دوشنبه ۲ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۸۵
يك چايكار گيلاني:
حكايت توليد چاي مثل حكايت توليد خودرو در ايران است
تعريفي كه اكنون براي تعيين قيمت برگ سبز چاي از آن استفاده مي كنند، تعريف ۴۰ سال پيش است.
حسين ابراهيمي يكي از چايكاران گيلاني با بيان مطلب فوق گفت: چند درصد از چاي هاي تحويلي بايد با قيمت استاندارد خريداري شود؟ با توجه به اين كه در فصل بهار چاي تحويلي از نوع مرغوب است، نبايد مكانيزم قيمت گذاري برچاي براساس سال هاي خيلي دور باشد؛ اين تعريف مال زماني بود كه اولاً باغ هاي چاي ما هنوز شكل نگرفته بودند، ثانياً بزرگترين چايكار ما ممكن بود ۵ تن توليد داشته باشد، در حالي كه اكنون كوچكترين باغدار ما سه- چهار تن چاي توليد مي كند.
وي افزود: ما نمي خواهيم با مقصر قلمداد كردن كارخانه دار در نوسان قيمت وارد جنگ زرگري بين كارخانه دار و چايكار شويم؛ چرا كه كساني كه در جامعه ما وارد عرصه توليد مي شوند، قابل تقدير هستند؛ فقط نگرش آنها به چاي درجه يك بايد تغيير پيدا كند. با تغيير اين نگرش كشاورز هم متقاعد مي شود با صرف هزينه كمتر، چاي با كيفيتي توليد كند كه به حداكثر قيمت بفروشد.
به گزارش ايسنا، اين كشاورز گيلاني عملكرد دولت در گذشته را ناكارآمد خواند و مدعي شد: شايد اين همه چاي انبار شده نتيجه اين عملكرد ضعيف بوده است. به اين دليل ادامه اين روند غيرممكن بود؛ اكنون نيز طرح خصوصي سازي درصورتي موفق خواهد شد كه هدفمند باشد؛ دولت نقش حمايتي خود را بيشتر و بيشتر كند، براي اين كه چاي محصولي است كه نمي توان آن را زياد نگهداري كرد.
كارخانه دارها به دنبال منافع خودشان هستند و درستش هم اين است. پس دولت بايد با تأمين اتحاديه چايكاران و حمايت از آن، ظلم احتمالي در حق كشاورز را از بين ببرد تا اگر جايي اتحاديه احساس كرد كه در حق كشاورز ظلمي صورت مي گيرد، خود چاي را خريداري كند.
وي تأكيد كرد: چاي روي دامنه كوه ها بهتر عمل مي آيد؛ چون در زمين هاي مسطح تابش بي اندازه آفتاب باعث بازدهي كمتر و درنتيجه توليد پايين و كيفيت نامطلوب مي شود؛ همين امر باعث شد در اين چند سال، بعضي از مزارع مسطح چاي، جاي خود را به كشت برنج بدهند.
وي ادامه داد: حكايت چاي مثل حكايت توليد خودرو در كشور است ما با جلوگيري از واردات چاي، مي خواهيم مدعي شويم چاي ما قابل فروش است.
۲۵ سال از واردات خودرو جلوگيري كرديم و ۲۵ سال هم از دنيا عقب هستيم تا زماني كه فرصت پيوستن به سازمان تجارت جهاني را داريم بايد با كاستن هزينه هاي توليد و تشويق كشاورز براي انجام هرس دوباره بعد از چين اول، به توليد مرغوب تر بينديشيم؛ براي دستيابي به اين مهم بايد تسهيلات بانكي قابل توجهي از سوي دولت به كشاورز اعطا شود تا تمايل هرس مجدد را پيدا كند در غير اين صورت كشاورزان هزينه هرس دوباره را نمي پردازند. فقط چاي چين اول يعني بهاره چاي مرغوب از آب در مي آيد و بقيه چين ها به مراتب وضعيت بسيار نامطلوبي خواهند داشت.
اين چايكار از بيمه نبودن خود گلايه كرد و گفت: در كارخانه ها و ادارات دولتي از رئيس و كارگر همه بيمه هستند اما ما نه؛ حتي در صنعت قاليبافي كارگر قاليباف بيمه است ولي چايكار از اين حق محروم است.
در پايان وي يكي از گلوگاه هايي كه موجب كاهش كيفي چاي مي شود را زماني دانست كه كارخانه دارها در چين پاييزه با تراكم زيادي روبه رو مي شوند و افزود: كارخانه دار هم در فشار است و با جمع عصبي چايكاران كه ساعت  ها منتظر و نگران فروش برگ هاي خود هستند مواجه مي شود. در نتيجه بدون رعايت كردن استانداردهاي لازم، به بهره برداري مي پردازد. اگر اين استانداردها رعايت شود مطمئناً ۷۰ درصد چاي توليد غيربهاره نيز مي تواند مثل چاي بهاره با كيفيت باشد.

در پي افزايش ميزان كشت انواع خشكبار در كشور
امسال خشكبار افزايش قيمت نخواهد داشت 
توليد پسته در كشور براي اولين بار از مرز ۲۵۰ هزار تن گذشت.
سيدمصطفي حسيني، رئيس اتحاديه خشكبار و آجيل فروشان تهران با بيان مطلب فوق گفت: امسال كشت محصول پسته بيشتر از هر سال بوده به طوري كه ميزان برداشت آن به ۲۵۰ هزار تن رسيده است.
وي گفت: از آنجا كه مصرف داخلي ما افزايش خاصي ندارد بيشتر آن به كشورهايي چون دبي، چين، فيليپين و... صادر مي شود و تنها ۳۵ هزار تن آن در داخل كشور مصرف مي شود.
وي در خصوص واردات نيز گفت: تنها جنسي از خشكبار كه نياز آن به واردات احساس مي شود، بادام و مغز بادام و بادام زميني است كه در سطح بازار با نام بادام هاي آمريكايي معروف است ولي از دبي و چين و فيليپين وارد كشور مي شود.
رئيس اتحاديه خشكبار تهران افزود: مردم به علت ظاهر خوب و قيمت ارزان تر اين محصول نسبت به بادام زميني داخلي استقبال بيشتري از آن كرده و آنها را بيشتر خريداري مي كنند و اين در حالي است كه بادام زميني و مغز بادام داخلي از طعم بهتري برخوردار است. وي در خصوص قيمت آنها نيز گفت: قيمت كنوني بادام زميني وارداتي كيلويي ۷۵۰ تومان و داخلي ۱۵۰۰ تومان است.
وي افزود: سال گذشته به علت كاهش شديد مغز گردو در كشور، واردات مغر گردو هم داشتيم كه در سال جاري به علت شرايط جوي خوب و كشت زياد اين محصول، نيازي به واردات نداريم و حتي مي توانيم در زمينه صادرات نيز فعال باشيم.
وي در پايان، ميزان عرضه و تقاضا را متعادل اعلام كرد و گفت: با توجه به تأمين بازار از لحاظ انواع خشكبار، افزايش قيمت پيش بيني نمي شود.

آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
صنعت
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |