پنج شنبه ۵ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۸۸ - jun . 26, 2003
واشنگتن پست: عراق را بي تجربه ها اداره مي كنند
روزنامه واشنگتن پست از عراق گزارش داد، با گذشت دو ماه از سقوط بغداد، وظيفه مهم و حياتي بازسازي و اداره شهرهاي عراق بر عهده نظاميان آمريكايي است كه تقريبا هيچ كدام از آنان تخصص و آشنايي با امور دولتي و جهان عرب ندارند.
به گفته برخي مقامات آمريكايي مرتبط با اقدامات مربوط به بازسازي عراق پس از جنگ، فقدان افراد ماهر و متخصص براي بازسازي اين كشور موجب به تعويق افتادن از سرگيري و ادامه اقدامات اجرايي در شهرهاي كوچك و خشم و رنجش نزديك به ۲۰ ميليون عراقي شد كه خارج از بغداد زندگي مي كنند.
يك مقام ارشد آمريكايي در اين باره گفت: «اتكا به ارتش براي بازسازي عراق، كار اشتباهي بود، براي اداره چنين اموري به افراد غيرنظامي نياز است، مسأله اين كشور هم سياسي و هم نظامي است و تأكيد بر بعد سياسي مسأله مهم تر و ضروري تر است.»
در ادامه اين گزارش آمده است: تقريبا همه يك هزار نفري كه در دولت غيرنظامي تحت امر آمريكا در بغداد فعاليت مي كنند در مجموعه عظيم كاخ رياست جمهوري در كرانه رود دجله مستقر هستند و در خارج از پايتخت و ساير شهرهاي بزرگ اداره امور داخلي و بازسازي به عهده گروههاي امور غيرنظامي ارتش آمريكا است كه بيشتر آنان سربازان وظيفه هستند.
اين گروهها با هدف تهيه و تدارك كمك هاي اضطراري، رتق و فتق امور آوارگان و انجام اقدامات مربوط به تعمير تأسيسات زيربنايي تشكيل شد و در امور مربوط به بازسازي فرمانداري ها، تشكيل داد گاه ها و پرداخت حقوق دخالتي نمي كنند.
يك افسر ارشد امور غيرنظامي در مركز عراق گفت: «كاري به عهده ما گذاشته شده است كه براي آن آموزش نديده  ايم و در نتيجه آمادگي انجام آن را نيز نداريم.»
بيشتر كاركنان گروههاي امور غيرنظامي سرباز هستند، يونيفورم نظامي بر تن دارند، مسلح هستند، با نفربرهاي زرهي رفت و آمد مي كنند و به فرماندهان خود گزارش مي دهند و ارتباط بسيار محدودي با مسئولان بازسازي امور غيرنظامي در بغداد دارند.
براساس اين گزارش، حضور اين گروه ها و نبود كارمندان غيرنظامي در اين گروه ها، بسياري از عراقي ها را خشمگين و متحير كرده است.
به گفته مقامات مسئول آمريكايي در بازسازي عراق، اتكا به واحدهاي امور غيرنظامي ارتش در خارج از بغداد ناشي از كمبود نيرو در دولت غيرنظامي تحت امر آمريكا در بغداد است.

برمر ، دستگيري سعيدالصحاف را تأييد نكرد
001375.jpg

روزنامه انگليسي «ديلي ميرور» ديروز نوشت، نيروهاي آمريكايي وزير اطلاع رساني سابق عراق را دستگير كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، اين روزنامه اعلام كرد كه عصر دوشنبه محمد سعيدالصحاف در يكي از پستهاي بازرسي در حومه شهر بغداد، دستگير شده است. اين روزنامه در شماره ديروز خود نوشت: صحاف در منزل يكي از بستگانش در بغداد پنهان شده بود.
اين شبكه گفت كه دولت آمريكا تاكنون اين خبر را تاييد نكرده است، اما منابع خبري ائتلاف مي گويند، صحاف حرف هاي مهمي براي گفتن دارد. در همين حال پل برمر حاكم آمريكايي عراق گفت نمي تواند خبر دستگيري صحاف را تأييد كند.نظاميان در زمان مناسب خبر دقيق را اعلام خواهند كرد.
آماده باش انگليسي ها در عراق
در پي قتل شش افسر پليس نظامي انگليس و مجروح شدن هشت نيروي نظامي ديگر در دو واقعه جداگانه در جنوب شرقي عراق، نيروهاي انگليسي در عراق به حالت آماده باش كامل درآمدند.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، اين سنگين ترين خسارت جاني است كه در يك روز به نيروهاي ائتلاف در عراق وارد شده است.
ساكنين شهر امراء در ۲۰۰ كيلومتري شمال بصره مي گويند، غيرنظاميان عراقي به ضرب گلوله اين شش نفر را كشته اند.
001365.jpg

به گفته شاهدان عيني، اين نيروها مشغول جستجو براي يافتن تسليحات در شهر بودند. آنها در اين عمليات با عراقي ها بدرفتاري مي كردند و به سوي زنان و كودكان اسلحه مي كشيدند. بعد از شكايت برخي افراد محلي نيروهاي انگليسي موافقت كردند كه از شدت اين عمليات بكاهند اما چند روز بعد دوباره بر شدت عمل خود افزودند.
در همين حال وزير دفاع انگليس ديروز اعلام كرد، در صورت تقاضاي فرماندهان نظامي بريتانيا در عراق ممكن است سربازان بيشتري عازم آن كشور شوند.
به گزارش ايرنا از لندن «جف هون» در گفتگو با شبكه چهارم راديو بي.بي.سي افزود: مساله حفاظت از جان نيروهاي انگليسي در اولويت برنامه هاي ما قرار دارد لذا بررسي فوري براي ارزيابي تهاجم روز سه شنبه در جريان است.
وزير دفاع انگليس تاكيد كرد كه ۱۹ هزار جنگجو آماده اعزام هستند و هر زمان كه ضرورت داشته باشد اين سربازان به عراق گسيل خواهند شد.
فعاليت سفارت عراق در مسكو
متوقف شد
مقامهاي دولت موقت و اشغالگر عراق فعاليت سفارت اين كشور در روسيه را متوقف كردند.
به گزارش ايرنا از مسكو به نقل از خبرگزاري اينترفاكس يك ديپلمات عراقي مقيم مسكو ديروز با اعلام اين خبر افزود: براساس دستور صادرشده از بغداد، سفارت تمامي فعاليتهاي ديپلماتيك خود را متوقف ساخته است.
به گفته اين منبع كه نام و عنوانش ذكر نشده است عباس خلف سفير عراق در مسكو نيز چندي پيش به بغداد فراخوانده شده است.

هشدار ترك ها به اتحاديه اروپا:
به غذاي ما كاري نداشته باشيد
001380.jpg
براي اهالي استانبول بعد از يك روز پركار، هيچ چيز دلچسب تر از ساندويچ دل و جگر بره نيست. در اين شهر مردم هنگام ناهار بيرون مي روند تا «كوكورچ» (ساندويچي حاوي نان برشته و دل و روده بره) بخورند. اين ساندويچ سنتي همانقدر در تركيه طرفدار دارد كه همبرگر در آمريكا.
در تركيه اي كه به سرعت در حال مدرن شدن است و مسئولان منتخب آن به شدت مشغول آماده كردن كشور براي عضويت در اتحاديه اروپا هستند، كوكورچ به نمادي از غرور ملي تبديل شده است.
وقتي اين خبر پيچيد كه پارلمان اروپا فروش دل و روده، مغز، قلوه و ديگر اعضاي بدن حيوانات را محدود و در مواردي ممنوع كرده است، ترك ها گرد ساندويچ كوكورچ جمع شدند و از آن مانند يكي از اعضاي خانواده كه اتهامي نادرست به آن وارد شده، حمايت كردند. آواز خواندند و تي شرت هايي با تصوير اين غذا به تن كردند و در مقابل دوربين هاي تلويزيوني درباره  آن سخن گفتند.
اكثر ترك ها هنوز اين غذا را مي خورند و به آن به عنوان عاملي براي مقابله با خارجي ها مي نگرند. مدير يكي از توليدكنندگان كوكورچ كه پنج شعبه در استانبول دارد مي گويد: براي ترك ها كوكورچ مثل مورفين است. آنها به اين غذا معتاد هستند. مهم نيست اروپايي ها چه مي گويند. مردم به خوردن كوكورچ ادامه مي دهند. بعد از شيوع بيماري جنون گاوي در دهه ۱۹۹۰، اتحاديه اروپا فروش تعدادي از اعضاء گوسفندان را ممنوع كرد. اين دستورالعمل در يونان ـ يكي از اعضاء اتحاديه اروپا ـ با مقاومت روبرو شد. در يونان ساندويچي مشابه كوكورچ تركي محبوبيت دارد. در اواخر دهه ۱۹۹۰ وقتي تركيه تلاش براي ورود به اتحاديه اروپا را آغاز كرد، بسياري از ترك ها نگران آن بودند كه كوكورچ از فهرست محصولات داخلي اين كشور حذف شود.
با شدت گرفتن اين نگراني، يك خواننده ترك آوازي درباره اين ساندويچ ساخت كه در آن اتحاديه اروپا تصوير عاملي تفرقه افكن ميان يك عاشق و معشوق را داشت.
در يكي از رستوران هاي كوكورچ در بازار اصلي شهر، هنگام ناهار در ميان همهمه مردمي كه مشغول خوردن هستند، صداي سرخ شدن دل و روده بر روي يك فر روباز هم شنيده مي شود. در صف مشترياني كه در انتظار غذا هستند، يك قاضي، يك كارمند، متخصص كامپيوتر و حتي يك بازرس بهداشت دولت ديده مي شود. براي بسياري از ترك ها، به ويژه آنها كه در دوران جواني از روستاها مهاجرت كرده اند، اين غذا حلقه ارتباطي است كه آنها را به سنت هاي گذشته متصل مي كند.
خانواده هاي ترك اين غذا را در خانه تهيه نمي كنند و ساندويچ هاي آماده طبخ هم در فروشگاهها ديده نمي شود.
ترك ها هر روز از اين غذا نمي خورند اما در مقابل رستوران هاي عرضه كننده اين ساندويچ همواره صف هاي طولاني وجود دارد. آنهايي كه در اين صف ها در انتظار خريد كوكورچ هستند مي گويند، ممنوعيت اين غذا برايشان قابل تصور نيست و نمي توانند باور كنند كه روزي نتوانند چنين ساندويچي بخورند.
شايد چنين روزي اصلا پيش نيايد. اتحاديه اروپا در حال بررسي بازبيني اين ممنوعيت و شامل شدن آن تنها براي گوسفندان پير است.
صاحب يكي از رستوران هاي ترك مي گويد، حتي بروكرات هاي مستقر در بروكسل هم نمي توانند، اين غذاي خوش طعم تركي را نابود كنند؛ زيرا در صورت قطعيت يافتن ممنوعيت آن، ترك ها به تهيه اين غذا در خانه هاي خود روي مي آورند.
نيويورك تايمز

مطبوعات مصر خبر دادند
حماس و جهاد اسلامي آتش بس اعلام مي كنند
001390.jpg
001385.jpg

روزنامه  مصري  «الايام» روز چهار شنبه   نوشت : انتظار مي رود جناح هاي  فلسطيني  شامل  جنبش  مقاومت  اسلامي  فلسطين  (حماس) و جهاد اسلامي تا پايان  هفته  در قاهره  اعلام  آتش بس  كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از رام الله ، الايام  به  نقل  از منابع  فلسطيني نوشت : شرايط براي  پذيرش  دعوت  مصر به  منظور برگزاري  نشستي  در قاهره  تاپايان  هفته  جاري  در خصوص  اعلام  آتش  بس  فراگير كاملا مساعد است .
به  نوشته  الايام ، اين  منابع  فلسطيني  گفتند: نيروهاي  اسلامي  و ملي  با توجه  به  بافت  منطقه اي  و بين المللي  و با وجود ادامه  تهاجم  اسرائيل ، درزمان  حاضر متقاعد شده اند كه  زمان  براي  اعلام  آتش بس  فرا رسيده  است .
منابع  يادشده  گفتند: ترور عبدالله  القواسمه  در الخليل  در روزشنبه  مانع  اصلي  برسر توافق  آتش  بس  است .
القواسمه  يكي  از رهبران  ارشد حماس  بود كه  در جريان  عمليات  نظامي  رژيم  صهيونيستي  به  شهر الخليل  واقع  در جنوب  كرانه  باختري  به  شهادت  رسيد.
بر اساس  اين  گزارش  روزنامه هاي  اسرائيلي  نوشتند كه  حماس  و ديگر گروه هاي  فلسطيني  ممكن  است  پيش  از سفر يا در مدت  سفر كاندوليزا رايس  مشاور امنيت  ملي  كاخ  سفيد به  منطقه ، اعلام  آتش  بس  كنند.
هفته  نامه  خبري  المصور چاپ  قاهره  نيز ديروز نوشت : قرار است مسئولان  جناح هاي  فلسطيني  براي  اعلام  پذيرش  آتش  بس ، به  مصر سفر كنند.
المصور نوشت : اين  اميدواري  وجود دارد كه  نمايندگان  تمام  سازمان هاي  فلسطيني  فعال  در كرانه  باختري  و نوار غزه ، براي  اعلام  قبول  آتش  بس  وارد قاهره  شوند.
اين  هفته نامه  مصري  افزود: به  موجب  اين  توافق  آتش بس  تمام  عمليات  خشونت آميز عليه  اسرائيلي ها به  عنوان  بخشي  از يك  تعهد دوجانبه ، متوقف  خواهد شد.
به  نوشته  المصور انتظار مي رود مقام هاي  فلسطيني  در آغاز هفته  آتي  وارد قاهره  شوند.
منابع  فلسطيني  در قاهره  به  خبرگزاري  فرانسه  گفتند: انتظار مي رود خالد مشعل  رئيس  دفتر سياسي  حماس  و رمضان  عبدالله  شلح  دبير كل  جنبش جهاد اسلامي  فلسطين  به  زودي  وارد پايتخت  مصر شوند.
در همين حال اسرائيل پيشنهاد آتش بس مقطعي دولت خودگردان و گروههاي فلسطيني را رد و اعلام كرد كه اين آتش بس بايد دراز مدت و همه جانبه باشد.
به گزارش ايرنا از بيروت راديو تل آويو ديروز گزارش داد، مسئولان اسرائيل در پيگيري تحركات داخلي فلسطيني ها به نتيجه رسيده اند كه محمود عباس (ابو مازن) نخست وزير دولت خودگردان تلاش جدي و چشمگيري براي پيكار با ساختار تروريسم و توقف تبليغات تحريك آميز به عمل نمي آورد.
اين راديو گفت، شارون نخست وزير و ساير مسئولان اسرائيل تاكيد كرده اند كه آزمون واقعي محمود عباس به اجراگذاشتن تعهدات اوست و اسرائيل به اظهار نظرها و وعده هاي او بسنده نمي كند.
شليك موشك قسام به يك شهرك يهودي نشين
مبارزان  فلسطيني  ديروز شهرك  صهيونيست نشين  سدروت  در مناطق اشغالي  سال  ۱۹۴۸ را هدف  موشكهاي  قسام  قرار دادند.
راديو تل آويو گزارش  داد، يك  فروند موشك  قسام  در محوطه  باز داخل شهرك  سدروت  سقوط كرد و تا كنون  گزارشي  از خسارات احتمالي  دريافت  نشده است .
برپايه  اين  گزارش ، موشك  ديگري  هم  نزديك  يك  مركز آموزشي  سقوط كرد و به يك  خودرو آسيب  وارد آورد.
شهرك  صهيونيست نشين  سدروت  با حدود ۲۵ هزار نفر جمعيت  در شمال  شرقي  نوارغزه  واقع  است  و فلسطيني ها در واكنش  به  حمله هاي  نظامي  ارتش  اسراييل  به شهرهاي  فلسطين ، پيوسته  آن  را مورد حمله  موشكي  قرار مي دهند.
گروه  ديگري  از مبارزان  فلسطيني  يك  خودرو زرهي  گشت  ارتش صهيونيستي  را در جاده  كارني - نتساريم  در مركز نوار غزه  با موشك  ضد زره مورد حمله  قرار دادند.

پرونده دايانا دوباره به جريان افتاد
001410.jpg
لندن  ـ خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: درخواست  يك  ميليونر مصري تبار از دادگاهي  در اسكاتلند، پرونده  قديمي مرگ  مشكوك  پرنسس  دايانا همسر سابق  وليعهد انگليس  را دوباره  به  جريان انداخت .
دايانا اسپنسر كه  پس  از ۱۱ سال  زندگي  و با وجود دو فرزند پسر، درسال  ۱۹۹۲ ميلادي  از چارلز وليعهد انگليس  جدا شد، در سال  ۱۹۹۷ ( شهريور۱۳۷۶) طي  يك  سانحه  رانندگي  در پاريس  جان  باخت .
وي  هنگام  وقوع  اين  سانحه ، همراه  و سوار بر خودروي  متعلق  به  دودي الفايد فرزند محمد الفايد ميليونر مصري تبار و يكي  از معروفترين  تجارفعال  در انگليس  بود.
الفايد پس  از اين  سانحه  طي  مصاحبه اي  با شبكه  چهار تلويزيون  انگليس ،فيليپ (ملقب  به  دوك  ادينبورو) شوهر ملكه  بريتانيا و پدر چارلز و نيزسرويس  جاسوسي  اين  كشور(ام .آي .سيكس ) را به  توطئه  و سازماندهي  قتل  فرزندش  و دايانا متهم  كرد.
وي  پس  از آن  شكايتي  را تسليم  دستگاه  قضايي  انگليس  نمود و خواستاربررسي  علني  موضوع  شد اما ارائه  شواهدي  دال  بر مست  بودن  راننده  خودروي حامل  دودي  و دايانا منجر به  رد تقاضاي  الفايد و مختومه  شدن  پرونده  شد.
با اين  حال ، الفايد شكايت  مجددي  را تسليم  تشكيلات  قضايي  اسكاتلند كردكه  پيگيري  آن ، منجر به  پذيرش  بررسي  قضايي  موضوع  از سوي  دادگاهي  در ادينبورو شد.
به  گزارش  رسانه هاي  انگليس ، وكيل  الفايد در اين باره  گفت : شواهدي  ميان مرگ  دودي  و ارتباط آن  با تعدادي  از عناصر اطلاعاتي  بريتانيا وجود دارد كه مي تواند مورد توجه  و بررسي  قضايي  قرار گيرد.
براين  اساس ، دادگاه  ادينبورو با پذيرش  دادخواست  ميليونر مصري  احتمالاظرف  دو ماه  آتي ، تاريخي  را براي  تشكيل  دادگاه  به  منظور استماع  شكايت  حساس وي  برپا خواهد كرد.
محمد الفايد كه  متولد بندر اسكندريه  در مصر است ،در دهه  ۱۹۷۰ ميلادي  به انگليس  مهاجرت  كرد و با سرمايه گذاريهاي  قابل  توجه  در بخشهاي  مختلف اقتصادي  اين  كشور به  يكي  از معروفترين  تجار فعال  در بريتانيا مبدل  شد.
كمكهاي  فراوان  الفايد به  موسسات  خيريه  انگليسي ، خريد فروشگاه  عظيم  ومعروف  هرودز در مركز شهر لندن ، مالكيت  باشگاه  فوتبال  فولهام  و همچنين شكست  درخواستهاي  متعدد وي  براي  اخذ تابعيت  انگليسي  در اين  مدت ، وي  را به چهره اي  جذاب  براي  مطبوعات  بريتانيا مبدل  كرده  است .
دوستي  نزديك  پسر وي ، دودي  الفايد با همسر مطلقه  وليعهد انگليس  آخرين جنجال  مورد توجه  افكار عمومي  و رسانه هاي  انگليس  پيرامون  شخصيت  و زندگي اين  ميليونر بود.
اين  موضوع  از آن  جهت  جالب  توجه  بود كه  دايانا طي  ۱۱ سال  زندگي با فرزند ارشد ملكه  انگليس  از محبوبيتي  استثنايي  و رشك انگيز در ميان  مردم  انگليس برخوردار شد و حتي  ماجراي  جدايي  جنجالي  او از وليعهد بريتانيا نيزنتوانست  تاثيري  منفي  بر اين  محبوبيت  برجاي  گذارد.
الفايد درپي  عدم  موفقيت  در كسب  تابعيت  بريتانيا و ماجراي  مرگ  فرزندش ،اوايل  سال  جاري  ميلادي  از انگليس  به  سوييس  كوچ  و اعلام  كرد براي  هميشه  در آن  كشور مقيم  خواهد شد.

پاداش ۳ ميليارد دلاري امريكا به پاكستان
001370.jpg
جورج بوش سه شنبه شب در كنفرانس خبري مشترك با پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان گفت، صدام حسين و اسامه بن لادن بالاخره دستگير مي شوند و ترديدي در اين باره وجود ندارد.
به گزارش آسوشيتدپرس، مشرف در اين كنفرانس خبري با تأكيد بر تلاش هاي اسلام آباد براي دستگيري بن لادن گفت، او ممكن است در منطقه اي همچون مرز ميان پاكستان و افغانستان پنهان شده باشد.
بوش در اين كنفرانس خبري كمك اقتصادي و نظامي ۳ ميليارد دلاري آمريكا به پاكستان به عنوان پاداشي براي كمك اين كشور به جنگ با تروريسم را تأييد كرد اما گفت، اين كمك شامل فروش جنگنده هاي اف - ۱۶ مورد درخواست پاكستان نخواهد بود. قرارداد فروش ۲۸ جنگنده اف -۱۶ به پاكستان چند سال پيش منعقد شده است، اما آمريكا بعد از آزمايش هسته اي پاكستان از تحويل اين هواپيماها خودداري كرد.
روزنامه نيويورك تايمز ديروز به نقل از يك مقام بلندپايه دولتي آمريكا نوشت، بوش وعده كمك مالي ۳ ميليارد دلاري را به شرط ادامه همكاري در مبارزه با تروريسم و توقف كمك به برنامه هسته اي كره شمالي به پاكستان داده است.
اين روزنامه نوشت، علي رغم روابط گرم دو طرف در كمپ ديويد و استقبال بوش از مشرف، واشنگتن به شدت نگران روند كند دمكراتيزه شدن پاكستان و آينده برنامه هسته اي اين كشور است. يكي از مشاوران بوش به اين روزنامه گفت: پاكستان بيش از هر كشور ديگري آمريكا را نگران مي كند زيرا تنها قدرت هسته اي است كه خطر دستيابي افراد نامناسب به آن وجود دارد. اين موضوع آنقدر براي واشنگتن حساسيت داشته كه درخواست پاكستان براي تحويل جنگنده هاي خريداري شده ۱۴ سال پيش را رد كند.
مشرف در كنفرانس خبري سه شنبه شب در اين باره گفت: پرزيدنت بوش به اين موضوع توجهي ندارد.

كرزاي دستور آزادي دو روزنامه نگار را صادر كرد
حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي افغانستان ديروز دستور آزادي مدير مسئول و سردبير هفته نامه «آفتاب» چاپ كابل را كه از يك هفته پيش در زندان به سر مي برند، صادر كرد.
به گزارش ايرنا از كابل ميرحسين مهدوي مدير مسئول و عليرضا پيام سيستاني سردبير ايراني هفته نامه مستقل «آفتاب» چاپ كابل، سه شنبه هفته گذشته توسط مأموران دولتي افغانستان به اتهام چاپ مقالاتي كه ضد اسلامي تلقي شده است، بازداشت شدند.
توقيف اين هفته نامه و بازداشت مدير مسئول و سردبير آن، واكنش هاي داخلي و بين المللي زيادي را به همراه داشت.
رئيس دولت افغانستان ديروز قبل از عزيمت به كشورهاي لهستان و سوئيس در يك كنفرانس خبري در كاخ رياست جمهوري در كابل به خبرنگاران گفت: دستور آزادي اين دو صادر شده است، اما آنان در يك دادگاه عادلانه محاكمه خواهند شد و فرصت خواهند يافت تا از خود دفاع كنند.
رئيس دولت انتقالي افغانستان افزود: دستور توقيف نشريه آفتاب و بازداشت مسئولان اين نشريه را به علت اهانت آنان به مقدسات ديني مردم افغانستان تأييد كرده است.
وي افزود: پس از مطالعه مقاله «فاشيزم مقدس» و برخي مطالب ديگر مندرج در آخرين شماره اين نشريه با توقيف نشريه و بازداشت مدير مسئول و سردبير آن موافقت كرده بود.

اربكان:
خارجي ها دولت اردوغان را اداره مي كنند
نجم الدين  اربكان  رهبر حزب  سعادت  تركيه  ديروز با انتقاد ازاجازه  دولت  تركيه  به  استفاده  كشورهاي  خارجي  از فرودگاهها و بنادر اين  كشور، دولت  اردوغان  را به  زيرپا گذاشتن  منافع  ملي  تركيه  متهم  كرد.
به گزارش ايرنا از آنكارا رهبر حزب  سعادت ، در يك  مصاحبه  مطبوعاتي  گفت : دولت  اردوغان  با اجازه  استفاده  از بنادر و فرودگاههاي  اين  كشور از سوي  كشورهايي  كه  در بازسازي  عراق  شركت  دارند، منافع  ملي  تركيه  را نقض  كرده  است .
اربكان  گفت : مجلس  تركيه  اجازه  استفاده  از بنادر و فرودگاههاي  تركيه  را صادر نكرد ولي  دولت  اردوغان  بدون  در نظر گرفتن  اراده  مجلس ، رأسا به  اين  امر مبادرت  كرده  است .
وي  افزود: اجازه  استفاده  از بنادر و فرودگاههاي  تركيه  در جريان  سفر اوغور زيال  قائم  مقام  وزارت  امورخارجه  تركيه  به  آمريكا مورد پذيرش  قرار گرفت .

در گزارش سالانه
آمريكا، ۹۲ كشور جهان را به نقض حقوق بشر متهم كرد
وزارت خارجه آمريكا در نخستين گزارش سالانه خود درباره «دمكراسي و حقوق بشر در جهان» وضعيت حقوق بشر در ۹۲ كشور دنيا را نگران كننده خوانده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين گزارش آمده است، در ۱۰۰ كشور دنيا شاهد شكنجه، مفقود شدن افراد و ديگر موارد جدي نقض حقوق بشر هستيم.
اين گزارش شامل ارزيابي وضعيت حقوق بشر و دمكراسي در هر پنج قاره دنيا و حتي متحدان نزديك آمريكا همچون اردن و مصر است.
وزارت خارجه آمريكا در اين گزارش گفته است، واشنگتن مي خواهد عراق نمونه اي از دمكراتيزه شدن براي ديگر كشورهاي خاورميانه باشد. دولت دمكراتيك در عراق روي كار مي آيد كه الگويي در منطقه خواهد بود.
در اين گزارش وضعيت حقوق بشر در ۱۵ كشور خاورميانه اي الجزاير، بحرين، مصر، ايران، اردن، كويت، لبنان، ليبي، مراكش، عمان، قطر، عربستان، سوريه، تونس، يمن و سرزمين هاي فلسطيني بسيار خطرناك توصيف شده است.
آمريكا همچنين از اسرائيل و مبارزان فلسطيني به دليل «ادامه خشونت و تروريسم» انتقاد كرده است.
در اين گزارش آمده است، خاورميانه در سال گذشته روندهاي مثبتي را در ارتباط با دمكراسي و دفاع از حقوق بشر تجربه كرده است.
در بعضي كشورها درايجاد رسانه هاي عربي جديد با پخش برنامه ها و اخبار متنوع به عنوان جايگزيني براي الجزيره، پيشرفت هايي صورت گرفته است.
در اين گزارش از كشورهاي ديگر به ويژه اتحاديه اروپا خواسته شده، روابط سياسي و تجاري خود با ايران را به وضعيت دمكراسي و حقوق بشر در ايران مشروط كنند.

سهميه اجباري براي نامزدهاي زن در انتخابات مكزيك
مكزيكي ها در انتخابات پارلماني خود كه دو هفته ديگر برگزار مي شود قانون جديدي را امتحان مي كنند كه از احزاب سياسي مي خواهد ۳۰درصد از نامزدهاي فهرست پيشنهادي خود را به زنان اختصاص دهند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين قانون در انتخابات سال ۲۰۰۰ فقط به شكل توصيه بود اما امسال رعايت اين سهميه اجباري شده است.
مردم مكزيك ۶ ژوئيه (۱۵ تير) در انتخابات سراسري ۵۰۰ عضو مجلس نمايندگان، شش استاندار و صدها شهردار و عضو شوراهاي محلي را انتخاب مي كنند.
زنان اكنون ۱۸ درصد اعضاء سنا و ۱۶درصد مجلس نمايندگان مكزيك را تشكيل مي دهند.
در كابينه مكزيك دو زن حضور دارند.
حزب مخالف پري با ابراز ترديد نسبت به اين قانون گفته است، اين سهميه بندي با هدف واردكردن همسران و دختران شخصيت هاي مهم سياسي حاكم بر پارلمان تعيين شده است.

سوسياليست ها و سبزهاي فرانسه:
رئيس كنفدراسيون كشاورزان فرانسه را آزاد كنيد
رهبران  احزاب  سوسياليست  و سبزهاي  فرانسه  ديروز خواستار آزادي  ژوزه  بووه  رهبر كنفدراسيون  كشاورزان  اين  كشور شدند.
به گزارش ايرنا از پاريس ژوزه  بووه  كه  يكي  از مخالفان  سرسخت  جهاني  شدن  به  شمار مي روديكشنبه  گذشته  توسط پليس  اين  كشور دستگير و روانه  زندان  شد.
وي  در ۲۶ فوريه  سال  جاري  ميلادي  به  دليل  تخريب  يك  مزرعه  تحقيقاتي  توسط دادگاهي  در شهر مون  پليه  به  ۱۰ ماه  زندان  محكوم  شده  بود.
نوئل  ممر يكي  از رهبران  حزب  سبزها و نماينده  مجلس  ملي  فرانسه  در اين باره  گفت : ژوزه  بووه  مي بايست  از طريق  عفو رياست  جمهوري  فرانسه  آزاد شود.
وي  افزود: ژاك  شيراك  با ۸۲ درصد راي  مردم  فرانسه  به  عنوان  رييس  جمهوري اين  كشور انتخاب  شده  است  بنابراين  بايد اين  رهبر سنديكاي  كشاورزان  را مورد بخشش  قرار دهد.
اين  نماينده  مجلس  ضمن  اعتراض  به  نحوه  دستگيري  ژوزه  بووه  گفت : دولت فرانسه  با دستگيري  رهبر سنديكاي  كشاورزان  ، قدرت  سياسي  خود را به  نمايش گذاشت .
وي  افزود: اين  عادلانه  نيست  در حالي  كه  مجرمان  بزرگ  اقتصادي  در فرانسه زنداني  نيستند رهبر يك  سنديكا به  دليل  مبارزات  ملي  زنداني  شود.

دستيار ارشد بلر؛ متهم شماره يك در ماجراي اسناد عراق
حضور معتمدترين  و نزديكترين  فرد به  توني  بلر در برابر كميته  پارلماني  بررسي  اتهام  دستكاري  اطلاعات  جاسوسي  سلاحهاي  كشتار جمعي  عراق  از سوي  دولت  انگليس ، ديروز اين  ماجراي  جنجالي  را به  اوج  خود  رساند.
به گزارش ايرنا از لندن مشاور ارشد و مدير امور رسانه اي  نخست وزير انگليس  در پي  دوبار تمرد از احضاريه  كميته  پارلماني  امور خارجه  مجلس  عوام ، بالاخره  عصر ديروز  براي  اداي  شهادت  و پاسخگويي  به  پرسشهاي  هفت  عضو اين  كميته ، در برابر آن  حضور مي يابد.
آلستر كمپبل  سال  ۱۹۹۴ ميلادي  به  سمت  سخنگوي  رسمي  بلر منصوب  شد و از ۱۹۹۷ ميلادي  همزمان  با به  قدرت  رسيدن  حزب  كارگر سمت  مشاور ارشد نخست  وزيراين  كشور را عهده دار شد.
طي  اين  مدت  مديريت  موفق  و سازماندهي  چشمگير او در امور مطبوعاتي  و رسانه اي  خانه  شماره  ۱۰ داونينگ  استريت  به  حدي  بوده  است  كه  برخي  تحليلگران كمپبل  را معاون  واقعي  نخست وزير انگليس  و دومين  فرد قدرتمند و تأثيرگذار در امور سياسي  دولت  كارگري  قلمداد كرده اند.
اين  اقتدار و نفوذ وي  بر توني  بلر تا حدي  شهره  عام  و خاص  شده  است  كه گفته  مي شود كمپبل  حتي  در تعيين  دستور كار برخي  از مقامات  دولت  انگليس  دخالت  مستقيم  دارد.
اين  مسايل  طي  شش  سال  حضور وي  در دفتر نخست وزيري  انگليس  باعث  شايعات  و جنجالهاي  متعددي  پيرامون  شخصيت  و فعاليتهاي  وي  شده  تا حدي  كه  گفته  مي شود عده  زيادي  هميشه  خواهان  خالي  كردن  زير پاي  وي  و اخراجش  از خانه  شماره  ۱۰داونينگ  استريت  بوده اند.
با اين  وجود روابط بسيار نزديك  كمپبل  با توني  بلر، جديت  و تسلط وي  در كارش  و آگاهي  و دانش  وسيع  وي  از سازوكار جريان  سياست  در انگليس  تاكنون  سد محكمي  در برابر منتقدان  و مخالفان  وي  بوده  است .
اما اينك  با بالا گرفتن  رسوايي  دولت  كارگري  در قبال  تهاجم  نظامي  به  عراق  به نظر مي رسد سردبير سياسي  پيشين  روزنامه  دست  چپي  و عامه پسند ديلي  ميرر در مخمصه اي  گير افتاده  كه  احتمالا بايد موقعيت  خود را فداي  آبروي  متزلزل  نخست وزير انگليس  كند.
همزمان  طرح  اتهام  دستكاري  دولت  انگليس  در اطلاعات  جاسوسي  پيرامون  سلاحهاي  كشتارجمعي  عراق  براي  توجيه  تهاجم  نظامي  به  آن كشور و گمراه  نمودن  پارلمان  بريتانيا، يكي  از اعضاي  حزب  كارگر در مجلس  عوام  تأكيد كرده  بود بالاخره  يك  نفر بايد در اين  ميان  قرباني  شود.
سخنان  روز سه شنبه وزير خارجه  انگليس  در برابر كميته  امور خارجه  مجلس  عوام  كه  در حال  بررسي  قضائي  همين  موضوع  است  و نيز اظهارات  اخير يكي  از اعضاي  اين  كميته  نشانه اي  تلويحي  از اين  امر است  كه  احتمالا اين  شخص  كسي  جز آلستركمپبل  نخواهد بود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |