موضوع تجديد ارزيابي دارايي هاي بنگاه هاي اقتصادي از يك سال پيش كه هيأت دولت لايحه اي را به اين منظور تصويب كرد به دغدغه خاطر بسياري از كارشناسان صنعتي تبديل شده است.
به باوركارشناسان، با اعمال اين طرح بهاي تمام شده و فروش كالاها و خدمات بالا مي رود . در اين صورت اگر در آيين نامه اجرايي اين قانون راهكارهاي لازم براي كنترل و نظارت بر سودهاي حاصل از اين امر در بنگاه ها پيش بيني نشود از يك سو به زودي شاهد رشد شديد نرخ تورم و كاهش قدرت خريد مصرف كنندگان خواهيم بود و از سوي ديگر به دليل نبود مكانيزم هاي لازم براي حفظ اين سودها در بنگاه ها و مصرف صحيح آنها براي جايگزيني يا بازسازي دارايي ها، موجبات خروج منابع حاصل شده را تحت عنوان هاي مختلف فراهم مي آورد. اين امر خود قدرت خريد افراد ذي نفع را به شدت افزايش داده و آثار تورمي ناشي از تجديد ارزيابي دارايي ها را مضاعف مي كند.
به گفته كارشناسان مالي بهاي فروش محصولات در واحدهاي توليدي قديمي به دليل پايين بودن كيفيت كالاها و استفاده نكردن از تكنولوژي جديد، نمي تواند با بهاي فروش محصولات در واحدهاي توليدي جديد كه از استانداردهاي قابل قبول برخوردارند برابر باشد و به همين دليل سود تحصيلي از فروش كالاها در واحدهاي قديمي كمتر از تفاوت هزينه استهلاك مؤثر است كه مي تواند بر مبناي ارزش روز دارايي ها در قيمت تمام شده و همچنين بهاي فروش محصولات محاسبه و مدنظر واقع شود.
براين اساس پيش بيني قريب به اتفاق كارشناسان بر اين است كه با اجراي اين طرح يكي از دو حالت زير به وجود آيد:
۱- كاهش شديد سود شركت هاي توليدكننده قديمي.
۲- افزايش شديد قيمت ها براي غلبه بر بحران اثرات اجراي اين طرح در يك سال و نيم گذشته كه زمزمه
اجراي اين طرح به گوش رسيد، صنايع سيمان نشان داده كه راه دوم را برگزيده اند.
براساس مصوبات شوراي اقتصاد، قيمت سيمان آزاد بوده و مسؤوليت نظارت بر تنظيم قيمت سيمان به عهده وزارت صنايع و معادن است. براساس مصوبات همين شورا كارخانه هاي سيمان موظف به پرداخت مبالغي به شركت احداث شده اند تا صرف تكميل پروژه هاي سيمان داراب، بوشهر و كهكيلويه و بويراحمد و پرداخت بدهي هاي پروژه هاي خاتمه يافته احداث صنعت شود.
براين اساس در حال حاضر قيمت سيمان خاكستري توسط انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان و با نظارت وزارت صنايع و معادن تعيين مي شود، قيمت هاي تعيين شده شامل يك درصد عوارض شهرداري، دو درصد عوارض آموزش و پرورش، ۵ هزار ريال سهم احداث صنعت و ۳۰۰ ريال سهم آثار ملي به ازاي فروش هر تن سيمان محاسبه شده است. قيمت سيمان سفيد توسط واحدهاي توليدكننده را‡سا تعيين مي شود. با مقايسه درصد اختلاف قيمت سيمان خاكستري در سال هاي ۷۸ و ۷۹ مشاهده مي شود بالاترين درصد افزايش قيمت معادل ۷/۲۵ درصد، مربوط به واحدهاي سيمان غرب، آبيك، اروميه اكباتان، ايلام درود، كردستان و هكمتان و پايين ترين درصد افزايش قيمت به واحد سيمان استهبان با ۳/۲۲ درصد اختصاص دارد.
ميانگين افزايش قيمت سيمان خاكستري در سال ۷۹ معادل ۸/۲۴ درصد و در سال ۸۰ برابر ۷/۱۴ درصد گزارش شده است.
همچنين بالاترين درصد افزايش قيمت سيمان درسال ۸۰ مربوط به واحدهاي سيمان آبيك، تهران و شمال است كه اين امر با توجه به بروز كمبود سيمان در سطح استان و ترغيب واحدهاي توليدي استان هاي مجاور به صدور سيمان به اين استان صورت پذيرفته است.
در سال ۸۱ نيز روند افزايش قيمت سيمان ادامه يافته است و به منظور رفع سود ناشي از تفاوت قيمت دو سال گذشته براي واسطه گران، از ابتداي اسفندماه مصوبه جديدي لازم الاجرا شد.
براين اساس تغيير قيمت سيمان در سال جاري مطابق روند سال گذشته نيست، به عبارت ديگر با روند مصرف سيمان در استان هاي پرمصرف سازگاري ندارد.
به گزارش دفتر صنايع معدني وزارت صنايع و معادن كه در شهريور ماه امسال منتشرشده در حالي كه قيمت رسمي هر تن سيمان فله در شيراز ۲۱۸ هزار ريال است اين ميزان سيمان در بازار سياه شيراز ۳۲۰ هزار ريال به فروش مي رسد. در اراك هر تن سيمان با قيمت دولتي ۲۳۳ هزار ريال عرضه مي شود اما قيمت اين محصول در بازار آزاد مانند شيراز به ۳۲۰ هزار ريال رسيده است.
قيمت گذاري انجام شده نرخ هر تن سيمان را براي تهران ۲۴۵ هزار ريال تعيين كرده اما در بازار آزاد تهران هر تن سيمان ۴۰۰ هزارر يال دادوستد مي شود.
در ساري كه يكي ديگر از پنج منطقه پرمصرف سيمان در كشور محسوب مي شود قيمت هر تن سيمان ۲۳۰ هزار ريال تعيين شده اما دلالان سيمان را در بازار آزاد ساري تني ۳۳۵ هزار ريال به فروش مي رسانند. توليدكنندگان سيمان با اين وجود افزايش نرخ هاي صورت گرفته را ناكافي دانسته و از يك ماه پيش زمزمه افزايش نرخ مجدد را آغاز كردند براين اساس پيشنهاد شده قيمت هر تن سيمان در تهران از ۲۴۰هزار ريال براي هر تن به ۳۰۰ هزار ريال به ازاي هر تن افزايش يابد.
شركت هاي توليدكننده سيمان در چنين شرايطي پيشاپيش به استقبال طرح تجديد ارزيابي دارايي ها رفتند. طرحي كه در صورت ادامه روند فعلي دست كم در بخش سيمان بيشترين بار را بر دوش مصرف كنندگان تحميل خواهد كرد.
طبق استانداردهاي حسابرسي افزايش مبلغ دفتري يك قلم دارايي ثابت مشهود در نتيجه ارزيابي آن مستقيما تحت عنوان مازاد تجديدارزيابي ثبت و در ترازنامه به عنوان بخشي از حقوق صاحبان سرمايه طبقه بندي مي شود.
افزايش حقوق صاحبان سهام باعث افزايش ارزش ويژه سهام خواهد بود و درخصوص شركت هايي كه دارايي هاي ثابت مشهود فراوان دارند و عمر آنها طولاني باشد و قابل استفاده و بهره برداري باشند، باعث مي شود كه ارزش ويژه اين شركت ها به شدت افزايش يابد. طبق بند ديگري از استانداردهاي حسابرسي معادل استهلاك اضافي كه در اثر تجديد ارزيابي در حساب ها منظور شده است از حساب مازاد تجديدارزيابي خارج و مستقيما به حساب سود انباشته منظور مي شود. طبق اين ماده چون هزينه استهلاك يك باره افزايش مي يابد باعث مي شود كه هزينه هاي شركت افزايش يافته و در نهايت سود آن كاهش يابد.
براين اساس تجديد ارزيابي دارايي ها درآمد قبل از كسر ماليات و سود شركت ها را كاهش مي دهد اما به همان ميزان سود انباشته را افزايش مي دهد.
مطالعه اي كه بر روي چند شركت توليدكننده سيمان صورت گرفته نشان مي دهد: سود هر تن سيمان در كارخانه هاي قديمي ۶۷ هزار ريال است كه در اثر تجديد ارزيابي دارايي ها سود هر تن توليد سيمان به ۱۷ تا ۲۰ هزار ريال كاهش خواهد يافت.
توليدكنندگان سيمان باتوجه به اين واقعيت ها براي اين كه سود كارخانه هاي قديمي سيمان را بعد از تجديد ارزيابي بدون تغيير و ثابت نگهدارند قيمت فروش هر تن سيمان را طي چند مرحله افزايش دادند.
براين اساس سهامداران بزرگ شركت هاي توليدكننده سيمان تبعات منفي ناشي از اجراي طرح تجديدارزيابي دارايي ها را با افزايش نرخ هاي متعدد از سوي خود به سمت مصرف كنندگان اين محصول معطوف كرده و در نهايت بار آن را بر دوش مصرف كنندگان و خريداران مسكن انداخته اند.
درصد
|
سهامدار
|
|
۷/۷۰
|
سرمايه گذاري تأمين اجتماعي
|
سيمان اروميه
|
۸/۱۲
|
سرمايه گذاري سپه
|
|
۵/۱۶
|
ساير
|
|
۵۰
|
بنياد مستضعفان
|
سيمان تهران
|
۵
|
سرمايه گذاري صنعت و معدن
|
|
۵
|
سرمايه گذاري تدبير
|
|
۴۰
|
ساير
|
|
۵/۵۸
|
سيمان فارس و خوزستان
|
سيمان خزر
|
۴/۳۷
|
سيمان سپاهان
|
|
۲/۴
|
ساير
|
|
۳۵
|
سرمايه گذاري غدير
|
سيمان سپاهان
|
۱۰
|
شركت شهرك هاي صنعتي
|
|
۷/۶
|
سيمان فارس و خوزستان
|
|
۶/۵
|
سرمايه گذاري تدبير
|
|
۷/۴۲
|
ساير
|
|
۴/۳۵
|
سرمايه گذاري غدير
|
سيمان شرق
|
۴/۱۲
|
مديريت سرمايه گذاري بانك ملي
|
|
۸/۱۱
|
سرمايه گذاري ملي
|
|
۴/۶
|
سيمان سپاهان
|
|
۳۴
|
ساير
|
|
۱/۴۴
|
سرمايه گذاري بانك ملي
|
سيمان شمال
|
۷/۶
|
مديريت سرمايه گذاري بانك ملي
|
|
۲/۴۹
|
ساير
|
|
۸/۵۱
|
سازمان تأمين اجتماعي
|
سيمان صوفيان
|
۱/۲۵
|
سرمايه گذاري تأمين اجتماعي
|
|
۱/۲۴
|
ساير
|
|
۹/۶۸
|
سيمان فارس و خوزستان
|
سيمان غرب
|
۱/۱۷
|
سرمايه گذاري تدبير
|
|
۱۴
|
ساير
|
|
۴/۴۰
|
سازمان تأمين اجتماعي
|
سيمان فارس خوزستان
|
۶/۱۱
|
صندوق بازنشستگي كاركنان نفت
|
|
۸/۹
|
سازمان خصوصي سازي
|
|
۷/۷
|
سرمايه گذاري تأمين اجتماعي
|
|
۵/۳۰
|
ساير
|
|
۷/۵۰
|
سازمان تأمين اجتماعي
|
|
۴/۳۵
|
سرمايه گذاري بانك ملي
|
سيمان قائن
|
۱/۹
|
مديريت سرمايه گذاري بانك ملي
|
|
۸/۴
|
ساير
|
|
۴۷
|
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
|
|
۹
|
مديريت سرمايه گذاري بانك ملي
|
سيمان كرمان
|
۴۴
|
ساير
|
|
۲۱
|
سيمان شمال
|
|
۲۰
|
سيمان كرمان
|
سيمان مازندران
|
۲۰
|
سرمايه گذاري بانك ملي
|
|
۱۸
|
سيمان فارس و خوزستان
|
|
۱۷
|
سرمايه گذاري صنعت و معدن
|
|
۴
|
ساير
|
|
|