يكشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۸ - April . 20, 2003
صفحه آخر
Front Page

فَاجْتَنِبْ مَا تُنْكِرُ أَمْثَالَهُ.
پس خود را از آنچه مانند آن را نمي پسندي دورساز.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
به قصد جان من زار ناتوان انداخت
خمي كه ابروي شوخ تو در كمان انداخت
زمانه طرح محبت نه اين زمان انداخت
نبود نقش دو عالم كه رنگ الفت بود

مهلت ارسال آثار براي جايزه ادبي گام اول تمديد شد
مهلت ارسال آثار به همايش ادبي گام اول كه قرار است تابستان امسال برگزار شود، تا پايان ارديبهشت ماه تمديد شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين همايش كه به صورت مسابقه و در دو حوزه شعر و داستان برگزار مي شود، آثار اول پديدآورندگان سالهاي ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ بررسي و به برگزيدگان جايزه اهداء مي شود.
اين همايش كه مراحل آغازين آن با مشاركت خبرنگاران حوزه كتاب و نشريه كتاب هفته شكل گرفته بود، با اعلام آمادگي برخي از ناشران نخبه كشور براي حمايت از برگزيدگان وارد مرحله تازه اي شد و به نظر مي رسد يكي از دلايل تمديد مهلت ارسال آثار، جذب ناشران بيشتري به اين رقابت فرهنگي باشد.
تاكنون انتشارات ققنوس، چشمه، اختران، نگاه، مرواريد، ثالث، آگه، مهناز، كتاب خورشيد، روزنه، يوشيج، خجسته، قصه، نيلوفر، آبي، روزگار، قدياني و نشرني آمادگي خود را براي كمك مالي و اهداي جايزه به برگزيدگان اعلام كرده اند و به نظر مي رسد كه در آينده نيز بر تعداد اين ناشران افزوده شود.
هم اكنون داوري مرحله اول اين مسابقات ادامه دارد و در حوزه شعر حافظ، موسوي، رضا چايچي، ساير محمدي، هيوا مسيح، محمدحسين عابدي، محمدعلي شاكر، چهكندي نژاد و در بخش داستان خانم بلقيس سليماني و آقايان محمد ايوبي، حسن بني عامري، فرزين شيرزادي، پيمان اسماعيلي، منصور علي مرادي و يحيي فتح نژاد آثار را مورد قضاوت قرار مي دهند. علاقه مندان مي توانند آثار خود را به نشاني: ميدان هفت تير، خيابان قائم مقام فراهاني، خيابان فجر، پلاك ۹، طبقه دوم، دبيرخانه جايزه گام اول ارسال كنند.

بخشي از آمار تكان دهنده ارائه شده در نمايشگاه
* نيمي از مردم جهان با كمتر از دو دلار در روز زندگي مي كنند.
* مصرف شش هفته نفت خام جهان در حال حاضر معادل مصرف يكسال، در اوايل دهه ۱۹۵۰ است.
* ۲۰ درصد از مردم جهان به آب قابل آشاميدن دسترسي ندارند، كه اين ميزان در ۳۰ سال گذشته يك چهارم بوده است. براي مثال مصرف سرانه آب در كنيا ۴ ليتر در روز است.درحاليكه اين رقم در نيويورك۶۸۰ ليتر است كه فقط نيم درصد آن به مصرف خوراكي مي رسد.
* ۵/۲ ميليارد نفر از مردم جهان از برق بي بهره اند، و يك سوم از كودكان زير ۵ سال از سوء تغذيه رنج مي برند.
* ۲ ميليارد نفر از مردم جهان قادر به خواندن و نوشتن نيستند كه از اين تعداد، ۹۸ درصد آنها در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند.

نمايشگاهي از عكس هاي يان برتران در لندن بر پا شده است
نگاه آسمان به زمين
010630.jpg
«يان آرتوس برتران» عكاس شهير فرانسوي نمايشگاهي از عكس هاي خود تحت عنوان «زمين از آسمان» در لندن برگزار كرده است كه تمام ۱۵۰ عكس موجود در آن از بالا گرفته شده است.
به گزارش بي.بي.سي، «يان آرتوس برتران» زماني كه همراه همسرش در كنيا مشغول مطالعه بر روي شيرها بود، كشف كرد كه بسياري از زيباي هايي جهان و طبيعت از آسمان دوچندان جلوه مي كند.
برتران در ابتدا بوسيله يك بالون معمولي تصاويرش را ثبت مي كرد .ولي بيشتر تصاوير اين نمايشگاه بوسيله
هلي كوپتر واز ارتفاعي بين۳۰تا ۳۰۰۰ متر برداشته شده اند .
هدف برتران از گرفتن اين عكس ها فقط خلق آثار هنري نبوده است.
او در اين مورد مي گويد: « زمين و دنياي ما خودش هنر است.عكاس فقط شاهد اين هنر است.هدف من اين بوده كه بخشي از زيبايي هاي دنيا را زنده
نگه دارم، زيرا كه اين زيبايي هاي طبيعي در حال نابودي است.»
در ميان عكس هاي اين نمايشگاه اطلاعات مكتوبي نيز درباره نابودي منابع طبيعي، آلودگي محيط، ازدياد جمعيت جهان و كمبود منابع طبيعي كافي براي اين جمعيت به چشم مي خورد، كه انسان را به فكر فرو مي برد.
در بعضي از عكس هاي برتران
مي بينيم كه نقش انسان در تغيير و تخريب طبيعت تا چه حد بوده و درپنجاه سال گذشته چه خسارات جبران ناپذيري به دنيا وارد شده است.
از بين رفتن جنگل ها، استفاده
بي رويه از مواد معدني و عدم استفاده صحيح از آب احتمالا ديگر چيزي براي آيندگان باقي نخواهد گذاشت.
اين عكس ها كه تمامشان رنگي هستند از رنگ آميزي، كيفيت تصويري و تركيب بندي فوق العاده اي برخوردارند.
عكس هاي  اين نمايشگاه كه از بين هزاران عكس انتخاب شده است، از سال ۱۹۹۰ به بعد و در پي ۳۰۰۰ ساعت پرواز و سفر به ۸۵ كشور گرفته شده اند.

با همكاري وزارت ارشاد و صدا و سيما ايجاد مي شود
بازار بين المللي فيلم در ايران
معاون  سينمايي  وزير ارشاد  : فيلم هاي  ايران  در صورتي اجازه صادرات  و حضور در جشنواره هاي  بين المللي  را پيدا مي كنند كه  مسائل  ديني ،اعتقادي ، عزت  و سربلندي  و ارزشهاي  اسلامي كشور را لحاظ كرده  باشند
امسال  بازار بزرگ  بين المللي  محصولات  سينما و تلويزيون  در كشور ايجادخواهد شد.
معاون  سينمايي  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي در قم  گفت : اين  بازار بامشاركت  سازمان  صدا و سيما و با حضور كشورهاي  منطقه  آسيا، اقيانوسيه و خاورميانه  برپا مي شود.
حيدريان  هدف  از ايجاد اين  بازار را عرضه  محصولات  ايران  و تامين فيلم  مورد نياز سينما، تلويزيون  و شبكه  ويدئويي  كشور عنوان  كرد وگفت : بازار بزرگ  بين المللي  محصولات  سينما و تلويزيون  زمينه  مناسبي را براي  تعامل  بين  هنرمندان  ايران  با ديگر كشورها و
داد و ستدتوليدات  فرهنگي  بوجود مي آورد.
وي  جايگاه  سينماي  ايران  را در جهان  ممتاز اعلام  كرد و گفت : امسال توليدات  فيلم هاي  ايراني  در جهان  از مقبوليت  و معروفيت  ويژه اي برخوردار است  و بسياري  از كشورها خواهان  واردات  فيلم  از كشورمان هستند.
حيدريان  افزود: فيلم هاي  ايران  در صورتي مجوز صادرات  و حضوردر جشنواره هاي  بين المللي  را پيدا مي كنند كه  در آن مسائل  ديني ،اعتقادي ، عزت  و سربلندي  و ارزشهاي  اسلامي كشور لحاظ شده  باشد.

«برج» و «زيباترين نقاشي» در تالار هنر
نمايشهاي «برج» و «زيباترين نقاشي» تا پايان ارديبهشت در تالار هنر بر صحنه است.
«برج» به كارگرداني رامين سيار دشتي نمايشي ويژه نوجوانان و بزرگسالان است كه در ساعت ۱۸ هر روز در اين تالار به صحنه مي رود.
«زيباترين نقاشي» نيز نمايشي عروسكي است به كارگرداني فريبا دليري كه صبحها براي مهدها و مدارس و عصرها (ساعت ۱۹ و ۳۰) براي عموم به نمايش در مي آيد.
علاقه مندان براي تهيه بليت و ديدن نمايش مي توانند به ميدان هفت تير - خيابان مفتح - جنب ورزشگاه شهيد شيرودي - خيابان ورزنده مراجعه و يا با تلفن هاي ۸۸۱۳۴۴۰ و ۸۳۰۶۶۴۰ تماس بگيرند.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶
روزنامك
پاسخ پزشكي
آيا درست است كه اگر بانوان در جريان حاملگي دچار فشار خون شوند، اين وضعيت در سال هاي بعد مخصوصاً دوران پيري برايشان يك مشكل مزمن مي شود؟ دكتر گات به اين سئوال چنين پاسخ داده است: پژوهشگران انگليسي چند روز پيش اين كشف خود را اعلام كردند كه بايد مورد تاييد ساير پژوهشگران قرار گيرد تا به صورت قانون پزشكي در آيد، ولي مراقب فشار خون خود بودن مخصوصاً براي زنان كه فعاليت جسماني كمتري دارند امري ضروري است.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
دو قتل سازمان يافته مشابه در روسيه به فاصله دو روز (پنجشنبه و جمعه) باعث اعتراض شديد پارلمان اين كشور (دوما) و نگراني مردم شده است. يك نماينده مجلس فرياد زده است كه مي خواهد بداند چه كسي بر روسيه حكومت مي كند؛ دولت و يا «مافيا»؟ پنجشنبه گذشته «سرگي يوشنكوف» نماينده مجلس و نايب رئيس حزب «روسيه ليبرال» هنگام خروج ازخانه اش هدف گلوله قرار گرفت و روز بعد معاون مدير شبكه تلويزيوني «تي. وي. اس» در شهر مورمانسك هنگام خروج از دفتر خود با شليك گلوله كشته شد و در هر دو مورد - طبق معمول - قاتلان فرار كردند. يوشنكوف هشتمين نماينده مجلس روسيه است كه ترور شده و به اظهار نايب دبير كل حزب كمونيست روسيه، تا كنون كسي هم به جرم قتل آنان مجازات نشده است. درباره دوقتل تازه، شايعات فراوان است؛ ازجمله گفته مي شود كه اين دو قتل كار كساني است كه با توسل به كلاهبرداري دارند صنايع فلزكاري روسيه را كه غير دولتي گرديده و به معرض فروش گذارده است بالا مي كشند. انگيزه سياسي اين قتل ها، يك شايعه ديگر است.
ماندگار
در فروردين ۱۳۴۳ شوراي وزيران دولت وقت به منظور جلوگيري از افزايش بهاي اتومبيل دست دوم كه بازار سياه پيدا كرده بود و خريد«اتومبيل نو» نوبتي شده بود با تصويب آيين نامه اي«اتومبيل» را يك كالاي ضروري اعلام داشت و ورود آن را آزاد اعلام كرد. در مورد واردات اتومبيل دست دوم تاكيد شده بود كه اين نوع اتومبيل بايد بدون انتقال ارز و با مسافر وارد شود و شرط شماره گذاري آن در ايران منوط بر اين است كه اتومبيل از نوعي باشد كه وسائل يدكي آن در ايران يافت شود (نمايندگي فروش داشته باشد) . اين تبصره بعداً چند بار لغو و ابقاء شد كه داستاني است شنيدني. نخستين لغو آن در پي انتقاد روزنامه ها بود كه نوشته بودند به دولت مربوط نيست كه در آزادي عمل اتباع نسبت به اموالشان مداخله كند؛ يك شهروند شايد بخواهد بدون انتقال ارز اتومبيل كميابي را به كشور بياورد و يا اين كه پس از نياز به تعمير، آن را آتش بزند. پس از مدتي تبصره دوباره ابقاء شد زيرا در مجلس، نمايندگان گفته بودند كه ايران به قبرستان اتومبيل خارجي تبديل شده است. بعداً معلوم شد نمايندگاني اين حرف را زده بودند كه در شركت هاي وارد كننده اتومبيل و يا مونتاژ آن سهيم بودند و دوباره تبصره لغو شد و ….
يادگار
بيستم آوريل سال نهم ميلادي سناي ايران اردوان سوم را - كه تنها از جانب مادر به اشك اول، سر دودمان اشكانيان پيوند مي خورد - به شاهي ايران انتخاب كرد. انتخاب شاهان اشكاني لزوماً وراثتي نبود. پس از مرگ هر شاه، راي اكثريت مهستان (سناي ايران كه اعضاي آن بزرگان كشور بودند) شرط تعيين شاه بعدي بود، ولي چون عمدتاً شاه بعدي در زمان حيات شاه وقت نامزد مي شد و او پسر و يا برادر و برادر زاده خود را ترجيح مي داد سلطنت از خانواده خارج نمي شد؛ مگر اين كه شاه وقت پيش از تعيين شاه بعدي به مرگ ناگهاني از دنيا مي رفت.
* در اين روز در سال ۵۸۹ ميلادي خسرو پرويز كه در پي درگيري با ژنرال بزرگ ايران بهرام مهران(چوبين) از سلطنت بركنار شده بود از تيسفون عازم قسطنطنيه شد تا از امپراتور روم براي بازگشت به قدرت كمك بگيرد كه با اين كار خود لكه ننگي در تاريخ ايران باقي گذارد؛ زيرا كه به خاطر مقام، بر ضد هموطنان، به دشمن متوسل شده بود. وي بعداً براي پاك كردن اين لكه، با روم وارد يك رشته جنگ شد كه همين عمل به عمر امپراتوري ايران و اقتدار روم پايان داد.
* سي ام فروردين سال ۱۳۰۱ اسماعيل آقا سميتقو كه در كردستان و غرب آذربايجان دست به قدرت نمايي مسلحانه زده بود با نيروي ژاندارم وارد جنگ شد كه در اين زد و خورد يكروزه پيروزي با ژاندارم ها نبود. اسماعيل آقا از آن زمان به مدت هشت سال با سوء استفاده از ضعف نظامي ايران متناوباً در شمال غربي كشور تاخت و تاز مي كرد كه اواخر تيرماه ۱۳۰۹ در اشنويه به دام ارتش افتاد كه خود و بسياري از افرادش كشته شدند و غائله پايان يافت.
* ۱۸ آوريل ۱۶۳۲ «شاه جهان» امپراتور تيموري هند دستور تخريب معابد هندوها را صادر كرد و با اين دستور آتش دشمني هندوها با مسلمانان شبه قاره را روشن ساخت - آتشي كه هنوز خاموش نشده است. در پي اين دستور در مدتي كمتر از يك هفته تنها در «بنارس» ۷۶ معبد ويران شد.
گنجينه
لقب
يكي از اولاد خلفاي بني عباس داعيه خلافت داشت و به غايت ظلم پيشه و ستم انديشه بود. نديم خود را گفت كه براي من لقبي پيدا كن مثل «معتصم بالله» و «متوكل علي الله».
گفت: «نعوذباالله»!
فخرالدين علي صفي
لطايف الطوايف
گشتي در دنياي خبرها
غارت باغ وحش
بغداد: در جريان غارت شهر بغداد حتي، باغ وحش اين شهر نيز مصون نمانده است.
در حدود ۳۰۰ حيوان اين باغ وحش از جمله ميمونها، خرس ها، اسب ها، پرندگان و شترها توسط مردم دزديده شده و يا پا به فرار گذاشته اند.
در اين باغ وحش تنها شيرها و ببرها باقي مانده اند چون غارتگران جرأت نزديك شدن به قفس هاي آنان را نداشته اند.
۶ روز در سپر ماشين
نيويورك: پرنده اي كه شش روز درون سپر يك خودرو گير كرده بود، زنده ماند.
اين پرنده هفته گذشته با يك خودرو در جاده برخورد كرد اما سرنشينان خودرو متوجه نشدند كه پرنده داخل سپر گيرافتاده و گمان كردند، او مرده است.
۶ روز بعد هنگامي كه آنها به مقصد رسيدند متوجه شدند كه پرنده نگون بخت گرسنه و فرسوده داخل سپر خودرو بيهوش شده است.
به همين دليل اين خانواده بلافاصله به او غذا دادند و محل مجللي براي زندگي اش در نظر گرفتند.
هنرنمايي وزير
برلين: پيتراستراك وزير دفاع آلمان روز جمعه از نيروهاي اين كشور در منطقه بالكان بازديد كرد. وي در جريان اين بازديد از عينك آفتابي، كلاه و كت و شلوار مشكي استفاده كرد.
اما نكته جالب اينكه، وزير ۶۰ ساله در جريان اين بازديد براي سربازان آواز خواند و مورد تشويق آنها قرار گرفت.

سرقت بانك توسط كشيش
اوكلاهماسيتي :يك كشيش در اوكلاهما به جرم سرقت بانك دستگير شد. اين كشيش با نقاب وارد شعب بانك ها مي شد و نوشته اي به تحويلدار بانك مي داد كه روي آن نوشته شده بود: يك دقيقه فرصت داري كه تمام پولها را به من بدهي، صدايت درنيايد وگرنه...
او پس از اينكه پولها را از داخل بانك جمع آوري مي كرد در خيابان سوار بر خودرو كليسا مي شد و مي گريخت. در صورتي كه اتهام وي در دادگاه ثابت شود وي حداقل به تحمل سه سال حبس محكوم خواهد شد.
گراز در خانه
برلين: يك گراز وحشي ديروز بعد از ظهر وارد خانه يك زوج پير شد و پس از گازگرفتن مرد خانه از صحنه گريخت. به گفته شاهدان عيني، اين گراز وحشي با سرعت هرچه تمام تر درب ورودي شيشه اي خانه زوج كهنسال را شكست به داخل اتاق رفت و پس از اينكه پيرمرد ۷۱ ساله را گاز گرفت پا به فرار گذاشت.
ارتش و لاك پشت
اكرا: در كشور غنا، صيد، نگهداري و مصرف لاك پشت هاي غول پيكر دريايي ممنوع است اما چند روز قبل مردم به پليس خبر دادند، مردي در اين كشور يك لاك پشت غول پيكر نگهداري مي كند. به همين دليل پليس به خانه اين مرد يورش برد و لاك پشت دربند را آزاد كرد،اما براي انتقال لاك پشت به دريا از ارتش كمك گرفته شد و نيروهاي ارتش با زحمت بسيار اين حيوان را به اقيانوس بازگرداندند.
كليساي بادي
لندن: يك طراح انگليسي براي اولين بار در جهان يك كليساي بادي ساخته كه تمام ويژگي هاي يك كليساي معمولي را دارد.
كشيش ها مي توانند اين كليسا را پشت وانت قرار داده و هرجا كه مايلند آن را بار كنند. ارتفاع اين كليسا پس از باد شدن بالغ بر ۱۴ متر مي شود. تاكنون سفارش هايي از كشورهاي بلژيك، آمريكا و كره جنوبي براي خريد اين كليسا دريافت شده و قرار است سازنده آن، تصويري از كليسا را براي واتيكان ارسال كند تا شايد چند نمونه از آن را هم به واتيكان بفروشد.
عروسك سخنگو
نيويورك: سايت اينترنتي يك كارخانه سازنده عروسك ديروز تازه ترين محصول خود را به بازار عرضه كرد. اين محصول جديد، عروسك محمد سعيد الصحاف وزير سابق اطلاع رساني عراق است كه در جريان جنگ هر روز در برابر خبرنگاران حاضر مي شد و شكست نيروهاي عراقي را به شدت تكذيب مي كرد.
نكته جالب اينكه، عروسك الصحاف سخنگو است و مي توان با فشار دادن شكم عروسك، آنرا به سخن گفتن واداشت.
هنگامي كه شكم عروسك را فشار بدهيد. او با لحن الصحاف مي گويد: هيچ سرباز آمريكايي به بغداد نرسيده و پيش بيني مي كنيم كه تمام آنها بميرند. من از آمريكايي ها نمي ترسم و شما هم نبايد بترسيد. آنها هنوز به فاصله ۱۰۰ مايلي بغداد نيز نرسيده اند.
پيش از اين، شركت مذكور عروسك هاي صدام حسين، جورج بوش، توني بلر و بن لادن را به بازار عرضه كرده بود.
ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۳ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۴ دقيقه
گل و گياه
گل حنا
010635.jpg
نام علمي: Impatiens, Super Elfin Series
خانواده: BALSAMINACEAE
گياه دائمي، هميشه سبز و سريع الرشد كه بصورت يكساله كاشت و استفاده مي گردد، برگها تخم مرغي نوك تيز و با طراوت بوده و گلهاي كوچك، مسطح و قرمز - صورتي آن از فصل بهار تا پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان سايه - آفتاب، خاك مرطوب به شرط آنكه غرقابي نباشد، حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا قلمه هاي ساقه در بهار يا تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |    شهر    |
|   شهري    |    علمي    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |