پنج شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۶ - May . 22, 2003
صفحه آخر
Front Page

مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ.
هر فريب خورده اي را سرزنش نتوان كرد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
رخ از رندان بي سامان مپوشان
خدا را كم نشين با خرقه پوشان
گراني هاي مشتي دلق پوشان
تو نازك طبعي و طاقت نياري

۴۱ فيلم در برنامه امروز جشنواره يادگار
۴۱ عنوان  فيلم  كوتاه ، مستند و بلند با موضوع  ميرات  فرهنگي  در چهارمين روز از جشنواره  يادگار در موزه  هنرهاي  معاصر، موزه  فرش  و فرهنگسراي دانشجو، نمايش  داده  مي شود.
فيلمهاي  مستند «اصفهان  شهري  كه  ساخته ايم »، «امتداد تاريكي» ، «يك داستان  پرآب  چشم »، «پيرحرا»، «هالا»، «به  فراو»، «تخت  جمشيد» و «عارف»  به  همراه  فيلم  سينمايي  «زماني  براي  مستي  اسبها» در سينماتك  موزه  هنرهاي معاصر روي  پرده  مي رود. «عصر عاشورا»، «مشاغل  در گذر زمان »، «عبور از نمي دانم »، برادرها،سقاي  تشنه ، «يزد پاييز»، «رخش  برنقش »، «ميان  سايه  و نور»، «فصل  رفتن » و «شور شيدايي » از آثاري  است  كه  در فرهنگسراي  دانشجو به  نمايش  گذاشته  مي شود.
فيلمهاي ، «زانتوس »، «بازديدكنندگان  لوور»، «چاه  نجوا»، «چه  شگفت  است» ، «در جستجوي  رازهاي  زمين »، «اهل  قصبه» ، «افسونگران  هزار ساله » و «نوروز» همچنين  آثاري  هستند كه  در موزه  فرش  ايران  نمايش  داده  مي شود.
نمايش «فرش باد» ساخته كمال تبريزي و «تنها با باد» ساخته منوچهر طياب امروز و فردا در بخش نمايش ويژه جشنواره برپا خواهد بود.

محمد علي زم: گليم  سينماي ايران نخ نماست
محمدعلي زم گفت: گليم سينماي ايران نخ نماست و نبايد بيش از اين با كفش هاي آهنين بر روي آن تاخت و تاز كرد.
وي كه در جمع گروهي از فيلمنامه نويسان حرفه اي سينماي ايران سخن مي گفت، شرط لازم براي حركت به سوي سينماي مطلوب را بازآفريني رونق اوليه سينماي ايران دانست و نخستين گام در جهت تحقق اين رونق را بازگرداندن اميد به سينماگران برشمرد.
زم گفت: راه نجات سينماي ملي كاهش تصدي گري دولت و بسنده كردن به نظارت محتوايي بر توليدات سينمايي است.
رئيس سابق حوزه هنري با اشاره به نظارت بر فيلم ها در سراسر دنيا خاطرنشان كرد: اين نظارت فقط بر بخش توليد است و بخش هاي ديگر مانند واردات فيلم، سينماسازي و سينماداري آزاد بوده اند. وي افزود: «نظارت مطلق، هدايت آمرانه و حمايت ناعادلانه دولتي در عرصه فرهنگ سينما در ساليان پيش امتحان خود را پس داده و با بدترين نمره مردود شده است.»
زم تصريح كرد: در شرايط كنوني واردات فيلم خارجي شليك آخرين گلوله به پيكره نيمه جان سينماي ايران خواهد بود.

مسعود هوشمند در انجمن ترانه سرايان
در ادامه دعوت انجمن ترانه سرايان از پيشكسوتان ترانه سرايي، امروز مسعود هوشمند در اين انجمن ترانه مي خواند و همچنين علي تفرشي خواننده و آهنگساز قطعاتي از ساخته هاي خود را اجرا خواهد كرد.
انجمن ترانه سرايان پنج شنبه هر هفته از ساعت۱۵ تا ۱۷ در فرهنگسراي قانون-ابن سينا- واقع در شهرك قدس، خيابان ايران زمين جلسه دارد و ورود براي عموم آزاد است.

نمايشگاه «حوض نقاشي» به مناسبت هفته ميراث فرهنگي
015340.jpg
نمايشگاهي از آثار سفالين و نقاشي هاي فريده تطهيري مقدم به مناسبت روز جهاني موزه و هفته ميراث فرهنگي در كميسيون ملي يونسكو در ايران برپا شده است.
به گزارش خبرنگار ما اين نمايشگاه كه تا پنج شنبه هفته  آينده همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ داير خواهد بود شامل تابلوهاي سفالين حجمي مجموعه «چهل حوض نقاشي»، مجموعه «سرو آزاد» مجموعه «مرغ و ماهي» و مروري بر آثار نقش آفريني بر بوم خاك است. تطهيري مقدم از جمله هنرمندان صاحب سبك و مدرن سفالگري ايراني به شمار آمده و در ده سال اخير آثار او در دهها نمايشگاه به تماشا گذاشته شده است.

«ال كاسكال دي فلور دي پينو»
كشف يك تمدن باستاني ناشناخته
015335.jpg
باستان شناسان آنچه را كه يك تمدن باستاني ناشناخته در آمريكاي مركزي توصيف مي كنند، كشف كرده اند.
به گزارش بي.بي.سي، قدمت اين محوطه كه در نزديكي سواحل اقيانوس اطلس در نيكاراگوئه واقع شده، به پيش از ظهور تمدن مايا مي رسد و آثار فرهنگي موجود در آن، از جمله شامل بخشي است كه به نظر مي رسد كانون توليد انبوه ستون هايي براي مقاصد آييني بوده است.
محققان به مدت شش سال در اين محوطه در «كوكرا هيل» كار كرده اند. آنها شواهدي از وجود يك شهر باستاني و چند روستاي اطراف آن كه حدود ۲۷۰۰ سال قدمت دارد و براي هزار سال پا بر جا بوده است، كشف كرده اند.
بناهاي يادبود، نقاشي هاي سنگي، ظروف سفالي و - چشمگيرتر از همه - ناحيه اي كه در آن ستون هاي عظيم زيادي از سنگ تراشيده شده است و احتمالا براي نصب در مقبره ها به كار مي رفته، كشف شده است.
دكتر ارمنگول گاسيوت، از دانشگاه اتونوما در بارسلون اسپانيا گفت: ظروف سفالي يافته شده در اين محوطه، به ظروف دوره باستان (ماقبل تمدن مايا) در محوطه هاي باستاني «بليز» شباهت دارد. ستون ها نيز يادآور ستون هاي مشابه در محوطه هاي باستاني مكزيك است كه كاربرد آييني داشته است.
وي درباره ساكنان شهر باستاني كشف شده افزود: اين جامعه داراي مراكز سياسي بوده است. به عقيده ما «كوكراهيل» شهر كوچكي بوده و حداقل سه روستا اطراف آن وجود داشته است كه به آن وابسته بوده اند.
بنابراين مي توان گفت تمدن نو يافته، مشابه جوامعي است كه پيش از ظهور تمدن مايا در شمال اين منطقه وجود داشت.
كارشناسان مستقل مي گويند اكتشاف اخير نشان مي دهد، فرآيندي كه به پيدايش شهرهاي تمدن مايا مانند تيكال، پالنك و كوپان - به ترتيب واقع در گواتمالا، مكزيك و هندوراس - منجر شد، منطقه جغرافيايي به مراتب وسيع تري را از آنچه باستان شناسان پيشتر گمان مي كردند، پوشش مي داده است.
محوطه تازه كشف شده كه «ال كاسكال دي فلور دي پينو» نام دارد، نيازمند پژوهشهاي بسيار بيشتر است و روشن شدن مسائل فراواني را درباره جوامع گوناگوني كه بعدا در فرهنگ مايا ادغام شدند، نويد مي دهد.
«جرمي سابلوف»، مدير دانشگاه و موزه باستان شناسي و مردم شناسي پنسيلوانيا در آمريكا گفت: «كشف اين محوطه بسيار مهيج و نويدبخش به نظر مي رسد.»
وي افزود: ما اينك چيزهاي زيادي درباره عصر باستان و گروه هاي قبل از تمدن مايا مي آموزيم و كشف اخير طيف اين تمدن هاي باستاني را بسط مي دهد.
تحقيقات اخير با همكاري دانشگاه اتونوما اسپانيا و محققاني از نيكاراگوئه انجام شده است.

بهمن قبادي: تلويزيون نسبت به سينما بي مهري نشان داده است
«متأسفانه تلويزيون كه يك رسانه ملي است طي چند سال اخير نسبت به سينما اعم از مستند و داستاني بي مهري نشان داده است. اگر تلويزيون مي خواهد در پي عمل كردن به رسالتش در قبال سينماي مستند باشد بايد پيش از آنكه به عنوان يك سازمان دولتي معرفي شود نماد كاملي از يك سازمان هنري باشد.»
بهمن قبادي فيلمساز نام آشناي كشورمان امسال با فيلم «دف» در جشنواره فيلم مستند يادگار حضور دارد، در
گفت و گو با ستاد خبري جشنواره با اشاره به اين مطلب و با تأكيد بر اين كه سينماي مستند هميشه مورد بي مهري بوده در مورد دليل اين وضعيت گفت: «هيچ وقت تعريف درستي از اين سينما ارائه نداده ايم و به طبع مردم هم شناخت عميقي از سينماي مستند ندارند.»
كارگردان فيلم «آوازهاي سرزمين مادري ام» و «زماني براي مستي اسب ها» افزود: «طي چند سال گذشته حتي شبكه ۴ سيما كه شبكه اي فرهنگي و مختص فرهيختگان است حاضر نشد تيزر فيلم هاي ما را پخش كند.»
قبادي با تأكيد بر اين كه تلويزيون مؤثرترين و مهم ترين مركز براي ارتقاء سينماي مستند است گفت: «لازم است تلويزيون حداقل در تهران و مراكز استانها آرشيو كاملي از مستندهاي ايراني و خارجي را جمع آوري و اين آثار را دراختيار تشنگان سينماي مستند قرار دهد و مهم تر اين كه يك بخش از بودجه اش را در حمايت از جواناني قرار دهد كه مي خواهند نمادهاي فرهنگي و هنري تمدن ايران را به تصوير بكشند. چون مي دانيد جوانان در شهرستان ها هيچ امكان مناسبي براي فيلمسازي ندارند؛ نه دانشگاهي و نه حتي كتابي براي مطالعه. خودم بيشتر توان و انرژي ام را صرف
پيدا كردن راه كارهاي آموختن و راه پيدا كردن به سينما كردم.»
قبادي نبود امكانات آموزشي در شهرستان ها را دليل اصلي مهاجرت جوانان علاقمند به فيلمسازي به تهران دانست و گفت: «با اين همه امروز اگر در منطقه كردستان تجمعي ديديد، مطمئن باشيد دعوا نشده بلكه گروهي جوان در حال ساختن فيلم خودشان هستند.»
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶
روزنامك
يادگار
در اين ايام در سال ۸۱۳ ميلادي نيرويي مركب از ۳۰ هزار داوطلب ايراني كه از خراسان به حركت آمده بودند تا مأمون را كه از جانب مادر، ايراني بود خليفه عباسي كند و به اين ترتيب، ايران به استقلال خود نزديك شود. در حاشيه شهر ري (تهران امروز) سپاه اعزامي امين به فرماندهي علي بن عيسي بن ماهان را در همان نخستين تماس درهم شكست و به همدان فراري داد و در جنگ ۱۲ ژوئن ۸۱۳ ميلادي در همدان نيز ارتش ۹۰ هزار نفري عرب را تار و مار كرد كه ضمن آن علي بن عيسي كشته شد. داوطلبان ايراني كه مجال نشان دادن شايستگي، دلاوري و ميهن دوستي يافته بودند سربازان فراري امين را تا بغداد دنبال كردند و روز ۲۵ سپتامبر سال ۸۱۳، بغداد را تصرف و امين را كه در حال فرار بود دستگير كردند و سر او را براي مأمون به خراسان فرستادند و به اين ترتيب مأمون خليفه شد، اما به وعده هايي كه داده بود عمل نكرد. انگيزه واقعي اين داوطلبان كسب استقلال وطن بود.
هارون الرشيد ۲۴ مارس سال ۸۰۹ ميلادي (روز سوم نوروز آن سال) در توس (خراسان) درگذشته بود، ولي برخلاف انتظار ايرانيان؛ در بغداد همسر عرب هارون، زبيده، پسر خود امين را جانشين پدر كرده بود اين اقدام بهانه مناسبي به دست سران خراسان داد تا به هواخواهي مأمون برخيزند تا شايد نهايتاً بتوانند كسب استقلال كنند.
امور اداري و مالي خلفاي عباسي كه با حمايت ايرانيان بر سر كار آمده بودند از همان آغاز كار هم در دست بزرگان ايران بود كه امور سياسي خلافت را نيز تشكيل مي دادند و در تصميم گيري هاي سياسي نقش تعيين كننده داشتند. بزرگان ايران در گوشه و كنار كشور به ويژه در خراسان از قبل، خود را براي چنين فرصتي آماده ساخته بودند.
سپاه داوطلب ايراني كه فرمانده ارشد آنان طاهر ذواليمينين بود در بازگشت از فتح بغداد، در خراسان اعلام استقلال كرد كه پس از او وطن دوستان ديگري از سيستان، ديلمان و...بپاخاستند و استقلال وطن تدريجاً تأمين شد.
* ۲۳ مه سال ۳۳۴ پيش از ميلاد شايد نخستين روز سياه در تاريخ ايرانيان بود. در اين روز ارتش شمالغربي ايران در كنار رود گرانيكوس (تركيه امروز) از سپاه اسكندر مقدوني شكست خورد. اين نخستين نبرد از سه  نبرد دو ارتش به شمار مي رود.
* در اين روز در سال ۱۹۳۹ اتحاد نظامي - سياسي ۱۰ ساله آلمان و  ايتاليا معروف به پيمان فولادين ميان هيتلر و موسوليني امضاء شد.
* در همين روز در سال ۱۹۴۷ ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا «دكترين» خود را مبني بر كمك نظامي و مالي به كشورهايي كه مورد تهديد كمونيست ها باشند اعلام داشت و به اين ترتيب مبارزه با كمونيسم يكي از هدفهاي سياست خارجي آمريكا قرار گرفت.
ماندگار
«كولي هاي اروپا» كتاب تازه اي به زبان انگليسي است كه درباره تاريخچه پر ماجراي مهاجرت آنان از هند و شرح زندگاني «ايون» رئيس سابق شان نوشته شده است.
«ايون سيوآبا» رئيس كولي هاي روماني اخيراً در ۶۲ سالگي درگذشت. كولي ها كه شمار آنها در روماني ۴۱۰ هزار و در سراسر كشورهاي اروپاي شرقي، جنوبي و مركزي ۳ ميليون نفر است در قرن دوازدهم وارد اروپاي شرقي شدند. كولي ها را مغولها به صورت برده در متصرفات خود مي فروختند. اين كولي ها مردماني هنرمند بودند كه در دوره ساسانيان (بهرام گور) از هند به ايران دعوت شده بودند. بسياري از كولي هاي اروپا هنوز زندگاني خانه به دوشي دارند و تنها مردم چادرنشين اروپا را تشكيل مي دهند.
روزگار
يك پژوهشگر دانشگاه «فري بورگ آلمان» اعلام كرد روشي را ابداع كرده است كه با توسل به آن، براي ترميم شكم دادگي و گشاد شدن سرخرگها كه يك بيماري خطرناك است نيازي به عمل جراحي بزرگ نخواهد بود. وي گفت كه با يك عمل كوچك مي شود روي آن قسمت از سرخرگ را كه گشادگي پيدا كرده است چسب زد. اين بيماري به نام Aneurysms معمولاً در ناحيه شكم به وجود مي آيد و با تركيدن سرخرگ ظرف چند دقيقه بيمار را از پاي درمي آورد. قبلاً براي ترميم آن باز كردن شكم ضروري بود.
پرسش پزشكي
پرسش: سردرد تشنجي كه به تازگي آن را سردرد استرس مي خوانند چيست؟
دكتر گريفيت: اين نوع سردرد، معمول ترين سردردها است. ممكن است شديد يا خفيف باشد. ارتباط به سن و جنس ندارد. علائم اين نوع سردرد، احساس درد در همه سر - دو طرف آن است و تا ماهيچه هاي گردن ادامه خواهد داشت. در ماهيچه هاي سر و گردن احساس به هم فشردگي مي شود.خستگي و ضعف به وجود مي آورد. گهگاه، بيمار در قبال نور و صدا حساسيت خواهد داشت. عوامل آن از اين قرارند:
اضطراب، افسردگي، استرس، بر سر دو راهي قرار گرفتن، كار ضرب الاجل داشتن، دندان قروچه رفتن، بدخوابي، پريدن ناگهاني از خواب بر اثر سر و صداي ديگران و يا زنگ ناهنجار ساعت و تلفن، پرخوري، خستگي از كار، افراط در كار كردن، كم خوابي به علت كار كردن، چشم درد و حساس بودن چشم ها، كم شدن قندخون، مصرف الكل، عوارض جانبي بعضي از داروها تغييرات هورموني در زنها، تشنج ماهيچه هاي گردن، آرواره، صورت و سر، عصبي شدن شديد و عوارض پاره اي از بيماريها از جمله سرماخوردگي، قرار گرفتن در محيط شلوغ و كم اكسيژن از قبيل سالن سينما و سالن سخنراني، وجود چاشني هاي ناآشنا در غذا و سرانجام مشكلات عاطفي. راه پيشگيري از آن؛ حداقل ۸ ساعت خواب در شب براي مردان و هفت ساعت براي زنان، ترك سيگار، خودداري از بودن در محيط دودسيگار، عدم بي نظمي در وعده هاي غذا، دست كشيدن از غذا پيش از سير شدن كامل، عدم توقف در چهارراه ها و ميادين پررفت و آمد، عدم مصرف نيتريت ها، خودداري از استرس و احتراز از خوابيدن در محيط هاي شلوغ و پر سر و صدا و....
نبايد براي رفع سردرد به مسكن هاي قوي متوسل شد، بايد عامل ايجاد آن را خنثي ساخت.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
داستانك
تولد خورشيد
خورشيد بعد از آتش متولد شد. يك روز يك گوي سرخ رنگ از آتش، سبدي در دست در افق فرو رفت تا با صبح برگردد. فردا از شرق با صبح آمده بود و خورشيد شروع شده بود. آرش نصيري
گشتي در دنياي خبرها
نقاش خستگي ناپذير
سنگاپور: يك نقاش مسلمان سنگاپوري قصد دارد ركورد طولاني ترين نقاشي روي پارچه را بشكند. وي طي ۵ روز اخير تنها ۲ ساعت در هر روز خوابيده و با تلاش خستگي ناپذير به نقاشي كردن ادامه مي دهد. اين نقاش ۶۲ ساله تاكنون پارچه اي به طول ۱۰۰ متر و عرض ۷/۰ متر را نقاشي كرده است.
راننده متخلف
برلين: يك راننده آمبولانس در آلمان به جرم ربودن بيماران و سرقت از آنان دستگير شد.
اين راننده بيماراني را كه درد شديد داشتند و بيهوش مي شدند مي ربود و در مكاني خلوت به سرقت اموال و متعلقات آنان مي پرداخت. سرانجام پليس براي وي طعمه گذاشت و براي آنان ثابت شد كه سرقت ها كار راننده آمبولانس بوده است.
اين راننده علت سرقت از بيماران را بي پولي خود اعلام كرده است.
جرم نشستن روي بشكه شير
نيويورك: يك مغازه دار ۱۹ ساله در آمريكا به جرم نشستن روي بشكه شير جريمه شد. اين مغازه دار مقابل آرايشگاه خود روي يك بشكه كه در آن شير پاستوريزه ريخته شده بود نشست و مشغول تماشاي رهگذران بود كه ناگهان يك مأمور پليس به او مراجعه و آرايشگر را جريمه كرد. نشستن روي ظرفهاي نگهداري شيرهاي پاستوريزه در نيويورك جرم محسوب مي شود.
فرار با پول جنگل
برگوتا: چندي پيش ارتش كلمبيا در حين تعقيب قاچاقچيان مواد مخدر با ۱۴ ميليون دلار پول نقد در داخل جنگل مواجه شد كه قاچاقچيان اين اسكناس ها را زير درختان جنگل پنهان كرده بودند. البته ۱۰۰ نفر از سربازان و افسران كه اين پولها را كشف كردند، موضوع را به فرماندهان اطلاع ندادند و گروهي از آنان با اين پولها پا به فرار گذاشتند و برخي ديگر نيز از سمت خود در ارتش استعفا داده و سپس گريختند. در حال حاضر ارتش در تعقيب اين درجه داران فراري است.
خاكستر مرده در جعبه كنتاكي
آنتونيو: ديروز پيدا شدن خاكستر جسد يك انسان در جعبه حاوي مرغ كنتاكي در يكي از رستورانهاي زنجيره اي آمريكا همه را شوكه كرد.هنگامي كه پيك هاي موتور سوار اين رستوران در حال انتقال جعبه هاي كنتاكي به منازل مشتريان بودند با جعبه اي مواجه شدند كه بسيار سبك تر از جعبه هاي معمول بود به همين دليل يكي از آن ها جعبه را باز كرد و متوجه شد داخل آن خاكستر يك جسد ريخته شده است. در حال حاضر، پليس مشغول تحقيق براي حل اين معما است.
سوسك به جاي سگ و گربه
كانبرا: زندگي صنعتي و پرهزينه قرن بيست و يكم مردم را مجبور به زندگي در خانه هاي كوچك و فشرده كرده است به همين دليل آنان مانند گذشته تمايل به نگهداري حيوانات خانگي حجيم مانند گربه و سگ ندارند. اين موضوع در استراليا بيش از ساير كشورهاي جهان به چشم مي خورد و به همين دليل، استراليايي ها طي ۵ سال اخير به نگهداري سوسك به جاي سگ ها و گربه هاي خانگي روي آورده اند. اين روزها بازار خريد و فروش سوسك در استراليا بسيار داغ است.
مضرات خرخر
لس آنجلس: كودكاني كه در حين خواب خرخر مي كنند در سنين بالاتر در هنگام يادگيري با مشكل مواجه مي شوند. به گفته پزشكان، ۱۲ درصد از كودكان در حين خواب خرخر مي كنند كه اين عمل باعث نرسيدن مقدار كافي اكسيژن به بدن آنها مي شود به همين دليل كودكاني كه خر خر مي كنند بيش فعال مي شوند و يا قدرت يادگيري آنان كاهش مي يابد.
ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۴ دقيقه
بر ديوار نگارخانه ها
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / از اول تا ۱۰ خرداد / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك .
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي فاطمه ماندگار / از اول تا ۶ خرداد / خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري، كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي الهه بهرامي / از اول تا ششم خرداد / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، نبش پرزين، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه آثار نگارگري فارغ التحصيلان مدرسه صنايع مستظرفه / تا سوم خرداد / زعفرانيه، كمال طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* نگارخانه جهان نما: نمايشگاه آثار عكس محمدرضا خاكزاد / تا چهارم ارديبهشت / نياوران، ميدان شهيد باهنر، مجموعه فرهنگي تاريخي / تلفن: ۲۸۰۲۱۳۵
* نگارخانه پاسارگاد: نمايشگاه قالي هاي شيري عشاير / تا چهارم خرداد / خيابان پاسداران، نرسيده به چهارراه قنات، كوي سامي، پلاك ۲۶
* گالري سيحون: نمايشگاه آثار خوشنويسي رضا مافي به همراه آثار خط و تذهيب و گل و مرغ گروهي / تا اول خرداد / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه ارژنگ: نمايشگاه آثار مينياتور، تذهيب و گل و مرغ ۱۵ تن از بانوان / تا دوم خرداد / ميدان ولي عصر، بلوار كشاورز، فلسطين شمالي، كوچه مرتضي زاده، پلاك ۲۲ / تلفن: ۸۹۶۹۵۳۲
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه آثار قلمزني روي مس و هنرهاي حجمي ساعي آريان / ولي عصر، توانير، بعد از پل، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* نگارخانه دانشجو: نمايشگاه آثار گروهي از هنرمندان به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / تا پنجم خرداد / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
گل و گياه
گل مومي
015330.jpg
نام علمي: Chamelacium uncinatum
خانواده: MYRTACEAE
درختچه اي بزرگ و گسترده، هميشه سبز كه داراي برگهاي خطي و سه گوش به رنگ سبز تيره و طول ۴-۳ سانتيمتر بوده و گلهاي ارغواني، بنفش، قرمز، صورتي يا سفيد آن با قطر ۵/۲ سانتيمتر از بهار تا تابستان ظاهر مِي شوند و براي استفاده به صورت گل شاخه بريده بسيار مناسب هستند. بلندي گياه ۵-۲ و گستردگي آن به ۴-۲ متر مي رسد.
نيازها: مكان پرنور و دور از تابش آفتاب گرم تابستان، كمپوست گلداني كه فاقد آهك باشد. در فصل بهار و تابستان خاك گلدان را نسبتاً مرطوب نگهداشته و ماهي يكبار با كود تعادلي مايع آن را تقويت مي كنند. جهت كاشت در فضاي باز از خاك ماسه اي، خنثي تا كمي اسيدي، داراي زهكش خوب و نسبتاً حاصلخيز استفاده نموده و آن را در مكان كاملاً آفتابي مي كارند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |
|   علمي    |    علمي فرهنگي    |    گلستان كتاب    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |
|   صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |