پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۰ - May . 15, 2003
يك روز پس از انفجار رياض
ديپلمات هاي آمريكايي از عربستان خارج شدند
014430.jpg
در پي انفجارهاي بامداد سه شنبه در رياض كه شمار كشته هاي آن همچنان رو به افزايش است،وزارت خارجه آمريكا اكثر ديپلمات هاي اين كشور را از عربستان فراخواند.
به گزارش آسوشيتدپرس، خروج اكثر ديپلمات ها و خانواده هاي آمريكايي از عربستان در حالي از ديروز آغاز شد كه هيأتي از مأموران افي.بي.اي براي تحقيق درباره اين موضوع به رياض رفتند. از محل انفجارها در رياض همچنان دود بلند مي شود و پرچم هاي سوخته شده آمريكا همچنان ديده مي شود.
كالين پاول وزير خارجه آمريكا اين عمليات را مرگبار خواند و گفت: شكي نيست كه عمليات بسيار خوب برنامه ريزي شده است.
مقام هاي آمريكايي مي گويند نگهبانان سعودي در محل ورودي مجموعه اي كه مورد حمله قرار گرفته به ضرب گلوله كشته شده بودند.
يكي از مقامات بلندپايه آمريكايي همراه پاول نيز به خبرنگاران گفت، عاملان اين حمله انتحاري طي تنها ۳۰ ثانيه از در مجتمع عبور كرده و خود را به ساختمان ها رسانده اند. اين نشان مي دهد كه آنها از قبل مسير را مي دانستند و اطلاعات داخلي خوبي داشته اند.
از سوي ديگر در حالي كه القاعده هنوز اظهارنظري درباره اين حمله نكرده است، مقامات عربستان سعودي، القاعده را نخستين متهم اين عمليات مي دانند.
گفتگوي تلفني بوش و ملك عبدالله
جورج بوش سه شنبه شب در يك تماس تلفني با ملك عبدالله وليعهد عربستان ضمن ابراز تأسف از اين حمله بر حمايت كاخ سفيد از عربستان در مبارزه با تروريسم تأكيد كرد.
ملك عبدالله ديروز در تلويزيون دولتي عربستان با اشاره به آياتي از قرآن گفت، اين حملات را قصابان جاني انجام دادند كه در جهنم مجازات مي شوند.
وي گفت، مقامات عربستان به اين حملات پايان مي دهند.
احتمال افزايش تلفات حمله
به ۹۰ نفر
شبكه خبري بي.بي.سي ديروز به نقل از مقاماتي در وزارت خارجه آمريكا كه نخواسته اند نامشان فاش شود گزارش داد، بيش از ۹۰ نفر در انفجارهاي بامداد سه شنبه در رياض كشته شده اند.
اين در حاليست كه مقامات سعودي پيشتر شمار كشته شدگان را ۲۹ نفر اعلام كرده بودند.

رازي كه از پرده برون افتاد
014435.jpg
حسن مكي از ساكنان شهر المحاويل بابل در مركز عراق با كشف يك گور جمعي بزرگ در اين منطقه مشاهدات آوريل سال ۱۹۹۱ خود را به ياد مي آورد. او در آن روزها مي ديد كه اتوبوس ها و وانت هايي دوبار در روز به محل مي آيند و سربازان عده اي را به زور از آن خارج مي كنند. سپس صداي شليك گلوله شنيده مي شد و بعد اجساد به زمين مي افتادند. ساعتي بعد يك بولدوزر مي آمد و زمين را زيرورو مي كرد تا اجساد لابه لاي خاك دفن شوند.
اين محل اكنون بزرگترين گور جمعي است كه تاكنون در عراق يافت شده و سه هزار جسد از آن بدست آمده است.
يك كشاورز روزي به منطقه كشتار نزديك مي شود و يكي از افسران پليس مخفي به او مي گويد اگر جانش را مي خواهد بايد اين راز را حفظ كند.
روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي نوشت، اغلب ساكنان المحاويل صداي تيراندازي ها را شنيده اند اما چون تهديد شده بودند كسي حرفي نمي زد. ده روز پيش مردم منطقه اين گور جمعي بزرگ را كشف كردند.
در نزديكي محل، كارت هاي شناسايي بدست آمده از جنازه ها در معرض ديد عموم قرار گرفته تا خانواده هاي عراقي مطلع شوند. اكثر قربانيان اين گور جمعي شيعياني بودند كه بعد از شورش سال ۱۹۹۱، توسط نيروهاي صدام قتل عام شدند. در ميان اجساد، تعداد زيادي زن و كودك ديده مي شود. پليس مخفي رژيم عراق اين منطقه را به ميدان اعدام تبديل كرده بود.
محمود شكرعبدالحسين يك كارشناس بيوشيمي كارخانه بصره يكي از اين قربانيان است. او به دليل اينكه مبارزان مجروح شيعه را طي آن شورش به بيمارستان منتقل مي كرد دستگير شد.
گفته مي شود او و چهارصد تن ديگر از دستگيرشدگان به دست علي حسن المجيد از نزديكان بي رحم صدام كشته شده اند. او آنها را با تفنگ خود به ضرب گلوله كشته است. سازمان عفو بين الملل معتقد است در ۲۰ سال گذشته بيش از ۱۷ هزار عراقي ناپديد شده اند.
عراقي ها هنگام بيرون آوردن اجساد از گورهاي جمعي خطاب به خبرنگاران و سربازان آمريكايي حاضر مي گفتند، آمريكا به صدام در اين كار كمك كرده، آمريكا بايد همان موقع كار صدام را تمام مي كرد. نتيجه آن تعلل اين است.

اروپا نگران است
014440.jpg
طي دو سال و نيمي كه از انتفاضه در فلسطين مي گذرد، بيش از ۳ هزار فلسطيني و اسرائيلي كشته شده اند كه بسياري از آنها غيرنظامي بوده اند.
ما چطور مي توانيم به تروريسم و خشونت پايان دهيم؟چطور به اشغال پايان دهيم و روابط ميان فلسطين ها واسرائيل را عادي كنيم ؟ بايد افكار عمومي را به مخالفت با خشونت تشويق كنيم. اين دقيقا همان معني نقشه راه است،  نقشه اي براي خاورميانه اي كه در صلح باشد و راهي كه به اين وضعيت منجر شود.
گروه بين المللي متشكل از آمريكا، اتحاديه اروپا، سازمان ملل و روسيه، نقشه راه را به دو طرف ارائه كرده اند. اين ائتلاف قدرتمندي براي صلح است كه يك سال پيش كار خود را آغاز كرد. هدف ما پشت سرگذاشتن انتقام جويي و حركت به سوي اعتمادسازي است، ترك نفرت از گفتگو حركت به سوي صلح است.
هدف ما ايجاد راهي براي مذاكره و حركت به سوي صلح است. شناخت عوامل لازم در اين راه، زمان برده است. در اين راه نگراني هاو خواسته هاي دوطرف اسرائيلي و فلسطيني در نظر گرفته شده است.
در جامعه جهاني درباره اين موضوع مهم اختلافاتي وجود دارد. گروه چهارگانه يك نماد نيست بلكه نمونه روشن و قطعي از يك آرزوي مشترك بين المللي براي گسترش صلح است. برخي مي گويند ما وقت تلف كرده ايم و تاخير بسيار داشته ايم. موضوع اين نيست، بلكه نكته اين است كه ما در كنار هم به اراده اي براي دستيابي به نوعي موفقيت در اين زمينه رسيده ايم. نكته اين است كه اسرائيلي ها و فلسطيني ها خود براي آغاز اين راه آماده اند. آنها پرسش هايي و مخالفت هايي دارند اما مي دانند كه اين ديدگاهي است منصفانه نسبت به آنچه مي تواند به دست آيد و اينكه چگونه بدست آيد.
آنها مي دانند كه ادامه اين بحران موضوعات پيچيده كنوني را پيچيده تر مي كند. از حالا به بعد حتي يك روز هم نبايد از دست برود. نقشه راه حاوي برنامه مناسبي براي حل نهايي بحران دوساله ۲۰۰۵ است. در آن زمان فلسطين و اسرائيل مي توانند در كنار هم درون مرزهايي امن در صلح زندگي كنند. برخي موارد مهم و حساس اين طرح معرفي دولت جديد فلسطين اكنون آماده است، اما هنوز دو طرف كارهاي زيادي پيش رو دارند.
من براي حل اين بحران كه در سال ۲۰۰۰ شروع شد تلاش بسياري كرده ام. از اجلاس شرم الشيخ در اكتبر سال ۲۰۰۰ تا گزارش ميچل كه در تهيه آن افتخار مشاركت داشته ام اكثر آن پيشنهادها را هنوز مي توان به كار بست. عدم پيشرفت در آن زمان تنها يك دليل اساسي دارد. ما از موضوع و هدفمان ديدگاه روشني داشتيم اما نتوانستيم گام نخست را برداريم.
اروپا به شدت نگران بحران است. اين بحران بر بخش مديترانه اي ما تاثير گذاشته است. طي سالها ما از راه حل دو كشور مبني بر پايان اشغال و به رسميت شناختن اسرائيل از سوي همه همسايگانش حمايت مي كرديم. دو طرف به حمايت و تشويق ما براي دستيابي به اين هدف نياز دارند.
اردوي صلح طلبان در اسرائيل اكنون خاموش شده است. اردوي صلح طلبان در فلسطين نيز با چالش دوگانه اي روبروست، از يك سو با مردمي كه تحت اشغال نظاميان به سر مي برند و از سوي ديگر با گروههايي كه همه تلاشها براي ازسرگيري مذاكرات را تخريب مي كنند.
ما واقع بين هستيم. بدون آمريكا صلحي در كار نخواهد بود. البته آمريكا و اروپا در كنار هم موفقيت بيشتري خواهند داشت.
آمريكا و اروپا بايد در هفته ها و ماههاي آينده تصميماتي دشوار اتخاذ كنند. پيمان هاي صلح ميان اسرائيل، مصر و اردن به اين دليل امضا شد كه رهبران آنها مورد حمايت واشنگتن بودند. امروز هم همكاري مشترك اروپا، آمريكا، سازمان ملل و روسيه نتيجه خوبي مي دهد. اعلام تعهد دوباره آمريكا در اين راه مي تواند دو طرف اين مناقشه را مطمئن سازد.
ما واقع بين هستيم اما بايد اميدواري ايجاد كنيم. بدون دستيابي به صلح پايدار دورنماي آينده براي يك نسل كامل از اسرائيلي ها، فلسطيني ها و همسايگان عرب آنها تيره و تار خواهد بود. نقشه راه بايد سوريه و لبنان را نيز به روند صلح بازگرداند.
اين دو كشور بايد در ائتلاف براي صلح شريك شوند. رهبران منطقه وظيفه بسيار دشواري پيش رو دارند و در اين راه از حمايت بي دريغ ما برخوردارند.
خاوير سولانا
نيوزويك

آمريكا و تركيه؛ پايان اتحاد استراتژيك
مستشار سياسي سفارت آمريكا در آنكارا گفت: اتحاد استراتژيك ميان آمريكا و تركيه پايان يافته است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه مليت چاپ تركيه جان كنستادهر طي سخناني در سمينار آينده روابط تركيه و آمريكا در آنكارا با انتقاد شديد از سياستهاي تركيه در قبال مسئله عراق و مخالفت با استفاده از پايگاه هاي تركيه براي حمله به عراق گفت تركيه اگر خواستار جبران لطمات وارد شده به روابط دو كشور است بايد با عزاداري براي سربازان كشته شده در جنگ عراق افكار عمومي آمريكا را براي بهبود مناسبات ميان دو كشور قانع كند. وي گفت: همكاري استراتژيك به مفهوم همكاري كامل در تمامي عرصه هاي نظامي سياسي و اقتصادي است؛ اما عليرغم تأكيد واشنگتن بر اهميت مسئله عراق براي آمريكا، تركيه به صورت كامل با آمريكا همكاري نكرد.
مستشار سياسي سفارت آمريكا در آنكارا گفت: آمريكا نمي تواند مخالفت تركيه با استفاده از پايگاه هاي اين كشور در جريان جنگ عراق را فراموش كند.
وي افزود: دولت تركيه در جريان عمليات آمريكا در عراق از يك ديدگاه موضعي منفي اتخاذ كرد و درخواست كمك آمريكا را رد كرد.

انتقاد مسئولان تلويزيون عراق از اعمال فشار آمريكا
مسئولان  شبكه  خبري  تلويزيون  عراق  كه  تازه  راه اندازي  شده  است  از اعمال  نظارت  و فشار آمريكايي ها بر اين  شبكه  شكايت  دارند.
خبرگزاري  رويتر از بغداد با اعلام  اين  مطلب  افزود: اين شبكه  ديروز زير نظر آمريكا پخش  برنامه هاي  خود را آغاز كرد.
بر اساس  اين  گزارش ، آمريكايي ها در ابتداي  كار اين  شبكه  با پخش  آياتي از قرآن  كريم  مخالفت  كردند و به  دنبال  آن  دست اندركاران  شبكه  تهديد كردندكه  در صورت  عدم  پخش  قرآن  محل  كار خود را ترك  خواهند كرد.
بنا بر اين  گزارش ، اين  شبكه  به  دليل  وجود اختلاف  نظر ميان  آمريكايي ها و مسئولان  تحريريه  خبر، برنامه  خبري  خود را كه  قرار است  هر نيم  ساعت  يك  باربطور زنده  پخش  شود، به  تعويق  انداخته  است .
پخش  برنامه هاي  تلويزيوني  محلي  عراق  كه  از زمان  سقوط رژيم  صدام  قطع  شده بود با مصاحبه هاي  تلويزيوني  و موسيقي  از سر گرفته  شد.
عباس  محمد يكي  از شهروندان  بغداد در گفت  و گو با خبرنگار خبرگزاري رويتر در اين باره  اظهار داشت : همسايه هاي  ما مي گويند كه  اين  تلويزيون  ديدگاههاي آمريكا را منعكس  و براي  آمريكايي ها تبليغ  مي كند.

سولانا با عرفات ديدار مي كند
علي رغم فشار آمريكا براي قطع تماس هاي ديپلماتيك با ياسر عرفات، منابع اروپايي ديروز اعلام كردند، خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا امروز (پنجشنبه) با ياسرعرفات و ديگر مقامات فلسطيني ديدار مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اسرائيلي ها تهديد كرده بودند هر مقام و شخصيت خارجي كه با عرفات ديدار كند نمي تواند با مقامات اسرائيلي ديداري داشته باشد. منابع اروپايي اعلام كردند، سولانا بعد از ديدار و گفتگو با رهبران فلسطيني در بيت المقدس، با مقامات اسرائيلي نيز ديدار مي كند.

گفتگوهاي پاول با مقامات روسيه در مسكو
كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا ديروز بعد از ديدار با همتاي روسي خود در مسكو ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري اجلاس آتي سران روسيه و آمريكا در سنت پترزبورگ و فرانسه اختلافات دو كشور در مورد عراق حل و فصل شود.
به گزارش ايرنا از مسكو خبرگزاري اينترفكس با اعلام اين خبر به نقل از شركت كنندگان در نشست ديروز دانشكده روابط بين الملل روسيه كه پاول در آن سخنراني كرد، افزود: وزير امورخارجه آمريكا تأكيد كرد كه به رغم اختلاف نظر كشورش با روسيه در مورد مسأله عراق واشنگتن خواستار گسترش مناسبات دو جانبه است.

سولانا با عرفات ديدار مي كند
علي رغم فشار آمريكا براي قطع تماس هاي ديپلماتيك با ياسر عرفات، منابع اروپايي ديروز اعلام كردند، خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا امروز (پنجشنبه) با ياسرعرفات و ديگر مقامات فلسطيني ديدار مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اسرائيلي ها تهديد كرده بودند هر مقام و شخصيت خارجي كه با عرفات ديدار كند نمي تواند با مقامات اسرائيلي ديداري داشته باشد. منابع اروپايي اعلام كردند، سولانا بعد از ديدار و گفتگو با رهبران فلسطيني در بيت المقدس، با مقامات اسرائيلي نيز ديدار مي كند.


۱۴ ديپلمات كوبايي از آمريكا اخراج شدند
وزارت  خارجه  آمريكا اعلام  كرد، واشنگتن  ۱۴ كوبايي  را به  علت  انجام  امور «غيرقابل  پذيرش » اخراج  مي كند.
به گزارش ايرنا از واشنگتن فيليپ  ريكر سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا در نشست  خبري  روزانه  خود گفت : واشنگتن  در پاسخ  به  برخي  اعمال  نامناسب  و غيرقابل  پذيرش  ديپلمات هاي  كوبايي  ۱۴ تن  از آنان  را اخراج  مي كند.
وي  افزود: رژيم  كوبا سابقه طولاني  در جاسوسي  در آمريكا دارد.
هفت  تن  از اين  افراد از دفتر نمايندگي  كوبا در سازمان  ملل  و هفت  تن ديگر از دفتر حفاظت  منافع  كوبا در واشنگتن  اخراج  مي شوند. دپيلمات هاي  دفتر حفاظت  منافع  كوبا در واشنگتن  «عناصر نامطلوب» شناخته  شده  و اخراج  شده اند.
وزارت  خارجه  آمريكا از ديپلمات هاي  نمايندگي  كوبا در سازمان  ملل تنها خواست  نيويورك  را  ترك  كنند.
اين  چهارده  نفر ده  روز فرصت  دارند خاك  آمريكا را ترك  كنند.
سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا تأكيد كرد، اين  افراد ديپلمات هاي  رده  پايين  كوبايي  بوده  اند. وي  افزود: داگوبرتو رودريگز رئيس  دفتر حفاظت  منافع  كوبا در واشنگتن  و برونو رودريگز پاريلا سفير كوبا در سازمان  ملل  هيچ يك  جزء اين  افراد نيستند. دولت  كوبا هنوز هيچ  واكنشي  به  اين  اقدام  آمريكا نشان  نداده  است .
وزارت  خارجه  آمريكا در ماه  نوامبر نيز چهار ديپلمات  كوبايي  را از اين  كشور اخراج  كرد. كوبا هم  محدوديت هاي  بيشتري  در سفر ديپلمات هاي  آمريكايي  به   هاوانا ايجاد كرده  است .
ريكر گفت : برخورد دولت  كوبا با ديپلمات هاي  آمريكايي  نظير برخورد آمريكا با ديپلمات هاي  كوبايي  نيست .

گفتگوهاي پاول با مقامات روسيه در مسكو
كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا ديروز بعد از ديدار با همتاي روسي خود در مسكو ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري اجلاس آتي سران روسيه و آمريكا در سنت پترزبورگ و فرانسه اختلافات دو كشور در مورد عراق حل و فصل شود.
به گزارش ايرنا از مسكو خبرگزاري اينترفكس با اعلام اين خبر به نقل از شركت كنندگان در نشست ديروز دانشكده روابط بين الملل روسيه كه پاول در آن سخنراني كرد، افزود: وزير امورخارجه آمريكا تأكيد كرد كه به رغم اختلاف نظر كشورش با روسيه در مورد مسأله عراق واشنگتن خواستار گسترش مناسبات دو جانبه است.

۱۴ ديپلمات كوبايي از آمريكا اخراج شدند
وزارت  خارجه  آمريكا اعلام  كرد، واشنگتن  ۱۴ كوبايي  را به  علت  انجام  امور «غيرقابل  پذيرش » اخراج  مي كند.
به گزارش ايرنا از واشنگتن فيليپ  ريكر سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا در نشست  خبري  روزانه  خود گفت : واشنگتن  در پاسخ  به  برخي  اعمال  نامناسب  و غيرقابل  پذيرش  ديپلمات هاي  كوبايي  ۱۴ تن  از آنان  را اخراج  مي كند.
وي  افزود: رژيم  كوبا سابقه طولاني  در جاسوسي  در آمريكا دارد.
هفت  تن  از اين  افراد از دفتر نمايندگي  كوبا در سازمان  ملل  و هفت  تن ديگر از دفتر حفاظت  منافع  كوبا در واشنگتن  اخراج  مي شوند. دپيلمات هاي  دفتر حفاظت  منافع  كوبا در واشنگتن  «عناصر نامطلوب» شناخته  شده  و اخراج  شده اند.
وزارت  خارجه  آمريكا از ديپلمات هاي  نمايندگي  كوبا در سازمان  ملل تنها خواست  نيويورك  را  ترك  كنند.
اين  چهارده  نفر ده  روز فرصت  دارند خاك  آمريكا را ترك  كنند.
سخنگوي  وزارت  خارجه  آمريكا تأكيد كرد، اين  افراد ديپلمات هاي  رده  پايين  كوبايي  بوده  اند. وي  افزود: داگوبرتو رودريگز رئيس  دفتر حفاظت  منافع  كوبا در واشنگتن  و برونو رودريگز پاريلا سفير كوبا در سازمان  ملل  هيچ يك  جزء اين  افراد نيستند. دولت  كوبا هنوز هيچ  واكنشي  به  اين  اقدام  آمريكا نشان  نداده  است .
وزارت  خارجه  آمريكا در ماه  نوامبر نيز چهار ديپلمات  كوبايي  را از اين  كشور اخراج  كرد. كوبا هم  محدوديت هاي  بيشتري  در سفر ديپلمات هاي  آمريكايي  به   هاوانا ايجاد كرده  است .
ريكر گفت : برخورد دولت  كوبا با ديپلمات هاي  آمريكايي  نظير برخورد آمريكا با ديپلمات هاي  كوبايي  نيست .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |