چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۰
از صيد ماهي تا شكار انبه
003055.jpg

هر سال زمزمه هاي بهار كه شروع مي شود صيادان نقاط جنوبي كشور بادبان هاي خود را پايين مي كشند تا براي يك دوره ۵ ماهه ديگر (از ارديبهشت تا پايان شهريور) زندگي ساحل نشيني را محك بزنند. پاييز و زمستان براي اين گروه از افراد دريا تمام زندگي مي شود و ماهي درآمدي است كه بايد معيشت يك سال آنان را تضمين كند. معمولاً رسم بر اين است كه صاحبان لنج هاي دريايي بعد از آن كه چند سفر ۲۰ الي ۴۰ روزه را در قلب دريا و اقيانوس هند سپري مي كنند، كل درآمد حاصل از فروش ماهي را تقسيم بر سه مي كنند كه يك قسمت آن به گروه صياداني تعلق مي گيرد كه همسفران پاييزي و زمستاني اتومبيل هاي چوبي دريا هستند. عكس فوق نيز صيادي را نشان مي دهد كه به تازگي از يك سفر طولاني در آن سوي اقيانوس بازگشته و با بزرگترين موجود دريايي كه اسير او شده است تصويري يادگاري مي گيرد.
003065.jpg


البته صاحبان لنج در چنين ايامي ساحل را به قصد بندر دبي ترك مي كنند كه
تعطيلي فصل صيادي را با واردات ميوه «انبه» جبران كنند. اين هم براي خود اشتغالي است؛ خطي بزرگ از شكار جانوران دريا تا غروب دست چين هاي انبه در جايي به نام دبي.

يادداشت
توليد و ترافيك
افزايش ميزان توليد خودرو در ايران كه به خصوص در سال گذشته شتاب بسيار بالايي يافت و پيش بيني مي شود در سال جاري نيز اين شتاب فزاينده ادامه يابد، به طور جدي ضرورت هماهنگي بين توليد خودرو و اثرات آن بر حمل و نقل و تردد درون شهري را مطرح مي كند. افزايش توليد خودرو به عنوان كارنامه مثبت مديران اين بخش از فعاليت هاي صنعتي معرفي مي شود كه في نفسه منطقي است و حتي قابل تقدير است، اما موفقيت در يك بخش وقتي مي تواند موفقيت در كل اقتصاد محسوب شود كه برنامه جامعي براي هماهنگي بين بخش هاي مختلف وجود داشته باشد و اگر چنين هماهنگي و انسجامي نباشد مي بينيم موفقيت هاي بخشي نمي تواند موفقيت در سطح ملي محسوب شود. شهروندان تهراني در سال جاري به طرز محسوسي مشكل تردد درون شهري و ترافيك سنگين تهران را در مقايسه با سال قبل احساس مي كنند و اين مشكل روز به روز نيز بيشتر و تحمل آن دشوارتر مي شود. اگر امكان تردد و پارك خودرو در تهران وجود نداشته باشد شرايط حل بسياري از مشكلات اساسي اقتصادي و اجتماعي نيز فراهم نخواهد بود. مشكل در افزايش يا كاهش توليد خودرو نيست بلكه مسأله اصلي روشن بودن ضوابط ساماندهي ترافيك تهران است.
«طرح تفصيلي ترافيك تهران» در حال حاضر در دست تهيه است اما اين طرح بايد به عنوان يك قانون لازم الاجرا خيلي سريع تدوين شود و در مراجع ذي صلاح به تصويب برسد تا برنامه توليد خودرو و يا جمع آوري خودروهاي فرسوده در چارچوب اصول و ضوابط اين طرح اجرا شود. به نظر كارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران ظرفيت پذيرش خيابان هاي پايتخت براي تردد خودرو تكميل شده است و بعد از اين افزايش ميزان خودروهايي كه در تهران تردد مي كنند مشكل ترافيك را پيچيده تر خواهد كرد. البته اين بحث به معناي آن نيست كه اگر در حال حاضر ميزان توليد خودرو كاهش يابد مشكل ترافيك حل خواهد شد و همان طور كه گفته شد در همين وضعيت فعلي نيز ظرفيت خيابان هاي تهران براي تردد خودرو پايان يافته است اما به هر حال سياستگذاري براي توليد خودرو بايد هماهنگ با «طرح تفصيلي ترافيك تهران» باشد. در غير اين صورت با توجه به اين كه به طور طبيعي معمولاً ۵۰ درصد خودروهاي توليدي در كشور وارد تهران مي شوند اداره تهران در سال هاي آينده با مشكلات جدي تري مواجه خواهد شد. استراتژي توسعه صنعتي و برنامه توليد خودرو بايد با طرح تفصيلي ترافيك تهران هماهنگ باشد و اين طرح نيز بايد هرچه سريع تر به مرحله اجرا درآيد.

اقتصاد
بانك و بورس
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |