مديركل امور اصناف و بازرگانان:
نمايندگي هاي توزيع كننده و فروشنده كالاهاي خارجي مشمول قانون نظام صنفي هستند
نمايندگي هاي شركت هاي خارجي توزيع كننده يا فروشنده كالاهاي خارجي، مشمول قانون نظام صنفي مي باشند.
مدير كل امور اصناف و بازرگانان، ضمن بيان اين مطلب در گفت وگو با نشريه اصناف ايران افزود: نمايندگي هايي كه اقدام به فروش يا توزيع كالاهاي خارجي در كشور كنند براي ادامه فعاليت، مشمول قانون نظام صنفي مي باشند كه براين اساس بايد به اتحاديه مربوطه مراجعه كرده و پروانه كسب دريافت كنند.
سيدحسين فرجي در ادامه گفت: همچنين كليه شركت هاي خارجي و نمايندگي هاي فعال آنها در ايران بايد مجوز فعاليت خود را از اداره كل امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني دريافت كنند.
وي افزود: در صورتي كه شركت خارجي يا نمايندگي آن مجوز فعاليت را تا تاريخ ۱۵/۳/۸۲ دريافت نكرده باشد، كالا يا خدماتي كه توسط آن شركت يا نمايندگي ارائه مي شود، مشمول قوانين كالاي قاچاق است.
او گفت: اين آيين نامه در پي تصويب تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۸۲ مبني بر اين كه كليه اشخاص حقيقي و حقوقي عرضه كننده كالا و خدمات خارجي در ايران موظف شده اند در چارچوب ضوابط و مقررات با داشتن نمايندگي رسمي، كالا و خدمات خود را ارائه دهند، تنظيم و به تمامي سازمان هاي ذي ربط ابلاغ شده است.
فرجي با اشاره به دستورالعمل نحوه توزيع كالا و خدمات شركت هاي خارجي در ايران اضافه كرد: اين شركت ها موظفند پس از ثبت شركت در اداره ثبت شركت ها به اداره كل امور اصناف و بازرگانان مراجعه كرده و مدارك زير را تحويل اين اداره كنند:
۱- ارائه آگهي تأسيس شعبه شركت خارجي در كشور.
۲- كپي برابر اصل شده از اظهارنامه، ثبت و تصديق ثبت و اساسنامه شعبه شركت خارجي و آخرين تغييرات ثبت شده (در صورت موجود بودن) شعبه شركت خارجي.
۳- فتوكپي كارت بازرگاني و كارت عضويت در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران.
۴- نوع و مشخصات كالا يا خدمات مورد عرضه شركت.
۵- ارائه معرفي نامه از دستگاه دولتي در صورتي كه داراي قراردادي با آن دستگاه باشد.
۶- اعلام ليست مراكز خدمات پس از فروش و مراكز مجاز سرويس در كشور در مورد كالاهاي بادوام.
۷- تعداد نيروي شاغل.
براساس اين گزارش در صورتي كه شخص حقيقي نماينده يك شركت باشد، طبق اين آيين نامه بايد مدارك زير را به اداره كل امور اصناف و بازرگانان تحويل دهد:
۱- فتوكپي قرارداد نمايندگي با شركت خارجي كه به تأييد سفارت يا نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در آن كشور برسد، پس از ترجمه رسمي به فارسي و تأييد اداره فني دادگستري كپي و اصل ترجمه آن به وزارت بازرگاني ارائه شود.
۲- فتوكپي كارت بازرگاني و كارت عضويت نمايندگي در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن.
۳- فتوكپي شناسنامه.
۴- ارائه معرفي نامه وزارتخانه ذي ربط (در صورتي كه قرارداد با دستگاه مربوطه منعقد شده باشد).
۵- نوع و مشخصات كالا يا خدمات مورد عرضه نمايندگي.
۶- اعلام ليست مراكز خدمات پس از فروش و مراكز مجاز سرويس در كشور در مورد كالاهاي بادوام.
۷- آدرس محل سكونت نماينده و محل نمايندگي.
بر همين اساس كليه اشخاص حقوقي كه نمايندگي شركت خارجي در ايران را در اختيار دارند، علاوه بر اين كه موظفند آگهي تأسيس شركت را به اداره كل امور اصناف و بازرگانان ارائه دهند، مدارك زير را نيز بايد به همراه آگهي تسليم اين اداره كنند:
ارائه كپي برابر اصل اساسنامه و اظهارنامه در شركت هاي سهامي خاص، تقاضانامه و شركت نامه در شركت هاي با مسؤوليت محدود و تقاضانامه در مؤسسات و كپي برابر اصل از آخرين تغييرات ثبت شده در صورت موجود بودن، فتوكپي قرارداد نمايندگي با شركت خارجي كه به تأييد جمهوري اسلامي ايران در آن كشور برسد و پس از ترجمه رسمي به فارسي و تأييد اداره فني دادگستري، كپي و اصل آن به وزارت بازرگاني
- اداره كل امور اصناف و بازرگانان- ارائه شود، ارائه معرفي نامه وزارتخانه ذي ربط (در صورتي كه قرارداد با دستگاه مربوط منعقد شده باشد)، فتوكپي كارت بازرگاني و كارت عضويت نمايندگي در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن، نوع و مشخصات كالا يا خدمات مورد عرضه نمايندگي و اعلام ليست مراكز خدمات پس از فروش و مراكز مجاز سرويس در كشور در مورد كالاهاي بادوام.
|