منطقه آزاد تجاري قشم و روياي حمل و نقل
تير و تخته سواران دريا
|
|
ازهزاران سال پيش كه انسان با تير، تخته، ميخ و طناب ابتدا اقدام به ساخت كلك و بعد كشتي براي سفرهاي دريايي كرد، اين صنعت نيز مانند تمام صنايع دستخوش تحولات عظيمي شده است. به طوري كه امروزه كشتي هاي فوق مدرني ساخته شده كه با بهره گيري از انواع و اقسام امكانات و تجهيزات ماهواره اي، مخابراتي، خدماتي و رفاهي سفرهاي بسيار امن و خاطره انگيزي را براي سرنشينان خود فراهم مي كنند.
امروزه حتي كشتي هايي وجود دارد كه وقتي براي صيد به آب هاي دور مي روند در هنگام بازگشت به جاي ماهي كنسروهاي ماهي را تحويل مي دهند و يا كشتي هايي كه تخته سنگ هاي نتراشيده و عظيم را از يك بندر تحويل گرفته و در بندر بعدي سنگ هاي تزئيني آماده و تراشيده شده را تحويل مي دهند.
اين مقدمه به دنبال اقامتي چند روزه در قشم، در هفته گذشته نوشته شد. يكي از نكاتي كه توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي كرد نبود امكانات حمل و نقل دريايي مناسب براي جابه جايي مسافران، تجار چمداني و غيرچمداني در اين منطقه آزاد تجاري بود.
لنج يكي از وسايل نقليه دريايي است كه به همان سبك و سياق هزاران سال پيش و با تير و تخته و ميخ ساخته مي شود و سهم عمده اي از جابه جايي كالا و تجار چمداني و غيرچمداني را در مناطق آزاد تجاري ايران به عهده دارد. وسايلي كه شايد بتوان گفت تنها تغييرشان نسبت به هزاران سال قبل، حذف بادبان و پارو و جايگزيني موتورهاي ديزل است. تنها وسايل رفاهي كه در داخل اين لنج ها تعبيه شده است چند نيمكت چوبي و كلمن هاي آب است كه معمولا از حداقل نظافت هم بي بهره هستند و معمولا بيش از ظرفيت خود بار و مسافر سوار مي كنند. در حالي از اين وسيله نقليه دريايي در مراكز و نمادهاي تجارت آزاد ايران (به خصوص قشم) براي حمل و نقل كالا و مسافر استفاده مي شود كه اين وسايل ديگر كارآيي لازم را براي انجام وظايف محوله ندارند. اين در شرايطي است كه اگر حداقل امكاناتي فراهم شود از مراكز ساخت اين لنج ها و مجهز كردن خود آنها به امكانات رفاهي مدرن مي توان به عنوان يك جاذبه توريستي استفاده كرد. ساخت هر لنج بسته به ظرفيت آن ۶ تا ۱۴ ماه طول مي كشد و قيمت آن نيز بر همين اساس بين ۴۰ تا ۱۵۰ ميليون تومان متغير است.
|