دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۷
۱۰ شريك تجاري ايران در سال ۸۱
بيش از ۵۸ درصد كل كالاهاي صادراتي ايران راهي ۱۰ كشور عمده خريدار كالاهاي ايراني شده است.
به گزارش خبرنگار ما طبق آخرين آمار اعلام شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي ايران مهمترين شريك تجاري ايران در بخش خريد كالاي غيرنفتي از ايران طي سال گذشته امارات متحده عربي بوده است.
بررسي ها نشان مي دهد بيشترين حجم واردات كالا به ايران نيز از امارات متحده عربي صورت مي گيرد به اين ترتيب اين كشور مهمترين شريك تجاري ايران محسوب مي شود.
ارزش دلاري كالاهاي صادره به امارات متحده عربي ۶۴۱ ميليون و ۱۵۰ هزار دلار گزارش شده است كه اين رقم حدود ۱/ ۱۵ درصد از كل صادرات غيرنفتي ايران را به خود اختصاص مي دهد.
كل صادرات غيرنفتي ايران در سال گذشته ۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار برآورد شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدي حدود ۳۰۰ ميليون دلار را داراست.
جمهوري آذربايجان نيز با واردات ۳۱۳ ميليون و ۵۷۰ هزار دلار كالا از ايران دومين شريك تجاري ايران در بخش صادرات كالاهاي غيرنفتي محسوب مي شود.
۴/ ۷ درصد از كل صادرات كالاهاي غيرنفتي ايران به جمهوري آذربايجان اختصاص دارد.
براين اساس آلمان در سال گذشته به سومين شريك تجاري ايران در اين بخش بدل شد.
۳/ ۷ درصد ازكل صادرات غيرنفتي ايران در دوره زماني مذكور راهي آلمان شد. اين ميزان صادرات ارزش برابر ۳۱۲ ميليون و ۴۷۰ هزار دلار از كل صادرات غيرنفتي ايران را دارا بود. آلمان در برخي سال ها حتي اولين شريك عمده تجاري ايران بوده است.ژاپن نيز با واردات ۲۳۸ ميليون و ۷۱۰ هزار دلار كالا سهمي ۶/ ۵ درصدي از كل صادرات ايران را به خود اختصاص داد.
طبق برآوردهاي صورت گرفته ايتاليا، پنجمين شريك تجاري ايران در اين بخش نيز طي سال گذشته ۱۹۱ ميليون و ۵۲۵ هزار دلار كالاي غيرنفتي از ايران وارد كرد.
بررسي هاي آماري نشان مي دهد هند، چين، عراق و اكراين به ترتيب شركاي ششم تا نهم ايران در سال گذشته هستند.
آمريكا نيز در همين سال ۱۰۷ ميليون و ۵۲۰ هزار دلار كالا از ايران وارد كرد و با اختصاص سهمي برابر با ۵/۲ درصد از كل صادرات غيرنفتي به دهمين كشور واردكننده كالاهاي ايران تبديل شد.
به موجب گزارش ارائه شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي كالاهاي ايراني در سال گذشته به ۱۷۱ كشور جهان صادر شد كه تنها صدور كالا به ۲۸ كشور سهمي بالاتر از يك درصد از كل صادرات غيرنفتي ايران را تشكيل داده است.
ارزش وزني و دلاري كالاهاي صادره به كشورهاي عمده خريدار كالاهاي ايراني به شرح جدول فوق گزارش شده است.
ارزش (دلا ر)
ارزش وزني (كيلوگرم)
نام كشور
۶۴۱۱۵۲۶۹۱
۲۶۰۴۲۵۰۲۱۸
امارات متحده عربي
۳۱۳۵۷۳۹۷۵
۷۸۵۷۹۵۸۳۱
آذربايجان
۳۱۲۴۷۹۱۱۸
۸۰۷۴۱۳۳۰
آلمان
۲۳۸۷۱۹۰۰۲
۹۲۶۸۷۷۲۷۲
ژاپن
۱۹۱۵۲۵۵۹۵
۲۱۸۲۶۴۶۴۲
ايتاليا
۱۸۷۰۱۰۸۶۶
۱۳۷۶۳۷۳۳۶۸
هند
۱۷۷۰۹۸۵۷۰
۱۲۶۱۰۳۴۰۷۵
چين
۱۴۵۱۶۴۸۳۲
۴۹۰۰۸۸۰۳۶
عراق
۱۴۲۳۶۸۰۰۱
۴۳۹۸۴۴۴۲۴
اكراين
۱۰۷۵۲۰۳۸۷
۶۵۴۳۳۵۵
ايالات متحده آمريكا


يادداشت
قانون خصوصي سازي
شايد كمتر كسي در ايران ترديد داشته باشد كه اگر قرار باشد ۳ اولويت اصلي براي اقتصاد ايران برشمرده شود يكي از آنها «خصوصي سازي» است. حجم مطالبي كه در مقالات، يادداشت ها، اظهارات و سخنان مسؤولان در مورد «خصوصي سازي» منتشر مي شود قابل مقايسه با هيچ بحث ديگري نيست. در اين يادداشت ها نيز تاكنون به مقوله «خصوصي سازي» زياد پرداخته شده است و در آينده نيز بايد تداوم يابد. در حال حاضر مقررات مربوط به «خصوصي سازي» در قانون برنامه سوم توسعه در ۱۹ ماده قانوني بيان شده است و غير از اينها مقررات ديگري كه اصول و ضوابط خصوصي سازي و واگذاري شركت هاي دولتي را تعيين كند، وجود ندارد. اما قانون برنامه عمر محدودي دارد و بعد از ۵ سال جاي خود را به قانون برنامه چهارم مي دهد. در حال حاضر حدود ۳ سال و ۳ ماه از اين ۵ سال گذشته است و كمتر از نيمي از زمان قانون برنامه سوم باقي مانده است. به همين دليل وزارت امور اقتصادي بررسي هايي را براي تدوين «قانون خصوصي سازي» انجام داده و مطالعات و تحقيقاتي نيز در اين مورد شده است. سازمان خصوصي سازي قرار است پيش نويس قانون خصوصي سازي را تهيه كند تا پس از طي مراحل قانوني يعني تصويب در هيأت دولت، ارائه به مجلس و انجام مراحل مختلف قانوني در مجلس و شوراي نگهبان، به مرحله اجرا درآيد. اين قانون اگر تصويب شود به طور دائم لازم الاجراست و مشكل محدوديت زماني قانون برنامه سوم را ندارد. به همين دليل در تهيه اين قانون بايد دقت بيشتري به عمل آيد و به طور مشخص عملكرد دولت و كليه دستگاه هاي اجرايي در امر خصوصي سازي كه معمولاً از اوايل انقلاب اسلامي با اشكال و اهداف مختلف وجود داشته و به طور مشخص از سال ۱۳۶۸ به بعد در تبصره هاي قانون بودجه و همچنين قانون برنامه متجلي شده
است، مورد توجه قرار گيرد. بايد روشن شود كه اگر موفقيت ها به اندازه اي نبوده كه در ابتدا پيش بيني شده بود آيا مشكل در قوانين و مقررات است يا در ضعف اجرايي و عدم آمادگي مسؤولاني كه بايد قوانين را اجرا كنند؟ بايد روشن شود كه آيا اهدافي كه براي خصوصي سازي درنظر گرفته شده است با مقتضيات اقتصاد ايران و سازوكاري كه در آن حاكم است هماهنگ بوده است يا نه؟ به هر حال بدون جمع بندي دقيق از عملكرد گذشته در خصوصي سازي نمي توان قانون دائمي خصوصي سازي را تدوين كرد. به عنوان مثال براساس قانون بودجه سال ۱۳۸۱ بايد مبلغ ۱۵ هزار ميليارد ريال از محل فروش شركت هاي دولتي درآمد حاصل مي شد اما آخرين آمار رسمي كه منتشر شد نشان داد كه تا ۹ ماه اول سال پيش تنها مبلغ ۵۷۲ ميليارد ريال از محل فروش سهام دولتي در ساير شركت ها و يا به طور كلي فروش شركت هاي دولتي محقق شد. تأكيدات فوق از اين جهت مطرح شد كه مبادا بدون بررسي و ارزيابي گذشته و مهمتر از همه جلب مشاركت عموم صاحب نظران و كارشناسان، قانوني تدوين شود كه 
در عمل به خوبي به مرحله اجرا درنيايد. چارچوب و اصول حاكم بر اين قانون را مي توان در نشست ها و همايش هاي مختلف به بحث گذاشت و بعد، جزئيات و مواد قانوني را بر اساس آنها تدوين كرد. اين بحث را ادامه مي دهيم.

نرخ ارز رسمي مبناي محاسبه واردات در هفته جاري
نرخ ارز تعيين تعرفه واردات كالا در هفته جاري اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما طبق اعلام گمرك جمهوري اسلامي ايران طي هفته جاري نرخ ارز محاسبه واردات كالا نسبت به مدت مشابه قبل تغييراتي را تجربه كرده است.
روند نزولي ارزش دلار در مقابل غالب ارزهاي معتبر ايران ادامه يافته است.
ارزش هر يورو در مقابل ريال طي هفته جاري ۵۹ ريال افزايش يافته است به طوري كه ارزش معامله با يورو از ۹۵۳۳ ريال در هفته گذشته به ۹۵۹۲ ريال در هفته جاري افزايش يافته است.
نرخ برابري دلار و ريال نيز طي هفته جاري تحت تأثير افزايش قيمت دلار در بازارهاي جهاني به نفع دلار تغيير كرد. نرخ برابري هر دلار آمريكا با ريال از ۸۱۳۹ ريال در هفته گذشته به ۸۱۴۲ ريال در هفته جاري افزايش يافته است. جدول برابري نرخ ارزهاي خارجي با ريال در هفته جاري به اين شرح اعلام شده است:
هفته گذشته
هفته جاري
نوع ارز
۹۵۳۳
۹۵۹۲
يك يورو
۸۱۳۹
۸۱۴۲
يك دلار آمريكا
۱۳۳۷۰
۱۳۳۳۵
يك پوند انگليس
۶۹۷۷
۶۹۱۸
يكصد ين ژاپن
۶۳۱۸
۶۲۹۷
يك فرانك سوئيس
۶۰۴۹
۵۹۱۰
يك دلار كانادا
۵۳۶۲
۵۳۲۰
يك دلار استراليا
۱۲۱۳
۱۲۲۰
يك كرون نروژ
۱۰۳۸
۱۰۴۸
يك كرون سوئد
۱۲۸۴
۱۲۹۲
يك كرون دانمارك
۲۲۱۶
۲۲۱۷
يك درهم امارات متحده عربي
۲۱۷۱
۲۱۷۲
يك ريال عربستان سعودي
۲۷۲۶۹
۲۷۲۷۷
يك دينار كويت
۲۱۵۸۹
۲۱۵۹۶
يك دينار بحرين

اقتصاد
انرژي
بين الملل
رويداد
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |