چهارشنبه ۴ تير ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۸۷
صنعت
Front Page

خروج از بحران در صنعت نرم افزاري نيازمند فرهنگ سازي است
فرهنگ سازي و ارتقاي آگاهي هاي عمومي جهت احترام به حقوق معنوي پديدآورندگان محصولات نرم افزاري، اصولي ترين و مطمئن ترين اقدام براي پايان دادن به بحران كنوني در عرصه اين صنعت نوپا در كشور است.
محمدرضا طلايي- رئيس اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران- با بيان اين مطلب گفت: تأسيس شركت بازاريابي و فروش محصولات نرم افزاري در خارج از كشور، تأسيس مجموعه اي تحت عنوان «شركت بازاريابي و فروش محصولات نرم افزاري» هم به هدف اصلي كه همانا تأسيس پايانه هاي صادرات نرم افزاري است، كمك مي كند و هم مي تواند با جلوگيري از صرف هزينه هاي مكرر و بسيار توسط شركت ها و متمركز كردن همه توانمندي ها در يك راستا، به طور مؤثري به سمت هدف اصلي پيش رود. مشخصاً منافع اين اقدام پيش از هر چيز به كليه شركت هاي توليدكننده تعلق خواهد گرفت.
وي در گفت وگو با نشريه اتاق بازرگاني افزود: در اين راستا، فروش Online بسته هاي نرم افزاري توليد داخل مي تواند از طريق يك سايت اينترنتي قدرتمند صورت گيرد و جهت بازاريابي پروژه هاي نرم افزاري خارجي ازومه كاملي از توانمندي هاي شركت هاي داخلي توسط اين شركت در قالب يك دايركتوري پويا تنظيم و ارائه شود.
وي معتقد است: آزمايشگاه كنترل و تضمين كيفيت نرم افزار (ايجاد پايانه هاي صادراتي نرم افزار كشور) از مهمترين راه حل هاي اساسي براي رفع مشكل اين اتحاديه است.
او در اين زمينه اظهار داشت: اين گونه شركت ها در تمام كشورهاي دنيا, از سال هاي گذشته مرسوم بوده و به ساير شركت هاي نرم افزاري خدمات ارائه مي دهند.
وي در ادامه افزود: صرفه پايين اقتصادي اين شركت ها و استاندارد نبودن توليد نرم افزار در ايران باعث شده است كه نمونه اين شركت در ايران وجود نداشته باشد. اين سرمايه گذاري و تأسيس شركت اگر با استفاده از تجربيات بزرگان اين امر در دنيا و با معرفي مناسبي در ايران انجام شود- همچنين همراه با دادن گواهينامه هايي باشد كه توسط مراجع كشور پذيرفته شوند- مسلماً به نفع جامعه نرم افزاري كشور، مصرف كنندگان نرم افزارهاي داخلي و صادركنندگان خواهد بود و در جهت صادراتي شدن نرم افزارهاي توليد شده در داخل كشور گامي مؤثر است. نظارت مستقيم اتحاديه نيز به اين امر كمك خواهد كرد.
طلايي با اشاره به اين نكته كه خريد و سوبسيد خريد نرم افزارهاي اصل براي شركت ها يكي از موانع سد راه صادرت و عدم رعايت كپي رايت است گفت: به دليل عدم استفاده شركت هاي توليدكننده از نرم افزارهاي اصل (ORIGINAL) هم شركت از خدماتي مانند پشتيباني فني و رفع اشكالات بهره مند نمي شود و هم سيستم ها و نرم افزارهاي توليد شده در شركت هاي ايراني، قابليت صادرات نخواهند داشت.
وي در ادامه اظهار داشت: در جهت رقابت در بازارهاي جهاني، نياز است كه علاوه بر استاندارد كردن نرم افزارهاي توليدي، قوانين بين المللي توليد نرم افزار در ايران، توسط توليدكنندگان رعايت شود. لذا در قدم اول مي بايست از نرم افزارهاي اصل استفاده كرد.
وي در پايان گفت: اين طرح دو برنامه را دنبال خواهد كرد اول آن كه با خريد عمده اين نرم افزارها، تحت نظر يك مجموعه مانند اتحاديه صادركنندگان نرم افزار، قيمت تمام شده آن بسيار كم شود. دوم آن كه نيمي از هزينه خريد مي تواند به عنوان سوبسيد، توسط اين طرح تأمين شود و شركت ها اين نرم افزارها را به قيمت كم تهيه كنند.

|  اقتصاد  |   بين الملل  |   حمل و نقل  |   رويداد  |   صنعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |