كمسو برنامههاي و مشتاق مخاطبان
!بد دوبلهاي با خوب فيلمي

كمسو برنامههاي و مشتاق مخاطبان
ماه و نوروزي تعطيلات تلويزيوني برنامههاي حاشيه در
محرم
;اشاره
كارنامه نوروزي تعطيلات درطول تلويزيوني شبكههاي گرچه
موفق برنامه چند وحضور ندادند ارائه قبولي قابل
تلويزيون" دورنماي نميتواند شبكه دو يا يك در تلويزيوني
حال ، اين با كند ، ترسيم آن مخاطبان براي را مقبولي "ملي
كه تلويزيوني پخش و توليد تهيهكنندگان دسته آن تلاش
تقدير جاي كنند ، جلب را مخاطبان رضايت بودند توانسته
كه است تلويزيوني كارشناسان ساير بر ديگر سويي از.دارد
مدنظر نيز را مخاطبان علايق و كيفيت آتي برنامههاي در
برنامههاي نقد زمينه در زير يادداشتدهند قرار
.ميشود خوانندگان تقديم كه است شده تهيه تلويزيوني
"دهم شب" يادماندني به و زيبا برنامه با سيما اول شبكه
تلويزيوني مخاطبان همه نوروز عيد تعطيلات و محرم ايام در
.كشاند جادويي جعبه پاي دوباره را
و كلاهمخمليها داستانهاي از خلاقانه استفاده
ديالوگها زيبايي مذهبي ، مفاهيم سوي و سمت با باباشملها
اجراي در دقت و جذاب و قوي فيلمنامه بازيگران ، كلام و
ديگر بار توانست آن بازيگران بازيگيراي و فيلمنامه
.كند اثبات ايراني درجامعه را تلويزيون اهميت
مخاطب ، جذب در كارگردان توانمندي با قصه تودرتوي لايههاي
اختصاص با دوباره ميتوان كه بود پيام اين نمايانگر
هم را خوبي فيلمهاي تلويزيون ، به مردمي يارانههاي همان
و كم تمامي با مجموعهاي چنين بيگمان كرد ، پخش و توليد
پاي از راضي را مخاطبان توانست سيما اول شبكه كاستيهاي
و خانه به رسيدن براي مردم وجوش جنب.كند بلند جادو جعبه
مجموعهاي ، چنين تماشاي هنگام در سينهها در صدا حبس
كشور تلويزيون شنيدني موفقيتهاي از مخاطبان تمامي براي
بضاعت به توجه با نيز آن تلويزيوني كارگردان.است بوده
جامعه در تيپهايي چنين شناخت و تلويزيون عرصه در هنري
زيبا كلام و محدود لوكيشنهاي از استفاده با بود توانسته
.كشد تصوير به را اول پهلوي دوران پاياني سالهاي
دوران مناسب ولباس دكور از خلاقانه استفاده و صحنهآرايي
فرو دور سالهاي به را تماشاگر خود خودي به يادشده تاريخي
.ميبرد
جديد موقعيتهاي خلق و فرعي حوادث با فيلمنامه كه اين با
نيز موارد برخي در اما ميكرد ، همراه خود با را مخاطب
و اصلي داستان بسط به خود خودي به فرعي حوادث وقوع
برخي در البته ميزد ، دامن اصلي گره از مخاطب فراموشي
نقش و مزاحم مرد موقعيتهاي از تصادفي استفاده نيز موارد
و مفتش دستيار مذهبي زمينه پس نماياندن قصه پايان در او
رضايت توانست عمه به علاقه و عشق دكتردر خاطرات بالاخره
.كند جلب خود به را مخاطبان خاطر
صدا برنامههاي توليد دستاندركاران است اميد حال اين با
فرهنگ از پرهيز و حرفهاي كادرهاي از استفاده با سيما و
و آييني فرهنگ آموزههاي بهكارگيري ضمن و پركني آنتن
"ملي تلويزيون" رسانهاي جذابيت بتوانند كشورمان مذهبي
.دهند افزايش پيش از بيش را
***
در سيما دوم شبكه كمفروشي اخير سالهاي طول در متاسفانه
در شبكه اين جايگاه كه شده موجب برتر فرهنگي آثار توليد
تلويزيوني شبكههاي از زماني كه فرهنگي مخاطبان ميان
شبكه.برود بين از بود ، داخلي شبكههاي بين در تعمق قابل
تقليدي برداشتي كه "عاشورايي نغمههاي" جز به سيما دوم
تعطيلات طول در را جذابيتي هيچ بود ، قبل سالهاي از
اين نبايد البتهنكرد ايجاد خود مخاطبان بين نوروزي
از كيفي توليدي برنامههاي كاهش كه كرد كتمان را نكته
كاهش نشانگر بلكه نيست ، بودجه كمبود از ناشي شبكهها
اين اميدواريم حال اين با.حرفهاياست افراد تعداد
كارآمد ، و كيفي نيروهاي از بااستفاده بتواند نيز شبكه
.بازيابد مخاطبان بين را خود قبلي جايگاه
اين مشكلات نتوانسته تنها نه مشاركتي برنامههاي گسترش
بلكه كند ، رفع را تلويزيوني ديگر شبكههاي و شبكه
افت توليد ، سفارشي برنامههاي گونه اين ناخواسته
است چندي.است شده سبب نيز را برنامهها كيفي استاندارد
به صنايع وزارت عمومي روابط چند مشاركت با برنامهاي كه
چنين پخش ميپردازد ، كشور داخل در صنعت ارزيابي
به تلويزيوني آگهيهاي پرمحصولي سالهاي در برنامهاي
"آگهي رپرتاژ" نكند كه ميزد دامن را توهم اين خود خودي
ميشود ، داده مخاطبان خورد به تلويزيوني برنامه قالب در
مديران حضور است ، كرده پيدا تحقق مفهوم اين اينك اما
تنها نه ضعيف مجري يك با اقتصادي محصولات كننده توليد
كيفيت بلكه كند ، جلب خود به را مخاطبان نتوانسته
.است برده سوال زير هم را توليدي برنامههاي
ساعات پركردن براي تلويزيوني شبكههاي از برخي متاسفانه
مشاركت شيوه از اخيرا خود هوشمند تماشاگران مفيد
در كه ميگيرند بهره خصوصي و دولتي مراكز و باسازمانها
عبارت به ميگويند ، "آگهي رپرتاژ" آن به رسانهاي فرهنگ
با برنامههايي چنين سفارشدهندگان و سازندگان ديگر
و قالب در را برنامهاي مخاطبان ، علاقه از استفاده
بار بيشتر كه ميكنند تدارك تلويزيون برنامهسازي ساختار
!محتوايي مفاهيم تا دارد بازرگاني و تبليغاتي
كه جهاني ، عرف در برنامهسازي چنين ساختار برخلاف البته
عريان نه و غيرمستقيم صورت به تبليغي پيامهاي معمولا
كالاها از تمجيد و تعريف به مستقيم بسيار ميشود ، ارائه
.درميآيد ضدتبليغ صورت به گاه كه ميپردازند محصولات و
***
پرهيجان برنامههاي پخش با گذشته برخلاف تهران ، شبكه
سو اين تلويزيوني برنامه سينمايي ، فيلم قالب در آمريكايي
بلند و كوتاه مجموعه چند و سينما اسرار سينما ، سوي آن و
اصل ناقض نوروزي تعطيلات طول در خود خودي به دنبالهدار
.است بوده سيما و صدا نمايشي ساختار و شده پذيرفته
پخش كه دارند خاطر به تلويزيوني مخاطبان اغلب بيگمان
تنها نه آمريكايي خشن و پرتحرك تلويزيوني برنامههاي
پخش خاطر به بارها بلكه بود ، رسانهاي كارشناسان مطرود
مديران انتقاد مورد شبكهها مديران برنامههايي چنين
طول در حال بااين ولي قرارميگرفتند ، مسئولان و بالاتر
ايران ، مردم با آمريكا دولتي سياسي تنشهاي افزايش
گردونه چرخ برنامههايي چنين پخش و خريد ظاهرا
البته.ميآورد در گردش به بيشتر را آمريكايي فيلمسازان
فيلمهايي چنين پخش بهخاطر نيز تهران شبكه پيش سالها
نكته يك اما قرارداشت ، رسانهاي مديران ساير انتقاد مورد
پخش زماني در چرا اينكه آن و است تعمق قابل ميان اين در
رسانهاي مديران براي ميتواند برنامههايي چنين
بدون ميتوانند مديران از برخي اما باشد؟ مشكلآفرين
فيلمهايي چنين پخش به سياسي و تبليغاتي سازوكار به توجه
.بزنند دست
يك برنامههايي ، چنين حاشيهاي ناگفتههاي از جداي البته
شبكه مسئولان آيا اينكه آن و است ملاحظه نيزقابل نكته
از را برنامه اين "رايت كپي" حق توانستهاند تهران
بودن محلي به صرفا اينكه يا كنند اخذ آن تهيهكنندگان
از برخي اصلاح و حك با و كردهاند بسنده تهران شبكه
.كردهاند مبادرت آن پخش به سكانسها
***
گفتوگويي خود "خبر و صبح" برنامه خبردر شبكه قبل چندي
كه ميداد انجام مختلف بخش دو در كارشناس دو با را
ارائه در خطاهايي مرتكب رسانهاي نگاه برخلاف متاسفانه
مجري جاري سال ماه فروردين روز 13.شد گفتوشنودي چنين
دكتر با جامعه در اشتغال مفهوم به دادن اهميت با برنامه
مفهوم به بيشتر كه داد ترتيب را گفتوگويي چهره خوش
مجموعه.ميپرداخت جامعه در رواني امنيت شاخصهاي
بيكاري و شغل امنيت نبود محور حول اغلب مجري پرسشهاي
منفي تبليغات به مربوطه كارشناس كه حالي در بود ، درجامعه
جامعه در آماري مفاهيم رواني بعد گسترش و رسانهاي
در بيكاري درصد اگر كارشناس همان گفته به ميپرداخت ،
مباحثي چنين طرح بيترديد بود ، درصد آمار 11 طبق جامعه
را رواني جو اين ميتواند مطبوعات و گروهي رسانههاي در
ارائه كارشناسي نگاههاي برخلاف اين بنابر.بخشد تشديد
دامن بيكاري و شغلي امنيت عدم مفهوم به همچنان مجري شده
مطلوبي جايگاه به يادشده كارشناس گفتوشنود هنوز ميزد ،
بحث به وقت نبود از عذرخواهي با مجري كه بود نرسيده
.پرداخت ديگري
وزارت تغذيه كارشناس شيخالاسلام دكتر بعدي بخش در
و نمك از مردم نامناسب استفاده و تغذيه زمينه در بهداشت
او صحبتهاي ميان به شتابزده مجري كه ميكرد صحبت شكر
از بخش اين در هستيد مطلع كه همانطوري:گفت و پريد
برقرار خراسان سيماي با را مستقيمي ارتباط برنامه
...ميپردازيم آن به كه كردهايم
برنامه ادامه در كه ميكردم فكر مخاطب عنوان به بنده
طريق از ديگر صورتي به دوباره غذايي فرهنگ و تغذيه مبحث
با مخاطب ارتباط كه حالي در ميشود ، دنبال خراسان سيماي
ميزان اعلام و ايرانگردي گزارش ارائه با برنامه اين
.شد قطع خود خودي به نوروزي مسافران
براي را مناسبي استدلال برنامه ، اين متوليان اميدوارم
چنين توليد و طرح گرنه و كنند ارائه مخاطبان اقناع
مخاطبان ذائقه و علاقه نتوانست تنها نه برنامهاي
متعدد مباحث طرح بلكه كند ، جلب خود به را سيما حرفهاي
.است برنامهاي مناسب ساختار نبود نمايانگر
اميري محمد
!بد دوبلهاي با خوب فيلمي
به فيلمهاي از يكي نوروز عيد تعطيلات در;اشاره
استانلي اثر فلزي تمام غلاف) ويتنام جنگ يادماندني
و ترجمه ضعيفترين با آمريكايي سينماگران توليد (كوبريك
مخاطبان از يكي باره اين در.شد پخش تلويزيون توسط دوبله
را آن هم با كه است كرده تهيه را مطلبي تلويزيون
:ميخوانيم
سير ما كشور در فيلم دوبله فعاليت كه است سالي چند
نظر از چه فيلمها گذشتهدوبله در ميكند طي را قهقرايي
انتخابات نظر از چه و سنجيده ديالوگهاي و ترجمهاي ارزش
صداهاي افزودن و دهان حركت و صدا تطبيق نحوه و صدا
هموطنان برخي كه داشت قرار بالا سطحي چنان در غيرانساني
را فيلم ميدادند ترجيح فرانسه يا انگليسي زبان به مسلط
بازيگر منتخب صداي به همچنان بعضيها.ببينند شده دوبله
گيبل ، كلارك پاكال ، لورن بوگارت ، همفري:چون ستارههايي
عادت...و لورن سوفيا كوئين ، آنتوني براندو ، مارلون
او اهميت ميشنيدند ، را بازيگر اصل صداي وقتي كه داشتند
قهقرايي سير اين براي مختلفي دلايلميافتاد چشمشان از
اين در غيرحرفهاي افراد دخالت:از عبارتند كه شده ذكر
كمي همه از مهمتر و وارداتي فيلمهاي كيفيت تنزل فعاليت ،
...و دستمزدها
ارزيابي بياساس بهانههايي را اينها نيز منتقدين
علاقه و عشق دوبلورها برخي كه بودند معتقد و ميكردند
منافع براي بيشتر و دادهاند دست از خود كار به را خود
پشت را خود ضعف اين دارند سعي آنها.ميكنند كار مادي
را دوبلورها گروهي حتي.كنند پنهان گفته پيش بهانههاي
!ميكنند متهم طلبي انحصار به
.ميگفتند درست قضيه اين طرف دو هر كه است اين حقيقت
فيلم ، ورود توقف و سينماها درب شدن تخته دليل به ابتدا
فيلم ورود آن از پس.داد دست از را خود رونق فعاليت اين
و تلويزيون انحصار به خارجي تلويزيوني برنامههاي و
نيز دوبله اين بنابر درآمد ، دولتي نيمه و دولتي بخشهاي
افراد كه شد باعث نيز امر همين.شد دولتي بيش و كم
حرفه اين به ناآشنا حتي گاه و غيرحرفهاي و ناوارد
مقاطعي در و شوند فعاليت اين در تصميمگيرندگان مهمترين
كه سيما و صدا دوبله واحدهاي راس در غيركارشناس افرادي
.ميگرفتند قرار بود شده دوبلاژ مشتري مهمترين و بزرگترين
طبق نيز دوبلورها و دوبلاژ مديران انتخاب و دوبله سفارش
ارزشهاي و مسايل دخالت.نميگرفت صورت حرفهاي معيارهاي
بسيار حرفه اين براي هنري فعاليت اين در غيرحرفهاي
و سريالها ورود با سو يك از كه چرا بود مصيبتبار
عربي كشورهاي و هند و چين ژاپن ، از نازل بسيار فيلمهايي
را ضربات آخرين سريالها ، اين از برخي سطحي بسيار ترجمه و
.ساخت وارد دوبلورها برانگيزه
ديالوگ خوب دوبلور يك كه داشت انتظار ميتوان چگونه آخر
تمام سنگ باصطلاح و كند اجرا دقيق و خوب را مناسب و بد
اين ضعف نقاط از بسياري كه اينجاست نكته امابگذارد
سالها اين طي كه چرا رفت بين از اخير سالهاي در فعاليت
تلويزيون مديران و كارشناسان اعتراض و كمتوجهي اثر بر
اعضاي و حرفهاي افراد اختيار در دوبلاژ مسئوليت دوباره
نيز آنان درآمدهاي سطح و دستمزدها و گرفت قرار صنف اين
.كرد پيدا بهبود
كار به نسبت دوبلورها و دوبلاژ محترم مديران كه وقتي تا
به نسبت آنها داشت انتظار ميتوان چگونه نباشند حساس خود
سينما مديران اگر.دهند نشان حساسيت مترجمين كار
و دوبلاژ واحدهاي به را ضعيف شده دوبله برنامههاي
درصدد هم دوبلاژ مديران وقت آن بدهند عودت دوبلاژ مديران
كه ميدانيم ما البته.برميآيند خود كار نواقص اصلاح
به نسبت كار عنوان به دوبلاژ مديران از كمي بسيار درصد
چيزي مهمترين لذا ميدهند نشان حساسيت برنامهها ترجمه
قالبي باصطلاح و ديالوگها اندازه ميخواهند مترجم از كه
.است آن بودن روان و بازيگر دهان در فارسي كلام بودن
شود تمام بيدردسر دوبله ميخواهند فقط آنها اين بنابر
و آثار ترجمه زمينه در سيما و صدا مسئولان اميدواريم حال
كنند اعمال را حرفهاي نگاه تلويزيوني برنامههاي دوبله
چنين است بديهي كنند ، اصلاح و حك داستان اصل در كمتر و
به نسبت را تلويزيوني مخاطبان ميتواند حرفهاي آثار
.سازد علاقهمندتر سيما رسانه
ملكي كيومرث
|