پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۰ - May . 15, 2003
ورزش
Front Page

فرنگي كاران ۴ كشور در «جام تختي»
جايگاه كشتي فرنگي ما كجاست ؟
گروه ورزشي: بيست و دومين دوره پيكارهاي بين المللي كشتي فرنگي جام جهان پهلوان تختي امروز و فردا در سالن آزادي شهرستان سنندج برگزار مي شود.
014350.jpg

اين دوره از رقابت ها اگر چه باز هم به دليل حضور تيم هايي از كشورهاي سوريه، آذربايجان و آمريكا تا حدودي از سطح يك رويداد داخلي خارج شده است، اما عدم استقبال تيم هاي مطرح در كشتي فرنگي دنيا و حضور گسترده مدعيان طراز اول داخلي به دليل شناخته شدن استخوان بندي مردان تيم ملي جهت حضور در مسابقه هاي جهاني و  آسيايي شرايطي را فراهم ساخته است كه عمق توجه علاقمندان و كارشناسان اين رشته را به اندازه فراواني از برپايي يك رويداد مهم بين المللي دور ساخته است.
اين نكته خود دقيقاً عارضه بزرگي است كه امروز كشتي فرنگي در ايران دچار آن شده است.
اين كه در حال حاضر هيچكس به درستي نمي تواند از موجوديت و قدرت موجود در ميان فرنگي كاران حال حاضر سرزمين ما سخني بر زبان آورد به اين دليل است كه در دوره سازندگي اين قهرمانان، همواره عارضه رويارويي اين عده با مردان طراز اول و جهاني كشتي فرنگي وجود داشته و دارد كه البته هميشه دلايل خاصي هم براي اين عدم رويارويي عنوان شده است.
هم اينك نيز كه قرار است براي بيست و دومين بار باز هم ميزبان مرداني از كشتي فرنگي دنيا باشيم، به وضوح مي بينيم كه اين بار هم در اين ميدان هيچ ردپايي از نخبگان جهاني اين رشته ديده نمي شود كه البته اين بار هم همچون هميشه دلايلي براي آن وجود دارد.
بارها ثابت شده است كه قدرت و توانايي مردان فرنگي كار ايراني به همان اندازه و مقداري است كه در ميان مردان كشتي آزاد وجود دارد و اگر در جذب عناوين و افتخارات بين المللي فاصله اي ميان اين دو ديده مي شود، ناشي از برنامه ريزي ها و ناتواني در شيوه آموزشي و تداركاتي آنها است. حضور تك ستاره هايي همچون حسن رنگرز، پرويز زيدوند، علي اشكاني و... خود مبين اين نكته است كه توشه كشتي فرنگي ايران بسيار پربارتر و تواناتر از آن چيزي است كه نشان داده مي شود.
شايد اگر در ميدان سنندج حكم بر انتخاب بهترين نمايندگان كشتي فرنگي كشورمان صادر نمي شد، اين دوره از پيكارهاي جام تختي همچون بسياري از دوره هاي خود داراي كيفيتي نازل مي شد و همه كوشش ها و تلاش ها به يكباره هدر مي رفت.
هشدار ما اين است كه سطح و اعتبار و منزلت كشتي ايران امروز در همه جهان زبانزد خاص و عام است و برگزاري تورنمنت هايي اين چنيني نه تنها نمي تواند سودآفرين باشد، بلكه ضايعات و تبعات جبران ناپذيري را نيز نصيب آن خواهد كرد.
اگر تا ديروز گفته مي شد كه كشتي فرنگي در ايران در سايه كشتي آزاد نمي تواند صاحب موفقيت و اعتبار بشود، امروز ديگر چنين تفكري وجود خارجي ندارد و اين رشته داراي تشكيلات و مرداني مخصوص به خود است و بايد كه داراي وسعت نظر و انديشه هايي پوياتر و بزرگ تر باشد.
آمريكا با دوكشتي گير
014345.jpg
كشتي گيران امريكا هنگام ورود به ايران

كشتي گيران شركت كننده در بيست و دومين دوره پيكارهاي جام تختي از كشور هاي ايران ، سوريه ، آذربايجان و آمريكا عصر ديروز به روي باسكول وزن كشي رفتند تا از ساعت ۹ صبح امروز مبارزات خود را در سالن آزادي شهرستان سنندج آغاز كنند.
آمريكايي ها تنها با دو كشتي گير به اسامي مايكل الزورت و تي سي دنزلر در سنندج حاضر شده  اند. اين دو كشتي گير در اوزان ۶۶ و ۷۶ كيلوگرم به ميدان مي آيند.
مربي تيم آمريكا دانيل راسل است. پيش از اين قرار بود تيم آمريكا با
۴ فرنگي كار در اين مسابقه ها حاضر شود.
طالقاني: به دنبال وروشنين
و اسكندريان هستيم
رئيس فدراسيون كشتي مي گويد: اين فدراسيون فعلاً قصد ندارد از مربيان خارجي در سطح تيم ملي بزرگسالان كشتي فرنگي ايران استفاده كند.
«محمدرضا طالقاني» افزود: ما قصد داريم از مربيان خارجي در رده هاي سني پايه و تيم هاي شهرستاني استفاده كنيم.
وي گفت: در بين مربيان خارجي بيشتر به دنبال «وروشنين» و «اسكندريان» هستيم.
اسامي كادر مربيان
تيم ملي كشتي فرنگي
فدراسيون كشتي اسامي كادر مربيگري دومين مرحله از اردوي مقطعي تيم ملي كشتي فرنگي ايران را به شرح زير معرفي كرد:
رحيم علي آبادي سرپرست ، رضا سيم خواه مسئول فني، حسين نيك نژاد مربي، علي اللهياري مربي، امرالله ايوبي مربي، محمدعلي چمباني مربي، محسن طاهري مربي، عبدالكريم كاكاحاجي مربي، كيانوش دارش مربي، دكتر بهمن ميرزايي مربي
بدن سازي .
زمان شروع دومين اردوي آمادگي تيم ميلي كشتي فرنگي، بعد از مسابقات بين المللي جام جهان پهلوان تختي از سوي فدراسيون كشتي اعلام خواهد شد.

فوتبال جام حذفي
استقلال در تختي با تماشاگران آشتي مي كند
014355.jpg
گروه ورزشي: فوتبال كشور در پايان هفته با رقابت هاي جام حذفي و ليگ گرم مي شود. استقلال بعد از پايان دوران بحراني خود امروز به ديدار سپاهان در مرحله يك هشتم نهايي مي رود. در بازي رفت سپاهان به پيروزي سه بر صفر رسيد تا شانس صعود اين تيم به مرحله بعدي افزايش يابد.
سپاهان در اين فصل تمامي معادلات فوتبال را بر هم زد تا براي اولين بار بعد از انقلاب يك تيم شهرستاني در آستانه قهرماني قرار گيرد. اين تيم نيم نگاهي هم به جام حذفي دارد تا در اين جام نيز بدون رقيب باشد.
از سوي ديگر استقلال باحضور كادر جديد با بستن دريچه بحران درصدد است تا از تنها شانس رسيدن به جام در اين فصل يعني جام حذفي سهمي داشته باشد.
اين تيم امروز در ورزشگاه تختي با تماشاگرانش آشتي مي كند تا دوره تازه اي از زندگي خود را شروع كند.
در دو بازي ديگر كه فردا در تهران و شيراز برگزار مي شود تيم سايپا به مصاف پاس مي رود. اين ديدار از مرحله
يك چهارم مي باشد كه برنده آ ن مستقيماً به نيمه نهايي صعود خواهد كرد. سايپا
به دنبال پيروزي درخشان برابر استقلال انگيزه بيشتري براي پيروزي دارد.
در شيراز تيم فجر شهيد سپاسي كه در ليگ در بالاي جدول قرار دارد با تيم برق بازي دارد. در ديدار رفت به ميزباني برق دو تيم به تساوي بدون گل رسيدند.
اما در ديدار عقب افتاده ليگ برتر فردا در اصفهان تيم ذوب آهن ميزبان پرسپوليس است.
ذوب آهن سرانجام بعد از چند هفته ناكامي تكليف خود را با مربي ارمني خود مشخص كرد و كربكندي را جايگزين وي نمود.
پرسپوليس كه ديگر در ليگ شانس قهرماني ندارد، تنها در صدد حفظ موقعيت خود در جدول مي باشد.
اين تيم با ۳۷ امتياز در مكان دوم ايستاده و تيم ذوب آهن با ۲۵ امتياز در مكان دهم قرار دارد.
پرسپوليس بدنبال اختلاف دروني و عدم پرداخت حقوق بازيكنان در شرايط خوبي بسر نمي برد و تنش در اين تيم نيز افزايش يافته است.
فوتبال، امروز و فردا
جام حذفي كشور
پنج شنبه ۲۵/۲/۸۲
ساعت ۳۰/۱۶: استقلال تهران - سپاهان اصفهان (يك هشتم نهايي) (تختي - تهران)
جمعه ۲۶/۲/۸۲
ساعت ۳۰/۱۶: سايپا تهران - پاس تهران (يك چهارم نهايي) (شريعتي كرج)
ساعت ۳۰/۱۶: فجر سپاسي شيراز - برق تهران (يك چهارم نهايي) (حافظيه شيراز)
ليگ برتر
ذوب آهن اصفهان - پرسپوليس تهران (نقش جهان اصفهان)

آنچه بر استقلال گذشت
قلعه نويي حكم سرمربي را گرفت
مدير عامل استقلال كيست؟
014360.jpg
گروه ورزشي: تحولات استقلال به وقوع پيوست. در اولين گام «امير قلعه نويي» به عنوان سرمربي استقلال منصوب شد. در جلسه اعضاي هيأت مديره برخلاف تصور، فتح الله زاده تنها نفري بوده كه از حجازي حمايت كرد و اين برخلاف توافق اوليه بود. گويا يكي از اعضاي هيأت مديره در همان جلسه مي گويد، به نظر مي آيد آقاي فتح الله زاده خسته شده اند و بايد نفر جديدي بيايد، آيا ايشان براي حفظ خود اصرار به حضور حجازي دارد؟ براي حفظ مدير عامل كنوني، بيشترين نقش را علي آقا محمدي داشته است. او عنوان داشته نبايد دست به تغييرات فردي بزنيم اما خواستار سه تغيير عمده در ساختار باشگاه استقلال شده است: ۱- ايجاد يك پست معاونت ۲- تشكيل روابط عمومي و گماردن سخنگو براي باشگاه
۳- كاهش قدرت اجرايي مديرعامل به خصوص در انتخاب كادر فني، سرپرست و غيره.
آقا محمدي حتي براي پست معاونت نيز نامزد مورد نظر خود را مطرح مي كند. او از كاظم اوليايي نام مي برد، فردي كه در زمان مديريتش استقلال به دسته سوم سقوط كرد. گفته مي شود طراح اصلي اين تغييرات خود اوليايي بوده است. اوليايي يك فهرست ده نفره به هيأت مديره معرفي كرده كه از اين جمع يك مدير عامل انتخاب شود. در صدر فهرست جعفر صافي قرار دارد. مدير سابق شبكه سوم سيما كه خيلي دوست داشت روزي رئيس فدراسيون فوتبال شود، اما نشد.
در جلسه هيأت مديره استقلال تنشهايي هم ديده شده كه در نهايت گفته مي شود فتح الله زاده در صدد بوده تا شيريني خداحافظي خود را پخش كند. شب گذشته نيز در آستانه بازي حساس استقلال و سپاهان اعضاي هيأت مديره به محل اقامت بازيكنان رفتند تا شايد حضور آنها مانع از حذف استقلال در جام حذفي شود.
اما در مورد مسائل فني استقلال.
در حالي كه حكم امير قلعه نويي به عنوان سرمربي صادر شد، در محل ديگري منصور پورحيدري، نصرالله عبداللهي، جواد زرينچه، بهرام اميري (مسئول نقل و انتقالات) و علي نظري جويباري (اين يكي معلوم نيست به جزء فاميلي با محمود فكري چه نسبتي با استقلال دارد) جلسه اي در مورد مسائل فني برگزار كردند. با اين وجود ليست امير قلعه نويي براي فصل بعد تكميل شده است.
اين فهرست به شرح زير است:
سرمربي: امير قلعه نويي، مربي: جواد زرينچه، كمك مربي: صمد مرفاوي، مربي بدنساز: ولي صالح نيا، مربي دروازه بانها: حميد بابازاده.

غرفه «جهان فوتبال» غرفه برتر جشنواره مطبوعات ورزشي شد
گروه ورزشي: در جشنواره بزرگ مطبوعات كه هفته پيش پايان يافت، نشريات ورزشي حضور بالنسبه فعال تري نسبت به سالهاي قبل داشتند.
غرفه هاي مطبوعات ورزشي هم در اين بين با بيشترين مخاطب روبرو بودند كه از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عنوان غرفه برتر به نشريه وزين جهان فوتبال تعلق گرفت. كسب اين مقام با ارزش را به همكاران خوبمان در نشريه جهان فوتبال تبريك مي گوييم و آرزو داريم كه آنها همچنان در راهي كه در پيش گرفته اند موفق باشند.

«ميشل لوبوس»نمي آيد
هريناك ولاديمير داور بازي پرسپوليس و استقلال
گروه ورزشي: با انصراف رسمي «ميشل لوبوس» داور اهل اسلواكي از قضاوت مسابقه تيم هاي فوتبال استقلال و پرسپوليس تهران، هموطن وي «هريناك ولاديمير» قضاوت اين ديدار را بعهده خواهد داشت.
«منوچهر نظري» رئيس كميته داوران فدراسيون فوتبال ديروز گفت: لوبوس كه مي بايست در تاريخ ۲۱/۳/۸۲ بازي دو تيم نروژ و روماني را قضاوت كند، با ارسال نامه اي بطور رسمي از سفر به ايران در تاريخ ۱۸/۳/۸۲ عذرخواهي كرد.
ديدار تيم هاي پرسپوليس و استقلال تهران در چارچوب رقابت هاي فوتبال قهرماني باشگاه هاي برتر ايران روز ۱۸ خردادماه برگزار خواهد شد.
نظري گفت: با توجه به عدم حضور لوبوس از هريناك ولاديمير ديگر داور اهل جمهوري اسلواكي براي قضاوت ديدار فوق دعوت به عمل آمد.
وي اظهار داشت: ولاديمير بازيهاي حساسي را در مسابقات جام يوفا، قهرماني باشگاه هاي اروپا، جام ملتهاي اروپا و مقدماتي جام جهاني در اروپا قضاوت كرده است.

ورزشكاران كشور واكسينه مي شوند
گروه ورزشي: فدراسيون پزشكي ورزشي خواستار مساعدت و همكاري شايسته تمامي فدراسيون ورزشي در امر تسهيل واكسيناسيون ورزشكاران شد.
در اطلاعيه فدراسيون پزشكي ورزشي آمده است: با توجه به تأكيدات فدراسيون جهاني پزشكي ورزشي مبني بر ضرورت انجام واكسيناسيون ورزشكاران تمامي كشورها در برابر بيماري هايي نظير هپاتيت بي و كزاز اين فدراسيون خواستار همكاري تمامي فدراسيون هاي ورزشي شده است.
مهرزاد خليليان رئيس فدراسيون پزشكي از رئيس سازمان تربيت بدني نيز خواستار توجه به اين امر شده است.

خبرهايي از واليبال
آغاز رقابت هاي نوجوانان براي حضور در مسابقات جهاني
گروه ورزشي: تيم واليبال نوجوانان ايران (نايب قهرمان آسيا) و يكي از چهار نماينده قاره كهن در هشتمين دوره مسابقات نوجوانان جهان در تايلند، از امروز خود را آماده حضور در اين رقابت ها مي كند. البته اين تيم بعد از پايان اردوي اول كه دو هفته طول خواهد كشيد عازم تورنمنت چهارجانبه مسكو مي شود؛ بازيهايي كه روسيه، لهستان و هلند (تيم هاي برتر قاره اروپا) در آن شركت دارند. بجز ۱۲ بازيكن حاضر در مسابقات نوجوانان آسيا، مربيان اين تيم شش بازيكن ديگر را در اين اردو آزمايش خواهند كرد.
اصفهان قهرمان دانشگاهها
رقابت هاي واليبال دسته اول دانشگاههاي ايران در بابلسر با قهرماني اصفهان به پايان رسيد.
بعد از تيم اصفهان عناوين دوم تا پنجم به تيم هاي پيام نور، گيلان، تبريز و مازندران تعلق گرفت. در پايان اين مسابقات دانشگاه شهيد باهنر كرمان و شهيد بهشتي تهران از جمع چهارده تيم شركت كننده به دسته دوم سقوط كردند.
دخانيات امروز مي رود
تيم واليبال نشسته دخانيات تهران قهرمان ليگ برتر ايران امروز براي شركت در مسابقات بين المللي مجارستان عازم بوداپست مي شود. در رقابت هاي بين المللي مجارستان ده تيم شركت دارند و اين مسابقات از روز ۲۶ ارديبهشت ماه جاري آغاز مي شود.
هلند، بوسني، كرواسي، لهستان، مجارستان و ايران از جمله تيم هاي شركت كننده در اين پيكارها هستند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    گلستان كتاب    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |