آموزش نظام پيشنهادي لايحه درباره تاملاتي
پرورش و
و شاد مدارس محيط:پرورش و آموزش وزير
ميشود نشاطآور
به راهنمايي مقطع در مشاوره بازسازي
ميدهد پايان تاريخي غفلتهاي
نفت صنعت شدن ملي درباره نشست
آموزش نظام پيشنهادي لايحه درباره تاملاتي
پرورش و
;اشاره
لايحه پيشنويس انتشار با پرورش و وزارتآموزش پيش چندي
عموم از مطبوعات ، در كشور پرورش و آموزش نظام پيشنهادي
لايحه اين مفاد كرد درخواست كشور فرهيختگان و فرهنگيان
و آموزش وزارت اقدام اين.كنند تحليل و تجزيه و نقد را
چالش به را تربيت و تعليم متوليان كه جا آن از پرورش ،
چه آن.بود سپاسگزاري شايسته و توجه قابل ميخواند ، فرا
تربيت و تعليم صاحبنظران از يكي ديدگاه ميآيد پي در
رفتاري علوم حوزه در كتاب چندين وي از اين از پيش كه است
.است رسيده چاپ به تربيتي علوم نيز و روانشناسي و
طريق از كه پرورش و آموزش نظام لايحه پيشنويس در
از متاسفانه شده ، گذاشته عمومي نظرخواهي به مطبوعات
محترم رياست تاكيد و نظر مورد ساختاري و اساسي تحول
به شده ذكر جزيي تغييرات و نميبينيم نشانهاي جمهوري
نهاد اين اعتماد غيرقابل و فرسوده ماشين كه نميرسد نظر
ميليونها شايسته و سازنده حركتي به را سرنوشتساز
و آموزش نارسايي مهم عاملوادارد ايراني بالقوه استعداد
پرورش "ديدن علمي" به بياعتنايي اخير ، دهه دو طي پرورش
سرمايههاي و نيروها تربيت و خلاقيتها و استعدادها
بوده علم جهان ثمربخش تجربههاي از استفاده و انساني
و سلايق و طرحها و برنامهها و مديران به اتكااست
ميليونها به نسبت خطا و آزمايش راه از تجربهاندوزي
ساختار به جدي آسيبهاي طولاني ، سالهاي در دانشآموز
تربيتشدگان و اعتمادسازي و اعتبار پرورش ، و آموزش دروني
عاليرتبه مقامات از امروز كه گونهاي به است ، زده آن
.دارند اذعان آن به خانواده و دانشآموز و معلم تا گرفته
است نتوانسته حتي كه خسارت همه اين عمده دليل
آن كاراندازي به و استعدادها كشف در را فارغالتحصيلانش
و فنون و علوم عرصه در پيشتازي به رسد چه رساند ، ياري
سليقهاي برخورد همانا كشور ، همهجانبه توسعه و خلاقيت
.است تربيت و تعليم مقوله با غيرعلمي و
و اول درجه صاحبنظران از متشكل "علمي بزرگ مغز" يك فقدان
رشد ، تربيتي ، روانشناسي مثل ذيربط رشتههاي عالي متخصصان
بتواند كه جهاني ، نوين ارتباطات و توسعه و جامعهشناسي
روشها و برنامهريزيها و سياستها دقيق و قوي پردازشگر
و پرورش و آموزش نظام ساماني بي در مهمي عامل باشد
دو ادغام خصوص به است ، بوده استعدادها تبذير و اسراف
مقوله دو هر كه اجرايي مديريت و برنامهريزي تخصصي مقوله
اجرايي قدرت و سليقه و مديران وجود در طولاني ساليان طي
.است شده خلاصه آنان
برنامهريزي جوانان ، كنوني مشكلات انبوه در نبايد آيا
و بدانيم سهيم را پرورش و آموزش ديروز غيرعلمي
از بخشي را خانواده و دانشآموز و معلم وسيع بياعتمادي
زمينهسازي آيا برشماريم؟ نهاد اين اشتباهات تكرار
جوامع تمام در كه استعدادي ميليونها از بهرهوري
زبدهترين دست به جهان ، توسعه به رو يا توسعهيافته
ذهني قابليت اندكترين از تا ميشود سپرده مختصصان
و توليد در استفاده و بهرهوري بالاترين كشور ، فرزندان
براي 20 ميشود؟ ديده هم ما جامعه در پذيرد ، انجام توسعه
تاييد مورد اول درجه متخصص چند آنها ، هدايت و نفر ميليون
معتبري تاليفات چه و دارد وجود دانشگاهها علمي هياتهاي
است؟ شده انجام آنها توسط ثمربخشي تحقيقات چه و
ميزند ، دامن برنگرانيها پيشنويس ، به نگاهي متاسفانه
رياست و رهبري معظم مقام نظر مورد مهم مقوله دو زيرا
درك واقعا ميگرفت ، قرار محور بايد كه نيز جمهور محترم
.است نشده
معظم مقام گذشته سال چهار توصيه "ذهني تنپروري رفع"
كه بود وقت مسئولان و وزير با ديدار اولين در رهبري
رياست كه جديد وزير معرفي تا نكرد پيدا بازتابي متاسفانه
و دادند را ساختاري و اساسي تحول وعده جمهوري محترم
نارساييهاي بر تاكيد با مجددا ماه ، بهمن در 15 اخيرا
تاكيد پرورش و آموزش برنامهاي و روشي و ساختاري جدي
يعني).پرداخت ذهني خلاقيتهاي پرورش به بايد كه كردند
رشد زيرا ("ذهني تنپروري رفع" درمان همان واقع در
استدلال ، تخيل ، تفكر ، رشد دربرگيرنده كه عقلي و شناختي
و خلاقيت و تحليل و تجزيه و مقايسه و استنتاج و علتجويي
قدرت و خلاق انديشيدن مهارت و استعدادها انواع پرورش
"ذهني پروري تن رفع" براي برنامه مهمترين است ، قضاوت
خواهيم پرورش و آموزش نظام لايحه پيشنويس بررسي در.است
جا مهمي اصول كه است بوده ضعيف چنان علمي نگرش كه ديد
ناقص و نامنظم مبهم ، مواردي و است شده فراموش و افتاده
و هدايت كلان سياست و برنامه و نقشه عنوانمهمترين به
به.است شده ارائه كشور سرمايه ميليونها از بهرهوري
واقعي متخصص از شدت به ما جامعه ميرسد نظر به كه طوري
است؟ محروم
تدوين از جدا هياتي توسط پيشنهادها بررسي است اميد
و زحمت با و نموده عادت خود نظريات به كه كنندگاني
بررسي زيرا.شود بررسي كردهاند ، تهيه را آن ممارست
بديع نكات درك عدم موجب تدوينكنندگان همان توسط پيشنهاد
.بود خواهد نقدها برابر در مقاومت و
است شده فراموش لايحه در آنچه
مهمترين:"برنامهريز و سياستگذار بزرگ علمي مغز" -1
از نجات براي اول درجه متخصصان بسيج پرورش ، و آموزش نياز
علمي منسجم روش و برنامه و سياست تدوين و كنوني بحران
رو اين از.ارشد مديران جزيي و كلي سليقه اعمال بدون است
كافي و لازم اصول تا داشت نبايد لايحه ارائه در عجلهاي
و پيشرفت جاده مهمترين گشودن در زيرا.بگيرد دربر را
.دارد زيادي بسيار تاثير آينده نسل سربلندي
ميشد ، تبليغ چيز همه از بيش كه "شايستهسالاري" مقوله -2
حتي پرورش و آموزش دراست لايحه در عامل ضعيفترين
چه نيست شفاف معلمان براي مدرسه ، يك مديريت كسب معيار
تقسيم در همچنان لذا.بالاتر مديريتهاي به رسد
معيار عدم دليل به شايستگان حضور احتمال مسئوليتها ،
معلمان مشاركت ديگر سوي از و مييابد كاهش اصولي و شفاف
انگيزهها زيرا.شد خواهد كمتر بالطبع نيز آنها اعتماد و
جدي ضعف نيز زمينه اين در لايحه و است نشده برانگيخه
.ميطلبد را معلمان مشاركت مرتبا كه حالي در دارد ،
انگيزه؟ كدام اساس بر مشاركت
وظايف مهمترين از كه "رواني بهداشت تامين" مساله به -3
برخورد و مديريتي روش درسي ، كتب آموزش ، در پرورش و آموزش
حتي است ، او متعادل هويت كسب و اعتلا و دانشآموز با
حفظ و فردي بهداشت به البته.است نشده هم اشارهاي
.(ماده 3 بند 12 ، ).است شده اشاره محيطزيست
حضور پيشنويس تدوين در متخصصان اگر كه حالي در
از ناشي ترس و اضطرابها كه ميكردند تاكيد ميداشتند ،
برخوردهاي كودكي ، اوان همان از امتحانات يا تنبيه
تفاوتهاي به توجه عدم و توهينآميز تند ، تحقيرآميز
آن ، امثال و نظريات تحميل و استعدادها گستره و فردي
نابهنجاري شخصيت و ميكند تخريب را رواني بهداشت چگونه
بسياري مانند را آن عواقب هنگفت هزينه كه ميسازد فرد از
.كند پرداخت جامعه بايد امروز كجروان از
قرار هيجاني -عاطفي رشد جنبه در رواني بهداشت به توجه
بند) كه است متعادل هويت كسب در مهمي بسيار جنبه كه دارد
بزهكاري ، اعتياد ، .دارد اشاره آن شادي عامل به (ماده 2 3
و زورگويي و عقدهها مدرسه ، از فرار افسردگي ،
ايجاد عدم عواقب از جدي ناسازگاريهاي و مقرراتشكني
.است تعادل
و اجتماعي رشد ،(عقلاني)شناختي رشد هيجاني ، عاطفي رشد
نظام در بايد كه است رشد مهم جنبه چهار جسماني رشد
به پايان تا آغاز ، از نوجوان و كودك تربيتي و آموزشي
متاسفانه و داشت توجه آنها فيمابين تعادل ايجاد و آنها
.است نشده ديده لايحه در اصولي و علمي طور به
در ايراني غير و ايراني معتبر پژوهش هيچ:هنر به توجه -4
هيچ.نيست بياعتنا آن مهم نقش و هنر به تربيت ، و تعليم
به توسعه ، حال در يا يافته توسعه جهان در آموزشي نظام
.نيست بيتوجه استعدادها پرورش در آن مهم نقش و هنر
احساس دانشآموز ، توسط قابليتها كشف توانايي ، ايجاد
عاطفي تعادل كسب در كه نفس به اعتماد و مثبت خودپنداره
هنر ، در فرد پالايش و اعتلا است ، موثر بسيار نيز هيجاني
و هستي دقيقتر و بهتر شناخت در انگيزه ايجاد و آشنايي
مزاياي از مثبت تخيل رشد و زيباييشناسي و هستي اشياي
در و نيست آن منكر نظري صاحب هيچ كه است هنر آموزش جدي
نشان دنيا كشور چهار در تحقيقي جمله از جهاني تحقيقات
به را هنر يك موفق ، علمي افراد از بالايي درصد كه ميدهد
فكري بنيه تقويت براي.كردهاند تمرين كودكي از جدي طور
به بايد تفكر قدرت و ذهني قابليتهاي افزايش و خلاقه و
بشود ، محوري و والا توجهي آموزشي نظام لايحه در هنر
به نيز را آن كه) خلاقيت پرورش همطراز و حد در توجهي
هم اشارهاي آن به ابدا كه حالي در (كرده بيان كمرنگي
زبان نه و ايران غني ادبيات به نه هنر ، به نه است ، نشده
.فارسي خط و
آموزشي ساعات با گاه كه درسي كتابهاي مطالب حجم كاهش -5
از بسياري كه سنگيني حجم.ندارد مطابقت نيز
به اگر و است آن زاييده تحصيلي افتهاي و عقبماندگيها
كه آن دليل به ميشود معلوم شود ، ارزشيابي علمي طور
تجربهاندوزي و ورزش تا ميماند اطلاعات انباشت به بيشتر
به توجه.است مثبت نتيجه از بيشتر آن منفي نتيجه مغز ،
اول به ابتدايي پنجم از مقاطع تغيير در مطالب تفاوت
درس تعداد ناگهان كه دبيرستان اول به سوم از و راهنمايي
به اول ترم كه ميكند تغيير چنان تدريس روش و حجم و
كاهش ميزان و ميگذرد موجود وضع با دانشآموز ، سازگاري
ميشود زياد بسيار درس به بيعلاقگي افزايش و نمرات
عامل كه حالي در است ، پيشنويس شده فراموش مهم مساله
.استعدادهاست از ضدبهرهوري و استعدادها فرسايش
و تفكر جاي به شده باعث ديگر ، سوي از مطالب فراوان حجم
كردن حفظ به وقت تمام خلاقيت ، و كشف و آنها به انديشيدن
حل مهارت از بيشتر مساله حل مسير كردن حفظ حتي شود ، صرف
تعقل و تفهيم براي كافي مجال كه چرا ميشود ، انجام مساله
.ندارد وجود خلاق تفكر و
و است درسي كمك كتب نجومي توسعه روش اين مشهود نتيجه
توسط و رسمي پرورش و آموزش مسير از خارج فردا ، نسل هدايت
و آن امثال و مكاتباتي و انتشاراتي سودجوي بنگاههاي
.تلويزيون و مطبوعات هم اخيرا
آزاد چرخش راهحل ، جستجوي روش پرورش مساله ، حل امروزه -6
خلاق تفكر مطالب ، حفظ و نظر تحميل چنبره از شدن رها فكر ،
مسيرهاي در آزاد چرخش كه خلاق تفكر مهارت تمرين ايجاد و
مجموع در كه جواب به رسيدن براي هدفمند كوششاست هدفمند
است (خلاقيت پرورش) و ذهني تنپروري رفع در مهمي عوامل
.ميرود شمار به تربيت و تعليم اساس
كلمه توليد مساله ، توليد كاربريها ، تغيير مطالب ، كاربرد
اساسيترين از ايدهپردازي و طراحي و تجسم و ساخت و
حين در بتواند تا است مترقي پرورش و آموزش محورهاي
ويژه به) نيز را آنان مغز دانشآموزان ، به دانش انتقال
دهد رشد حافظه و دانش و منطق همپاي (را مغز راست نيمكره
دانشاندوزي از بتواند عاليتر و موثرتر بهتر ، هرچه تا
.نمايد خلاق بهرهوري خود
كه ماده 3 بند 6 آخر جز به لايحه پيشنويس در متاسفانه
ديگري چيز است شده نوشته خلاقيت توسعه نام به كلمهاي
خلاق تخيل و فكر آزاد چرخش كه حالي در ندارد ، وجود
علمي پرسشگري بر.دارد تحقيق روش و تعقل جز به تمريناتي
و پرورش و تدريس به را (اطاعت و تدريس) كهنه عادت و
مورد مرحله خلاق تفكر.است نشده تاكيد كردن ، تبديل تفهيم
دارد ، فاصلهاي خلاقيت با كه است پرورش و آموزش در توجه
كه حالي در است ، نيامده ميان به ذكري خلاق تفكر از ولي
منطقي ، و علمي هوشمند ، ) تفكر چهار از يكي خلاق تفكر
عنوان به سال 1999 در كه است (خلاق تفكر روزمره
در آن قابليت اساسيترين و مغز توانايي اعجابآورترين
راز ميكنند ، منتشر را تحقيقات نتايج كه كتابهايي
در موفقيت كسب و اجتماعي و فردي زندگي مشكلات بر پيروزي
در آن به اشاره عدم بنابراين.است شده تلقي عالي مدارج
در خلاقيت پرورش متخصص هيچ ميدهد نشان لايحه ، پيشنويس
نظر ، اين از و است نداشته وجود تدوينكنندگان هيات
به.است عقب امروز دنياي از سال پنجاه حداقل پيشنويس
تعليم روحيه پرورش مينويسد سادگي به ميبينيم وقتي خصوص
نگران واقعا"ماده 2 بند 7" مستمر خودآموزي و تعلم و
و راهنمايي و ابتدايي دانشآموزان براي آيا كه ميشويم
و نياز سطح آخرين هستند ، كنكور دنبال كه دبيرستاني
وواقعا است شده آورده چه براي مازلو آبراهام انگيزه
پرورش نوع اين به دانشجويان ميان در ميتوانند نفر چند
.كنند پيدا دست نشده ، اعلام شفاف هم چندان كه
اما نيست ، انكار قابل پيشنويس تدوين فراوان زحمت گرچه
استعدادها بهرهوري طلايهداري سنگين فوقالعاده مسئوليت
ضعفهاي تعارف ، بدون و جديتر هرچه ميكند ، پيدا ضرورت
دارند تاكيد همه كه آن ويژه به كنيم ، تاكيد را اساسي
توجه بدون آيا.هستند اساسي اصلاح و واقعي تحول خواهان
روشهاي و ذهن عملكرد نوين شناخت و جهاني تجربههاي به
و علمي تفكر يك بدون هم آن بود تحول مدعي ميتوان خلاق
تربيت؟ و تعليم در منسجم
نعمتاللهي مسرور
دارد ادامه
و شاد مدارس محيط:پرورش و آموزش وزير
ميشود نشاطآور
معاونت جديد مديران معارفه مراسم:علميفرهنگي گروه
مرتضي حضور با پرورش و آموزش وزارت تندرستي و تربيتبدني
تربيتبدني معاون سجادي دكتر پرورش ، و آموزش وزير حاجي ،
در گذشته روز تربيتبدني كارشناسان از جمعي و تندرستي و
.شد برگزار نسيبه تربيتبدني سالن
و آموزش وزير مراسم ، اين ابتداي در ايسنا ، گزارش به
و تربيتبدني معاونت حوزه:داشت اظهار سخناني طي پرورش
كمال به را پرورش و آموزش وزارت كاري ، بهلحاظ تندرستي
خدمتي و ماندگار كار يك براي نويدي و ميكند نزديك خود
.است كشور نونهالان به تاثيرگذار و جدي
پيامآور خود ، با تربيتبدني نام:افزود ادامه در وي
و تحرك از سرشار محيطي ورزش محيط.است شادابي و نشاط
برنامه يعني تربيتبدني امر در برنامهريزي و است نشاط
رو جامعه فضاي در موضوع اين و جامعه در نشاط توسعه براي
از ميدهند تشكيل جوانان آنرا مطلق اكثريت كه ما رشد به
سازنده جامعه نشاط ، با جامعه.است انكارناپذير ضرورتهاي
.خلاقيت و نوآوري فاقد غمگين و افسرده جامعه و است خلاق و
هر از قبل داريم توسعه به نياز ما اگر:داد ادامه حاجي
فراهم فضايي بايد و باشيم داشته شادابي جامعه بايد چيز
جامعه از را نشاط اگر چون باشد نشاط با جامعه كه كنيم
نشاط.گرفتهايم آن از را خلاقيت واقعي معناي به بگيريم
و اقتصادي اجتماعي ، توسعه زيرساخت درواقع خلاقيت و
در توفيق امكان دلمرده انسان و است جامعه يك فرهنگي
.داشت نخواهد را زيرساختها اين از هيچيك
آموزش اهداف از يكي:افزود ادامه در پرورش و آموزش وزير
كردن دوستداشتني و شادابي و نشاط ايجاد درواقع پرورش و
به بسته آن از عمدهاي بخش كه است مدرسه محيط
در تربيتبدني درس اگر.است مديران صحيح برنامهريزي
مناسب تفريح و ورزشي محيط بتوانيم و شود گرفته جدي مدرسه
اين در اشتياق با دانشآموزان كنيم فراهم مدرسه در را
آنها توجه نتيجه در.ميكنند پيدا حضور دوستداشتني محيط
.شد خواهد جذب ميكنند القا معلمان كه پيامهايي به بيشتر
به راهنمايي مقطع در مشاوره بازسازي
ميدهد تاريخيپايان غفلتهاي
در مشاوره فرآيند بازسازي و احياء:فرهنگي علمي گروه
تاريخي فراموشكاريهاي و غفلتها به راهنمايي مقطع
واقعيات به توجه بدون دوره اين اصلاح و ميدهد پايان
.نيست ممكن جامعه
وزارت تربيتي امور و عمومي آموزش معاون موسوي مختار
مديركل معارفه مراسم در مطلب اين اعلام با پرورش و آموزش
دوره متاسفانه:گفت راهنمايي پرورش و آموزش دفتر
دوره به پرداختن و است گرفته قرار موردغفلت راهنمايي
دوباره مهندسي و مجدد بازنگري نيازمند راهنمايي ، تحصيلي
.است قوت و ضعف نقاط و زوايا
و تحولات شروع و ساختار اصلاح براي:كرد تصريح وي
طرح و نظري مطالعه فقط حساس ، و مهم دوره اين در تغييرات
و فرهنگي اجتماعي ، واقعيتهاي به توجه بدون تئوريك مباحث
مطالعه ، هرگونه در بايد بلكه نيست ، كارساز اقتصادي
فرآيند تقويت براي آموزشي ، مدلهاي ارائه و برنامهريزي
با آشنا دانشآموزان تربيت و دوره اين چارچوبهاي
.كرد حركت موجود واقعيتهاي با متناسب زندگي مهارتهاي
نفت صنعت شدن ملي درباره نشست
موضوع با پاسخ و پرسش و سخنراني جلسه:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار ارشاد حسينيه در نفت صنعت شدن ملي چگونگي
دانشگاه الهيات دانشكده اسلامي انجمن سوي از برنامه اين
كاشاني ، محمود دكتر حضور با و (رهاورد) شمال واحد آزاد
پنجشنبه روز موحد محمدعلي دكتر و ورجاوند پرويز دكتر
.ميشود برگزار ساعت 15 اسفندماه سوم و بيست
|