چهارشنبه۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۵ - May . 21, 2003
سمند به ناوگان تاكسيراني تهران پيوست
گروه شهري: ده دستگاه تاكسي گاز طبيعي سوز «سمند» ديروز با حضور معاون هماهنگي و امور عمراني وزارت كشور و مدير عامل سازمان تاكسيراني تحويل رانندگان شد.
به گزارش ايسنا، در ابتداي اين مراسم مهندس مقيمي، معاون هماهنگي و امور عمراني وزارت كشور در سخناني با اشاره به قرارداد منعقده بين وزارت كشور و شركت ايران خودرو در خصوص ورود ۱۵ هزار تاكسي CNG سوز گفت: در فاز اول ۱۰۰ دستگاه تاكسي CNG سوز به طور آزمايشي وارد ناوگان تاكسيراني و جايگزين تاكسي هاي فرسوده تهران خواهند شد. وي افزود: پس از آن ساير تاكسي ها نيز براساس برنامه زمانبندي وارد ناوگان مي شوند.
هاشمي عرب، مدير عامل سازمان تاكسيراني نيز در سخناني گفت: تاكسي هاي پلاك نارنجي كه از عمر مفيد آنها ۱۵ سال گذشته باشد مشمول اين طرح هستند. وي افزود: حداقل آورده راننده تاكسي براي جايگزيني، ۴۰ ميليون ريال است كه مابه التفاوت اين قيمت، تا سقف ۱۰ ميليون ريال از طريق وام با بهره ۱۴ درصد پرداخت مي شود.

توسط وزير كشور:
حكم شهردار جديد تهران صادر شد
015070.jpg
حجت الاسلام والمسلمين موسوي لاري، وزير كشور، طي حكمي محمود احمدي نژاد را به عنوان شهردار جديد تهران منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور، متن حكم وزير كشور به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي محمود احمدي نژاد، در اجراي تبصره ۳ ذيل بند ۱ ماده ۷۱ قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵، باتوجه به پيشنهاد شماره ۴۳۴/۱۶۰ مورخ ۱۳/۲//۸۲ شوراي اسلامي شهر تهران به موجب اين حكم براي مدت چهار سال به سمت شهردار شهر تهران منصوب مي گرديد.
اميد است با اتكال به پروردگار سبحان و با رعايت موازين و مقررات قانوني در جهت تحقق اهداف و ارزش هاي مقدس نظام جمهوري اسلامي، گسترش مشاركت مردم در اداره امور، توسعه و عمران شهري موفق و پيروز باشيد.
انتظار مي رود در جهت پيشبرد دقيق سياست ها و خط مشي هاي دولت در هماهنگي و همكاري متقابل با مسئولين محلي، با بهره گيري و استفاده بهينه از كليه امكانات مادي و معنوي، انضباط مالي، رعايت دقيق مفاد بودجه و جلوگيري از هرگونه حركت غيرقانوني در خدمت به مردم عزيز، حفظ و حراست از اموال عمومي، بهبود وضعيت رفاهي شهروندان و رفع محروميت ها، اعتلاي فرهنگ شهرنشيني، ساماندهي جامعه شهري و تداوم آباداني كلان شهر تهران، كوشا و جدي باشيد. توفيق جنابعالي را در ايفاي كامل مسئوليت محوله از پروردگار متعال آرزومندم.

رئيس جمهوري در مراسم گشايش ۶ پروژه بزرگ ترافيكي:
طرح هاي عمران شهري طبق برنامه بايد اجرا شود
گروه شهري:  رئيس جمهوري بر اجراي طرح هاي عمران شهري براساس برنامه و زمان بندي هاي پيش بيني شده تاكيد كرد.
015000.jpg

به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمين محمد خاتمي - رئيس جمهوري، ديروز در جريان مراسم بهره برداري از ۶ پروژه بزرگ عمراني شهرداري تهران ضمن تقدير از فعاليتهاي انجام شده، خواستار رفع مشكلات و موانع فراروي طرح هاي عمراني شد و بر جلوگيري از طولاني شدن اجراي اين قبيل پروژه ها تاكيد كرد.
رئيس جمهور همچنين به هنگام بازديد از طرحهاي عمراني از جمله ادامه بزرگراه نواب صفوي و نياوران قول مساعد داد وزارت دفاع در اجراي اين طرح ها با شهرداري همكاري كند. مهندس جواد شعرباف - معاون فني و عمراني شهرداري تهران در اين باره گفت: حدود ۱۴ سال است كه ادامه بزرگراه نواب صفوي به دليل مواجهه با پادگان نظامي قلعه مرغي، متوقف مانده است. همچنين مدتهاي مديدي است كه بخشي از ضلع شمالي بزرگراه درون شهري نياوران در حدفاصل تقاطع نياوران - صدر به دليل وجود اراضي نظامي با مشكلات اجرايي روبه رو مي باشد.وي با اظهار خشنودي از قول مساعد رئيس جمهوري براي رفع مشكلات فراروي طرحهاي عمراني از جمله موانع موجود در بزرگراه هاي درون شهري در دست احداث نياوران و نواب صفوي افزود: با بهره برداري كامل از بزرگراه هاي يادشده بخش قابل توجهي از مشكلات ترافيكي كاسته خواهد شد و كاركرد اين بزرگراه ها در معابر عمومي منتهي به اين بزرگراه ها، تاثير بسزايي خواهد داشت. گفتني است بزرگراه  رسالت  حد فاصل  بزرگراه  شيخ  بهايي  - تقاطع  شيخ  فضل  الله، بزرگراه  دار آباد حد فاصل  بزرگراه  لشگرك  تا خيابان  فرجام  ،از جمله  طرح هايي  بود كه  به  بهره برداري  رسيد.
015010.jpg

افتتاح نمايشگاه گل و گياه
همچنين پنجمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران ديروز با حضور آقاي خاتمي گشايش يافت.
در اين نمايشگاه توليدكنندگاني از ۱۲ كشور خارجي توليدات گل و گياه خود را در ۲۰ غرفه به نمايش گذاشته اند. در اين نمايشگاه كه از ديروز به مدت چهار روز براي بازديد علاقمندان داير است، توليدكنندگان ايراني گل وگياه نيز توليدات خود را در ۵۰ غرفه به نمايش گذاشته اند.

توسط شوراي شهر تهران
مصوبه شوراي عالي شهرسازي درباره تراكم بررسي مي شود
' شوراي اسلامي شهر تهران، مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي درخصوص تراكم را به منظور ارائه نقطه نظرهاي مشورتي بررسي مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، در جلسه ديروز شوراي شهر، خسرو دانشجو با ارائه گزارش كميسيون شهرسازي و فني عمراني شورا گفت: اولويت اين كميسيون، بررسي مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري درباره تراكم به منظور روشن شدن نقاط قوت و ضعف و پيامدهاي اين مصوبه و ارائه نقطه نظرهاي مشورتي به شوراي عالي شهرسازي است.
وي تهيه طرح جامع و تفصيلي را نيز از ديگر اولويت هاي اين كميسيون دانست.دانشجو همچنين بر لزوم اجراي برنامه هاي كوتاه مدت و بلندمدت به منظور كاهش مشكلات شهر تهران و نيز توسعه و گسترش مترو به دليل اهميت آن در ساماندهي و كاهش ترافيك و نيز اتمام پروژه هاي نيمه تمام تأكيد كرد. در جلسه ديروز شورا، كميسيون هاي «فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري» و «برنامه بودجه و امور حقوقي شورا» نيز گزارشي از فعاليت هاي خود را ارائه دادند.
همشهري حركت نوين در عرصه مطبوعات
رسول خادم - عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي و زيست شهري با ارائه گزارشي از عملكرد اين كميسيون گفت: كميسيون تاكنون ۲۵ جلسه اصلي و فرعي درباره موضوع هاي اولويت دار فرهنگي و اجتماعي برگزار كرده است. يكي از اين اولويت ها، روزنامه همشهري به لحاظ حرفه اي و محتوايي و با هدف ارزيابي دقيق آن نسبت به سرمايه مالي قابل توجه اين روزنامه و نيز چگونگي رشد، ارتقاء و بهبود وضعيت آن بوده است كه در جلسه اي با عطريانفر راجع به اين موضوع و نيز استفاده از تجارب شوراي شهر قبلي صحبت شد.
وي با اشاره به جلسات متعدد كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا با صاحبنظران عرصه مطبوعات گفت: سيدمحمود دعايي، در جلسه اي از روزنامه همشهري به عنوان حركتي نوين در عرصه مطبوعات كشور ياد كرد وسيد مرتضي نبوي نيز موفقيت همشهري را به دليل اجتماعي بودن آن دانست.
خادم همچنين خاطرنشان كرد كه به منظور آشنايي با ساير ديدگاههادر باره همشهري، كميسيون جلساتي را نيز با شايان فر از روزنامه كيهان و امير محبيان از روزنامه رسالت داشته است.
وي تأكيد كرد كه براي حفظ، بهبود و ارتقاء كيفيت روزنامه همشهري از ديدگاه هاي شخصيت هاي علمي و فرهنگي كشور استفاده خواهد شد كه شهردار نيز نظر نهايي خود را در اين خصوص خواهد داد.
وي همچنين با بيان اينكه كميسيون جلساتي را درباره وضعيت سازمان فرهنگي شهرداري با آقايان ارگاني، محمدعلي زم و واعظي داشته است گفت: شوراي شهر ۳ طرح عمده از جمله بازنگري در وظايف انجمن هاي شوراياري به منظور مشاركت هاي مردمي، چگونگي تخصيص بودجه و امكانات آموزشي، ورزشي و فرهنگي بر اساس جمعيت نواحي و نيز برنامه ريزي براي اوقات فراغت كودكان و جوانان در تعطيلات تابستاني را در دست بررسي دارد.
بخشي از بودجه امسال شهرداري محقق مي شود
اميررضا واعظي آشتياني نيز با ارائه گزارش كميسيون برنامه و بودجه و امور حقوقي شورا نسبت به تحقق بودجه سال ۸۲ شهرداري ابراز ترديد كرد و گفت: حدود ۳۰۰ ميليارد تومان از بودجه امسال مربوط به فروش تراكم است كه به رغم افزايش قيمت تراكم با توجه به مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري، نسبت به تحقق چنين رقمي ترديد وجود دارد.
وي گفت: براي اطمينان از تحقق بودجه و جلوگيري از كسري آن، ۵۷ تبصره براي نظارت بر عملكرد شهرداري پيش بيني شده است.
آشتياني افزود: شورا ساماندهي و اصلاح شركت هاي شهرداري را در دست بررسي دارد و از حدود ۶۵ شركت وابسته به شهرداري، تعدادي از آنها زيانده هستند.
مصوبات شوراي شهر
شوراي شهر تهران در جلسه ديروز همچنين به موجب مصوبه اي، مسعود زريبافان، خسرو دانشجو، نادر شريعتمداري، حمزه شكيب، حسن زياري، اميررضا واعظي آشتياني، حبيب كاشاني، حسن بيادي، عباس شيباني، مهنوش معتمدي آذري را به عنوان نماينده خود براي عضويت در كميسيون هاي ۱۰ گانه موضوع ماده صد قانون شهرداري انتخاب كرد.
بر اساس مصوبه ديگري محمود خسروي وفا به عنوان نماينده شورا در هيأت بدوي رسيدگي به كفالت نظام وظيفه انتخاب شد.
همچنين با تصويب اعضاء، چگونگي حضور و تعيين نماينده شوراي شهر جهت عضويت در مجامع مربوط به ماده چهارده آئين نامه اجرايي «قانون حفظ و گسترش فضاي سبز شهرها» با رئيس شورا و يا فرد معرفي شده توسط وي خواهد بود.

حمايت ستاد هفته سلامت از ممنوعيت عرضه سيگار در كيوسك هاي مطبوعاتي
015005.jpg
گروه شهري: ستاد بزرگداشت «هفته سلامت» به خاطر دستور ممنوعيت عرضه سيگار در گيشه هاي مطبوعات از شهرداري تهران قدرداني كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، دبير «هفته سلامت» طي نامه اي، مراتب تشكر آن ستاد را از شهرداري تهران ابراز داشته است. گفتني است «اصولاً قانون شهرداري ها صاحبان دكه هاي روزنامه فروشي را از پرداختن به خدمات بازرگاني ديگر منع كرده اما از همان زمان تأسيس دكه ها، صاحبان آنها در خريد و فروش اقلام مصرفي به ويژه سيگار، كه فروش عمومي آن مغاير با برنامه هاي وزارت بهداشت و درمان و همچنين ضرورت هاي محدود سازي عرضه و فروش سيگار به شمار مي رود، آزاد گذارده شده اند...»
اين گزارش حاكي است در پي پايان يافتن مهلت فروش سيگار توسط صاحبان دكه هاي روزنامه فروشي كه از سوي شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران، وابسته به شهرداري تهران، برپايه مصوبه لازم الاجراي شوراي شهر و درخواست شهروندان تعيين شده بود، گردآوري سيگار از كيوسك ها آغاز و چنانچه دكه اي اقدام به فروش كند، پلمب خواهد شد.

مبارزه با موش هاي تهران فردا دوباره آغاز مي شود
015015.jpg
گروه شهري: به منظور حفظ بهداشت عمومي و جلوگيري از شيوع بيماريهاي مهلك ناشي از جمعيت موش در تهران شركت ساماندهي شهرداري تهران در ادامه طرح مبارزه مستمر با اين جانور موذي اجراي طرح فراگير مبارزه با موش را از خردادماه سال جاري در سطح مناطق شهرداري تهران در دستور كار خود قرار داده است.
موش يكي از بلايايي است كه در جوامع بشري بدليل دست يافتن به محيط هاي مناسب، امن و آب و غذاي فراوان با ايجاد خسارات غيرقابل جبران و بروز بيماريهاي مسري و خطرناك، مشكلاتي را در ابعاد مختلف براي اداره شهر و ارائه بهينه خدمات به شهروندان بوجود آورده است.
مطابق توضيحات كارشناس محيط زيست اين شركت موشهاي تهران از نوع موش سياه و يا موشهاي قهوه اي هستند كه نوع اول بيشتر در انبارهاي كالا و قسمتهاي فوقاني طبقات ساختمانها و نوع دوم بيشتر در راههاي زيرزميني و فاضلابها زندگي مي كنند، اين موشها مي توانند بيش از ۳۵ نوع بيماري را به انسان منتقل كنند كه بعضي از آنها بيماريهاي استراتژيك محسوب مي شوند.

۶۵ درصد مبتلايان به ايدز معتادان تزريقي هستند
رئيس  مركز مديريت  بيماري  هاي  وزارت  بهداشت    گفت : ۶۵ درصد از ابتلاي  به  ايدز در ايران  ناشي  از اعتياد تزريقي  و ۹ درصدناشي  از تماسي  هاي  جنسي  است .دكتر گويا در سخناني  افزود: در كشورما تاكنون  ۴۸۴۶ مورد بيماري  ايدزشناسايي  شده  است  و ۶۳۴ نفر نيز از مبتلايان  به  اين  بيماري  جان  خودرا از دست  داده اند . وي  با اشاره  به  طرح  مبارزه  با بيماري  ايدز كه  در كشور ما تهيه  شده است  گفت : اين  طرح  مورد توجه  سازمان  ملل  قرار گرفت  و اين  سازمان  ۱۵ميليون  و ۹۰۰دلار براي  تقويت  اين  برنامه  به  كشورمان  اهدا كرد.

رئيس انجمن صنفي ارائه دهندگان خدمات اينترنت:
طرح جامع فيلترينگ كشور تهيه شد
گروه شهري: رئيس انجمن صنفي ارائه دهندگان خدمات اينترنتي (ISP)ها گفت: «طرح جامع فيلترينگ كشور از طرف انجمن صنفي ISPها تهيه و به مراجع ذيصلاح ارائه شد.»
مهندس «مصطفي محمدي»، رئيس انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي در گفت وگو با ايسنا افزود: «طرح جامع فيلترينگ كشور كه توسط انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي تهيه شده، به دفتر مقام رهبري، دفتر رئيس جمهور، صدا و سيما، وزارت ارشاد، شوراي عالي اطلاع رساني، ستاد امر به معروف و نهي از منكر و سازمان تبليغات اسلامي ارسال شده است. انجمن اعلام كرده است كه در صورت تقبل هزينه هاي اين كار از طرف اين مراكز، براي اجرا و انجام اين طرح آمادگي دارد و هم اكنون منتظر جواب اين مراكز هستيم.»
«سپهر محمدي اردهالي»، عضو هيأت مديره انجمن ISPها نيز در گفت و گو با ايسنا توضيح داد: در اين طرح سه سطح براي فيلتر كردن سايت ها پيش بيني شده است: سطح اول براي كليه ICPها و تمامي ارتباطات بين المللي عمومي و اجباري است؛ سطح دوم در ISPها مطرح است و به طور سليقه اي اعمال مي شود؛ به عنوان مثال، ISPها مي توانند سرويس هاي ويژه اي براي جلوگيري از دسترسي به سايت هاي مربوط به فيلترهاي خاص به مدارس ارائه كنند.»

توليد اتوبوس هاي گازسوز افزايش مي يابد
گروه شهري: توليد اتوبوس هاي گازسوز شهري در سال ۸۲ شتاب بيشتري مي گيرد.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، با عقد قراردادهاي لازم و انتقال تجهيزات اوليه مورد نياز توليد اتوبوس گازسوز، راه اندازي خط توليد اتوبوس گازسوز شهري در كارخانجات ايران خودرو ديزل و شهاب خودرو صورت پذيرفته است.
براساس اين گزارش روند آغاز شده با تكميل تأسيسات مربوطه در سال جاري از شتاب بيشتري برخوردار خواهد بود.
شايان ذكر است كه بنا بر تبصره ۳ نوزدهمين جلسه شوراي عالي حفاظت محيط زيست مورخ ۹/۹/۷۹، وزارت صنايع و شركت هاي خودروساز موظف هستند خودروهاي عمومي مورد نظر براي تردد در ۷ شهر آلوده را با ويژگي هاي استفاده از گاز طبيعي فشرده توليد كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |