و توليد بخش با مرتبط شركتهاي و موسسات به
شده تفويض ويژهاي اختيارات ديگر ، سازمان و وزارتخانه
و موسسات و معادن و صنايع وزارت تبصره اين براساس. است
ميزان 5 تا ميتوانند سال 81 در آن تابع دولتي شركتهاي
دارايي تملك اعتبارات درصد و 10 هزينهاي اعتبارات درصد
مربوط غيردولتي بخش فعاليتهاي توسعه براي را خود سرمايه
هزينه بلاعوض كمك يا و وام بهصورت دولت تصدي كاهش و
ميتوانند تابعه شركتهاي و معادن و صنايع وزارت. نمايند
و سرمايهنيمهتمام داراييهاي تملك پروژههاي
مازاد تجهيزات و مصالح و نياز غيرمورد خاتمهيافته
از حاصل عوايد و رسانند فروش به را خاتمهيافته طرحهاي
بايد وجود اين با. نمايند خود ديگر پروژههاي صرف را آن
صنعتي ، تحقيقات و استاندارد موسسه معادن ، و صنايع وزارت
صنايع سازمان و صنايع سهامي شركت زمينشناسي ، سازمان
اجراي و خود ساختار اصلاح براي مشخصي برنامه ايران دستي
.باشند داشته را برنامه تحقق
صنعت تحقيقات و توسعه از حمايت صندوق سرمايه افزايش با
و مذكور صندوق به كمك و فنآوري ارتقاي نيز و الكترونيك
به كمك طرح قالب در شده اداره وجوه تسهيلات اعطاي نيز
كارآفرينان از وسيعتري گروه نوين ، صنايع توسعه
گرفته ، قرار تحتحمايت برتر فنآوريهاي در دانشآموخته
.ميآيد عمل به جلوگيري كشور سرمايههاي خروج از
گسترش موارد شدن لحاظ به توجه با مخابرات بخش در
كاهش كشور ، در اطلاعات فنآوري
دستگاه رديف در آن تمركز يق طر از بودجهاي رديفهاي
شركتهاي وابستگي كاهش بر تاكيد و تمركززدايي اصلي ،
جاري هزينههاي كاهش مادر ، شركت و استاني مخابرات
هزينههاي با صرفهجويي با خدمات ارائه واحد بهازاي
در شركتها داخلي منابع محل از سرمايهگذاري گسترش زائد ،
عمومي منابع به وابستگي عدم و كشور مخابرات توسعه راستاي
در اينها همه به توجه با همراه تلفن وديعه كاهش دولت ،
.ميشود ارزيابي مثبت مجموع ،
و اصلاح ضرورت و بودجه اشكالات به اعتراف با پايان در
-سياسي فعلي وضعيت به عنايت با جزئيات شور در آنها رفع
در تسريع و بيشتر انسجام و كلمه وحدت ضرورت و اجتماعي
آن ، در وقفه ايجاد از جلوگيري و كشور امورات روند
را كشور بودجه لايحه كليات به مثبت را7ي اعطاي پيشنهاد
.دارم
(مخالف )بابايي حاجي حميدرضا
قطعا كه است معايبي و محاسن داراي سال 1381 بودجه
آن مثبت نكات به دولت محترم نماينده و محترم موافقين
.نمود خواهند اشاره
هزينهها و درآمدها محور دو در را سال 1381 بودجه معايب
:نمود بررسي بايد
به درآمدها حيث از سال 1381 بودجه منابع ;درآمدها اول
درآمد و ميباشد ريال ميليارد و 525 هزار ميزان 693
و ريال ميليارد و 451 هزار منابع 273 لحاظ از عمومي
بنابراين. ميباشد ريال ميليارد هزار اختصاصي 33 منابع
پيشبيني ريال ميليارد هزار حدود 240 دولت عمومي منابع
:از عبارتند ترتيب به آنها محل كه است شده
در كه نفت به مربوط سرمايهاي داراييهاي واگذاري- 1
و 250 هزار حدود 19 است آمده تلفيق كميسيون گزارش
بدهيهاي سررسيد دلار ميليارد به 5/2 مربوط ريال ميليارد
چنانچه اگر گرفت نتيجه ميتوان كه است شده اضافه خارجي
و بفروشد نفت بشكه ميليون آينده ، 2 سال در روز هر دولت
ميليارد مجموعا 8/12 بفروشد ، 17دلار/را 5 نفت بشكه هر
لايحه در كه آنچه يعني داشت خواهد ارزي درآمد دلار
موجود شرايط با دليل دو به امر اين كه است آمده بودجه
صادرات وضع به توجه با كه اين اول نميباشد ، امكانپذير
سهميه هم آينده سال در كه اين و اوپك سهميه كاهش و نفت
ميليون ما 8/1 امروز كه اين و كرد خواهد پيدا كاهش باز
كه بگيريم نظر در اگر كنيم ، صادر نميتوانيم هم نفت بشكه
17/را 5 آن و كنيم صادر نفت بشكه ميليون روز 8/1 هر
و 475 ميليارد نفت 11 از حاصل درآمد بفروشيم ، دلار
كاهش دلار ميليارد حدود 3/1 كه بود خواهد دلار ميليارد
.داشت خواهيم درآمد
خوشبينانه بسيار نفت براي دلار 17/قيمت 5 دوم ، فرضيه
قيمت 15 بعضا نفت صادركننده كشورهاي صورتيكه در است ،
فرض 8/1 با كه نمودهاند مصوب سال 1381 براي را دلاري
از حاصل ارزي درآمد دلار قيمت 15 و صادرات بشكه ميليون
اين با كه بود خواهد دلار ميليون و 855 ميليارد نفت ، 9
مجموع و داشت خواهيم بودجه كسري دلار ميليارد حدود 3 فرض
اگر روند اين با ارزي ذخيره صندوق از دولت برداشتهاي
در بود ، خواهد دلار ميليارد تا 6/7 بين 9 /5 برود پيش
دلار ميليارد ذخيره 7 صندوق موجودي كل پيشبيني كه صورتي
سررسيد بدهيهاي براي دلار ميليارد يعني 5/2 بود ، خواهد
كه بودجه كسري جهت دلار آينده 10/2ميليارد سال در شده
درآمد كسري بهدليل دلار ميليارد تا 3 شده ، 3/1 اضافه
سال بودجه لايحه در دولت ريالي درآمد فرض اين با ارزي
قيمت با رابطه در آمده بهعمل پيشبيني به باتوجه 1381
ميليارد هزار الي 23 هزار نفت 10 صادرات ميزان و نفت
غير اين البته(داشت خواهد نفت فروش ناحيه از كسري ، ريال
). ميشود برداشت ذخيره صندوق از كه است ميزاني آن از
و 855 هزار دولت 78 لايحه براساس كه دولت درآمدهاي- 2
تلفيق 6/4 كميسيون تصميم براساس و بوده ريال ميليارد
رسيده ريال ميليارد و 520 هزار به 82 و داشته رشد درصد
تشكيل مالياتها را آن ريال ميليارد هزار حدود 62 و است
ميزان 51 به سال 1381 براي سوم برنامه براساس ميدهد ،
/و 6 هزار امسال45 براي و ريال ميليارد و 6/560 هزار
فقط جاري سال در كه شدهاست پيشبيني ريال ميليارد 388
بنابراين. ميكند پيدا تحقق آن ريال ميليارد هزار 39
هزار ميزان 11 به سال 1381 در مالياتها درآمد رقم اولا
از و دارد افزايش و مغايرت سوم برنامه با ريال ميليارد
سال 1380 عملكرد با سال 1381 در مالياتي درآمد ديگر طرف
رشد درصد كه 65 دارد افزايش ريال ميليارد هزار حدود 23
قانون به باتوجه آن تحقق كه ميدهد نشان خود از
با گرديد مصوب اسلامي شوراي مجلس در كه اخير مالياتهاي
تومان هزار سقف 130 تا حقوقبگيران مالياتي معافيت
به باشد داشته رشد هم درصد اگر 25 حتي و نيست امكانپذير
ميليارد هزار كه 13 ميرسد ريال ميليارد هزار حدود 49
بيرويه رشد ديگر طرف از و داشت خواهيم تحقق عدم ريال
آنها براي هم جديدي منابع كه اين بهدليل مالياتها
و كاسب طبقات به بيامان فشار موجب است ، نشده پيشبيني
. شد خواهد پايين بسيار ردههاي
تبصره بند 3 براساس كه ارز نرخ يكسانسازي با رابطه در
در دولت و است پذيرفته انجام سال 1380 بودجه قانون 29
سال 1381 براي را لازم تمهيدات كه است شده مكلف آنجا
مبناي بر را سال 1381 بودجه لايحه و نمايد آماده
را اقدام اين شرايط نمايد ، ارائه مجلس به ارز يكسانسازي
: از عبارتند كه است نموده تعيين نيز
به دولت بدهيهاي افزايش باعث نبايد ارز يكسانسازي- 1
سالهاي و سال 1381 در ايران اسلامي جمهوري مركزي بانك
مبناي بر كه سال 1381 بودجه آيا راستي به. شود بعد
است ، شده بنا ارزي ذخيره صندوق از عيار تمام استفاده
شد خواهد خالي صندوق تقريبا سال 1381 در كه بهطوري
و آينده سال در مركزي بانك به دولت بدهي افزايش موجب
شد؟ نخواهد بعد سالهاي
دولتي نرخ با آن ارز كه خدماتي و اساسي كالاهاي نرخ- 2
و 737 هزار رقم 12 دو نيابد افزايش است ، شده تامين
براي يارانه ريال ميليارد و 705 هزار و 20 ريال ميليارد
محترم همكاران. است شده تعيين سال 1381 در اساسي كالاهاي
ميزان اين از ريال ميليارد و 500 هزار كه 32 بدانند بايد
سال هر كه است دلاري ميليارد مابهالتفاوت 6/5 را
شده گنجانيده اينجا در و ميشده ارائه تومان بهصورت 175
ميليارد و 500 هزار فقط 5 آينده سال براي بنابراين. است
داشت ، خواهيم واقع در را اساسي كالاهاي يارانه ما ريال
. بپردازيم را ارز مابهالتفاوت بخواهيم اگر
اساسي كالاهاي نوع سال 1381 بودجه لايحه در طرفي از
آنها نوع و ميزان در ميتواند دولت و است نگرديده مشخص
افزايش پيشبيني آينده سال در لذا نمايد ، نظر اعمال
تورمزاست ، سال 1381 بودجه لايحه و است حتمي امري قيمتها
بر سال 1381 بودجه اعمال بر لازم مديريت كه اين بهدليل
كار اين براي لازم شرايط همچنين و ارز يكسانسازي مبناي
از دولت بودجه تعادل تا ندارد وجود لازم احكام و منابع و
در شده ديده منابع. نمايد حفظ را هزينه و درآمد لحاظ
غيرواقعي مالياتها و نفت درآمد از اعم سال 1381 بودجه
اوپك و جهان بر حاكم اوضاع با شرايطي هيچ تحت و است
در دولت هزينه و درآمد بين تعادل لذا. نيست امكانپذير
. بود نخواهد ممكن ارز كردن نرخي تك مبناي بر و سال 1381
عليرغم كه دارد تاكيد نكته اين بر بالا دلايل مجموعه
وضعيت سال 1381 بودجه لايحه در بزرگ جراحي اين لزوم
بهبود لازم تمهيدات و شرايط رعايت عدم بهدليل اقتصادي
. يافت نخواهد
حق سال 1381 بودجه لايحه تبصره 21> ب<بند ديگر طرف از
در شده تعيين ميزان از بيش را ارزي منابع از استفاده
است ، داده قرار آن بعدي اصلاحات و سوم برنامه ماده 60
محور از خارج نفت ثروت فروش نظر از بودجه بنابراين
تغييرات تاثير و ميكند عمل سوم برنامه قانون در صادرشده
ريالي ذخيره حساب عمليات بر را دلار به ريال برابري نرخ
موضوع كه داشت ضرورت كم دست. نميكند ارزيابي
برداشتهاي درمورد ارز نرخ تغيير از ناشي مابهالتفاوت
بند در ديگر طرف از ميشد مطرح ذخيره حساب از شده انجام
كه صورتي در <است شده آورده بودجه لايحه تبصره 21 از> د<
نتيجه در شده ، ايجاد ريالي مابهالتفاوت شود ، تضعيف ريال
حكم اين كه بشود واريز بودجه حساب به دولت دلارهاي فروش
سرفصل لايحه سند در و است سوم برنامه ماده 60 روح خلاف
خالي شود واريز آن به اضافي ريالي منابع كه درآمدي
و تضعيف موجب سال 1381 بودجه حال هر به. است باقيمانده
. شد خواهد ملي پول كاهش
بر مبني دولت پيشبيني شده ارائه ارقام به باتوجه
نميباشد امكانپذير عمراني اعتبارات در رشد درصد 6/34
است عمراني اعتبار ريال ميليارد و 280 هزار رقم 54 زيرا
ميليارد هزار الي 40 آينده 30 سال در دولت كه صورتي در
نپردازد؟ را خود جاري ميتواند آيا دارد پنهان كسري ريال
در گذشته هفته كه آنچه براساس دولت كسريهاي تمام قطعا
شد خواهد تحميل عمراني بودجههاي به كرديم مصوب مجلس اين
كاهش با دولت عمراني ريالي ميليارد هزار حدود 50 بودجه و
. شد خواهد مواجه شديد
سال هر متاسفانه گفت بايد بودجه شفافيت با رابطه در
سال 1381 در. هستيم متفرقه رديفهاي اعتبار افزايش شاهد
تشكيل متفرقه رديفهاي را اعتبار درصد بر 31 بالغ
عمدهاي قسمت در شفافيت عدم موجب موضوع اين كه ميدهند
. شد خواهد بودجهها از
در جمهور محترم رياست گزارش به باتوجه ديگر سوي از
ميشوند كار بازار وارد نفر هزار سال 716 هر سوم برنامه
شود ايجاد شغل هزار سال 765 هر بايد سوم برنامه براساس و
سال 1380 عملكرد شود ، نيز گذشته بيكاري نرخ جبران تا
اشتغال داراي نفر هزار فقط 454 كه ميدهد نشان بودجه
براي 765 ميبايست سال 1381 در كه درحالي. شد خواهند
تحقق فرض با پيشبيني شود ، ايجاد شغلي فرصت نفر هزار
كه ميباشد شغلي فرصت هزار ميزان 575 به سال 1381 بودجه
درواقع و سخت رقم اين شده ارائه ارقام و آمار براساس
. ميباشد غيرممكن و نيست امكانپذير
خواهيم نيز بيكاري نرخ رشد شاهد آينده سال در بنابراين
اعلام درصد تا 14 بين 12 سال 1381 در تورم ، نرخ.بود
بودجه را دولت بودجه درصد 26/ كه 5 است صورتي در شده
تشكيل جاري اعتبارات را بودجه درصد 73/ حدود 5 و عمراني
پيدا تغيير ميزان اين بودجه پنهان كسري با و ميدهد
تا بين 18 فرضي چنين با ميگردد پيشبيني و نمود خواهد
اخير مصوبه با بهخصوص. باشد تورم نرخ دامنه درصد 20
جاري بودجه به ريال ميليارد هزار تزريق 800 و مجلس
كمدرآمد افراد بر فشار موجبات موضوع اين و يابد افزايش
. شد خواهد كارگران و دولت كارمندان و
سال در ريال ميليارد هزار از 298 دولتي شركتهاي بودجه
يعني است ، يافته افزايش ريال ميليارد هزار به 435 1380
كل بودجه درصد رقم 7 /65 اين است ، يافته رشد درصد 9 /45
سال 1380 به نسبت كشور كل بودجه و ميدهد تشكيل را كشور
مجلس كه است درحالي اين و است يافته رشد درصد حدود 8/47
كلان اعتبارات اين بر نظارت و پيگيري و بررسي فرصت محترم
در كه ندارد دولت بودجه لايحه بررسي كوتاه فرصت در را
زير. ميشود پيشنهاد دولتي شركتهاي بودجه آينده سالهاي
پيگيري مستمر بهطور باشد مجلس منتخب كه كميسيوني نظر
سالهاي و امسال مخصوصا پيگيري هيچگونه متاسفانه و شود
انجام دقيق بهصورت دولتي شركتهاي بودجه روي گذشته
چه كشور اين در ميداند كسي چه راستي به. است نپذيرفته
دارد؟ وجود اقماري و اصلي شركتهاي دولتي ، شركتهاي مقدار
محاسبات ، ديوان دارايي ، و اقتصاد وزارت مديريت ، سازمان
يعني ما كه ميگويند آنها همه كشور؟ كل حسابرسي سازمان
را دليل اين و است متفاوت هم با ميدهند كه آمارهايي
مشخص كشور اين در دولتي شركتهاي تعداد هنوز كه ميرساند
موسسه و 3 بانك و 12 دولتي شركت مجموع 548 از! نيست
:است ذيل شرح به حسابدهي نظر از دولت به وابسته انتفاعي
دولت بودجه در شركتها از محدودي تعداد كه اين به باتوجه
گزارش داراي كه بانك يك و شركت از 76 هم باز ميآيد
مصوبه فاقد گزارش داراي بانك و 3 دولتي شركت و 143 مصوبه
فاقد هم انتفاعي موسسه و 2 بانك و 8 دولتي شركت و 120
انتفاعي موسسه يك و شركت و 22 مصوبه فاقد هم و گزارش
و 62 بودجهاي اطلاعات فاقد دولتي شركت و 25 نداده حساب
شركت مانند دولتي شركتهاي از تعدادي است ، غيرفعال شركت
دولت كاركنان پرداخت هماهنگ نظام قانون ايران ، نفت ملي
توماني ميليون رقمهاي 1 كه آنجاست از و نميكند اجرا را
متاسفانه و ميگيرد شكل تومانيها هزار و 80 حقوقبگيران
.ميكند كولاك حقوقبگيران با رابطه در كشور اين در تبعيض
است مكلف دولت كه است آمده سوم برنامه قانون ماده 3 در
كار كه قراردادي هر با را كارگران و كاركنان كليه حقوق
تمامي براي سال هر ابتداي در و سوم برنامه طي ميكنند
آن با مساوي حداقل و تورم با متناسب شغلي رشتههاي
و بازنشستگان كليه شامل بند اين و دهد افزايش
. ميشود نيز مستمريبگيران
كشور در پرداخت هماهنگ نظام در امروز آنچه راستي به
است؟ گونه اين ميشود اجرا
و شرايط ايجاد و تبعيض رفع با رابطه در بودجه لايحه
.است نداده انجام موثري اقدامات عادلانه ، امكانات
ميزان در غيرانتفاعي موسسات و بانكها و دولتي شركتهاي
نظام حتي و نيستند يكسان دولت كارمندان با امتيازات
فاصله نميشود ، اجرا دولتي شركتهاي از بعضي در هماهنگ
همه از بيش آنچه نيست ، متناسب نظام كارمندان بين حقوقي
ميزان نه است ، تبعيض ميكند ناراحت را دولت كاركنان
تحميل دولت به را بودجهاي هيچ موضوع ، اين اصلاح. پرداخت
مرهون زمينه اين در اعتدال و ميانهروي بكله نميكند ،
.گماشت همت آن به بايد كه است دقيق برنامهريزي و نظارت
محترم مجلس و دولت طرف از فقط كشاورزي بخش اگر كشاورزي ،
انجام برنامهريزيهاي متاسفانه اما است ويژه عنايت مورد
شدن زمينگير از حاكي كشور اقتصادي مجموعه در شده
محصول پينهبسته ، دستهاي با كه كشاورزاني است ، كشاورزان
و سير مثل بعضا يا ميفروشند بخس بهثمن را خود كشاورزي
زمين در را آن بايد معمول وقت پايان در همدان سيبزميني
به را كشاورزان مسووليت كسي چه راستي به نمايند ، مدفون
عهده به را غيرنفتي صادرات مسووليت كسي چه دارد؟ عهده
توليدات و صادرات ميزان بر تعادل مسووليت كسي چه دارد؟
دارد؟ را
غيره و سيركاران سيبزمينيكاران ، برنجكاران ، چايكاران ،
باشند؟ داشته خود كوشش و تلاش سال يك براي بايد اميدي چه
وضع قانون اسلامي شوراي مجلس كه اين شيرينتر همه از
وقت- رئيس(شود تمديد كشاورزي وامهاي بايد كه ميكند
پرداخت دولت توسط بايد نيز آن سود و)شد تمام جنابعالي
اجرا بانكها نمايد ، موافقت بايد هم محترم دولت و شود
عدم و دولت و مجلس تصميمات بين كشاورزان و نميكنند
.كردهاند گير بانكها اجراي
كه بود بيمارستانها خودگرداني با رابطه در آخر صحبت
براي را بيمارستانها اختصاصي درآمد درصد متاسفانه 48
قشر به را مضاعفي فشار اين كه دادهاند افزايش آينده سال
.كرد خواهد وارد جامعه كمدرآمد
|