نظام در شده فراموش مقوله پژوهش ،
آموزشي
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
توزيع امروز از خارجي كتاب خريد كارت
ميشود
ثبت به گذشته سال در تاريخي اثر 2000
رسيد
و ايران دانشگاهي و همكاريهايعلمي
مييابد
گسترش نيوزيلند
ماه ارديبهشت سعدي بزرگداشت مراسم
ميشود برگزار
پرورش و آموزش سازمان برنامههاي
شد اعلام سال 81 در استثنائي
امور در پرورش و آموزش وزير مشاور
شد منصوب فرهنگيان تشكلهاي
سال در تربيتي و آموزشي مجتمع طرح
ميشود اجرا جديد تحصيلي

نظام در شده فراموش مقوله پژوهش ،
آموزشي
:اشاره
وي.ميكرد مطرح را جالبي نكته تحريريه ، همكاران از يكي
بود مصر دبستانيام فرزند نوروزي ، تعطيلات در:ميگفت
اين نميدانم !كنم هديه قورباغه يك او به عيدي براي كه
پيگيري.بود كرده بارور او ذهن در كسي چه را عجيب فكر
طول در بود ، كرده كلافه را خانوادهام و من او ، مستمر
رودخانههاي بركههاو به مدام عيد روزهاي اين
زديم ، سر بوديم كرده سفر آنجا به كه همدان و آذربايجان
!نيافتيم را قورباغهاي هيچ متاسفانه اما
مورد در كه اين با سالها طولاين در كه بود طبيعي
و راهنمايي ابتدايي ، كتابهاي در را مطالبي دوزيستان
كه نشدم نكته اين متوجه اما بودم ، خوانده متوسطه
اين با نشدهاند ، فارغ زمستاني خواب از هنوز قورباغهها
تخم داشتن اختيار در به تنها مستمر تلاش از پس حال
.شديم راضي قورباغه
داخل شيشهاي در قورباغه تخم توده تاكنون روز آن از
روز هر دبستانيام كودك و كرده جاخوش ما بالكنخانه
جستجوي.ميكند دنبال نزديك از را قورباغهها رشد پديده
او اوليه انگيزه كردكه رهنمون نكته اين به ذهنيمرا
كه روز همان شد ، شروع منطقه 5تهران در دبستاني از
براي آن رشد سير قورباغهو مورد در دبستاني آموزگار
با والدين تمامي بيگمان.بود كرده صحبت دبستاني كودكان
اين تمامي با اما هستند ، روبهرو كنجكاوي فرزندان چنين
هنوز پژوهش ، و تحقيق براي آموزشي انگيزههاي
هدفمند راهكارهاي ارائه از آموزشي نظام دستاندركاران
خانه اگرمتوليان كه است پرواضح.بودهاند غافل پژوهشي
پژوهشي نگاههاي اين روشنهاي سايه هم همياري با مدرسه و
سنتي شكل فعلياز آموزشي ساختار كنند ، تقويت را
.كرد خواهد تغيير فعال يادگيري نظام به يادسپاري
در پژوهش روحيه فقدان زمينه در را مطلبي((پوستي سعيده))
:ميخوانيم را آن هم با كه است كرده تهيه كشور مدارس
به توجه پيشرفته ، جوامع در روانشناسي علوم پيشرفت
افرادي پرورش و رشد منظور به را كودكان نهان استعدادهاي
در.ميداند لازم و ضروري امري فردا ، جامعه براي آمد كار
يا مانع هرگونه برداشتن با توجهاتي چنين كلي نگاه يك
سوي از گوناگون آوردنامكانات فراهم و سو يك از فشار
امكانپذير كودك توسط سودمند تحربياتي كسب براي ديگر ،
شرط به زمان كوتاهترين در كه تجربياتي.است
ديگر عبارت به.ميآيند بدست مربي مناسب عكسالعملهاي
بزرگتر چه هر و ميپردازد خود اطراف در كندوكاو كودكبه
اكتسابي بينش شدهو وسيعتر جستوجو اين دايره ميشود ،
مربي يك نهان بجاو دخالتهاي.ميشود اوغنيتر
چون را آموختههايش تا ميكند كودككمك به آزموده
قابل و محكم رشتهاي و بياويزد هم به زنجيري حلقههاي
.بسازد بصري و سمعي درك از اعتماد
و كنش با ابتدا از را پژوهش كودك آموزشي ، فضاي درچنين
مدرسه فضاي به ورود بدو در و ميآموزد مناسب واكنشهاي
فهم و درك لمس ، غيرقابل مطالبي حفظ به كه آن از بيش نيز
را چيز همه و جستوجوميكند گذشته عادت زند ، به دست
.درمييابد بيواسطه
در تجربياتيرا اشاعهچنين زمينه ما آموزشي سيستم آيا
?دارد دست
از و انگيزه سو يك از كه است هدفمند و خلاق امري پژوهش
اولين.ميطلبد درخوررا و مناسب امكاناتي ديگر سوي
كارهاي بهصورت دبستان از قبل كودكان آموزش در گامها
در مغز و دست آموزي مهارت لذا ميپذيرد ، انجام دستي
.است آموزشي نظام ضرورتهاي از ابتدايي آموزش سالهاي
كلاس در)):ميگويد دبستاني دانشآموزان از يكي ((پ.پريا))
ميبايست فارسي ، الفباي ازحروف يك هر خواندن با اول
بهترين و ميكرديم تهيه را حرف يا صدا آن به مربوط كارت
مدتي از بعد اما.ميكرديم نصب كلاس ديوار روي آنهارا
ميان از ديوار روي بر شده نصب كارتهاي تمام شدم متوجه
آموزگار با ميشود ، انتخاب والدين توسط شده انجام كارهاي
مشاهده او رفتار در محسوسي چندان تغيير اما كردم صحبت
ديوار بر بچهها نام با كارتي كه بود مهم من براي.نكردم
((.شود آويزان كلاس
اشاره با تهران مناطق از يكي آموز دانش ((ن -سارا)) مادر
به)):ميگويد كلاسي كارهاي در بچهها مشاركت به
در شركت براي... دبستان دانشآموزان مختلف مناسبتهاي
را خود دستي و هنري كارهاي ميتوانستند جشنها و نمايشگاه
اين در كه ميشد موفق زماني تنها دخترم اما.دهند ارائه
تدارك در من كه كند شركت منطقهاي -دبستاني جشنوارههاي
كار اين ميدانستم.ميكردم دخالت آثار (درصد صد گاه)
بر مدرسه در بچهها حال هر در ولي است بيفايده آموزشي
رقابت دراين ميكردند ، رقابت والدين توليدي آثار سر
.نبود بيتاثير نيز خانوادهها مادي زمينههاي
از بهتري سرنوشت نيز دبيرستان و راهنمايي مقاطع در پژوهش
اين دانشآموزان والدين.ندارند ابتدايي اينمقطع
مناطق.ميكنند دخالت كارها و آثار خلق در نيز مقاطع
رقابت هم با خوب تحقيقات بالاي آمار تهيه در آموزشي
دقتنظر دانشآموز توسط آن انجام به كه بيآن ميكنند ،
.باشند داشته
است ، بخش لذت آموزشي دانشآموزانهرمقطع براي پژوهش اغلب
-ذهني شالوده ميتواند و نيست شدني فراموش آن مطالب
ارتقاي سبب و دهد تغيير كلي به را دانشآموزان فكري
باشد ، جامع طرحي مدارس در پژوهش طرح اگر.شود آنها علمي
از اعم ايران آموزشي جامعه تمامي ميبايست پژوهش اجراي
پژوهش طرح زماني طرفي از.دربرگيرد روستاييرا و شهري
ابزار لذا.باشد دسترس در آن كارآمد ابزار كه است فراگير
:از عبارتند مناسب پژوهشي
متخصص ، راهنماي مربي -الف
بيشتر ، مطالعه براي نياز مورد منابع -ب
.ضروري ابزار و آزمايشگاه -ج
شرط آموزش موفق ، و صحيح طرح هر انجام به اقدام از قبل
كه ميطلبد را خاصي سياق و سبك پژوهش ، .است ضروري و لازم
كه جا آن ازشود داده آموزش نوجوانان به ميبايست
طرح يك موفق اجراي متضمن نميتواند آموزش در استثنا
و باشد موجود استعدادهاي تمامي به دسترسي نظر از پژوهشي
چنين به دانشآموزان از كمي بسيار عده ديگر طرفي از
راهكارها اين لذا دارند ، دسترسي منزل در الگوهايي
.باشد داشته فعال حضوري پژوهشي -آموزشي سيستم در ميبايست
در كه..منطقه پرورش و آموزش ضميمه راهنماي به نگاهي
ابتدايي ، پنجم و چهارم كلاس دانشآموزان براي بند چند
ما است ، شده تنظيم شده ، خواسته موضوعات تحقيق انجام جهت
پرورش و آموزش نظام پژوهش مفهوم در تفسير و تحليل از را
.ميكند بينياز ايران فعلي
دانشآموزان تحقيق و كار مراحل
.كنيد انتخاب را موضوع-1
.نماييد جمعآوري را خواندني مختلف مطالب -2
.كنيد تهيه را استفاده قابل منابع از فهرستي -3
.(موضوع با هماهنگ) مختلف تصاوير -نمودار جمعآوري -4
.غلطگيري و پيشنويس مجدد مطالعه -5
.زير ترتيب به تحقيق كردن مرتب و پاكنويس -6
يا تهيهكننده +اول صفحه در موضوع نوشتن (الف
معلم نام +تحصيلي مقطع و پايه و مدرسه نام +تهيهكنندگان
.متصدي و
.مطالب فهرست نوشتن (ب
.خود شده انتخاب موضوع با متناسب مقدمهاي (ج
.جدول -نمودار تصوير ، با همراه مطالب ارائه (د
.نويسنده و منبع نام ذكر با شده استفاده منابع نوشتن (_ه
.تحقيق مشكلات و موانع ارائه و پيشنهادات نظرات ، نوشتن (ي
و تحقيق يك ابزار مهمترين مطالعه ، براي نياز مورد منابع
علمي كنفرانس پيشنهادي موضوعات ليست به.هستند محقق
.بيندازيم نگاهي دانشآموزي
كتاب از فراتر دانشآموزان علمي كنفرانس موضوعات فهرست
ابتدايي مقطع پنجم و چهارم كلاس عمومي آموزش تكنولوژي
انسان روزمره زندگي در كانيها كاربرد -1
انگلي جانوران و گياهان معرفي -2
طبيعت در انسان نقش و تاثير -3
تاريخ ماقبل حيوانات -4
انسان زندگي در آن نقش و فسيل -5
(ص)اسلام پيامبر مهم غزوات -6
جغرافيا علم مطالعه اهميت -7
ايران مختلف نواحي مقايسه -8
هجرت تا مبعث از پيامبر زندگي -9
ماهيها شگفتانگيز دنياي -10
ايران شاعران از يكي زندگينامه -11
كريم قرآن در پيامبران از يكي داستان -12
خداشناسي راههاي -13
اسلامي جمهوري با شاهنشاهي حكومت مقايسه -14
بشر زندگي در رياضيات علم يادگيري نقش -15
انسان بدن مختلف قسمتهاي -16
جمع خواص -17
مرجع كتابهاي -18
سنگها -19
آتشفشان -20
:ميگويد ابتدايي پنجم پايه مقطع دانشآموز -ف.زهرا پدر
كودكانو كتب نشر و چاپ مختلف مراكز به متوالي روزهاي
آنها از بتواند دخترم كه منابعي يافتن اميد به نوجوانان
اما زدم ، سر كند ، استفاده علمي كنفرانس اين در شركت براي
هم بزرگترها براي حتي زمينهها برخي در.بود بيفايده
نيز موجود كتب معدود.نبود موجود مطالعه جهت مرجعي كتاب
نيز موضوعات برخي.ميداد را تكراري برداشتي اجازه تنها
قابل اصلا برخي و شود انتخاب زيادي عده توسط ميتوانست
.نبود انتخاب
شرايط واجد مخاطبين دانشگاه ، از قبل پژوهش در بنابراين
زبان مطالب نيازمند تحقيق مورد موضوع دانش نظر از چون
دانشآموزان براي ميبايست كتب اين لذا هستند ، فارسي
بودن دسترس در كه است حالي در اين و باشد استفاده قابل
بودن دسترس در.است برخوردار ويژهاي اهميت از نيز منابع
اعضاي تكتك اختيار در كه بهگونهاي كلمه عام معناي به
بازار به گذرا نگاهي با.گيرد قرار ايران آموزشي جامعه
كه مساله اين به توجه و نوجوان و كودك كتاب نامنسجم
سرگرداني است ، كتاب يك كردن رونوشت از فراتر تحقيق
، وقت وجود شرط به نياز مورد منبع يافتن براي والدين
.بود خواهد درك قابل كافي هزينه و لازم دانش
براي نياز مورد منابع تهيه و نظري پژوهش امر در پس
:نماييم توجه زير نكات به ميبايست مطالعه
درسي ، كتب موضوعات در ثبات ايجاد و بازنگري *
بازار در موجود جنبي كتابهاي و موضوعات جمعآوري *
آموزشي ، سني گروههاي براساس
درسي ، كتب موضوعات با موجود منابع كردن منطبق *
براساس نوجوانان و كودكان كتاب بازار موضوعي كمبود رفع
آموزشي ، مقاطع و سني گروه
مدارس ، در غني كتابخانه ايجاد *
مدارس ، در كتابخانه و دانشآموزان ارتباط ايجاد *
.مدارس هفتگي برنامه در پژوهش ساعات تخصيص *
در نظر دقت و ذكاوت و هوش نظر از ايراني نوجوان و كودك
پيشرفته كشورهاي در خود همسالان ديگر با پژوهش و آموزش
ميسازد متمايز ديگران از را آنان چه آن.است يكسان
امكانات كمبود و سو يك از آموزشي صحيح برنامهريزي نبود
تا دارند نياز آنان لذا است ، ديگر سوي از صحيح پژوهشي
و بازيابند اخير سالهاي را خود رفته تحليل نفس به اعتماد
.دريابند را جامعه در آن اصولي تاثير و تحصيلات واقعي هدف
به آموزشي كارشناسان و مسئولان كه است لازم بنابراين
.گمارند همت مدارس در تحقيق و پژوهش مقوله
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
30/يك و پنجاه و پنجاه شماره /نوجوان و كودك ماه كتاب *
هر قيمت /سوم و دوم شماره پنجم ، سال /دي 1380 و 30 آذر
مدير /ايران كتاب خانه:امتياز صاحب /تومان جلد 300
:نشاني /حجواني مهدي:سردبير /جامعي مسجد احمد:مسئول
/شماره 1178 فلسطين ، و صبا بين انقلاب ، خيابان تهران ،
. نمابر 6415255 /تلفن 6415271 /پستي 31313145 صندوق
توزيع گسترده با ايران تركي -فارسي هفتهنامه) اختر *
براي ((اولدوز)) صفحهاي چهار ويژهنامه همراه به -(كشوري
500/صفحه ، 27/12/80 /48 شماره 3 / نوجوانان و كودكان
/موسوي ميرطاهر:مسئول مدير و صاحبامتياز /ريال
- نمابر 2091687 /041- و 5214543 فن2081331021_____تل
.تبريز 113451385:پستي صندوق / 041 و 5214543 021
صاحب /شماره 52 ، اسفند 1380 ششم ، سال / ابريشم راه*
مصطفي:سردبير و مسئول مدير /ترابري و راه وزارت:امتياز
تلفن /شماره 49 طالقاني ، آيتالله خيابان:نشاني /يماني
. پستي51875 صندوق /نمابر 6467991 /6499017
و اطلاعرساني تخصصي ماهنامه) فلسفه و ادبيات ماه كتاب *
218/شماره 1 پنجم ، سال شماره 49 ، / (كتاب بررسي و نقد
مدير /ايران كتاب خانه:امتياز صاحب /تومان 400-صفحه
/محمدخاني علياصغر:سردبير /جامعي مسجد احمد:مسئول
.پستي 31313145 صندوق /تلفن 6414750
توزيع امروز از خارجي كتاب خريد كارت
ميشود
در خارجي كتابهاي خريد كارتهاي:فرهنگي علمي گروه
تا امروز از (ماه ارديبهشت 2111) تهران كتاب نمايشگاه
كشور رفاه بانك شعبه چهل در همزمان ماه ارديبهشت هفتم
.ميشود عرضه
بينالملل امور معاون شعاعي خبر ، مركزي واحد گزارش به
اين اعلام با تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين
نظر در خارجي كتابهاي خريد براي كه يارانهاي:گفت مطلب
و هزار دو دلار هر ميزان به گذشته سال مانند شده گرفته
.است شده تعيين ريال پانصد
اهل و استادان الف ، سطح حوزوي مدارك دارندگان:افزود وي
استادياران ، ارديبهشت ، يازده از و ريال ميليون يك تا قلم
متخصص پزشكان و دكتري مقطع دانشجويان و فارغالتحصيلان
دارندگان نمايشگاه ، روز دومين از و ريال هزار هشتصد تا
فارغالتحصيلان پزشكانعمومي ، مربيان ، ب ، سطح حوزه مدرك
از و ريال هزار ششصد تا فوقليسانس مقطع دانشجويان و
د ، و ج سطح حوزه مدرك دارندگان و ارديبهشت چهاردهم
تا فوقديپلم و ليسانس مقطع دانشجويان و فارغالتحصيلان
كتاب نمايشگاه روز پنجمين از و ريال چهارصدهزار
.كنند استفاده تسهيلات اين از ميتوانند
برپايي ايام در خارجي كتابهاي خريد كارت است گفتني
.ميشود توزيع نمايشگاه سطح در نيز نمايشگاه
ثبت به گذشته سال در تاريخي اثر 2000
رسيد
طي تاريخي - فرهنگي اثر از 2000 بيش:علميفرهنگي گروه
ترتيب بدين.شد ثبت كشور ملي آثار فهرست در گذشته سال
هزار به 5 سال 1380 پايان تا فرهنگي شده ثبت آثار تعداد
.رسيد مورد و 702
مشابه مدت با مقايسه در سال 1380 در شده ثبت آثار تعداد
از 1020 و داشته افزايش برابر دو حدود در سال 1379 ، در
.است رسيده مورد به 2002 مورد
ميراث سازمان ثبت شوراي عضو و دبير آبيار منصور گفته به
اردبيل و بالاترين مورد با 449 قزوين استان كشور ، فرهنگي
داده اختصاص خود به را آثار ثبت ميزان كمترين مورد با 4
كشور فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به.است
ثبتي اثر و 142 با 252 خوزستان و گيلان استانهاي
تعداد.گرفتهاند قرار سوم و دوم رديفهاي در بهترتيب
از ثبتي آثار كل با برابر گذشته سال يك طول در ثبتي آثار
به رو روند از حاكي كه است بوده سال 1379 تا سال 1374
ملي آثار فهرست در تاريخي - فرهنگي آثار قرارگيري صعود
.است
و ايران دانشگاهي و همكاريهايعلمي
گسترشمييابد نيوزيلند
ديدار در فناوري و تحقيقات علوم ، وزير:فرهنگي علمي گروه
كشور تجاري مذاكرات و كشاورزي وزير ((جيمساتون)) با
دو بين دانشگاهي و علمي همكاريهاي گسترش بر نيوزيلند ،
.كرد تاكيد كشور
در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
و تجاري روابط گسترش به رو روند معين مصطفي ديدار ، اين
.كرد ارزيابي مثبت را نيوزيلند و ايران بين علمي مبادلات
ماه ارديبهشت سعدي بزرگداشت مراسم
ميشود برگزار
اسلامي ، ارتباطات و فرهنگ سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
اسلامي جمهوري فرهنگي نمايندگان به اطلاعيهاي ارسال با
برگزاركردن بهتر هرچه ضرورت بر كشور از درخارج ايران
.كرد تاكيد ماه ارديبهشت اول در سعدي بزرگداشت روز
اين در عراقي ، محمدي محمود حجتالاسلاموالمسلمين
همت ، تمام است ، خواسته كشور فرهنگي نمايندگان از اطلاعيه
معطوف شيرازي سعدي معرفي براي را خود تدبير و تلاش
.نكنند دريغ زمينه اين در كوششي هيچ از و دارند
پرورش و آموزش سازمان برنامههاي
شد سال 81اعلام در استثنائي
پرورش و آموزش سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
اين جاري سال فعاليتهاي و برنامهها كشور ، استثنائي
.كرد راتشريح سازمان
رفعنقص و جديدالتاليف كتابهاي ارزيابي ((قدمي مجيد))
اين برنامههاي عمدهترين از يكي را جديد كتابهاي
صورت معلمين از نظرسنجي با كه كرد عنوان سازمان
.است گرفته
پرورش و آموزش سازمان عمومي روابط گزارش به
دانشآموزان آتيه بيمه:گفت قدمي كشور ، استثنائي
براي كه است حمايتي اقدامات مهمترين از استثنائي
.است شده اعتبار تامين سال 81
با:كرد نشان خاطر پرورش و آموزش وزير معاون
و 500 ميليارد بالغبر 22 اعتباري
بيمه حق سال پنج مدت به جاري سال از هزارريال
شود پرداختمي كشور استثنائي آموزان دانش
سال پنج پايان از بعد توانند مي آموزان دانش و
.كنند دريافت مستمري
آماده كودكان سنجش طرح اجراي يادآوري با قدمي
جمله از را فراگير آموزش توسعه دبستان ، به ورود
استثنائي پرورش و آموزش سازمان اصلي برنامههاي
طرح اجراي از اصلي هدف:داد ادامه و كرد عنوان
استثنائي آموزان دانش كه است اين فراگير آموزش
عادي كودكان ساير كنار در و خود زندگي محل بتواننددر
.كنند تحصيل
امور در پرورش و آموزش وزير مشاور
شد منصوب
فرهنگيان تشكلهاي
محمود حكمي طي پرورش و آموزش وزير:علميفرهنگي گروه
تشكلهاي به مربوط امور در وزير مشاور سمت به را قنبري
.كرد منصوب فرهنگيان
مسئولان با مستمر ارتباط خبر مركزي واحد گزارش به
به مبتلا مطالب درباره بررسي و بحث و فرهنگيان تشكلهاي
براي بررسي و مطالعه آنان ، ديدگاههاي دريافت و وزارتخانه
وضعيت در بهبود ايجاد و نسبي رفاه تامين راههاي يافتن
مشاور ماموريتهاي و وظايف جمله از...و معلمان معيشتي
.است وزير
سال در تربيتي و آموزشي مجتمع طرح
ميشود
اجرا جديد تحصيلي
سال در پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
در را تربيتي و آموزشي هاي مجتمع طرح 81 تحصيلي 82
.كند مي اجرا كشور مناطق از تعدادي
پرورش ، و آموزش عالي شوراي تصويب با اماكن ، اين
به و شده تشكيل محل يك دولتي مدارس اجتماع از
.شد خواهند اداره امنا هيات صورت
هدف دوشنبه روز پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط
و مدارس توسعهاختيارات مراكزيرا چنين تاسيس از
گروهي ، كار فرهنگ ترويج اداري ، مراتب سلسله كاهش
منابع از بهتر استفاده دولتي ، مدارس كيفي ارتقاي
به دستيابي و نابرابري كاهش و فيزيكي و انساني مالي ،
.كرد عنوان تحصيلي فرصتهاي
نحوه از گزارشي شد موظف تربيت و تعليم پژوهشكده
تيرماه 82 پايان تا را طرح از ارزشيابي نتايج و اجرا
.كند ارائه پرورش و آموزش عالي شوراي به
|