استاد حجازي ، سيدمحمد دكتر با گفتوگو
!نيست سلامتي راه تنها ورزش
:مشهد دانشگاه
نظر و خبر
در "بيرشك احمد استاد" بزرگداشت مراسم
شد برگزار بهشتي شهيد دانشگاه
عرصه نيكزادهنرمند اصغر علي استاد
درگذشت ايران مينياتور
ناشر انتخاب براي اطلاعات ارسال مهلت
شد اعلام سال نمونه

استاد حجازي ، سيدمحمد دكتر با گفتوگو
!نيست سلامتي راه تنها ورزش :مشهد دانشگاه
:اشاره
.شود انسان آسايش و راحتي باعث كه آن از بيش ماشيني زندگي
وارد را متعددي آسيبهاي او بدني ساختار بر ناخواسته
مشخص و مدون برنامه يك نبود به توجه با لذا.است كرده
ورود از پس آنان اغلب افراد ، روزمره زندگي طول در ورزشي
عروقي و قلبي مختلف بيماريهاي دچار ميانسالي دوران به
اجتماعي زندگي در ورزش مقوله به توجه امروزهميشوند
پيشرفت با ديگر سويي ازاست گريزناپذير ضرورت يك افراد
بدني ، تربيت عرصههاي در كارآمد نيروي تربيت و ورزشي علوم
در را آن ورزش سنتي و علمي نگاههاي تلفيق با ميتوان
.داد قرار جامعه عموم بهداشت خدمت
استاد حجازي ، سيدمحمد دكتر با مشهد در عليزاده مهدي
كه است داده انجام را گفتوگويي بدني تربيت دانشكده
:ميخوانيم هم با را آن چكيده
دهها و اعتياد صوتي ، آلودگي اضطراب ، عصبي ، تنشهاي*
.هستند امروز ماشيني زندگي مظاهر جمله از ديگر ، پديده
ميزان به و پرهياهو دنياي اين در كه ميكند حكم سليم عقل
تهاجمات اين با مقابله آماده را خود آدمي تمدن ، پيشرفت
است؟ ممكن چگونه شما منظر از تجهيزات اين شدن فراهم سازد ،
را عارضه دو بشريت مشكل هزاران حل با جديد تمدن ساختار -
تنشهاي آن تبعات كه وقت كمبود نخست ، آورد ، ارمغان به
كه حركتي فقر ديگر ، .است دروني فشارهاي و اضطراب عصبي ،
جمله از بيماريها از بسياري بروز براي را زمينه
.كرد مهيا عروقي -قلبي بيماريهاي
انجام جديد ، تمدن عوارض با مقابله براي شيوه مناسبترين
پرنشاط روحيهاي ايجاد با كه است منظم ورزشي تمرينهاي
.ميكنند جلوگيري نيز عروقي و قلبي بيماريهاي بروز از
انجام اينتروال تمرينات صورت به بايد ورزشها نوع اين
رعايت بار اضافه اصل تدريجي شكل به كه معني اين به گيرد ،
علوم دانشمندان.نشود وارد زيادي فشار قلب روي بر كه شود
فعاليت تدريجي و پيوسته افزايش را بار اضافه اصل ورزشي
عنوان به.ميكنند تعريف ورزشي عمل حين در سختتر هاي
مدت به است لازم ميدود ، دور دونده 15 يك امروز اگر مثال
آن از پس و نكند فعاليت بيشتر ميزان اين از روز سه يا دو
.دهد افزايش دور به 17 را مقدار اين
آن موازات به ولي است ، كارآمد بسيار كلي شكل به روش اين
صبحانه صرف جمله از ميشود ، پيشنهاد نيز ديگري روشهاي
در خوردن زياد از پرهيز منظم ، و كامل طور به روزانه
و شب به خواب و استراحت زمان انتقال غذايي ، وعدههاي
متعادل امر ، اين به شبانهروز از ساعت الي 8 اختصاص 7
.مخدر مواد از استفاده عدم و بدن وزن نگهداشتن
از قلب بهداشت و نگهداري پزشكي ، علوم دانشمندان ديد از *
و آسيبرسان عوامل مهار يكي است ، امكانپذير شيوه دو
تربيت علوم ديد از قلب ، به كمككننده عوامل تقويت ديگري
كرد؟ مهار را محيطي آسيبهاي ميتوان چگونه بدني ،
وراثت مانند ميشوند قلبي بيماريهاي سبب كه عواملي -
.هستند پيشگيري قابل ديگر عوامل اما نيستند ، ما كنترل تحت
را رواني و جسماني تعادل يك محيطي عوامل واقع در
انسان محيطي رفتارهاي بازخورد نتيجه كه ميآورند بهوجود
نظر از چه فرد در موجود ظرفيتهاي به توجه با يعني.است
مسائل با مقابله آماده را خود روحي ، لحاظ از چه و جسمي
رواني و روحي نظر از فرد يك خاطر آرامش.ميكند محيطي
اين با.داشت خواهد دنبال به را او جسماني سالم حركات
مثلا.شد عميقتر فيزيولوژي مباحث در ميتوان فرض پيش
را قلب ضربان و بالا فشارخون ميتوان ورزشي فعاليت با
ميدهند انجام ورزش اهل كه فعاليتي دليل بهكرد تعديل
پيدا كاهش آن ضربان و يافته افزايش قلبشان ضربهاي حجم
بروندهي قلب ، ديواره شدن عضلانيتر با نتيجه در.ميكند
.ميشود زياد آن
افرادي از كمتر قلب ضربان تعداد فعاليتها ، اين نتيجه در
استراحت لذا نميدهند ، انجام را ورزشي فعاليتهاي كه است
نقش آنها سلامتي در كه مييابد افزايش ورزشكاران قلب
فعاليتها نوع اين ديگر مثبت نتايج از.دارد بسزايي
.است رگها ديوارههاي در چربي رسوب از جلوگيري
ترشح تعديل طريق از را شديد هيجانات ورزشي فعاليتهاي
اين ترشح محل.ميكنند كنترل آدرناليني هورمونهاي
عهده به را قلب تنظيم كار كه است كليه در هورمونها
ميشود وارد قلب بر خارجي هيجان يك كه هنگامي.دارند
وجود رگها در پارگي يا و عضلاني فلج آمدن بوجود امكان
.ميكند پيدا تعديل هورمونها اين وسيله به كه دارد
كردن ورزش وسيله به هورمونها اين ظرفيت افزايش
تصلب از فعاليتها اينگونه همچنين.است امكانپذير
.ميكنند جلوگيري شرياني
در مناسب حركات بهكارگيري در علمي روشهاي وجود با *
حركات اجراي در ورزشكاران هم باز مفيد ، ورزشهاي انجام
توضيح را امر اين دليل ميشوند ، روبهرو خستگي با ورزشي
.دهيد
خستگي علمي و دقيق تمريني شيوههاي بهكارگيري عليرغم -
از بعضي كنترل زيرا ميآيد ، بهوجود ورزشكاران در عضلاني
توليد مثلا نيست ، امكانپذير تمرينكننده براي موارد
اثر بر عضلات ورزش هنگام در لاكتيك اسيد نام به سمي ماده
ورزشكار افراد در اكسيژن حضور عدم و قندها ناقص سوخت
آن بازدم در ميتوان فقط آن كاهش براي لذا.ميگيرد صورت
پيش است ممكن كه ديگري پيامد.كرد دفع اكسيژن با را
منبع دو بدن عضلات.است عضله و كبد ذخاير كاهش بيايد
كه آنجايي از خون ، گلوكز ديگري و كبد يكي دارند انرژي
اول درجه در عضلات بنابراين دارد وجود عضله اطراف در خون
مجبور شديد فعاليت نتيجه در سپس و ميكنند مصرف را گلوكز
كلي كارايي كاهش.ميشوند كبد گليكوژن از استفاده به
گليكوژن وقتي كه چراميشود بخش همين به مربوط عضله
انجام مثبتي فعاليت نميتوانند ديگر عضلات ميشود تخليه
نيز بدن در كلي كارايي كاهش باعث فرايند اين دهند ،
.ميشود
حرارت افزايش آن متعاقب و لكتروليتها و آب دادن دست از
.است عضلاني خشكي ديگر پيامدهاي از بدن
دو به را ورزشي فعاليتهاي كليه ورزشي علوم كارشناسان *
اين.ميكنند تقسيم حركتي و ايستايي ورزشهاي عمده گروه
دهيد؟ توضيح را تقسيمبندي
طول در تغيير بدون انقباض ايستايي ، تمريني نوع در -
صورت مكانيكي كار عضله در ميشود ، انجام بدن عضلات
را ايستايي تمرينهاي.ميشود ايجاد تنش اما نميگيرد ،
ديدگي آسيب از پس كه كرد توصيه ميتوان كساني به فقط
.كنند آغاز دوباره را ورزشي تمرين دارند قصد بدن عضلات
تغييرات مشاهده ، قابل انقباض دليل به پويا تمرين در
بنيادي تمرينهاي.است عضله انقباض همراه به هم مكانيكي
اينگونه.ميشود شروع تمرينات گونه اين با بدنسازي
حركتي الگوهاي و شده بدن حركتي عضلات تقويت باعث تمرينات
.ميبخشد تكامل را
نظر و خبر
راهكارهاي اغلب استانها ، بومي و محلي مسئولان:اشاره
ستادي ، مسئولان بيشتر البته ميدهند ، پيشنهاد را جالبي
حال اين با نميگيرند ، جدي هم آنچنان پيشنهادهارا اين
دهيم ، قرار ارزيابي مورد را مواردآنها برخي در نيست بد
.شود گشوده كارها از گرهي شايد
در آموزشيرا خبرهاي در سطر به سطر جستجوي حاصل
اخبار اين ميبينيد "نظر و خبر" پراكنده يادداشتهاي
قابل گاهاطلاعات سادگي ، تمامي با شهرستانها به مربوط
خواندن به را شماميدهند كارشناسان به را ملاحظهاي
را مطالبي نيز شما اميدواريم كنيم ، مي دعوت آنها وتحليل
ستادي مراكز يا و شهري و روستايي مدارس از دست ، اين از
بهاري پيكهاي منتظر.كنيد ارسال ما براي پرورش و آموزش
.هستيم
!ميشوند صبور سنگ صاحب معلمان *
شكايات به پاسخگويي و دفتربازرسي مديركل بنابرگفته
به را شكايت بازرسي ، مسئولان درجمع پرورش و آموزش وزارت
مراقب بايد و است واجب آن جواب كه بدانيد سلام مثابه
سنگيني رسالت خود دستگاه بازوي و چشم عنوان به شما باشيد
.شدهايد پذيرا را
نيز ادارات خود بايد آموزشي ، واحدهاي از غير:گفت وي
شاكيان اسم و عناوين به كاري و گيرند قرار توجه مورد
.باشيد نداشته
و درددل بدانيم كه است اين بر ما تلاش همه:كرد اضافه وي
كمك نگرانيها اين رفع به تا چيست معلم دغدغه و نگراني
.شود
صبور سنگ همچون بايد پرورش و آموزش در بازرسان:افزود وي
.كنند عمل معلمان
مراوده مكاتبه ، صبورها سنگ با معلمان كه سالهاست:نظر *
اين از نتيجهاي ظاهرا اما ميكنند ، گفتوشنود و
صورت توافق با ميرود انتظار است ، نشده حاصل گفتوشنودها
گام اولين معلمان ، فرهنگي تشكلهاي نمايندگان با گرفته
حضور 5/1 شود ، برداشته آنان حقوق استيفاي براي عملي
و پرورش و آموزش وزارت در ستادي و آموزشي كادر ميليون
به نياز آنان ، توسط دانشآموز ميليون هدايت 5/18
لذا.دارد آموزشي مسئولان سوي از صريح و جدي پاسخگويي
بررسي در پرورش و آموزش وزارت بازرسان عمل سرعت و دقت
عالي مسئولان به سازنده انتقادات و پيشنهادها گلايهها ،
گفتوشنود يك براي را زمينه ميتواند وزارتخانه رتبه
.كند فراهم بيواسطه
فرهنگسازي *
در پرورش و آموزش وزارت ارزشيابي و سنجش كل مدير گفته به
يا كلاس محيط به محدود تنها ، يادگيري "تفريح زنگ" همايش
همه در ياددهي و يادگيري فرآيند امروزه و نميشود مدارس
.دارد وجود مكانها
زير تلويزيوني سريال بازيگران) "بهروز" و "خشايار" امروز
كه ميكنند مبادرت واژههايي خلق به جامعه در (شهر آسمان
شايد خود ساله چندين تلاشهاي در زبان و علوم فرهنگستان
فراگير نشاندهنده اين و نشود واژهها اين اشاعه به موفق
.است جامعه در آموزش مقوله بودن
فضاهاي در شاد محيطهاي كردن فراهم به توجه خواستار وي
ساعات در پرورشي و آموزشي بسترهاي از بهرهگيري و آموزشي
.شد تفريح
برنامههاي نقد و مقالات گفتوگوها ، در بارها:نظر *
خلق كه كردهاند اشاره نكته اين به منتقدان تلويزيوني
و كودكان براي ميتواند جامعه در آن رواج و واژهها برخي
برنامههاي از برخي كه بهخصوص باشد ، خطرآفرين نوجوانان
بلكه ميدهند ، رواج را سطحي واژههاي تنها نه تلويزيوني
.ميشوند آموزشي نهادهاي فرهنگي تاثيرگذاري كاهش موجب
مسئولان از يكي گفتههاي در طنز صورت به نكات اين طرح
بين در آموزشي ناهنجاري اين نشاندهنده ميتواند آموزشي
برنامههاي چنانچه.باشد غيررسمي و رسمي آموزشي نهادهاي
نباشد همسو فرهنگساز رسمي نهادهاي با تلويزيون آموزشي
برنامه يك با آموزشي كادرهاي و معلمان زحمات است ممكن
.رود باد به سطحي تلويزيوني
دانشآموز دختران براي خانواده حقوق آموزش *
پرورش و آموزش سازمان مشاوره مسئول كارشناس گفته به
دانشآموز دختران براي "حقوق آموزش طرح" اصفهان استان
اجرا آزمايشي صورت به كشور استان پنج در متوسطه دوره
.ميشود
سال دانشآموزان درصد آزمايشي6/68 مرحله در طرح اين
فارس و يزد كرمان ، اصفهان ، تهران ، استانهاي دبيرستان دوم
.برميگيرد در را
و شده آغاز فروردين دوم نيمه از طرح اين آزمايشي مرحله
.داشت خواهد ادامه ماه ارديبهشت پايان تا
و هفته شش در دانشآموزان طرح اين اجراي در وي ، گفته به
مختلف حقوق درس به مربوط آموزشهاي ساعت چهار هفته هر در
.فراميگيرند را
رئيس نهاد زنان امور دفتر مشاركت با طرح اين:افزود وي
و آموزش وزارت مشاوره كل اداره هماهنگي با و جمهوري
و فردي حقوق استيفاي و آگاهي تفاهم ، ايجاد براي پرورش
.ميشود اجرا خانواده و جامعه در دانشآموزان اجتماعي
آموزشي اهداف از يكي فردي حقوق از آگاهي و تفاهم:نظر *
كه كرد كتمان نبايد را نكته اين ولي است دورههايي چنين
خانواده" شكلگيري براي مدوني سياست آموزشي نظام هنوز
اين راستي به.است نكرده ارائه جامعه در "متعادل
برحذر آتي تنشهاي از را خانواده واحد ميتواند آموزشها
مانع ميتواند آموزشي شيوه اين به دوباره بازنگري دارد؟
.شود آتي رفتاري ناهنجاريهاي بروز
در "بيرشك احمد استاد" بزرگداشت مراسم
شد برگزار شهيدبهشتي دانشگاه
درگذشت روز هفتمين بزرگداشت مراسم: فرهنگي علمي گروه
بهشتي شهيد دانشگاه ابوريحان تالار در بيرشك احمد استاد
فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزير كه مراسم اين در.شد برگزار
حضور دانشجويان و اساتيد از جمعي و بيرشك استاد خانواده
در بيرشك استاد خستگيناپذير تلاش و زحمات از داشتند
.آمد بهعمل تجليل دانش و علم گسترش
بيرشك استاد:گفت مراسم اين در بهشتي شهيد دانشگاه رئيس
و دانستن عاشق و اميدوار ميهندوست ، انسان كامل الگوي يك
.بود آموختن
تحت جايزهاي كه كرد اميدواري اظهار نديمي هادي دكتر
اين سال علمي ترجمه بهترين به "بيرشك جايزه" عنوان
.گيرد تعلق دانشگاه
اين سخنرانان ديگر از بيرشكنامه مولف اكرمي موسي دكتر
آثار از يكي بهعنوان بيرشك ايراني گاهشماري به مراسم
براساس گاهشماري اين:گفت و كرد اشاره فرزانه استاد اين
اين پايان در.است معتبر و بوده متوسط خورشيدي سال طول
بيرشك استاد كار لوازم و شخصي كتابخانه اهداء لوحه مراسم
رئيس به بيرشك بهروز فرزندش ، توسط وي خانواده سوي از
.شد اهداء بهشتي شهيد دانشگاه
عرصه نيكزادهنرمند اصغر علي استاد
درگذشت
ايران مينياتور
عرصه هنرمند نيكزاد علياصغر استاد:فرهنگي علمي گروه
يكي در مغزي عارضه اثر بر شب ايران ، چهارشنبه مينياتور
.درگذشت تهران بيمارستانهاي از
و مذهبي خانوادهاي در سال 1302 در نيكزاد استاد
.گشود جهان به ديده تبريز شهر در هنر دوستدار
قديمه صنايع مدرسه به سال 1321 در چيرهدست هنرمند اين
شادروان همچون بزرگاني كنار در و يافت راه (زيبا هنرهاي)
حسين و كريمي علي استاد شادروان زاويه ، علي محمد استاد
.پرداخت هنر اين فراگيري به بهزاد
هنرهاي موزه در ارزشمندي مينياتور آثار هنرمند ، اين از
استاد شادروان پيكر.است مانده يادگار به كشور ملي
جمعه روز دقيقه و 30 ساعت 8 نيكزاد
در واقع مرحوم آن منزل مقابل از ماه فروردين 23
جنبحسينيه شريعتي ، خيابان
.شد تشييع قباء خيابان ارشاد ،
ناشر انتخاب براي اطلاعات ارسال مهلت
شد اعلام سال نمونه
مورد در اطلاعات ارسال مهلت:علميفرهنگي گروه
در سال نمونه ناشر انتخاب براي ناشران فعاليتهاي
فروردين تا 31 تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين
.شد اعلام
را سال نمونه ناشر انتخاب ايرانيشرايط ناشران معاونت
سابقه حسن نشر ، توسعه در فرهنگي ابتكارات و ويژه فعاليت
برگزيده كتابهاي انتشار شده ، منتشر آثار كيفيت شهرت ، و
فرهنگي و علمي نيازهاي با منتشره كتابهاي تناسب سال ،
همچنين.است برشمرده كتاب صفحات تعداد متوسط و جامعه
كه آثاري سال نمونه ناشر انتخاب دستورالعمل براساس
.شد نخواهند محاسبه شدهاند منتشر كتابسازي بهصورت
ميبايست استانها تعاوني شركتهاي عامل مديران و ناشران
كتابهاي عناوين تعداد فهرست تهيه ضمن
تعداد و شمارگان ترجمه ، تاليف ، برحسب اول چاپ شده منتشر
ناشران بخش براي نيز را كتاب هر از نسخه يك صفحات ،
ارسال سال نمونه ناشر انتخاب آييننامه ايرانيبهوسيله
.كنند
|