شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۷۶ - jun . 14, 2003
«دربي» پنجاه و چهارم معمولي و مثل هميشه جنجالي
پرسپوليس به طلسم تساوي ها خاتمه داد
018565.jpg
پرسپوليس ۲- استقلال يك
گل ها: يحيي گل محمدي و بهنام ابوالقاسم پور براي پرسپوليس و عليرضا اكبرپور براي استقلال
داور: ولاديمير هريناك كمك ها: ماريان روژبارسكي و رومن چاباي (هر سه از اسلواكي)
اخطار: عليرضا اكبرپور، محمود فكري، عليرضا منصوريان (استقلال) و يحيي گل  محمدي و افشين پيرواني (پرسپوليس)
اخراج: علي سامره و فرزاد مجيدي (استقلال)
تماشاگر: نزديك به هشتاد هزار نفر گروه ورزشي: جدال پنجاه و چهارم استقلال و پرسپوليس هم نكته بديع و تازه اي را با خود به همراه نداشت، هر چند كه پرسپوليس به طلسم تساوي هاي چندساله دو تيم خاتمه داد. خيلي ها را اعتقاد بر آن بود كه با توجه به قهرماني زودهنگام سپاهان و عدم تأثير امتيازهاي اين بازي در قهرماني دو تيم شايد باعث شود تا تماشاگران براي نخستين بار شاهد يك بازي زيبا و كم تنش از سوي دو تيم پرطرفدار باشند اما باز هم اثبات شد كه هرگز بازيكنان اين دو تيم نمي توانند به دليل چربش حساسيت بر ساق ها همه توانايي هاي فني خود و فوتبال ايران را به نمايش بگذارند. چنين بود كه در اين بازي هم بارها كارت زرد و قرمز در ميدان روئيد كه سهم استقلال تحليل رفته از نظر بدني به مراتب بيشتر از رقيب سنتي اش بود.
پرسپوليس شايسته برد بود، چرا كه پروين آگاه تر از هميشه مهره چيني كرد و جسارت بيشتري از خود به خرج داد. برعكس تيم پورحيدري از نظر تاكتيكي چيزي نداشت و جدا از ضعف بدني بازيكنان از نظر جسارت هم كاملاً افت كرده نشان مي داد.
تحولي كه اشميت در تمرينات پرسپوليس ايجاد كرد، در اين بازي به خوبي حس شد.
دليل باخت استقلال را هم نبايد در ده نفره شدن اين تيم جستجو كرد، بلكه استقلال يازده نفره هم تا هنگام اخراج فرزاد مجيدي از بازي،كاملاً تحت تأثير پرسپوليس قرار داشت و روحيه تهاجمي پرسپوليس در اين بازي معمولي و بدون بار فني هم مشهود بود. از غائبين سرشناس دو تيم در «دربي» پنجاه و چهارم بايد از داود فنايي، بهروز رهبري فرد و محمدخرمگاه ياد كنيم.
دقايق حساس
* با وجود تهاجمي ظاهر شدن پرسپوليس در شروع بازي و گرفتن نخستين كرنر، نيكبخت واحدي در دقيقه۶ صاحب فرصت مناسبي در دهانه دروازه پرسپوليس شد و در حالي كه فرشيد كريمي از دروازه خارج شده بود، ضربه اش با برخورد به بدن خان محمدي راهي به چارچوب پيدا نكرد.
* پرسپوليس بلافاصله در دقيقه ۱۱ از سمت چپ زمين با ضربه اي از راه دور دروازه استقلال را هدف گرفت كه توپ با اختلاف ناچيز به كنار تيرك عمودي دروازه خورد.
* پرسپوليس كه بسيار پراشتها نشان مي داد سرانجام روي ضربات كرنر پياپي با اشتباه خط دفاعي استقلال و طباطبايي در دفع توپ به گل برتري رسيد. زننده اين گل، گل محمدي مدافع پيش تاخته پرسپوليس بود.
* در دقيقه ۲۰ پرسپوليس مي توانست روي ضربه ايستگاهي اسدي اندوخته گل خود را افزايش دهد. توپ نواخته شده به سمت مخالف دروازه استقلال با نوك انگشتان طباطبايي به سمت خط كرنر هدايت شد.
* استقلال بعد از دريافت گل چندبار با ضربات آرام و كم جان اكبري و مؤمن زاده بخت خود را براي زدن گل مساوي آزمايش كرد كه همه گاه كريمي با تسلط توپ را به آغوش كشيد.
* احمد مؤمن زاده بهترين بخت گل تساوي استقلال را در دقيقه ۳۴ در حالي كه فقط خودش بود و دروازه بان پرسپوليس به شكلي ناشيانه  از دست داد. جالب آنكه همين بازيكن ثانيه هاي بعد يك بار ديگر صاحب فرصتي استثنايي شد كه ضربه اش با برخورد به پاهاي كريمي به كرنر رفت.
* كريم باقري پس از آنكه چندبار فرصت هاي خوب را در پشت محوطه هجده قدم از دست داد، در دقيقه ۳۷ ضربه اي سنگين را روانه دروازه استقلال كرد كه طباطبايي با مشت به سختي توپ را دور كرد.
* استقلال در اواخر نيمه اول پس از اخراج فرزاد مجيدي روي ضدحمله با مؤمن زاده مي توانست به گل مساوي دست پيدا كند، اما مهاجم عجول استقلال با وجود مانوري ديدني ضربه اش با اصابت به پاي پيرواني به كرنر رفت.
نيمه دوم بر خلاف نيمه اول كمتر صحنه ديدني داشت و توپ بيشتر در ميانه ميدان ضربه خورد. با اين وجود پرسپوليس در دقيقه ۵۰ روي ضربه نواخته شده ايستگاهي كريم  باقري كه با برخورد به پاهاي هاشمي نسب كمانه كرد، در دهانه دروازه استقلال با بهنام ابوالقاسم پور به گل دوم رسيد.
تمامي تلاش استقلال براي جبران گل هاي خورده يك بار ثمر داد كه عليرضا اكبرپور روي پاس رو به جلوي مؤمن زاده در حالتي مشكوك به آفسايد با پشت سر گذاشتن مدافعان و فرشيد كريمي توپ را به قعر دروازه پرسپوليس فرستاد.

بسكتبال باشگاههاي غرب آسيا
ذوب آهن براي صنام جواز صعود گرفت
گروه ورزشي: در پايان بازيهاي بسكتبال باشگاه هاي غرب آسيا در تهران، صنام از ايران موفق به صعود به مرحله نهايي اين مسابقات شد.
صنام صعود خود را مرهون تلاش و جنگندگي ديگر نماينده كشورمان ذوب آهن بود كه در آخرين روز و در شرايطي كه همگان «آره نا» از اردن را تيم صعود كرده از پيش مي دانستند شكست داد.ذوب آهن كه قبل از رويارويي با «آره نا» به سختي از صنام شكست خورده بود وبه رغم برتري مقابل الرياضي شانسي براي صعود نداشت، براي جبران شكست صنام و راهيابي اين تيم به مرحله نهايي سنگ تمام گذاشت. «آره نا» از اردن كه با دو پيروزي پياپي مقابل الرياضي ديگر تيم هموطن خود و صنام غرق در روياي صعود بود در سد تيمي از خود گذشته بنام ذوب آهن كم  آورد و در نهايت با پذيرش شكست از خوش خيالي صعود پيش هنگام درآمد.ذوب آهن با نتيجه ۷۳ بر ۶۷ آره نا را مغلوب كرد.
حالا در پي صعود تيمهاي ملي بزرگسالان، جوانان و نوجوانان،نماينده باشگاه هاي ايران نيز پس از سالها دوري به مرحله نهايي جام باشگاه هاي آسيا راه پيدا كرد.صنام صبح ديروز توانسته بود الرياضي را با برتري خوب شكست دهد.

خبرهايي از واليبال
تيم هاي واليبال ساحلي ايران در راه تورهاي اروپايي
گروه ورزشي: واليباليست هاي ساحلي ايران پايشان در حال باز شدن به تورنمنت هاي اروپايي است. در همين رابطه «محمود حداد» رئيس كميته واليبال ساحلي ايران اعلام كرد، قهرمان مسابقات اين هفته كيش كه تحت عنوان جام صبا باطري برگزار مي شود، مي تواند با هماهنگي به عمل آمده در يكي از تورهاي اروپايي شركت كند. البته وي اين نكته را هم اضافه كرد كه بار مالي حضور در چنين تورنمنت هايي برعهده خود باشگاه هاست.
ليگ برتر ۸ تيم خود را شناخت
در آخرين نشست اعضاي كميته فني فدراسيون واليبال كه پيرامون تعداد تيم ها و چگونگي برگزاري ليگ برتر تشكيل شده حاضرين رأي به حضور قطعي ۸ تيم دادند و حضور چهار تيم ديگر را به جلسه روز دوشنبه اين هفته موكول كردند. پيكان، صنام، پاس و برق (همگي از تهران)، نئوپان گنبد، ذوب آهن اصفهان ،قند شيروان و پگاه اروميه ۸ تيمي بودند كه توانستند نظر اعضاي كميته را به خود جلب كنند. از جمع ۵ تيم سايپا و دخانيات از تهران، شوراي شهر گنبد، فولاد خوزستان و شهرداري بوشهر نيز چهار تيم ديگر شركت كننده در رقابت هاي اين فصل ليگ برتر انتخاب خواهند شد.
حمايت همه جانبه سازمان ورزش از واليبال
رئيس فدراسيون واليبال همه چيز را براي برگزاري آبرومندانه رقابت هاي جهاني جوانان در تهران مطلوب توصيف كرد. محمدرضا يزداني خرم با اعلام كمك سازمان ورزش و مهندس مهرعليزاده در تهيه دو تخته روكش براي دو سالن ۱۲ هزار نفري و سالن فدراسيون گفت: ما به پشتوانه حمايت همه جانبه رئيس سازمان ورزش قبول ميزباني كرديم و دلمان مي خواهد همانند مسابقات گذشته نام ايران در صدر بهترين ميزبانان جهاني واليبال قرار  گيرد.

خبرهايي از وزنه برداري
«حسين رضازاده» امروز در نروژ وزنه مي زند
گروه ورزشي: امروز چهارمين دوره مسابقات وزنه برداري سنگين وزنهاي جهان تحت عنوان جام «گالا استين گريم ست» در شهر فورد نروژ برگزار مي شود و حسين رضازاده، قويترين مرد جهان تنها دعوت شده از ايران در اين پيكارها شركت مي كند.
اين رقابتها كه با همكاري فدراسيون وزنه برداري نروژ و فدراسيون جهاني برگزار مي شود يكي از رقابتهاي كسب سهميه المپيك است.
به نفراتي كه در اين رقابت ها ركوردهاي اول تا سوم جهان را بشكنند بترتيب ۵۰۰۰، ۲۵۰۰ و ۱۷۰۰ دلار جايزه تعلق مي گيرد و به هر ورزشكاري كه به امتياز تعيين شده مسابقات برسد، ۲۰۰ دلار اهدا خواهد شد.
محمدحسين برخواه : در ايتاليا به يك وزن بالاتر مي روم
ملي پوش دسته ۷۷ كيلوگرم تيم وزنه برداري ايران مي گويد: در مسابقات وزنه برداري دانشجويان جهان در يك وزن بالاتر به ميدان خواهم رفت.
«محمدحسين برخواه» افزود: با توجه به اينكه مي بايست در رقابتهاي قهرماني آسيا و جهان وزن كم كنم با صلاحديد مربيان در پيكارهاي دانشجويان جهان كه در ايتاليا برگزار خواهد شد در وزن ۸۵ كيلوگرم به مصاف حريفان مي روم.
دارنده مدال برنز هفتاد و دومين دوره مسابقات وزنه برداري جهان در ورشو لهستان با مطلوب توصيف كردن اردوي آمادگي اردبيل گفت: هم اكنون در شرايط مطلوبي بسر مي برم و با تمرينات مداومي كه انجام مي دهم در يك ماه آينده به شرايط ايده آل خود دست خواهم يافت.
اردوي جوانان در چالوس برپا مي شود
اردوهاي سطح درياي تيم وزنه برداري جوانان ايران اوايل هفته جاري در چالوس آغاز خواهد شد. «مسعود قاسمي» مربي تيم وزنه برداري جوانان ايران ديروز گفت: ملي پوشان جوان ايران پس از آنكه نتوانستند به رقابتهاي جهاني مكزيك اعزام شوند از نظر روحي و رواني دچار مشكلات عديده اي شده اند. وي با بيان اينكه اردوهاي تيم وزنه برداري جوانان ايران تا اعزام تيم به مسابقات جوانان آسيا بطور مستمر ادامه خواهد يافت، گفت: در آخرين مرحله از اردوها، ۸ وزنه بردار براي شركت در رقابتهاي قهرماني آسيا كه در مردادماه سال جاري در اندونزي برگزار خواهد شد، معرفي مي شوند.

نخستين سمينار «علم و كشتي» امروز برگزار مي شود
گروه ورزشي: نخستين سمينار «علم و كشتي» با مشاركت دفتر تحقيقات و امور فرهنگي سازمان تربيت بدني، علوم ورزشي آكادمي ملي المپيك و فدراسيون كشتي صبح امروز در محل سالن كنفرانس آكادمي ملي المپيك برگزار مي شود. در خلال برگزاري اين سمينار از حاج عبدالحسين فعلي (قديمي ترين مربي كشتي جهان در حال حاضر) و پروفسور استاد امير حميدي (رئيس انستيتوي بين المللي كشتي ايران) تقدير به عمل مي آيد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |