سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۹۳
Infor.htm
ربات هاي متفكر، نسل آينده ربات ها
محققان دانشگاه ايالت ميشيگان آمريكا (MSU) بر روي ربات هايي با فناوري هوش مصنوعي در حال كارند
002145.jpg
فيلم جديد بازگشت ماتريكس سوژه اي مشترك با فيلم هاي ديگري دارد كه در آنها ماشين هاي رايانه اي كه بسيار پيشرفته اند با تفكر خود قصد سلطه بر جهان را دارند، اين تصور و تخيل چندان كه به نظر مي رسد خيال پردازانه نيست. محققان دانشگاه ايالت ميشيگان آمريكا (MSU) بر روي ربات هايي با فناوري هوش مصنوعي در حال كارند كه قادر مي باشند فكر كنند يا حداقل از تجربياتشان بياموزند. درست همانند يك بچه. اما آيا اين امكان وجود دارد كه ربات هاي ساخت بشر روزي عليه سازندگانشان به جنگ بپردازند؟
آرتور تانگ كه يك محقق است اعتقاد دارد، از لحاظ تكنيكي چنين امري در آينده اي نه چندان نزديك امكان پذير است و ربات هاي داراي هوش مصنوعي اين استعداد را دارا مي باشند. هوش مصنوعي از داغ ترين موضوعاتي است كه دانشمندان علوم رايانه آن را تحت بررسي دارند. آنها قصد دارند تا به جاي ساخت يك ماشين هوش مصنوعي (AI) آن را به بار آورده و رشد دهند. تانگ در اين مورد مي گويد: «به  جاي دادن برنامه حل يك مسأله به رايانه ما قصد داريم تا با بزرگ كردن يك ماشين هوش مصنوعي همانند يك كودك امكان حل مسأله و پيدا كردن راه  حل را به خود او واگذار كنيم. مثلاً ما دوست داريم به جاي برنامه دادن به آن جهت تشخيص كاراكترها و گرامر، نحوه خواندن را به اين ماشين ها ياد دهيم.» اين درست همان كاري است كه جان ونگ استاد دانشگاه MSU در حال انجام آن است. او هم اكنون دومين ربات نمونه خود را نيز ساخته است. اين ربات كه Dav نام دارد شبيه رباتي است كه در سريال تلويزيوني «گم شدن در فضا» به نمايش در آمد.
يك جفت دوربين چشم هاي Dav مي باشند و يك ميكروفن به همراه پردازنده صوت گوش هاي اين ربات  را تشكيل مي دهند. قدرت تشخيص حركت و حسگرهاي حرارتي اين ربات را به توانايي هاي انسان نزديك تر مي كنند.
اين ماشين ها پس از ساخته شدن، خود توانايي هاي فكري خود را بهبود مي بخشند. به منظور دادن آموزش راه رفتن به آنها، محققان اين ربات ها را به سمت گوشه ها و در درون راهروها به جلو هل مي دهند. درست همانند والديني كه پشت دوچرخه كودكانشان را به هنگام آموزش دوچرخه سواري نگاه داشته و به دنبال آنان مي دوند تا زماني كه كودكانشان بدون نياز به آنها بتوانند به دوچرخه سواري بپردازند.
برنامه نويس پشت سر ربات حركت نموده و با تنظيم حسگرها و تغيير دستورالعمل هاي ورودي حركت آن را بهبود مي بخشد. با ده بار انجام اين كار ربات ياد مي گيرد كه هنگام رسيدن به گوشه ها دور بزند و از برخورد با ديوار اجتناب ورزد.
ونگ مي گويد در مورد انسان ها فراگيري و اندازه مغز محدود است اما در مورد ربات ها چنين موانعي وجود ندارد. البته ونگ معتقد است احتمالاً ربات ها هيچ گاه از كنترل انسان خارج نخواهند شد،چرا كه برنامه نويسان آنها انسانها هستند.

نوار ابزار جديد گوگل
002150.jpg
موتور جستجوي گوگل ابزارهاي جديد را به نوار ابزار خود كه مخصوص مرورگرها ساخته است، اضافه نمود. نرم افزار جديد نوار ابزار گوگل شامل قابليت هاي جديد و جالبي مي باشد. اين نوار ابزار برنامه اي دارد كه تبليغات مزاحم اينترنتي را خود به خود سد مي كند و توانايي جديدي را دارا است كه توسط آن فرم هاي اينترنتي كه مشخصات كاربر را مي خواهند به صورت خودكار تكميل مي گردند.
آن قسمت ازبرنامه كه فرم ها را پر مي كند مي تواند طوري تنظيم شود كه اطلاعات كارت هاي اعتباري را نيز ذخيره داشته باشد و در فرم ها وارد كند. اطلاعات مربوط به اين نوع كارت ها به صورت كد شده به روي رايانه شخصي خود كاربر ذخيره مي شود و در رايانه هاي مربوط به گوگل وارد نخواهد شد. اين عملكرد امنيت و حفظ اسرار اشخاص را تضمين مي  كند.
نوار ابزار جديد همچنين به كاربران امكان مي دهد تا بازدن يك كليد اطلاعات اينترنتي را به صورت آنلاين به روزنامه هاي الكترونيكي خود يا همان وب لاگ هايشان انتقال دهند.اين نوار ابزار تنها با مروگر شركت مايكروسافت كه سلطه جهاني دارد، كار مي كند.نوار ابزار طوري ساخته شده است كه كاربران مي توانند از طريق آن بدون وارد شدن درسايت گوگل به جستجو بپردازند.
گوگل ادعا نموده است كه ظرف مدت دو و نيم روز ميليون ها وب گرد اين نوار ابزار را دان لود نموده اند. موفقيت نوار ابزار گوگل بسياري از سايت هاي ديگر را به فكر ساختن چنين نوار ابزاري واداشته است. گوگل اميد دارد تا افراد بيشتري نوار ابزارش را از اينترنت دريافت كنند و دائماً با ديدن آن به ياد اين نام معروف باشند.

جرايم اينترنتي از قانون مور تبعيت مي كنند
002155.jpg
خطر جرايم فناوري به صورت روزافزوني در حال رشد است بطوري كه تعداد حملات هك انجام شده بر ضد سايت هاي انگليسي از قانون مور كه براي سرعت تراشه ها بيان شده است، پيروي مي كند. مور، يكي از مؤسسان اينتل در قانون خود گفته است كه هر ۱۸ ماه يك بار سرعت تراشه هاي رايانه اي دو برابر خواهد شد. جرايم سنتي در اين كشور رشدي معادل ۵ درصد در سال را نشان مي دهند حال آنكه جرايم فناوري و اينترنتي بسيار سريع تر در حال رشدند و براي خودشان يك قانون مور مخصوص دارند. در ۱۲ ماه گذشته در كشور انگلستان ۱۸ درصد از شركت ها مورد حمله اينترنتي قرار گرفته اند. حملات ويروسي نيز لحظه اي اين شركت ها را راحت رها نكرده است. در بين مجرمان فناوري اكثريت را ويروس نويسان و انتشار دهندگان آنها تشكيل مي دهند. چيزي حدود ۶۷ درصد از كل جرايم اينترنتي مربوط به اين بخش است.

ربات هاي معدنچي
002160.jpg
معدن Charters Tower كه روزگاري غني ترين معدن استراليا بود به زودي توسط فناوري رباتيك مجدداً فعال خواهد شد.
دسته هاي معدنچيان كه حجم انبوهي از طلا را تا پيش از شروع جنگ جهاني اول از معدن كوئينزلند بيرون كشيده اند توسط ربات هاي معدنچي جايگزين خواهند شد.
كارگران بعدي بايد توانايي كار با رايانه را داشته باشند و به جاي توان بدني بالا از قدرت تفكر بيشتري برخوردار باشند.
به جاي آن كه كارگران در پشت ماشين هاي سنگين در قعر معادن به كار بپردازند مي توانند در جاي راحت تري نشسته و كار خود را انجام دهند. در شلوغ ترين شيفت كاري اين معدن تنها به ۲۰۰ كارگر نياز دارد.
پيش از اين فناوري رباتيك در معادن طلاي آفريقاي شمالي به كار رفته  بود ولي اين فناوري به تازگي در استراليا طرفدار پيدا كرده است. فناوري رباتيك توسط شركت Transfield در اين معدن به اجرا در خواهد آمد.
پيش بيني مي شود اين معدن در اولين سال به كارگيري اين روش جديد۵۰ هزار اونس طلا توليد خواهد نمود و انتظار مي رود اين رقم تا ۵ سال ديگر به ۲۵۰ هزار اونس برسد.

براي  نخستين  بار «ربات كتابدار» در نيشابور طراحي  شد
براي  نخستين  بار «ربات كتابدار» توسط تعدادي  از دانشجويان  آموزشكده  شريعتي  نيشابور طراحي  شد.
اين  ربات با دريافت  اطلاعات،  كتاب  مورد نظر مراجعان  را از قفسه  انتخاب  و تحويل  وي  مي دهد. همچنين  با دريافت  كتاب  از سوي  كاربر آن  را در قفسه  مربوطه  قرار داده  و اطلاعات  لازم  را در رايانه  ثبت  مي كند. رئيس  آموزشكده  شريعتي  نيشابور هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : ربات كتابدار داراي  يك  بازوي  مكانيكي  است  كه  قابليت  انتقال  كتاب  به هزار نقطه  را بدون  استفاده  از هوش  مصنوعي  و با راهبري  كاربر دارد. حسين  لطف آبادي  افزود: با استفاده  از اين  ربات مي توان  بخش  زيادي  از مشكلات  موجود در كتابخانه هاي  كشور را مرتفع  كرد.
وي  تصريح  كرد: ربات كتابدار قابليت  استفاده  در مراكزي  كه  امكان  فعاليت  نيروي  انساني  با عنوان  كتابدار ندارند، را دارا مي باشد.وي هزينه  ساخت  اين  ربات را هشت  ميليون  ريال  اعلام  كرد و گفت : در صورت  حمايت  مسئولين  قادر هستيم  تعداد زيادي  از اين  ربات را توليد كنيم .
به  گفته  وي  در اين  پروژه  علمي  كه  با همكاري  دانشجويان  رشته  رايانه  و ساخت  و توليد اين  آموزشگاه  مورد اجرا قرار گرفته ، وهاب  ولايتي ، فرهاد كارگردان، محسن  نژادحسيني  و ميلاد احمدزاده  با نظارت  مهندس  علي  بديعي  فعاليت  داشته اند. وي  اظهار داشت : اين  نخستين  بار است  كه  در آموزشكده هاي فني  و حرفه اي  كشور دانشجويان  اقدام  به  طراحي  ربات مي كنند.

خبرهاي كوتاه
تهديد Xbox
گروهي از محققان امنيت Xbox اعلام نمودند كه راهي پيدا كرده اند تا لينوكس را روي دستگاه بازي Xbox اجرا كنند بدون آن كه نياز به تغيير سخت افزاري و اضافه كردن تراشه اي باشد. آنها اعلام نمودند كه چنانچه شركت مايكروسافت در اين رابطه با آنها مذاكره نكرده و اين قابليت را به صورت رسمي به Xbox اضافه نكند اين شيوه را به اطلاع عموم خواهند رساند.
اين گروه كه نخواسته اند نامشان فاش شود پس از آن كه به تنهايي در تماس هاي مكرر با شركت مايكروسافت به نتيجه اي نرسيدند از سايت ZDNET استراليا خواستند تا اين پيام را به مايكروسافت برساند.
002250.jpg

عكاسي ديجيتال و ويرايش تصوير
كتاب عكاسي ديجيتال و ويرايش تصوير نوشته تام انگ توسط آقاي سيامك پورزند ترجمه شده و در تيراژ۵۰ هزار نسخه (پخش از نشر چشمه) به چاپ رسيده است.
اين كتاب در قالب دو سرفصل اصلي به آموزش اصول عكاسي ديجيتال و ويرايش تصاوير مي پردازد. مصور بودن كتاب و چاپ عالي آن خواننده را در درك هر چه بهتر مطالب ياري مي دهد و به آموزش هاي آمده در كتاب عينيت مي بخشد.

جريمه سنگين استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگي در انگليس
طبق  قانون  جديدي  كه  به تازگي  از سوي  دولت  انگليس  اعلام  شده است، رانندگاني كه  به  هنگام  رانندگي  از تلفن  همراه  استفاده  كنند به  پرداخت  ۱۰۰۰ پوند جريمه  محكوم  خواهند شد.
به  نوشته  روزنامه  اينديپندنت  در اينترنت ، در پي  اعلام  اين  قانون  جديد، بسياري  از گروه ها و فعالان  اجتماعي  انگليس  از آن  حمايت  و ابراز اميدواري  كردند كه  با اجراي  اين  قانون  از اول  دسامبر، از هزاران  مورد تصادف  در سال  جلوگيري  شود.
002255.jpg

شبكه اينترنت
ماهنامه شبكه اينترنت از خرداد ۸۲ به جمع نشريات رايانه اي كشورمان پيوست.اين ماهنامه در شماره اول خود كه در ماه گذشته منتشر گرديد به خوانندگان خود ۲ ساعت اينترنت رايگان هديه داد.مطالبي چون تاريخچه اينترنت، چگونه به اينترنت وصل شويم؟، آداب وب لاگ نويسي، آشنايي با موتورهاي جست وجو و معرفي سايت و نرم افزار در شماره نخست اين ماهنامه آمده است. براي همكارانمان در اين ماهنامه توفيق روزافزون در جهت اطلاع رساني هرچه بهتر و مفيدتر آرزومنديم

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |