اشاره: هفته پيش بخش نخست سلسله مطالب پيرامون ورزش بيليارد و اسنوكر را خوانديد، در اين شماره با گوشه هاي ديگري از اين ورزش آشنا مي شويد. چاپ قسمت اول اين مقاله استقبال بسيار خوب خوانندگان همشهري را به دنبال داشت، ضمن آنكه ورزشكاران اين رشته در كشورمان هم اكنون با جديت فراوان تلاش مي كنند تا حضوري فعال در بازيهاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه قطر داشته باشند. ورزشي پرمدال درالمپيك و بازيهاي آسيايي كه در جدول رده بندي مدال ها مي تواند به كمك ورزش ايران آيد.
/ 10- Ball in Play توپ در حال بازي
الف) پيتوك وقتي در موقيعت «اين هند» نيست در حال بازي محسوب مي شود.
ب) توپهاي هدف از شروع فريم تا ورود به لوزها و سريديها يا اصابت به ميز در حال بازي هستند.
ج) توپهاي رنگي زماني كه دوباره در جاي اصل كاشته مي شوند، در بازي هستند.
/ 11- Ball on توپ فعال
توپ فعال به توپي گفته مي شود كه نوبت بازي با آن توپ است. در واقع هر توپي كه پيتوك با اولين حركت به آن ضربه بزند و يا هر توپي كه ضربه اي بخورد و احتمال سقوط به لوز يا سريدي را داشته باشد توپ فعال گفته مي شود.
/ 12- Nominated Ball توپ اعلام شده
الف) توپي است كه بازيكن بايد آن را به عنوان توپ هدف و با رضايت و در صورت درخواست داور اعلام كند و پيتوك در اولين ضربه مي بايست به آن اصابت كند.
ب) در صورت درخواست داور، استرايكر يا بازيكن ضربه زننده بايد اعلام كند كه كدام توپ را فعال خواهد كرد.
/ 13- Free Ball توپ آزاد
توپ آزاد توپي است كه استرايكر به عنوان توپ فعال در زمان اسنوكر و پس از خطا(بخش ۳- قانون ۱۰) اعلام مي كند.
۱۴- Forced off the Table / توپ خارج از ميز
زماني است كه در حال اين هند، توپي روي صفحه ميز يا در لوز ساكن بماند، يا توسط استرايكر از روي ميز برداشته شود، به (بخش ۳- قانون ۱۴) رجوع شود.
15- Foul/ فول يا خطا
انجام هر عملي خارج از قانون بازي خطا محسوب مي شود.
16- snookered/اسنوكر
مي گويند زماني پيتوك اسنوكر مي شود كه ضربه اي مستقيم به سمت توپي فعال زده شود كه به طور كامل يا قسمتي از آن با توپ يا توپهاي غيرفعال مسدود شده است. اگر در اثر ضربه پيتوك به لبه يك يا چند توپ فعال گير افتاده بين توپهاي غيرفعال اصابت كند، اسنوكر نيست.
الف) اگر پيتوك درحال اين هند همانطور كه در بالا گفته شد و در تمام موقعيتهاي ممكن طي خطوط D به طور كامل يا قسمتي از آن مسدود شود، اسنوكر است.
ب)اگر پيتوك در اثر ضربه يك توپ فعال بين چند توپ غيرفعال مسدود شود:
۱- نزديك ترين توپ به پيتوك عملاً توپ اسنوكر شده محسوب مي شود.
۲- اگر پيتوك بين چند توپ غيرفعال با فاصله اي يكسان مسدود شده باشد، در اين صورت كليه توپهاي مشابه به عنوان توپهاي اسنوكر شده محسوب مي شوند.
ج) زماني كه توپ قرمز فعال است، اگر پيتوك از ضربه هاي چند توپ قرمز توسط توپهاي غيرفعال مسدود شد، توپ اسنوكر شده، نخواهد بود.
د) زماني كه پيتوك «طبق بند ج» مسدود است، استرايكر يا ضربه زننده اسنوكر شده است.
و) پيتوك توسط ديواره داخلي (Cushion) اسنوكر نمي شود. اگر صفحه منحني ديواره داخلي پيتوك را مسدود كند و پيتوك فاصله با آن نسبت به توپهاي غيرفعال كمتر باشد، پيتوك اسنوكر نشده است.
/ 17- Spot Occupiedنقطه اشغال شده
اگر قرار است توپي مجدداً كاشته شود و بدون تماس با توپ ديگري نتوان آن را روي آن نقطه مخصوص خودش جاسازي كرد، اين نقطه را نقطه اشغال شده مي نامند.
/ 18- Push strock ضربه زوري
زماني ضربه زوري مي نامند كه تحت شرايط زير نوك چوب همچنان با پيتوك در تماس بماند:
الف) بعد از اين كه پيتوك حركت خود را آغاز كرد.
ب) زماني كه پيتوك با توپ هدف ديگري در تماس باشد، درجايي كه پيتوك و توپ هدف تقريباً به هم چسبيده اند اگر نوك پيتوك با توپ هدف در تماس است، ضربه زوري تلقي نمي شود.
/ 19- Jump Shot ضربه پرشي
زماني ضربه پرشي است كه پيتوك از بالاي قسمتي از توپ هدف عبور كند حال با آن تماس داشته باشد يا نداشته باشد. مگر اين كه تحت شرايط زير باشد تا آن را ضربه پرشي محسوب نكنند:
الف)وقتي پيتوك ابتدا به توپ هدف ضربه بزند و سپس از بالاي توپ ديگري عبور كند.
ب) وقتي پيتوك پرشي داشته باشد و به توپ هدف ضربه بزند اما در فاصله دورتر از توپ ديگري فرود آيد.
ج) وقتي پيتوك بعد از ضربه قانوني و پس از برخورد با باند يا توپ ديگري ازبالاي آن عبور كند.
/ 20- Miss از دست دادن = ميس كردن
زماني ميس مي شود كه پيتوك در اولين ضربه توپ را فعال نمي كند و به نظر داور، استرايكر به اندازه كافي براي ضربه زدن به توپ و فعال كردن فعاليت نداشته است.
بخش سه: بازي
/۱- Description توضيحات نحوه بازي
بازي اسنوكر را مي توان با دو يا چند بازيكن، به طور مستقل يا تيمي انجام داد كه به شرح زير خلاصه مي شود:
الف) براي هر بازيكن غير از پيتوك كه توپ سفيد است، بيست و يك توپ هدف وجود دارد. ۱۵ توپ قرمز هر كدام ۱ امتياز و ۶ توپ رنگي كه به ترتيب توپ زرد ۲ امتياز، توپ سبز ۳ امتياز، توپ قهوه اي ۴ امتياز، توپ آبي ۵ امتياز، توپ صورتي ۶ و توپ سياه ۷ امتياز دارند.
ب) امتيازبندي ضربات در نوبت بازيكنان ابتدا با پات كردن يك توپ قرمز و بعد يك توپ رنگي است كه به طور متناوب و يكي در ميان انجام مي گيرد. تا زماني كه تمام توپهاي قرمز و سپس توپهاي رنگي به ترتيب امتيازشان از ميز خارج شوند.
ج) امتيازات مثبت حاصل از ضربات صحيح به امتياز استرايكر اضافه مي شود.
د) امتيازهاي منفي حاصل از خطاها و فولها به امتيازات حريف اضافه مي شود.
ر) تاكتيك به كار گرفته شده در هر زماني طي يك فريم، باعث مي شود پيتوك پشت توپ غيرفعال بماند به طوري كه براي بازيكن بعدي اسنوكر شود. اگر بازيكن يا تيمي امتيازاتش بيشتر از امتيازات و پوئنهاي موجود از توپهاي فعال روي ميز باشد، نقش اسنوكرهاي چيده شده در انتظار به دستيابي به امتيازات حاصل از خطاهاي مرتكب شده بسيار مهم است.
س) برنده فريم بازيكن يا تيمي است كه:
۱- بالاترين امتياز را دارد.
۲- بازيكن يا تيمي است كه فريم به او واگذار شده است.
۳- بازيكن يا تيمي است كه «طبق قانون ۱۴ بند ج از بخش ۳ يا طبق «ماده ۲ بخش ۴» به او آوانس داده شده است.
ط) برنده بازي يا گيم (شامل چند فريم) بازيكن يا تيمي است كه:
۱- برنده فريمهاي بيشتري بوده يا طي تعداد فريمهاي مورد نياز امتياز لازم را كسب كرده است.
۲- بيشترين حاصل جمع را در جمع امتيازات مربوطه دارد.
ع) برنده مسابقه بازيكن يا تيمي است كه در بيشتر گيمها برنده بود و يا بيشترين امتيازات مربوط به مسابقه را دارد.
/ 2- Position Of Balls موقعيت و جايگاه كاشتن توپها
الف) در شروع فريم پيتوك در حال اين هند است و توپهاي هدف در روي ميز به شرح زير كاشته مي شوند:
۱- توپهاي قرمز به شكل مثلث متساوي الاضلاع كاملاً كنار هم قرار دارند. يك توپ قرمز در رأس خط مركز ميز و بالاي نقطه مثلث شكل قرار دارد به طوري كه فاصله خيلي كمي از توپ صورتي دارد ولي با آن در تماس نيست و قاعده مثلث نزديكتر و موازي با لبه داخلي باند فوقاني ميز است.
۲- توپ زرد سمت راست گوشه «D» روي نقطه زرد قرار مي گيرد.
۳- توپ سبز سمت چپ گوشه «D» روي نقطه سبز قرار مي گيرد.
۴- توپ قهوه اي در وسط باند قرار دارد.
۵- توپ آبي در نقطه مركزي است.
۶- توپ صورتي در رأس نقطه مثلث شكل و بدون تماس با توپهاي قرمز كاشته مي شود.
۷- توپ سياه روي نقطه مخصوص و در جاي خود قرار مي گيرد.
ب) بعد از شروع فريم و درحال بازي، فقط داور و طبق درخواست منطقي استرايكر مي تواند توپ را تميز كند.
۱- اگر توپ در جايگاه خود جاسازي نشده باشد قبل از برداشتن آن براي تميز كردن، بايد با وسيله اي مناسب جاي آن علامتگذاري شود.
۲- اگر بازيكن ديگري غير از استرايكر به وسيله علامتگذاري دست بزند، بايد از او نيز خطا گرفته شود گويي كه او خود ضربه زننده بوده و خطاي او در بازي محسوب خواهد شد. در صورت لزوم و حتي اگر براي خشنودي داور توپ برداشته شود، فقط داور مي تواند توپ يا وسيله تميز كننده را به جاي اصلي برگرداند.
/ 3- Mode Of Play حالت و نحوه بازي
بازيكنان در مورد نظم و شروع بازي بايد با قرعه كشي يا هر روش منطقي ديگري به توافق برسند.
الف) نظم بازي پس از مشخص شدن، نبايد طي فريم تغيير كند. مگر اين كه بازيكني بعد از فول بخواهد بازي كند.
ب) بازيكن يا تيمي كه ضربه اول مي زند، طي بازي در هر فريم بايد به طور متناوب و يكي در ميان با بازيكن حريف، بازي را شروع كند.
ج) اولين بازيكن پيتوك را در دست مي گيرد و بازي را با گذاشتن آن روي ميز و ضربه اي كه با چوب اسنوكر به آن وارد مي آورد، شروع مي كند و بازي به شرح زير ادامه مي يابد:
۱- از آنجايي كه ضربه صورت گرفته است.
۲- در جايي كه پيتوك در حال تنظيم بوده است.
د) ضربه بايد مناسب و منصفانه باشد و هيچ كدام از موارد مجاز مشروحه در «قانون۱۲»، پنالتي ها نبايد صورت بگيرد.
ر) تا زماني كه توپهاي قرمز خارج از ميز هستند، براي اولين ضربه در هر نوبت، هر توپ آزاد ديگري مي تواند به عنوان توپ قرمز يا توپ فعال معرفي شود و اعتبار و امتياز آن برابر با همان ضربه پات يك توپ قرمز است.
س)
۱- اگر توپ قرمز يا توپ آزادي كه به عنوان توپ قرمز معرفي شده است، وارد لوز يا سريدي شود، همان بازيكن ضربه بعدي و توپ در خواستي بعدي را مي زند و با محاسبه امتياز توپ قرمز، توپ رنگي كاشته مي شود.
۲- بر يك امتياز با پات كردن توپهاي قرمز و رنگي به صورت يكي در ميان و به ترتيب امتياز آنها، ادامه دارد تا زماني كه تمام توپهاي قرمز از ميز خارج شوند و در صورت لزوم به دنبال آن اگر آخرين توپ قرمز وارد لوز يا سريدي شد، از يك توپ رنگي براي بازي استفاده مي شود.
۳- توپهاي رنگي به ترتيب امتيازاتشان طبق «قانون ۱ بند الف بخش ۳» مي آيند و زماني كه توپ بعدي از ميز خارج و داخل لوز يا سريدي شد، غير از شرايط «قانون ۴» كه در زير آمده، استرايكر ضربه بعدي را توپهاي رنگي بعدي مي زند.
ط) توپهاي قرمزي كه يك بار داخل لوز رفته و يا از روي ميز برداشته شده اند، بدون توجه به اين كه بازيكن ممكن است از اين خطا سود ببرد، مجدداً روي ميز كاشته نمي شوند و چنانچه پيتوك روي ميز نباشد، آن را در دست گرفته و بازي شروع مي شود. موارد استثناء در «بخش ۳ قانون ۲ بند ب مورد دوم و قانون ۹ بند ۱۴» «قسمت ر و بند ص و قانون ۱۵» آمده است.
ع) چنانچه استرايكر امتيازي كسب نكند يا مرتكب خطا شود نوبت او به پايان مي رسد و نفر بعدي بازي را از جايي كه پيتوك ايستاده است شروع مي كند. اگر پيتوك روي ميز نباشد، با در دست گرفتن آن بازي شروع مي شود.
4- End Of Frame ,Game or Match / پايان فريم، بازي يامسابقه
الف) وقتي كه تمام توپها وارد لوزها يا سريدي هاشده اند و فقط توپ سياه مي ماند، با اولين امتياز يا فول، آن فريم مستقل است و پايان دور اعلام مي شود، مگر اين كه هر دو شرط زير در فريم حاكم باشد:
۱- امتيازات طرفين مساوي باشد.
۲- مجموع امتيازات منفي و خطاها تعيين كننده برنده نباشد.
ب) در صورتي كه هر دو مورد بند الف حاكم بر فريم است:
۱- توپ سياه كاشته مي شود.
۲- بازيكنان براي شروع نوبت بازي قرعه كشي مي كنند.
۳- نفر بعدي با در دست داشتن كيوبال يا پيتوك، بازي را شروع مي كند.
۴- هر امتياز يا خطايي فريم را مي بندد.
ج) وقتي مجموع امتيازات تعيين كننده برنده در بازي يا گيم است و در پايان آخرين فريم مجموع امتيازات مساوي است، بايد مجدداً براي بازيكنان آن فريم توپ سياه كاشته شود و «طبق بند ب» عمل شود.
/ 5- Playing from in hand بازي با در دست داشتن كيوبال(پيتوك(
اگر كيوبال در ورودي ها ساكن ماند و يا از ميز برداشته شد. بازي با در دست داشتن آن مجدداً شروع مي شود. در اين مرحله پيتوك بايد بين خطوط «D» كاشته شود و از همانجا فعال شود و ضربه اي كه در اين مرحله زده مي شود مي تواند به هر سمتي شليك شود.
الف) اگر از داور بپرسند كه آيا پيتوك در جاي مناسبي است (يعني خارج از خطوط «D» نبوده) بايد جوابگو باشد.
ب) با رضايت داور مي توان با تماس نوك چوب اسنوكر يا با دست جاسازي كرد،در اين صورت كيوبال(پيتوك) در بازي فعال محسوب نمي شود.
6- Hitting Two Bakks Simultaneously /ضربه همزمان به دو توپ
با اولين ضربه پيتوك نبايد همزمان به دو توپ ضربه بزند (مگر اين كه هر دو توپ قرمز باشند يا يك توپ فعال و توپ ديگر توپ آزاد باشد.)
/ 7- Spotting Colours جاسازي ياكاشتن توپهاي رنگي
هر توپ رنگي كه وارد لوز شده يا از ميز خارج شده است تا زماني كه طبق «بخش ۳ قانون ۳ بند ل» پات شوند، قبل از شليك ضربه بعدي كاشته مي شود.
الف) بازيكن مسئول اشتباه داور در كاشتن توپ در جاي مناسب يا غيرمناسب نيست.
ب) اگر توپ رنگي اشتباهاً بعد از پات كردن به ترتيب «بخش ۳ قانون ۳ بند د مورد ۳» كاشته شود، بايد بدون محاسبه پنالتي و جريمه از ميز برداشته شود و پس از مشخص شدن اشتباه، بازي ادامه مي يابد.
ج) اگر به يك يا چند توپ كه در جاي مناسب نبودند، ضربه زديد، محاسبات آنها براي ضربات بعدي به گونه اي است كه گويي در جاي مناسب كاشته شده بودند و امتياز آنها محسوب مي شود.
دقت كنيد كه در شرايط زير، هر توپ رنگي كاشته شده در جاي نامناسب بايد در جاي مناسب خود كاشته شود:
۱- ميس شما به دليل بي توجهي قبلي بوده و پنالتي نبوده.
۲- اگر قبل از اين داور بتواند توپ را بكارد، احتمال پنالتي براي بازيكن مي رود.
د) اگر قرار است توپ رنگي كاشته شود و جاي مخصوص آن اشغال است، بايد توپ در جاي بالاترين امتياز موجود قرار گيرد.
ر) اگر قرار است بيش از يك توپ رنگي كاشته شود و نقاط مخصوص آنها اشغال است، ابتدا توپي كه داراي بالاترين امتياز است كاشته مي شود.
س) چنانچه تمام نقاط اشغال هستند، توپ رنگي بايد حتي الامكان در كمترين فاصله از نقطه خودش و نزديك لبه داخلي باند كاشته شود.
ص) اگر تمام نقاط توپهاي صورتي و سياه اشغال است و فضايي بين نقطه مناسب و نزديكترين قسمت به لبه داخلي باند وجود ندارد، توپ رنگي بايد حتي الامكان نزديك به نقطه خود در مركز ميز زير جاي مخصوص قرار گيرد.
طـ ) در تمام موارد، وقتي توپ رنگي كاشته شد نبايد با هيچ توپ ديگري در تماس باشد.
۱- توپ رنگي كه قرار است كاشته شود، طبق اين قانون بايد با دست در جاي مشخص خود كاشته شود.
/ 8- Touching Ball توپ مماس
الف) اگر كيوبال (پيتوك) ضمن ايستادن با توپ يا توپهاي ديگري كه فعال هستند يا مي توانند فعال شوند، برخورد كرد، داور بايد آن را تاچينگ بال يا مماس معرفي كند و بيانگر اين است كه كيوبال به توپ يا توپهاي فعال اصابت كرده است.
ب) وقتي كيوبال (پيتوك) با توپي مماس اعلام شد، بازيكن بايد بدون اينكه به توپ مماس ضربه اي بزند و يا آن را جابجا كند، كيوبال (پيتوك) را شليك كند.
ج) اگر به فرض بازيكن نتوانست توپ هدف را حركت دهد، با توجه به شرايط زير پنالتي محسوب نمي شود. اگر:
۱- توپ فعال است.
۲- توپ مي توانسته فعال باشد و بازيكن اعلام مي كند كه قصد ضربه به آن را دارد، يا
۳- توپ مي توانسته فعال باشد و بازيكن در ضربات اوليه توپ ديگري را مي تواند فعال نمايد.
د) اگر كيوبال (پيتوك) ضمن توقف با توپ غيرفعالي برخورد كند نظر داور در مورد اصابت يا عدم اصابت با توپ تعيين كننده است.
بازيكن بايد ابتدا بدون اينكه طبق مورد فوق مشكلي براي كيوبال (پيتوك) ايجاد كند، به توپ فعال ضربه بزند.
ر) وقتي كيوبال (پيتوك) به توپي فعال يا غيرفعال اصابت كند، فقط داور مي تواند اصابت با توپ فعال را اعلام كند. اگر ضربه زننده از داور بپرسد كه آيا كيوبال (پيتوك) به توپ فعال اصابت كرده است يا خير؟ داور بايد جوابگو باشد.
س) اگر داور متقاعد شد كه حركت توپ در اثر اصابت و لحظه ضربه بازيكن ايجاد شده است، داور مي تواند فول اعلام نكند.
ص) اگر ضمن امتحان داور توپ هدف با كيوبال (پيتوك) برخورد كرد. قبل از شليك ضربه بعدي، توپ بايد مجدداً توسط داور و به ميل او كاشته شود.
/ 9- Ball on Edge of Pocket توقف توپ در لبه وروديها (لوزها يا سريديها(
الف) اگر توپي بدون شليك ضربه توپ ديگري، خود به خود وارد وروديها شود و هيچ سهمي از ضربه امتيازي را در بر نگيرد، بايد مجدداً كاشته شود.
ب) اگر مي توانسته توسط هر توپ فعالي به حركت درآيد:
۱- بدون هيچ تخطي از قوانين، تمام توپها مجدداً كاشته مي شوند و همان ضربه تكرار مي شود يا ضربه ديگري با محاسبه امتياز بازيكن زده خواهد شد.
۲- چنانچه فول شود بازيكن ضربه زننده متحمل پنالتي و جريمه مقرر خواهد شد.
ج) چنانچه توپي در لبه وروديها لحظه اي توقف كند و سپس وارد وروديها شود، بايد امتياز وارد شدن آن محاسبه شود و نياز به كاشتن مجدد نيست.
ادامه دارد
مترجم: شهره صدق گويان