سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۳۰۰۳
سرعتي ۳۵ هزار برابر سرعت ارتباطات Dial Up براي اينترنت به ثبت رسيد
ركورد سرعت اينترنت شكسته شد
000260.jpg
دانشمندان توانسته اند با انتقال ۷/۶ گيگابايت اطلاعات از فاصله ۱۰۹۸۷ كيلومتري يعني «ساني ويل» در آمريكا تا آمستردام در هلند، ركورد جابه جايي داده  ها در اينترنت را بشكنند.
جابه جايي اين اطلاعات كه از نظر حجم معادل دو فيلم بلند با كيفيت دي وي دي بوده است،با سرعت ۹۲۳ مگابايت در ثانيه يا ۳۵۰۰ برابر بيشتر از سرعت ارتباط هاي سريع خانگي (broadband) انجام شد.
ارتباط سريع خانگي خود حدود ده برابر ارتباط معمولي به طريق «dial up» سرعت دارد.
«لس كوترل»، از شركت خدمات رايانه اي «مركز شتاب دهنده خطي استانفورد» با اشاره به كاربردهاي بالقوه اين سيستم، به عنوان نمونه گفت كه پزشكاني كه بخواهند از مكان هاي مختلف در مورد آنژيوگرافي عروق قلبي يك بيمار و راههاي درمان وي گفت وگو كنند و يا در صورت بروز يك فاجعه كارشناساني كه بخواهند در مورد برنامه هاي كمك رساني به تبادل اطلاعات بپردازند، مي توانند از اين سيستم استفاده كنند، كارشناسان حوادث طبيعي در نقاط مختلف جهان مي توانند از اين طريق هنگام وقوع حوادث طبيعي به تبادل لحظه اي اطلاعات پرداخته و براي كاهش خسارت تصميم گيري كنند.
اين اطلاعات از طريق شبكه اينترنت ۲ منتقل شد. اين شبكه توسط كنسرسيومي از ۲۰۰ دانشگاه كه با هم براي طراحي و اجراي اينترنت نسل آينده تلاش مي كنند، اداره مي شود.
اين دانشگاه ها درصدد ايجاد ارتباط و خدمات رساني به مؤسسه  هاي تحقيقاتي و آموزشي از طريق جابه جايي اطلاعات با سرعت بسيار بالا هستند، يعني سرعتي كه امكان انتقال صدها مگابايت اطلاعات را به صورت فوري بدهد.
يك استاد دانشگاه و از دست اندركاران اين پروژه گفت كه هم اكنون آزمايش هايي در مورد ذخيره اطلاعات در حد پتابايت (واحد اندازه گيري اطلاعات معادل يك ميليون گيگابايت) در دست انجام است و انتظار داريم كه اين ميزان تا دهه آينده ۱۰۰۰ برابر شود.
در جريان اين تحقيقات شركت مركز شتاب دهنده خطي استانفورد بزرگترين پايگاه اطلاعاتي شناخته شده را كه هر روز معادل يك ترابايت (۱۰۰۰ گيگابايت) بر حجم آن افزوده مي شود، ايجاد كرده است.

ربات هايي كه از موش تقليد مي كنند
000255.jpg
سبيل براي موش ها حسگري بسيار قوي به شمار مي آيد درست همانند چشم براي انسان. انسان توسط چشمانش اطلاعات گسترده اي را به مغز ارسال مي كند و سبيل هاي موش نيز برايش چنين مي كنند. به زودي سبيل براي برخي ربات هاي متحرك نيز چنين نقشي خواهند داشت.
مؤسسه تحقيقات مهندسي و علوم فيزيكي اخيرا مبلغ ۴۳۰ هزار پوند را جهت ساخت سيستمي رباتيك كه عملكرد موش ها را تقليدخواهد كرد به محققان اعطا نموده است. اين سيستم جهت يابي به ربات هاي مذكور قدرت خواهد داد تا در شرايط مكاني صعب العبور و پيچيده به خوبي راه خود را پيدا نمايند.اين پروژه كه Whiskerbot نام دارد، متخصصان علوم رباتيك از دانشگاه غرب انگلستان و متخصصان مدل سازي رايانه اي مغز پستانداران از دانشگاه شفيلد را گرد هم آورده است.موش، يكي از موجوداتي كه انسان از آن در آزمايشات و تحقيقات خود فراوان استفاده مي كند از سبيل هايش براي جهت يابي، احساس موقعيت، تشخيص فاصله از موانع، اندازه ها و درك جنس اشياء و سطوح استفاده مي كند.موش ها با حركت جارويي سبيل هاي خود بر روي سطوح مختلف قادرند جنس سطح مورد نظر خود را تشخيص دهند.
توني پرسيكات يكي از محققان حاضر در اين پروژه از دانشگاه شفيلد گفت: «نكته حياتي براي ما در اين پروژه آن است كه دريابيم چگونه موش ها اطلاعات را از سبيل هاي خود به مغز ارسال نموده و چه پردازشي روي آنها صورت مي دهند، به طور مشخص ما بايد نحوه عملكرد مغز موش را تحليل كنيم.»
چنانچه محققان به خواسته خود دست يابند قادر خواهند بود ربات هايي بسازند كه به صورت مصنوعي اين عمل موش ها را تقليد كنند.در سبيل هاي موش هيچ گونه حسگري وجود ندارد با اين حال موش توسط آنها محيط اطراف خود را بهتر ديده و درك مي كند. از آنجا كه موش زمان زيادي را در محيط  هاي كم نور و تاريك مي گذراند جهت يابي در تاريكي براي اين حيوان امري ضروري است. هدف آن است كه ربات هاي ساخته شده، نيز توسط سبيل هايشان اطراف را بهتر ببينند.مهمترين كاربرد اين پروژه ساخت ربات هاي كوچكي است كه قادرند در محيط هاي صعب العبور چون لوله هاي باريك و يا به هنگام حوادثي چون زلزله كه با وجود دود و غبار ضريب بينايي كم است به اكتشاف بپردازند. در اين گونه اماكن با ديد كم و خطرناك براي انسان،رباتي كه بتواند راهش را حس نمايد بسيار كارا خواهد بود.
نكته ديگر قابل توجه آن است كه سيستم بينايي از طريق سبيل نسبت به بينايي چشمي مصرف انرژي كمتري دارد و اين در ساخت ربات هاي كوچك با توان مصرفي پايبن بسيار حائز اهميت است.

بازاري جديد براي مايكروسافت
شركت مايكروسافت روز پنج شنبه هفته گذشته نسخه بتاي يك فناوري نوين جهت حمايت از سرويس پيام رسان فوري و سرويس هاي ديگر مورد نياز دنياي تجارت را معرفي نمود.اين نرم افزار كه گرينويچ نام گرفته است شامل موارد امنيتي مناسب چون اعتبارسنجي كاربر بوده و امكان به اشتراك گذاري مطمئن اطلاعات داده اي، صوتي و تصويري ما بين رايانه ها را فراهم مي نمايد.
انتظار مي رود تا اواسط سال جاري ميلادي اين نرم افزار وارد بازار شود، شركت مايكروسافت يكي از بزرگترين  شركت هاي فعال در زمينه نرم افزارهاي ارتباطات بلادرنگ به شمار مي آيد.
فناوري جديد گفته شده به عنوان مهمترين حركت مايكروسافت در جهت بالا بردن امنيت بازارهاي تجاري كه با يكديگر و يا مشتريان خود از طريق شبكه هاي پيام رسان فوري ارتباط برقرار مي نمايند، مي باشد. اين گونه شركت ها همچنين از پيام رسان هاي AOL و IBM نيز استفاده مي  كنند.مايكروسافت معتقد است كه اين بازار، بازاري مناسب بود و به اندازه كاربران سرويس پست الكترونيك متقاضي خواهد داشت. لذا اين شركت قصد دارد در اين بازار سرمايه گذاري خوبي را آغاز نمايد.

اينتل Xeon را ارتقاء داد
000265.jpg
اينتل با معرفي دو تراشه جديد Xeon خود در روز گذشته بار ديگر سرعت تراشه هايش را ارتقا داد. اين تراشه ها با سرعت هاي ۳ و ۰۶/۳ گيگا هرتز كار مي كنند.گرچه اين تراشه ها تازه ديروز به صورت رسمي معرفي شدند اما به صورت غيررسمي تراشه هاي جديد Xeon از اوايل فوريه سال جاري در برخي رايانه ها كه به عنوان ايستگاه هاي كاري (workstations) از آنها استفاده مي شود، به كار رفته اند.
تراشه هاي Xeon كه شبيه تراشه هاي پنتيوم چهار مي باشند مخصوص ايستگاه هاي كاري كه از يك يا دو تراشه استفاده مي كنند، ساخته شده اند. ايستگاه كاري در حقيقت به رايانه هاي پر قدرتي اطلاق مي شود كه جهت كاربردهايي چون طراحي اتومبيل ها به كمك رايانه ، به كار مي روند. تراشه هاي Xeon البته مورد توجه سرورها نيز واقع شده اند. سرورها رايانه هاي پر قدرتي مي باشند كه در شبكه نقشي اساسي چون ذخيره اطلاعات و انجام پردازش ها را ايفا مي نمايند.
تفاوت عمده مابين دو تراشه جديد Xeon علاوه بر فركانس كاري مربوط به سرعت گذرگاه (BUS) دو تراشه مي شود. باس در حقيقت پلي ارتباطي است كه وظيفه انتقال اطلاعات مابين اجزاي تراشه و حافظه اصلي را بر عهده دارد. سرعت باس در تراشه Xeon سه گيگا هرتزي ۴۰۰ مگاهرتز مي باشد، حال آن كه سرعت گذرگاه تراشه ۰۶/۳ گيگاهرتز برابر ۵۳۳ مگاهرتز است. اين امر سبب بهبود كارايي تراشه ۰۶/۳ گيگا هرتزي مي گردد. تراشه هاي جديد Xeon حدود ۷۰۰ دلار قيمت دارند.

خبرهاي كوتاه
هشدار در مورد دزدان اطلاعات
سايت Monster.com كه محبوب ترين سايت  ملي كاريابي و استخدام در آمريكا محسوب مي شود به مشتريان خود هشدار داد كه مراقب دزدان اطلاعات شخصي بوده و در جستجوي اينترنتي براي كار كمتر به نامه هاي دريافتي و دعوت به كارهاي انجام شده اطمينان نماييد.
اين شركت در نامه اي الكترونيكي كه هفته گذشته براي مشتركين خود ارسال نمود هشدار داد كه ممكن است كارفرماياني قلابي از آنها تقاضاي اطلاعات نموده و اطلاعات دريافتي را جهت مقاصد سوء خود استفاده نمايند.
البته Monster ادعا نموده است كه دليل اين هشدار، مورد خاصي نمي باشد كه اخيرا رخ داده است. دزدان اينترنتي به  عنوان كارفرما و به اسم شركت هاي حقيقي با وعده استخدام اقدام به دريافت اطلاعاتي چون شماره بيمه اجتماعي و كارت هاي اعتباري و شماره حساب هاي بانكي نموده تا از آنها سوء استفاده نمايند.
000335.jpg

LCD ، يك گام به جلو
شركت هاي NEC و ميتسوبيشي با ساخت نمايشگر كريستال مايع (LCD) ۴۰ اينچ، فناوري ساخت اين گونه نمايشگرها را يك گام ديگر به جلو بردند. اين نمايشگر قادر است تا وضوح تصويري ۷۶۷*۱۲۸۰ پيكسل را نمايش دهد.
وزن اين نمايشگر ۳/۵۷ پوند بوده و در حدود ۵۶۰۰ دلار قيمت دارد. به نظر مي رسد اين نمايشگر رقيب خوبي براي نمايشگرهاي پلاسما باشد كه اكنون تا ۶۳ اينچ نيز رسيده اند. اما وزن نمايشگرهاي پلاسما حدود ۱۰۰ پوند بوده و حدود ده هزار دلار قيمت دارند.
احتمال مي رود در سال جاري ميلادي فروش نمايشگرهاي LCD از نمايشگرهاي CRT بيشتر شود و نهايتا تا سال ۲۰۰۶ ساخت نمايشگرهاي كوچكتر CRT كاملا متوقف شود. نسبت فروش نمايشگرهاي LCD به CRT برابر ۵ پيش بيني شده است. اما به زودي نمايشگرهاي LCD نيز با فناوري جديد OLED جايگزين خواهند شد. OLED نياز به نوري از پشت سر ندارد و زمان پاسخگويي آن سريعتر است. تصاوير آن روشنتر بوده و زاويه ديد آنها گسترده مي باشد.

بازي رايانه اي ضد رژيم صهيونيستي
حزب الله لبنان نخستين بازي رايانه اي ضد رژيم صهيونيستي را وارد بازار كرد.
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در اينترنت نوشت حزب الله لبنان تلاش مي كند عرصه مبارزه خود را با اسرائيل و آمريكا گسترش دهد و نيروي ويژه اي را ايجاد كرده است كه مسئوليت آن مقابله با تهاجم تبليغاتي آمريكا و غرب بر ضد مسلمانان و عربها است. اين نيروي ويژه در حقيقت يك بازي رايانه اي است و اولين بازي رايانه اي عربي به شمار مي آيد كه در آن دشمن رژيم صهيونيستي است.
الشرق الاوسط نوشت حزب الله لبنان تلاش مي كند براي اين بازي رايانه اي در كشورهاي عربي بازاريابي كند و تاكنون در بحرين و سوريه و امارات متحده عربي نمايندگي ايجاد كرده است.
نمايده رسمي اين بازي در لبنان از طريق شبكه اينترنت و پايگاه الكترونيكي كه حزب الله لبنان ويژه اين بازي ايجاد كرده است آن را براي فروش عرضه مي كند.
000340.jpg

EA جوايز جشنواره را درو كرد
يك بازي ويديويي ساخت شركت هنرهاي الكترونيك (EA) كه به بازيكن توان شبيه سازي نبردهاي صورت گرفته در خلال جنگ جهاني دوم را مي دهد، بيشترين جوايز جشنواره صنعت بازي هاي ويديويي را به خود اختصاص داد.
از ۳۰ جايزه در نظر گرفته شده، EA توانست ۱۳ جايزه را درو كند. از جمله اين جوايز مي توان به عنوان بازي سال براي بازي BattleField اشاره نمود. اين بازي علاوه بر اين سه جايزه ديگر را نيز به خود اختصاص داد.
پس از EA شركت نينتندو هفت جايزه را از آن خود نمود. از اين تعداد جايزه، ۳ جايزه به بازي Animal Crossing اين شركت كه مخصوص دستگاه مكعب  بازي ساخته شده است تعلق گرفت.
گرچه دريافت جايزه اسكار تا حدودي موفقيت گيشه فيلم هاي سينمايي را تضمين مي كند، با اين وجود دريافت اين جوايز از سوي بازي هاي ويديويي لزوما تضمين كننده فروش خوب آنها در بازار نخواهد بود.

جمع آوري ۵۶ هزار دستگاه نمايشگر IBM
شركت IBM۵۶، هزار دستگاه صفحه نمايشگر رايانه اي را به علت خطر بروز گرم شدن شديد دستگاه كه مي تواند منجر به آتش سوزي شود، جمع آوري مي كند.
به نوشته روزنامه لوپاريزين در اينترنت، بنابه درخواست كميسيون آمريكايي ايمني كالاهاي مصرفي، IBM ۵۶ هزار دستگاه صفحه نمايشگر رايانه را به دنبال چند مورد شكايت مبني بر گرم شدن شديد دستگاه و خارج شدن دود از آن و بروز خسارت هاي جزيي از بازار جمع آوري مي كند. اين دستگاه ها در فاصله زماني ژوئن ۱۹۹۷ تا دسامبر ۱۹۹۸ به فروش رفته اند.
000345.jpg

سرقت اينترنتي از بانكي در ژاپن
پليس ژاپن چندي پيش دو نفر را به اتهام سرقت ۱۶ ميليون ين از بانكي در اين كشور بازداشت كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني اي پي تي ان اين دو نفر با استفاده از شبكه جهاني در حساب هاي مالي يك بانك نفوذ كردند و مبلغ ۱۶ ميليون ين معادل ۱۳۶ هزار دلار را سرقت كردند.
اين دو سارق با دستيابي به رمز حساب هاي چند نفر از مشتريان بانك از طريق شبكه جهاني اينترنت در حساب هاي خود دستكاري كردند و اين مبلغ را به سرقت بردند.
پليس ژاپن از ذكر نام بانك مورد نظر خودداري كرد اگر اتهام اين دو مظنون ثابت شود آنها به حداكثر ۱۰ سال زندان محكوم خواهند شد.
به نوشته يكي از روزنامه هاي ژاپن اين دو نفر در حساب هاي «سيتي بانك» ژاپن در توكيو دست كاري كرده بودند.

عصاي الكترونيكي
مهندسان ژاپني دستگاهي ساخته اند كه به نابينايان وضع چراغ عابر پياده و فاصله ميان دو طرف خيابان را اعلام مي كند.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر عصاي الكترونيكي شامل دوربين عكاسي كوچكي است كه از خطوط عابر پياده نمونه اي تهيه و رايانه تعبيه شده در عصا از روي تصوير به دست آمده فاصله ميان دو طرف خيابان را محاسبه مي كند.
همچنين اين رايانه از روي اين تصوير تشخيص مي دهد كه آيا چراغ قرمز است يا سبز. به گفته متخصصان ميزان خطا در اندازه گيري فاصله حدود ۵ درصد يعني كمتر از يك گام است.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |