سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۲۹۸۳
داستان يك هكر غمگين

اشاره:
000055.jpg

هكر پرسابقه، هنگامي كه پس از ۸ سال دوباره خود را مقابل رايانه مي ديد كمي گيج شده بود. منوهاي Pop-Up مزاحم كه امروزه براي تمام كاربران اينترنت آشنا هستند براي او عجيب مي نمود. حتي اگر دوستانش در كنار او نبودند دقيقا نمي دانست به پيغام نصب برنامه فلش چگونه پاسخ دهد. با تمام اين احوالات هنوز تمامي اعضاي دنياي سياه امنيت او را به عنوان بزرگترين نفوذگر تاريخ قبول دارند. متن زير داستان فعاليت هاي او از آغاز دوران نفوذگري اش تاكنون است.
در خانه آ نها درگيري هيچ وقت پايان نمي گرفت. كوين هميشه از ديدن چنين وضعي آشفته خاطر بود. ناراحتي او وقتي به اوج رسيد كه پس از جدا شدن والدينش، برادر كوچك او معتاد شد و پس از مدت كوتاهي بر اثر استعمال بيش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داد. او نيز در نهايت به يك تبهكار تبديل شد. اما شايد جزو معدود تبهكاراني بود كه چند مجله پرفروش در ايالات متحده او را به عنوان مرد سال انتخاب كرد.
كوين ميتينك را تمام كساني كه كمي از تاريخ نفوذ و نفوذگري اطلاع دارند مي شناسند. سرنوشت كوين هميشه با بخش سياه دنياي رايانه گره خورده است. شايد او يك هكر نابغه نباشد ولي بيشتر از هر كس در تمام دنيا، براي جرايم رايانه تنبيه شده است. كوين سالهاي زيادي از چهار دهه عمر خود را در پشت ميله هاي زندان سپري كرد فقط براي اينكه نمي توانست خود از شر وسوسه نفوذ به رايانه ديگران بازدارد. بارها به او فرصت داده شد. جريمه هاي مالي و زندان هاي كوتاه مدت نتوانست اين برنامه نويس قهار را آن گونه كه بايد و شايد از نفوذ كردن بازدارد.
بالاخره دادگاه عالي كاليفرنيا مجبور شد يك حكم سنگين صادر كند تا اين نفوذگر پي به اشتباه خود ببرد. ۵۹ ماه زندان و ۸ سال محروميت از لمس كردن رايانه تاواني بود كه كوين پرداخت تا بالاخره به گناه خود اقرار كند. اكنون نزديك به يك ماه از آزادي و پايان محروميت استفاده از رايانه او مي گذرد. در حال حاضر او در اوج شهرت است. هزاران پيرهن كه روي آن عبارت Free Kevin نقش بسته است در سراسر جهان به فروش مي رسد و حتي كوچكترين حركت او توسط دوربين هاي تلويزيوني ضبط مي شود. يك شركت كامپيوتري كوين را با حقوقي شگفت آور استخدام كرده است تا مسئول امنيت سايت و برنامه هاي اين شركت باشد. البته به نظر مي رسد مديران اين شركت بيشتر قصد تبليغ داشته اند وگرنه كسي كه هشت سال از رايانه دور بوده است بعيد است بتواند با مطالعه خود را همسان نفوذگران اين دوره نگه دارد. آخرين اخبار خبر از دو بار هك شدن سايت اين شركت دارد كه هكران هر دو بار با پيغامهايي كه بر روي سايت گذاشته اند هدف از اين كار را دست و پنجه نرم كردن با يك هكر قديمي دانسته اند. هكر اول كه خود را شخصي از ايالات تگزاس معرفي كرده است حتي از كوين خواسته است تا او را به عنوان معاون خود استخدام كند.
000060.jpg

كوين كار خود را به عنوان يك نفوذگر در سال ۱۹۷۰ شروع كرد. در آن زمان هنوز انقلاب ديجيتال و رايانه هاي شخصي دنيا را فرا نگرفته بود و مكان هاي معدودي براي نفوذ وجود داشت. تقريبا تنها شركت هايي كه امكان  هك كردن آنها وجود داشت، شركت هاي تلفن بود.
كوين در طول سالهاي ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۵ كه به زندان رفت بارها و بارها به سيستم اصلي شركت هاي تلفن آمريكا نفوذ كرد. هنگامي كه براي اولين بار امكان كنترل سوئيچ هاي مخابراتي توسط يك رايانه شخصي فراهم شد كوين كنترل سوئيچ هاي تلفن شركت محلي را در اختيار گرفت و تقريبا انواع سوءاستفاده هاي مختلف را از اين سيستم انجام داد. كم كم كوين از لحاظ دانش فني به درجه اي رسيده بود كه توانست در روز عيد پاك سال ۱۹۸۱ به كمك دو تن از دوستانش مركز اصلي مخابرات شهر لس آنجلس را در اختيار بگيرد. از آن لحظه پليس فدرال آمريكا وارد جنگ علني با كوين شد و هنوز هم او را راحت نگذاشته است.
بعد از اين نفوذ كوين و دوستانش دستگير شدند البته به دليل خيانت يكي از اين گروه سه نفره و نه به خاطر رديابي هاي پليس آمريكا. كوين كه در آن زمان تنها ۱۷ سال سن داشت به سه ماه اقامت اجباري در مركز بازپروري محكوم شد.
در سال بعد كوين از طريق يك رايانه در دانشگاه لس آنجلس موفق شد از طريق شبكه آرپانت، به اطلاعات محرمانه وزارت دفاع دست پيدا كنند. اين بار كوين در حالي دستگير شد كه در حال نفوذ به رايانه هاي مختلف وزارت دفاع بود. او را دوباره به مركز بازپروري برگرداند البته اين بار به مدت شش ماه.
بعد از آزادي كوين تصميم گرفت نفوذگري را براي مدتي كنار بگذارد. البته در اين مدت او چند بار براي اداي توضيحات به اداره پليس فراخوانده شد ولي تا سال ۱۹۸۷ديگر دستگير نشد. در ابتداي سال كوين بار ديگر وارد زمينه تخصصي خود شد و اين بار هدف كارت هاي اعتباري بود هنوز پليس درگير بازجويي  از كوين براي مسأله دزديدن شماره كارت هاي اعتباري بود كه شركتي به نام سانتا كروز كه در زمينه تهيه نرم افزار فعاليت مي كرد شكايتي به پليس فدرال براي دزديدن كد اصلي نرم افزار تسليم پليس فدرال كرد. تحقيقات ثابت كرد كوين در اين رابطه نيز مجرم است. به گفته كوين وضعيت به گونه اي بود كه همه راه ها در دنياي نفوذگري در نهايت به او ختم مي شد.
در طول سال ۱۹۸۸ بازي بزرگ كوين آغاز شد. او به همراه يكي از دوستانش تصميم گرفت به شبكه شركت DEP كه easynet نام داشت نفوذ كند. اين بار او از تجربه هاي گذشته درس گرفته بود و همزمان شبكه تلفن و easynet را تحت كنترل خود در آورده بود. بنابراين امكان رديابي حملات براي پليس از بين رفته بود. او در  آپارتمان خود از دو دستگاه رايانه يكي براي كنترل سيستم تلفن و ديگري براي دسترسي به شبكه استفاده مي كرد. متخصصان پليس به دردسر عجيبي افتاده بودند. با پيش آمدن چنين وضعي آنها راه ساده تري را پيش گرفتند. در نهايت آنها به اين نتيجه رسيدند چنين كاري تنها از چند نفر در ايالات كاليفرنيا برمي آيد و بهتر است آن چند نفر كه در صدر ليست آنها كوين قرار داشت زير نظر گرفته شوند. كوين اين بار قرباني شهرت خود شد و دو سال آينده را در زندان سپري كرد.
000065.jpg

بعد از آزادي او به عنوان يك برنامه نويس ساده در يك شركت كوچك استخدام شد ولي باز هم بعد از مدت كوتاهي او باز هم به دنياي سياه نفوذگران بازگشت. اين بار قرباني هاي او شركت هاي بزرگي مانند SUN بودند.
كوين موفق شد كد اصلي برنامه هاي اين شركت را از طريق اينترنت به دست آورد و با اينكه هرگز سعي نكرد آنها را به فروش برساند شركت سان او را متهم به وارد كردن خسارتي معادل ۸۰ ميليون دلار به اين شركت كرد. گرچه بعد از دستگيري مجددكوين اين شركت كد اين نرم افزارها را در ازاي مبلغ صد دلار در اختيار همگان قرار داد.
كوين هم اكنون آزاد است و گويا ديگر قصد انجام كارهاي خلاف را ندارد به هر ترتيب او كه روزي خود را دشمن ثروتمندان مي دانست، خود يك ثروتمند محسوب مي شود و كتاب خود به نام هنر فريب خوردگي منتشر كرده است.
پي نوشت:
سايت شخصي كوين ميتينك
www.Kevinmitinck.com

پرسش و پاسخ

Abrishamchi@hamshahri.org
* در خواندن سايت هاي فارسي با استفاده از مرورگر opera7 مشكل دارم.
حسين مطلق
000050.jpg

احتمالا شما از نسخه Beta اين نرم افزار استفاده مي كنيد. اما در هر صورت در نسخه نهايي اين مرورگر نيز هنوز سايت هاي فارسي كاملا درست ديده نمي شود. اصولا مرورگرهاي زير IE در خواندن صفحات فارسي و چيدمان راست به چپ مشكل دارند. براي مشاهده صحيح اين گونه سايت ها سعي كنيد از مرورگر مايكروسافت استفاده كنيد.
* آيا امكان نصب ويندوز بر روي يك كامپيوتر شركت اپل وجود دارد؟
حميدرضا بهمن پور
مايكروسافت يك نسخه از ويندوز براي نصب بر روي كامپيوتر مكينتاش ارائه كرده است. اين ويندوز با سيستم عامل MacOS سازگاري دارد و مي توان بر روي يك كامپيوتر از هر دو سيستم عامل به طور همزمان استفاده كرد. بعد از نصب ويندوز شما مي توانيد از اكثر برنامه هاي تحت ويندوز به صورت كامل استفاده كنيد. گرچه معمولا كاربران حرفه سيستم عامل Mac را به اين سيستم عامل ترجيح مي دهند.
* براي تعيين حداكثر حجم Recycle bin چگونه عمل كنيم؟
مجيد محمدي
اين كار بسيار ساده است. بر روي آيكون Recycle bin كليك راست انجام دهيد. سپس در پنجره باز شده در گزينه Maximum Size Of Recycle bin تغييرات مورد نظر خود را انجام دهيد. معمولا به طور پيش فرض حجم آن حدود ده درصد ديسك سخت شما است. نكته ديگر اينكه اگر شما در حين پاك كردن يك فايل دكمه Shift را نگه داريد فايل مورد نظر ديگر به اين قسمت نمي رود و كاملا از رايانه حذف مي شود.
* چگونه مي توان در محيط يك شبكه محلي ميان دو يا چند كامپيوتر ارتباط صوتي و تصويري برقرار كرد؟
محمدرضا
000070.jpg

نرم افزارهاي زيادي براي اين كار وجود دارد. اما به شما توصيه مي كنيم از برنامه Net meeting براي اين منظور استفاده كنيد. بعد از نصب و اجراي برنامه كافي است IP و يا نام كامپيوتر مورد نظر در شبكه را در نرم افزار وارد كنيد و از امكاناتي از قبيل ارسال فايل، چت، تله كنفرانس و حتي Remote Connection استفاده كنيد.
تذكر: اگر شما در قسمت Communications گزينه Net meeting را نداريد كافي است در Progran Files در پوشه Netmeeting فايل Conf.exe را اجرا كنيد.
چند تن از دوستان خواستار معرفي فارسي ساز مناسب براي ويندوز XP شده بودند. براي ما جاي تعجب است، اين كه بارها اعلام كرديم استاندارد يونيكد بهترين روش براي تايپ و انتشار مطالب در وب است باز هم بعضي از دوستان به دنبال فارسي ساز مي گردند. بوجود آمدن استانداردهاي جديد فقط مشكلات زبان فارسي در وب را بيشتر مي كند. باز هم تأكيد مي كنيم سعي كنيد فقط از استاندارد يونيكد استفاده كنيد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |