يكشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۷۰
سازمان خواربار جهاني:
پروژه هاي كشاورزي در افغانستان در معرض خطر نابودي است
براساس هشدار سازمان خواربار جهاني وابسته به سازمان ملل (فائو) در صورتي كه كمك هاي مالي سريعاً تأمين نشود، فعاليت هاي بلندمدت توسعه كشاورزي در افغانستان به خطر خواهد افتاد.
طبق گزارش ايسنا، مدير بخش برنامه ريزي سازمان فائو اعلام كرد: اين سازمان با كمبود بودجه ۲۵ ميليون دلاري در اين زمينه مواجه شده است و علت آن نيز به نظر مي رسد وقايع سياسي باشد كه در سرتاسر جهان به وقوع پيوسته است.
مدير بخش برنامه ريزي فائو در ادامه يادآور شد: «در صورتي كه اين مقدار كمك مالي تأمين نشود، ۷۰ درصد فعاليت هاي فائو تا پايان سال جاري متوقف خواهد شد». اين در حالي است كه اين سازمان تمام تلاش خود را براي تشويق كشورهاي حمايت كننده فائو به منظور تأمين اين مقدار كمبود بودجه به كار گرفته است.

با انجام عمليات تثبيت ماسه هاي روان در سرخس صورت گرفت
مهار ۲۴۳ هزار هكتار بيابان
خراسان حدود ۲۴ ميليون هكتار وسعت دارد كه نزديك به ۲۰ ميليون هكتار آن عرصه منابع طبيعي است
002810.jpg
با انجام عمليات تثبيت ماسه هاي روان و بيابان زدايي، سه كانون بحراني فرسايش بادي در سرخس مهار شد.
مديركل منابع طبيعي استان خراسان با بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: به طور كلي در سطح كشور ۱۸۲ منطقه بحراني فرسايش بادي در ۱۴ استان بياباني كشور شناسايي شده است كه تعداد ۳۰ كانون آن مربوط به استان خراسان است كه سطحي معادل يك ميليون و ۹۵۸ هزار هكتار را در بر گرفته است.
مهندس فرامرز زينب پور در ادامه افزود: از ۳۰ كانون بحران شناسايي شده تعداد سه كانون به نام هاي بازتپه، پاسگاه مرزي خانگيران گنبدلي و صمدآباد در اين منطقه واقع شده است كه با انجام عمليات مختلف تثبيت ماسه هاي روان و بيابان زدايي ۲۴۳ هزار هكتار از عرصه هاي بياباني اين منطقه از حالت بحراني در حال خارج شدن است.
زينب پور در مورد اهداف اين طرح گفت: حفاظت از منابع عظيم اقتصادي شهر سرخس و تأسيسات گاز، فرودگاه، راه آهن، گمرك، منطقه ويژه تجاري سرخس، اماكن مسكوني و محورهاي مواصلاتي در مقابل هجوم ماسه هاي روان، حفاظت از منابع آب و خاك منطقه، جلوگيري از گسترش بيابان ها و كاسه هاي نمكي و حفاظت از ساير تأسيسات زيربنايي، مزارع و قنوات از مهمترين اهداف اجراي طرح بيابان زدايي و تثبيت ماسه هاي روان  در سرخس است.
وي در مورد برنامه هاي اجرايي اين طرح اظهار داشت: پس از جمع بندي و تلفيق داده هاي مختلف، جدول شناخت منابع اكولوژيك منطقه تدوين شد. سپس نتايج مطالعات اقتصادي اجتماعي، محدوديت ها و قابليت هاي اقداماتي كه بايد صورت مي گرفت نيز به طرح اضافه شد و جهت اجراي پروژه هاي مختلف يك دوره ۵ ساله در نظر گرفته شد و طي اين مدت عمليات مختلفي نظير احداث بادشكن، مالچ پاشي، نهال كاري، بذركاري و بذرپاشي، اصلاح و توسعه جنگل هاي پسته، قرق، كپه كاري و قرق حفاظتي نيز انجام شده است.
زينب پور، در مورد اثرات اجراي اين طرح گفت: اجراي اين طرح علا وه برآن كه بر روي تأسيسات زيربنايي اثر مثبتي داشته و آنها را از گزند حركت ماسه هاي روان در امان نگاه داشته است، باعث رونق كشاورزي منطقه نيز شده است. اكنون كشاورزان و دامداران منطقه سرخس با خيال راحت مي توانند به كشاورزي بپردازند و كمتر از بابت هجوم ماسه هاي روان و تهديد منابع آب و خاك نگراني دارند. ضمن آن كه با اجراي اين طرح ازز روند مهاجرت مردم منطقه به شهرهاي بزرگ نيز كاسته شده است.
وي افزود: در چند دهه گذشته سرخس يكي از قطب هاي مهم دامداري در استان بود اما با فروپاشي بافت سنتي منطقه در دهه ۴۰ و به دليل اصلاح اراضي، مراتع منطقه به دليل چراي بي رويه و رعايت نكردن قرق به مرور از حيض انتفاع خارج و به تدريج تبديل به كانون هاي بحراني شد، به طوري كه در اثر حركت ماسه هاي روان زندگي براي مردم منطقه بسيار مشقت بار شد و حتي اعتراض ها به استانداري و منابع طبيعي رسيد و دستگاه هاي اجرايي براي مهار بحران، عمليات تثبيت ماسه هاي روان را در منطقه اجرا كردند و خوشبختانه نتايج اجرايي اين طرح بسيار رضايت بخش بود.
مديركل منابع طبيعي استان خراسان در مورد ساير عرصه هاي منابع طبيعي اين استان گفت: خراسان حدود ۲۴ ميليون هكتار وسعت دارد كه نزديك به ۲۰ ميليون هكتار آن عرصه منابع طبيعي است. از اين ۲۰ ميليون هكتار
۶/۱۵ ميليون هكتار عرصه منابع ملي است و
۳/۲ ميليون هكتار رويشگاه جنگلي است كه در اقليم ايران توراني قرار مي گيرد. در كل كشور ۴/۳ ميليون هكتار جنگل ايران توراني وجود دارد كه ۳/۲ ميليون هكتار آن در خراسان قرار دارد.
وي در مورد جنگل هاي ايران توراني افزود: در اين جنگل ها جنگل هاي پسته در شمال خراسان، جنگل هاي ارس در جنوب و جنگل هاي ارغوان در بينالود قرار دارد.
زينب پور در مورد مساحت بيابان هاي خراسان گفت: ۶/۱ ميليون هكتار بيابان صرف در استان وجود دارد اما عرصه هاي متأثر از بيابان ۶/۳ ميليون هكتار وسعت دارند و ۹/۱ ميليون هكتار از اين عرصه در منطقه بحراني قرار دارند و سالانه استان خراسان از محل بيابان ها حدود ۶/۱۲ ميليارد تومان خسارت متحمل مي شود.

صنايع غذايي ايران با ۲/۱ درصد ارزبري بيش از صددرصد ارزآوري دارد
صنايع غذايي ايران با داشتن تنها ۲/۱ درصد ارزبري، براي كشور بيش از صددرصد ارزآوري دارند.
نادر مجرد، عضو انجمن متخصصان علوم و صنايع غذايي ايران با بيان اين مطلب گفت: صنايع غذايي ايران هر ساله به دليل افزايش قيمت تمام شده توليدات از حضور در بازارهاي خارجي بازمانده است.
به گزارش ايرنا، وي افزود: واحدهاي صنايع غذايي توانمندي در كشور وجود دارد كه اكنون علاوه بر عرضه محصولات به بازارهاي داخلي، در بازارهاي كشورهاي همسايه و حتي اروپايي راه پيدا كرده اند، اما نوسانات زياد قيمت مواد اوليه و در نهايت بالا رفتن قيمت تمام شده سبب شده تا يكي پس از ديگري بازارهاي هدف خود در خارج از كشور را از دست بدهند.
مجرد نقش روابط سياسي را در توسعه صادرات بسيار مؤثر خواند و گفت: برخي كشورها كه رابطه سياسي خيلي خوب با ايران ندارند، نرخ تعرفه هاي خود را براي صادرات صنايع غذايي ايران در حد بالايي نگه داشته اند. به عنوان مثال كشوري كه نرخ تعرفه خود را در اين مورد براي ايران ۲۴ درصد درنظر گرفته براي يكي از كشورهاي همسايه ما شش درصد منظور كرده است. وي با بيان اين كه صنايع غذايي ايران به دليل وجود تنوع آب و هوايي از نظر كيفيت و طعم مرغوب تر از انواع مشابه خارجي آن است، تصريح كرد: بسياري از كشورها تمايل به مصرف مواد غذايي ايران دارند و حاضرند براي خريد مواد غذايي ايران قراردادهاي ميان مدت با توليدكنندگان ايراني منعقد كنند، اما مديران واحدهاي صنايع غذايي كشورمان به دليل اطمينان نداشتن از ثبات قيمت مواد اوليه و ساير هزينه ها در طول سال، از عقد اين قراردادها امتناع مي كنند.
وي گفت: در ايران بهاي مواد اوليه صنايع غذايي در طول يك سال چند نوبت تغيير مي كند در حالي كه در كشورهايي چون چين، تركيه و يونان اين گونه نيست و علاوه بر ثبات قيمت مواد اوليه توليدكنندگان مواد غذايي از يارانه هاي صادراتي بهره مند هستند، از اين رو به راحتي بازارهاي هدف را تصاحب مي كنند.

رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي خطاب به نشست گروه هشت:
كمك كشورهاي ثروتمند به فقرا حذف موانع تجاري محصولات كشاورزي آنهاست
رئيس جمهور آفريقاي جنوبي خطاب به نشست كشورهاي صنعتي گروه هشت گفت: اگر كشورهاي صنعتي بخواهند كمكي به كشورهاي فقير بكنند، راه آن اين است كه موانع تجاري محصولات كشاورزي اين كشورها را بردارند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تابومبكي رئيس جمهور آفريقاي جنوبي گفت: اگر كشورهاي صنعتي بخواهند فقر را از كشورهاي فقير ريشه كن كنند بايد به كشورهاي فقير اجازه دهند تا آزادانه محصولات كشاورزي خود را به كشورهاي توسعه يافته صادر كنند.
وي از سران كشورهاي توسعه يافته خواست تا وعده هاي خود مبني بر ارائه كمك هاي خود براي توسعه اين كشورها را عملي سازند.
بنابراين گزارش، كمك هاي مذكور براي توسعه پروژه هاي كشاورزي، آب، بهداشت عمومي، آرامش، امنيت و ثبات در اين كشورها وعده داده شده بود.
وي در پايان اين گزارش گفت: بانك جهاني ميزان يارانه كشورهاي صنعتي به كشاورزان اين كشورها را سالانه ۳۵۰ ميليارد دلار برآورد كرده است كه اين ميزان يارانه كشاورزي كشورهاي در حال توسعه را نابود كرده است.

آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
رويداد
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |