پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۰ - May . 15, 2003
خبرهاي كوتاه
* مجوز برگزاري همزمان نشست ماقبل سالانه و سالانه طيف علامه دفتر تحكيم وحدت در دانشگاه علامه طباطبايي صادر شد.
عبدالله مؤمني دبير تشكيلات طيف علامه دفتر تحكيم وحدت، با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: پس از پيگيري هاي اعضاي شوراي مركزي و انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي، روز سه شنبه اعضاي هيأت نظارت دانشگاه علامه طباطبايي جلسه تشكيل دادند و با برگزاري نشست انتخاباتي اين تشكل موافقت كردند.
مؤمني گفت: اين نشست، نشست ماقبل سالانه است اما از آنجا كه از انتخابات شوراي مركزي طيف علامه ۷ ماه مي گذرد و بسياري از دوستان فارغ التحصيل شده اند، طبق گفتگوهاي به عمل آمده، قرار بر اين شد كه هم انتخابات ماقبل سالانه (شوراي تحقيق) و هم اگر فضا و بستر مناسب بود، انتخابات شوراي مركزي برگزار شود.
* دومين همايش جوامع اسلامي دانشجويان سراسر كشور (واحد خواهران) برگزار مي شود.
اين همايش در تاريخ يكم و دوم خرداد سال جاري در دانشكده الهيات دانشگاه تهران برگزار مي شود.
* قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين گفت: پس از يك آرامش نسبي، بحث استعفاي نمايندگان كه از طرف عده معدودي افراطي و درپي بحث خروج از حاكميت مطرح شده است، مي تواند موجب به خطر افتادن امنيت ملي شود.
سيدمحسن يحيوي، در گفتگو با ايسنا، با بيان اين كه «طرح اين موضوع صرفاً پروژه اي جنجالي براي مقابله با بي اعتمادي مردم نسبت به افراطيون است»، اظهار داشت: عمده  ترين مؤلفه وفاق اين است كه گروه هاي سياسي بتوانند رقيبشان را تحمل و با او مذاكره كنند.
* دومين روز از سمينار «جمهوري اسلامي، تهديدها و فرصت ها» كه به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاههاي اصفهان و علوم پزشكي در تالار شريعتي اين دانشگاه برگزار شده بود، عصر روز سه شنبه به علت اعتراض جمعي از افراد و به هم خوردن نظم جلسه ناتمام ماند. حبيب الله پيمان، حميدرضا جلايي پور و علي يوسف پور سخنرانان ميهمان اين مراسم بودند.
* جميله كديور رئيس كميته اطلاع رساني خانه احزاب ايران در گفتگو با ايسنا اعلام كرد امروز (پنجشنبه) اعضاي جديد شوراي مركزي خانه احزاب انتخاب مي شوند.
به گفته كديور با برپايي مجمع عمومي براي تعيين اعضاي ياد شده مشخص مي شود كه كدام يك از جريان هاي سياسي مي توانند اكثريت را كسب كنند.
كديور در ادامه گفت: در دوره قبل تعامل نسبي بين هر دو جريان سياسي حاكم در شوراي مركزي خانه احزاب وجود داشت و به نظر مي رسد كه هر دو جريان بخشي از رايزني هايشان را انجام دهند تا بتوانند اكثريت را كسب كنند.
وي ادامه داد: تمام احزابي كه مجوز فعاليتشان را از كميسيون ماده ۱۰ احزاب گرفته اند، امكان حضور در نشست مجمع عمومي و حق شركت و دادن رأي به كانديداي مورد نظر را دارند.

رئيس فراكسيون اقليت مجلس:
مذاكرات اخير ايران و آمريكا در جهت منافع ملي بود
014385.jpg
گروه سياسي: غلامعلي حداد عادل رئيس فراكسيون اقليت مجلس، مذاكرات اخير ايران و آمريكا را در جهت تأمين منافع ملي كشور ارزيابي كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري وي در مورد محتواي مذاكرات گفت: آنچه در اين ديدارها مطرح شده صحبت بر سر تأمين منافع ملي كشور در عرصه سياست خارجي بود و ربطي به روابط ايران و آمريكا ندارد. وي افزود: پس از حضور آمريكا در افغانستان نيز چنين ملاقات هايي صورت گرفت و قطعا بعد از مستقر شدن آمريكا در عراق نيز چنين اقدامي طبيعي است.
رئيس فراكسيون اقليت مجلس در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره اظهارات اخير رئيس كل دادگستري تهران گفت : من معتقدم كه نمايندگان مجلس را نمي توان به سبب انجام تحقيق و تفحص تحت تعقيب قرارداد و بعيد مي دانم تصور آقاي عليزاده نيز چنين چيزي باشد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس خاطرنشان كرد: مطبوعات هم بايد كمك كنند كه در عين آگاهي بخشي در جامعه، از ايجاد جو سياه نمايي و نااميدي جلوگيري كنند.
حداد عادل در ارزيابي تحقيق و تفحص مجلس از صدا و سيما اظهار داشت: در اين كه تحقيق و تفحص حق مجلس است، ترديدي نيست. تحقيق و تفحص يكي از اهرم هاي نظارتي مجلس است و اگر به صورت صحيح انجام گيرد، قطعا در بهبود كار كشور مؤثر است. اما نتايج تحقيق و تفحص وقتي قابل اطمينان است كه ثابت شود مجلس در اجراي تحقيق و تفحص گزينشي عمل نمي كند.
رئيس فراكسيون اقليت مجلس گفت: به عبارت ديگر، اينطور نيست كه اگر نمايندگان اقليت پيشنهاد تحقيق و تفحص درباره يك دستگاه را بدهند، اكثريت مجلس به آن رأي ندهد و هر دستگاهي را كه اكثريت اراده كند از آن تحقيق و تفحص شود، به تصويب برسد.
نماينده مردم تهران اضافه كرد: اين امر سبب مي شود كه تحقيق و تفحص در مجلس رنگ جناحي و سياسي پيدا كند و نتايجش مورد ترديد قرار گيرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت :
كمبود در برخي بخشها واقعي است اما نبايد به آن دامن زد
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام در ديدار جمعي  ازنمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي بر ضرورت  حفظ اقتدار و استحكام  نظام  و رعايت شئون  همه  سازمانها و نهادها تأكيد كرد.
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي رفسنجاني  در اين  ديدار كه عصر سه شنبه برگزار شد خاطر نشان  كرد: نظام  مقتدر جمهوري اسلامي ايران  متكي  بر سرمايه  عظيم  مردم  است  و همه  مسئولان  كشور بايد براي حفاظت  و حراست  از كليت  نظام  حول  محور ولايت  فقيه  ضمن  حفظ هوشياري ، كوشش كنند.
هاشمي رفسنجاني  در اين  ديدار با تأكيد بر اينكه  مسئولان  نظام ، بويژه شخص  رهبري  معظم  انقلاب  به  امور اشراف  و نظارت  كامل  دارند، به  مقايسه شرايط كشور در بدو پيروزي  انقلاب  اسلامي ، پس  از جنگ  تحميلي  و زمان  حاضرپرداخت  و افزود: جمهوري  اسلامي ايران  روز به  روز بر ثبات  خود افزوده  و بااقتدار و سربلندي  در عرصه هاي  مختلف  جهاني  داراي  نقش  و جايگاه  والايي  است .
وي  تصريح  كرد: بايد به  آينده  كشور با منابع  غني  خدادادي ، موقعيت بسيار مناسب  جغرافيايي  و بويژه  جمعيت  نسل  جوان  و فعال  آن اميدوار بود.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  اظهار داشت : در مجموع  شرايط جامعه اميدواركننده  است  و مراكز تصميم گيري  و رسانه هاي  عمومي و جرايد بايدروحيه  اميد و بالندگي  را در جامعه  تزريق  كنند.
هوشياري ، درايت  و برنامه ريزي  كافي  براي  مقابله  با تهديدات  و استفاده  از فرصت ها را نيز بايدمدنظر داشت .
وي ، مسئولان  كشور را از انفعال  در برابر بحرانها و نااميدي  در برابرمشكلات ، كمبودها و خواسته هاي  مردم  برحذر داشت  و تأكيد كرد: در صورتي كه  در مقابل  مسائل  و مشكلات ، با درايت  و برنامه  عمل  شود و مديران  بتوانندكارآمدي  و توانايي هاي  خود را نشان  دهند، مي توانند بيش  از پيش  اعتمادمردم  را به  خود جلب  كنند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  با انتقاد از برخي  تريبونها و رسانه  هابخاطر القاي  مطالب  خلاف  واقع  و دامن  زدن  به  حوادث  سياسي  و ناملايمات ،تأكيد كرد: كمبودها در برخي  بخش ها واقعي  است ، اما نبايد به  آن دامن بزنند و ياس  و بدبيني  را در بين  مردم  تزريق  كنند.
وي با اشاره  به  شكست  آمريكا در رسيدن  به  اهداف  خود درافغانستان ، برناتواني  نيروهاي  آمريكايي  در اعمال  حاكميت  بر عراق  تأكيدكرد و اظهار داشت : با سقوط رژيم  صدام ، ديكتاتوري  در عراق  شكست  خورد و بخاطر مخالفت هاي  مردمي ، آمريكا نمي تواند ديكتاتور ديگري  را جايگزين  آن كند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره  به  حضور نظامي آمريكا در عراق  تأكيد كرد: نسبت  به  حوادث منطقه اي  و بين المللي  بايد فعال  برخورد كرد و بجاي  نگراني  انفعالي ، بايدهوشياري  و آمادگي  خود را حفظ كنيم .
به  گزارش  روابط عمومي مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در ابتداي  اين  ديدار چندتن  از نمايندگان  حوزه هاي  تهران ، ايلام ، دير، قم ، بابلسر، آمل ،قائنات ، سبزوار، بجنورد و ميناب  در سخناني  جداگانه  به  بررسي  مهمترين مسائل  و مشكلات  جامعه  در عرصه هاي  اقتصادي ، فرهنگي ، اجتماعي  و سياسي  وتهديدهاي  خارجي  پرداختند و از رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  براي  حل  اين  مسائل تقاضاي  كمك  كردند.

آيت الله حكيم در گفتگو با سي.ان.ان:
حكومت عراق بايد دمكراتيك باشد و به اسلام احترام بگذارد
014390.jpg
آيت الله محمدباقر حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق خواستار تشكيل دولتي دمكراتيك در اين كشور شد و گفت: چنين دولتي بايد به اسلام احترام بگذارد.
شبكه خبري سي ان ان با اعلام اين خبر افزود: عراق همواره يكي از مراكز روحاني براي مسلمانان شيعه بوده است كه با فروپاشي رژيم صدام حسين به يك نيروي سياسي قدرتمند تبديل شده است.
آيت الله حكيم كه يكي از بازيگران اصلي اين نيرو تلقي مي شود به شهر نجف كه زادگاه وي است بازگشته است. دهها هزار نفر از پيروان وي با شور و شوق فراوان از بازگشت وي استقبال كردند. اين استقبال موجب نگراني كساني شده است كه مي گويند آيت الله حكيم در پي حكومتي اسلامي به سبك ايران است.
وي پس از بازگشت به عراق در نخستين مصاحبه تلويزيوني خود درباره نقش قوانين اسلامي در عراق جديد سخن گفت.
وي گفت: صندوق هاي رأي بايد مبناي دولت عراق باشند و ما معتقديم از آنجا كه مردم عراق مسلمان هستند دست كم در برخي از حوزه هاي زندگي روزمره خواهان اجراي شريعت اسلام خواهند بود.
آيت الله حكيم اين حوزه ها را مشخص نكرد و درباره برنامه هاي سياسي خود نيز به روشني سخن نگفت.
سي.ان.ان به نقل از حكيم گفت: مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در دولت موقت حضور نخواهد يافت. او خواستار اخراج فوري نيروهاي آمريكايي و انگليسي از عراق نشد اما هشدار داد كه اگر اين نيروها در عراق بمانند مشكلاتي بوجود خواهد آمد.
آيت الله حكيم در اين باره گفت: به اعتقاد من مصلحت آمريكا و مردم عراق به ويژه با توجه به روابط اين دو در اين است كه سربازان خارجي عراق را ترك كنند. آيت الله حكيم در گذشته از همكاري با آمريكا خودداري كرده است و در حقيقت گفته است كه آمريكا نبايد به عراق حمله مي كرد. اما اينك كه او به عراق بازگشته است به نظر مي رسد سخن خود را ملايم تر كرده است و مي كوشد خط سير ظريفي را در ميان پيروان خود و آينده سياسي مجلس اعلا طي كند.

دمكراتهاي آمريكا:
مبارزه با تروريسم قرباني جنگ عراق شده است
دمكراتهاي آمريكا معتقدند جنگ عراق، مبارزه با تروريسم را به بيراهه كشانده است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه  واشنگتن  تايمز دمكرات  هاي  مجلس  سناي  آمريكا با انتقاد از عملكرد دولت  بوش  گفتند بوش  مبارزه  با تروريسم  را قرباني  جنگ  عراق  كرده  است.  باب  گراهام  نامزد دمكرات  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا همچنين  جنگ  عراق  را عاملي  دانست  كه  به  شكل  گيري  حملات  اخير در عربستان  كمك  كرده  است.  گراهام  گفته  است  اگر بوش  ساختارهاي  زيربنايي  شبكه  القاعده  را هدف  قرار مي داد ما شاهد چنين  حملاتي  در عربستان  نبوديم.  
وي  مي افزايد زماني  كه  جنگ  در افغانستان  آغاز شد تا فوريه  يا مارس ۲۰۰۲ همه  چيز به  خوبي   پيش  مي رفت  اما زماني  كه  ما توجه  خود را به  عراق  معطوف  ساختيم  القاعده  بار ديگر قوت  گرفت.
 سناتور راسل  يكي  ديگر از نمايندگان  دمكرات  كنگره  آمريكا نيز خطاب به  دولت  بوش  گفته  است  نبايد جنگ  با  تروريسم  را كه  از اولويت هاي  جامعه  آمريكاست  با مسئله  عراق  پيوند زد. سناتور راسل  همچنين  پنهان  كاري  هاي  دولت  بوش  را عامل  تضعيف  كنگره  در امر نظارت  بر امور دانسته  و گفته  است  فقدان  شفافيت  و عدم  اطلاع رساني  دولت  خطرات  زيادي  در بر دارد كه  از آن جمله  تهديدشدن  كل  جامعه  آمريكاست.

ديروز در هيأت وزيران تصويب شد
كمك ۵۰ ميليارد توماني دولت به صندوق بيمه بيكاري
گروه سياسي: در جلسه  ديروز هيات  وزيران  كه  به  رياست محمد رضا عارف  معاون  اول رئيس  جمهوري  تشكيل  شد، آيين نامه  بند (ث) تبصره  (۸) قانون  بودجه  سال ۱۳۸۲ كل  كشور مطرح  و تصويب  شد.
به گزارش ايرنا براساس  اين  آيين  نامه  ۵۰۰ ميليارد ريال  از محل  اعتبارات  قانون بودجه  سال  ۱۳۸۲ كل  كشور براي  افزايش  منابع  صندوق  بيمه  بيكاري  و همچنين آموزش  فني  و حرفه اي  مشاغل  واحدهاي  توليدي  اختصاص  يافت .
۷۰ درصد از اعتبار ياد شده  در اختيار سازمان  تامين  اجتماعي  (صندوق بيمه  بيكاري ) و ۳۰ درصد در اختيار وزارت  كار و امور اجتماعي  قرارمي گيرد.
در ادامه  جلسه  آيين  نامه  اجرايي  ماده  ۳۵ قانون  تنظيم  بخشي  از مقررات مالي  دولت  مطرح  و تصويب  شد.
براساس  اين  آيين  نامه  به  دانشگاه ها و موسسات  آموزش  عالي  دولتي  وغيردولتي  اجازه  داده  شد دانشجويان  خارجي  يا دانشجويان  ايراني  كه  دردانشگاه هاي  ساير كشورها و در رشته هاي  تحصيلي  مورد تاييد وزارتخانه هاي  علوم  و تحقيقات  و فناوري  و بهداشت  و درمان  و آموزش  پزشكي  مشغول  به تحصيل  هستند را پذيرش  نمايند. همچنين  در اين  جلسه  برخي  از پيشنهادهاي  دستگاه هاي  اجرايي  مطرح  وبه  تصويب  رسيد.
براساس  يكي  از مصوبات  به  وزارت  امور اقتصادي  و دارايي  اجازه  داده شده  نسبت  به  تضمين  بازپرداخت  تسهيلات  اعتباري  ميان  مدت  و بلندمدتي  كه توسط سيستم  بانكي  تا سقف  ۳۴، ۶۹۲، ۶۳۴، ۲۸ ميليارد دلار براي  تامين  مالي  طرح خريد تجهيزات  نيروگاه  حرارتي و  طرح  توازن  ذوب  آهن  اصفهان  از موسسات  خارجي و بين المللي  اخذ مي شود، اقدام  نمايد.
همچنين  در اين  جلسه  به  وزارت  راه  و ترابري  اجازه  داده  شد نسبت  به انعقاد قرارداد مشاركت  براي  اجراي  آزاد راه  چهار خطه  قزوين  - رشت  به طول ۱۲۷ كيلومتر با بخش  غيردولتي  اقدام  نمايد.
تغيير نصاب  معاملات  جزيي  و متوسط دولتي  موضوع  مواد ۸۰ و ۸۶ قانون محاسبات  عمومي نيز از ديگر مصوبات  اين  جلسه  بوده  است .

در جلسه علني ديروز مجلس طرح تحقيق و تفحص از هواپيمايي تصويب شد
مجلس  شوراي  اسلامي  با مسكوت  ماندن  لايحه  تشكيل  سازمان ميراث  فرهنگي  و گردشگري  به  مدت  دو هفته  براي  بررسي  بيشتر در كميسيون  موافقت كرد.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، در آغاز رسيدگي  به  دستورهاي  جلسه  علني  ديروز گزارش  كميسيون  عمران  درباره  تقاضاي  تحقيق  و تفحص  از نحوه  خريد و اجاره  هواپيما، قطعات  و دستگاههاي  مربوط و انتخاب  مراكز تعميراتي ، خدمات  و پيمانكاري  قرائت  شد.
پس از قرائت  اين  گزارش  براي  انجام  دادن  اين  تحقيق  و تفحص  راي گيري  شد و نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  با اكثريت  قاطع  آرا آن را تصويب  كردند.
در اين  جلسه  همچنين  با تصويب  جايگزيني  ماده  يك  لايحه  دولت  به  جاي  ماده يك  لايحه اي  كه  با عنوان  لايحه  تشكيل  وزارت  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  در صحن  علني  مجلس  مطرح  شده  بود، اين  لايحه  به  لايحه  تشكيل  سازمان  ميراث فرهنگي  و گردشگري  يعني  اصل  لايحه  پيشنهادي  دولت  تغيير نام  داد.
در جلسه  روز سه شنبه مجلس اين  پيشنهاد جايگزيني  كه  از سوي يكي  از نمايندگان  مطرح  شده  بود راي  نياورد اما درباره  اين  راي گيري  تشكيك  شد و
راي گيري  مجدد با ورقه  به  عمل  آمد كه  درنهايت  جايگزيني ماده  يك  لايحه  دولت  به  جاي  ماده  يك  لايحه  ارائه  شده  در صحن  علني  به تصويب  رسيد.
تغييرنام  لايحه  ياد شده ، براي  بررسي  شور دوم  آن مشكلاتي  ايجاد كرد كه به  پيشنهاد يكي  از نمايندگان  و با تصويب  مجلس ، لايحه  تشكيل  سازمان ميراث  فرهنگي  و گردشگري  براي  بررسي  بيشتر در كميسيون  به  مدت  دو هفته مسكوت  ماند.
در ادامه  جلسه  علني  ديروز مجلس  شوراي  اسلامي، شور دوم  طرح  اصلاح  موادي از قانون  اساسنامه  جمعيت  هلال احمر جمهوري  اسلامي ايران  مصوب  ۸/۲/ ۱۳۶۷كه  به  صورت  يك  ماده  واحده  بيان  شده  است ، بررسي  و تصويب  شد.
براساس  تبصره  يك  ماده  ۷ اصلاحي  قانون  اساسنامه  جمعيت  هلال احمر، همه  اعضا و داوطلبان  فعال  جمعيت  در هر شهرستان  عضو مجمع  شهرستان  محسوب  مي شوند و اعضاي  مجمع  استان  از نمايندگان  معرفي  شده  مجامع  شهرستانهاي  تابعه  و اعضاي  مجمع  عمومي نيز از نمايندگان  معرفي  شده  از مجامع استانها تشكيل  مي شوند.
تبصره  ۴ ماده  يادشده  نيز تصريح  مي كند: جمعيت  هلال احمر در سراسر كشور داراي  شخصيت  حقوقي  واحد است.
 براساس  اين طرح رئيس جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران از اين پس، از طريق معرفي دو مدير شايسته از ميان افراد واجد شرايط توسط شوراي عالي اين جمعيت به انتخاب رئيس جمهوري به مدت چهار سال تعيين مي شود.
قرار بود در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي سئوال برخي نمايندگان از وزير دفاع مطرح شود كه طرح اين سئوال به فرصتي ديگر موكول شد.
در پايان جلسه علني ديروز آقاي كروبي با تبريك فرارسيدن سالروز ولادت حضرت محمد(ص)و ايام هفته وحدت اعلام كرد مجلس در روز يكشنبه به دليل تقارن با اين ايام جلسه نخواهد داشت و جلسه علني بعدي خانه ملت سه شنبه سي ام ارديبهشت ۸۲ برگزار مي شود.
كروبي: بحث را تمام كنيد
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي از صداوسيما و نمايندگان مجلس خواست به بحث تحقيق و تفحص از صداوسيما پايان دهند.
به گزارش ايرنا وي در آغاز جلسه علني ديروز مجلس افزود: مجلس در مورد نهادها و دستگاههاي بسياري تحقيق و تفحص هايي انجام داده كه برخي از آنها در دست تهيه است و در آينده در صحن علني مجلس قرائت مي شود و وظيفه هيات رئيسه نيز ارسال آنها به قوه قضائيه است.
كروبي گفت: تحقيق و تفحص از صداوسيما نيز جزء همان تحقيق و تفحص ها است.
وي خاطرنشان كرد: روز گذشته نيز از نمايندگان خواستم به بحث تحقيق و تفحص از صداوسيما خاتمه دهند اما پس از اينكه جلسه علني مجلس را ترك كردم، در پايان جلسه نامه اي با امضاي ۱۷۲ نماينده قرائت شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: من به اينكه نمايندگان نامه اي نوشته اند، اعتراض ندارم چون حق آنهاست اما امروز صداوسيما در پاسخ به آن نامه، نامه اي را براي من نوشته است.
۱۷۲ نماينده مجلس روز سه شنبه در نامه اي به هيات رئيسه مجلس خواستار «پيگيري شايسته گزارش هيات تحقيق و تفحص از عملكرد صداوسيما» و «برخورد قانوني با برخوردهاي سياسي كارانه مديريت اين سازمان» شدند.
فقط سه دوره نمايندگي
طرح محدودكردن سقف دوران نمايندگي هر نماينده به حداكثر سه دوره، به امضاي ۴۴ نماينده مجلس رسيد. اين طرح شامل نمايندگان ادوار پيشين مجلس هم خواهد شد.
به گزارش خبرنگار همشهري آزادي آزادمنش يكي از امضا كنندگان طرح در مورد محتواي آن گفت: اين طرح داراي يك ماده و سه تبصره است كه براساس آن سقف دوره نمايندگي به سه دوره چهارساله محدود مي شود.
وي تصريح كرد: براساس تبصره يك اين طرح، محدوديت شامل نمايندگان كليه ادوار مجلس مي شود.
وي گفت: سه دوره نمايندگي مي تواند متناوب يا متوالي باشد و نمايندگي ميان دوره اي يك دوره كامل تلقي نمي شود و هر دو دوره مياندوره اي به منزله يك دوره كامل است.
آزادمنش نماينده گناباد انگيزه ارائه اين طرح را بهره گيري از تمامي نخبگان در عرصه قانونگذاري دانست.
تقاضاي مسكوت ماندن طرح استاني شدن انتخابات
۵۷ نماينده  مجلس  شوراي  اسلامي  با امضاي  نامه اي  خواستار مسكوت ماندن  طرح  استاني  شدن  انتخابات  مجلس  به  مدت  شش  ماه  شدند.
آزادي  آزادمنش ، نماينده  مردم  گناباد ديروز  به  خبرنگاران  پارلماني  گفت  كه  اين  نامه  خطاب  به  هيات  رئيسه  مجلس  نوشته  شده  و سه شنبه  آينده تقديم  اين  هيات  خواهد شد.
طرح  «استاني  شدن  حوزه هاي  انتخابيه» در دستور كار هفتگي  مجلس  قرارگرفته  است .به  موجب  اين  طرح ، «حوزه  انتخابيه  در انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  محدوده  جغرافيايي  هر استان  خواهد بود». به  اين  ترتيب  داوطلبان  نمايندگي  مي بايست  در يكي  از شهرستانهاي  استان نامزد شوند و فردي  از ميان  نامزدهاي  هر شهرستان  به  عنوان  نماينده  استان به  مجلس  راه  مي يابد كه  بالاترين  راي  را در كل  استان  به  دست  آورد.

در پيام هاي جداگانه رئيس جمهوري و وزير خارج
ايران انفجارهاي عربستان را قوياً محكوم كرد
در پي وقوع عمليات انتحاري در عربستان سعودي، سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  روز گذشته در پيامي  به  اميرعبدالله  بن  عبدالعزيز وليعهد عربستان  سعودي  حادثه  تلخ  و تروريستي انفجارهاي  رياض  را محكوم  نموده  و به  دولت  و ملت  اين  كشور و بازماندگان تمامي  قربانيان  اين  رويداد وحشت  بار تسليت  گفت .
به گزارش ايرنا، رئيس  جمهوري  در اين  پيام  به  نام  ملت  و دولت  جمهوري  اسلامي  ايران  اعلام كرد : تروريسم  هرجا كه  باشد و درپشت  هر نامي  كه  پنهان  شود محكوم  و مردودو منافي  با آموزش هاي  آئين هاي  الهي  است  و هيچ  نسبتي  با مبارزات  مشروع  ملت هاي  تحت  ستم  ندارد.
خاتمي  تصريح  كرد: براي  خشكاندن  زمينه هاي  اين  پديده  شوم ، اراده جهاني  لازم  است  و بايد ائتلاف  جهاني  عليه تروريسم  به  دور از يكجانبه  گرايي و برخورد دوگانه  و تحت  رهبري  سازمان  ملل  متحد ساماندهي  شود.
كمال خرازي وزير امور خارجه نيز ديروز با ارسال پيام تسليتي براي سعود الفيصل وزير خارجه عربستان سعودي اين اقدام تروريستي را محكوم كرد.به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، وي در اين پيام با ابراز همدردي با دولت عربستان و قربانيان اين حادثه تاكيد كرد: تروريسم پديده  اي شوم و محكوم است و توسل به آن با هيچ منطقي سازگاري و توجيه نداشته و نتيجه اي جز افزايش تنش، تنفر و خصومت در پي نخواهد داشت.
در آخرين ساعات روز دوشنبه گذشته، چهار انفجار در مناطق مختلف شرق رياض پايتخت عربستان كه مركز سكونت خارجي هاي مقيم عربستان سعودي بود، به وقوع پيوست كه در اثر اين حادثه تعدادي كشته و مجروح شدند.وزارت كشور عربستان و مقامات امنيتي اين كشور و نيز بسياري از سران كشورها و شخصيت هاي سياسي، سازمان القاعده را به عنوان عامل اين انفجارها معرفي كرده اند.

خاتمي در پاسخ به خبرنگاران در بيروت تشريح كرد:
مواضع ايران درباره بحران خاورميانه و رابطه با آمريكا
* رئيس جمهور با تأييد وجود تماس بين ايران و آمريكا گفت: اين تماس ها ارتباطي به برقراري رابطه سياسي ندارد
* ملت فلسطين متشكل از مسلمانان، مسيحيان و يهوديان است و حق دارد سرنوشت خود را تعيين كند
گروه سياسي: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري روز گذشته همزمان با آخرين روز سفر خود به لبنان،  در يك كنفرانس مطبوعاتي و راديو تلويزيوني شركت كرد و به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ گفت.
خاتمي در ابتداي اين همايش خبري كه در هتل «فينيسيا» بيروت برگزار شد، در سخناني ضمن تأكيد بر نقش مهم اصحاب فرهنگ و رسانه هاي گروهي در دنيا، وجود آزادي بيان و طرح انديشه هاي مختلف در لبنان را از ويژگي هاي مثبت جامعه سياسي لبنان دانست و در ادامه به پاسخگويي به پرسش هاي خبرنگاران پرداخت.
014370.jpg

به گزارش ايرنا در نخستين  پرسش ، خبرنگار روزنامه  لبناني    «اللواء» پرسيد: «حقيقت  گفتگوهاي  ايران  و آمريكا در ژنو كه منجر به  معامله  تصفيه  سازمان  مجاهدين  خلق (منافقين ) در برابر عدم  دخالت  ايران  در عراق  شد، چيست  ؟.»
رئيس  جمهوري  خاطرنشان  ساخت : هيچ  مسئله  تازه اي  در مورد آمريكا روي  نداده است  و آنچه  كه  در ژنو از دو سال  پيش  تا كنون  و زير نظر سازمان  ملل  درجريان  است  ، بويژه  در مورد مسائل  افغانستان ، همچنان  اين  گفتگوها ادامه دارد.
خاتمي  افزود: طرح  چنين  موضوعاتي كه  ايران  و آمريكا در حال  مذاكره  هستند مرا شگفت  زده  مي كند. مذاكره  از دوسال  پيش  آغاز شده  و ارتباطي  به  برقراري  روابط سياسي  ميان  دو كشور ندارد.
شما مي دانيد كه  اختلافهاي  ايران  و آمريكا بسيار ريشه اي  است  و سياستهاي آمريكا به  گونه اي  است  كه  توافق  با آن  مشكل  است . سياست  ما در قبال  عراق  سياست  آشكار و واضحي  است .
ما مشكلاتي  را با رژيم صدام  حسين  داشتيم  و همچنين  با جنگ  عليه  عراق  مخالف  بوديم  و الان  هم  معتقديم  مشكل  عراق  با استقرار صلح  در آن  كشور به  ايجاد ثبات  در منطقه منجر خواهد شد و اميدواريم  كه  مشكل  عراق  به  دست  مردم  آن  كشور حل  و فصل شود و حكومتي  روي  كار بيايد كه  بر معيارهاي  دمكراسي  استوار باشد.
اما در مورد گروه  تروريستي  ايراني  در عراق  بايد بگويم  كه  ما در اين مورد به آمريكا اعتراض كرده ايم ولي  متاسفانه  آمريكا پس  از اشغال عراق  توافقهايي  را با اين  گروه  تروريستي  داشته  است .   اميدواريم  كه آمريكا در اين  زمينه  تامل  و انديشه  بيشتري  بكند.
خاتمي  اضافه  كرد: اين  گروه  تروريستي  يكي  از بزرگترين  جريانهاي تروريستي  است  و در حقيقت  توافق  آمريكا با آن  گروه  نحوه  نگرش  آن  كشور درزمينه  تروريسم  را روشن  مي سازد.
خبرنگار تلويزيون  الجزيره  از رئيس  جمهوري  پرسيد: اشاره  كرديد به  احترام  ايران  به  مواضع  لبنان  در مورد مقاومت ، حال  جاي  طرح  اين پرسش  است  كه  ايران  در مقام  عمل  چگونه  به  اين  تصميم  لبنان  احترام  مي گذارد؟ خاتمي  پاسخ  داد: مقاومت  لبنان  حماسه  تاريخي  و پيكاري  براي  استقلال طلبي  در برابر اشغالگران  بوده  است . مقاومت  اين  كشور به  همه  مردم  لبنان تعلق  دارد و من  به  مردم  اين  كشور تبريك  مي گويم  و معتقدم  اگر قوانين  بين المللي  توسط همه  كشورها اجرا شود جايي  براي  اشغالگري  نيست .
014380.jpg

ولي  متأسفانه  ما شاهد چنين  مسايلي  نيستيم  و از همين رو اشغال  بخشهايي  از سرزمين  سوريه ، فلسطين  و لبنان  را مشاهده  مي كنيم  ورژيم  صهيونيستي  همچنان  بر سياست  اشغالگري  خود اصرار مي ورزد.
بنابراين  مقاومت  در برابر اشغالگران  حق  طبيعي  و يك  تكليف  ملي  است  ولبنان  نيز بر اثر مقاومت  توانست  دشمن  تجاوزگر را از مرزهايش  عقب  براند اما همچنان  بخشي  از زمينهاي  لبنان  زير اشغال  است  و تا زماني  كه  وضع اينگونه  باشد مقاومت  عليه  اشغالگر قابل  تقدير و احترام  است .
وي افزود: بنا براين ، ما مقاومت  مردم  لبنان  را مقاومت  قهرمانانه  مي دانيم  ومعتقديم  تا زماني  كه  اشغالگري  در جهان  وجود دارد مقاومت  نيز خواهد بود.
خبرنگار روزنامه  «النهار» پرسيد: جناب  عالي  تهديدهاي آمريكا عليه  ايران ، سوريه  و لبنان  را محكوم  كرديد، آيا در مذاكرات  خود با مقامهاي  لبناني  درباره  چگونگي  رويارويي  با اين  تهديدها گفتگو كرديد؟ بويژه اينكه  بيشتر تهديدهايي  كه  عليه  لبنان  مي شود به  جمع  آوري  سلاح  از دست حزب الله  باز مي گردد.
خاتمي  گفت : آنچه  كه  در منطقه  ما تهديد شمرده  مي شود وجود اسراييل است  كه  دهها سلاح  اتمي  و صدها سلاح  كشتار جمعي  در اختيار دارد و تاكنون  به توافقهاي  بين المللي  در مورد منع  توليد و گسترش  سلاحهاي  كشتار جمعي  نپيوسته است .
آمريكا هم  كه  شعارهايي  عليه  نگهداري  سلاحهاي  كشتار جمعي  سر مي دهد دربرابر اسراييل  نه  تنها موضعي  در پيش  نگرفته  بلكه  از آن  حمايت  نيز مي كند.
اگر مسئله  خلع  سلاح  مطرح  شود بايد اسراييل  را كه  داراي  سلاحهاي  شيميايي  و بيولوژيك  است  خلع  سلاح  كرد. آمريكا در مدت  اخير تهديدهاي  گسترده اي  عليه بسياري  كشورها داشته  و اين  تهديدها را عليه  ايران ، سوريه  و لبنان  مطرح مي كند.
014375.jpg

مشكل  دولت  آمريكا اين  است  كه  نمي خواهد ميان  مقاومت  مشروع  و تروريسم  تفاوت  بگذارد و تا زماني  كه  اين  مشكل  وجود داشته  باشد اين  اختلافات  نيز باآمريكا وجود خواهد داشت  .
رئيس  جمهوري  اضافه  كرد: ما با سوريه  و لبنان  روابط حسنه  داريم  و اين روابط به  معناي  دخالت  در امور داخلي  اين  كشورها نيست  و حزب  الله  هم  درحقيقت  بخشي  از نيروي  دفاعي  لبنان  شمرده  مي شود.
خاتمي  گفت : من  مطمئنم  تا زماني  كه  تهديد عليه  مردم  لبنان  وجود داشته باشد امكان  ندارد آنان  خود را از وجود حزب  الله  محروم  كنند و ما بارهاگفته ايم  كه  در امور داخلي  هيچ  كشوري  دخالت  نمي كنيم .
رئيس  جمهوري  در پاسخ  به  سئوال  خبرنگار روزنامه  «الحيات » درباره  مواضع  ايران  در قبال  بحران  عراق  و اشغال  اين  كشور توسط آمريكا گفت : ما از همان  آغاز بحران  عراق  سياست  بيطرفي  فعال  را پيش  گرفتيم و از رژيم  صدام  و همچنين  اشغالگران  حمايت  نكرده ايم  و اين  سياست  جمهوري اسلامي  ايران  همچنان  با قوت  ادامه  دارد.
وي  افزود: همواره  ما به  گونه  آشكار به  آمريكايي ها توصيه  كرده ايم  كه  مصلحت  منطقه  و مصلحت  درازمدت  آن  كشور، در ترك  عراق  و خروج  نظاميانش  از آن  كشور است  . فرض  تعيين  حاكم  غير عراقي  بر عراقيها - به عنوان ملتي كه داراي سابقه درخشان تاريخي و فرهنگي است- اهانت  بزرگي  به  ملت  بزرگ  عراق  است .
خاتمي  اضافه  كرد: من  اطمينان  دارم  كه  ملت  عراق  زير هيچ  شرايطي  اشغال سرزمينشان  را برنمي تابند و بهترين  روش  اين  است  كه  آمريكاييها، امور عراق  را به دست  ملت  اين  كشور بسپارند.
وي  افزود: آمريكايي ها بايد اجازه  دهند تا ملت  عراق  كه  طي  دهه هاي  اخيرزير ستم  حكومت  ديكتاتوري  صدام  بوده  است ، خود و بدون  دخالت  هر بيگانه اي سرنوشت  خويش  را رقم  بزنند.
رئيس  جمهوري  تصريح  كرد: ما مواضع  خود را درباره  عراق ، بارها و حتي  دربسياري  از موارد، خيرخواهانه  به  آمريكايي ها اعلام  كرده ايم  كه  حضور نابجاي  آنها در عراق  براي  كشورهاي  منطقه  و همچنين  منافع  خود آمريكا زيانبار است  . وي  با اشاره  به  نشست هايي  كه  براي  تعيين  سرنوشت  و اداره  امور عراق  درلندن  و صلاح الدين  برگزار شد، گفت  : در اين  نشست  كه  نمايندگان  اقوام  واحزاب  مختلف  از جمله  شيعيان ، كردها و اعراب  حضور داشتند، شوراي  رهبري  تشكيل  شد كه  بهترين  راه  موقت  اين  است  كه  شوراي  رهبري ، زير نظر سازمان  ملل  متحد، حكومت  موقت  در عراق  را تشكيل  دهد.
خاتمي  در پاسخ  به  سئوالي  درباره  انفجارهاي  اخير در عربستان  سعودي گفت : عملياتي  كه  در عربستان  سعودي  رخ  داد از سوي  هركس  و با هرانگيزه اي كه  باشد، مردود و محكوم  است  . وي  گفت  كه  چنين  عملياتهايي ، نتيجه اي  جز افزايش  تنش  و خشونت  در دنيا وبهانه دادن  به  دست  كساني  كه  براي  منافع  خود اما زير نامهاي  مختلف  قصددارند بر دنيا حكومت  كنند و جنگ  را بر دنيا تحميل  كنند، نخواهد داشت. عمليات  تروريستي  در هركجا و با هر شكلي  محكوم  است اما بايد ميان  مقاومت  مشروع  ملتي  كه  زير فشار تروريسم  دولتي  قرار دارد وبراي  مبارزه  با اشغالگري  و احقاق  حق  خود دفاع  مشروع  مي كند، با كساني  كه  با انگيزه هاي  افراطي  و غلط و متعصبانه  مردم  بيگناه  را هدف  قرار مي دهند،تفاوت  قائل  شد.
رئيس  جمهوري  در ادامه  اين  كنفرانس  خبري  كه  با حضور دهها خبرنگار خارجي مقيم  بيروت  برگزار شد، در پاسخ  به  سئوال  خبرنگار شبكه  «العربيه » درباره  موضع  ايران  در قبال  «نقشه  راه »، گفت : آنچه  كه  در فلسطين  مي گذرد مبتني  برنابود و پايمال  كردن  حق  صاحبان  اصلي  اين  سرزمين  يعني  فلسطينيان  است . خاتمي  افزود: اسراييل  با غصب  و اشغال  ايجاد شده  است  و با غصب  واشغال  و توسعه  آن  به  حيات  خويش  ادامه  مي دهد و حتي  سرزمينهاي  كشورهاي  غيرفلسطيني  را نيز به  خاك  خود ضميمه  كرده  است  .
رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  درعين  حال  گفت : مراد من  از ملت  فلسطين  همه مسلمانان ، مسيحيان  و يهودياني  هستند كه  تعلق  به  سرزمين  فلسطين  دارند واين  ملت  حق  دارد كه  در سرزمين  خويش  با آزادي  زندگي  كند و نسبت  به  دولت خود تصميم  بگيرد. وي  با بيان  اين  مطلب  كه  «ما درباره  مسئله  فلسطين  با مشكل  كمبود طرح مواجه  نيستيم  » اظهار داشت  : تاكنون  طرحهاي  متعددي  مطرح  شده  اما اسراييل اين  طرحها را يا نپذيرفته  و يا به  بهانه هاي  مختلف  آن  را با شكست  روبرو كرده  است  .
خاتمي  اضافه  كرد: اسراييل ، تقريبا هيچيك  از قطعنامه هاي  شوراي  امنيت سازمان  ملل  را درباره  فلسطين  اجرا نكرده  است  و شايد قانون  شكن تر از اسراييل  در عرصه  بين المللي  نداشته  باشيم .
خاتمي  از بازگشت  آوارگان  فلسطيني ، رفع  اشغال  از سرزمينهاي  اشغالي و تشكيل  يك  حكومت  فلسطيني  واقعي  كه  نماينده  ملت  فلسطين  باشد به  عنوان خواسته هاي  برحق  اين  ملت  ياد كرد .
خبرنگار بي بي سي  با طرح  سئوالي ، ايران  را به  «دخالت  در امور حزب  الله لبنان»  متهم  كرد و پرسيد آيا ايران  با درخواست  آمريكا مبني  بر جلوگيري  ازارسال  سلاح  به  حزب  الله  موافقت  خواهد كرد؟
رئيس  جمهوري  در پاسخ  گفت : اينكه  گفته  مي شود ما در كار حزب الله  دخالت مي كنيم  ، نشانه  اين  است  كه  نسبت  به  واقعيت هاي  لبنان  كم  لطفي  شده  است  .
وي  تصريح  كرد: حزب  الله  لبنان  از كسي  دستور نمي گيرد و وابسته  به  نيروي خارجي  هم  نيست . حزب  الله  يك  واقعيت  لبناني  است  و امروز به  عنوان  رمز وسمبل  مقاومت  در دنياي  عرب  و اسلام  شناخته  شده است . وي  افزود: حزب الله  به  سلاح هايي  كه  از خارج  برايش  ارسال  شود، نيازي  ندارد زيرا براي  دفاع  از سرزمين  خود تلاش  مي كند و براي  اين  كارامكانات  لازم  را در اختيار دارد. خاتمي  درباره  مساله  فلسطين  نيز اظهار داشت : اگر تجاوزات  اسراييل  خاتمه يابد و ملت هاي  اين  منطقه  هم  امنيت  پيدا كنند، شاهد درگيريهاي  خشونت  باردر منطقه  نخواهيم  بود.
خبرنگار شبكه  تلويزيوني  «المنار» از خاتمي  پرسيد: آيا باتوجه  به تحولاتي  كه  در عراق  به وجود آمده ، امكان  تغيير در سياست  خارجي  ايران  نسبت به  آن  كشور وجود دارد؟
رئيس جمهور پاسخ داد: عراق  نبايد پايگاه  خارجي ها و تهديدكننده منافع  كشورهاي  منطقه  باشد و ما حضور اشغالگران  در عراق  را نمي پذيريم.
خاتمي  اشغال  عراق  توسط آمريكا را «اشتباهي  بزرگ » خواند و گفت  :اينكه  بخواهيم  حتي  براي  سرنگوني  حكومت  فاسدي ، از بيرون  دخالت  كنيم  كارغلطي  است  بلكه  بايد حق  ملت ها را براي  تعيين  سرنوشت  خويش  به  رسميت  بشناسيم .
وي  افزود: جناح  تندرويي  كه  بر آمريكا حاكم  است ، مدعي  است  كه  بايد بر كل دنيا حكومت  نمايد و آمريكا با اهانت  به  سازمان  ملل  و ناديده  گرفتن  اين سازمان ، در امور داخلي  عراق  و حتي  اروپا و آسيا دخالت  مي كند.
رئيس  جمهوري ، سياست ها و برخوردهاي  دوگانه  آمريكا با مسائل  مختلف  را مورد انتقاد قرار داد و تلويحاً درباره  ادعاهاي  آمريكا عليه  ايران  گفت :  ايران  كه  هيچگاه  دنبال  سلاح  شيميايي  نبوده ، از جانب  آمريكا زير فشار قرار مي گيرد، اما رژيم  صهيونيستي  با در اختيار داشتن صدها كلاهك  اتمي  و سلاح  مخرب  تهديدي  عليه  منطقه  و بشريت  است ، نه  تنها مورد اعتراض  نيست  بلكه  مورد تأييد نيز قرار مي گيرد. وي  گفت : سياستهاي  دوگانه  و متعصبانه  و تندروانه  آمريكا، خطرات  بزرگي  رابراي  دنيا و بشريت  بوجود آورده  است  . خاتمي ، رويداد ۱۱ سپتامبر را يك  فاجعه  بزرگ  خواند و گفت : اين  رويداد وحشتناك ، بهانه اي  به  دست  تندروها داد كه  فضاي  دنيا را فضاي  جنگي  كنند. وي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا آمريكا ايران  را تهديد مي كند؟ گفت : آمريكا نه  تنها ايران ، بلكه  امروز كل  دنيا را تهديد مي كند. جمهوري  اسلامي ايران  همواره  مورد تهديد آمريكا بوده  است  و گناه  ما اين  است  كه  خواستاراستقلال  خويش  هستيم . رئيس  جمهوري  اضافه  كرد: وقتي  كسي  داراي  بزرگترين  قدرت  اتمي  دنياست ،معلوم  است  كه  چه  چيزي  را مي خواهد بر دنيا تحميل  كند. شتاب  آمريكا در اعمال  اين  سياست  ها، مشكلاتي  را براي  خودآن  كشور ايجاد مي كند كه  مجبور به  عقب  نشيني  آن  است  و دير يا زود افكارعمومي  آمريكا تغيير خواهد كرد. خاتمي  اضافه  كرد: آيا ملت  آمريكا حاضر است  تمام  دستاوردها و قدرت  خود را وجه المصالحه  سياست هاي  افراطي  و تندروانه اي  كند كه  در تل آويو تحقق  مي يابد؟
خاتمي  در پاسخ  به  سئوالي  درباره  اتحاد ميان  سه  كشور ايران ، سوريه  ولبنان ، گفت : اتحاد و همبستگي  ميان  تهران  - دمشق  و بيروت  در مسير كاهش تنشها در منطقه  و حركت  به  سوي  صلح  پايدار است  .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |