دوشنبه ۱۸ ، فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۱۵
برگزاري نمايشگاه گل و گياه در اصفهان
000835.jpg
نمايشگاه بين المللي گل و گياه در اصفهان راه اندازي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، نمايشگاه هاي بين المللي گل و گياه كه پيش از اين راه اندازي شان به تعويق افتاده بود دور جديد خود را در اصفهان در ماه ارديبهشت آغاز مي كنند.
بر همين اساس، شركت كنندگان در اين نمايشگاه از كشورهاي مختلف كه توانايي توليد گل و گياه دارند خواهند بود.
براساس اين گزارش، نمايشگاه گل و گياه اصفهان به همت اتحاديه فروشندگان گل و صادركنندگان گل برگزار مي شود.

ديدگاه
بيمه كشاورزي از كنترل بحران تا كنترل ريسك
خطر بلاياي طبيعي همواره به شدت اقتصاد كشاورزي ايران را تحت تأثير قرار داده و نوسان توليدات كشاورزي درآمد خانواده هاي كشاورز را نامطمئن كرده و مشكلات عدم تأمين معاش را فراهم كرده است.
اين مسأله يكي از عوامل عمده جابه جايي و مهاجرت كشاورزان از روستاها به حاشيه كلان شهرها بوده و مشكلات ناشي از حاشيه نشيني را دامن زده است. ايجاد پوشش بيمه اي براي اغلب محصولات، يكي از راه هاي عمده اي است كه مي تواند مشكلات ناشي از خسارات اقتصادي كشاورزان را كاهش دهد. تجربه نشان داده است براي كاهش خسارت در زمان وقوع بلاياي طبيعي مديريت كلان كشور، از جمله سيستم بيمه محصولات كشاورزي درصدد نشان دادن واكنش و متعاقب آن جبران خسارات و بازسازي آنها است. بديهي است با توجه به وسعت خسارات قهري در كشور، جبران آن مشكل بوده و اغلب اوقات با عدم رضايت كشاورزان مواجه هستيم.
اين شيوه عمل بيشتر براساس مديريت بحران استوار بوده است. به اين معني كه بعد از وقوع هر بليه طبيعي و بروز خسارت دو اقدام انجام مي گيرد. يكي نشان دادن واكنش كه عبارت از برآورد خسارت و تأمين منابع مالي آن است و ديگري بازسازي و جبران خسارت. به طور كلي مي توان گفت كه در اين روش دو مشكل اصلي يعني جلوگيري از كاهش توليد و ايجاد رضايت كشاورزان هميشه به صورت كامل تحقق نمي يابد و براي خروج از مديريت بحران و حركت به سمت مديريت ريسك 
- به عنوان يك الزام اساسي در بيمه كشاورزي- بايستي چاره جويي شود.
با توجه به تنوع شديد اقليمي مناطق مختلف كشور و قطعيت يافتن پديده تغيير شرايط آب و هوا در سال هاي اخير ضروري است راهكارهاي مناسبي براي پيش آگاهي و مقابله با اثرات اين رخدادهاي خسارت زا اتخاذ شود. بخش كشاورزي به صورت عام و صندوق بيمه محصولات كشاورزي به طور خاص، نيازمند شناخت اين پديده ها و شيوه هاي مديريتي آن هستند، لذا اطلاع رساني به موقع و پيش آگاهي از گستره زماني و مكاني آنها ضرورتي انكارناپذير است. اساس اين امر انجام امور مطالعاتي و تحقيقاتي در زمينه پهنه بندي كش-ور از منظر بلاياي طبيعي (ريسك) و مشخص شدن نوع خطرات و اثرات آنها بر توليدات كشاورزي و طرق مقابله با خطرات است. در اين زمينه استفاده از بذور و نهال مناسب براي هر منطقه، عنايت ويژه به تاريخ كشت و انتخاب بهترين شيوه داشت را مي توان جزو راه هاي مقابله با خطرات و عوامل خسارت زا شناخت.
بنابراين با به كارگيري ابزار اطلاع رساني و دادن آگاهي به مردم مي توان تا حدود زيادي از حجم خسارات و كاهش توليدات جلوگيري كرد. به هر صورت، چنانچه با وجود تمام اين تمهيدات، خساراتي وارد شد، واكنش مناسب و بازسازي و تأمين خسارات وارده، بايستي عملي شود. نتيجه اين كه در مديريت ريسك (خطر) دو عنصر پيش آگاهي از وقوع خطر و طرق مقابله با آن مورد توجه قرار مي گيرد. البته يادآور مي شود در كنترل بحران اين دو عنصر اساسي جايگاهي ندارند. به همين دليل از دو سال پيش صندوق بيمه محصولات كشاورزي توجه خود را به مديريت ريسك معطوف كرده است و مطالعات گسترده اي را در اين زمينه انجام داده و اميد است نتايج اين مطالعات صندوق بيمه محصولات كشاورزي را به طوركامل به سمت مديريت ريسك رهنمون سازد.
قربانعلي خمسه
عضو هيأت مديره صندوق بيمه محصولات كشاورزي

در استان هرمزگان شناسايي شد
۹۰ هزار هكتار زمين مستعد براي پرورش ميگو
بيش از ۹۰ هزار هكتار زمين مستعد براي پرورش ميگو در استان هرمزگان شناسايي شد.
رئيس بازرگاني استان هرمزگان ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: تاكنون بيش از ۹۰ هزار هكتار زمين مستعد براي پرورش ميگو در استان شناسايي شده و توزيع آن به نحوي است كه كليه سواحل استان را پوشش مي دهد.
جمشيدي گفت: شهرستان هاي رودان، حاجي آباد و ميناب به لحاظ برخورداري از آب شيرين و هواي مناسب جهت پرورش آبزيان آب شيرين مي توانند در جهت افزايش درآمد كشاورزان يا ايجاد فرصت هاي شغلي نقش ارزشمندي ايفا كنند.
او ادامه داد: ذخيره سازي بچه ميگوي آب شيرين در آب بندهاي شهرستان  ميناب و ذخيره سازي بچه ميگو در استخرهاي آب كشاورزان رودان و حاجي آباد و آموزش هاي كاربردي با هدف افزايش درآمد كشاورزان و توليد ماهي و ميگوي آب شيرين بوده است.
رئيس بازرگاني استان هرمزگان با اشاره به نقش صنعت ميگو در اين استان اضافه كرد: استان هرمزگان با بيش از ۹۰۰ كيلومتر ساحل داراي ذخاير متنوع آبزيان با كيفيت بسيار بالا و پرثمر است و در صورتي ما مي توانيم از اين ذخاير استفاده كنيم كه دولت تسهيلا ت لازم را در اختيار اين صنعت قرار دهد.
او بهره برداري از ذخاير ساردين را يكي از طرح هاي اين استان ناميد و گفت: ذخاير آبزي فانوس ماهيان، ماهيان تزئيني و صيد مرواريد از ديگر فعاليت هاي توليدي شيلاتي اين استان است.

سهم ايران از تجارت ۸ ميلياردي گل دنيا ۵۰۰ هزار دلار است
معاون امور باغباني وزارت جهاد كشاورزي ميزان صادرات گل و گياه ايران در سال ۸۰ بر اساس نرخ پيمان ارزي را نيم ميليون دلار اعلام كرد كه طبق پيش بيني وي رقم واقعي ارزآوري آن، بيش از چند برابر اين رقم تخمين زده مي شود.
مهندس >طهماسبي< در مورد اهميت توليد گل و گياه زينتي در ايران گفت: بخش توليد گل و گياهان زينتي از استعداد بالقوه بسياري در ايجاد اشتغال برخوردار است، به طوري كه در هر هكتار كشت گل و گياهان زينتي در شرايط گلخانه اي به طور مستقيم ۶ تا ۱۲ نفر و به طور غيرمستقيم ۳ تا ۶ نفر مشغول به كار مي شوند.
به گفته وي، هر هكتار محصول گلخانه اي گل و گياهان زينتي بر اساس استانداردهاي بين المللي ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار ارزآوري دارد و با توجه به بازارهاي ارزشمند در همسايگي ايران موقعيت مناسبي براي استفاده از اين توانمندي وجود دارد.

آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بين الملل
رويداد
گزارش
گفت وگو
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |