دوشنبه ۱، ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۲۹
بورس توكيو، فرود پس از بيست سال
001525.jpg
نگراني هاي ناشي از جنگ عراق، سرمايه گذاران ژاپني را نيز مردد كرد و ارزش «نيكي» شاخص سهام بورس توكيو را در هفته گذشته به پايين ترين ميزان در بيست سال گذشته رساند.
اين روند نزولي ادامه يافت تا اين كه در آخرين ساعت هاي روز جمعه ۱۸ آوريل گزارش هايي از افزايش ۷/۰ درصدي ارزش «نيكي» مخابره شد. اين در حالي است كه در ادامه اين گزارش اخبار خوشايندي از افزايش ديگر شاخص هاي آسيايي نيز به چشم مي خورد كه از آن جمله مي توان به رشد ۲/۷ درصد ارزش «كاسپي» شاخص بورس كره جنوبي اشاره كرد.
به گزارش بلومبرگ خودروسازاني مانند تويوتا و هوندا نيز كه اتكايشان بيشتر به بازار آمريكاست، همزمان با افزايش ارزش شاخص ها در بورس ايالات متحده و همين طور افزايش اعتماد مصرف كنندگان، اميدوارانه تر به آينده مي نگرند.
اما شاخص هاي سهام در بازارهاي هنگ كنگ و سنگاپور، همزمان با پيشرفت بيماري مرموز «سارس» كاهش يافته است.
گزارش ها حاكي است روز جمعه سهام «توكيو الكترون»، يكي از سه شركت عمده توليد نيمه هادي ها در جهان با ۸/۷ درصد افزايش به ۴ هزار و ۵۶۰ ين رسيد. اين در حالي است كه «اينتل» بزرگترين سازنده تراشه هاي كامپيوتري در اين روز اعلام كرد با توجه به فروش ۶ ميليارد و ۷۵۰ ميليون دلاري در ۳ ماه اول سال ۲۰۰۳، به هر سهم حدود ۱۴ سنت سود تعلق خواهد گرفت. اين در حالي است كه تحليلگران مالي تامسون پيش از اين ميزان سود هر سهم را حدود ۱۲ سنت پيش بيني كرده بودند.
اما «سامسونگ الكترونيكس» كه خود را پس از اينتل، دومين توليدكننده عمده تراشه مي داند، در هفته گذشته ۱۱ درصد افزايش سهم را تجربه كرد كه اين ميزان رشد بيشترين افزايش در بورس كره جنوبي بود. سامسونگ انتظار دارد در سال جاري فروش تراشه و مانيتورهاي صفحه تخت خود را افزايش دهد.
سهام كارخانه هاي نيمه هادي «تايوان» نيز كه به سفارش كارخانه هاي ديگر تراشه توليد مي كند، با ۶ درصد افزايش مواجه شد.
به عنوان يكي ديگر از اخبار خوشايند براي صنايع كامپيوتر در آسيا مي توان به فروش ۲۰ ميليارد و يكصد ميليون دلاري شركت بين المللي ماشين هاي تجاري در سه ماه اول سال ۲۰۰۳ اشاره كرد. تحليلگران مالي تامسون پيش بيني كرده بودند، اين شركت كه بزرگترين فروشنده كامپيوتر و خدمات پس از فروش در جهان است حدود ۱۹ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار فروش داشته باشد. در اين هفته سهام توشيبا ۹/ ۵ درصد افزايش داشت، درحالي كه سهام «كانتا» بزرگترين سازنده «نوت بوك» در تايوان ۵/۴ درصد و ايسر ۲/۳ درصد افزايش داشته است.
در هفته گذشته شاخص صنعتي داوجونز رشد ۶/۱ درصدي را تجربه كرد، شاخص «نزدك» نيز ۹/۴ درصد و شاخص SP با رشد ۹/۲ درصدي مواجه شد.
اين گزارش در ادامه مي افزايد: شاخص سهام تويوتا در هفته گذشته ۴/۴ درصد رشد كرد.
تويوتا كه سومين خودروساز برتر دنيا به شمار مي رود بيش از ۸۰ درصد سود عملياتي خود را از منطقه آمريكاي شمالي تأمين مي كند. «هيوندايي موتور» نيز در هفته گذشته با افزايش ۶/ ۱ درصدي سهام خود مواجه شد. اين شركت كه بزرگترين خودروساز كره جنوبي است بيش از ۲۰ درصد درآمد خود را از آمريكا كسب مي كند.
اين در حالي است كه سهام «سنگاپور ايرلاينز» در اين هفته ۸/۲ درصد كاهش داشت.
اين كاهش در پي شدت يافتن بيماري سارس و احتمال اخراج يك هزار تن از كاركنان اين شركت هوايي رخ داد. بيماري سارس تاكنون ۳ هزار و ۴۰۰ تن را مبتلا كرده و يكصد و هفتاد نفر را كشته است.

بانك و بورس
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بين الملل
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |