ايرنا-طرح استقرار دائمي گروه هاي حرفه اي تئاتر در سالن هاي نمايش براي ساماندهي فعاليت هاي آنها كه چندي پيش توسط رئيس مركز هنرهاي نمايشي مطرح شد، واكنش مثبت هنرمندان تئاتر را در پي داشت .
اين هنرمندان معتقدند كه در صورت تحقق اين طرح ، تئاتر كشور مراحل پيشرفت را با سرعت بيشتري طي مي كند.
مجيد شريف خدايي رئيس مركز هنرهاي نمايشي ، پيشتر گفته بود كه طرح تثبيت دائمي گروه هاي نمايشي با هدف كارشناسي تر كردن تئاتر و پيشبردظرفيت هاي هنري و بهره گيري از امكانات دولتي براي ساخت وساز سالن هاي جديداجرا مي شود.
بهزاد فراهاني عضو هيات مديره خانه تئاتر گفت : در صورت استقرار دائمي گروه هاي حرفه اي ، زمينه ايجاد سالن هاي نمايشي در قالب هاي مختلف نمايشي فراهم مي شود كه در اين صورت مي توان سليقه هاي متفاوت را به سوي تئاتر جذب كرد.
وي افزود: اهالي تئاتر پشتيبان تثبيت گروه هاي حرفه اي هستند زيرااين موضوع ارتباط نزديكي با هويت جمعي آنان دارد.
به گفته اين استاد دانشگاه ، تئاتر نياز به تحول زيربنايي دارد و براي رسيدن به نقطه مطلوب بايد از شعار فاصله گرفت .
علي رفيعي نيز معتقد است كه ابتدا بايد مرز بين تئاتر آماتور وحرفه اي مشخص شود تا بتوان انتخاب درستي در اين زمينه داشت .
رفيعي گفت كه در صورت شروع طرح تثبيت گروه هاي تئاتري ، ممكن است گروهي از اينكه حرفه اي به حساب نيايند، رنجيده خاطر شوند اما به هرحال اتفاقي است كه بايد دير يا زود رخ دهد.
اين نويسنده و كارگردان تئاترافزود: در بسياري از كشورها، براي ارتقاو پيشرفت گروه هاي نمايشي ، گروه هاي حرفه اي از ساير گروه ها متمايز شده اندكه اين كار، آثار مثبتي نيز به همراه داشته است .
او همچنين انتخاب مديران شايسته براي اداره سالن ها را مهمترين برنامه استقرار دائمي گروه ها دانست و افزود: بااين روش ، تئاتر قالبي منسجم به خود مي گيرد.
قطب الدين صادقي نيز اظهار داشت : نفس عمل استقرار گروه ها در سالن هاي دائمي بسيار بجا و پسنديده است اما بايد ديد كه اين استقرار آيا فقط استقرار فيزيكي است ؟اين كارگردان افزود: تثبيت گروه ها در سالن هاي دائمي علاوه براينكه باعث حضور سازنده تر تئاتر مي شود در چگونگي اداره سالنها نيز موثر است .
اين استاد دانشگاه گفت : در صورت تثبيت گروه هاي نمايشي در سالنها،تئاتر به سمت حرفه اي شدن پيش مي رود و كارگردانها به راحتي مي توانند روش و سبك كار مورد نظر خود را درسالن ها اعمال كنند.
صادقي افزود: بايد درامور مالي و چگونگي اداره سالنها طرح و برنامه منسجم ارائه شود تا هر بخش از تئاتر، خود را موظف به انجام امور محوله بداند.
وي بهترين روش براي اداره سالن هارا تشكيل شوراي كارگرداني دانست وافزود: بااستقرار چند گروه در يك سالن و شورايي عمل كردن ، معضل كمبودسالن نمايش رفع مي شود.
مجيد جعفري نيز گفت : تئاتر كشور در مرحله اي از شكوفايي و تحول قرارگرفته است و در صورت استقرار دائمي گروه هاي حرفه اي در سالنها اين حركت وارد مرحله جديدي از پيشرفت مي شود.
اين كارگردان و بازيگر تئاتر و تلويزيون ، تنها راه نجات تئاتر ازمعضلات كنوني را استقرار دائمي گروه ها درسالن ها دانست .
به گفته او، تا زماني كه هسته اي مركزي براي برنامه ريزي و ايجاد فضاي مناسب سامان داده نشود، نمي توان به تئاترملي دلخوش بود.
وي افزود: دراين خصوص رسالت اهالي تئاتر بيش از پيش است زيرا خانواده تئاتر ديگر آن خانواده كوچك سالهاي دور نيست و به همين جهت هم نيازبه برنامه هاي زيربنايي دارد.
هنرمندان تئاتر با روي باز از اين برنامه هااستقبال مي كنند به شرط آنكه به عمل نزديك شود.
به گفته او، گرايش جوانان خوش فكر و مستعد به سوي تئاتر بسيار زياداست و مسئولان بايد به صورت جدي به اين موضوع بپردازند.