چهارشنبه۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۹ - May . 14, 2003
رئيس شوراي شهر تهران:
شوراي شهر در تعيين نرخ جديد تراكم نقش نداشته است
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران در تعيين نرخ جديد تراكم هيچ نقشي نداشته است.
رئيس شوراي شهر ديروز در آغاز جلسه شورا با اعلام اين مطلب گفت: هر چند تعيين نرخ تراكم از وظايف قانوني شوراست، ولي نرخ جديد توسط وزارت كشور به قائم مقامي شوراي شهر در پي انحلال شوراي قبلي و رايزني با مجلس، تصويب و اعلام شده است.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران افزود: ارقام اعلام شده از سوي رسانه ها چندان دقيق نيست و نرخ تراكم براي هر منطقه متفاوت مي باشد.
وي همچنين مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري را در راستاي ضابطه مند شدن تراكم دانست و گفت: اين مصوبه هر چند جاي بررسي مجدد دارد، ولي فعلا ملاك عمل شهرداري است.
رئيس شورا از مطبوعات خواست با انعكاس درست اخبار، مانع ايجاد تنش و التهاب در بدنه شهرداري شوند.
چمران افزود: شهرداري پر از افراد دلسوز و كارآمد است و بايد كوشيد تا دغدغه خاطري براي آنها پيش نيايد.
در جلسه ديروز همچنين با تصويب يك طرح ۲ فوريتي، بزرگراه نياوران حد فاصل بزرگراه شهيد بابايي و بزرگراه رسالت به نام «بزرگراه امير سپهبد شهيد علي صياد شيرازي» نامگذاري شد.
به موجب مصوبه ديگري، اعضاي شورا به طور داوطلبانه وضعيت دارايي خود را به قوه قضائيه اعلام خواهند كرد.
خانم منظر خير حبيب اللهي يكي از ارائه دهندگان اين طرح گفت: گرچه مطابق اصل ۱۴۲ قانون اساسي اعلام وضعيت دارايي به قوه قضائيه، منحصر به افراد خاصي است ولي با اجراي اين طرح ضمن روشن بودن وضعيت مالي افراد، در پايان مسئوليت مشخص مي شود كه آيا فلان مسئول با پاك دستي خدمت و يا از اموال بيت المال سوءاستفاده كرده است.
در جلسه ديروز همچنين اعضاي كميسيون هاي اصلي شوراي شهر مشخص شدند.
به موجب اين مصوبه حسن بيادي، نادر شريعتمداري، اميررضا واعظي آشتياني، نسرين سلطانخواه و منظر خير حبيب اللهي به عنوان اعضاي كميسيون اقتصادي، برنامه و بودجه و امور حقوقي شورا و حمزه شكيب، مهدي چمران، حسن زياري و مسعود زريبافان به عنوان اعضاي كميسيون شهرسازي و فني و عمراني و نيز عباس شيباني، رسول خادم، حبيب كاشاني، محمود خسروي وفا و مهنوش معتمدي آذر به عنوان اعضاي كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي شهر انتخاب شدند.
به موجب مصوبه ديگري، زمان برگزاري جلسات علني شوراي شهر در نيمه نخست امسال، روزهاي سه شنبه هر هفته خواهد بود و روزهاي يكشنبه نيز براي جلسات فوق العاده در نظر گرفته شده است.
اعتراض به تأخير در صدور حكم شهردار
اعضاي شوراي شهر همچنين به تأخير در صدور حكم شهردار منتخب شورا اعتراض كردند.
رئيس شورا در اين باره گفت: برخي كارهايي كه در شهرداري انجام مي شود به طور كامل مورد تأئيد ما نيست و با تأخير در صدور حكم بسياري از كارهاي شهرداري به صورت بلاتكليف درآمده است.
چمران افزود: سرپرست شهرداري تا تعيين شهردار جديد مي تواند با هماهنگي شوراي شهر به كار خود ادامه دهد. حسن بيادي نايب رئيس شورا نيز گفت: با اينكه قائم مقامي شورا با آغاز به كار شوراي جديد پايان يافته است ولي سرپرست شهرداري هنوز با وزارت كشور هماهنگي مي كند و ارتباطي با اعضاي شورا ندارد.
همچنين اميررضا واعظي آشتياني خواستار صدور حكم شهردار منتخب شورا توسط وزير كشور شد.
وي گفت: تأخير در اين باره، به منزله ناكارآمد نشان دادن شورا است.كاشاني عضو ديگر شورا گفت: تعلل در صدور حكم شهردار منتخب شورا، موجب بلاتكليفي در شهرداري شده است و سرپرست شهرداري و شهرداران مناطق تكليف خود را نمي دانند.

مترو به تجريش مي رسد
اجرا ي۲۰ طرح ترافيكي در شمال تهران
013985.jpg
گروه شهري: به منظور روان سازي توام با ايمني تردد وسايل نقليه بيش از ۲۰ طرح ترافيكي با هزينه اي بالغ بر ۹ ميليارد ريال توسط شهرداري منطقه يك درشمال تهران در حال اجرا است. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك از جمله طرحهاي مذكور مي توان به اصلاح هندسي ميدان شهيد باهنر، احداث و توسعه معابر ويژه تردد معلولين و سالمندان، نصب و نگهداري پلهاي عابر پياده و تابلوهاي شناسايي، خط كشي معابر، تعمير و نگهداري و رنگ آميزي چراغهاي راهنمايي و رانندگي، احداث توقفگاه هاي وسايل عمومي، نصب سرعت گير، نصب و مرمت جان پناه ايمني و گاردريل، اصلاح هندسي معابر سواره رو و پياده رو اشاره كرد. علاوه بر طرحهاي فوق، عمليات توسعه خط يك مترو تهران، حدفاصل ميرداماد تا ميدان تجريش نيز از جمله طرحهاي ترافيكي در حال اجرا است كه اتمام آنها تاثير به سزايي بر روان سازي ترافيك منطقه و سهولت عبور و مرور وسايل نقليه خواهد داشت.

همراه با نمايشگاه كتاب تهران
افق گشايي
برگزاري نخستين دوره مسابقه انتخاب بهترين طراحي جلد كتاب و نيز مسابقه پوستر نمايشگاه رويكرد تازه اي است به بهره گيري از ساير هنرها در رونق بخشي به كتاب و كتابخواني. به تعبير دقيق تر، مجموعه نهادهاي نشر، اعم از دولتي و غيردولتي مِِي توانند از هنرهاي چون سينما، تئاتر، موسيقي و رسانه هايي همانند تلويزيون، اينترنت و مطبوعات براي درگير ساختنشان با موضوع كتاب مدد بگيرند. اين گونه مِي توان اميدوار بود كه بر تعداد خوانندگان كتاب و آنهايي كه در ارتباط با كتاب و كتابخواني اند، افزوده شود.
تقسيم غرفه ها و مسئله ناشران
در يكي - دو سالي كه اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران اجراي بخش ناشران داخلي نمايشگاه را بر عهده گرفته است برابر آيين نامه اي كه بايد مطابق آن ناشران مطابق حروف الفبا غرفه هاي خود را مي چيدند، دچار مشكلاتي است كه در صورت عدم رفع آن مِي تواند بر ابهامات دامن بزند. برابر اين آيين نامه كلمه بعد از انتشارات در مجوز هر ناشر، ملاك حروف الفبا است، به همين دليل است كه برخي از ناشران در يكي- دو سال گذشته و براي قرار گرفتن در برخي از حروف كه گمان مِي كنند، سالنهاي آن حروف فروش بيشتري دارند، به نامهاي اصلي خود پسوند و پيشوندي اضافه مي كنند. اگر ملاك اختصاص غرفه همين گونه باشد، پيش بيني مي شود كه در ماههاي آينده و تا قبل از نمايشگاه بعدي، تعداد ديگري به سمتي حركت كنند كه خود را در حروف ك تا ي قرار دهند، اما به نظر مي رسد براي حل اين مشكل و پايان دادن به هرج و مرج و اعتراضات يك راه حل جدي وجود داشته باشد و آن، حذف هر گونه نام و كلمه اي غير از نام اصلي ناشر باشد. براي برخي مؤسسات انتشاراتي چند كلمه اي هم مي توان ضابطه اي پيشنهاد كرد كه يك عنوان را مي توانند برگزينند و اين عنوان براي مدت چند سال ثابت بماند تا بينندگان و خريداران نيز تكليف خود را بدانند.
فروش غيرقانوني يك كتاب
از جمله خبرهاي حاشيه اي نمايشگاه، فروش افست و غيرقانوني مجموعه درسهاي دكتر مصطفي ملكيان توسط يكي از مؤسسات پژوهشي است. اين مؤسسه كه دو سال قبل مجموعه درسهاي «تاريخ فلسفه غرب» دكتر ملكيان را به صورت افست و در چهار جلد به فروش مي رسانيد، عليرغم اعتراض دكتر ملكيان به اين رفتار غيرفرهنگي كه در آن نقض حقوق مؤلف آشكار است، امسال نيز اين رويه را ادامه مي دهد. اين درسها از روي نوار پياده شد، اما براي توزيع عمومي مي بايست ويراستاري و كاست و فزود جدي روي آن صورت بگيرد.
صفي الدين اردبيلي
در نهايت آنكه كتاب صفي الدين اردبيلي اثر صمد موحد روز گذشته و از طريق انتشارات طرح نو به نمايشگاه رسيد و نيز كتاب  هابيت هم از سوي نشر پنجره به نمايشگاه رسيده است.
سيدابوالحسن مختاباد

طرحهاي آبرساني بايد به سرعت تكميل شود
علي اكبر رحماني استاندار تهران در جريان بازديد از طرح هاي سد ماملو و انتقال آب لوارك- سوهانك كه توسط سازمان آب منطقه  اي تهران در حال اجرا مي باشد ضمن قدرداني از زحمات دست اندركاران اين طرح ها گفت: سازمان آب منطقه اي تهران پروژه هاي مهمي را در استان در دست انجام دارد كه مجموع اعتبار آنها در يك پروسه ۴ ساله به رقم ۲۰۰۰ ميليارد ريال و ۱۵۰ ميليون دلار مي رسد و انجام اين پروژه ها براي تأمين آب شرب و كشاورزي استان تهران بسيار حا ئز اهميت است. سد طالقان با ۴۵۰ ميليون مترمكعب ظرفيت، سد ماملو با ۲۴۰ ميليون مترمكعب و انتقال آب از جنوب تهران به دشت رباط كريم براي انتقال صدميليون مترمكعب در سال و پروژه انتقال آب لوارك و سوهانك به تصفيه خانه ششم كه مجموعاً از ۲۸ كيلومتر تونل به قطر ۶/۳ متر و خط انتقال را شامل مي شود، در سا لجاري به بهره برداري مي رسد.
مهندس تقي زاده خامسي مديرعامل سازمان آب منطقه اي تهران نيز در اين بازديد گفت: هر چند سال جاري از نظر وضعيت بارندگي سال مناسبي است اما نگاهي به روند ميزان بارندگي در سالهاي متفاوت نشان مي دهد كه ما بايد پروژه ها را هر چه سريعتر به اتمام برسانيم تا در سالهاي خشكسالي، تهران با مشكل روبرو نشود وي از شروع عمليات اجرايي سد نمرود با ظرفيت ۱۴۵ ميليون مترمكعب در سال جاري خبر داد و گفت پروژه بزرگ تونل انتقال آب از سد كرج به تصفيه خانه ششم تهران نيز امسال اجرا خواهد شد.

پنجمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران گشايش مي يابد
گروه شهري: پنجمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران سي ام ارديبهشت ماه در محل بوستان گفتگو افتتاح مي شود.
به گفته مختاري مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران، اين نمايشگاه با هدف تقويت بنيه توليدات گياهي و ارتقاي كمي و كيفي صنعت گل و گياه و با شركت ۱۲ كشور خارجي و ۲۵۰۰ توليدكننده داخلي تا دوم خرداد ماه برپا خواهد بود.
مهندس مختاري همچنين گزارشي از بوستان ۲۵ هكتاري گفتگو در مجاورت بزرگراه چمران داد كه با هزينه اي معادل ۷ ميليارد تومان همزمان با برپايي نمايشگاه گل و گياه مورد افتتاح و بهره برداري قرار مي گيرد. وي گفت: ۲ هكتار از فضاي اين بوستان اختصاص به آكواريوم بزرگ تهران دارد كه به لحاظ تنوع و مساحت چهارمين آكواريوم جهان محسوب خواهد شد. به گفته وي در قسمت باغ ايراني با احداث ساختمان كوشك و گودال باغچه بخشي از معماري دوران قاجاريه به نمايش درآمده است.

نرخ حق سرانه خويش فرمايان در سال ۸۲ اعلام شد
گروه شهري: سازمان خدمات درماني نرخ سرانه و تعرفه هاي خدمات تشخيصي و درماني خويش فرمايان در سال ۱۳۸۲ را اعلام كرد.طبق اين مصوبه حق بيمه سرانه خويش فرمايان با فرانشيز ۳۰ درصد براي خدمات سرپايي و ۲۵ درصد براي خدمات بستري در سال ۸۲، مبلغ ۲۴ هزار ريال براي هر نفر در ماه و براي يك سال ۲۸۸ هزار ريال تعيين شده است. خويش فرمايان براي دريافت خدمات تشخيصي و درماني تنها مي توانند به بيمارستان هاي دولتي (دانشگاهي، تأمين اجتماعي و نيروهاي مسلح) مراجعه كنند.

شهردار منطقه ۵ تهران:
حل مسائل شهر تهران نيازمند اراده اي ملي است
گروه شهري: شهردار منطقه ۵ تهران با تأكيد بر اين كه پايتخت كشور به شدت نيازمند تحول و توسعه است، تصريح كرد: سالهاست كه اين تحول در تهران متوقف شده و جبران نقيصه ها در آينده هزينه هاي هنگفتي را طلب خواهد كرد.
شاپوريان، در گفت و گو با خبرنگار ايسنا ريشه چنين مسأله اي را انتقاد دائمي به مديريت شهري و سلب توانمندي و شجاعت از آن عنوان و تصريح كرد: براي حل مسايل شهر تهران نيازمند اراده اي ملي هستيم و از سويي هم دولت بايد مجموعه شهرداري را تقويت و به سوي مديريت واحد شهري حركت كند.
به اعتقاد وي علاوه بر دولت، شوراي شهرجديد تهران بايد تحقق مديريت واحد شهري را در اولويت كاري خود قرار دهد.
وي در مورد ضرورت اين امر گفت: تعدد سازمانهاي موازي خدمات دهنده و فقدان برنامه ريزي و مديريت واحد در زمينه خدمات شهري، نارضايتي مردم و ايجاد معضلات جديد براي آنها را موجب شده است.
شاپوريان خاطرنشان كرد: اين نظر بدان معنا نيست كه خدمات شهري به صورت متمركز در سازماني به نام شهرداري انجام شود، بلكه مي توان با استفاده از تجارب كشورهاي ديگر در اين زمينه، مسايل اجرايي را به صورت غيرمتمركز دنبال، اما به شكل متمركز برنامه ريزي كرد.
وي توجه به رفع آلودگي هواي تهران، ترافيك، حمل و نقل، احداث مترو، فاضلاب شهري، ساخت و سازها و ساماندهي شهرداري را از اولويتهاي ديگر شوراي شهر تهران نام برد .
وي همچنين تشكيل شوراهاي محلي را با توجه به وسعت و پراكندگي شهر تهران ضروري دانست و در عين حال اضافه كرد: موعد تشكيل شوراهاي محلي در تهران هنوز فرا نرسيده و بايد منتظر بود شوراي مركزي توانمند و به عنوان هسته شوراهاي محلي، صاحب تجربه و تشكيلات مناسب شود، سپس در اين راستا اقدام كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |