خانه از فرار
در ارديبهشت دهم مطبوعات نمايشگاه نهمين
ميشود برگزار تهران
شماره خواست شهروندان از انتظامي نيروي
يادداشت را خود الكترونيكي وسايل سريال
كنند
كتاب بينالمللي نمايشگاه در ايران حضور
ايتاليا كودك
قرباني تهران 3 شمالي ارتفاعات سرماي
گرفت

خانه از فرار
منزل از دختران فرار بر موثر اجتماعي عوامل بررسي
عوامل ديگر و محروميت و فقر فشار زير جوانان اگر
وسوسههاي به حال عين در و بگيرند قرار نامساعد ساختاري
ديگر سوي از و باشند داشته دسترسي نيز خود اطراف محيطي
تحمل يا مثبت خود از تصوير مانند را مطلوب فردي عوامل
نظم و هنجارها آن دنبال به و باشند نكرده كسب كافي بالاي
آينده ميتوان آساني به باشد ضعيف نيز جامعه اخلاقي
.كرد پيشبيني آنان براي را سياهي
و پايگاه كسب براي راههايي نتوانند جوانان كه زماني تا
تسليم راحتي به كنند پيدا خود براي ارزش و احترام كسب
طور به آنان نگهداري و حفظ و شد خواهند محيطي وسوسههاي
.بود خواهد مشكل پايدار
از يكي دارد ، گوناگوني تعابير خانواده كانون از فرار
.والدين رفتار الگوي با همانندي در شكست:از عبارتست آنها
كودك كه است استقلالطلبي شديد تمايل ارضاي:ديگر تعبير
به نسبت را خود وابستگي و والدين نهي و امر و مداخله
.نميكند تحمل آنان
كه پديده اين:گفت ميتوان منزل از فرار پديده تبيين در
وقوع به هنگامي ميشود ، محسوب اجتماعي آسيب نوعي
قانوني ، بدون سن از پائينتر نوجوان و كودك كه ميپيوندد
مسئوليت كه ديگري فرد هر يا و والدين رضايت و اجازه
ترك را خود زندگي محل يا منزل داراست ، را وي از نگهداري
.نمايد
ميافتند؟ خانه از فرار فكر به نوجوانان چرا راستي به اما
موجب كه حكمفرماست خانه بر شرايطي چه ديد بايد واقع در
كند؟ فرار خانه از نوجوان كه ميشود
بپردازيم ، پديده اين عوامل و علل بررسي به اينكه از قبل
يادآور را خانواده و نوجواني اهميت ديگر بار است لازم
.شويم
نوجواني پراضطراب دوران
هر از بيشتر كه است روح بيقراري و طوفاني دوره نوجواني
و گوناگون عواطف و احساسات هجوم دستخوش ديگري ، دوران
.دارد قرار شگفتانگيز
رواني ، و ذهني فيزيكي ، رشد دليل به بالغ ، تازه جوان
خويش ، بحراني عواطف و احساسات شديد تاثير تحت اجتماعي ،
.ميشود زودرنج و حساس سخت
نيازمنديهاي تاثير تحت جوانان ، احساسي و عاطفي هيجانهاي
مقبوليت ، به نياز جمله از جسماني ، رواني ، اصيل و طبيعي
كردن ، جلوه مهم به نياز ستايش ، به نياز استقلال ، به نياز
.دارد قرار...و جديد انديشههاي و عقايد تجربه به نياز
و جسمي صفات پيدايش با كه آنجا از جنسي ، غريزه بيداري
به توجه كه ميشود سبب است ، همراه مشخص نسبتا روحي
غفلت حتي و كمعنايتي مورد جوانان روحي ديگر نيازمنديهاي
.گيرد قرار
جوانان ، واكنشهاي و كنشها از بسياري نوجواني دوران در
عيبجو و خردهگير نوجوان اگر مثال براي.نيستند بيعلت
و داوري حس كه است آن براي است ، گفتوگو و بحث خواهان و
او عيبجويي حقيقت ، در و است نهاده تكامل به رو او تشخيص
.ميآيد حساب به داوري حس پرورش براي فكري تمرين يك
راهنما ، مدل ، به نياز از حاكي مدپرستياش ، و قهرمانپرستي
بيقراريها ، .است زيباجويي و خودستايي خودنمايي ،
روح از نشانهاي جوانان ، گذرانيهاي وقت و پرسهزنيها
ستيزه در.است روحي استراحت به آنان شديد نياز و ناآرام
و لجبازي در و كردن جلوه مهم به ميل جوييهايش
به و است نهفته خودمختاري و آزادي به شوق سركشيهايش
والدين نظر از همه كه است بزرگسالان امتيازات كسب دنبال
.ميشود تعبير غيرطبيعي و غيرعادي جلوههاي به ناآگاه
اواسط سالگي ، (1411) اوايل مرحله به 3 نوجواني مراحل
تقسيم سالگي (2017) نوجواني اواخر و سالگي (1714)
.دارد را خود ويژگيهاي دوره هر كه ميشود
فعاليت ميشود ، آغاز بيولوژيك تغييرات كه نخست مرحله در
در ميآورند ، پديد را بلوغ باليني نشانههاي هورمونها ،
مهم را همتايانشان عقايد بينهايت نوجوانان دوره اين
.ميكنند مقايسه ديگران با را خود دائما و ميكنند تلقي
به را خود وزن و قد نظر از پسران نوجواني ، دوم مرحله در
از بسياري.ميافتند جلو آنها از و رسانده دختران
كليشهاي نقشهاي حاملگي ، جنسي ، مسائل به مربوط جريانات
نوجوان دغدغههاي از گوشههايي هويت و اشتهار مرد ، و زن
.است دوره اين در
منطقي افكار براي توانايي پيدايش نوجواني ، سوم مرحله در
ساختمان زيرا است ، مرحله اين ويژگي مهمترين انتزاعي و
سوئي از امر اين و است كامل نوجواني اواخر در فرد عصبي
جريانات با ديگر سوي از و كرده استنتاج به قادر را او
جهاني جريانهاي و قضاوت مذهب ، اخلاقي ، اصول بشردوستانه ،
از مشخص اخلاقي مجموعه يك كسب واقع در.ميسازد آشنا
.است نوجواني اواخر دستاوردهاي مهمترين
اجتماعي نهاد مهمترين خانواده ،
براي كه است جهاني و عمومي نهادي ، نظام نخستين خانواده
تام ضرورت جامعه بقاياي و انسان حياتي نيازمنديهاي رفع
و عقايد افكار ، تاثير تحت تولد ، از پس فردي هر.دارد
حقيقت در خانواده.ميگيرد قرار خود خانواده اعضاي رفتار
اجتماع فرهنگ با طفل وسيله بدان كه دارد را كانالي حكم
انسان در را عواطفي و عادات همچنين و ميشود مانوس خود
.ميدهد قرار تاثير تحت را او شخصيت كه ميكند ايجاد
:شود ظاهر صورت به 3 است ممكن خانواده يك اعضاي رابطه
و موقعيت تناسب به افراد همه خانواده اين در:دموكراسي -
نظر اظهار و خانه امور اداره در دخالت حق خود امكانات
.دارند را مختلف مسائل درباره
بتواند هركس كه است اين آزادي از منظور:مطلق آزادي -
در دخالت حق ديگري و دهد انجام دارد ميل كه را هركاري
معمولا خانوادهاي ، چنين يك در.باشد نداشته را او كار
و هرج نتيجه در.كند عمل خود ميل مطابق ميخواهد فردي هر
و ميشود خانواده اعضاي روابط بر حاكم بينظمي و مرج
.شد خواهد مشكل زندگي
اعمال براي حاكم نفر يك خانواده نوع اين در:ديكتاتوري -
بعضي در و است پدر غالبا فرد اين است ، ديگران رفتار و
امنيت احساس خانوادهاي چنين در نوجوان.مادر موارد
.است متزلزل هميشه او وضعيت و نميكند
صاحبنظران هشدار و خانواده در بحران
براي مطمئن مامني همواره ايراني ، حمايتگر و گرم خانههاي
ميان شكاف افزايش امروزه اما.بودهاند رنجي هر التيام
و والدين اخلاقي بحرانهاي ازدواج ، سن رفتن بالا نسلها ،
مخاطره به را پرمهر كانون اين شيرين گرماي طلاق ، سرانجام
.است افكنده
كارايي دادن نشان براي جامعهشناس افروغ ، عماد دكتر
برميشمارد را عاطفي آموزشي ، تربيتي ، كاركردهاي خانواده ،
قرار "نوشدگي" تاثير تحت كاركردها اين است معتقد و
.گرفتهاند
ياد حساسيت با هم بالقوه بحرانهاي از ادامه در وي
نميدهند اجازه كه بحرانهايي:ميافزايد و ميكند
دليل به چون هستند بالقوه بحرانهاي بگيرد ، شكل خانواده
خود اين و يافته كاهش ازدواج ميزان اقتصادي مشكلات
تهديد را تاريخ كل و اجتماع خانواده ، كه است بحراني
.ميكند
متاهلين دامن بيشتر متاسفانه كه تنوعطلبي بحران همچنين
.ميكند متلاشي درون از را خانوادهها دارد و گرفته را
كاهش اصلي عامل اجتماعي روانشناس غفاري مسعود دكتر اما
خانهو در پدر مشروعيت رفتن دست از را خانواده كارايي
هرم نوك در پدر سنتي جامعه در يعنيميداند فرزندسالاري
ساختار در اما.بود محبوبيت و تصميمگيري ، احترام قدرت ،
كمتجربهترين و آمده پائين هرم نوك از كمكم پدر كنوني
را او جاي فرزند يعني خانواده فرد كمصلاحيتترين و
:ميدهد ادامه ازدواج سن رفتن بالا مورد در وي.است گرفته
عامل بهويژه ديگر مختلف عوامل بخاطر مساله اين در"
و ميشود خانواده تشكيل داوطلب كسي كمتر ديگر اقتصادي
".است فاجعه يك خود اين
ايجاد در را پرورش و آموزش نقش نيز ، طباطبايي دكتر
فرزندان دانش سطح بردن بالا در فرهنگي و بنياني تغييرات
به بخشيدن آگاهي مورد در را جمعي رسانههاي نقش و
اين هشدار كه بجاست بنابراين.ميداند مهم خانوادهها
.بگيريم جدي را افراد
خانواده سلول تخريب در موثر عوامل مهمترين
:والدين جدايي و طلاق -
و عصيان عصبي ، ريختگي هم در عقلانيت ، ضعف فقر ، كه وقتي
آساي پتك ضربات زندگي ، گسستگي و بنبست نهايت در و پرخاش
انسانهايي تنها ميآورد ، فرود زندگي سبز پيكره بر را خود
و سياهبختترين كه ميمانند جاي بر پريشان و درمانده
(فرزندان)كلمه يك در نوجوانان و كودكان آنها ، مظلومترين
.هستند آنها
اين در جامعهشناس آسيبشناسو فرجاد ، دكترمحمدحسين
بيان را طلاق عوامل مهمترين بخواهيم اگر":ميگويد خصوص
خلقي ، خصوصيات شناخت عدم فكري ، تفاوتهاي از بايد كنيم
زن خويشاوندان بيجاي دخالتهاي همسران ، شخصيتي و رفتاري
صداقت عدم بودن ، سن هم سني ، كم زياد ، سني تفاوت مرد ، و
قاسم ديگر سوي از."ببريم نام...و طبقاتي تفاوت زوجين ،
معتقد تهران تربيتيدانشگاه علوم دانشكده استاد قاضي ،
آگاه زنان كه دارد اين از طلاقحكايت افزايش كه است
.نميروند زور حرف زير سابق همانند ديگر و شدهاند
روزنامه با گفتوگويي در ريحانه خانه مدير شيرازي ، خانم
كرده ذكر طلاق را خانه از دختران گريز عامل اولين رسالت
طلاق تبعات از يكي كه ناپدري يا نامادري وجود وياست
.برميشمارد نوجوانان اين مشكلات مهمترين از را است
فرزندان روي بر طلاق اثرات
ز ا را خود اصلي حاميان والدين ، طلاق اثر بر كه فرزنداني
فريب راحتي وبه خطرند در ديگران از بيش دادهاند ، دست
.ميخورند را افراد فريبنده سخنان و آراسته ظاهر
چنيني ، اين كودكان از كه هستند كمين در بسياري سودجويان
باندهاي وتشكيل سرقت قاچاق ، مانند خود اهداف به رسيدن در
.كنند استفاده مخرب ،
و اصلاح كانون دختران بخش مددكار فتحاللهزاده خانم
خانوادهاي دروني ، فشارهاي":ميگويد زمينه اين در تربيت
يعني سني دوران حساسترين در سرخوردگي و پاشيده هم از
خلاف اعمال به نوجوانان كه ميشود باعث بلوغ و نوجواني
شده حادتر كانون به ورود هنگام در وضعيت اين.بزنند دست
يكديگر با نزاع و چاقو يا شيشه با خودزني به و
".ميانجامد
خانواده بودن پرجمعيت
در اولاد كثرت نوجوانان ، فرار ساز زمينه مسائل از يكي
بر كافي نظارت و كنترل امكان اولا كه چرا است ، خانواده
و نوازش امكان ثانيا.مييابد كاهش نوجوانان رفتار
طور به آنها تكتك نيازهايعاطفي ارضاء و محبت ابراز
براي تحملش كه مسائلي از ديگر يكي.نيست ميسر كامل
گاهي كه شده ديده.است تبعيض مساله است دشوار نوجوانان
كه خصوصياتي خاطر به ديگرشان كودكان والدينبه
بيشتري محبت و علاقه (...و نكتهسنجي هوشمندي ، )دارند
دختر خواستههاي و نيازها از كه صورتي در ميدهند نشان
.غافلند نوجوانشان
به را پرجمعيت خانواده روانپزشكي ، متخصص صابري مهدي دكتر
پدر از مركب كه خانوادههايي نخست:ميكند تقسيم گونه دو
نوع اين در است معتقد كه است...و مادربزرگ و بزرگ
رفتار بر متعدد افراد بهنظارت توجه با خانوادهها
به را تجاربشان همديگر ، كنار در نسل سه واينكه فرزندان
.است كمتر بزهكاري ميدهند انتقال هم
والدين كه ميرسد حدي به فرزندان تعداد دوم دسته امادر
فردي نيازهاي تامين از فرزندان زياد شمار دليل به صرفا
ناتوان بهداشت ، و تربيت آموزش ، از اعم آنها اجتماعي و
.ميشوند
دانشگاه علمي هيات عضو و جامعهشناس آقاجاني دكتر
كه است زماني پرجمعيت خانوادههاي مضاعف مشكل":ميگويد
محلهها ، اين در.شوند ساكن خوشنام چندان نه محلههاي در
.نميشود بارور فرد در هنجارها و ندارد مفهوم جامعهپذيري
اعتراضهاي اينكهاز براي مادرخانواده مثال عنوان به
ناهار كه لقمهاي صرف محض به باشد امان در صاحبخانه
اين در او.ميكند كوچه روانه را فرزندان ميشود ، خوانده
در.ندارد ميگذرد ، فرزندانش بر آنچه از اطلاعي مدت
و ميشود...و ناباب دوست و خطا دچار فرزند ، اثني ، همين
بزهكاري راه كند ، اصلاح درستي به را او تا نيست كسي چون
".ميگيرد پيش در را جرم ارتكاب و
خانوادگي اختلافات
كودك كه است كانوني اولين خانواده ميدانيم ، كه همانطور
مييابد ، رشد انساني تكامل و فردي خصوصيات نظر آناز در
اختلافات بروز و خانوادگي كانون در هماهنگي رفتن بين از
كودك احساس و روح به ميتواند كه است عاملي خود خانوادگي
اثر بر كودك بلاتكليفي و بيپناهي.برساند آسيب
و انسانها از اعتماد سلب نتيجه در و خانوادگي درگيريهاي
جرم ارتكاب و فرار براي را زمينه كه است عواملي اجتماع
راضي خود زناشويي زندگي از والدين چنانچهميكند مهيا
برايشان او با عاطفي روابط برقراري و نوجوان تحمل نباشند
.است دشوار
يكديگر به وناسزاگويي تحقير به نوجوان برابر در آنان
نوجوان به يك هر نقش از را منفوري تصوير و ميپردازند
مشاجرات و دعواها مكرر ، بگومگوهاي وجود.ميدهند ارائه
پرخاشگر ، عصبي ، را بچهها شوهر ، و زن بين خانه در جاري
رواني آرامش عدم علت به نوجوان.ميكند ستيزهجو و مهاجم
پريشان و مضطرب دائما شده بيعلاقه خود كار و تحصيل به
.است
و صفا و آرامش رنگ خود خانه در طفل اين اگر است بديهي
كوچه در است ناچار نبيند ، است نيازمند بدان كه را صميميت
.بپردازد آن بهجستجوي خيابان و
والدين اعتياد
مخدر مواد به اعتياد معاصر ، انسان تراژدي غمانگيزترين
بوده اجتماع و خانواده ويرانگر كه ملعبهاي به پناه.است
.است آدمي روان و روح براي عامل مخربترين و
فرزندان باشد ، مواد به آلوده والدين از يكي چنانچه
همين.گرفت خواهند قرار خطر معرض در كسي هر از بيش آنها
نزد در اعتياد يعني موضوع اين قبح كه ميگردد باعث امر
انجام مساعد ، شرايط بروز صورت در و رفته بين از فرزندان
.بگيرد صورت راحتي به فرزندان توسط مواد مصرف تكرار و
اعتياد حاصل كه است داده نشان آسيبشناسي بررسيهاي
و كودكان ويراني عاطفي ، پيوند سستي و كانون سردي والدين ،
زندگي ، نابساماني شرمساري ، احساس تبهكاري ، از ناشي عوارض
.ميباشد جرم به شدن منجر سرانجام و انحراف استعداد
اعتياد ، بچههاي":است شده گفته اعتياد بچههاي تعريف در
و پدر با (خانواده)خود پرورش محيط كهدر هستند كودكاني
همزيستي خود خانواده معتاد اعضاي از يكي يا و مادر يا
"دارند
اداره به نسبت كه مسئوليتي عليرغم پدر كه خانوادهاي در
عهده بر فرزندش...و تحصيل پوشاك ، تغذيه ، مالي ، امور
به كودك ديدگان مقابل در اينها همه به بيتفاوت دارد ،
در اينكه جاي به نيز مادر و ميپردازد مخدر ماده استعمال
نيازهاي تامين و مراقبت نقش ايفاي به مادري والاي مقام
گرفتار اعتياد دام در بپردازد كودك...و روحي و عاطفي
، ميشود مشغول مخدر مواد استعمال به پدر كنار در و گشته
افراد تجمع و آمد و رفت محل به كمكم آنها خانه بسا چه
.شود مبدل نيز معتاد و غريبه
مهربان و بخشنده بسيار نشئگي شرايط در معتاد اولياي
و عصيان و غضب و خشم از سرشار خماري حال در و ميشوند
و بيتفاوتي كمال يادر و ميگردند درندهخويي
در پسميبرند سر به خانواده افراد به نسبت بيحوصلگي
نمو و رشد خانواده اين در كه نوجواني و كودك از حالت اين
!!داشت؟ ميتوان انتظاري چه راستي به مييابد
دو هر يا والدين از يكي فوت
پيكره و كانون بر سهمگين آواري سان به مادر يا و پدر مرگ
بيتوجهي دليل به موارد برخي در كه شود مي تلقي خانواده
نامناسب عنصر شدن جايگزين فرزندان ، به كردن كمتوجهي يا
نظارتي فرايندن شدن ضعيف رفته ، دست از فرد جاي به
رواني و روحي بحرانهاي بيمارگونه افزايش خانواده ،
اسباب و گرديده حاد ناهنجاريهاي ايجاد سبب...و فرزندان
.ميكند فراهم را خانه از فرار
دست از فوت دليل به را والدين از يكي كه خانوادههايي در
بر را خود تسلط و ميگيرند را پدر جاي گاهي پسران داده
به را اجتماعي رشد و عاطفه رشد مجال و ميكنند حفظ همه
مسئوليتها گذشته ، از بيشتر دسته اين.نميدهند ديگران
و انزوا به شوند مواجه شكست با اگر و ميشوند پذيرا را
.ميآورند روي كنارهگيري
مشكلات شوند ، مي محروم پدر نعمت از وقتي نيز دختران
مخارج سنگين بار نميتوانند اينكه اولا دارند بيشتري
به زود خيلي ثانيا.بگيرند برعهده تنهايي به را خانه
الگوي يك نداشتن علت به و ميشوند فرستاده شوهر خانه
نهايتا و فرانگرفتهاند را مرد با مناسب رفتار پدري ،
به بلكه نميكند حل را مشكلي تنها نه ازدواج اين
.ميانجامد نيز خانوادگي برخوردهاي
مشكلات ناپدري يا و نامادري يك با كردن زندگي ضمن در
فاقد نوجوان وقتي زيرا.آورد خواهد بوجود نيز را ديگري
باشد داشته را كننده مصرف حالت خانه در و باشد مالي بنيه
عاطفي ، نظر از تا باشد نداشته هم دلسوزي وسرپرست
نباشد هم سازماني يا ارگان و كند جبران را او كمبودهاي
امواج كه است حال اين در كند برطرف را او نيازمنديهاي تا
سوءظن و تحقير و تهمت و ناراحتي و رنج و بدبختي خروشان
.ميشود حملهور او سوي به و آورده فشار او به
محروميت و فقر
سبب ثروت و فقر":مينويسد جمهوريت كتاب در افلاطون
حس برده ، بين از را احساسات فقر ، .ميشود كشورها نابودي
".ميكند تشديد را بدبيني و انتقامجويي كينهتوزي ،
كه صورتي به ثروت ، عادلانه توزيع عدم كه است ذكر شايان
سبب ميشوند ، ثروتمندتر اغنيا و فقيرتر فقرا ، روز هر
مادي و فردگرايي اثر بر و ميگردد طبقاتي فاصله افزايش
هدايت به قادر جوان رفته ، ميان از همبستگي احساس شدن ،
ارزشهاي نتيجه در.بود نخواهد بيعدالتي عليه ستيز درست
و ميگردد سست اجتماعي نظارت شده ، اعتبار فاقد اجتماعي
.ميگيرد شكل بزهكاري
سرپرست حضور است ، مالي مضيقه دچار كه خانوادهاي در
به افراد تماس و ميشود كمتر خانوادگي جمع در خانواده
را يكديگر خسته ، وضعيتي در خانواده افراد.ميرسد حداقل
تحمل و افراد حوصله خستگي ، و كار فشارميكنند ملاقات
دامن را مشاجرات و درگيريها و ميكند كم را يكديگر عقايد
.ميزند
فقير خانوادههاي سرپرست بودن بيسواد علت به آن بر علاوه
زندگي مايحتاج تامين براي هستند ناگزير موارد ، اكثر در
در شام تا صبح از و داده در تن خسته و خشن كارهاي به
.باشند منزل بيرون
و تهديد با را فرزندان تمنيات برميگردند منزل به وقتي
و رفاه از بودن محروم بهخاطر فرزندان و گفته پاسخ خشونت
در و ميشوند سرخوردگي نوعي دچار دارند ديگران كه آسايشي
روياهاي دنبال به و كرده ترك را خانه كه است حالت اين
.ميروند خود
عوامل بر علاوه اجتماعي مسائل صاحبنظران و كارشناسان
پديده براي نيز را ديگري دلايل خانواده ، به مربوط مهم
صورت به كه كردهاند مطرح منزل از نوجوانان فرار
:ميدهيم قرار شما اختيار در را آن فهرستوار
نسل دو ميان شكاف (1
مدارس در تربيتي اصول رعايت عدم (2
حاشيهنشيني و مهاجرت (3
برچسبزني و برچسب (4
(نشريات و مطبوعات ويدئو ، تلويزيون ، ) جمعي رسانههاي (5
نتيجهگيري
و مجالست جوانان با بيشتر چرا:پرسيدند حكيم سقراط از
ميكني؟ همنشيني
كرد راست ميتوان را تر نازكو شاخههاي كه داد پاسخ
استقامت به باشد ، رفته آنها طراوت كه سخت چوبهاي ولي
.نگرايد
يك مانند كه هستند مختلفي عوامل ديديم ، كه همانطور
.دارند نقش منزل از دختران بخصوص نوجوانان فرار در زنجيره
مامن يك عنوان به والدين و خانواده نقش ميان ، اين در كه
.است حياتيتر و پررنگتر تربيتي ، حمايتي ، منشا و
محبت آنها ، مهمترين كه دارد متعددي نيازهاي نوجوان يك
شود سيراب محبت و عشق از نوجوان اين اگرميباشد
مراحل و ميكند نگاه جامعه به مثبتي ديد با بنابراين
به و تدريج به...و عزتنفس احترام ، مثل شخصيت تكامل
با خانواده در اگر اماميگيرد شكل او در منطقي صورت
شكنجه و اذيت و آزار مورد مرتب و شود روبهرو محبت كمبود
اجازه خود به نرسد جايي به اعتراضش فرياد و بگيرد قرار
او به كه را ظلمي بتواند تا شود وارد جامعه به كه ميدهد
.بگيرد را خود حق و كند جبران را شده وارد
عوامل ديگر و محروميت و فقر فشار زير جوانان اگر پس
وسوسههاي به حال عين در و بگيرند قرار نامساعد ساختاري
ديگر سوي از و باشند داشته دسترسي نيز خود اطراف محيطي
تحمل يا مثبت خود از تصوير مانند را مطلوب فردي عوامل
نظم و هنجارها آن دنبال به و باشند نكرده كسب كافي بالاي
آينده ميتوان آساني به باشد ضعيف نيز جامعه اخلاقي
.كرد پيشبيني او براي را سياهي
مدرسه و خانواده جامعه ، با جوانان پيوستگي ميبايست پس
اجتماعي ارتقاء براي را اجتماعي فرصتهاي.ببريم بالا را
اجتماعي پايگاه كسب شروع راههاي دهيم ، گسترش جوانان
كه باشيم داشته توجه و كنيم باز آنها روي به را بالاتر
و پايگاه كسب براي راههايي نتوانند جوانان كه زماني تا
تسليم راحتي به كنند پيدا خود براي ارزش و احترام كسب
طور به آنان نگهداري و حفظ و شد خواهند محيطي وسوسههاي
بالا ميرسد نظر به تقدير هر بهبود خواهد مشكل پايدار
باشد ، درمان نيازمند آنكه از بيش فراري دختران ميزان رفتن
لازم دانش عدم معلول پديده اين.است پيشگيري نيازمند
.است والدين توسط فرزندان تربيت براي
با چه و فرار از پيشگيري و سالمسازي هدف با چه بنابراين
براي جدي راهكار يك فكر به بايد آن از بعد ساماندهي هدف
.بود مشكل حل
"دختران فرار" از پيشگيري جهت پيشنهادي راههاي
و خصوصيات زمينه در والدين به زندگي مهارتهاي آموزش (1
طريق از نوجواني دوره خصوص به دختران رشد مراحل
.آموزشي سريالهاي و فيلمها ساخت و تصويري رسانههاي
مخصوصا والدين ، به رايگان و مستمر آموزشهاي ارائه (2
يا حل جهت در شده شناسايي آسيب معرض در دختران والدين
حتيالامكان و خانوادگي مداوم منازعات و اختلافات كاهش
.طلاق از جلوگيري
شان ، با دختران آشنايي خصوص در لازم آموزشهاي گنجانيدن (3
.درسي كتب محتواي در خويش حقه حقوق و منزلت
در اعتقادي و ديني ارزشهاي و اصول به پايبندي و ايجاد (4
اعمال عدم و الهي فرامين نمودن جذاب طريق از خانوادهها
.ملايمت و ملاطفت با بلكه آن اجراي در اجبار و خشونت
كه دختري دانشآموزان درخصوص اطلاعاتي بانك ايجاد (5
ناپدري و نامادري متزلزل ، متشنج ، خانوادههاي داراي
اخراج خصوصا و معرفي سرزنش ، تحقير ، از ضمنا.هستند
.گردد خودداري جدا دانشآموزان اينگونه
در انتقادپذيري مشورت ، فرهنگ گسترش و ايجاد (6
رسانههاي طريق از فرزندان بين خصوص به و خانوادهها
و خصوص اين در آموزشي فيلمهاي و سريالها پخش و تصويري
و نوجوانان پيشنهادات و انتقادات پذيرش طريق از نيز
تصميمگيريهاي در آنان با مشورت و والدين توسط جوانان
.خانوادگي
دادن دخالت طريق از نوجوانان نفس به اعتماد ارتقاي (7
از استفاده نيز و فرهنگي و اجتماعي فعاليتهاي در آنان
از نيز و مدرسه خصوصا و خانواده محيط در آنان نظرات
و خانه در آنان تنبيه و پرخاشگري سركوب ، هرگونه حذف طريق
.مدرسه
.جوانان در ازدواج سن كاهش (8
جهت قوي اجراي ضمانت با حمايتي مناسب قوانين تدوين (9
و لاقيد و بيمسئوليت والدين با قاطع و جدي برخورد
.ميكنند سوءاستفاده دختران اينگونه از كه افرادي
نگرش و صحيح باور ايجاد و تقويت جهت فرهنگي بسترسازي (10
تغيير و افراد از قبيل اين درخصوص بدبيني از دور به
.خانه از فرار پديده جهت در عموم ديدگاه
مهرجردي زارع مرضيه
اجتماعي علوم رشته دانشجوي
در ارديبهشت دهم مطبوعات نمايشگاه نهمين
ميشود
برگزار تهران
ارديبهشت دهم از مطبوعات نمايشگاه نهمين:اجتماعي گروه
دائمي محل در كتاب بينالمللي نمايشگاه با همزمان و ماه
.ميشود برگزار بينالمللي نمايشگاههاي
وزير مطبوعاتي معاون شهيدي شبان ما خبرنگار گزارش به
جشنواره:افزود مطلب اين اعلام با اسلامي ارشاد و فرهنگ
چند طي آن فراخوان و ميشود برگزار امسال نيز مطبوعات
.ميشود منتشر روزنامهها در آينده روز
سمينارهاي و ميزگردها مطبوعات نمايشگاه حاشيه در:گفت وي
براي 13 ويژهاي مراسم همچنين.ميشود برگزار تخصصي
.است شده گرفته نظر در مطبوعات آزادي جهاني روز ارديبهشت
متر شهرستاني 6 نشريات از حمايت براي امسال:گفت شهيدي
نفر يك غذاي و ذهاب و اياب اسكان ، هزينه و رايگان غرفه
.است ارشاد بعهده غرفه مسئول
روزنامهها 12 متر ، تهراني 6 مجلات به همچنين:افزود وي
و ترجيحي قيمت با غرفه متر مطبوعاتي 24 موسسات و متر
.ميشود ارائه بيشتر قيمت با آن از بيش فضاي
:گفت مطبوعات نمايشگاه مستقل برگزاري مورد در شهيدي
نهادهاي نمايندگان و مطبوعات مديران با كه جلساتي براساس
براي مشخصي مكان كه زماني تا شد قرار داشتهايم صنفي
نمايشگاه است نشده ايجاد فرهنگي نمايشگاههاي برگزاري
.شود برگزار كتاب نمايشگاه با همزمان مطبوعات
از پس اميدواريم:گفت نيز مطبوعات جشنواره مورد در وي
صنفي انجمن همكاري با داوري كار مقالات ارسال و فراخوان
سرانجام به كار مهرماه از قبل تا و انجام روزنامهنگاران
.برسد
توقيف نشريات حضور مورد در ارشاد وزير مطبوعاتي معاون
قوه نامه به توجه با:گفت امسال نمايشگاه در شده موقت
حضور از قوه اين انتظامي نيروي و ارشاد وزارت به قضائيه
.ميكند جلوگيري نمايشگاه در نشريات اين
شدن تكنرخي تاثير مورد در سخنانش از ديگري بخش در وي
پيشبيني به توجه با:گفت مطبوعاتي فعاليتهاي در ارز
براي مشكلي نميكنم فكر مطبوعات بودجه مورد در شده انجام
.شود ايجاد مطبوعات
:گفت مطبوعاتي معاون سال 81 برنامههاي مورد در شهيدي
ارتباط و صنفي نهادهاي تقويت مطبوعات ، آموزش به اهميت
مهم برنامههاي از مطبوعات عالي آموزش نهادهاي با بهتر
.است ما امسال
بينالمللي نمايشگاه در داخلي كتاب عنوان هزار 73
كتاب
هزار تهران ، كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين در
در را كتاب عنوان هزار از 73 بيش داخلي ناشر و 722
.ميكنند عرضه غرفه 991
است قرار تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين
نمايشگاههاي دايمي محل در ماه ارديبهشت نيمه
.شود برگزار تهران كتاب بينالمللي
تعاوني و اتحاديه اجرايي كميته عضو "قدياني نادر"
كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين در داخلي ناشران
امسال ، نمايشگاه در:گفت ايرنا به چهارشنبه روز تهران
كمك و درسي كمك ناشر شهرستاني ، 371 ناشر از 482 بيش
.دارند حضور نوجوان و كودك ناشر و 202 آموزشي
:كرد اضافه تهران كتاب نمايشگاه اجرايي كميته عضو
عنوان و 873 هزار عمومي ، 17 كتاب عنوان و 479 هزار 48
و كودك كتاب عنوان و 700 هزار و 6 درسي كمك كتاب
شده نام ثبت نمايشگاه اين در عرضه براي نوجوان
.است
نمايشگاه بينالمللي بخش در حاكيست ديگري گزارش
با توانند مي خارجي كتاب خريد متقاضان نيز كتاب
بانكرفاه منتخب شعب در ريال هزار مبلغ10 پرداخت
ثبت برگ پركردن و شهرستانها و تهران در كارگران
كتاب خريد كارت مدارك ، اصل و كپي با همراه نام
.كنند دريافت بانك از را خارجي
شماره خواست شهروندان از انتظامي نيروي
يادداشت را خود الكترونيكي
وسايل سريال
كنند
انتظامي نيروي انتظامي معاون جزيني سردار:اجتماعي گروه
و بهينه شناسايي براي خواست ، كشور سراسر شهروندان از
وسايل اينگونه كه زماني است بهتر سرقتشده ، وسايل درست
يادداشت را آنها سريال شماره ميكنند نگهداري منزل در را
.كنند
پوششقراردادن تحت از ميگفت سخن خبرنگاران جمع در كه وي
و داد خبر پليسي 110 فوريتهاي شبكه به شهر از 590 بيش
از سرقت ، فقره نوروز ، 10 تعطيلات در:كرد خاطرنشان
به اقدام خودرو خريدار قالب در كه افرادي طريق
.شد انجام ميكردند ، آن آزمايش و خودرو كامل تحويل
به قتل و نزاع نوروز ، ايام در:كرد تصريح وي
.است داشته كاهش درصد و 34 ترتيب 30
مردم ، آگاهي افزايش انتظامي نيروي انتظامي معاون
با سوگواري ايام تقارن و پليسي فعاليتهاي افزايش
كاهش ازعلل را شهرها در مردم حضور و نوروزي تعطيلات
.دانست مدت اين در وسرقتها جرائم
انتظامي نيروي سال 1381 برنامههاي خصوص در وي
كاركنان آموزش نيرو ، انتظامي بخش كردن تخصصي:گفت
مشاركت از استفاده جوانان ، با تخصصي برخورد براي
كنترل افزايش و محلات امنيت تامين در مردمي
دوربينهاي طريق از نامحسوس
برنامهها اين جمله از پليس خودروهاي در شده نصب
.است
حضور ميانگين اينكه به اشاره با جزيني سردار
اين:افزود است ، دقيقه جرم 9 وقوع محل در ماموران
ابلاغ هزار و 200 ميليون هفت گذشته ، سال در نيرو
.است رسانده انجام به را قضايي
انتظامي نيروي كاركنان مثبت عملكرد به:افزود وي
تا جرم وقوع از پيشگيري در موثر اقدامات خصوص در
.ميشود پرداخت پاداش ريال ميليون يك
به اشاره با پايان در انتظامي نيروي انتظامي معاون
براي خواست مردم از منازل ، سارقان گسترده دستگيري
آنها سريال شماره حتما خود الكترونيكي وسايل شناسايي
از پس اجناس اين صورت ، غيراين در كنند ، يادداشت را
اجناس عنوان به بماند ، انبارها در مدتي اينكه
.ميشوند تحويل مراجعذيربط به مجهولالمالك
كتاب بينالمللي نمايشگاه در ايران حضور
ايتاليا
كودك
و كتاب انتشار بخش:اسلامي جمهوري خبرگزاري - رم
اسلامي جمهوري نوجوان و كودك ادبيات پديدآورندگان
تصويرگر ، و نويس داستان هنرمند چند همراه به ايران
بولونياي شهر در كودك كتاب بينالمللي نمايشگاه در
روز از كه نمايشگاه اين در.است كرده شركت ايتاليا ،
ادامه آينده شنبه تا و كرده بكار آغاز چهارشنبه
آمريكا ، مانند جهان مختلف كشورهاي از ناشر دارد 1400
.دارند حضور هندوستان و برزيل اتريش ،
قرباني تهران 3 شمالي ارتفاعات سرماي
گرفت
خانواده يك عضو سه از نفر دو اجساد:خبر مركزي واحد
تلاش با بودند شده گم تهران شمالي درارتفاعات كه
نفر كردن پيدا براي تلاش و است شده پيدا كوهنوردان
.دارد ادامه همچنان سوم
اسماعيل كوهنوردي فدراسيون عمومي روابط گزارش به
ساله محمد 15 هاي نام به فرزندش دو همراه به كمالي
به صعود براي فروردين دوازدهم روز ساله حامد 18 و
عازم شهرستانك قزقونچال منطقه در فرود و توچال قله
علت به راه بين در كه شدند تهران شمالي ارتفاعات
شوند مي سرمازدگي دچار آلود مه هواي و كولاك بوران ،
گزارش اين اساس بر.است شده آنها فوت به منجر كه
كوهستان نجات و امداد گروههاي و كوهنوردان تلاش با
نيروهاي و است شده پيدا كمالي حامد و محمد اجساد
حضور منطقه در سوم نفر جسد كشف براي همچنان امدادي
.دارند
|