بازرگانان ايراني همواره نسبت به تعيين ارزش كالاهاي تجاري در گمرك ايران گله مي كنند. اين امر تا حدي جدي است كه مي توان به جرا‡ت گفت امروز به يكي از اصلي ترين مشكلات گمرك ايران در پاسخگويي به فعالان تجاري تبديل شده است.
شواهد موجود نشان مي دهد كه ميان گمركات مختلف كشور يك استراتژي واحد براي ارزيابي كالاهاي مشابه وجود ندارد و بارها اتفاق افتاده كه يك كالاي مشخص در دو دايره تعيين ارزش (واقع در دو مركز گمركي مختلف) به شكلي متفاوت تعيين ارزش شده است. به نحوي كه گمرك ايران براي هر كدام از اين محموله هاي كالايي يك قيمت ارزش كالايي را اعلام كرده است.
به باور بسياري از كارشناسان گمركي يكي از مهمترين مسائل و مشكلات اساسي تعيين ارزش كه اكثر گمركات ايران نيز با آن درگير هستند نحوه اجراي تبصره ذيل ماده ۴۲ آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات است كه به علت فقدان مستندات قانوني و عدم دسترسي به قيمت هاي روز كالاهاي مستعمل براي گمركات كشور ايجاد مشكل كرده است. بنابراين ضرورت دارد به منظور اجتناب از گستردگي و پراكندگي استنباط قيمت كالاي مشابه در گمركات مختلف و جلوگيري از اختلاف نظر فاحش بين دواير ارزش گمركات اجرايي و همچنين همسان كردن تصميمات، هرچه سريع تر استراتژي هايي تدوين شود تا وضعيت نابسامان تعيين ارزش كالا را به مسير صحيح و اصولي خود هدايت كند.
در همين رابطه چندي پيش گمرك ايران تازه ترين تصميمات خود را براي جلوگيري از گسترش معضلات تعيين ارزش اعلام كرد كه به نظر مي رسد اجراي آن بتواند تا حدي مفيد واقع شود.
بايد درنظر داشت كه در حال حاضر يكي از پرمشغله ترين واحدهاي گمركي، واحدي است كه به شكايات تجار در زمينه تعيين ارزش كالاهاي آنان رسيدگي مي كند. اين درحالي است كه هر روز نيز تعداد شاكيان دواير ارزش گمركي افزايش بيشتري را تجربه مي كند. در چنين شرايطي بسياري از فعالان اقتصادي معتقدند كه هنوز يك سيستم كارآمد نيز براي استرداد اضافه پرداختي هاي حقوق و عوارض گمركي آنان وجود ندارد. پس گمرك ايران بايد با در نظر گرفتن شرايط فعلي كه مي تواند ضريب تحركات اقتصاد برون مرزي را كند سازد، سرعت خود را در بهينه سازي محاسبات ارزش كالايي افزايش دهد. گمرك ايران با ارائه گزارشي در مورد مشكلا ت تعيين ارزش و تصميمات اتخاذ شده براي جبران اين معضلا ت، مي نويسد: يكي از كارهاي ضروري بازنگري، اصلاح و تكميل ليست ارزش ماشين آلات مستعمل آسياي ميانه و ارائه راهكار مناسب جهت تسهيل در تعيين ارزش كالاهاي مستعمل ساير كشورها است كه اين مهم باتوجه به اطلاعات واصله از گمركات مختلف و سوابق و مستندات موجود و آراي صادره كميسيون ها در موارد مشابه بررسي و ليست جديد تهيه و آماده بهره برداري و ابلاغ شده است.
در ادامه اين گزارش آمده است: فراهم كردن زمينه تقويت كميته هاي ارزش از طريق ناظران و مديران گمركات اجرايي، تشكيل منظم و مرتب جلسات كميته ارزش با حضور تمامي اعضا، انجام بررسي هاي لازم و دعوت از صاحبان كالا و استماع نظرات و دفاعيات آنها، اتخاذ تصميم با رعايت انعطاف لازم و همچنين تنظيم صورت جلسات كميته با ذكر دلايل و مستندات مربوطه ، فعاليت هاي مهم ديگري است كه صورت گرفته. همچنين مقرر شده مسائل حتي الامكان در اين كميته ها حل و فصل شود.
از سوي ديگر اجراي دقيق ماده ۱۲۱ آيين نامه اجرايي براساس اولويت بندي هاي سه گانه و اجتناب از اعمال سليقه شخصي و دقت در انتخاب دلايل و مستندات قانوني در مواردي كه ارزش اظهارشده نامتناسب بوده و پرهيز از استناد به دلايل و مدارك غيرموجهي كه وجاهت استنباط را مخدوش مي كند، از جمله فعاليت هايي است كه مي تواند مشكلات تعيين ارزش را از بين ببرد.
همچنين با توجه به اين كه اكثريت پرونده هاي مت-شكله در اجراي بند سه، ارجاعي به كميسيون هاي رسيدگي به اختلافات گمركي و تجديدنظر به دليل رقابتي نبودن بازار فعلي مردود يا درصد كمي از آنها با تعديل نسبتا چشمگير تأييد شده، لذا ايجاد اختلاف در اجراي اين بند موكول به دسترسي به بازار متعارف قابل رقابت است.
گمرك ايران مي نويسد: استفاده از سوابق ارزش موجود در رايانه با رعايت همزماني و جمع آوري تدريجي زونكن هاي سوابق ارزش در گمركات اجرايي فعاليت هايي است كه براي رفع مشكلا ت تعيين ارزش در دستور گمركات اجرايي قرار دارد.
متوليان اجرايي گمرك در ثبت صحيح و كامل اطلاعات ارزشي در سيستم رايانه و استفاده بهينه از سامانهFTP، تلاش در جهت برطرف كردن نقايص سيستم و بالا بردن حجم اطلاعات واقعي مورد نياز و حذف اطلاعات ناقص و غيرمفيد، بايد دقت داشته باشند در اين رابطه مسؤولان دواير ارزش مكلف به كنترل مستمر اطلاعات ورودي به سيستم ارزش هستند. در صورت مشاهده چندين ارزش متفاوت براي كالاي واحد، جهت اتخاذ تصميم و هماهنگي، گمركات ذي ربط بايد مراتب را تلفني يا به صورت نمابر از يكديگر استعلام كرد و پس از اطمينان از ارزش صحيح نسبت به قيمت گذاري اقدام كنند.
در ادامه اين گزارش آمده است: تشويق و ترغيب واردكنندگان صحيح العمل و خوشنام از طريق تسريع در انجام اقدامات ارزشگذاري كالا و جلوگيري از تضييع احتمالي حقوق آنها با عنايت به طرح تكريم اربا ب رجوع از ديگر راهكارهايي است كه اجراي آن مي تواند براي تعيين صحيح ارزش كالا بسيار مفيد باشد.
همچنين تسهيلاتي در حال فراهم شدن است كه در كنار اطلاع رساني مفيد و به موقع و پرهيز از برخورد انقباضي با واردكنندگان و ايجاد اطمينان خاص در آنها، زمينه هاي گرايش به قاچاق و قانون گريزي را كاهش مي دهد و حس اعتماد و قانونگرايي در آنها تقويت مي شود.
اين گزارش اضافه مي كند: در تعيين ارزش كالا بايد به شرايط بازرگاني جهاني و عوامل مؤثر در تغيير قيمت ها نظير شرايط معامله، بحران هاي اقتصادي و سياسي، حجم و مقدار كالا، نحوه پرداخت وجه، همزماني، توافقات بين خريدار و فروشنده و ساير مسائل تأثيرگذار توجه شود كه دواير تعيين ارزش گمركي بايد كاملا به آنها توجه داشته باشند.
از سوي ديگر صدور دستورالعمل ها و بخشنامه هاي لازم در مقاطع ضروري توسط دفتر تعيين ارزش جهت رفع ابهام و ارائه راه حل هاي ارشادي جهت هماهنگي اقدامات و تصميم گيري هاي لازم، از ديگر فعاليت هايي است كه در دستور كار قرار دارد.
بايد ترتيبي اتخاذ شود كه با همكاري معاونت طرح و برنامه، همكاران شاغل در دواير ارزش طي دوره هاي آموزش با قطعات و لوازم كامپيوتر و قطعات موتور خودرو آشنا شوند.
همچنين برنامه اي وجود دارد تا براي آشنايي با سيستم هاي نوين تعيين ارزش و كسب تجربه عملي، همكاران شاغل در دواير ارزش به مأموريت هاي خارج از كشور اعزام شوند.
تبصره: گمرك ايران موظف است كالاهاي مستعمل موضوع اين ماده، به استثناي ماشين آلات و تجهيزات خط توليد وارده از محل سرمايه گذاري خارجي در چارچوب قانون جلب و حمايت سرمايه هاي خارجي را به تأييد سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران برمبناي قيمت كالاي نو مشابه قيمت گذاري كند.
فهرست ارزش ماشين آلات مستعمل موضوع تبصره ذيل ماده ۴۲ آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات
ارزش فوب ماشين آلات مستعمل آسيايي (غيرژاپن) و اروپاي شرقي(برمبناي هر كيلوگرم) مصوبه دي ماه ۸۱
سال ساخت ۱۹۹۵ تا قبل از ۲۰۰۰
|
سال ساخت ۱۹۹۰ تا قبل از ۱۹۹۵
|
سال ساخت ۱۹۸۰ تا قبل از ۱۹۹۰
|
سال ساخت قبل از ۱۹۸۰
|
نام كالا
|
۲ دلار
|
۵/۱ دلار
|
۲۵/۱ دلار
|
۱ دلار
|
ماشين ابزار مستعمل مشمول رديف هاي تعرفه ۵۷/۸۴ لغايت ۶۵/۸۴ تعرفه
|
۷۵/۲ دلار
|
۲ دلار
|
۵/۱ دلار
|
۲۵/۱ دلار
|
ماشين آلات تهيه الياف و ريسندگي و رنگرزي مشمول تعرفه هاي ۴۴/۸۴- ۴۵/۸۴- ۵۱/۸۴
|
۵/۳ دلار
|
۳ دلار
|
۲۵/۲ دلار
|
۷۵/۱ دلار
|
ماشين آلات بافندگي مشمول تعرفه هاي ۴۶/۸۴ و ۴۷/۸۴
|
۳ دلار
|
۵/۲ دلار
|
۲ دلار
|
۷۵/۱ دلار
|
ماشين آلات اكسترودر و تزريق براي ساختن اشياي كائوچويي و پلاستيكي مشمول تعرفه ۷۷/۸۴
|
|