پنج شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۶ - May . 22, 2003
شهردار جديد تهران :
نيازمند همدلي و فضاي سالم هستيم
گروه شهري: مراسم معارفه دكتر محمود احمدي نژاد شهردار جديد تهران، ديروز با حضور وزير كشور و جمعي از مقامات كشوري از جمله اعضاي شوراي شهر در محل تالار حركت برگزار شد.
015405.jpg

در اين مراسم استاندار تهران طي سخناني به تشريح وضعيت كنوني تهران پرداخت و گفت: ۲۰ درصد جمعيت كشور در تهران ساكن است و براساس آمارهاي موجود پيش بيني مي شود جمعيت ساكن در اين شهر در سال ۱۴۰۰ از مرز ۱۴ ميليون نفر بگذرد و اين درحالي است كه هم اينك ۳۵ درصد صنايع كشور،
۸۰ درصد نقل و انتقالات بيمه اي، تأمين اجتماعي، بانك،
۴۰ درصد كاركنان حكومت، ۴۰ درصد نيروهاي قضائي و مسلح، ۲۰ درصد جمعيت دانش آموزي و ۱۸ درصد كاركنان آموزش و پرورش و معلمين، ۴۰ درصد دانشجويان، ۹۰ درصد كارشناسان ارشد، ۸۳ درصد دانشجويان مقطع دكترا و ۸۶ درصد متخصصين در تهران ساكن هستند و فعاليت مي كنند.
رحماني گفت: در شرايطي كه تهران، آلوده ترين شهر كشور مي باشد و با مسائل زيست محيطي دست به گريبان است اين شهر فاقد طرح جامع است و اقدامي كه در سال ۷۰ براي ارائه طرح جامع انجام شده، صرفا در حد جمع آوري اطلاعات است و با اين نوع اطلاعات نمي توان مديريت كرد.
استاندار تهران با اعلام اين مطلب كه هيچكدام از مناطق بيست ويك گانه تهران داراي بافت همگون نيست افزود: عدم تعادل شهري و فرسوده بودن بافت آن، از جمله مؤلفه هاي تهران است.
وي با بيان معضلات ساختاري تهران بر ايجاد وحدت مديريت و همدلي تمامي نهادها و دستگاه ها تأكيد كرد و افزود: در صورت تحقق همدلي نهادها، در ۱۰ سال آينده فقط مي توان ۵۰ درصد مشكلات را حل و فصل كرد و اين ارقام نشان مي دهد كه تهران با معضلات ساختاري روبه رو است.
وي از شوراها به عنوان نهادهاي مدني نام برد و خاطرنشان كرد كه شوراها در حال حاضر شوراي شهرداري ها هستند درحالي كه بايد به سمتي رفت كه شوراها پارلمان هاي محلي با اختيارات افزون تر بوده و به آن وظايف عمل كنند.
در ادامه اين مراسم، دكتر محمود احمدي نژاد - شهردار جديد تهران با اشاره به اين مطلب كه قصد دارد در يك برنامه مفصل، گزارشي از وضع موجود و شيوه برون رفت از آن را به شهروندان ارائه دهد گفت: خداوند را سپاسگزارم كه توفيق خدمت به شهروندان را به من عطا كرد و از شوراي شهر كه تركيبي از عناصر فرهيخته و دلسوز هستند به دليل حسن اعتمادشان به اينجانب سپاسگزارم و از دولت و وزارت كشور كه در برگزاري انتخابات سالم شوراها دقت عمل به خرج داد و به رأي شهروندان احترام گذاشت، تقدير مي كنم.
وي گفت: امروز ما براي خدمت به مردم نيازمند همدلي و فضاي سالم هستيم. به اعتقاد من مسائلي كه در روزهاي اخير پيش آمد، به گذشته تعلق دارد و افق آينده سرشار از همدلي، همفكري و تلاش براي خدمتگزاري به شهروندان شريف تهران است.
015410.jpg

وي همچنين از همه مسئولين كشور، قواي سه گانه، انديشمندان، علما، دلسوزان و كاركنان شهرداري براي ساماندهي شهر و پيشبرد نهضت سازندگي دعوت كرد و تأكيد نمود: در برنامه اي كه به شوراي شهر داده ام تصريح كرده ام كه تنها گفتمان غالب در مديريت جديد شهرداري، خدمت به شهروندان است و در اين ميان از همه رسانه ها تقاضا دارم همكاري كنند تا گفتمان ديگري حاكم نشود تا شهرداري بتواند به خدمت صادقانه و واقعي خود با محور عدالت جامه عمل بپوشاند.
شهردار تهران تصريح كرد: پاسخگويي به تمام نيازها در يك دوره چهارساله، امكان پذير نيست، اما در چارچوب پايه ريزي شهري آباد و الگو براي تمام شهرهاي كشور، همه در هر جايي هستيم بايد با همدلي و مشاركت تلاش كنيم.
وي در پايان اظهارات خود از تلاش همه افرادي كه بعد از پيروزي انقلاب در مجموعه شهرداري تهران، خدمت رساني كردند، تشكر كرد و افزود: تصوير فعلي تهران به هيچ وجه قابل مقايسه با سال هاي قبل از پيروزي انقلاب نيست و اين مهم، مرهون تلاش عناصر خدوم و فداكار مي باشد.
وي همچنين خواستار استمرار همكاري و همدلي معاونت عمراني وزارت كشور با شهرداري تهران براي ساخت شهري آباد شد.
دكتر احمدي نژاد همچنين از كاركنان و مديران شهرداري خواست كه به خدمات خود با جديت و دلسوزي ادامه دهند و گفت: من نيز به عنوان سربازي فداكار براي كشور، بازويي قوي براي شوراي شهر و همكاري براي دولت محترم و خدمتگزاري صادق براي شهروندان در شهرداري خدمت خواهم كرد.
مهندس مهدي چمران - رئيس شوراي شهر تهران، سخنران ديگر اين مراسم بود كه ضمن تشكر از هماهنگي، همدلي و همفكري مسئولين كشور تأكيد كرد: در شرايط ويژه و حساس كنوني و باتوجه به حضور آمريكا در عراق، وفاق ملي و همكاري همه نهادها ضروري است.
وي گفت: موفقيت شوراي شهر و انتخاب شهردار جديد موفقيت براي گروه و جناح سياسي خاصي نيست و شوراي فعلي شهر تهران، قويا هرگونه كار سياسي را مطرود و بر تخصص گرايي تأكيد مي كند.
آخرين سخنران اين مراسم، مهندس مقيمي سرپرست سابق شهرداري تهران بود كه گزارشي از عملكرد چهارماهه خود در شهرداري را بيان كرد و تصويب بودجه هاي سال هاي ۸۱ و ۸۲ را مهم ترين اقدام در اين مدت عنوان كرد.
وي گفت: در راستاي تأمين منابع مالي پايدار شهرداري تهران و در پي تصويب لايحه تجميع عوارض توسط مجلس شوراي اسلامي، براي نخستين بار مقرر شد كه مبلغ ۸۵۰ ميليارد ريال از سوي خودروسازان داخلي به شهرداري تهران پرداخت شود.

سخنگوي دولت اعلام كرد
آئين نامه كمك به تأمين مسكن كاركنان تصويب شد
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: سخنگوي  دولت  از تصويب  آئين نامه  ايجاد تسهيلات  براي  كمك  به  تامين مسكن  كاركنان  دولت  در جلسه  روز چهارشنبه  هيأت  وزيران  خبر داد.
عبدالله  رمضانزاده  در جلسه  هفتگي  خود با خبرنگاران ، گفت : براساس اين  آئين نامه  وزارت  مسكن  و شهرسازي  و شهرداريهاي  سراسر كشور موظف  به مكان  يابي ، تهيه  پروژه هاي  اجرايي ، خريد زمين  در محلهاي  فرسوده  و تجميع اراضي  در چارچوب  سياستهاي  مصوب  شهرسازي  و معماري  هستند.
وي  افزود: سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور نيز موظف  شد متناسب  با برنامه ريزي  و ظرفيت  اجرايي  اين  پروژه ها، ۳۰ درصد از اعتبارات  مورد نيازرا از محل  وجوه  به  صورت  تنخواه گردان  در اختيار مجري  طرح  قرار دهد.
رمضانزاده  خاطرنشان  كرد: شبكه  بانكي  كشور براي  ايجاد هر واحد مسكوني مبلغ  ۷۰ ميليون  ريال  تسهيلات  با كارمزد مناسب  قابل  تبديل  به  فروش  اقساطي  وبا دريافت  پلكاني  و بدون  درنظر گرفتن  درصد پيشرفت  پروژه  در اختيار مجري طرح  قرار خواهد داد.
وي  با بيان  اينكه  دولت  پرداخت  سود و كارمزد تسهيلات  را در دوران  مشاركت  حداكثر تا دو سال  بر عهده  مي گيرد، گفت : درصورت  تضمين  دستگاه  اجرايي  براي  بازپرداخت  اقساط تسهيلات  مسكن  كاركنان  خود، شبكه  بانكي  كشور نيازي  به  وثيقه  ديگر ازجمله  ترهين  واحد مسكوني  نخواهد داشت .
سخنگوي  دولت  همچنين  به  تصويب  آئين نامه  اجرايي  بندهاي  مختلف  تبصره  سه قانون  بودجه  سال  ۱۳۸۲ كشور در اين  جلسه  هيأت  وزيران  اشاره  كرد.
رمضانزاده  گفت : تبصره  سه  قانون  بودجه  كشور مربوط به  چگونگي  پرداخت تسهيلات  تكليفي  براي  ايجاد واحدهاي  توليدي  و خدماتي  بخش  خصوصي  و تعاوني است .
وي  افزود: براساس  اين  آئين نامه  مبلغ  سه  هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال  ازتسهيلات  بانكي  براي  اجراي  طرحهاي  توليدي  و خدماتي  اختصاص  مي يابد و سازمان مديريت  و برنامه ريزي  به  نيابت  از دولت  تمام  يا قسمتي  از اصل  و سود كارمزدمتعلقه  را تضمين  خواهد كرد.
وي  با تأكيد براينكه  ۵۵ درصد از اين  سهام  به  بخش  تعاوني  اختصاص مي يابد، گفت : بانكهاي  عامل  موظف  بوده  سرمايه  درگردش  مورد نياز دستگاههاي دولتي  براي  خريد محصولات  اساسي  كشاورزي  و دامي ، تهيه  و تدارك  نهادهاي كشاورزي  و تنظيم  بازار براساس  جداول  پيوست  اين  آئين نامه  را تامين  و اعطاء نمايند.
سخنگوي  دولت  ادامه  داد: بانكهاي  عامل  همچنين  موظف  بوده  سرمايه  درگردش  مورد نياز اشخاص  حقيقي  و حقوقي  و بخش  تعاوني  را از محل  تسهيلات  اعتباري  تخصيصي  براساس  مورد با معرفي  دستگاه  ذيربط تامين  كنند.

محيط زيست استان تهران:كسي به شكايت ما رسيدگي نمي كند
گروه شهري: به رغم اعلام جرم عليه شركت معدن شن و ماسه قائم و سها از سوي اداره كل محيط زيست استان تهران، مجتمع قضايي هاشمي از دريافت شكايت اين اداره و رسيدگي به آن تاكنون خودداري كرده است.
به گزارش قلم سبز ايران، برخي از كارشناسان اداره كل محيط زيست استان تهران معتقدند:  «در حالي كه طبق آيين دادرسي ، رسيدگي به جرائم مي بايست در نزديكترين مجتمع قضايي محل ارتكاب جرم صورت پذيرد، اين مجتمع از پذيرفتن وارائه نامه هاي اداره كل محيط زيست به رياست مجتمع خودداري مي كند.»
محمد حسن پيراسته، مدير كل اداره محيط زيست استان تهران در گفت وگو با قلم سبز ايران گفت: «تاكنون دوبار عليه شركت هاي مذكور اعلام جرم شده كه رسيدگي نشده است و از آنجا كه اين مورد براي ما حائز اهميت است، مسئوليت ما را زير سئوال مي برد، ضمن اين كه پرونده مورد نظر، شاكي خصوصي هم دارد.»
وي افزود: «واحدهاي مذكور از محيط زيست مجوز دريافت نكرده اند در حالي كه كليه واحدهاي توليدي و خدماتي مي بايست قبل از شروع بكار از محيط زيست استعلام كنند.»طبق گزارش هاي كارشناسي با توجه به اين كه اين دو معدن در غرب تهران مستقر است و در مسير جريان باد غالب به تهران، واقع شده است، حجم بالايي از ذرات گرد و غبار و ذرات معلق را به شهر تهران منتقل مي كنند كه آلودگي هواي تهران را تشديد مي كند.

مالاريا در ايران ۸۰ درصد كاهش يافت
گروه شهري: براساس نتايج يك مطالعه، ميزان آلودگي به مالاريا در ايران ۸۰درصد كاهش يافته است.
به گزارش ايسنا، دكتر غلامحسين اديسيان عضو گروه انگل شناسي دانشكده بهداشت و انستيتو تحقيقات و بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پژوهشي با بيان مشكل اپيدمي مالاريا در ايران در سالهاي گذشته، آورده است: كنترل مالاريا در ايران از سالهاي ۱۳۷۰ تا ۸۰ عمدتا با سمپاشي كانون هاي انتقال، بيماريابي و درمان ادامه داشته است.
طي اين سالها موارد مالاريا در سراسر كشور كاهش قابل ملاحظه اي داشت، به طوري كه براساس آمار اداره مديريت بيماري ها، تعداد موارد مثبت از ۹۶هزار و ۳۴۰ مورد در سال ۱۳۷۰ به ۱۹هزار و ۳۰۳ مورد در سال ۱۳۸۰ رسيده است و به عبارت ديگر ميزان آلودگي ۸۰درصد كاهش پيدا كرده است.
در اين پژوهش آمده است: مطالعات منظم و موانع موجود در امر پيشگيري از شيوع مالاريا در ايران، علاوه بر مقاومت ناقلان مالاريا در برابر برخي از حشره كش ها و مقاومت نسبي پلاسموديم فالسيپارم در برابر كلروكين، عبارتند از همجواري با كشورهاي مالارياخيز و تردد مرتب از مرزهاي شرقي كشور، كامل نبودن نظام شبكه بهداشت و درمان براي كنترل مالاريا در استان هاي محروم، كمبود نيروي انساني آموزش ديده و فعال در زمينه مالاريا و كمرنگ شدن انگيزه نيروي كار براي خدمت است.

۴۰ درصد مردم در معرض ابتلا به پوكي استخوان هستند
گروه شهري: سبد غذايي خانواردر كشور نامطلوب بوده، بررسي ها نشانگر مصرف بالاي چربي، نشاسته و قند در كشور است.زهرا عبداللهي، كارشناس تغذيه و معاون دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: در حال حاضر همه اقشار فقير و غني به يك نسبت از يارانه مواد غذايي استفاده مي كنند و وزارت بهداشت به دنبال هدفمند كردن يارانه هاست.عبداللهي افزود: هم اكنون ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم بيشتر از مواد قندي و ۴۰ درصد آنها از مواد چربي استفاده مي كنند كه براي رفع اين مشكل بايد يارانه ها به كالاهاي اساسي نظير شير و مواد لبني و گوشتي سوق داده شود. وي گفت: نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه ۴۰ درصد مردم دچار كمبود دريافت كلسيم هستند و در حال حاضر پوكي استخوان به عنوان يك مشكل عمده در جامعه مطرح است.

دفاتر كار پرستاران تأسيس مي شود
گروه شهري: رئيس  سازمان  نظام  پرستاري  كشور از تدوين  كليات  طرح  تاسيس  دفاتر كار پرستاران  براي  نخستين  بار در كشور خبر داد.
«غضنفر ميرزا بيگي» ديروز به  خبرنگار ايرنا گفت : كليات  اين طرح  براي  تصويب  و اجرا به  وزارت  بهداشت  ارسال  شده است .
وي  افزود: در اجراي  اين  طرح  پرستاران  با تاسيس  دفاتر كار در شهرستانها مي توانند در زمينه  خدمات  مشاوره اي ، پرستاري ، توصيه  دارو، رژيم  غذايي ، مشاوره هاي  رواني  و معاينه  فعاليت  كنند.
وي  ايجاد اشتغال ، دسترسي  آسان  مردم  به  خدمات  پرستاري  و فراهم نمودن  زمينه  فعاليت  بيشتر را از اهداف  اجرايي  اين  طرح  شمرد.
ميرزابيگي  گفت : هم  اكنون  ۴۵ هزار پرستار زن  و مرد در سطح  كشور بخصوص كلان  شهرها بيكار هستند در حالي  كه  مراكز بهداشتي  و درماني  به  شدت  نيازبه اين  پرستاران  دارند.
رئيس  سازمان  نظام  پرستاري  كشور اعلام  كرد: در هر شهري  كه  شمار پرستاران  به  ۲۰۰ نفر برسد سازمان  نظام  پرستاري  تاسيس  مي شود.
وي  افزود: تاكنون  ۸۵ سازمان  نظام  پرستاري  دركشور تاسيس  شده  و شش  هزارعضو دارد كه  تا پايان  امسال  به  ۷۵ هزار نفر خواهد رسيد.
وي  گفت : هم  اكنون  ۷۵ هزار پرستار در كشور مشغول  بكار بوده  كه  ۸۰ درصد زن  هستند.

اغلب متصرفين اراضي اطراف تهران ارگانهاي حكومتي هستند
گروه شهري: معاون  برنامه ريزي  استانداري  تهران  بيشتر متصرفين  اراضي  ملي اطراف  تهران را ارگانهاي  حكومتي  و نيروهاي  نظامي  معرفي  كرد.
«عباس  احمدي » در گفتگو با خبرنگاران  اظهار اميدواري  كرد كه  با قول مساعد دولت  و وزارت  دفاع ، اين  اراضي  از تصرف  خارج  شود.
وي  بر ايجاد وحدت  رويه  در صدور احكام  دادگاه ها درخصوص  تصرف  اراضي  منابع  ملي  تأكيد كرد و گفت : اگر هماهنگي  بين  دستگاه هاي  قضايي  و دولتي  ايجاد شود، از اين  گونه  تخلفات  جلوگيري  خواهد شد.
معاون  استاندار تهران  با تاكيد بر لزوم  سنددار كردن  اراضي  ملي ، افزود:عده  زيادي  از افراد «سودجو»، ادعاي  مالكيت  اراضي  ملي  اطراف  تهران  را كه  در اختيار دولت  است ، دارند. احمدي  تصريح  كرد: اين  افراد كه  از سابقه  اراضي  ملي  اطراف  تهران  مطلع هستند، اين  اراضي  را تقسيم  و اقدام  به  فروش  مي كنند كه  پس  از دست  به  دست شدن  اين  زمين ها، دولت  براي  بازگرداندن  آنها با مشكلات  زيادي  مواجه  مي شود.

محدوديت عبور و مرور در منطقه ۷ تهران اعمال مي شود
گروه شهري: به  علت  انجام  عمليات  حفاري  فاضلاب  در بخش  هايي  از منطقه  هفت  تهران ، محدوديتهايي  در عبور و مرور معابر اين  محدوده  اعمال  مي شود. به  گزارش  روابط عمومي شهرداري  منطقه  ۷ عمليات  حفاري  شركت فاضلاب  تهران  از اواسط خرداد براساس  مجوز معاونت  فني و عمراني  شهرداري  منطقه  ۷ به  وسعت  ۳۲ كيلومتر در حدفاصل  خيابانهاي  شهيد مدني ، سبلان  جنوبي ، دماوند، ميدان  امام  حسين  (ع) و نيز تمام  فرعي هاي  منشعب  از اين  خيابانها آغاز مي شود. معاونت  فني  عمراني  شهرداري  منطقه  ۷ بعلت  محدوديتهاي  ايجاد شده  از شهروندان  ساكن  در اين  محدوده  خواسته  است  تا با مأموران  همكاري  كنند.
گفتني  است  شركت  فاضلاب  تهران  در حال  تجهيز كارگاه  است .

معاون ميراث فرهنگي استان تهران:
سوء مديريت ،بازار تهران را در معرض تخريب قرار داده است
گروه شهري:معاون  حفظ و احياي  ميراث  فرهنگي  استان  تهران  گفت : سوء مديريت ، اضافه بار اقتصادي  و بي توجهي  به  حفظ ارزش هاي  فرهنگي  و تاريخي  منجر به  تخريب بخش  وسيعي  از بافت  قديمي بازار تهران  شده  است .
مهندس  اسكندر مختاري  افزود: در حال  حاضر بازار تهران  تنها به  واسطه  مسايل  اقتصادي  و كسب  و كار اهميت  دارد و ارزش هاي  فرهنگي   اين مجموعه  تاريخي  به  فراموشي  سپرده  شده  است .
وي  تصريح  كرد: بسياري  از مدارس ، مساجد و بناهاي  تاريخي  واقع  در حريم بازار تهران  در معرض  تخريب  و تبديل  شدن  به  مجتمع هاي  بزرگ  تجاري  قراردارد.
وي  خاطر نشان  كرد: در حالي  كه  محدوده  ۱۰۷ هكتاري  بازار تهران  پيش  از انقلاب  اسلامي در فهرست  آثار ملي  ثبت  شده  است  و هرگونه  دخل  و تصرف  و ساخت وساز در آن  بايد با نظر كارشناسان  ميراث  فرهنگي  صورت  پذيرد، اما تاكنون تغييرات  اعمال  شده  در بازار تهران  بدون  نظر و تاييد مسئولان  ميراث  فرهنگي انجام  شده  است .
مهندس  مختاري  با اشاره  به  وضعيت  نابسامان  حريم  و محوطه  بازار تهران  گفت : علي  رغم  اعتراض  و هشدارهاي  متعدد مسئولان  سازمان  ميراث  در مورد تغييرات  و دخل  و تصرف هاي  غير مجاز در مجموعه  فرهنگي  و تاريخي  بازار تهران  شهرداري بعنوان  يك  نهاد مسئول  ساماندهي  بازار تهران  را به  تعويق   انداخت .
وي  تأكيد كرد: شهرداري  تهران  بدون  توجه  به  رعايت  مصوبه هاي  قانوني  و اختيارات  سازمان  ميراث  فرهنگي  طي  سالهاي  گذشته  نسبت  به  تغيير كاربري   اين  منطقه  اقدام  كرده  است .

علامت «سيگار ملايم» محو مي شود:
موافقت سازمان بهداشت جهاني با كنوانسيون ممنوعيت تبليغات سيگار
015390.jpg
سازمان  بهداشت  جهاني  روز چهارشنبه  به  اتفاق  آراء با ممنوعيت  تبليغات  دخانيات  و ديگر تدابير عليه  سيگار موافقت  كرد.
گروهارلم  بروتلند مديركل  سازمان  بهداشت  جهاني  در اجلاس  سالانه  بهداشت  جهاني  در ژنو تصويب  اين  كنوانسيون  را يك  تصميم  تاريخي  دانست .
آنته  كينگ  وزير بهداشت  نيوزيلند نيز در اين  نشست  اعلام  كرد كه  در طول  چهار سال  مذاكرات  درباره  اين  قرارداد ۲۰ ميليون  نفر مردم  جهان  از عواقب  ناشي  از دود سيگار جان  باختند.
براساس  اين  كنوانسيون ، ۱۹۲ كشور عضو سازمان  بهداشت  جهاني  تبليغات  توليدات  دخانيات  را ممنوع  و يا محدود خواهند كرد و تدابير كنترل  مصرف  دخانيات  در اماكن  عمومي  براي  جلوگيري  از خطرات  كساني  كه  در معرض  دود سيگار قرار دارند، شديدتر مي شود.
در اين  كنوانسيون  آمده  است  كه  عبارت  سيگار سلامتي  انسان  را به  خطر مي اندازد بر روي  پاكت  سيگار در آينده  به  شكل  بزرگتري  درج  مي شود و گفته مي شود كه  حداقل  نيمي  از پاكت  سيگار با اين  نوشته  پر خواهد شد.
كشورهاي  شركت كننده  در اين  اجلاس  اعلام  كردند كه  كلماتي  چون « سيگار ملايم  »بايد از روي  پاكت  سيگار محو شود و همچنين  بايد تدابير شديدتري  عليه  قاچاق  سيگار صورت  بگيرد.

۲۱ و ۲۲ خرداد ماه جاري:
نخستين همايش كشوري حقوق محيط زيست برگزار مي شود
گروه شهري: نخستين همايش كشوري حقوق محيط زيست با هدف تبيين مسائل زيست محيطي و بررسي راهكارهاي قانوني، اجرايي و قضايي در حمايت از محيط زيست برگزار مي شود.
به گزارش قلم سبز ايران، اين همايش كه توسط معاونت حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست و با همكاري معاونت آموزش و تحقيقات قوه قضاييه و مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در آخرين روز از هفته محيط زيست برگزار مي شود، نخستين هم انديشي نمايندگان قواي سه گانه در رفع چالش هاي حقوقي محيط زيست كشور خواهد بود.
فرنوش بهرامپور، معاون دفتر آموزش زيست محيطي سازمان حفاظت محيط  زيست و رئيس كميته روابط عمومي همايش حقوق محيط زيست در گفت وگو با قلم سبز ايران با اشاره به نواقص قانوني مربوط به حقوق محيط زيست گفت: اين همايش فرصت خوبي خواهد بود تا در آن از نقاط ضعف و قوت قوانين صحبت شود و بر نگاه دوباره قضات به مسائل محيط زيست تاكيد شده و در كنار آن نيز درباره راهكارهاي قانوني حمايت از محيط زيست بحث و تبادل نظر شود. اين همايش محل مناسبي است براي قانونگذاران، مجريان قانون و ناظران بر اجراي قوانين تا تنگناها را به بحث گذارند.
وي با اشاره به استقبال قوه قضاييه، نتايج اين همايش را مثبت ارزيابي كرد و افزود: آشنايي قضات با قوانين زيست محيطي و حمايت آنان از ضابطين قضايي كه در سازمان حفاظت محيط زيست مشغول به كار هستند مي تواند در رفع بسياري از معضلات زيست محيطي كشور مؤثر واقع شود.
نخستين همايش حقوق محيط زيست ايران در روزهاي ۲۱ و ۲۲ خردادماه سال جاري در محل مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما و با حضور نمايندگان قواي سه گانه، حقوقدانان و كارشناسان محيط زيست برگزار مي شود.

منشاء پارازيت هاي ماهواره اي شناسايي شد
گروه شهري :وزير پست  و تلگراف  و تلفن  اعلام  كرد   بر اساس  استعلام  به  عمل  آمده  از كارشناسان  مربوطه امواج  پارازيت هاي  ماهواره اي  بيش  از حد استاندارد نيست .
معتمدي  درگفت وگو با  ايرنا افزود: مكانهاي  ايجاد پارازيتهاي  ماهواره اي  شناسايي  و به  مقامات  ذيربط گزارش  شده  است .
وي  گفت : براساس  استانداردهاي  جهاني  و مقايسه  به  عمل  آمده  تاكنون  به موردي  كه   اين  امواج  بيش  از حد استاندارد باشد برخورد نكرده ايم  اما با  اين حال  گفته ايم  كه  دقيق  تر و مستندتر گزارشي  در اين  خصوص  تهيه  شود.
به  گفته  وي  براساس  بررسي  كارشناسان ، پارازيت ها هيچ  ضرر و زياني  براي سلامتي  انسان  ندارد.
وي  اظهار داشت : در هر صورت   ايجاد  اينگونه  پارازيتها غير قانوني  است  و اگر بايستي  ايجاد شود از طريق  قانوني  بايد اقدام  شود.
معتمدي  در اين  مورد كه  مكانهاي  ايجاد پارازيتهاي  ماهواره اي  جمع  آوري شده اند و يا فعاليت  آنان  ادامه  دارد، گفت : با توجه  به   اينكه  پارازيت هاي  ماهواره اي  دايم  نبوده  و به  صورت  مقطعي  صورت  گرفته  است ، كساني  كه  داراي گيرنده هاي  تصاوير ماهواره اي  هستند مي توانند از بودن  و يا نبودن  آن مطلع شوند.

معاينه فني رايگان خودروهاي سواري تمديد شد
مدت زمان اجراي طرح (معاينه فني رايگان) در مراكز مكانيزه معاينه فني خودرو براي تمامي خودروهاي سواري شخصي تا پايان خردادماه سال جاري تمديد شد.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، در اين اقدام كه منطبق بر ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم توسعه و مساعدت دولت براي كاهش آلودگي هواي منتشره از خودروهاي سواري شخصي است، تمام رانندگان خودروهاي سواري شخصي مي توانند جهت بهره گيري از اين امكانات كه شامل معاينه فني، تنظيم موتور، تعويض چهار شمع و رسوب زدايي درون موتور به صورت رايگان است با در دست داشتن اصل كارت شناسايي خودرو به اين مراكز مراجعه كنند.
اين خدمات تنها يك بار در اختيار هر خودرو قرار مي گيرد و تمديد مهلت استفاده از آن از سوي دفتر طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران انجام شده است.

سازمان حفاظت محيط زيست:
تنوع زيستي ايران رو به نابودي است
015385.jpg
گروه شهري: معاون  سازمان  حفاظت  محيط زيست  هشدارداد :  تنوع  زيستي  غني  ايران  به دليل  ضعف  مديريت  بخش  منابع  طبيعي  و محيط زيست  به  شدت  در حال  نابودي  است .
دكتر انوشيروان  نجفي  ديروز در هشتمين  كنگره  ژنتيك  ايران  ضعف  بنيادين سياستهاي  فرهنگي ، اقتصادي  و اجتماعي  را از عوامل  از دست  رفتن  منابع ارزشمند ژنتيك  و نيز تخريب  زيستگاه هاي  طبيعي  در كشور دانست .نجفي  همچنين  تغييرات  آب  و هوا، تخريب  لايه  ازون ، فعاليتهاي  توسعه ناپايدار، تخريب  سرزمين ، برداشت  ناپايدار از منابع  طبيعي ،انواع  آلودگي ها،ورود گونه هاي  مهاجم  و غير بومي و نيز بلاياي  طبيعي  را جز تهديدات  پيش  روي تنوع  زيستي  و مسئول  فاجعه  عظيم  انقراض  گونه ها در ايران  دانست .
وي  خاطرنشان  كرد كه  بدون  شك  تحول  در نگرش  به  مقوله  محيط زيست  وبرنامه ريزي  به  منظور نيل  به  توسعه  پايدار كه  در آن مشاركت  ذينفعان  به عنوان  ركن  اساسي  و اوليه  تصميم گيري  و حتي  تصميم سازي  در زمينه  محيط زيست شناخته  شده ، تنها راه  نجات  غناي  تنوع  زيستي  در كشور است .

فناوري تازه براي تحمل راهبندان ها
«كوته  پيام  » ترافيكي  از طريق  تلفن هاي  همراه  پخش  مي شود
015395.jpg
گروه شهري :مديرعامل  شركت  كنترل  ترافيك  تهران ، گفت  : به  زودي  پيام هاي  ترافيكي  از طريق  برنامه  كوته  پيام  بر روي  تلفن هاي  همراه  شهروندان  تهراني ارسال  مي شود.
مرتضي  مهدوي  به ايرنا گفت : اين  طرح  از دو هفته  پيش  به صورت  آزمايشي  بر روي  تلفن هاي  همراه  ۵۰ نفر از مديران  شهر اجرا شده  است .
وي  زمان  اعلام  رسمي  برقراري  اين  امكان  را طي  هفته  آينده  ذكر كرد.وي  توضيح  داد : متقاضيان  پس  از آن  مي توانند با تكميل  فرم تقاضا، محدوده منطقه  مورد تردد خود را قيد نمايند تا پيام هاي  ترافيكي  خاص  همان  منطقه براي  آنها ارسال  شود.وي  افزود : ما منتظر پاسخ  شركت  مخابرات  نسبت  به  برقراري  امكان  اتصال  اطلاعات  ترافيكي  به  مركز سيستم  كوته  پيام  شركت  مخابرات  هستيم .مهدوي  گفت  : خدمات  ثبت  هزينه  ارسال  پيام ها نيز، ديگر درخواست  ما ازمخابرات  بوده  است . وي  افزود : در حال  حاضر اين  پيام ها به  صورت  تلفن  به  تلفن  ارسال  مي شوداما در صورت  برقراري  امكانات  مخابراتي  ياد شده ، يك  رايانه  مركزي ، پيام هاي ترافيكي  را براي  تلفن هاي  همراه  مشتركين  ارسال  مي كند. وي  اين  روش  ارسال  پيام  را باعث  كاهش  هزينه ها براي  مشتركين  دانست .
مدير عامل  شركت  كنترل  ترافيك  تهران  هزينه  ماهانه  دريافت  كوته  پيام هاي  ترافيكي  كنوني  كه  به  روش  تلفن  به  تلفن  انجام  مي شود را حدود ۲۰ هزار ريال اعلام  كرد.
مهدوي  استفاده  از سيستم  كوته  پيام  به  جاي  كابل هاي  انتقال  پيام در چراغ هاي  هوشمند را از ديگر طرح هاي  در دست  اقدام  شركت  كنترل  ترافيك  ذكر كرد. وي  توضيح  داد : به  اين  طريق  يك  دستگاه  تلفن  همراه  اطلاعات  يك  تقاطع  رابه  رايانه  مركزي  كه  كار كنترل  چراغ هاي  هوشمند را بر عهده  دارد ، مخابره مي كند.
وي  تاكيد كرد : براي  اجراي  اين  طرح ها، تنها بستر مخابراتي  لازم  است  كه هنوز از سوي  شركت  مخابرات  در اختيار ما قرار نگرفته  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |