پنج شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۱ - jun . 19, 2003
شهردار تهران:
كيفيت حركت فرهنگي را قرباني هيجانات زودگذر نمي كنيم
گروه شهري: شهردار تهران مهندس رحيم مشائي را با حفظ سمت رياست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به عنوان سرپرست حوزه معاونت امور اجتماعي و فرهنگي منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، دكتر احمدي نژاد در مراسم معارفه اي كه به همين منظور برگزار شد، هرگونه اقدام در زمينه هاي فرهنگي را نيازمند مشاركت و همكاري عمومي ياد كرده و با اشاره به حساسيت و جايگاه تحولات تهران به عنوان الگوي عام مردم و آينه اي از تمامي مناطق كشور و نظام، به آسيب شناسي حوزه فرهنگي پرداخت و مسائلي همچون حاكم شدن نگاه كاسب كارانه در حيطه امور فرهنگي و سطحي نگري و حاكميت قشري نگري در اين عرصه را از چالشهاي مزبور ذكر كرد كه كار فرهنگي را بي اثر مي سازند.
بنا به اين گزارش، شهردار تهران در ادامه افزود: هدف هاي اصلي كه بايستي پي گيري شوند، پيش از هر چيز با ترويج فرهنگ اسلامي آغاز مي شود كه لازمه آن، شناخت اين فرهنگ و پشتوانه عميق آن است.
ما مسلمانيم و ديدگاه اصولي مان نسبت به جوانان، آرمان خواهي، نوآوري و سرنوشت سازبودن اين نسل در هنگامه بحران هاي كشور است و بر اين پايه است كه بايستي برنامه ريزي هاي فرهنگسراها براي جوانان سامان يابد. لذا ما كيفيت حركت فرهنگي را فداي هيجان هاي زودگذر نخواهيم كرد.
وي در ادامه گفت: كار دوم ما ترويج فرهنگ عمومي به ويژه فرهنگ شهروندي و شهرنشيني است و بالاخره هدف سوم گسترش فعاليتهاي جمعي فرهنگي است.
در فرهنگسراها با توجه عميق تر و همه جانبه تري به فرهنگ بايستي كار كرد، نه اين كه تنها به برگزاري كلاس رايانه يا آموزشهاي خاص اكتفا كنيم، بلكه تا حد ارتباطات چهره به چهره، نسبت به ساكنان حوزه فرهنگي تحت پوشش خود مسئوليت داريم. آيا مگر فرهنگ عيادت از بيمار يا حل مشكلات مردم يا ديد و بازديد يا احترام به پدر و مادر جزو فرهنگ ما نيست،  آيا كي و كجا بايستي ترجيح منافع عمومي بر منافع شخصي را بياموزيم و انتقال دهيم؟
احمدي نژاد تصريح كرد: انتظار دارم و اميدوارم با عمل يكپارچه، مسئولانه و علمي در سطح مديريتي از طريق مشاوره و كار اقناعي، بتوانيم در عرصه كار فرهنگي حركتي كنيم كه از دل بجوشد و برخيزد تا بر دل ها بنشيند.
در اين مراسم شهردار تهران از زحمات حجت الاسلام والمسلمين زم در طول مدت تصدي وي به عنوان معاون امور اجتماعي و فرهنگي تقدير و تشكر به عمل آورد.
ملاقات شهردار تهران با هيأتي از كشور چين
همچنين هيات چيني متشكل از معاون وزارت بازرگاني به اتفاق سفير آن كشور در تهران با شهردار تهران ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار موضوع مشاركت چين در گسترش و اجراي پروژه هاي شبكه راه آهن شهري تهران و ساير همكاريهاي فني و فرهنگي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي جيان گو، معاون وزير بازرگاني جمهوري خلق چين و هيات همراه با ابراز تبريك انتصاب شهردار تهران، هدف از اين نشست را توسعه همكاريهاي دوجانبه پكن و تهران دانست.
در اين ديدار هيات چيني با مطرح نمودن مسئله خواهرخواندگي تهران و پكن، مشاركت بيشتر آن كشور در زمينه هاي فرهنگي، فني، محيط زيست و گردشگري را خواستار شدند. اين هيات با اشاره به راه اندازي خطوط ۳ و ۴ متروي تهران، حسن نيت شهرداري تهران را براي اجراي اين پروژه لازم دانست.

طرح شهرداري و ميراث فرهنگي براي حفظ هويت شهر
مجسمه هاي قديمي شهر تهران، مرمت و بازسازي مي شوند
000395.jpg
گروه شهري: مجسمه هاي قديمي تهران در حركتي سازمان يافته توسط سازمان زيباسازي شهر تهران و با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، مرمت و بازسازي مي شوند.
به گزارش «ميراث خبر»، «فريبا علامه» مدير اداره حجم سازمان زيباسازي شهر تهران با بيان اين مطلب گفت: «حفظ و مرمت مجسمه ها و بناهاي يادبود در تهران تاكنون در حاشيه قرار داشته و همواره پس از طراحي و نصب، اين مجسمه ها به حال خود رها مي شدند و سازمان خاصي مسئوليت نگهداري و بازسازي آنها را بر عهده نمي گرفته است. اما در حال حاضر حركتي سازمان يافته براي احيا و بازسازي اين آثار ارزشمند آغاز شده است».
«علامه» مسئوليت اقدامات اوليه جهت ساماندهي و مرمت مجسمه هاي تهران را با سازمان ميراث فرهنگي دانست و افزود: «در حال حاضر بسياري از مجسمه هاي شهر تهران نيازمند مرمت و بازسازي هستند. اما فراهم آوردن پيش زمينه هاي بازسازي اين مجسمه ها در حيطه وظايف سازمان زيباسازي شهر تهران نيست و چنين مسئوليتي در حوزه وظايف ما تعريف نشده است. سازمان زيباسازي پيش از اين نسبت به مرمت مجسمه هاي اين سازمان فعاليت هايي داشته اما حركت جامع از سوي اين سازمان در اين زمينه مدتي است كه شروع شده و متعاقب آن سازمان ميراث فرهنگي نيز گام هايي براي حفاظت بيشتر و همكاري با زيباسازي برداشته است.
وي همچنين با ابراز نگراني از روند رو به افزايش فرسوده و اكسيده شدن مجسمه هاي قديمي تهران به دليل شرايط جوي و آلاينده هاي هوا گفت: «متاسفانه هنوز فرهنگ نگهداري و مرمت مجسمه ها در بين مسئولان نهادينه نشده و با توجه به قدمت تاريخي بسياري از اين مجسمه ها ضروري است كه برنامه ريزان شهري و فرهنگي بودجه مناسبي براي احيا و بازسازي اين آثار ارزشمند اختصاص دهند.»

۱۰ هزار شعبه پست بانك در كشور ايجاد مي شود
گروه شهري: ۱۰ هزار شعبه پست بانك تا پايان سال ۸۳ در سراسر كشور راه اندازي مي شود.
مديرعامل پست بانك ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: پست بانك با تجهيز ۴ هزار دفتر پستي شهري و روستايي در سال جاري و نيز ۶ هزار دفتر در سال آينده، خدمات خرده بانكداري را در مناطق مختلف كشور گسترش مي دهد.
مهندس محمود حسن زاده ضمن استقبال از بخش خصوصي براي راه اندازي و تجهيز اين دفاتر گفت: در حال حاضر ۱۹۰ دفتر پستي بخش خصوصي راه اندازي شده كه برخي خدمات پست بانك را ارائه مي دهد.وي گفت:در حال حاضر ۷۰۸ شعبه پست بانك در كشور داير و فعال است و در آينده نزديك خدمات «پست بانك كارت» به صورت يكپارچه و شبكه اي در سطح كشور ارائه و از قابليت خود پرداز (ATM) برخوردار خواهد شد و از هفته آينده عمليات نصب ۵۰ دستگاه خود پرداز در تهران و مراكز استانها آغاز مي شود.
حسن زاده پست بانك را به لحاظ نظارتي زير نظر بانك مركزي و به لحاظ مالكيتي وابسته به وزارت پست و تلگراف و تلفن دانست.وي گفت: برخي شعب پست بانك با تجهيز به فناوري ارتباطات، خدمات بانكي را به صورت «آن لاين» ارائه مي دهند. از اين گذشته ۴۰۰ ميليارد ريال تسهيلات براي گسترش فناوري اطلاعات اختصاص يافته است.
وي افزود: با بهبود منابع مالي پست بانك اعطاي وام اشتغال و وام جعاله افزايش مي يابد.
مديرعامل پست بانك گفت: مجوز اعطاي دسته چك به مشتركان نيز گرفته شده است و به زودي در اين باره اقدام خواهد شد كه در مرحله اول به شركت هاي وزارت پست و پس از آن در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

صيادان غير مجاز در تالاب انزلي صيد شدند
000400.jpg
تالاب بين المللي انزلي از وجود شكارچيان غيرمجاز كه موجب وارد شدن زيان به محيط اين تالاب شده بودند پاكسازي شد.
اخيراً ۳۵ نفر كه در اين تالاب مبادرت به صيد و شكار غيرمجاز مي كردند، دستگير شدند.
تالاب بين المللي انزلي از مهمترين
زيستگاه هاي آبزيان ساحل جنوبي درياي خزر به شمار مي رود كه نقش مهمي در تكثير طبيعي ماهيان دارد.
اين تالاب در سال ۱۳۵۹ در كنوانسيون رامسر به عنوان تالاب بين المللي شناخته شده است كه تحت حفاظت قرار دارد.

كارگاه آموزشي «پاكسازي كوهستان»
000405.jpg
مسئول روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران گفت: در راستاي حفاظت از محيط كوهستان با همكاري جبهه سبز، كارگاه  آموزشي «پاكسازي محيط كوهستان»امروز برگزار مي شود.
«كاظم داودي» هدف از اجراي اين طرح را ارائه روشهاي مناسب از سوي كارشناسان و پژوهشگران زيست محيطي در خصوص پاكسازي محيط كوهستان عنوان كرد.وي افزود: توجه به مسائل حفظ محيط كوهستان در ايران از سال ۱۳۶۷ بصورت جدي مورد بررسي قرار گرفته كه اين خود سرآغازي براي حفاظت از كوهستان و منابع زيست محيطي آن شده است.وي اظهار داشت: در اين كارگاه آموزشي دو روزه، شركت كنندگان با آخرين مراحل حفظ محيط كوهستان، جمع آوري مناسب زباله هاي برجاي مانده در كوه ها، ايجاد برنامه ريزي مدون جهاني در پاكسازي كوهستان آشنا مي شوند.

انتصاب معاون جديد خدمات شهري شهرداري تهران
گروه شهري: طي حكمي از سوي دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، مهندس محمدجواد محمدي زاده به سمت معاون خدمات شهري شهرداري تهران منصوب شد.
در بخشي از اين حكم آمده است: «پيگيري، هماهنگي و تقويت مناطق شهرداري در ارتباط با حوزه خدمات شهري، گسترش و نگهداري پارك ها و فضاي سبز شهر تهران، اتخاذ تدابير لازم در جهت آراستگي و زيبايي شهر، ايجاد ميادين و مراكز عرضه و فروش ميوه و تره بار، خودرو، اجناس و ارزاق عمومي و نظارت بر عملكرد صحيح و مطلوب آنها در جهت رفاه حال شهروندان، بازيافت و تبديل مواد زائد جامد با استفاده از فناوري هاي پيشرفته و پاك سازي و سالم سازي هميشگي محيط هاي شهري از اهم مسئوليت هاي جنابعالي مي باشد.
مهندس محمدي زاده سابقه فعاليت هاي اجرايي از جمله استانداري لرستان را در كارنامه خود دارد.

با احداث كمربندي مشكل يك سوم ترافيك تهران حل مي شود
بااحداث  كمربندي  ۱۶۰ كيلومتري  تهران ، علاوه  بررفع  ترافيك  شهرهاي حاشيه اي ،
يك سوم  ترافيك  پايتخت  نيز حل  مي شود و خودروهاي  عبوري  بدون  ورود به  شهر از حاشيه  تهران  عبور خواهند كرد.
«علي الله وردي» مدير كل  راه  و ترابري  استان  تهران  ديروز به  ايرنا گفت : احداث  اين  پروژه  مهم  به  دنبال  تحويل  كمربندي  فعلي  بزرگراه آزادگان  به  شهرداري  تهران  دنبال  مي شود.
وي  گفت :كمربندي  تهران  از ساوجبلاغ  شروع  و پس  از گذر از دشت  جنوبي  كرج ،رباط كريم ، شهريار، ري ، ورامين  و پاكدشت  به  منطقه  بومهن  وصل  خواهد شد. الله  وردي  بااشاره  به  انجام  كارهاي  اجرايي  اين  كمربندي  گفت : طراحي اين  پروژه  توسط وزارت  راه  و ترابري  انجام  شده  كه  در بودجه  امسال  موردموافقت  قرار نگرفت  كه  اميدواريم  در سال  آينده براساس  موافقت  سازمان  مديريت و برنامه ريزي  كشور به  مناقصه  عمومي  برود.
وي گفت : اين  كمربندي  پس  از گذر از قسمت  جنوبي  فرودگاه  بين المللي  امام  خميني  (ره ) به  طرف  اتوبان هاي تهران  به  قم  و ساوه  امتداد مي يابد.
وي  گفت : تهران  شديدا به اين  كمربندي  نياز دارد و مااعتقاد داريم  احداث اين  پروژه  در باز شدن  گره  ترافيكي  شهر تهران  موثر خواهد بود.
وي  در خصوص  پروژه هاي  در دست  اجراي  اداره  كل  راه  و ترابري  استان  تهران گفت : كار احداث  باند دوم  جاده  فيروزكوه  در پنج  قطعه  آغاز شده  كه  بر روي قطعه  اول  از رودهن  تا گردنه  گدوك  مشغول  كار هستيم  و درآينده  نزديك  بااعتباري  قريب  به  ۱۰۰ ميليارد ريال  چهار قطعه  بعدي  آن به  پيمان  مي رود.

شهرداري بازي رايانه اي اتومبيل راني توليد كرد
براي  نخستين  بار در كشور بازي  رايانه اي  اتومبيلراني  با هدف  آموزش صحيح  رانندگي  از سوي  سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  توليد شد.
به  گزارش  روابط عمومي  اين  سازمان ، بازي  مذكور درزمينه  آموزه هاي  ترافيكي و به  منظور آموزش  رعايت  قوانين  عبور و مرور به  كودكان  و نوجوانان  تهيه  شده است . بنابراين  گزارش ، صحيح  راندن  و احترام  به  مقررات  آمد و شد در كنار سرعت  همراه  با دقت  در رانندگي  از جمله  نكات  مثبتي  است  كه  در طراحي  اين  بازي  رايانه اي  مدنظر قرار گرفته  است .
همچنين  عدم  بهره مندي  از فناوري  خارجي  و بهره گيري  از توان  علمي  و دانش حرفه اي  كارشناسان  و متخصصان  داخلي  در كليه  مراحل  طراحي  ، ساخت  و توليد ازديگر نكات  مثبت  اين  بازي  آموزشي  ذكر شده  است . دربازي  رايانه اي  مذكور كه  «شهران  ۱» نام  دارد نمادهايي  از شهر تهران از جمله  برج  يادمان ، مجموعه  ورزشي  آزادي ، برج هاي  سامان ، سازمان  ترافيك  وپارك  آموزش  ترافيك  به  نمايش  در آمده  است .
بازي  رايانه اي  يادشده  با توجه  به  اهداف  آموزشي  و فرهنگي  سازمان  ترافيك و در راستاي  ارتقاي  فرهنگ  ترافيك  از سوي  روابط عمومي  اين  سازمان  توليدشده  است .

نصب تابلوي پزشكان در معابر و حاشيه خيابان ها ممنوع است
گروه شهري: رئيس  زيباسازي  شهرداري  منطقه  ۱۷ تهران  گفت : نصب  تابلوي  پزشكان  در معابر، فضاهاي  سبز و حاشيه  خيابان ها ممنوع  است .
«مهدي  غلامي » افزود: اين  تابلوها باعث  تجاوز به  معابر و اغتشاشات  بصري  و مانع  رفت  وآمد اتومبيل ها شده  است .
وي  تصريح  كرد: قانون  نظام  پزشكي ، هر پزشك  را موظف  به  داشتن  يك  تابلو كه  در آن  نام  و تخصص  وي  درج  شده ، كرده  است .
وي  خاطر نشان  كرد: ناهماهنگ  و ناهمخوان بودن  اين  تابلوها سبب  بوجودآمدن  انواع  تابلوهاي  افقي  و عمودي  و حتي  ديوارنويسي  در محل هاي  غيرمجاز در سطح  شهر شده  كه  اين  امر چهره  شهر را نازيبا كرده  است . وي  اظهارداشت : با توجه  به  ماده  ۱۱۰ قانون  شهرداري ها، نصب  هر گونه  آگهي  تبليغاتي  بر روي  در و ديوار سطح  شهر ممنوع  بوده  و پزشكان  براي  توجيه  اقدام  خود به  ضابطه هاي  نظام  پزشكي  استناد مي كنند.
اين  مقام  مسئول  در شهرداري  تهران  افزود: براي  حل  اين  موضوع ، شهرداري  در برخي  از مناطق  اقدام  به  نصب  تابلوهاي  پرچمي  شناسايي  معابر كرده  كه  ابتداي  خيابان  و كوچه هايي  كه  در آن  كلينيك  يا مطب  پزشك  وجود دارد را با فلش  مشخص كرده  است .

اهداء خودرو به برگزيدگان كنكور ۸۲
گروه شهري : شهرداري منطقه ۶ تهران به برگزيدگان كنكور سال جاري كه از اين منطقه تهران باشند، خودرو پرايد اهدا مي كند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۶ تهران، شهرداري اين منطقه به منظور ارتقاء و اعتلاي سطح علمي دانش آموزان مدارس و پيش دانشگاهي هاي محدوده منطقه ۶، به برترين هاي كنكور ۸۲ تعدادي خودرو اهدا مي كند.
مهدي تبريزي مدير روابط عمومي شهرداري منطقه ۶ اعلام كرد: اين خودروها به نفرات اول و دوم قبولي كنكور سراسري سال ۸۲ از مدارس و پيش دانشگاهي هاي محدوده منطقه ۶ در هر يك از چهار گروه رياضي، تجربي، علوم انساني و هنر اهدا خواهد شد.

وام بازسازي مناطق فرسوده و قديمي به پنج شهر اختصاص يافت
ايرنا: مدير كل دفتر فني وزارت كشور اعلام كرد كه از محل بند د تبصره ۱۶ قانون بودجه كل كشور اعتباري به منظور بازسازي و ساماندهي بافت قديمي شهرهاي بزرگ اختصاص داده مي شود.
سيد جمال الدين هدايت زاده گفت: مبلغ كل اعتبار بهسازي مناطق فرسوده كشور ۳۰۰ ميليون دلار است كه سهم هر شهر براساس ميزان قابليت ها، توانايي ، مشاركت و سهم آورده هر شهرداري تخصيص داده مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |