سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۳۰۰۳
پنج نرم افزار برتر كمكي
000295.jpg

شبكه Cnet در آخرين گزارش  هاي خود پنج نرم افزار كمكي را به عنوان نرم افزارهاي برتر اين رشته معرفي كرد. بر خلاف پيش بيني همگان در اين فهرست خبري از نام Norton System works، مشهورترين نرم افزار كمكي دنيا نبود. در عوض نرم افزار System mechanic موفق شد گوي سبقت را از رقيب ديرينه و قدرتمند خود بربايد.
در مقاله امروز به معرفي وبررسي نرم افزارهاي برنده خواهيم پرداخت.
GoBack Deluxe 3.0
WWW.Roxio.com
بارها اتفاق افتاده بعد از نصب يك نرم افزار متوجه شده ايد اين نرم افزار صدمه هاي قابل توجهي به سيستم عامل و يا برنامه هاي كاربردي شما زده مثل مرورگر اينترنت كه از كار افتاده. اكثر اين برنامه ها معمولا گزينه اي براي حذف برنامه نمي دهند.
علاوه بر اين اطلاعات خود را در قسمت هاي مختلف رجيستري كپي مي كنند و ديگر پاك كردن پوشه حاوي فايل هاي اجرايي برنامه فايده اي ندارد. پاره اي مواقع نيز اگر رايانه  شما به هر دليل، مانند باز كردن فايلهاي الصاق شده به نامه هاي الكترونيكي به ويروس مخربي آلوده شود استفاده از اين برنامه بسيار مفيد خواهيد بود.
همانطور كه از نام اين برنامه  مي  توان فهميد اين نرم افزار هميشه آخرين تنظيمات صحيح ويندوز را به خاطر مي سپارد و در صورت نياز وارد عمل مي شود و شما را از دردسر نجات مي دهد. البته همانطور كه مي دانيد ويندوز XP و ME خود امكاناتي براي اجراي چنين عملياتي را دارند ولي ابزار GoBack بسيار قوي تر و هوشمند تر از ابزار معمولي ويندوز عمل مي كند.
GoBack محصول شركت Roxio است كه نرم افزار ذخيره سازي اطلاعات به روي سي دي يعني easy cd creator بسيار معروف است.
اين نرم افزار پس از نصب حدود ده درصد از فضاي رايانه شما به خود اختصاص مي دهد و شروع به ذخيره اطلاعات سيستم عامل و برنامه ها بر روي فضاي مورد نظر مي كند. البته شايد اشغال ده درصد فضاي ديسك سخت كمي بيش از اندازه برسد ولي هنگامي كه اين نرم افزار شما را از يك دردسر بزرگ و يا يك ويروس آزاردهنده نجات دهد، متوجه خواهيد شد اشغال ده درصد فضاي ديسك سخت كاملا توجيه پذير است.
000300.jpg

البته اگر ديسك سخت شما پر شود اين نرم افزار به صورت هوشمند مقداري از اطلاعات قديمي خود را حذف مي كند تا سيستم عامل دچار مشكل نشود. علاوه بر اين فعاليت اين نرم افزار كه هميشه در پشت صحنه ويندوز فعال است بر كارايي ويندوز تأثير ندارد.
استفاده از اين نرم افزار به خصوص براي كساني كه در رفع مشكلات سيستم  عامل حرفه اي نمي باشند بسيار مفيد است. منوي كمك برنامه نيز بسيار ساده است و براي هر كاربر تازه كار قابل درك است.
Cute Zip
WWW.Global Space.com
همانطور كه از نام نرم افزار مشخص است اين برنامه براي فشرده كردن فايلها استفاده مي شود. اما اين نرم افزار يك فشرده ساز معمولي نيست. اگر امنيت در فشرده كردن اطلاعات براي شما مهم باشد،هيچ نرم افزاري مانند Cute Zip نمي تواند به شما كمك كند. اين نرم افزار با استفاده از فناوري encryption Bit-۱۲۸ فايل شما را به رمزهايي تبديل مي كند كه به سادگي قابل شكستن نيست. به عنوان مثال براي آرشيو كردن اطلاعات حسابداري شركت ها اين نرم افزار بهترين انتخاب است. نصب و استفاده از برنامه بسيار ساده است. تمام امكانات از طريق مرورگر مايكروسافت قابل دسترسي است. تمام استانداردهاي فشرده ساز معروف مانند Zip، Arj و... توسط اين برنامه پشتيباني مي شود. اين برنامه امكان تكه تكه كردن فايل ها در اندازه هاي دلخواه شما را فراهم مي كند. در حقيقت Cute Zip به نوعي وظايف يك برنامه مخصوص تهيه نسخه هاي پشتيباني را انجام مي دهد. سرعت فشرده سازي فايل ها نيز باور نكردني است. با يك سيستم معمولي يك فايل با حجم ۵۵ مگابايت در عرض ده ثانيه فشرده مي شود.
Acronis True Lmage 6.0
WWW.acronis.com
اين نرم افزار براي تهيهDisk Image به كار مي رود. اين قابليت هنگامي به درد شما مي خورد كه سيستم از كار افتاده باشد و شما در حال از دست دادن اطلاعات خود باشيد. True Image شما نرم افزار تهيه Disk Image است كه در حين تهيه نسخه هاي پشتيبان از ديسك سخت، سيستم عامل را از كار باز نمي دارد. البته شما مجبوريد تمام برنامه هاي خود در حين كار با اين نرم افزار را غير فعال نگه داريد. علاوه بر اين امكان ذخيره اطلاعات بر روي DVD، CD-R و يا درايوهايي كه از طريق پورت USB به سيستم متصل مي شوند وجود دارد. امكان گذاشتن كلمه عبور بر روي اطلاعات و حتي به رمز كردن آنها وجود دارد. به طور كلي True Image يك نرم  افزار كامل براي تهيه Disk Image است و تمام وظايف خود را به خوبي و بدون نقص انجام مي دهد.
البته به نظر ما نرم افزار Norton Ghost نيز دست كمي از Acronis True ندارد. ولي چون در انتخاب نرم افزارهاي برتر از ديد سايت Cnet مسئله قيمت نرم افزارها نيز مطرح بوده است، به همين دليل Acronis گوي سبقت از نرم افزار نورتون را گرفته است.
Partion Magic 8.0
000310.jpg

WWW.Power Quest.com
ديسك هاي سخت جديد اكثرا فضايي معادل۱۰۰ تا۱۴۰ گيگابايت دارند. در چنين شرايطي استفاده از نرم افزارهاي مديريت فضاي ديسك سخت اجتناب ناپذير است. به خصوص اگر شما از چند سيستم عامل در كنار هم استفاده كرده باشيد. اين برنامه را كساني كه دوست دارند لينوكس و ويندوز را در كنار هم داشته باشند به خوبي مي شناسند. Partion Magic بدون تعارف بهترين نرم افزار در نوع خود به شمار مي رود. ساختن، حذف كردن، كپي و تبديل پارتيشن هاي ديسك سخت به مدل هاي گوناگون با استفاده از اين برنامه بسيار ساده است. نسخه جديد ظاهر جديدي دارد و كلا رابط گرافيكي بهتري نسبت به نسخه هاي پيشين دارد. امكانات اختصاصي براي نصب سيستم هاي عامل گوناگون در كنار هم با نام PQboot در برنامه قرار داده شده است كامل تر و قدرتمندتر عمل مي كند. اما اگر از اين برنامه استفاده مي كنيد يك نكته را هميشه به خاطر داشته باشيد. با وجود اين كه اين نرم افزار در مدار كمي دچار اختلال مي شود، اما همان طور كه معلوم است كوچكترين اختلال در كار اين نرم افزار منجر به از دست رفتن كل اطلاعات ديسك سخت مي شود. بنابر اين حتما دو ديسك نجات كه در هنگام نصب برنامه ايجاد مي شود را هميشه نگه داريد و از سالم بودن آنها هميشه مطمئن باشيد. در صورتي كه ديسك ها خراب شدند و يا به هر دليل آنها را از دست داديد به سرعت ديسك هاي جديد تهيه كنيد.
System Mechanic
Iolo.com
يك نرم افزار كوچك و در عين حال بسيار جالب و مفيد. نرم افزارهايي كه تا اينجا معرفي كرديم همگي داراي ساختار ساده بودند اما استفاده از اين برنامه كمي احتياج به دانش فني دارد. براي داشتن يك رايانه با كارايي بالا System Mechanic واقعا بي نظير عمل مي كند. ابزارهايي كه از طريق اين برنامه در اختيار شما است تقريبا شبيه System work نورتون است، با اين تفاوت كه بر خلاف نورتون تنظيمات زيادي به عهده شما است. برشمردن جزئيات اين نرم افزار به تنهايي در يك مقاله نمي گنجد. بنابر اين براي تعبيه امكانات آن را به عهده شما مي گذاريم.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
* لطفا در مورد استاندارد ۲۰۰۰ JPEG و امكان استفاده از آن در سايت هاي اينترنت توضيح دهيد.
000290.jpg

آزاد منش
استاندارد۲۰۰۰ JPEG نسخه جديد فرمت JPEG محسوب مي شود. مزيت اساسي فرمت جديد كه فايل هاي آن به صورت JP2 نام گذاري مي شود حجم كم فايل هاي تصويري در عين حفظ كيفيت آنها است. فايل هاي JP2 نسبت به فايل هاي JPEG حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد فشرده تر هستند و علاوه براين از استاندارد CMYK نيز پشتيباني خوبي به عمل مي آورند كه به اين ترتيب براي كارهاي چاپي مناسب ترند. اما فعلا استتفاده از اين فايل هاي در صفحات وب مرسوم نشده است. دليل آن نياز به نصب يك Plug-in براي مشاهده اين فايل ها به روي مرورگر مايكروسافت و نت اسكيپ است. مطمئنا شما مي توانيد از بازديدكنندگان سايت خود توقع داشته باشيد براي ديدن تصاوير سايت شما مجبور به دو يافت و نصب يك برنامه باشند. اين وضعيت بستگي به شركت مايكروسافت دارد تا پشتيباني از فرمت JP2 را در مرورگر خود و كد دهند. به هرحال براي اطلاعات بيشتر در مورد اين فرمت به سايت هاي زير مراجعه كنيد.
www.JPEG.org
www.haha sasoft ware.com
* براي نصب مفسرهاي Perl و php برروي رايانه خود بايد چه كار كنيم.
محسن
000305.jpg

در درجه اول يايد IIS را برروي سيستم خود نصب كنيد. براي اين كار در قسمت windows Components گزينه internet information service را نصب كنيد. در قدم بعدي شما بايد مفسرهاي php و penl را از سايت هاي www.php.net و www.active state.com را دريافت و نصب كنيد. اين مفسرها كاملا مجاني بوده و حتما سعي كنيد نسخه آخر آنها را دريافت كنيد.
* اگر بخواهيم يك ليست از آدرس هاي الكترونيكي درست كنيم و براي آنها نامه هاي الكترونيكي بفرستيم بهتر است از چه برنامه اي استفاده كنيم.
محمدي
برنامه هاي زيادي براي اين كار وجود دارند. براي اين كار مي توانيد out look، mail bomber و... استفاده كنيد. اما اگر شما سايت و يا وب لاگ داريد و قصد داريد امكان جمع آوري و ارسال نامه هاي الكترونيكي به همراه عمليات مختلف مربوط به لسيت هاي پستي را داشته باشيد بهتر است از خدمات سايت www.bravenet.com استفاده كنيد. بعد از ثبت براي سرويس mailing list كدي در اختيار شما قرار مي گيرد كه با كد دادن آن در كد سايت خود مي توانيد از خدمات bravenet استفاده كنيد.
* آيا با استفاده از خدمات sms مخابرات مي تواند براي ارسال و دريافت پيغام به روي پيغام رسان ياهو استفاده كرد؟
مرادي
خير براي استفاده از آن سرويس بايد مشترك سرويس data مخابرات باشيد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |