سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۲۹۸۳
مخابرات از ابتدا تا كنون

شبكه هاي اطلاع رساني ارتباطات لازم براي انتقال اطلاعات در سطح ملي و جهاني را در هر كشور فراهم مي كند اين شبكه ها با استفاده از پروتكل هاي استاندارد و بهره گيري از خطوط و ارتباطات مخابراتي وظيفه انتقال اطلاعات را بين كاربران و مراكز توليد اطلاعات به عهده دارند. ميزان استفاده از اين هنر ارتباطي نوين متناسب با ميزان توسعه يافتگي كشورها در زمينه فناوري اطلاعات ارزيابي مي شود.
000025.jpg

قسمت آخر
توانايي هاي خط توليد اين كارخانه عبارتند از:
۱- طراحي و ساخت مراكز سوئيچينگ موبايل .(MSC)
۲- طراحي وساخت مراكز سوئيچينگ با ظرفيت بالاي ثابت (ترانزيت - STD و محلي) و منبع تغذيه آنها.
۳- طراحي و ساخت مبدل هاي ظرفيت پايين ديجيتال.
۴- توليد انواع مختلف دستگاه تلفن.
۵- سرويس هاي پس از فروش و پشتيباني براي مبدل هاي سوئيچينگ.
۶- توليد انواع مختلف ترمينال (۱۰-۱۰۰ و ۱۲۵ و ۲۵۶ پورت).
۷- توليد كانكتورها و splices.
۸- توليد PCM4 و در آينده نزديك PCM11.
۹- توليد تجهيزات سيگنالينگ شماره ۷.
۱۰- طراحي و توليد.
۱۱- توليد مادربرد اصلي كارت گرافيكي و تجهيزات جانبي رايانه هاي شخصي.
www.itmc-shz.com
۲-شركت صنايع مخابراتي راه دور ايران(ITI) ( ۱ )
در سال ۱۹۷۳ در شهر شيراز شروع به فعاليت كرد و با بيش از ۲۰۰۰ نيروي انساني هم اكنون از توليدكنندگان تخصصي تجهيزات ارتباطي، مخابراتي است.
www.itiir.com
۳- شركت طرح و توسعه شبكه هاي مخابراتي (itpd) ( ۲ )
يكي از شركتهاي طراحي و توليد برجهاي مخابراتي - تلويزيوني - هواپيمايي و ديگر كاربردهاي ارتباطي كه از سال ۱۹۷۳ در شهر تهران مشغول فعاليت است.
www.itpd.co.com
۴- شركت توليد فيبرنوري و سلول خورشيدي.
۵-شركت كابل هاي مخابراتي شهيد قندي (SG.C.C) ( ۳ )
اين شركت در سال ۱۹۸۵ در شهر يزد مشغول بكار شد و در سال ۱۹۸۸ در فاز اول توليد كابل هاي فيبرنوري را آغاز و در سال ۱۹۹۰ توليد كابل هاي مسي را در دستور كار قرار داد.
www.sgccir.com
امور ارتباطات ديتا
000030.jpg

شبكه هاي اطلاع رساني ارتباطات لازم براي انتقال اطلاعات در سطح ملي و جهاني را در هر كشور فراهم مي كند اين شبكه ها با استفاده از پروتكل هاي استاندارد و بهره گيري از خطوط و ارتباطات مخابراتي وظيفه انتقال اطلاعات را بين كاربران و مراكز توليد اطلاعات به عهده دارند. ميزان استفاده از اين هنر ارتباطي نوين متناسب با ميزان توسعه يافتگي كشورها در زمينه فناوري اطلاعات ارزيابي مي شود. از سوي ديگر رشد فناوري اطلاعات خود محور و پايه توسعه كشورهاي در حال رشد شناخته شده است. در اكثر كشورهاي توسعه يافته توجه به اين فناوري و رشد آن مورد توجه خاص مسئولان قرار دارد. امور ارتباطات ديتا از سال ۱۳۷۰ با طراحي اوليه و در حال حاضر با تشكيل برنامه هاي توسعه خود كه براساس برنامه هاي پنج ساله مصوب دولت است اهداف متعددي را دنبال مي كنند.
مشخصات وضعيت موجود و نيز طرحهاي مراحل مختلف با توجه به برنامه هاي پنج ساله در غالب ارائه خدمات و اطلاع رساني و اينترنت در ۹۱۷ مركز و ۵۴۸ شهر كشور در حال پيگيري و راه اندازي است.
مشخصات و ويژگيهاي فني شبكه ديتا
* وضعيت موجود
۱- دسترسي: نصب تجهيزات روز در سطح كشور در ۳۴ نقطه و ايجاد ظرفيت از طريق روتر به تعداد ۲۰۰۰ پورت و با سرعت هاي nx64k تا ۲Mbps.
۲- ترانك: ايجاد ۲۸ ترانك STM1 و ۱۲۷۴ ترانك E1.
نصب ۲۳۷ پورت ترانك در تهران و ۱۰۳۷ پورت در شهرستان ها
* وضعيت طرحهاي موجود تا پايان برنامه پنج ساله سوم
۱- ظرفيتها: تحت پوشش قرار گرفتن ۵۴۸ شهرستان شامل ايجاد ۶۷۸۱۹ پورت پرسرعت و تحت پوشش قرار گرفتن شهركهاي صنعتي شامل مناطق آزاد، بنادر، مرزها ، جزاير كيش و قشم و غيره.
ظرفيت پردازش پانزده ميليون كاربر انتهايي بطور غيرمستقيم.
ظرفيت انتقال Voice بين شهري و بين الملل شامل ۰۰۰/۱۰ كانال تلفني VOIP.
۲- انتقال: ايجاد خطوط STM16(2.5G)، (STM4(622M براي ارتباطات لايه هسته شبكه.
000035.jpg

- ايجاد خطوط STM1(155M)براي ايجاد ارتباط لايه Edge شبكه ديتا.
- ايجاد مسير فيبرنوري با ظرفيت ۳۲x2.۵G در ۸ مركز اصلي تهران و نيز طرح رينگ فيبر نوري مراكز فرعي.
- طرح ايجاد رينگ فيبر نوري با ظرفيت ۱ x2. Gدر مراكز اصلي شهرهاي اصفهان، شيراز، مشهد و تبريز.
- ايجاد رينگ فيبر نوري با ظرفيت STM4 در شهرهاي اهواز - اراك - رشت - قزوين - كرمان و يزد.
- ايجاد رينگ فيبر نوري با ظرفيت STM1 در شهرهاي بندرعباس، بابل، سمنان، ساري، گرگان اروميه و كرمانشاه.
- امكان ارتباط فيبر نوري با جزاير و مناطق آزاد.
- ارتباط بين الملل: ارتباط فيبر نوري بين ايران و امارات با ظرفيت STM4 از طريق جاسك و فجيره.
- طرح ارتباط فيبر نوري پشتيباني با ظرفيت STM4 از طريق بندرعباس - دبي.
- طرح و ايجاد ارتباطات ماهواره اي با ظرفيت Mbps در نقطه شامل مشهد - تبريز - همدان - اصفهان - بابل - اهواز - كرمان و تهران.
- طرح ارتباط STM1 اينترنت با كشورهاي هم جوار نظير تركمنستان - آذربايجان - ارمنستان.
- لايه هسته شبكه (Edge)
- نصب سويچ روتر فوق پرسرعت در شهر تهران - مشهد - تبريز - شيراز - اصفهان - بابل - همدان - قزوين - اراك و اهواز.
- برقراري خطوط ارتباط بين شهري STM16 و STM4 براي سوئيتهاي هسته مركزي و ارتباط بين الملل پروتكل IP مجهز به قابليت MPLS.
- ايجاد Gatewayبه شبكه PSTN براي انتقال ترافيك Voice بين شهري و بين الملل براي شهر به صورت VOIP.
- لايه مياني شبكه: راه اندازي و تجهيزات سوئيچينگ مياني در نقطه كشور.
000040.jpg

- ارائه خدمات شبكه اختصاصي مجازي VPN با پروتكل لايه هاي و شبكه.
- لايه دسترسي :(ACCESS) طرح نصب و بهره برداري تعداد / پورت DSL با سرعت هاي مختلف nx64k و nx2M در مركز مخابراتي و شهر.
- تعداد پورت فيبرنوري با سرعت هاي Mbps Ethernet / و STM1 براي مشتركان Enterprise, ISP, PAP-ICP.
- طرح ايجاد پورت Wireless براي مشتركين و نقاط خاص.
- خدمات قابل ارائه:
- واگذاري پورتهاي پرظرفيت اينترنت ها قابليت local Routing سايتهاي داخلي براي ISP و كاربران و ظرفيت.
- امكان ايجاد ارتباط بين سازماني و شبكه هاي VPN شامل كلاس:
الف - ارتباط نقطه به نقطه بدون پروتكل لايه با سرعتهاي nx64k و nx2M.
ب - ارتباط نقطه به نقطه و شبكه اي چند نقطه با تضمين نسبي كيفيت و با پروتكل لايه با سرعتهاي مختلف.
ج- ارتباط نقطه به نقطه و چند نقطه با تضمين نسبي كيفيت وبا پروتكل لايه با سرعتهاي مختلف.
د - ارتباط شبكه چند نقطه اي با كيفيت غير تضمين شده (IP-Base effort) با سرعتهاي دلخواه.
- ارتباط نقطه به نقطه و VPN بين الملل با اكثر كشورهاي جهان.
- امكان سرويس VOIP بين شهري و بين الملل با كيفيت تضمين شده.
- ايجاد خدمات پيام رساني يك پارچه (Unified Messaging)
- امكان اتصال شبكه هاي Legacy به شبكه هاي نوين.
مديريت امور ارتباطات ديتا
حوزه مديريت امور ديتا مسئوليت نظارت بر فعاليتهاي طرحهاي يكپارچه طرحهاي تفصيلي نصب و راه اندازي - نظارت و آموزش و تحويل - پشتيباني تداركاتي - مديريت بر عملكرد - ساختار و ايمني شبكه هاي ارتباطات ديتا در سطح كشور و امور مشتركين و متقاضيان تهران را انجام مي دهد.
اداره كل توسعه و مهندسي
000045.jpg

اين اداره كل مسئوليت طرحهاي ساختاري و توپولوژي شبكه هماهنگ با طرحهاي جامع شبكه زير ساخت كشوري تهيه مشخصات فني و ليست تجهيزات مورد نياز سيستمهاي طبق برنامه و طرح تفضيلي (سوئيچ به روتر - سيستمهاي انتقال ديتا - سيستمها و نرم افزارهاي امنيتي و...) و نصب تجهيزات در كليه مراكز ديتا (مراكز هسته - مراكز توزيع - مراكز دسترسي - دروازه هاي بين المللي و...)
پيگيري و آزمايش ماتريس انتقال تحويلي به جهت تطابق با پارامترهاي كيفيت و آماده سازي فضاهاي مراكز ديتا قبل از نصب تجهيزات را به عهده دارد.
اداره كل نگهداري ارتباطات ديتا
اين اداره كل مسئوليت نگهداري از شبكه و سيستمها و تجهيزات جانبي ارتباطات ديتا و همچنين بررسي مستمر عملكرد تجهيرات منصوبه در مراكز ديتا و اطمينان از صحت كار آنها رسيدگي به خرابيها و آلارمهاي شبكه و تلاش در جهت رفع آنها انجام آزمايشهاي دوره اي سيستمهاي منصوبه توسط مراكز نگهداري نظارت بر انجام به موقع آزمايشهاي دوره اي در استانها رفع خرابي تعمير پشتيباني فني و تداركاتي سيستمهاي ارتباطات ديتا نهايي نمودن LOM زمينه نگهداري كليه پروژه هاي توسعه پيش بيني لوازم يدكي و دستگاه هاي اندازه گيري براي كليه تجهيزات منصوبه با تعريف و حذف پورت براي كليه مشتركين جديد و قديمي اعلام نظر در مورد كيفيت كاركرد سيستمهاي منصوبه همكاري مستمر با اداره كل توسعه و مهندسي و اداره كل پشتيباني تداركاتي امور ارتباطات و ساير واحدهاي تخصصي شركت را به عهده دارد.
اداره نظارت و آزمايش تحويل
اين اداره مسئوليت مشاركت در تهيه مشخصات فني و اسناد مناقصات و نظارت بر قراردادهاي خريد تجهيزات و خريد خدمات براي شبكه از جمله (سيستمهاي سوئيچينگ روترها سيستمهاي انتقال ديتا تجهيرات امنيتي شبكه انواع نرم افزارهاي شبكه ديتا و...) و نهايي نمودنLOM تجهيزات تأئيد متون قراردادهاي تهيه شده تهيه ضمائم فني آزمايش و تحويل با نظارت و بازرسي كارخانه اي تهيه دستورالعملها و استانداردهاي آزمايش و تحويل سيستم و تجهيزات مربوطه نظارت بر آزمايش و تحويل سيستمها و تجهيزات خريداري شده نظارت بر اجراي عمليات نصب و راه اندازي و نگهداري سيستمها بررسي و تأئيد صورت وضعيت هاي پيمانكاران و آزاد سازي ضمانت نامه هاي آنان را بر عهده دارد.
گروه كارشناسي فناوري اطلاعات
اين گروه مسئوليت بررسي و تدوين سياستها و روشهاي اجرايي و تدوين مقررات و آئين نامه هاي فناوري اطلاعات و همچنين بررسي و تدوين برنامه هاي توسعه شبكه اطلاع رساني و ISP ها جهت ارائه به شوراي فناوري اطلاعات را بعهده دارد.
مركز مديريت شبكه ارتباطات ديتا
اين مركز مسئوليت حفظ ايمني شبكه حفظ ساختار حفظ كيفيت و ارتقاء خدمات و در مواقع مورد نياز با توجه به استقرار سيستمهاي مديريت متمركز شبكه با ايجاد تغييرات نرم افزاري نسبت به اعمال دستورات لازم در شبكه اقدام خواهد نمود.
اين مركز همينطور مسئوليت بررسي خرابي ساختار و ايمني سخت افزاري شبكه ارتباطات ديتا و كنترل و نظارت بر نحوه نگهداري و بهره برداري بهينه از شبكه ارتباطات ديتا در سطح كشور را بر عهده دارد.
اداره كل پشتيباني ارتباطات ديتا
اين اداره كل مسئوليت پشتيباني تداركاتي در بخشهاي توسعه و نگهداري در قالب پيش بيني بودجه و اعتبارات مورد نياز امور در زمينه توسعه و خريد سيستمها نگهداري و بهره برداري از سيستمها پشتيباني و بازسازي سيستمها امور مشتركين و متقاضيان و خدمات عمومي و همچنين دريافت فهرست نيازهاي اداره كل توسعه و مهندسي اداره كل نگهداري و ساير بخشهاي امور ارتباطات ديتا دريافت مشخصات فني تجهيزات RFP نهايي نمودن LOM و انجام كليه مراحل خريد تجهيزات مانند مقدمات برگزاري مناقصات بستن قراردادها و همچنين نگهداري كالاها در انبار توزيع تجهيزات خريداري شده اخذ تائيديه وصول تجهيزات و انجام دادن عمليات حسابداري از قبيل پرداخت و دريافت و تنظيم اسناد هزينه دفترداري و تهيه صورت حسابهاي مالي براساس استانداردهاي تعيين شده و انجام امور اداري كاركنان و ارائه خدمات ترابري و نقليه با توجه به نياز و اولويت كاري و همچنين ارائه خدمات رايانه اي و خدمات دبيرخانه در كليه قسمتهاي امور ارتباطات را به عهده دارد.
اداره هماهنگي طرحهاي جامع و برنامه ريزي
اين اداره مسئوليت برنامه ريزي اقدامات اجرايي پروژه ها با توجه به تدوين و هماهنگي طرحهاي جامع و تفضيلي و همچنين جمع آوري گزارشات پيشرفت پروژه ها بروز كردن CPM اجراي پروژه ها و ارائه پيشنهادهاي لازم در خصوص اصلاح برنامه ها با توجه به روند اجرايي آنها شناسايي و گزارش گلوگاههاي اجرايي فعاليتها بررسي فني برخي مشكلات بوجود آمده در شبكه و ارائه راه حل فني و يا ارائه پيشنهاد در خصوص اصلاح طرح و يا اصلاح مشخصات فني سيستمهاي در حال خريد و همچنين تدوين استانداردهاي لازم جهت شبكه ارتباطات ديتا در زمينه سيستمها آموزش نيروي انساني مورد نياز و همچنين تدوين برنامه هاي سميناري و همكاري با مركز آموزش در جهت آموزش و بالا بردن و همچنين توان تخصصي كليه كاركنان بخشها و همچنين هماهنگي در جهت ارائه نتايج تحقيقات ساير واحدها را بر عهده دارد.

(1) ITI = Iran Telecommunication Industries
(2) ITPD = Iran Telephone Planning & Development Company
(3) S.G.C.C = Shahid Ghandi Communication Cable Co.

رييس اتحاديه صادركنندگان نرم افزار:
شركتهاي نرم افزاري خارجي تمايلي براي عرضه محصولات خود به ايران ندارند

عملكرد هند در صنعت IT ، عامل ضعف ايران در اين عرصه و نتايج سفر هيات ايراني به اين كشور طي جلسه اي با حضور خبرنگاران بررسي شد.
به گزارش ايسنا، محمدرضا طلايي، رييس اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران، اظهار داشت: تشكل هاي زيادي در زمينه نرم افزار فعال اند، اما اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران تنها تشكلي است كه به طور تخصصي روي صادرات نرم افزار فعاليت داشته و نقطه تماس با اتاق بازرگاني است و اعضاي اتحاديه افرادي كه هستند كه صرفا در زمينه توليد نرم افزار در جهت صادراتي شدن فعاليت دارند.
طلايي تصريح كرد: از برنامه هاي آتي اتحاديه سرمايه گذاري در زمينه آموزش است كه در اين خصوص مذاكراتي در هند انجام شد، همچنين جذب كمكهاي دولتي در زمينه استاندارد كردن و توسعه نرم افزار كشور و ايجاد پايانه هاي صادراتي با اعمال فيلتر روي آن و كمك به بازاريابي اعضا در اين زمينه، انجام نشستها و سفرهاي اتاق بازرگاني، معرفي اعضا و تبليغ سايت اتحاديه در خارج كشور، حضور در پاركهاي فناوري و مذاكراتي كه در ابتداي سال آينده با مركز توسعه نرم افزار در خصوص برگزاري نمايشگاههاي داخلي خواهيم داشت، از ديگر برنامه هاي آتي اتحاديه خواهد بود.
وي تاكيد كرد: بايد در اين عرصه تكليف خود را مشخص كنيم كه سخت افزاري هستيم يا نرم افزاري و براي ورود به هر كدام چه راههايي را بايد طي كرد. همچنين سياستگذاري اين كار بايد توسط دولت مشخص و در نهايت قوانين توسط آن اجرا شود و ما هم بايد تحت نظر آن قوانين فعاليت داشته باشيم به عنوان مثال كپي رايت دليل عمده عدم تمايل شركتهاي نرم افزاري مانند مايكروسافت براي عرضه محصولات خود به ايران است.
وي افزود: ما پيشنهاد كرديم كه سود حاصل از قراردادي كه ميان شركتهاي خارجي و ايران بسته مي شود با تاثير سفارتخانه ها يا مركز توسعه صادرات وارد سيستم بانكي شده و به عنوان صادرات نرم افزار مطرح شود. هدف اتحاديه به اين صورت درآمده است كه به عنوان زيرمجموعه وابسته به اتاق بازرگاني ابزاري براي معرفي پتانسيل موجود در كشور از طريق اتاق بازرگاني به سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي در سراسر دنيا باشيم.
وي ادامه داد: همچنين با ايجاد آموزش، استانداردها و كنترل كيفيت و تضمين كنترل كيفيت و راه اندازي آزمايشگاههايي تحت نظر شركتهاي اروپايي مي توان محصول مناسبي به سراسر دنيا ارائه داد تا ابزاري براي معرفي كشورمان باشد.
رييس اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران تبيين كرد: براي آنكه طرح تكفا بتواند مفيد واقع شود بايد زيرساختهاي آن درست شده و با شناختهاي مناسب و مطالعه دقيق روي بازارهاي سراسر دنيا و با آينده نگري بسيار مناسب اين طرح بتواند نقش مهمي در معرفي ايران به جهان داشته باشد.
همچنين مهدي علي اكبريان مسوول كميته بين الملل اين اتحاديه، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: شركتهاي هندي به دليل اوضاع نامناسب تجاري آمريكا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر، علاقه زيادي به سرمايه گذاري در ايران و منطقه نشان داده و اصرار زيادي براي ورود به بازار ايران دارند. هيات اعزامي حدود ۴۰ مذاكره خصوصي و نيمه خصوصي با شركتهاي بزرگ برگزار كرده كه حاصل آن تاكنون چند تفاهم نامه با آنها مي باشد.
وي افزود: شركتهاي هندي با بازاريابي مناسب، فعاليتهاي بسيار خوبي را براي پيدا كردن بازارهاي جايگزين به جاي آمريكا كرده اند و هند براي ارائه خدمات به اين شركتها مانند تركمنستان و قرقيزستان و افغانستان مي تواند از توان ايران استفاده كند به خصوص براي كشورهاي فارسي زبان منطقه، نياز زيادي به استفاده از ايران براي اين خدمات دارد.
وي افزود: هزينه توليد در ايران حدود ۱۵ درصد كمتر از هند مي باشد و ايران مي تواند پايانه خوبي براي خدمات اين صنعت به منطقه باشد و به اجراي مشترك پروژه با شركتهاي هندي بپردازد كه هم درآمد مناسبي به همراه خواهد داشت و هم تجربيات منتقل مي شود.
وي به توان بالاي شركتهاي هندي در بازاريابي اشاره كرد و افزود: قدرت خيره كننده شركتهاي هندي در جلب مشتري، كارفرمايان بين المللي را ناچار به انجام معامله با هندي ها كرده و انعطاف خوب آنها و تطبيقشان با شرايط كارفرما، اعم از زمان تحويل و شرايط منطقه اي توليد باعث سرازير شدن سفارشات به هند شده و اين كشور ۷۵ درصد از خدمات خود را از راه دور ارائه مي كند و فقط ۲۵ درصد در محل مي باشد.
علي اكبريان، تصريح كرد: ايران در منطقه به دليل نزديكي مسافت و آشنايي با زبان فارسي امتيازات خوبي براي نفوذ به بازار منطقه دارد. اگر چه ارتباطات در ايران ضريب نفوذ بيشتري دارد ولي امكانات ارتباطي براي پاركهاي فناوري هند، بهتر و آسانتر، ارتباط برقرار مي كند. اما امتياز هند به ايران زبان انگليسي در اين كشور است، اين امر كمك زيادي به توسعه بازار صادراتي هند كرده است. همچنين تعداد زياد پاركهاي فناوري كه با سرمايه گذاري بخش خصوصي و دولت يا شركتهاي خارجي بوده است يك رقابت سالم از نظر حجم صادرات ميان ايالتهاي اين كشور به وجود آورده است.
وي تاكيد كرد: بسياري از بسته هاي نرم افزاري بزرگ در دنيا، شامل تحريم هاي آمريكا عليه ايران مي باشد كه شركتهاي هندي معمولا سيستم هاي جايگزين خود را كه حاصل تجربه كاركردن آنها براي آمريكايي هاست دارند كه قيمت ارزان اين محصولات و عدم دسترسي آسان شركتهاي هندي به بازار ايران باعث همكاري بهتر و انعطاف بيشتر آنها با خريداران ايراني است.

قابل توجه خوانندگان محترم صفحات انفورماتيك

به علت تراكم مطالب و آگهي در اين شماره و تعطيلي هفته گذشته، آموزش EasyCdCreator و ادامه مبحث جامعه الكترونيكي و همچنين بخش ترين هاي انفورماتيك از هفته آينده ادامه خواهد يافت.

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |