يكشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۸ - April . 20, 2003
مهمترين هدف نهادهاي دولتي بايد ارائه خدمات به مردم باشد
ايرنا: رئيس  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  در جمع  رؤساي  فرهنگسراها، گفت :خدمات  رساني  درست  به  شهروندان  بايد مهمترين  هدف  نهادها و ارگانهاي  دولتي جمهوري  اسلامي  ايران  باشد.
به  گزارش  روز شنبه  روابط عمومي  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران ، «محمدعلي  زم » با اشاره  به  نام  سال  جاري  با عنوان  «سال  نهضت  خدمت  رساني  به مردم » اظهار داشت : اين  نام گذاري  نمادي  است  از اين  مطلب  كه  هدف  جمهوري  اسلامي بايد ارتقاي  سطح  خدمات  اجتماعي  باشد، اما در طول  اين  ۲۵ سال  اين  نظام  به طور كامل  نتوانسته  است  آنگونه  كه  سزاوار اين  ملت  است ، به  آنان  خدمت  كند.
وي  «تنگناها و آسيب هاي  تحميل  شده  خارجي  را از يك  سو و اختلافات  داخلي ناشي  از سياست زدگي» را از مهمترين  «دلايل  نرسيدن  كافي  مقصودهاي  نظام  جمهوري  اسلامي  در خدمات دهي  درست  به  مردم » دانست .
زم  با انتقاد از سطح  و نحوه  خدمات  رساني  به  شهروندان  تهراني ، گفت : هيچ مديري  نبايد براي  پاسخگويي  درمورد اعمال  ناصواب  خود در حق  مردم  منتظرمعاد باشد و كساني  كه  عهدالهي  خويش  با مردم  را مي شكنند، مهلت  خويش  را تارستاخيز طولاني  نپندارند.

محاكمه غيرعلني قاضيان اين هفته برگزار مي شود
ايسنا:محاكمه  غيرعلني حسينعلي قاضيان در رابطه با بند «د» اتهامات طي هفته  جاري برگزار مي شود.
طبق اطلاع كسب شده، به زودي راي بقيه متهمان پرونده  نظرسنجي نيز به زودي ابلاغ و اعلام خواهد شد. با حضور برخي مسئولان و افراد مرتبط با پرونده  نظرسنجي در مجتمع قضايي جرايم كاركنان دولت، رسيدگي به اين پرونده ادامه يافت.
تفهيم اتهام خبرنگار همبستگي
جلسه  تفهيم اتهام خبرنگار روزنامه همبستگي در شعبه ۱۴۱۰ به امروز موكول شد. به گزارش ايسنا قرار بود خبرنگار پارلماني روزنامه همبستگي روز پنجشنبه به همراه ابراهيم اصغرزاده، مديرمسئول نشريه اش تفهيم اتهام شود ولي اين جلسه براي تفهيم اتهام او به ديروز (شنبه) موكول شد كه البته برگزاري اين جلسه، مجدداً تا امروز (يكشنبه) به تعويق افتاد.
محاكمه خبرنگار روزنامه ايران
بنفشه سام گيس، نويسنده روزنامه ايران دوشنبه هفته جاري در مجتمع قضايي جرايم كاركنان دولت محاكمه خواهد شد. به گزارش ايسنا سام گيس صبح ديروز با حضور در شعبه ۱۴۱۱ دادگاه عمومي تهران در كنار وكيل مدافعش به بررسي و مطالعه پرونده خود پرداخت.

نقش كار در كاهش آسيب هاي اجتماعي
به مناسبت گراميداشت روز جهاني كارگر مسابقه مقاله نويسي با عنوان «نقش كار در كاهش آسيب هاي اجتماعي» ازسوي فرهنگسراي كاربرگزارمي شود.
به گزارش روابط عمومي قلمرو مركزي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، علاقمندان براي شركت در اين مسابقه مي توانند چكيده مقاله خود را حداكثر تا پايان وقت اداري ۲۵ ارديبهشت به فرهنگسراي كار بفرستند.

برگزاري نخستين جشنواره خودروهاي كلاسيك در تهران
010560.jpg
گروه علمي فرهنگي: به مناسبت بزرگداشت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي نخستين جشنواره خودروهاي كلاسيك مربوط به دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ از سوي سازمان ميراث فرهنگي كشور با همياري اداره كل موزه هاي بنياد و فدراسيون اتومبيلراني كشور از ۲۵ ارديبهشت در محوطه مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد برگزار مي شود.
اين مجموعه در تاريخ ۲۹ ارديبهشت ماه همزمان با زادروز باسعادت حضرت رسول اكرم(ص) و به منظور افتتاح تماشاگه خودرو، از محل نمايشگاه در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد و از طريق خيابان وليعصر به طرف ميدان ونك و سپس تا محل دائمي تماشاگه خودرو مستقر در كيلومتر ۱۱ جاده مخصوص همراه با مردم حركت خواهد كرد.
مجيد جعفري سرپرست تماشاگه خودرو تعداد اتومبيل هاي به نمايش درآمده را ۱۰۰ دستگاه اعلام كرد و افزود: از اين تعداد حدود ۴۰ اتومبيل متعلق به تماشاگه خودرو و مابقي متعلق به افرادي است كه به دعوت اين تماشاگه اتومبيل هاي خود را در اين جشنواره شركت داده اند.

آخرين وضعيت زيدآبادي در زندان
احمد زيدآبادي در بند مالي زندان اوين دوران حبس خود را مي گذراند.
مهديه محمدي همسر زيدآبادي با اعلام اين مطلب گفت: صبح ديروز با زيدآبادي در زندان ملاقات كردم و وي ضمن ابراز رضايت از بند خود گفته است قانوناً بايد همراه ديگر زندانيان سياسي و مطبوعاتي باشم.
مهديه محمدي همچنين به اينكه زيدآبادي پس از انتقال به بند نتوانسته است از تلفن استفاده كند اعتراض كرد.
زيدآبادي براي گذراندن باقي مانده حبس خود از روز يكشنبه گذشته در زندان به سر مي برد.

بر نامه هاي دهمين جشنواره مطبوعات تشريح شد
گروه اجتماعي: دبير ستاد اجرايي دهمين جشنواره مطبوعات برنامه هاي اين جشنواره را تشريح كرد.
به گزارش ايسنا مجتبي آقايي گفت: با تشكيل دبيرخانه  زيرساخت هاي لازم براي فعاليت مستمر و بهينه جشنواره مطبوعات از لحاظ سخت افزاري صورت گرفت و از ديگر سو برنامه هاي قابل اجرا براي سال ۱۳۸۲ در دست تدوين مي باشد كه بدين ترتيب در سال جاري ان شاءالله شاهد اجراي برنامه هاي گوناگوني در زمينه مطبوعات و حرفه ها و تخصص هاي وابسته به آن خواهيم بود كه از آن جمله مي توان گردهمايي مديران مسئول نشريات سراسر كشور، مراسم تجليل از خادمان و موثران عرصه مطبوعات كشور، برپايي مراسم روز خبرنگار، برگزاري نمايشگاه عكس هاي مستند ايران، برپايي مسابقه بين المللي اينترنتي كاريكاتور، برپايي نمايشگاه عكس ورلد پرس فتو و برنامه هايي از اين دست را نام برد.
وي در مورد انتخاب و داوري آثار و برنامه هاي جنبي اظهار داشت: آن چه قطعي است حضور و مشاركت اساتيد دانشگاه ها و اعضاي هيات علمي، متخصصين و افرادي كه توسط انجمن ها و تشكل هاي صنفي پيشنهاد مي شوند و توسط ستاد جشنواره دعوت به همكاري مي گردند،  تركيب گروه هاي داوري را تشكيل مي دهد.
هر كميته داوري، دبيري خواهد داشت كه در نهايت جمع دبيران كميته هاي داوري، داوران نهايي اين دوره از جشنواره را تشكيل مي دهند.
اعضاي شوراي مشورتي دهمين جشنواره مطبوعات
شوراي مشورتي دهمين جشنواره مطبوعات با حضور ۱۰ نفر از شخصيتها، روزنامه نگاران و دست اندركاران نشريات كشور فعاليت خود را از سال گذشته آغاز كرد.
به گزارش ستاد خبري دهمين جشنواره مطبوعات، در اين شورا كه به منظور ارائه مشورتهاي لازم با دبير جشنواره دهم مطبوعات براي برگزاري هر چه بهتر و مؤثرتر جشنواره مطبوعات تشكيل شده است؛ رجبعلي مزروعي (رئيس انجمن صنفي روزنامه نگاران)،  علي يوسف پور (مدير مسئول روزنامه سياست روز)، سيدطه هاشمي (مديرمسئول روزنامه  انتخاب)، محمدمهدي فرقاني (رئيس مؤسسه تحقيقات رسانه ها)، محمد عطريانفر (مدير مسئول روزنامه همشهري)، حسين انتظامي (مديرمسئول روزنامه جام جم)، كسري نوري (روزنامه نگار)، ماشاء الله شمس الواعظين (روزنامه نگار)، سيدمحمد صحفي (رئيس ستاد جشنواره مطبوعات) و مجتبي آقايي (دبير ستاد دهمين جشنواره مطبوعات) حضور دارند.

بيماريهاي رواني در دايره ناامني
010505.jpg
متأسفانه به علل مختلف اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي روزبه روز در همه جوامع و از جمله جامعه ما دايره بيماري هاي رواني گسترش كمي و كيفي يافته و متنوع تر از گذشته مطرح مي باشند
اختصاص روز جهاني بهداشت به مقوله بهداشت روان از سوي سازمان بهداشت جهاني، بهانه اي شد تا بشريت جدي تر از گذشته به بيماري ها و بيماران روحي و رواني توجه نمايد. ذكر آمارهاي جهاني و ملي مبني بر ۴۰۰ ميليون بيماررواني در جهان و رقم قابل توجهي بيمار روحي و رواني در كشور ما و در عين حال فقدان امكانات لازم در درمان اين بيماران، از جمله وجود يك روانپزشك براي هر ۹۰ هزار ايراني و عدم برنامه ريزي و سرمايه گذاري هاي لازم و مؤثر در پيشگيري و درمان بيماري هاي روحي و رواني در كشور ما، ما و محافل تأثيرگذار و تصميم گير محلي، ملي و جهاني را برآن مي دارند تا...
***
۱- بدانيم و بدانيد كه:
با توجه به اينكه تنها ۴ درصد بيماران رواني در جامعه به روانپزشكان و كلينيك هاي ويژه مراجعه مي نمايند، مي توان حدس زد كه جامعه ما متأسفانه داراي بيماران رواني متعدد و پراكنده اي است كه رفتارهاي آنان غيرقابل كنترل مي باشد و لذا احتمال ايجاد پاره اي از ناامني ها در جامعه (ناشي از بيماري هاي مختلف روحي) مانند قتل و جنايت ها بسيار است. همين چندي پيش در اخبار آمده بود كه مادري، به لحاظ مشكل روحي دختر ۱۶ ساله خود را به قتل رسانده است.
۲- بدانيم و بدانند كه:
در پوشش فجايع و جناياتي كه براثر مشكلات روحي و رواني بوجود مي آيند، خيل انبوهي از جنايتكاران، پنهان شده و پس از ارتكاب جرائم، خود را به جنون مي زنند! قوانين قضايي هم در برخورد با جرائم مربوط به اين قبيل موضوعات كم و بيش دچار برخي از مشكلات مي باشد.
۳- بدانيم و بدانيد كه:
آن دسته از بيماران رواني كه مرتكب جرائمي مي شوند، تا مادامي كه جرائم آنان كشف نشوند، همچنان به خاطر وجود ريشه «يعني بيماري روحي خاص» ارتكاب جرائم توسط آنها، ادامه خواهد داشت.
۴- بدانيم و بدانند كه:
بيماري هاي روحي و رواني، نزد زنان نسبت به مردان بيشتر بوجود مي آيند و در ضمن پنهان تر نيز مي باشند و مهمترين علت آنها اين است كه در شبكه ارتباطات اجتماعي، روابط اجتماعي زنان در دايره هاي محدودتري در مقايسه با مردان مي باشند. مردان در محيط هاي مختلف و با طيف هاي متنوع بيشتري نسبت به زنان، داراي روابط اجتماعي مي باشند.
۵- بدانيم و بدانيد كه:
اغلب مشكلات روحي و رواني در جامعه، خصوصاً نزد بانوان، ناشي از پديده اي به نام «افسردگي» است و پايه بسياري از افسردگي ها در دوران جواني گذاشته مي شود. عوامل افسردگي در جامعه بسيارند كه از جمله آنها مي توان به عدم تنوع در رنگ پوشش دختران دبيرستاني، محدويت هاي خانوادگي سخت در رابطه با فرزندان مؤنث، تبعيض قائل شدن هاي خانواده ها و محيط هاي مختلف اجتماعي ميان دختر و پسر و ارجح دانستن فرزندان ذكور بر فرزندان مؤنت و... اشاره كرد. همچنين «افسردگي زدايي از جامعه» نيز مستلزم برنامه ريزي و تدارك برنامه هاي شادي آفرين و امثال آن بوده و در عصر ارتباطات، رسانه هاي جمعي در اين موارد مي توانند نقش هاي سازنده اي ايفا نمايند. به عبارتي، رسانه هاي جمعي، در شرايط كنوني، مي توانند در جايگاه «روانپزشك» قرار گيرند و در حقيقت روانپزشكان جديد، همين رسانه هاي جمعي مي باشند!
۶- بدانيم و بدانند كه:
متأسفانه به علل مختلف اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي، روزبه روز در همه جوامع و از جمله جامعه ما، دايره بيماري هاي رواني گسترش كمي و كيفي يافته و متنوع تر از گذشته مطرح مي باشند. فقر، مسائل ناموسي، خشونت، مواد مخدر و اعتياد، نابسامانيهاي اخلاقي، انواع بزهكاري ها، مشكلات خانوادگي، افزايش ميزان طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و بسياري از موضوعات ديگر، مي توانند سرمنشأ بسياري از مشكلات روحي و رواني باشند. همچنين همه اين عوامل، روزبه روز نسبت به گذشته بيشتر با يكديگر مرتبط شده و حالت علت و معلولي متقابل پيدا مي كنند و لذا از اين طريق بيماريهاي روحي و رواني شدت بيشتري يافته اند و در عين حال غيرقابل كنترل تر گشته اند!
۷- بدانيم و بدانند كه:
در محافل سرمايه گذاري داخلي و خارجي، كمتر اتفاق افتاده كه در رابطه با بيماران رواني در جامعه، سرمايه گذاري هايي صورت گيرد و في المثل براي اين قبيل بيماران،  برنامه هاي شادي آفرين هنري توليد و اجرا شوند يا ساير محصولات فرهنگي مانند فيلم هاي مختلف داستاني، سينمايي، مستند و آموزشي ساخته شوند، يا شهربازي هاي خاص و اماكن تفريحي ويژه در دل طبيعت و... تدارك ديده شوند و...
۸- بدانيم و بدانند كه:
مسئولين مختلف در دستگاههاي اداري ما و همچنين شخصيت هاي شاخص جامعه ما، كمتر در انديشه بازديد از تيمارستانها بوده اند. شايد اگر بجاي اصطلاح تيمارستان، از اصطلاح بيمارستان براي اماكن نگهداري بيماران روحي استفاده مي شد، بازديد از اين مراكز نيز در دستور كار مسئولين ما قرار مي گرفت! به هرحال، در اين قبيل بازديدها، مشكلات مشخص شده و در رفع آنها تلاش هايي صورت خواهند پذيرفت. در همين رابطه، يكي از جمله اقدامات مفيد و مؤثر همين ادغام بيمارستانها و تيمارستانها مي باشد.
۹- بدانيم و بدانند كه:
هستند مؤسسات خيريه حمايتي اي كه در كنار ساير فعاليت هاي خود و يا حتي بعضاً بطور مشخص و اختصاصي، به بيماران رواني در جامعه نيز توجه داشته و آنها را مشمول مساعدات خود مي نمايند. هرچند شناسايي اين قبيل مؤسسات خيريه و برگزاري همايش با حضور اعضاي آن مؤسسات و هدايت آنها به فعاليت هاي اساسي، نوين، بزرگ، مشترك و پايدار، در رابطه با بيماران و بيماري هاي رواني در جامعه و نيز ايجاد تشكلي فراگيرتر ميان اين مؤسسات مانند «مجمع خيرين حمايتي بيماران روحي و رواني»، اقدامي ارزنده، مفيد و مؤثر مي باشند، با اين حال تذكر اين نكته لازم است كه اغلب توجهات مؤسسات خيريه در خصوص بيماران رواني، بيش از هر چيز ديگر، صرفاً معطوف به حل برخي از مشكلات موجود بيماران رواني در تيمارستانهاست و در حقيقت نه تنها كمتر اقدامي در خصوص «پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي روحي و رواني» صورت نمي گيرند كه حتي در زمينه هاي «درماني» نيز كار چنداني صورت نمي پذيرند.
۱۰- بدانيم و بدانند كه:
در خصوص آشنايي عمومي و آموزش هاي همگاني در رابطه با كشف بيماري ها و بيماران رواني در جامعه و در خانواده ها (كه اغلب بيماري ها و بيماران رواني و خانواده ها شناخته نشده، يا تعمداً اعضاي خانواده دوست ندارند عضوي از خود را بيمار روحي قلمداد كنند و يا بسيار با تأخير بيماري ها و بيماران روحي تشخيص داده شده و شناسايي مي شوند)، مي  توان به منظور پيشگيري از بيماري هاي روحي و رواني، كشف بيماري هاي موجود و هدايت بيماران به سمت درمان به موقع، برنامه هاي متنوعي را مورد توجه قرارداد كه از آن جمله، آموزش خانواده ها در رابطه با شناخت ويژگي ها و ظرافت هاي روحي و رواني فرزندان خود توسط واحدهاي آموزشي آموزش و پرورش، برپايي همايش ها و نمايشگاهها مانند نمايشگاههاي كتاب در موضوعات روانشناسي، آموزش از طريق رسانه هاي جمعي و بويژه صدا و سيما، و... مي باشند.
۱۱- بدانيم و بدانند كه:
همانگونه كه در رابطه با بهداشت جسمي، پزشكان متخصص و متنوعي در جامعه وجود دارند، لازم است در كلينيك هاي ويژه مربوط به شناسايي و درمان بيماري هاي روحي، متخصصين مختلفي وجود داشته باشند كه هريك از آنها، در رابطه با بخش هاي خاصي از بيماران روحي و رواني تخصص و تبحر داشته باشند. همچنين مي توان در اين رابطه با كارشناسان و پزشكاني در رفع بيماريهايي چون «غرور»، «روحيه انتقام گيري»، «يأس» و... نيز توجه نمود. در ضمن همانگونه كه براي تشخيص بيماريهاي جسمي، مراكز تشخيص طبي (آزمايشگاهها و راديولوژي ها) وجود دارند، مي توان مراكز تشخيص بيماريهاي روحي را نيز مورد توجه قرار داد.
۱۲- بدانيم و بدانند كه:
قرآن، اين كتاب آسماني، مي تواند در جامعه اسلامي ما، مهمترين منبع، هم به منظور شناسايي و تشخيص بيماريهاي روحي و رواني افراد و هم به جهت درمان اين قبيل بيماريها باشد. تنها كافي است افراد (و البته همه افراد) قرآن بخوانند و روحيات خود را با داده هاي قرآني تطبيق نمايند و مقايسه كنند تا از اين طريق بدانند كه بيمارند يا سالم! (در اين رابطه مي توان برپايه كلام الله مجيد، برنامه ريزيهايي را نيز مورد توجه قرار داد).
شاهرخ عربشاهي

چرا حرمت شكني ؟
روزهايي كه گاه به شتاب مي گذرند چرا كه آنچنان در سروسامان بخشيدن غرق هستيم كه از دقايق آن غافل مي مانيم. يا شايد در مواردي كمي نادر، آنچنان در شادي ها غوطه وريم كه گذشت زمان را احساس و لمس نمي كنيم. چنين شرايطي مي تواند در افراد گوناگون تأثيرات گوناگون بگذارد كه از آن جمله است سوء تأثيرها. وقتي پيوسته خود را در كارزار بپنداريم و ستيزه جويي را طالب باشيم، آرامش طبيعي و فطري مان را از دست مي دهيم و در جهت پيشي  گرفتن از ديگران راه را گم مي كنيم. در اين حيطه، برخي كه داراي روحيه اي آسيب پذير هستند، هراسان تر مي گردند و براي استحكام جايگاه شان به هر دستاويزي چنگ مي اندازند، حتي اگر اين دستاويز حيثيت و هويت ديگري باشد.
وقتي در عرصه فرهنگي چنين داد و ستدهايي صورت گيرد، مي تواند حيرت زيادي به همراه داشته باشد؛ چرا كه چنين حيطه اي خود بايد از هر فرهنگ صواب و متداولي سرشار باشد، خويشتن داري هم يكي از اين مهم است. خويشتن دار بودن براي آن كه از شتاب به هنگام سخن گفتن، عمل كردن، اظهار نظرات متعدد و هر آنچه از اين دست ممانعت شود تا بر طلايه داران و پيشكسوتان عرصه هاي فرهنگي جاي خرده گرفتن باقي نماند.
اين انسان كه با خصوصيات الهي نيز آفريده شده است با وجود تمام صفات خدايي اش، از كاستي و خطا بري نيست، اما همه انسانها (حتي كارگر زحمتكش آهن آلات) در يك وجه مشخص مشترك اند كه همانا آفريننده پروردگارند. در نتيجه به منزله انسان قابل احترامند، مگر آن كه خلاف آن آشكار شود. بنابر اين از بر شمردن نقاط ضعف و تلاش براي تحقير كردن ديگري چه حاصل مي شود؟ آيا خرده گير را در موضع قدرت قرار مي دهد يا جاه و منزلت؟ آيا  آن كس كه از استعداد و عطيه اي الهي برخوردار است، با پاره اي بي توجهي هاي برخوردي اش كه ممكن است تنها از لغزش هاي آداب و معاشرت اجتماعي و به عبارتي روابط اجتماعي ناشي شوند، به يكباره از صحنه مورد فعاليتش پاك مي شود و به قولي از چشم ها مي افتد؟
چه بهتر انسانهايي را كه شريف و بزرگوار و داراي خصوصيات معقول انساني مي پنداريم در هر مقام و منزلت نو يافته شان، همچنان ارج گذاريم و كاستي هايشان را دوستانه و برادرانه و پدرانه به آنان گوشزد كنيم. در واقع اين بهترين فرصت خودشناسي و خود محك زدن است. اينجاست كه مي شود با رفتار و كردار و گفتار انساني خداگونه نخست عطيه الهي شان را ارج نهاد و دوم در خلوت يا از طريق كارت نوشته اي مهرآميز گفتني هاي را به آنان گوشزد كرد؛ چه همانا دم فرو بستن به هنگام سخن گفتن نيز جايز نباشد.
اي كاش كه هر انديشه اي سايبان مي داشت!  اي كاش كه بر هر گفته اي محافظي مي بود! و اي كاش كه هر كرده اي را نگاهباني پاسداري مي كرد.
«خداوندا! آرامش به من عطا كن تا چيزهايي را كه نمي توانم عوض كنم،  بپذيرم؛ شهامتي عنايت فرما تا آنچه را كه مي توانم تغيير دهم عوض كنم . خردي اهدا كن كه تفاوت ها را بشناسم.»
«متن دعا بر گرفته از كتاب از ديده دل، نوشته جين نلسن»
مينا اعظامي

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |